Zus Therèse en broer Lowieke leven - met koe - al 15 jaar in volstrekte afzondering Het hart van MO- KUM 700 wordt ge vormd door een ou de stadskern van tachtig bordkarton nen gevels met een gezamenlijke lengte van 380 meter. Voor de straatstoffering zijn oude bakkers karren, straatlan taarns en een krul op herhalingsoefening gegaan. Op Mokum 700 doet oude Amstel- stad zich heerlijk open t Doorkijkje vanuit het domein van de schoenenlapper naar de brandweerkazerne op MOKUM 700, die door Amsterdamse spuitgasten persoonlijk is ontworpen en gebouwd. Deze nieuwe post zal gedurende de manifestatie in vol bedrijf zijn: ook de stoomspuit Cerberus uit 1899 zal voortdurend in aktie komen. Spuitgast Jan Sierhuis bij zijn koperen Cerberus: Hij zorgde tevens voor de weder geboorte van Naatje in papier maché en kippegaas Amsterdam Het 365 dagen durende verjaardagspartijtje van opa Mokum dreigt eindelijk echt leuk te gaan worden. Tot nog toe heeft deze morsige IJ-knenter zijn Amsterdamse lieverdjes uitsluitend getracteerd op ranzige spelletjes tussen de schuifdeuren en als hij de glazen nog eens bijschonk tapte hij steevast lauwe grena dine uit hetzelfde muffe vaatje. Van enig feestgedruis was in de afgelopen zes maanden dan ook nauwelijks sprake en wie met feestneus, toeter en papieren muts naar de hoofdstad trok kreeg eerder het idee, dat opa boven aarde stond dan dat hij met zijn Amstel-boordje los vóór ging in de polonaise. Doch zie: ook "opa kent de wijze spreuk: "Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald". Na zes troosteloze maanden heeft hij opeens zin gekregen in een ouder wets feest met bier, pannekoeken, mooie joffers en snelle standwerkers. Hij kreeg daarbij de steun van de RAI, die vier hallen beschikbaar stelde voor een verruk kelijk binnengebeuren, dat de naam "MO KUM 700" kreeg. Op dinsdagavond 24 juni begint dit super-spektakel van Walt Dis- ney-afmetingen, dat daarna zes dagen zal voortwoeden. Opa hoopt op die manier nog iets te redden van zijn verregende verjaar dag. Aan "MOKUM 700", een particulier initia tief van de RAI, is ruim twee en een half jaar intensief gewerkt. In die tijd is een stroom ideeën gespuid, die kleurrijk gestal te hebben gekregen in een droom, waarin de oude Amstelstad zich weer eens heerlijk open doet. Ontwerper Otto Schutte (41) heeft onder het glazen RAI-dak een pret- centrum gebouwd, dat qua omvang en verscheidenheid uniek genoemd mag wor den. "Een meesterlijke opdracht", laat hij note ren, "ik zou echt niet weten, wat ik hierna nog moet verzinnen. Alles, waar een ont werper van droomt, is hier werkelijkheid geworden. Het is fantastisch, dat zo'n mil- joenen-projec* in deze tijd nog van de grond kan worden getild. Ik vind het enorm, dat er sponsors zijn, die hun geld willen steken in de ideeën van een eigen heimer zoals :k. Het is alleen doodjammer dat deze manifestatie maar zes dagen mag duren. Je hebt er keihard aan gewerkt en je zou eigenlijk wensen, dat zo'n vermaak- centrum een permanente plaats in Amster dam kreeg. Helaas, op zondag 29 juni is het voorbij en de volgende dag mogen de slopers er al He botte bijl in zetten. De enige troost is, dat een deel van het stadje door het Nationaal Bureau voor Toerisme wordt opgeslagen voor latere manifestaties in het buitenland." MOKUM 700, een massale happening van zo'n twee miljoen gulden, heeft als hart een stadskern met verzonnen namen als Koka- dorussteegh, Asjemenoustraet, Droogh- stoppelslop, Jan Saeliebaan, Hadjeme- maerkade, Soutewal en Kattemepper- steegh. In dit opzienbarend stratenplan