de
plaat
op
oor festival
Toraja 's
izijü
i Op alle toeren
klinkt muziek
Lucky Luke
Rails door de prairie
Tentoonstelling in Delft
vraagt weer aandacht
voor stuk cultuur uit de
Gordel van smaragd
Altviolist
Cerny
overleden
LEIDSE
COURANT P*ciM ii
Agenda-Bioscopen
WOENSDAG 16 JULI
Kurzaal 20.15 One-man-show,
Paul van Vliet (J)
Circustheater 20.15 André van
Duin's Pretmachine.
Openluchttheater Zuiderpark
14.00 uur Jeugdfeest met Alice
in Wonderland.
Oude Kerk Voorburg Oickinson
State College Choir.
DONDERDAG 17 JULI
Kurzaal 20.15 uur One-man-show
Paul van Vliet (J).
Circustheater 20.15 uur André
van Ouin's Pretmachine.
Grote Kerk 12.15 u. Pauzecon
cert Jelte Hulzebos, orgel.
Openluchttheater Zuiderpark
14.00 u. De avonturen van Tijl
Uilenspiegel; 20.30 u. Turk Fol-
klor Kurumu (J).
VRIJDAG 18 JULI
j Kurzaal 20.15 u. Ond-man-show
Paul van Vliet (J).
Circustheater 20.15 u. André van
Duin's Pretmachine.
Poppentheater Guido van Deth
20.30 u. Cabadrama, solotoneel
Jan Veelo.
Openluchttheater Zuiderpark
14.00 u. Avonturen uit TV-kinder-
land.
ZATERDAG 19 JULI
Kurzaal 20.15 u. One-man-show
Paul van Vliet (J).
Congresgebouw (Carrouselzaal)
21.00 u. Zomeravondparty met
o.m. Harbour Jazz Band.
Circustheater 20.15 André van
Duin's Pretmachine.
Poppentheater Guido van Oeth
20.30 u. Cabadrama. solotoneel
Jan Veelo.
Grote Kerk 16.00 u. Orgelconcert
Charles de Wolff (J).
Openluchttheater Zuiderpark
15.00-23.00 u. Lazy Satterday
Festival.
ZONDAG 20 JULI
Kurzaal 20.15 u. One-man-show
Paul van Vliet (J)
Circustheater 20.15 u. André van
Duin's Pretmachine.
Poppentheater Guido van Deth
20.30 u. Cabadrama, solotoneel
Jan Veelo.
APOLLO (tel. 460340): Wij schieten
met scherp, amigo (18) 2.30, 7.00,
9.15. APOLLO 2 (tel. 460340):
Maak 'm soldaar (a.l.) 2. 7.30, 9.45
ASTA (tel. 463500): Frankenstein
junior (14) 2.30. 7 00, 9.30. BUOU
(tel. 461177): Ik zie het niet meer
zitten (14) 2.00, 7.30. 9 30. CAME
RA (tel. 467200): Last tango in
Paris (18) 2.00, 8.00. CINEAC (tel.
630637): Walt Disney's tekenfilm
parade (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30,
5.30. Blazing saddles (18) 7.30.
9.30. CORSO (tel. 467200): De
knokmachine (14) 2.00, 7.00, 9.30.
DU MIDI (tel 855770): M'A'S'H*
(14) 8.15. Tarzan in New York (a.l.)
2.00. EUROCINEMA (tel. 667066):
55 dagen in Peking (a.l.) 1.30, 7.45.
wo. 3.45, 7.45. De nieuwe avontu
ren van Dik Trom (a.l.) wo. 1.30.
FLORA (tel. 465224): Poesjes, die
men pakken kan (18) 2.00, 7.00,
9.15. KRITERION (tel. 460330):
Contes immoraux (18) 3.00, 7.00,
9 30. METROPOLE (tel 392244): Je
leeft maar twee keer (14) 2.00,
8.00. ODEON (tel. 462400): Mens
erger je niet. (18) 2.00, 6.45, 9.15.
OLYMPIA (tel. 330814): The dirty
dozen (14) 2.00. 8.00. PASSAGE
(tel. 460977): The return of the
P.-nk Panther (a.l.) 1 30. 4.00. 7.00.
9.30. REX (tel. 636747) Pipo en de
piraten van Toen (a.l.) 9.30, 11.30,
1.30, 3.30, 5.30. Duivels van de
rode cirkels (18) 7.15, 9.30, ROYAL
70 (tel. 462677): Hercules en de
tiran van Babyion (14) 2.15, 8.00
wo. 2.15. ROYAL OP ZOLDER (tel.
462677): Slade, de man van actie
(18) 2.15, 8.00. STUDIO DE LUXE
(tel. 461859): Ik doe wat ik doe (18)
2.15, 7.15, 9.30. STUDIO 2000 (tel.
