Leven en werk van Robert Stolz op KRO-t a. WAT WILLY EN TED NIET MOGEN BEELD SPRAAK TATORT IN BOEKVORM HOE PRESENTEER IK MIJN LIEDJE TELEVISIE VANAVOND GROOT NIEUWS VOOR KINDEREN VIOLA KRIJGT HAAR ZIN 'W - mmmsi urssmsMM EüMiS^S TELEVISIE DINSDAG rnmmww RADIO MAANDAG Hilversum ii RADIO DINSDAG ftam-M-w.1.»— jsmÉMBM PAGINA 2 LEIDSE COURANT/HET MAANDAG 21 JULI IS In het Hilversumse zijn wat moeilijkheden gerezen rond Willy Dobbe, de presentatrice van menig TROS-programma. Van tijd tot tijd wordt zij gesignaleerd in STER-spots. Zij prijst dan zaken aan, die nog fraaier van uitvoering zijn dan zij zelf. Daar zit hem de kneep. Er bestaat een of ander artikel, dat verbiedt, dat mensen die hun bekendheid danken aan de tv in STER- spots optreden. Dit zou direct slaan op Willy Dobbe. Zij dankt haar populariteit niet aan een artistieke activiteit, al leidt zij shows voor huisvrouwen buiten de tv om, maar louter aan haar werk als presentatrice. TROS-onderbaas Cees den Baas werd over dit gesmiespel rond Willy erg boos. Hij ziet voorshands geen verschil tussen Willy Dobbe en Ted de Braak, welke laatste ook presen- teerwerk afwisselt met STER-spots. Het voorlopig laatste woord uit Hilversum over deze zaak schijnt te zijn, dat de STER spots zou moeten weigeren, die ofwel Willy ofwel Ted ofwel andere coryfeeën, vallende De verhalen uit de Tatort-serie, bekend van de Duitse tv en van het eigen scherm, zijn door Centripress in Bussum nu ook in boek vorm uitgegeven. We lazen „Gele kaart voor Trimmel", dat handelt over het schandaal in de Bundesliga, en „Taxi naar Leipzig" over een kindermoord. Het is gemakkelijk geschreven ontspanning slectuur. Je hoeft er niet bij na te denken en dat mag je wel een zomervoordeeltje noemen op warme dagen. Maar toch zijn ze minder spannend dan de tv-afleveringen. Opvallend is bovendien, dat hoofdcommissaris Trimmel in de boekjes bijna alles alleen opknapt en vrijwel geen gebruik maakt van zijn assisten ten, geheel in tegenstelling tot de tv-serie. Daardoor wordt hij een soort Maigret, die niet meer past in het moderne politie-apparaat, maar bovendien mist hij er de gezelligheid van. onder het genoemde verbodsartikel, tonen als bevorderaars van gebruiksgoederen of lekker nijen. Ted begon als artiest en maakte dus een andere start dan Willy als presentatrice. Toen nog mocht Ted in de STER en Willy niet. Maar nu Ted tevens presentator is ge worden en in de voetsporen van Willy is getreden, zou ook hij niet mogen wat Willy nooit gemogen heeft. Maar het blijft natuur lijk telkens wel weer een hele uitzoekerij. Ted de Braak, bekend als artiest. Willie Dobbe, bekend van de tv. Er is goud te verdienen in de showbiz. Ter wijl geslaagde artiesten fraaie buitenhuizen bewonen, huizen beginnelingen nog drie hoog achter. Dat hoeft niet en bovendien heeft het volk recht op openbaring van het talent, dat aan gunstelingen van de goden gegeven is. Die moeten niet blijven hokken op zolderka mertjes, die moeten de boer op, die moeten him werk presenteren, ermee voor de draad komen. Dat is niet altijd eenvoudig, maar Harold Moon heeft in „The Music Scene" precies uitgelegd welke stappen daarvoor genomen dienen te worden. Hij schrijft: „Schrijvers van liedjes in de sector lichte muziek komen meestal spoedig tot de conclusie dat het populair maken heel iets anders is dan het schrijven. Trek u niets aan van vleierij van uw vrienden of familiele den. Zij zijn altijd onder de indruk van het werk uit eigen kring. En daar vinden wij ook het gevaar van exploitanten-van-het-eerste- uur, z.g. adviseurs en andere ondeskundige figuren die men kan missen als kiespijn. Wat u dan wèl moet doen is het zoeken van contacten in professionele vakkringen, te neinde in de gelegenheid te worden gesteld uw werk aan te bieden aan hen, die wezenlijk tot oordelen bevoegd zijn. Een werkstuk met z.g. hitpotenties kan deze mogelijkheden niet anders verwezenlijken dan met de steun van een ervaren muziekuit gever, al dan niet in onmiddellijk samenwer ken met een grammofoonplatenmaatschappij; u hebt als beginnend schrijver dus