Carrel I in „Zo was het" Jaap Stobbe: „Aan mijn lachende kop zien ze niet dat ik soms diep in de put zit" H'litl'MI TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG NOS 18.45 Mlnimolen 18.55 Journaal NCRV 19.05 Eddy Go Round Show NOS 20.00 Journaal NCRV 20.21 Kojak Amerikaanse serie 21.10 Voorgoed bedroefd ge weest portret Slmon Vin kenoog 21.40 Die mooie kinderjaren... Engelse serie 22.30 Eurofest '75 NOS 22.55 Journaal NEDERLAND II NOS 17.45 Wereldkampioenschappen Zwemmen 18.45 Minimolen 18.55 Journaal VARA 19.05 De Stratemakeropzeeshow 19.30 Terra Africa film NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Zo was het 21.10 Watermerk 21.40 Ronnie Corbett, klein maar dapper 22.10 Achter het nieuws NOS 22.40 Journaal 22.45 Koppeling in de ruim (Apollo-Sojoez) (Reg. progr. NDR: 10.00 Revolutionfe der Küste 18.30 Akt. 10 45 Zandmanf tje 18.55 Nordschau magazine 19l Autoverlel Pistulla 19.59 Progr. WDR: 10 00 Der wilde und der Westen 18.40 Akt. 19.20 Unter Auss luss der Offentllchkeit: Drugs. 20l Journ. en weerber 20.15 Econ. magl ne 21.00 Columbo 22.15 Kult. magazl, 23 00-23.20 Journ. met kommentaar| E2IÏ22222I3 18.20 Beschlossen und verkundet 18. Mainzelmannchen 19.00 Journ. 19, Circusprogr, 20.30 Satirisch magazi 21.00 Journ. 21.15 Report, over Eng land na de volksstemming 22.00 Arbi terpriester in Deutschland, film 22. W.K. Zwemmen, springen en waterpo 23.40 Journ. 18.55 Paulus de boskabouter 19.00 kenfilmserie voor de |eugd 19.25 V keerstips 19.30 Zomeragenda 19.40 I ded. 19 45 Journ. 20.15 Guyana, v land, film 20 40 De Gouden Leei showprogr. 22.00 The world of Kung 22.50 Journ. met de I HILVERSUM III HILVERSUM I HILVERSUM III HOU HET SCHERM IN HET OOG PAGINA 2 LEIDSE COURANT/ DONDERDAG 24 JULI 191 AVRO: 7.00 Nws. Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.30 De Groente man.) 9.00 (S) Europees Muziekfestival voor de jeugd te Neerpelt. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind. 9.35 Waterstanden. Kampioen schappen zwemmen dagelijks op t (Van onze radio- en t.v.-red tie) HILVERSUM De NOS-telt sie zal tot en met maandag juli dagelijks een samenvatti uitzenden van de wereldka pioenschappen zwemmen in li, Columbia. Kommentatoi zijn Harry Vriend en Jc Smits. Het schema van de uitzending is: donderdag 24 juli: 17.45-18 uur, via Ned. I; vrijdag 25 ji 17.45-18.45 uur, via Ned. II; terdag 26 juli: 17.45-18.45 ui via Ned. II; zondag 27 juli: 17. 18.30 uur, via Ned. II; maand 28 juli: 17.45-18.45 uur, via N _L2 Jes '75 Festivi op radio en t. (Van onze radio- en t.v.-red tie) HILVERSUM Zowel TRC televisie als -radio zal aandai besteden aan de Internation Show Trofee „Jes '75 Festiv vanuit Oostende op 6, 7 en augustus. De televisie zen vrijdagavond 8 augustus ree streeks de finale uit van festival. De radio zal woensdag 6 augi tus tussen 14.15 en 15.29 uuri Hilversum I het program „Close Up" vanuit Oostende i zenden. Op donderdag 7 aug tus via de zender Hilversum, tussen 10.00 en 11.00 uur e samenvatting van de gebeui nissen van de eerste festiv avond. Vrijdag 8 augustus ti sen 10.00 en 11.00 uur 's m gens weer een samenvatting over de tweede festivalavoi Op zaterdag 9 augustus zal een extra „Close Up"-uitzendi de linaieavond uitgezond worden. Kunst en kunstenaars Betty Egberts exposeert tot met 13 augustus karakterpi pen in de Galerie Arti Sho aan de Schoolstraat 26 in R wijk. De tentoonstelling is da ljjks geopend van 13.00 tot 11 uur en zaterdags van 10.00 17.30 uur HILVERSUM Alle stamgasten van het Am sterdamse Leidsepleincafé Hoopmans valt het op. Acteur Jaap Stobbe heeft opvallend kort haar. „Het moest er af voor een produktie die ik voor de NOS in Drente heb gedaan", legt Jaap uit, rustig onderuitgezakt op het terrasje voor het café. „Ik doe mee aan een experimen teel tv-stuk dat onder leiding van regisseuze Wilhelmina Hoedeman en de uit Engeland afkomstige tekstschrijver Michael Galliot wordt gemaakt". „Ze hebben de cyclus van de mens en het tweede strijkkwartet van Joseph Haydn als