LEIDEN WACHT MUZIEK ZUIVERSTE POPWATER Twee vrouwen exposeren in Reghthuys Promotor Wim Bosman rekent op 8500 fans'" in Groenoordhal UITGAAN SATERDAG 2 AUGUSTUS 1975 LHIDSE COURANT PAGINA 5 Kunst op i zicht ijjg&'g Voorburg/Leiden Minstens zeven uur lang zal op donderdag 14 augus tus en een deeltje van de daarop volgende nacht de Leidse Groe noordhal gevuld zijn met muziek van het zuiverste popwater. Zeven groe pen die hoog genoteerd staan, glans sterren aan het popfirmanent, vaak met een komeetachtige korte histo rie, idool van honderdduizenden, wellicht miljoenen jongelieden die de zeven uur durende magische klan- kenstroom nog te kort zullen vinden, komen hoogstpersoonlijk hun faam bevestigen. Het is om van achterover te slaan: niemand minder dan Wishbone Ash, Lou Reed, het Mahavishnu Orche stra (met John McLaughlin), de doorbreker Soft Machine en de nieu we, eveneens in doorbraak zijnde, Caravan en Renaissance. Nummer zeven is de Filter Furore Show, een discoshow die de pauzes tussen de optredens gaat opvullen met de nieuwste elpees. Dit is „the package" van het Amerikaanse theaterbureau BTM, het pakket waarmee on der de titel BTM Star Trucking '75-festival in Europa twintig concerten worden gegeven. De start is in Leiden, verzamelplaats, waar de popgroten even naar toe vliegen om de volgende dag - alweer per vliegtuig - met hun hele hebben en houden naar het Belgische Bielzen te gaan. Hoe komt deze bliksem-promotion met de heel grote namen zomaar in de Groenoordhal ver zeild? Wel, dat is het werk van theateragent Wim Bosman die in Voorburg zijn hoofdkwartier heeft en vandaaruit een goed deel van Neder lands lichte-muziekliefhebbers met de elpee album-helden „live" bedient. Met een beurs- koers-achtige intuïtie strikte hij het rock-solid en soft sweet-circus van BTM voor de om vangrijke Groenoordhal. „Die hal moet uitverkocht komen", is Bos nians overtuiging. „Ik reken op 8500 man. Als zo'n programma geen achteneenhalfduizend mensen trekt weet ik het niet meer. Voor een Lou Reed of Wisbone Ash apart betaalt men in het Concertgebouw al 20 gulden. Voor die prijs krijg je nu in Leiden een heel stel geweldenaars bij elkaar te zien en te horen. We beginnen donderdagmiddag om half vier, 's nachts om half een is het stop. Een hele ruk, maar ik hoop dat we klaar zijn in die tijd. Iedere groep speelt een uur. Daar zullen we strikt de hand aan houden, anders staan we 's morgens nóg de mensen te amuseren. We houden pauzes van zo'n 20, 30 minuten om te changeren en in die tussentijd treedt dan de elpee-show op". Wim Bosman weet wat hij zegt. Al een jaar of tien hakt hij met hetzelfde amusementsbijl tje. Neem bijvoorbeeld het Popgala '73 in De Vliegermolen in Voorburg. Met Vara-teevee. „Dat was erg goed met 5000 man in de hal. Meer gingen er niet in. Twee uitverkochte avonden met o.a. The Who, Wishbone Ash, Livin' Blues, op dat moment met anderen de grootsten. En het Summerconcert '74, 20.000 mensen in het gemeentelijk sportpark van Hilversum. Met weer heel grote namen: Van Morrison, Doobie Brothers, Earth Fire, Alquin, Mahavishnu Orchestra". Wim Bosman smult nog na. Wim Bosman Promotions (dat zijn Wim en zijn onmisbare rechterhand, het meiske Deb bie) wil elk jaar in de zomer een erg groot festival organiseren. „Ongeveer tien jaar gele den begon mijn bureau met concerten door' het hele land van Nederlandse groepen. We zijn menig keertje in de Stadsgehoorzaal ge weest. Per jaar zorgen we voor ongeveer 100 concer ten, in grote en kleine schouwburgen en con certzalen. Ik hou het niet uitsluitend op pop. Zo hadden we vorig jaar James Last in Eindhoven, Rotterdam en Groningen. In die periode haalden we er ook Paul van Vliet en Herman van Veen bij en brachten de Hair- musical in Voorburg en Rotterdam. In novem ber a.s. brengen we vier concerten met