vinden de pelgrimerende poorters tachtig panden met een gezamenlijke lengte van 380 meter, die rijkelijk voorzien zijn van klok- en trapgevels. Ondanks het kwistig gebruik van bordkarton en plamuur is het geen loze fagade geworden: op elke vier kante meter zullen de bezoekers nijvere Amsterdammers in hun voltooid verleden bedrijf aan het werk kunnen zien. Er komt een schoenlapper, die zich bij zijn ouder wetse leest houdt en per dag één paar onverwoestbare stappers voor de hoogst biedende maakt In antieke grutterijen, bakkerswinkels, bierlokalen, wijnproeve rijen, koffiehuizen én bodega's zal men tegen betaling van hoogwaardige florijnen aantrekkelijke aankopen kunnen doen. En in het stadhuis (een nep-juweel, dat 80 mille heeft gekost) zullen negen Amster damse paren elkaar onder het wakend oog Mokum-burgervader Jan Theodoor Kapelle en enkele vermomde ambtenaren de Burgerlijke Stand trouw tot in dé dood beloven. De bruidsparen worden in open'koets door Mokum 700 naar de Raadzaal gebracht, die door zangeres Ria Kuiken is gedecoreerd met haar wandkle den. Als daarna het hoge ja-woord er uit is hebben de gehuwden de keus uit het aanpalende bierhuis en de heksenwaag, waar een scherprechter klaar staat om zijn gewicht in de bruiloftsschaal te leggen. MOKUM 700 is ook verrijkt met het stand beeld van Naatje, die eens de Dam beheer ste, maar moest wijken voor de elektrieke tram. Nog één keer herrijst ze als pilaar heilige, ditmaal uitgevoerd in uiterst ver gankelijk papiermaché en kippe gaas. Voor deze wedergeboorte heeft spuit gast Jan Sierhuis (50) gezorgd, die ook de ontwerper is van de antieke brandweerka zerne in de kortstondige stad. In deze post staat de kopefen brandspuit Cerberus klaar om belendende percelen, die in de hens gaan, afdoende nat te houden. Het is een drie cylinder stoom-monster, dat in 1899 voor de ongehoorde prijs van 1050 gulden door de gemeente Amsterdam werd aangekocht om de rode haan te bestrijden. In de brandweerkazerne worden ook paar den gestald, die enkele malen per dag naar de hoefsmid zullen sloffen om symbolisch beslagen te worden. MOKUM 700 heeft binnen zijn muren ook een markt, waar standwerkers hun illusies in welluidende volzinnen zullen verpakken. Zij verrichten deze verbale hoogstand te-" midden van uiterst antiek straatmeubilair: lantaarns, sleperskarren, oude brievenbus sen en een vergeeld urinoir, dat eens als krul het Amsterdamse stadsbeeld heeft gesierd. Er wordt in de afgelopen week nog koortsachtig gezocht naar een moge lijkheid om deze waterplaats operationeel te maken, want de organisatoren voelen er weinig voor om van de hoge nood een ondeugdelijke wijkplaats te maken. De Amstel-hal is gereserveerd voor een kermis, waar de oude sfeer zal terugkeren in de waarzegtent, het vlooienspul, het "théétre des illusions" en de Kop van Jut. De Zuidhal is inmiddels omgeturnd tot "musiecksael", waar het Concertgebouwor kest, het Promenadeorkest en het Metro poolorkest gratis concerten zullen 1 gen. De ouderwetse bühne is gereserveerd voor het Scapino-ballet en het Nationaal ballet. De Oosthal wordt "Salon de Variété". De corbouwers hebben in deze kale ruimte'n handwarm café chantant gemaakt, waar besnorde Ted de Braak vijf maal per dag f" v~ In Otto Schutte is de ontwerper van het verrukkelijke pretstadje MOKUM 700: "Ik zou echt niet weten, wat ik hierna nog moet verzinnen". met zijn artistieke keurtroepen bliksem- shows van vijftig minuten verzorgt. En daarmee is de feestkoek nog niet opge soupeerd: de poorters, die toegang tot MO KUM 700 krijgen tegen betaling