als ama teur, behoefte aan beroepsmatig advies te neinde op adequate wijze onder de aandacht van het publiek te komen. Een andere ama teur kan u slechts twijfel en teleurstelling bezorgen. Presentatie van een lied kan op verschillende manieren plaatsvinden. Als u zelf tot uitvoe ring in staat bent, zou u tot een „live" demon stratie kunnen besluiten. Gewoonlijk echter is dit niet de beste manier. Ongeacht uw uitvoe rend talent zou het best kunnen zijn, dat u net niet de juiste persoon bent om dèt speciale liedje te „brengen". Bovendien is men over het algemeen zo druk bezet, dat er geen of te weinig tijd is om te luisteren of om tot onmiddellijke besluiten over te gaan en dat houdt het gevaar in dat uw werk niet die aandacht krijgt, die het wellicht wèl verdient De beste manier om uw werk onder de aan dacht te brengen is een piano- en zangpartij of een lead sheet samen met een eenvoudig maar verantwoord gemaakte demo-band of plaat. Men kan dan luisteren wanneer en zo vaak men wil, teneinde uw werk te kunnen beoordelen op zijn mérites en op de mogelijk heden voor productie en promotie. Een projectgroep van de School voor de Journalistiek heeft zich bezig gehouden met de vraag over het al of niet vervaardigen van een tv-journaal voor kinderen. De conclusie van een rapport over dit onderwerp zegt, dat een dagelijkse uitzending van zo'n journaal noodzakelijk is. De groep stelt voor - en heeft daar inmiddels met de Nederlandse Onder wijs Televisie (N.O.T.) afspraken over ge maakt - proefprogramma's van verschillende lengten tussen 15 en 25 minuten te maken. Uit onderzoek na die proefuitzendingen moet nog blijken welke tijdsduur definitief geko zen wordt. De projectgroep zal in overleg met het onderwijs (voornamelijk dat van de klas sen 4, 5 en 6 van de basisschool) frequentie en aanvangstijdstip vaststellen. De vormgeving moet aan hoge eisen voldoen. Het accent moet op het visuele aspect worden gelegd. Kinderen hebben een duidelijke voor keur voor directe actie en beweging en zijn gevoelig voor nonverbale signalen. Voorzover het gesproken woord in beeld onvermijdelijk is, kunnen zowel kinderen als volwassenen het journaal presenteren. Zij moeten niet „stati sch" zijn en evenmin voor lolbroek spelen. Kinderen staan open voor eerlijke emoties. De presentator mag die tonen. De groep pleit voor het twee-poten principe. De ene poot staat voor: nieuws op een andere manier brengen. De feiten moeten in een breder verband worden geplaatst; daarnaast moet het nieuws uit de sfeer van de noodlot tigheid worden gehaald. Het journaal zou als motto kunnen krijgen: „De wereld is door mensen gemaakt en dus ook door mensen te veranderen". De andere poot houdt in: ander nieuws bren gen, het vergroten van de herkenbaarheid door feiten te kiezen uit de directe omgeving van de kinderen. Viola van Emmenes, free-lance omroepster lance-omroepster van de NOS, die lange tijd sociale strijd heeft gevoerd voor meer kleed geld en daartoe met de meest drastische acties heeft gedreigd, krijgt een beetje haar zin. Het kleedgeld is van 40 gulden verhoogd tot 50 gulden. De Raad van Beheer heeft deze kwest ie bovendien in studie genomen. Dat tientje kwam er overigens niet met een pennestreek door. Daar was goedkeuring voor nodig van de regeringscommissaris, die gelukkig gesteld is op goedgeklede vrouwen in het algemeen en een goedgeklede Viola in het bijzonder. Kom nimmer aandragen met een „bundel" werk, beperk u tot één of twee proeven van hetgeen u hebt geschreven en kies daarvoor die stukken, die naar uw mening het beste passen bij het terrein dat de betreffende uitgever bestrijkt. Is op deze manier een contact gevolgd door een contract dan ligt de weg open om ook uw andere werk aan deze uitgever voor te leggen. Uitgevers zijn zakenmensen en hebben het meestal druk. Wees daarom ook uwerzijds zakelijk in het maken van afspraken en het presenteren van uw werk. Een goed begin bij het leggen van een nieuwe relatie kan bepa lend zijn voor de toekomstige samenwerk ing.". We lazen dit artikel afgedrukt in „Discona- mus", het blad van het Ned. amusement De redactie tekent erbij aan, dat men er goed aan doet niet zonder meer op eigen talent te vertrouwen, maar dat het nuttig is een beetje achter eigen werk heen te zitten. Het kan nooit kwaad van tijd tot tijd te informeren of men het werk al heeft beluisterd. U kunt uw bandjes ook terug vragen en er andere wegen mee bewandelen als het allemaal te lang duurt. Het is ook nuttig te weten, dat er professionele studio's bestaan die tegen betaling goede demobandjes maken. Goedgeklede Viola.