Iwan Rebroff, in het Haags Congresgebouw, de Rotterdamse Doelen en in Eindhoven". Maar pop blijft toch de grote hap voor Bos man, al gaat hij graag met het andere genre door. „Genoeg werk aan de winkel. Ik doe ook zelf het management van Earth Fire en we hebben het agentschap van Focus. We hoeven hier gelukkig niet met de armen over De Soft Machine komt in Leiden op gang: Karl Jenkins, John Marshall, John Etheridge, Mike Ratledge en Roy Babbington. Even Engels wat de klok slaat (met oosterse mystieke in vloeden, ingefluis terd door Mahavish nu John McLaughli n's geestelijke leider Sri Chinmoy) is Ma havishnu Orchestra. Uit zijn gitaar haalt John ongekende we relden en van zijn groep zegt hij: „Het sterke van deze for matie is, dat de le den allemaal zeer verschillende muzi kale achtergronden hebben, maar in de muziek kunnen ze het zeer eens wor den...." Een uur lang Wishbone Ash met Martin Turner, Andy Powell, Laurie Wisefield en Steve Upton. elkaar te zitten met z'n tweëen. Bij grote evenementen hebben we free lancers die as sisteren, vaak honderd mensen extra op één zo'n dag. Och, het is een enerverend vak, dacht ik. Je moet zorgen dat je een ontzettend grote relatiekring hebt, weten wat er op dit gebied gebeurt in Europa en wat er uit Ameri ka komt Je hebt te zorgen dat je op de hele markt georiënteerd blijft, daar moet je op inhaken. Je ogen openhouden vooral, want met Lou van Rees en Paul Acket heb je heel dikwijls dezelfde aanbieding." Wim Bosman is bezig met het bouwen van een naam. Tegenover de „oudjes" Van Rees en Acket noemt hij zich met z'n 31 jaar „nog vrij jong". „Ja man, het is ervaring wat voorop staat. Van Rees kreeg Sinatra louter en alleen om z'n ervaring in het vak. De naam Van Rees was het punt dat ie Frank kreeg. Ervaring: dat is in dit geval belangrijke rela ties in Amerika. We hadden notabene dezelfde offerte voor Sinatra. Achteraf bleek dat; je weet van elkaar namelijk niet wat er geboden wordt. Ook al had ik Sinatra zoveel meer kunnen bieden dan was hij toch naar Lou gegaan. Een halve ton extra is voor een man als Sinatra van geen belang. Het is de feeling van het vak: wat is een artiest waard. Daar zit je vele malen naast, mag ik wel stellen. Je slaat wel eens de spijker mis als je niet precies weet of een artiest nog wel „in" is. Dan vallen er vaak rake negatieve klappen". Mensen in het theatervak worden in Neder land niet gesubsidieerd. Bosman laat in het midden of hij dat betreurt of niet, maar hij klaagt wel bitter over het land „met het hoogste belastingstelsel" waar het de Buma, de BTW, vermakelijkheid en de „artist tax" (30 pet. extra uitkering over een artiest) be- treft „In het buitenland kennen ze dat niet, daar liggen de prijzen voor de kaartjes ook lager. Van die 20 gulden blijft na alle afdrachten heel weinig over. Het is de massa ie het moet doen". „Toch is het een vak dat blijft trekken. Je komt er niet meer van los, of je zou natuurlijk tonnen verlies moeten gaan lijden. Als ik bij wijze van spreken failliet zou gaan, kwam ik er toch weer in terug. Je werkt naar een climax toe. Vanaf het moment dat een evene ment is ingekocht maak je de zaak helemaal klaar tot aan de uitvoering. Op de dag zelf is alles over, of er nou 5000 of 1000 mensen in de zaal zitten". Als Sandy Coast er niet was geweest, was Wim Bosman hoogst waarschijnlijk nog heel wat jaren doorgegaan met het aan de man brengen van boekhoud- en factureermachines. Ja dat dad deed ik tot '63. Toen kwam Sandy Coast, nou en daar ben ik tot juni '74, tot aan de opheffing, manager van geweest. Ook begon ik in '65 een zaak op Schevenin- gen, Casino; dat deed ik samen met Jacques Senf. Het „beatcentrum van Nederland" noemde men dat vroeger". Zo slijt Wim Bosman dan nu zijn dagen met het aandragen van gou den stemmen en kostbare instrumen ten