„Ik heb gewoon een vak net als een timmerman of een banketbakker" Variabele kunst in ,De Schakel' Kunst op zicht KUNSTSCHILDER BRUNO DE KLERK: Expositie van graficus Günther Borst in bibliotheek van Wassenaar UITGAAN ZATERDAG 21 JUNI 1975 LEIDSE GOURANT PAGINA 5 Van onze kimstredaktie Leiden In het stedelijk museum De Lakenhal is in de periode van 14 augustus tot 21 september een tentoonstelling te zien met werk van twee Leidse kunstenaars: Stefan Buys en Bruno de Klerk. Vorige week hadden we een gesprek met Stefan Buys, vandaag een nadere kennismaking met Bruno de Klerk. Bruno is 25 jaar en volgde in het verleden een opleiding aan de vakschool voor banketbakkers. Na het zien van een tentoonstelling in de inmiddels opgeheven galerie van Ben Walenkamp in de Nieuwsteeg, waar met name het werk van de Belg Verstok grote indruk maakte, zette hij op zestienja rige leeftijd een punt achter die opleiding en be sloot te gaan schilderen. Samen met Ben Walen kamp en Aad van Houwelingen kraakte hij het nu afgebroken pand van het M.S.G. aan de Pieters kerkgracht en vestigde er een atelier. Bruno werkt en woont nu in het gebouw van de I?lantsoenschool, dat hij samen met een aantal andere kunstenaars van de gemeente huurt. Hij was destijds actief in groeperingen als „Leefbaar Leiden" en „Buut 110", was mede-oprichter van het Kreatief Sentrum, me de-organisator van de Triënale; zit in de commissie die kunstenaars opdrachten geeft voor schilderin gen en monumentaal werk in gebouwen van de gemeente. Je bent samen met Stefan ge- het hun omgeving wat meer vraagd voor die tentoonstel- acceptabel kan maken. Het is ling. Kende je hem al, is er een onderzoek, een overeenkomst? „Ik kende Stefan wel, we heb ben samen in een werkgroep van vier beeldende kunste naars gezeten, die een plan wilde maken voor de binnen stad. Ik heb ook een tijd in de Ceciliastraat een atelier gehad, waar hij nu zit en ik heb ook in de sectie Beeldende Kunst van de Culturele Raad geze ten. Wat manier van werken betreft verschillen we zeker. Ik geloof dat Stefan veel prin cipiëler werkt dan ik. Ik wil dat mijn werk een bepaalde schoonheid heeft, waarvan ik hoop dat er in.Nederland zo'n vijftig, zestig mensen rond lo pen, die het ook mooi vinden. Stefan is eigenlijk verder ge gaan in de lijn die bij Mon driaan is begonnen. Daar houdt hij aich aan. De heb met Mondriaan niets te maken. Je gebruikt toevallig dezelfde vormen, maar dat is inder daad niet meer dan toevallig. Daarna houdt elke vergelij king op". „Je kunt mijn werk zien als een soort vorm- en kleuron- derzoek Daar kunnen ande ren profijt van hebben, omdat hoop hobiïsme te pas komt, feitelijk niet anders dan we tenschappelijk onderzoek. Verder is het gewoon een vak, net zo als timmerman of ban ketbakker". Hans Siezoo heeft het in zijn voorwoord voor de catalogus van jullie tentoonstelling over jouw maatschappelijkheid? „Je hebt natuurlijk een bin ding met je omgeving. Bij mij is dat echt duidelijk naar bui ten gekomen, toen ik met schilderen begon. Aanvanke lijk nog niet zo. Ik ben met nog drie andere bakkers in een zomerhuis in Noordwijk gaan zitten, een winter lang en we hebben daar gewoon van alles uitgeprobeerd en ons ook met allerlei essentiële vragen bezig gehouden. Wat is Beel dende Kunst, wat kun je doen met wat voor