Mia Vlinders (tnqfe EEN ONTZETTEND AARDIGE VROUW, DIE ONTROEREND ECHT VALS ZINGT WAANRODE De Belgische zangeres Mia Vlinders zal haar eerste optreden in Ne derland haar leven lang niet meer vergeten. Zij oogstte er niet alleen een stormachtig succes, maar ze liep er ook een forse „trek" op, waardoor haar anders zo weelderig stemgeluid tijdelijk wat luchtigjes afsteekt bij haar royaal uitgevoerd figuur waar een doorsnee ontwikkelings land vijftien dagen spek van zou kunnen eten. „Ik moest me daar verkleden in zo'n klein barakske achter de hete zaal. Ik denk dat ik daar de trek heb gekregen, want ge zijt bezweet van uw optreden en toen moest ik door de re- Igen naar het barakske. Daar heb ik de klets gekregen, ver mits ik er zeer gevoelig voor ben. Vroeger heb ik bronchi tis gehad en ik peins dat ik er nu weer last van heb", zo toont Mia aan, dat ieder licht punt zijn inktzwart schaduw- veld heeft. Ondanks de averij die het tere bloempje Mia Vlinders dat op 5 september 35 jaar wordt, heeft opgelopen in de confron tatie met de elementen, is het beslist niet geknakt Mia is uit het juiste dikke hout waar men anders planken van zaagt, gesneden en zal zich dus niet door kleine ongemakken laten weerhouden om haar stralende opmars door het slagveld van het levenslied met eeuwig durende roem af te sluiten. Zelfs de keizerin van het genre, De Zangeres zonder Naam, en de penning meester van het vaderlandse chanson, Johnny Hoes, zullen er volgens Mia niet in slagen haar ontluikende wereldfaam de kop in te drukken. Dat er van die zijde volgens de beste methodes van een moderne in lichtingendienst getracht wordt Mia's goede naam en eer door het slijk te halen, staat voor het fenomeen en haar achterban wel vast. „Ik zal het zjuust zeggen gelijk het is. De Zangeres zonder Naam is een groot persoon in haar genre, zij staat hoog aan geschreven. Ik ben ook een fan van haar geweest, want ik heb al haar platen in mijn jukebox gehad. Bij haar twaalf en een half-jarig be staan ben ik zelfs uit sympa thie naar haar receptie toe ge gaan. Ik heb toen mijn café een dag moeten sluiten en heb haar een plant gekocht", ver klaart Mia om aan te tonen dat er van haar slechts liefde uitstraalt naar succesvolle col lega's. Zangeres Mia Vlinders was in haar Dolle Mia-tijd een plezante madam. Tegenwoordig doet ze ook een forse scheut tranen in haar pint. Broodnijd Dat er desondanks tussen haar en de Zangeres zonder Naam een troebele poel van afgunst en nijd ligt, moet dan ook volgens Mia op rekening worden gezet van haar Neder landse voorgangster. „Ik be grijp niet, waarom ze zich zo dik maakt over mij. Mijn stem is toch heel anders. De heb meer voluum, ik zing veel ster ker. Zij heeft meer feeling in haar stem. Ik vind haar een echt flauw mens, dat ze zich zo aanstelt Ze is natuurlijk miljonair en daarom zegt ze altijd dat ze het eigenlijk niet meer nodig heeft om op te treden. Maar nu de concurren tie in opkomst is begint ze te schelden. Begrijpt ge dat nou? Ze maakt zich belachelijk om wat ze over mij zegt Het is broodnijd, weet ge". De vrij milde toon waarmee ze uiting geeft aan haar verdriet over de minder goede ver standhouding met de officiële grossierderij in menselijk leed, verandert in felle boosheid wanneer een betreurenswaar dig incident tijdens een van haar meest glorieuze optre dens ter sprake komt Mia zong in het heiligdom van de lachende traan, De Salaman der in Maasmechelen waarvan de bruegheliaanse muurschil deringen meerdere malen het stemmige decor hebben ge vormd voor de televisiesucces sen van de paradepaardjes uit de manege van opperstalmees ter Johnny Hoes. Volgens de Zangeres zonder Naam zou Mia bij die gelegenheid ietwat te frivool met haar monumen tale klankkast hebben geschud en die beschuldiging heeft Mia tot in het diepst van haar we zen gekwetst „Daar gaat een proces van komen, de zaak komt voor het gerecht", luidt de keiharde tegenzet Grote ster „Allee, recht is recht dus zij mag niet zeggen wat ze niet kan waarmaken. Zij heeft mij niet zien optreden en kan daarom niet weten wat er is gebeurd. Dat met dat schud den is natuurlijk helemaal niet gepasseerd, want ik ben een kind uit een braaf gezin. Maar ik weet hoe het komt Ik had toen geweldig succes en dat is een harde slag voor haar ge weest". De jaloezie die volgens Mia