tot veler onuitsprekelijk genoe gen. De ontelbare legioenen van top- pop-enthousiasten verschaffen hem doorgaans de zekerheid van een aar dig belegde boterham. Als de kome ten van vandaag tot as zijn vergaan, golft het in de ether al weer van andere groepsuitingen, jolige musici die hun stem weer nét even anders laten buigen (of barsten) en met andere attractieve combinaties voor de hoop des vaderlands de hemel op aarde brengen. Zolang er jeugd is, is er toekomst voor Wim Bosman, die eens in de drie weken Engeland afroomt, omdat daar het afzetgebied zeer groot is. En wat uit Amerika komt, strijkt toch ook eerst neer rond de baker mat van de Beatles. Voor het overige werkt Bosman Promotions constant met de telefoon, hij is een goeie klant van de PTT. „En omdat je in wezen altijd met dezelfde artiesten bezig bent, blijf je aan je relatiekring sleutelen en oppassen voor je vrien den Lou en Paul. Dat zijn vrienden strikt privé, maar daarbuiten is het keiharde business. Dat vind ik ook goed; je moet voor die artiesten het hoogste bod eruit halen". NIEUWKOOP In het fraaie renaissance Reghthuys van het landelijke waterdorp Nieuwkoop stellen tot 17 au gustus a.s. twee kunstenares sen beelden en naaldwerk ten toon. Er zijn de laatste jaren weinig exposities in het mooie knusse gebouwtje gehouden, in tegenstelling tot enkele ja ren geleden toen er regelmatig tentoonstellingen werden inge richt. Thans staan er dan beel den van de Alphense Fredy Wolf en textielobjekten van de in Wassenaar wonende en wer kende lerares in handwerk technieken Marie-Anne Otten- Schuffelen. De wandkleden van laatstge noemde zijn over het alge meen vrij eenvoudig van op zet, zonder die extravaganties, die de laatste jaren in dit gen re wandversiering bijne sche ring en inslag zijn. Weliswaar exposeert de artiste ook énke le wat wilde objekten, o.m. een oranje werkstuk van dikke strengen wol, maar die beho ren tot de uitzonderingen, de meeste doeken zijn vrij rustig geconcipieerd en behoren dan ook tot de fraaiste werkstuk ken van de collectie. Om er enkele van het twintig tal te noemen: heel mooi is „Lunetten" in wit op donker grijs, „opgehoogd" met een aantal doffere tinten. Strak maar heel fraai van inhoud is het doek „Weefsel Alpha", eenvoudig en eveneens strak gehouden is „Vrij onver- veerd". Maar alle kleden wer ken sterk ruimtelijk en kun nen een sieraad zijn in het daartoe geëigende interieur. De beelden van Fredy Wolf zijn zeer verscheiden van aard. Naast een aantal gedurf de vrije vormen exposeert zij ook gevoelig gemodelleerde portretkoppen en een zeer in nig gemodelleerd jongen- snaakt „Rogier". Een prachtig en sereen werkstuk. De objekten in vrije vormge ving zijn soms wat nuchter maar er zijn er ook bij, die opvallen door een originele compositie, die ze als standob- jekten toch wel erg aantrekke lijk maken. Ik wijs daarbij om. op een aantal stukken, waarin kogel lagers werden gebruikt en sa men met andere metalen een geheel vormen met het beeld. Als standobjekten voldoen zij zeker aan de eisen, die gelden voor het zeer moderne artistie ke interieur en aan veler smaak zullen voldoen. Maar persoonlijk zijn mij de portret- beelden toch liever door hun expressiviteit en soms ontroe rende innigheid. Om er enkele uit de collectie te noemen: een prachtige jongenskop „Len- nart" en een meer bezadigde figuur als daar is de kop van de toneelspeler Jos de Gruy- ter. WILLEM PRINS In en rond Leiden ZATERDAG 2 AUGUSTUS: V.V.V.-kantoor, Stationsplein - Vanaf augustus dagelijks corso-wandel tochten over 10. 