uitgangspunt genomen. Op deze muziek spelen wij. Wij zijn dan vier min of meer bekende beroepsacteurs en een groot aantal amateurs uit de streek. Het spel begint met een geboorte en gaat verder via beelden van kinderen in hun spel, een trouwpartij en weer een geboorte naar beelden van een stokoude oma die alleen is overgebleven. Ik speel de rol van een boeren jongen die in het stuk trouwt. Mijn toneel- vrouw raakt zwanger en sterft bij de geboorte van het kind. Een erg trieste scène. Het kind gaat namelijk ook dood. De opnamen zijn gemaakt in Orvelte bij Westerborck, een prach tige streek. Nu ik weer in het harde Amsterdam ben, moet ik je zeggen dat mijn hart overloopt van heimwee naar de schoonheid van het Drentse landschap en de solidariteit van de bevolking daar". „Ja, ik ben bijna lyrisch als ik aan vorige week terugdenk. Ik heb het er zo naar mijn zin gehad. We vormden een geweldige groep. De sfeer, de eerlijke schoonheid van de mensen alles was geweldig. Misschien komt het omdat mijn moeder een Drentse is en dat ik zoveel affiniteit met die streek heb. Ik zou er wel willen wonen, maar helaas kan dat niet voor mijn werk. Mijn werk is mijn hobby. Als ik dat niet leuk meer zou vinden, houdt alles op. Ik leef voor en met mijn werk. Ik houd van lachen en van mensen aan het lachen maken. Het zal wel met verlegenheid te maken hebben. In wezen ben ik een verlegen jongen. In mijn jeugd was dat erg lastig, vooral ook omdat ik door mijn moeder erg strak werd gehouden. Ik wilde graag spelen en fantaseren. Dat kon en mocht niet en leverde remmingen op. Maar ik verzon een truc. Ik ging acteren. Ik liet de mensen lachen en lachte zelf over al mijn ellende heen. Het is nog zo. Er zijn maar weinig mensen die de echte Jaap Stobbe kennen. De Jaap Stobbe achter de beschermende muur. Niemand kent me helemaal. Ik ben introvert. Het kost me vreselijk veel moeite iemand iets over mijn problemen mee te delen. Ik wordt er nog in gestimuleerd door de teleurstellende ervaringen die ik met veel mensen heb gehad. In principe vertrouw ik iedereen op het eerste gezicht. Was dat maar niet zo. Ik ben in mijn leven zo verschrikkelijk vaak belazerd. Dan denk je dat je het hebt gevonden en dan blijkt dat je er weer naast zit. Dat is rot". Jaap is toch altijd zo vrolijk. Natuurlijk tracht ik er van te maken wat er van te maken valt. Ik heb een opgewekt karakter. Bij de pakken neerzitten komt bij mij haast nooit voor. Ik heb mijn werk. Daar houd ik van. Maar de mensen maken het je vaak zo rot. Toen ik nog in „De man van La Mancha" speelde, heb ik een collega uit het slijk gehaald. Hij begon met mij te praten. En omdat ik luisterde ging hij door en maar door. Tot diep in de nacht. Hij raakte er bovenop dank zij mij. Toen ik in de narig heid zat en vreselijk graag wilde praten gaf hij niet thuis. Kijk, dan val je in een diepe put waar je moeilijk uit komt. Door mijn flair en mijn levenslust kom ik er altijd wel weer uit, hoewel al die ervaringen diepe wonden in je lijf achterlaten". „Soms denk ik erover na waarom ik toneelspe ler ben geworden. Dan zie ik de beelden van mijn jeugd weer voor me. Het verlegen jonge tje van gescheiden ouders. Het huis in Den Haag. De strenge moeder, de Drentse die het ook nooit gemakkelijk heeft gehad. Ja, ik denk dat het een vlucht was. Een ontsnapping uit mijn beschermde wereldje waar ik niet meer tegen kon. Ik heb altijd van het circus gehou den. Een clown wilde ik altijd zijn. De eerlijk heid van die mensen trekt me aan. Ze werken keihard zonder daar eigenlijk een behoorlijke waardering voor te krijgen. Iedereen denkt dat het zo maar gaat. Dat is nu juist het knappe. Ik spreek uit eigen ervaring. Twee jaar gele den trad ik als koorddanser op in Carré. Dat was ter gelegenheid van het nationale songfes tival. Ik heb er weken intensief voor getraind. Dingen ontzegd. Niet gerookt, niet gedronken en vroeg naar bed. Op het laatst had ik het onder de knie. Ik liep in Carré geblinddoekt over dat koord. Geloof me dat is geen kleinig