materiaal. Het werk zelf stelde toen nog niet zo veel voor, maar als uitpro beerperiode was het zeker waardevol. Maar goed, die be trokkenheid begint natuurlijk al op het moment dat je ande re kunstenaars ontmoet en sa men een plannetje bedenkt om de binnenstad een wat plezie riger gezicht te geven. Ik kwam in „Leefbaar Leiden" en dat betekende het echte actievoeren in de zin van span doeken en happenings op straat. Toen was dat de ma nier, het was de tijd van hap penings. Nu zou ik nooit meer zo te werk gaan, alhoewel ik het met de uitgangspunten van „Leefbaar Leiden" nog steeds eens ben. De protesten tegen de militaire parade op drie oktober, de acties om voetgan gersoversteekplaatsen met stoplichten op de Breestraat te krijgen. Elke keer als er een ongeluk, was gebeurd met een kruisbeeld en in een stoet de straat op. Je kunt ervan zeg gen en denken wat je wilt, maar het heeft effect gehad. We waren in elk geval herken baar, elke huismoeder begreep wat je met zo'n actie bedoelde. Ik vond het kreatieve acties, zonder meer". Wat versta je precies onder kreatief? „Nou, in elk geval oorspronke lijk en herkenbaar. Duidelijk heid. Kijken waar behoefte aan is en dat op je eigen ma nier aan pakken. Dat heeft Leefbaar Leiden ook gedaan. Het Kreatief Sentrum is daar uit voortgekomen, jammer ge noeg. Daar zijn we op stuk gelopen, dat vergde op het laatst al onze energie. Het Kreatief Sentrum heeft waar schijnlijk best wel een functie, maar het is niet bepaald krea tief wat daar gebeurt. We heb ben altijd gedacht aan een centrum, waar iedereen met alles kon kennismaken, ook met kunst VJe hadden mime- groepen en goed straattoneel". Groepen als „Leefbaar Lei den" bestaan niet meer. Vind je dat Leiden in dat opzicht passiever is geworden? Bruno de Klerk over zijn en kleuronderzoek. werk. waarvan hierboven twee voorbeelden: „Je kunt mijn werk zien als een soort vorm- „Leiden is natuurlijk in zover re vervelend, dat iedereen hier altijd met iedereen ruzie heeft. Wat dat betreft is het hier gewoon een dorp. Ik geloof ook dat de filosofie wat is veranderd. Zo'n ruzie-situatie werkt niet bevordelijkJMaar ik denk ook dat iedereen nu meer voor zichzelf bezig is dan voor een ander. Persoonlijk ben ik ook een stuk rustiger geworden, doordachter. Ik wil mezelf eerst meer ontwikkelen om straks eventueel weer wat voor anderen te gaan doen. Maar dan wat gedocumenteer- der te werk gaan. Ik heb dui delijk meer behoefte aan een vakmatige aanpak. Dat ligt me beter dan actievoeren". De tijd gaat door. Er liggen nog steeds goeie plannen uit die tijd te wachten op uitvoe ring. „Ja, dat is zo. Plannen voor de binnenstad en voor de Waag. Ik ben destijds uit de sectie van de Culturele Raad gestapt omdat ik grote bezwaren tegen die manier van werken kreeg. Zij hebben veel te weinig con tact met hun achterban en bo vendien durven ze nooit een vuist te maken bij de betrok ken wethouder of de gemeen te. De gemeente is nu wel aan het onderzoeken in hoeverre het zinvol is om weer een groep beeldende kunstenaars aan het werk te zetten voor plannen in de binnenstad en vooral ook of er geld kan wor den vrijgemaakt om die plan nen uit te voeren". „Aan zo'n werkgroep zou ik best mijn energie willen geven. Ik zou ook erg graag in een bouwcommissie willen wer ken. Gewoon om adviezen te geven, mijn werkervaring met kleuren en vormen daarvoor te gebruiken. De zit wel in de leescommissie voor opdrach ten aan kunstenaars. Wat doe ik nu twee jaar en het enige nadeel daarvan is dat je dat werk alleen kunt doen, als je zelf geen opdrachten aan neemt. Anders wordt het na tuurlijk een vervelende zaak. Dat scheelt in je inkomen". Waar leef je van? „De krijg een soort w.w.