- nederland i NOS 18.45 Mlnimolen 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickjie de Viking teken filmserie 19.25 De lange droge natuurtilmserle NOS 20.00 Journaal KRO 20.20 Voor een briefkaart op de eerste rang 21.10 In memoriam Robert Stolz 21.45 Gunsmoke Amerikaanse serie 22.35 Heel mijn leven heb Ik mij afgevraagd of ik christen was... film over Franse marxist en schrijver NOS 23.10 Journaal nederland ii NOS 18.45 Mlnimolen 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de zigeuner (slot) 19.25 In Londen staat een huis Engelse serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 Jongens van de grote weg Amerikaanse serie 21.10 Maude Amerikaanse rle 21.40 AktuaTV 22.20 Zomer '75 amusem sprogramma NOS 22.50 Journaal Reg. progr. NDR: 18.00 Dr. med. cus Welby, tv-serie (1) 18.30 Akt. Zandmannetje. 18.55 Sport. 19.21 Med. Marcus Welby tv-serie, vei 19.59 Progr -overz, WDR: 13.00 I mezzo. 18.02 Het ei van Colombo. Dein gutes Recht, TV-serie. 18.40 19.20 Tussen camera en beeldscl 20.00 Joum. en weerber. 20.15 Fi beelden en achtergronden. 21.00 ot niets. quiz. 21.45 Gesprekken vrouwen met geamputeerde borste hun omgeving. 22.30-22.50 Journ. kommentaar en weerb. 18.55 Mainzelmannchen. 19.00 Ji 19.30 Henri Rousseau - de vader de naieven, film. 20.15 Mag. vooi voeders. 21.00 Joum. 21.15 Der I ber. Tv-film. 22.45 Joum. 18.55 Paulus de boskabouter. 19.00 derprogr. 19.39 Med. en weerber. Journ. 20.15 The more, the me Engelstalige speelfilm. 2200 Li progr. gewijd aan Camilla Huys 22.40 Journ. 14.00 Ti-Ta-Tovenaar 14.25 Supermuis 14.31 Onder de ijskap van de Noordpool dierenfilm 15.21 Comedy Capers met ry Langdon 15.35 De jongen en de zeeme documentaire TROS: 18.30 Nws 18.41 (S) Belcanto concert. EO. 20.00 (S) Zomeravondfina le: gevar. amusementsprogr. met vakan- tietips. 20.45 (S) Licht over het Verre Oosten, doe. 21.15 Avondoverdenk. NOS: 21.30 Eurolight (S) 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S) Hobby- scoop. 23.20 NOS-jazz: Jazz in Aktie. 23.55-24.00 Nws. 18.00 NOS: Nws. EO: 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer. 19.00 Lectuur op tafel. 19.10 S) Wij hebben een woord voor de wereld: gewijde muz. 19.45 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nws. Z (S) Overdenking. 20.15 (S) I orkestliederen. 21.20 (S) Klassieke nomuz. 22.15 (S) Literama: kroniek boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Belle van Zuylen, schrijfster cienne; klankbeeld. 23.55-24.00 Nws. hilversum iii NOS: 18.03 De Vakaturebank. 1i Joost mag niet eten. AVRO: 19 02 l loopt achter, met Rock and Roll geb ren. VPRO: 20.00 Tilt: aktieprogr. bonustop tien. 21.02 Han Reizi 22.02 Rik Zaal. waarin o.m. 22.45 Allman Brothers. 23.02 Wim Not hoek.0.02 Jan Donkers. TROS: 1.02 Nachtwacht. VARA: 6.02-7.00 Alfred garde KRO: 7.00 NWS. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie. (7.30 Nws. 7.41-7.50 Echo) 8.24 Ovenweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 10.00 (S) Aubade. (10.30-10.32 Nws.) 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot vijf met om 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws 12.41 Echo. 15.30 Nws. OVER- HEIDSVOORL.: 17.00 Een dag uit het leven van een Curacaoenaar. KRO: 17.10 S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Echo-magazine. AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal). 8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Reportage. 