de Zangeres zonder Naam ertoe heeft gedreven haar zo valse lijk te beschuldigen, is er in haar ogen ook de oorzaak van, dat zij na haar eerste succes door Johnny Hoes werd ge contracteerd. „Dien Hoes heeft me toen uitgenodigd om voor hem te komen zingen. Ik dacht van binnen: Mia, ge gaat een grote ster worden, dien Hoes gaat het met u maken. Maar de klanten van mijn café zei den al meteens: „Mens, weet ge wel wat u doet". Ze hebben gelijk gekregen, want nadien heb ik nooit meer iets van dien Hoes gehoord. Hij heeft het gedaan om mij tegen te hou den en de Zangeres zonder Naanm te sparen. Hij was bang dat ik. haar zou voorbij streven en daarom heeft hij mij aangenomen, begrijpt ge". Toen Mia er helemaal van overtuigd was, dat ze door Johnny Hoes aan het lijntje werd gehouden, stuurde ze haar man, Albert Jorissen, naar het paleis van keizer Hoes. „Met dees twie handen heb ik op zijne bureau gesla gen", zo beschrijft Albert het moment waarop het contract tussen Mia en Johnny Hoes verbroken werd. „Met dees twie handen" herhaalt hij nog eens, zijn handen waarvan zijn vroeger bestaan als mijnwer ker nog afleesbaar is, ter goed keuring omhoogstekend. Het moet een historisch moment zijn geweest en in dat besef wordt dan ook een kleine pau ze ingelast. „En nu", hervat Mia haar re laas over de onmin, „en nu zeggen ze dat ik een ordinaire vrouw ben. Wel, ge hebt het zelf kunnen zien, dus gij kunt er over oordelen. Zegt het zelf: ben ik een ordinaire vrouw?". Wederom valt er een korte pauze, maar nu omdat het be zoek in ernstige gewetensnood verkeert Wanneer (het is ten slotte een uitwedstrijd en het bezoek is in hoge mate kwets baar) de vraag volmondig ont kennend wordt beantwoord, stelt Mia triomfantelijk vast: „Awel, ge zegt het". Goeie jong Nu Mia haar gelijk opnieuw bevestigd ziet acht ze het mo ment aangebroken te onthul len hoe het gekomen is, dat ze steeds meer fans achter zich schaart bij het bezingen van het aardse tranendal. De fraai gekrulde paardestaart die tij dens de tirade strijdlustig ach ter het modieus opgestoken haar heeft gewarperd wordt over de schouder heenge- vlijd als om aan te duiden dat er een moment van bezinning is aangebroken. „Ik stond al met zeven jaar achter de was- kuip", begint ze haar levens verhaal, dat gelijkelijk met een lach als de onvermijdelij ke traan is doorspekt. ,Mijn vader ging al vroeg dood en omdat ik de oudste thuis was, moest ik gelijk al moederke over de kinderen zijn. Ik was altijd aan het werken, ik heb mijn jonge leven nooit iets ge had. Ik heb altijd gespannen gezeten. We waren zo arm, dat we 's zondags blij waren om een stukske vlees te kunnen eten. Mijn verkering met Al- bert begon ik om troost te hebben. Gelukkig was Albert zone goeie jong, dat hij zijn geld van de mijn aan ons huis houden afgaf Het is in deze droeve tijd, dat Mia voor het eerst uiting geeft aan haar onvermoede zang kwaliteiten. Tijdens het opma ken van de bedden schalt het ene lied na het andere door de ramen de straat op, maar om dat daar behalve wat prille bewonderaars die verliefde blikken naar het glas werpen, geen ontdekker van talent pas seert, blijven haar artistieke kwaliteiten de wereld voorlo pig onthouden. De doorbraak komt pas, wanneer Mia door het noodlot getroffen wordt. „Ons tweede kind en onze eni ge jongen is geestelijk achter gebleven. Hij moest naar een tehuis, maar omdat we dat niet konden betalen moest ik er bij gaan werken. Ik zat helemaal in de war met de handicap van onze zoon, want ik wilde bij mijn kinderen blij ven. Ik ben gek op mijn kinde ren, moet ge weten. Ze krijgen alles van mij. Ik had er graag nog een kiendje bij, maar dat gaat niet vanwege de carrière. Vermits ik toch bij de kinde ren wilde blijven, ben ik toen café gaan houden. Daar zong ik zo tussen door, want het heeft altijd al in me gezeten. Ik zong voor de goesting van de klanten met de jukebox mee. Op een dag heb ik een micro en een versterker ge kocht en toen ben ik door een tekstdichter ontdekt „Gij hebt een formidabele stem", zei hij als hij mij hoorde. „Ge moet een plaat gaan maken". Voor de gelegenheid werd het vers „Ik heb mooie benen" gedicht en getoonzet, waarmee Mia spoorslags doorstootte naar de grote Belgische podia. Een be langrijk gedeelte van haar suc ces kwam daarbij voor reke ning van Mia's van