542288): Contes immoraux (18)
7.15, 9.30. De avonturen van Ham
metje (a.l.) 2 00. DE UITKIJK (tel.
542288): Moord in de Orient-ex
press (14) 2.00, 8.00.
DELFT
CITY (tel. 123251): De twee missio
narissen (14) 2.30, 7.00. 9.15. CITY
SELECT (tel. 123251): Papillon (14)
2.30, 8.15. wo. 8.15. Winnetou
keert terug (a.l.) wo. 2.15 DELFIA
(tel. 123855): Mens erger je niet!
(18) 2.30, 7.00, 9.15. DOELEN KINO
(tel. 126730): Voor een paar dollars
meer.(14) 7.00, 9.15. FLORA (tel.
120814): Blood money (14) 2.30.
7.00. 9.15. STUDIO D (tel. 123280):
Once upon a time in the west (14)
8.00. Robin Hood (a.l.) 2.30. FILM
HUIS (tel. 150225): Auch Zwerge
haben klein angefangen. dag. 8.00.
Paulus de Boskabouter DE BOEBOMEN
97! WOENSDAG 16 JULI 1975
■y. „Zes eeuwen koorklanken" heet het dubbelal-
bum dat het label BASF (29-25476) voor de
j liefhebbers van vocale muziek op de platen-
f markt gebracht heeft. Zij verschijnen viel
ongeveer samen met het internationale koor-
I festival dat Den Haag net achter de rug
j heeft.
Aan bod komt slechts één koor: het Neder-
h lands Kamerkoor, een beroepsensemble dus.
I Zou het ooit tot een concours van professione-
f le kamerkoren dan maakt het gezelschap dat
h j door Felix de Nobel groot gemaakt is, een
uitstekende kans hoge ogen te gooien. „Zes
eeuwen koorklanken" bevat trouwens een
concert, waarbij Felix de Nobel zelf de scep-
ter zwaait over het koor dat tot voor kort
j vrijwel uitsluitend onder zijn leiding werkte.
De titel van het dubbel-album geeft al aan,
dat dit platenconcert een grote periode van
de koorliteratuur omvat: globaal aangeduid
ongeveer van 1500 tot 1950. De Nobel begint
met de polyfonie (Josquin des Pres, Lassus,
Sweelinck en Monteverdi) en gaat dan via
Bach en Brahms naar Stravinsky, Martin en
Schönberg.
Het sterkste wapen van het Nederlands Ka
merkoor is de polyfonie, welke met een weer
galoze klankverhouding gezongen wordt, zo
dat iedereen het muzikale lijnenspel volgen
kan. Verrassend goed is het koor eveneens
in Frank Martin's „Ariël", een bevestiging van
Martin's gave om met bescheiden middelen
een sfeer te scheppen waarbij verfijning en
gevoeligheid hand in hand gaan.
De platen werden opgenomen in de Waalse
kerk van Amsterdam; de akoestische moge
lijkheden blijken daar voor zo'n opname uit
stekend te zijn. Zeker in het geval van een
kamerkoor een winstpunt.
G. v. L.
het grote bos In. "Tjongejonge", mom
pelde Paulus, "is me dié even in een
overmoedige bui. Als hem dat maar
niet opbreekt". Maar hij was wel zo
verstandig om zoiets niet tegen Pieter
te zeggen. Vrolijk babbelend wandel
den ze samen naar de kabouterboom.
"Hij is er dus", grijnsde Eucalypta, die
zich bij het verborgen tuintje ophield
waarin ze haar gevaarlijkste kruiden
kweekte. "Bedankt voor de bood
schap, Krakras".
0-26 "Bedoel je", vroeg Paulus,
"dat je echt nergens meer bang voor
bent?" "Jazeker", riep Pieter dapper.
"Ik laat me door geen enkele boom
meer angst aanjagen. Kijk maar!" Met
die woorden stapte Pieter onvervaard
De vinnige Viking
Mijn hdlve trouwboek hen dd$en in hi
ziekenhuis Weet je wdl mij dut Qekosl
heeft? Dokters... Rovers zijn hel! 1
WALLA WOÊLLA UGHfS)
Indonesisch Ethnograiisch
te Delft heeft zijn se
tentoonstellingen over de
culturen van de archipel-
voortgezet met een
afkomstig van de'Sa-
Taroja, een groep uit mid-
Sulawesi dat wij vroeger
noemden. En zoals hier
te doen: het dage
leven wordt getoond in
foto's, kleding,
wandlappen, wa-
accent valt deze
het houtsnijwerk en dit
in verband met de do-
van tijd tot tijd dit merk-
museum bezoekt, zal
tot de conclusie ko-
dat deze expositie over de
veel eenvoudiger van
is dan b.v. „Java, religie
kunst" of „Kalimantan, my-
en magie" die hier vroeger
waren. Bij déze bevol-
>groep domineert het primi-
element, hoewel b.v. de
ontbreken. Het lijkt zo
het eerste gezicht of zij van
riten niet zoveel ophef
hebben en dat zij zeker
oorlogszuchtig waren blijkt
uit het feit dat het wapen
grote rol in hun cultuur
gespeeld. Alleen om een
bewerkt zilveren heft te
tonen, laat men een zwaard
zien. En ja, dan staan er ettelij
ke zilveren doosjes voor het si-
rihgebruik die kennelijk beïn
vloed zijn door de westerse sier-
lust. Als er. een kaartje bij stond
dat ze uit Italië (16de eeuw)
afkomstig waren, zou u er niet
aan twijfelen.