9.35 Wa terstanden. AVRO: 9.40 (S) Radio K rorkest 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 mono) Arbeidsvitaminen. (11.00 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Roni twaalf. (11.55 Beursberichten) O' HEIDSVOORL: 12.30 Uitzending de Landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kla- ke pianomuziek. 13.00 Nws. 13.11 diojoumaal. 13.21 (S) Rondom de tanten van de hoofdstad: orgelbes ling. 14.00 (S) Home sweet home. t (S) Toespelingen op De Italiaanse ra. 15.20 (S) Essay Kunstrubriek, li Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) bakken vensterbanken In de zot (S) Mobiel. 17.55 Mededelingen. hilversum iii VARA: 7.02 Drie op je boterham. I (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draail verzoek. 12.03 (S) Drie draait tussen middag. 14.03 Gesodemeurders. 11 (S) Mix. 17.00 De Lp-top-20. i. 17 Andrea Domburg, gast in „Briefkaart". Briefkaart Vanavond zendt KRO-televisie een programma uit over de Oostenrijkse komponist en diri gent Robert Stolz, die 3-7 juni op bijna 95-jarige leeftijd in Berlijn overleed. Stolz schreef muziek voor zo'n 50 operettes en een honderdtal films. In to taal staan ruim 2000 liedjes op zijn naam. In dit programma vertelt Stolz over zijn leven en werken. Margit Schramm, Peter Minich, Rex Gildo, Anneliese Rothenberger en Erika Köth zingen enkele van zijn vele lie deren zoals: „lm Prater bliihen wieder die Baume", „Ungeküsst solist du nicht schlafen gehen", „Spiel auf deiner Geige", en „Wenn die kleinen Veilchen bliihen". Voorts hoort u het Noord Hollands Philharmo- nisch Orkest. Dit programma is een werkstuk van Fred Bredschneijder, een Stolz-ken- ner bij uitstek. Op 14 augustus brengt KRO-televisie Robert Stolz' operette „Die Tanz ins Glück". Deze operette werd door de Oostenrijkse Televisie en het ZDF geproduceerd in verband met Stolz' vijfennegen- stigste verjaardag op 25 augus tus. Ned. 1 21.10 uur. van de film „Straf". Speciale gast in deze uitzending is An drea Domburg, die een hoofdrol speelt in „Mens erger je niet", nieuwste speelfilm van Pim de la Parra en Wim Verstappen. Film jockey: Bob Bouma. Ned. I 20.20 uur. Christen De KRO-televisie zendt „Heel mijn leven heb ik mij afge vraagd of ik Christen was uit. een ontmoeting met de Franse marxist Roger Garaudy. Deze belangrijke ideoloog van de internationale communisti sche beweging beëindigt zijn pas verschenen autobiografie met de constatering: „Ik ben een Christen". Garaudy is au teur van een dertigtal boeken op het gebied van kuituur, filosofie en politiek. Hij is een van de mensen die de dialoog op gang bracht tussen marxisten en christenen. Enkele jaren gele den werd Garaudy uit de Fran se communistische partij gezet. André Truyman filmde Garau dy tijdens recente werkzaamhe den voor de Franse televisie (met onder anderen de aktiviste Angela Davis en ex-Bolshoi-bal- lerina nu beeldhouwster Lud- milla Tcherina) in de omgeving van Parijs. Ned. I 22.35 uur. Grote weg „De jongens van de grote weg", halen in hun goedheid heel wat aan. Zij nemen de failliete boe del van een rodeo-cowboy over met alles wat daar aan ellende bijhoort. Ned. II 20.21 uur. Maude Maude met een reeks huwelij ken achter de rug heeft met haar pronklust geen poot om op te staan als zij bezoek krijgt van een vroegere schoolvriendin, die minder hoge eisen aan het leven en aan haar omgeving heeft ge steld. Eindelijk gaan de ogen van Maude een klein bee open. Ned. II 21.10 uur Zomer '75 Ook de TROS is op de herhi toer. In „Zomer '75" krijgen de zangers van het Russisi rode leger weer terug. Je m ervan houden, maar zingen k nen die kerels met stemmen orgels. Ned. II 22.20 uur. Vanavond zendt KRO-televisie het vierwekelijkse filmverzoek programma „Voor een brief kaart op de eerste rang" uit. Het panel, dat de kwiskandidaten terzijde staat, wordt in deze uit zending gevormd door Willem Nijholt, Maarten van Rooyen en Olga Mattsen. Olga Mattsen werkte als script-girl mee aan ifmmVerstfppen' kortge™ Robert Stolz verslingerd aan muziek. den debuteerde zij als regisseur In het programma „Heel mijn leven heb ik mij afgevraagd of ik christen was", men in gesprek Angela Davis en Roger Garaudy.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2