-uitke- ring, een minimumloon en mijn vrouw heeft een baan. Daar kunnen we van leven. Binnenkort ga ik voor een jaar in de contra-prestatie. Ik deel de bezwaren van Stefan daar tegen zonder meer, maar aan de andere kant is het zo, dat mijn werk zich gewoon uit praktische overwegingen al niet leent voor verkoop aan particulieren. Het is veel te groot voor een huiskamer. Dan zit je met het feit dat dat allemaal hier in het atelier blijft staan en dan zeg ik laat de gemeente het maar kopen en het in hun gebouwen op hangen. Daar hebben meer .mensen wat aan. Het is voor mij noodzaak. Ik moet investe ringen doen in materialen en 'dat kan van een minimumloon niet. Ik blijf in die tijd gewoon op dezelfde voet verder leven, wat ik over hou is voor ge reedschappen enzo. De op knap van de school hier heeft ook erg veel geld gekost. Voor dat dat bewoonbaar was, daar is bijna een jaar overheen ge gaan. Het is gewoon een kwestie geweest van de voor- en de nadelen van die regeling tegen elkaar afwegen. Maar langer dan een jaar blijf ik er zeker niet in. Ik heb niet zo veel nodig om van te leven". Ton van Brussel Wassenaar De heer W. F. M. Hammes heeft vanmiddag in de openbare bibliotheek van Wassenaar een expositie geopend van het werk van de Wassenaarse graficus Günther Borst. De tentoonstelling duurt tot 31 juli. Günther Borst, geboren in het Westduitse plaatsje Wetzlar, volgde zijn opleiding in Giessen en Wetzlar. Na de hogeschool voor beeldende kunst was hij leerling van de schilder Paul Klose. Borst heeft enkele succesvolle exposities op zijn naam staan, onder andere in Frankfurt, Wiesbaden, Wetzlar en Giessen. De prent van Günther Borst is een wereld op zichzelf, beweeglijk in het statische, vol wisselwerkingen van licht en donker, opgebouwd uit een strak dan weer frivool lijnenspel. Zijn spiralencombinaties veroorzaken een duidelijk herken bare stijl. De kunstenaar voelt zich vooral aangetrokken tot de uitdrukkingsmogelijkheden zoals die zijn te realiseren in lino's en houtsneden, aanvankelijk in zwart-wit, maar sinds kort ook in kleuren. Leidschendam In het zgn. Stiltecentrum, gele gen in de winkelwijk „Leidsenhage", expose ren deze maand een drietal in Katwijk wo nende en werkende kunstenaars hun werk: Irene Lacourt wandkle den, Bas Maasnoot etsen en zgn. materieschilde rijen en Jan Noordhuis, die tekeningen laat zien. Irene Lacourt-de Rooy, wonende in Katwijk aan den Rijn, is autodidact. Vorig jaar exposeerde zij in de Leidse Galerie Van der Vlist. Haar wandlappen vertonen een geheel eigen, zij het wat wilde stijl maar met veel gevoel voor kleur harmonie en ruimtelijke werking. Het is ruig werk maar wel zeer plastisch. Geen naald werk in de gewone zin van het woord, maar op gebouwd uit soms dikke bundels materiaal, een werkwijze echter, die de expressie van het geheel wezenlijk ten goede komt. Ik wijs daarbij op het mooi-groene „Poise- ned Ivy" of „De