En natuurlijk, zoals bij alle vol
keren het geval is, ontbreekt de
sier niet. Men heeft het hier
vooral in kralenwerk gezocht
zoals je kunt zien aan de „kan-
daures", dat zijn fuikvormige
sieraden opgehangen aan een
strook weefsel dat in kaartweef-
techniek is gemaakt, of aan
heupgordels (die bij grote fees
ten gebruikt worden) met aller
lei symmetrische motieven.
Maar de grote pracht, zoals we
die van de andere eilanden, hier
vroeger geëxposeerd zagen, ont
breekt.
Het snijwerk heeft de eerste
aandacht: de versiering van de
huisgevels en rijstschuren en
speciaal op de draagbaren
waarop het stoffelijk overschot
van aanzienlijke personen naar
het rotsgraf wordt vervoerd.
Wat de motieven betreft, ook
deze doen soms westers aan: het
kruis in diverse toepassingen,
geometrische motieven in slin-
gerverbanden, het blad en de
ster in allerlei omkeringen, ter
wijl de mens veelal ontbreekt.
Schild van buffelhuid met ingekerfde motieven
OllUIIIIIUIIIIUIJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIin
iiiiiiiiiiinn
Prachtig besneden voorgevel van adathuis
in tegenstelling met sommige
geweven kleden die onder in
vloed van India stonden en die
ren en mensen laten zien. Maar
de houtsculptuur op zich zelf
maakt een bezoek aan deze ten
toonstelling meer dan waard; zij
wordt getoond in 'n paar prach
tige maquettes van adathuizen,
in enkele deuren (beneden in de
hal) en een reeks plankjes die,
hoewel voor het toerisme ver
vaardigd, toch de eigen stijl van
de houtsnijder aangeven. Ze be
vatten dezelfde motieven als
voorkomen op de geweldige in
'n punt toelopende huizen- en
schürengevels: sterren, planten
vooral en in mindere mate het
dier. Sommige motieven worden
ook teruggevonden in de leerbe-
werking die thans echter in on
bruik is geraakt. Een fraai
schild van buffelhuid met inge
kerfde motieven (het zonnewiel)
als voorbeeld.
Een echte bijzonderheid bij de
Toraja's is de houten dodenpop,
de tau-tau die de overledene
voorstelt en die onder een bal-
dakijntje of in een kleine wa
randa tijdens de plechtigheden
vóór de rijstschuur wordt opge
steld om later, na de uiteindelij
ke begrafenis, voor het graf ge
plaatst te worden.
Wie deze tentoonstelling bezoekt
(hij duurt tot het volgend jaar)
doet er goed aan de catalogus
„De karbouw en de kandaure"
aan te schaffen want daarin
wordt door dr. C. H. M. Nooy-
Palm alles haarfijn verklaard
en, zoals met alle oude culturen
het geval is, het begrip brengt
inzicht en waardering aan.
J.V.
PRAAG (AP) De vermaarde
altviolist Ladislav Cerny is op
84-jarige leeftijd gestorven.
Cerny, de stichter van het
Praagse kwartet en professor
aan de Praagse muziek-acade-
mie, was een groot vriend ge
weest van Paul Hindemith, die
nadat hij hem in 1922 had ho
ren spelen, een sonate voor alt
viool, opus 25, voor de kunste
naar had geschreven en dit
werk aan hem opgedragen had.
Cerny is zeer veel opgetreden in
West-Europa. In de V.S. kende
men hem feitelijk alleen maar
van zijn grammofoonplaten, on
der meer van zijn prachtige ver
tolking van Hindemiths
„Trauermusik". Als leraar is
Cerny aktief tot niet lang voor
zijn dood geweest
Jazzdrummer
Singleton
overleden
NEW YORK Zutty Singleton,
een van de beroemste, uit New
Orleans afkomstige jazzdrum-
mers, is op 77-jarige leeftijd
overleden.
Singleton behoorde tot de eerste
drummers, die „brushes" (bor
steltjes) gebruikte. Hij wordt
ook gezien als de uitvinder van
de drumsolo. Zutty drumde bij
vele bekende jazzmusici
Suske en Wiske