piek en de aankoop van vijf florijnen van elk vijftig cent fcunnen zich ook spiegelen in het troebele water van een nep Singel, die omgeven is door bloemenstalletjes, ze kunnen zich aansluiten bij boerenkapellen, drumbands, harmonieën en pijperkorpsen, die voortdurend door het stadje zullen slierten. Ze kunnen zich tevens vergapen aan oude ambachten en aan het redactielo kaal, waar elke dag een speciale Mokum- krant wordt gemaakt. Dan is er nog een expositie met foto's, die een kleurige door kijk op Amsterdam verschaft. Voor de filatelisten zal de gezegelde enveloppe met het Mokum-stempel reeds een dagelijkse gang naar het stadje waard zijn. De organisatoren hebben nu al spijt als haren op hun hoofd dat ze MOKUM 700 slechts een leven van zes dagen hebben toegemeten. Toen ze twee jaar geleden met hun ambitieuze plannen voor de draad kwamen verkeerden ze echter in de me ning dat er ook nog andere Amsterdam mers klaar stonden om een feestje te bou wen ter ere van de 700-jarige grijsaard. "Als we toen hadden geweten, wat we nou weten", zeggen ze verbitterd, "hadden we deze stad waarschijnlijk voor de eeuwig heid gebouwd". Helaas, het is nu voor de burgerij een kwestie van vliegende haast geworden. Ze hebben precies zes dagen de tijd om zich te vergapen en te vermaken. Daarna wordt Amsterdam weer de tobbe- rige ouwe man met zijn metrotic: Maupie Mokum zonder mazzel. Het zit er dik in, dat de lieverdjes straks verteerd zullen worden door heimwee naar die zes-daagse van MOKUM 700. Weet je nog wel, oudje? LEO THURING (Van onze correspondent Jan Schils) RUMMEN "Gij zijt een astrante kerel, maak dat ge wegkomt". Deze boze woor den kregen we te horen van een boer uit het Belgische Rummen, een nietig vlekje op de landkaart even ten noorden van St. Truiden, een plaatsje van misschien 2000 inwoners, van wie de meeste overdag him dorpje vaarwel zeggen om elders in fa briek of in de landbouw te gaan werken. Rammen is eigenlijk een lange kronkelige straat met meer café's dan nodig. In één ervan woont Maria Motmans; zij baat het café annex danszaal Rialto uit, zo te zien groot genoeg om de gehele bevolking van Rummen onderdak te bieden. Maar niet over haar gaat dit verhaal, maar over haar zus Therèse (71) en broer Louis (69), die zich bijna 15 jaar geleden, teleurge steld in de wereld, vrijwillig terugtrokken in een schamel boerderijtje om zich volko men van de buitenwereld af te zonderen, met niemand meer te praten, behalve misschien tegen hun koe, en als het ware in de vergetelheid op hun dood zitten te wachten. Onlangs trouwens dachten mensen in het dorp, die ondanks alles het tweetal in de gaten blijven houden, dat het laatste uur van Therèse geslagen had. De vrouw, die zich in al die jaren slechts twee keer per dag enkele seconden buiten had gewaagd om een luik voor een raam te doen, bleef plotseling helemaal weg. Toen het halver gane luik van de muur was gevallen, hoef de zij ook deze dagelijkse taak niet meer te verrichten. Ze bleef in het vervallen krotje, een bouwsel uit het begin van de vorige eeuw met lemen muren en poreuze dakpannen. De rijke boer op de hoek van het Heffelstraatje nummer 3 werd onge rust en waarschuwde de rijkswacht. Lo wieke zal Therèse toch niet stillekens on der de grond hebben gestopt?, zo vroeg het dorp zich af. De rijkswacht kwam, baande zich een weg door de afrastering van prikkeldraad en door het meterhoge onkruid en klopte bij de kluizenaars aan. Er kwam geen gehoor. Het ergste werd gevreesd. De deur werd geforceerd. En daar zaten broer en zus, zich de ogen met de