sinaas appel" in gloedvol oran je en bruinen, alsmede op het grote kleed „The circles of your mind". Behalve de grotere doeken ex poseert zij ook een aantal zgn. miniaturen. Door de kleinere afmetingen daarvan en de daaraan aangepaste mindere „ruigte" zijn het zeer mooie werkstukken geworden, die ik dan ook (persoonlijk) hoger aansla dan de grote stukken. Als geheel genomen is het ech ter een mooie collectie, waar de liefhebbers van deze wand decoratie hun hart aan kun nen ophalen. Jan Noordhuis kreeg zijn op leiding aan de Haagse Vrije Academie. Hij was een der oprichters van de Katwijkse Kunstenaarsvereniging ,,'t Oranje" en is lid van de Leidse Academie „Ars Aemu- la Naturae" en geeft ook zelf schilder- en tekenlessen. Zijn werk is surrealistisch ge tint en hij schijnt me gebiolo geerd te zijn door de oor sprong van het leven, getuige de prenten, waarop het em bryo een der onderwerpen vormt Hij voert een gedegen tekenstijl en vooral zijn pot loodtekeningen zijn van een zeer mooie en zuivere tech niek. Op verschillende prenten tekende hij zijn verbonden heid met leven en dood in de natuur. Mooie bladen in zijn collectie zijn o.m. een tekening „Voor bij verwarring" en in kleur „Wat ik aantrof" een teke ning van een dode vogel. Ty pisch voor zijn gedachtenwe- reld schijnen mij ook „Gravi ditas", een tekening waarop als onderdeel een tweeling-em bryo, alsmede een blad „Dood in het Ei". Een merkwaardige prent is voorts „Onvoltooide", geba seerd op het muziekwerk „Die Unvollendete", door de inlas van een muziekblad uit dat Bastiaan Haasnoot kreeg gra- fieklessen aan de Haagse Vrije Academie. Later begon hij ook te schilderen en maakte zgn. Materieschilderijen. Ook hij is lid van de groep ,,'t Pandje" en is eveneens lid van het Leidse „Ars". Zijn etsen zijn mooi doorwrocht en fraai ge stoken. Ze zijn over het alge meen non-figuratief, hetgeen niet wil zeggen dat ze surrea listisch zijn. Het zijn wel prachtige prenten met dikwijls merkwaardige zetting op het vlak. Daarnaast maakt hij ook zgn. materieschilderijen, opge bouwd uit allerlei voor de schilderkunst vreemde mate rialen als hout, stenen, leisteen en oud-roest Het effect is soms zeer opmerkelijk, maar het is wel een genre waar men even aan moet wennen. Het is meer beeldwerk in reliëf dan schilderkunst. In „De Scha kel" hangen er een drietal. Mij persoonlijk sprak het meeste aan een tableau met als titel „Papillon". WILLEM PRINS In eri rond Leiden Maandag 23 |unl Gesprekscentrum, Vrouwenkerkkoor- stoeg 9 Lezing over de elementen lucht en water. Materiële aspek- in agregatletoestanden; aanvang Bioscopen LUXOR: Stationsweg 19. tel. 21239. „De twee missionarissen". 14 jaar. Dagelijks 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zondag s: 14.30. 16.45. 19.00 en 21.15 19.00 en 21.15 u Kindermatinee: „Tarzan en de jun gle" a.l. zaterdag en oensdag: 14.30 uur. zondag's: 14.00 en 16.15 uur. LIDO: Steenstraat 39. tel. 24130. „The Frontpage" 14 jaar. Dagelijks: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zondag's: 14.30, 16.45,19.00 en 21.15 uur. STUDIO: Steenstraat 39. tel. 33210. „You only live twice". Dagelijks: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zondag's: 14.30,16.45, 19.00 en 21.15 uur. TRIANON: Breestraat 31. tel. 23875. „The longest day" 14 