15 of 20 kilometer; ig 9 uur. Tevens molenwandel tochten over 10 of 15 kilometer, dage- ianvang 9 uur. Kerk. Katwijk - Carillonconcert door H. H. de Harder; aanvang 19.45 20.45 uur. Strand bij Zee-hospitium. Katwijk - Reddingsdemonstratie door Katwijkse mgsbrigade; aanvang 15 uur. Koningin Wilhelminaboulevard. Noordwijk - Presentatie van de bloe- agens van het Rijnsburgs btoe- orso; de hele dag. Terrein landgoed Leeuwenhorst. Noordwijkerhout - Polsstokversprirv n kampioenschap van Zuid-Hot- n Utrecht; aanvang 14.30 uur. Veiling Flora. Rijnsburg - Vertrek Bloemencorso Rijnsburg. Aankomst in Leiden 14.20 uur. aankomst in Leiderdorp rond 18 uur. Zondag 3 augustus: Koningin Wilhelminaboulevard. Noordwijk - Presentatie bloemenwa gens van het Rijnsburgs bloemencor- hele dag. Maandag 4 augustus: Museum voor Volkenkunde, Steen- 1 - Film over Japan; aanvang an 14.30 uur. V.V.V.-kantoor in Noordwijk en Noord wijkerhout: dagelijks toeristische au toroute van 135 kilometer door Zuid- Holland; start op ieder gewenst tijd stip. Tevens puzzelrit voor fietsers door Noordwijk en Noordwijkerhout; op elk gewenst tijdstip. Dage lijks. V.V.V., Noordwijk - Dagelijks tot en met 31 augustus wandeltocht door boswachtenj Noordwijk. Bioscopen Luxor: Stationsweg 19. tel. 21239. „The Godfather II", 14 jaar. dag. 14.00 en 20.00 uur. Camera: Hoge Woerd 49. tel. 24919. „Dr. Zjivago" 14 jaar. dag. 20.00 uur. Kindermatinee: „Dik Trom en z'n dorpsgenoten" al. dagelijks 14.30, zondag's 14.00 en 16.15 uur. Nacht voorstelling: „Zabriskie-point" 18 jaar. vr. en za. 24.00 uur. Udo: Steenstraat 39. tel. 24130. „Voor paar dollars meer" 14 jaar. Dag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zondag's: 14.30.16.45.19.00 en 21.15 uur. Studio: Steenstraat 39. tel. 33210 „The return of the pink panther" a.1. Dag. 14.30.19.00 en 21.15 uur. Zonda g's: 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 uur. Extra voorstelling: Elke dag t/m zater dag om 10.30 uur: „Oom Ferdinand en de toverdrank" a.l. Trianon: Breestraat 31. tel. 23875. „Mens erger je niet" 18 jaar. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zondag's: 14.30. 16.30. 19.00 en 21.15 uur. Rex: Haarlemmerstraat 52. tel. 25414. „Bedriegen bedrogen" (Louis de Fu- nés) a.l. dag. beh. wo 14.30 en dag. 19.00 en 21.00 uur. Kindermatinee: „Pippi in Takatukaland" a.l. woens dag 14.30 uur. Nachtvoorstelling: ..Blue Movie" 18 jaar. vr. en za. 23.30 Exposities STEDELIJK MUSEUM „DE LAKEN HAL". Oude Singel 28. tel. 44044. ma t/m za 10-17 uur. zo 10-17 uur. Tot 27/7 de expositie „Het Leidse Woon huis" in het kader van het Monumen tenjaar '75. ATELIER „DE SCHERF'. Nassaulaan 41. Oestgeest, tel. 50220. Te bezoeken na telefonische afspraak. Ans v. d. Heidu-Kort met eigen werk o.a. glas- buigen. aardewerk, schilderijen en mozaïeken. RESTAURANT OUDT LEYDEN. Steen straat 53. tel. 33144. Fons Franken met etsen en meerkleurenetsen. Even eens georganiseerd door Int. Art Ser- t/m za 9-17 uur. zo 10-16 Tot 1/9 „Denken en doen". Op deze tentoonstelling wordt het ambachte lijk aspect van het technisch en admi nistratief personeel van de universiteit in relatie tot onderwijs en onderzoek naar voran gebracht. ORUKKERIJ DE BINK. Roosevettsraat 3. tel. 22841 ma t/m vr 8-17 uur. Tot en met augustus een tentoonstelling van Dhr. v.d. Berg met collages. GALERIE V.D. VUST. Botermarkt 3. tel. 22806 di t/m za 10-17 uur. do tot 21.00 uur. In de maanden juli augustus een grote zomertentoon: FLORA-HALLEN. Rijnsburg 1t/m 8. vanaf 16.30 zijn de praalwagens van het bloemencorso te bezichtigen. Nieuwe bundel van Leidenaar Biesheuvel Van een onzer verslaggevers Leiden - De succesvolle Leidse auteur Maarten Biesheuvel bijna klaar met een nieuwe verhalenbundel. Hij legt er de ze dagen de laatste hand aan. Titel van het boek wordt: Het nut van de wereld. Het is de bedoeling dat de verhalen, die deels al in literaire periodie ken zijn verschenen, dit najaar worden uitgegeven. Biesheuvel oogstte eerder veel lof met on dermeer In de Bovenkooi en Slechte Mensen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5