handen beschermend tegen het felle daglicht. Therèse in lompen gehuld, Lowieke in een soort groen jungle- pak met breedgerande hoed. "Laat ons met rust, wij doen niemand kwaad", moet hij naar de lezing van de rijkswachters heb ben gezegd. De sterke man is verlegen afgedropen met de nodige excuses voor deze huisvredebreuk. Sedert die dag is er nieuw prikkeldraad om alle bezoek te we- Waarom die afzondering van de buitenwe reld, dat koppig volhouden dat nu al bijna 15 jaar duurt. In café Rialto worden we iets, maar niet veel wijzer. "Het is een erfeniskwestie geweest, waarbij Therèse en Lowieke door de notaris bij de neus wer den genomen", zo zegt een van de klanten. Ze hebben dat niet kunnen verdragen, zoveel slechtheid in de wereld. "En dan te denken dat Therèse eigenlijk zo'n schoon vrouwtje was met heel rode wangen en een schone kop met haar", zo luidt het relaas van Maria Motmans, jongere zus van de twee kluizenaars. Toen Therèse en Lowieke enkele jaren als van de aardbodem verdwenen leken, praatte niemand in Rummen meer over hen. Iedereen in het dorp kende het ver haal en zweeg er liever over. "Daar mag niet over worden gepraat, zeker niet tegen buitenstaanders", zegt een boer uit de buurt "Den dieje (hij bedoelt de notaris die bij de erfeniskwestie betrokken was) die ze heeft bedrogen, is dood, den duvel Dit is de vervallen binnenplaats van de boerderij van broer en zus in Rummen. heeft hem misschien te pakken", roept hij nog en verdwijnt op de fiets. Toch heeft het zonderlinge tweetal al die jaren genoeg te eten gehad om - naar het oordeel van de rijkswachters die met hen geconfron teerd werden - er nu toch vrij- gezond uit te zien, tenminste voorzover ze dat binnen een paar ogenblikken in een halfduistere kamer hebben kunnen zien. Hoe voedden zij zich al die jaren, was er nooit een dokter of pastoor? Dat alles weet niemand precies te vertel len. Kwade tongen beweren dat een plaat selijke kruidenier er nu rijk van is gewor den. Rijk van de levensmiddelen die hij stiekem elke avond door de tralies van het steeds gesloten en inmiddels verroeste hek heeft aangereikt. Geld zouden broer en zus in overvloed bezitten. Het hoeveke en de! grond plus nog een hele lap grond elders in het dorp zijn hun eigendom. Belasting hebben ze in al die jaren nooit betaald. De deurwaarders zijn wel enkele malen aan het hek geweest. Niet verder. De koe die vanaf het begin mee in retraite is gegaan, is nog in leven, maar heeft inmiddels het loeien verleerd en geeft hele maal geen druppel melk meer. Het beest moet al jaren droog staan. Lowieke kweekt groenten, vooral rapen, die hij in repen snijdt en droogt om er zichzelf en zijn bejaarde zus mee te voeden. Voor hem en Therèse zijn alle dagen zondagen of woens dagen, het doet er niet toe. Maria Motmans van café Rialto zou broer en zus wel weer eens graag willen spreken na al die jaren. "Te weten dat ze maar een paar honderd meter verder wonen, ik moet er niet aan denken", zegt ze. Terug bij het bouwvallig huisje staan er twee auto's geparkeerd, auto's met Duitse nummerborden. Vijf journalisten uit Ham burg gekomen, willen Lowieke en Therèse interviewen. Dat interview heeft natuurlijk nooit plaats gehad. Ze hebben na een half uur hun spullen gepakt en de weg naar Luik gevraagd. Want Lowieke en Therèse latep zich zeker nu niet zien. "De eerste die ze wel te zien krijgt of tenminste een van de twee, zal de begrafenisondernemer zijn", zo heeft iemand in café Rialto eerder ,s opgemerkt Niemand sprak hem tegen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 14