jaar. Dagelijks en zondag's 14.00 en 20.00 uur. REX: Haarlemmerstraat 52, tel. 25414. „De vrolijke burcht vol ontucht" 18 jaar. Met Johnny Kraaykamp. Dage lijks: 19.00 en 21.15 uur. Zondag's: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Hulpverlening Telefonische Hulpdienst: tel. 25202. Burgerraadsman - Koombrugsteeg 7. lol. 43171, spreekuren maandag van 11.30 tot 14.00 uur en donderdag avond van 19.00 tot 21.00 uur. Exposities Galerie Heuff, Hoflaan 7, Wassenaar, tel. 01751-12185. Di. t/m za. 10-17 uur, di. ook 20-22 uur. Tot 22 juni expo seert Ivan aquarellen en Koji Kondo Japanse sprookjespoppen. Sted. Museum „De Lakenhal", Oude Singel 28-32. tel. 44044. Ma. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur. Tot 27/7 de expositie „Het Leidse Woonhuis" i.k.v. Monumentenjaar '75. Rl|ksmuseum van Oudheden, Rapen burg 28. tel. 46246. Ma. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. T/m 13/7 een tentoonstelling van Griekse en Ro meinse kunst in particulier bezit. Ne derlandse verzamelingen 1575-1975. Atelier „De Scherf', Nassaulaan 41. Oegstgeest, tel. 50220. Ans v.d. Heide- Kort met eigen werk o.a. glasbuigen, aardewerk, schilderijen en mozaiken. Restaurant Oudt Leyden, Steenstraat 53, tel. 33144. Tot 4/7 een expositie van Poppe Damave, georganiseerd door Int. Art Service, Oranjerie in de Hortus Botanicus, Rapenburg 73. Ma. t/m za. 9-17 uur. zo. 10-16 uur. Tot 1/9 „Denken en doen". Op deze tentoonstelling wordt het ambachtelijke aspect van het werk van het technisch en administratie! personeel van de Universiteit naar voren gebracht In relatie tot onder zoek en onderwijs. Gemeentelijke Archiefdienst, Boisot- kade 2a, tel. 34421. Ma. t/m 9-12.30 en 14-17 eeuw tot onder auspiciëi Museum waarin beeld gebracht u Tot 28/6 „Van i tentoonstelling i het Ac. Hist, e eeuwfeesten in Tevens wordt aandacht geschonken siteit in de jaren 1675, 1775 en 1875, wat betreft omvang en behuizing en de stand van de wetenschappen. Burgerlijke stand LEIDEN Ondertrouwd: J. E. Bink en M. Nieuwenburg, J. P. C. Broekhui zen en M. M. van dor Meulen, H. M. A. Compior .en E. M. Lovink, P. F. J. van Egmond en W. P. M. Wassenaar, G. R. J. de Groot en A. L. N. M. Spanjersberg, W. L. Idema en E. M. Stuijfzand, W. F. van Klaveren en J. H. Veenstra, J. Ouwerkerk en B. M. Ruben, S. Petit en F. Lens, A. J. Rooijakkers en M. S. H. Duijnstee, P. J. F. van Schie en G. J. M. van der Zalm, A. Siera en P. Buijn, J. Siorat en J. D. van der Meij, J. Wansink en M. G. Leget, A. van der Weijden en J. M. van Deventer, J. Zaalberg en T. Houweling. Benoemingen B en w hebben besloten de Leidse kunstenaar B. J. de Klerk jr., ir. W. Snieder (archi tectuur-theoreticus) uit Oegst geest en drs. J. P. Sizoo (kunst historicus te benoemen tot vaste leden van de commissie ge meentelijke kunstopdrachten. Tot secretaresse van de commis sie is benoemd mevr. C. S. Boo- de Boek over Leiden „De stad Leiden", een album stammende uit de jaren 1895- 1860, is opnieuw verschenen bij „Het Nieuwe Boekhuis" aan de Breestraat Oorspronkelijke af beeldingen als de Botermarkt zijn aangevuld met beschrijvin gen van omliggende dorpen als Leiderdorp, Voorschoten en Alphen aan den Rijn. Het boek bevat een kleine 170 pagina's en kost tot 3 oktober 57,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5