heid. Maar de grote bewondering bleef uit. Men vond het leuk ja, dat wel, maar Sylvia de Leur met haar beren vonden ze veel leu ker". „Ik ben nu bezig met het uitproberen van een one-man-show, die ik de komende maanden in het land ga doen. Het is een programma van een half uur met liedjes, sketches, grappen, grollen, een conference, ach, je kent dat wel. Ik wil daar twee seizoenen het land mee in. Ik wil namelijk voorbereiden op een avondvul lende cabaretshow. Nee, geen one-man-show. Het liefst zou ik niet een man of drie, vier een avondvullend programma maken. De teksten schrijven we dan zelf. Voor deze show heb ik ook vrijwel alles zelf geschreven. Voor een dergelijke opzet is routine nodig. Je moet je inzinkingen kunnen opvangen. Het moeilijkste van schrijven is het schrappen. Van een show, die op papier een uur duurt, moet je een half uur maken, ook als je improviseert moet je al schrappen. Dat moet je kunnen tijdens een spontane conférence bedenk je wat er uit de volgende zin moet. Dat leer je alleen maar door het veel te doen". „Mijn probleem is dat ik een kop heb die altijd lacht. Van mij neemt nooit een mens aan dat ik me belazerd voel. En geloof me, ik heb mijn portie ellende zo langzamerhand meer dan genoeg gehad. Dan zak je door in je stamcafé en houd moeilijke verhalen tegen je vrienden. Maar ze geloven gewoon niet dat je tot aan je nek in de narigheid zit en hulp nodig hebt. Jaap Stobbe ziet het soms niet maar zitten, maar kan het ook niet helpen, dat hij blijft lachen. „Ik kijk de toekomst met plezier tegemoet. Mensen laten lachen kan ik in mijn show. Maar iedere avond maanden achtereen te bul deren op de bühne trekt me niet zo. Daarom blijf ik het serieuze werk zoals dat stuk van Willemien Hoedeman ook doen". Cliff Richard bij Eddy mimwiiii Abba De vijfde aflevering van het programma „Zo was het" is vanavond geheel gewijd aan Rudi Carrell. Presentatrice Let- ty Kosterman ontvangt hem in de studio. Samen kijken ze te rug op de carrière van Rudi Carrell, waaraan vooralsnog geen einde lijkt te komen. Uite raard zijn er beelden uit zijn show met Esther Ofarim (Zil veren Roos Winnaar in 1964 in Montreux), maar ook talloze schetsjes en liedjes uit andere Rudi Carrell Shows, met de eer ste Mounties, met Marisol en haar vijf tolken, met een zin gende Mies Bouwman. Van re centere datum zijn fragmenten uit de Duitse Carrell-shows, o.a. kan men een scène zien met Kojak. Ned. II 20.20 uur. Eddy go round Eddy Becker presenteert van avond een aflevering van zijn „Eddy go round show", waarin de kijkers een aantal artiesten, die het vorige winterseizoen bij hem optraden, nogmaals kun nen zien en horen. In deze com pilatie komen in beeld: Gene Pitney („24 hours from Tulsa"), Spooky and Sue („You talk too much"), Cliff Richard („The fi re-side song" en „It's only me you left behind"), Kiki Dee („Amoureuse"), Hollies („San dy"), Rex Gildo („Marie, der letzte Tanz ist nur für mich"), Nicole Rieu („Et bonjour toi .l'artiste"), Duane and Eddy („Play me like you play your guitar"), Billy J. Kraemer („Staying power"). Abba („I do, I do"), en Drifters („Kissin' in the backrow" en „Down on the beach"). Ned. 119.05 uur. noemd) publiceerden. Als twee de reden noemt Hazeu „om het woord te verlenen aan een dich ter die een onbeperkt vertrou wen heeft in de kracht van het woord en daarvan niet alleen getuigenis aflegt in tientallen dichtbundels, maar ook via tien tallen voordrachten per jaar door het gehele land". Ned. I 21.10 uur. 8!IIUl=l=mi,'JII 18.00 Nws. AVRO: 18.11 Radiojoum. 