onderen gewaagd gesneden robe, waar uit bleek dat het lied niet ge heel van zelfspot was versto ken. Dolle Mia De benen van Mia waren in juni, vijf jaar nadat het loflied op hun schoonheid op de plaat was geperst goed voor een gouden plaat. De feestelijke uitreiking van het kleinood be tekende een keerpunt in de loopbaan van de zangeres. Mia, die zichzelf tot dan toe als „Dolle Mia" had gepresen teerd, veranderde haar naam in Mia Vlinders. „Die naam van Dolle Mia heb ik destijds gekozen, omdat het voor in het café was. Het moest een ple zante naam zijn voor een café bazin. Het gaf zjuust aan, dat ik een plezante madam was, die graag een mop vertelde of een pikant liedje zong om de klanten te laten schaterlachen. Pikant, maar nooit smerig na tuurlijk, want ik heb altijd mijn brood op een fatsoenlijke manier verdiend. Ik ben name lijk een katholiek mens. Ik heb ergens geloof. Niet dat ik iede re zondag naar de kerk ga, maar ik brand wel geregeld kaarsen voor mijn zoontje. En ik geloof in mijn horoscoop. Die komt altijd uit Maar Albert was altijd kwaad over mijne naam, omdat ge daar nergens kunt door gera ken, zei hij. Toen ook de BRT hem niet wilde uitspreken heb ik hem maar veranderd in Mia Vlinders. Nu moogt ge nooit meer Dolle Mia zeggen, want ik ben nu tegen Dolle Mia. Ik heet nu Mia Vlinders". Verantwoordelijk voor de nieuwe naam, die in levensgro te letters op de afbladderende verf van de zijgevel van Mia's uitspannerij in het handgrote Waanrode staat geschilderd, is Albert, de steun en toeverlaat van Mia op het gladde artistie ke pad. Zo'n tweehonderd na men zette hij onder elkaar als de fraaie wrochtsels Mia Do mo, Mia Colet en Mia Polet („alles wat zo rijmt een beet je"), maar uiteindelijk werd het toch Mia Vlinders: „Dat is meer luchtig, blijft langer han gen en heeft ook een rappere uitspraak. En als de carrière internationaal wordt, hebben we gelijk een goede naam. Mia Butterfly". Mia is het stralende middelpunt in haar gezin, dat in het Belgische plaatsje Waanrode een café beheert. De naamsverandering bete kende tevens een kunstzinnige ommezwaai. Zong Mia eerst vooral het pikante genre, van nu af aan omvat het repertoire naast liefdesliederen ook ge zangen, waarin de tranen in brede stromen over de groe ven worden geplengd. „Ik heb veel zangeressen gezien", ver klaart Mia, „maar die worden op den duur eentonig, vermits ze geen afwisseling hebben. De Zangeres zonder Naam, dat is altijd hetzelfde. Ik vind dat ge naast het plezante een boodschap in de show moet brengen. Daarom zing ik nu een lach en een traan". Vooral de tranen schijnen eni ge moeilijkheden op te leveren, want Mia blijkt ontzettend ge voelig te zijn. „Ik kan niet tegen miserie, ik ben zacht van aard. Bij de repetities van een gevoelig lied kan ik nooit doorzingen. Dan moet ik steeds wenen. Ook als Albert ene keer hard tegen mij is, moet ik de hele dag wenen. Dat is zo mijn aard, begrijpt ge. Maar als ik optreed, dan weent mijn publiek. Bij mijn liedje „Levend souvenir" over een ongetrouwd meiske dat een kiendje krijgt, neem ik altijd een kiendje op mijn schoot Dan zien de mensen het voor zich en moeten ze wenen". Ondanks, of misschien juist dankzij, alle tranen die Mia in haar brede voetspoor mee voert wordt de schare fans iedere dag groter. Bij haar eerste optreden in Nederland, in het Zuidlimburgse dorpje Wahlwiller, zou het publiek eenstemmig hebben uitgeroe pen, dat Mia de betere Zange res zonder Naam is, omdat ze stukken spontaner zou zijn. „Zo'n bussel platen hebben wij verkocht", zo drukt echtge noot Albert het succes van over de grens uit. Als verder bewijs voor Mia's opmars tot het ware sterrendom worden ook de brieven ter sprake ge bracht, die dagelijks in groten getale in het café worden afge leverd. Dat daar ook huwe lijksaanzoeken bij zitten, doet de zangeres verlegen blozen: „Daar gaan ik niet op in. Ik ben gelukkig getrouwd met Albert". Hetgeen nu op zijn beurt ook Albert verlegen doet blozen. Het grote geheim achter de steeds stormachtiger verlopen de carrière van Mia is in zijn simpelheid geniaal. Tenminste, volgens haar man komt het allemaal omdat „Mia zingt ge lijk ze is". Het is waar. Mia Vlinders is een ontzettend aar dige vrouw, die ontroerend echt vals zingt. Wenen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 14