18 21 (S) Lichte orkestmuz IKOR: 18.30 Kleur AVRO: 19.00 (S) Jazzspectrum-li- Kojak Enkele weken geleden moest een aflevering van Kojak ver vallen, omdat de ondertiteling niet op tijd kon worden ge maakt vanwege het ontbreken van een script. Deze aflevering wordt nu uitgezonden en draagt als titel: „Een angstig voorge voel". Kojak krijgt een verzoek om hulp van de jonge psycholo ge Lindsay. Haar verloofde, Lou Giordino, die voorwaardelijk op vrije voeten is gesteld, heeft haar nogal in verwarring ach tergelaten, omdat hij gewapend met een revolver op stap is ge gaan om een oude zaak defini tief te „regelen". Ned. I 20.20 uur. Simon Vinkenoog In de reeks dichterportretten, waarvan de NCRV regelmatig een aflevering op het scherm brengt, staat voor vanavond een portret geprogrammeerd over de thans 47-jarige Simon Vinke noog. Dit programma kreeg de veelzeggende titel: „Voor goed bedroefd geweest", die slaat op een uitspraak van Vinkenoog, waarin hij zegt bedroefdheid niet meer te kennen. Wim Hazeu noemt twee redenen voor dit gesprek met Vinkenoog. De eer ste is dat het 25 jaar geleden is dat Vinkenoog begon met zijn eenmanstijdschrift „Blurb", waarin de eerste experimentele dichters flater de Vijftigers ge- Gesprek met Simon Vinkenoog. Kinderjaren De NCRV is er opnieuw in ge slaagd de hand te leggen op een goede Engelse serie. Ditmaal de Granada-serie „Childhood", die hier wordt uitgezonden onder de titel „Die mooie kinderja ren...". Het betreft zes televisie spelen naar verhalen van beken de Engelse schrijvers over jeug dervaringen. De sfeer in deze verhalen heeft soms iets van de serie „Sam", maar doet ook wel denken aan de reeks „Landle ven". In deze laatste serie was H. E. Bates één van de auteurs. Ook in „Die mopie kinderja ren...." is er weer een verhaal van zijn hand. Verder kan men geschiedenissen tegemoet zien van Rudyard Kipling, Keith Wa- terhouse, George Evans, Frank O'Connor en Barbara Waring. Het eerste verhaal is van Barba ra Waring en heeft als titel: „Easter liegt er maar op los". Het is gebaseerd op jeugdherin neringen van Barbara Waring. Haar broertje vertelde haar op een dag dat hun vader, die dok ter was, verliefd was op een patiënt van hem. Barbara fanta seerde toen van alles om die „romance" heen en bracht haar moeder bijna tot wanhoop door haar vreemde gedrag. Zegt Bar bara Waring: „Ik heb dezelfde karakters en personen gebruikt, maar wel de namen veranderd". Ned, I 21.40 uur. Rudi Carrell wijst Letty Kosterman op bijzonderheden in zijn shows Afrika Deze zomer schenkt de VARA- televisie ruime aandacht aan Afrika, Afrikaanse kuituur en ontwikkelingen in het „zwarte werelddeel". Na de serie Manga- ti en de grote dokumentaire over de aanleg van een spoorlijn in Tanzania, gaat vanavond een nieuwe reeks van start, getiteld „Terra Africa", een produktie over Afrikaanse culturen die, door de voortschrijdende ont wikkeling, langzaam maar zeker verdwijnen. Het zogenaamde primitieve gedrag van Afrikaan se volken (zingen, dansen, het beschilderen van lichamen) wordt door de Westerse wereld meestal als interessante folklore gezien. Deze „primitieve" uitin gen hebben vaak echter wel de gelijk een sociaal-ekonomische betekenis, zoals in deze VARA- serie duidelijk wordt gemaakt. „Terra Africa" is gemaakt door een wetenschappelijk geschool de filmploeg en geeft een indruk van een aantal gebruiken bij Afrikaanse volken zoals de Pyg- meëen in Kameroen, de Kirdi van de Mandarabergen, de Fu- lani van Rey-Buba, de Podokwo uit Kameroen en uit de omge ving van het Tsjaadmeer de Ko- toko en de Buduma. Over de Pygmeëen in Kameroen gaat de eerste aflevering. Ze vormen een bijzonder oud ras, dat al in 4000 jaar oude Egyptische doku- menten wordt genoemd. Ze le ven voornamelijk in de grote regenwouden waar ze door hun geringe lichaamslengte, zich zeer gemakkelijk kunnen bewe gen. Het kwaliteitshout uit deze regenwouden is in de hele we reld een zeer gewild artikel, maar het verdwijnen van teveel hout vormt voor de Pygmeëen een ernstige bedreiging voor hun manier van leven. Ned. II 19.30 uur. Mongooltje Mits de Apollo-uitzending niet alle tijd opslokt in „Achter het nieuws" een reportage uit Enge land van Louis Velleman over een Brits echtpaar, dat een mongools kindje heeft dat het door speciaal onderwijs, Waar aan de ouders zorgvuldig mee werkten, tot merkwaardige ver standelijke ontwikkelingen heeft gebracht. Ned. II 22.10 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2