chef BEDRIJFSBURO vihamifbuttinger Zwangerschap; van nul tot 9 maanden HERVORMDE SYNODE OVER SOCIAAL-POLITIEK HANDELEN Harvey Cox blijft bij zijn „Stad van de mens" „Open Kerk" over opvolging van kardinaal N.V. WINKELMEISJE KORTE METTEN 6 LEIDSE COURANT ZATERDAG 7 JUNI 1975 Vihamij-Buttinger NV is een technisch groothan delsbedrijf met ca. 1100 medewerkers, verdeeld over rayonkantoren en ver koopkantoren. Het verkoopprogramma omvat artikelen voor sanitair en centrale verwarming, gas, water en elektriciteit, gereedschap pen en ijzerwaren, ijzer en staal. De vestiging in Sassenheim is modern opgezet verkoopkantoor en beschikt over 12.000 m2 magazijnruimte, waar ca. 30.000 artikelen liggen opgeslagen. 40 medewerkers dragen ertoe bij, dat dagelijks hónderden orderregels wor den klaargemaakt en verzonden naar afnemers in West-Nederland. Voor de dagelijkse leiding van deze magazijnen zoekt de rayonleider kon- takt met kandidaten voor de funktie van: chef bedrijfsburo Hij staat in de organisatie rechtstreeks onder het hoofd goederenbeweging. Uit hoofde hiervan is hij verantwoorde lijk voor: het geven van leiding aan onder hem ressorterende medewerkers het organiseren van de werkzaamhe den die vooral betrekking hebben op: de orderbehandeling maar ook op de verzending van de te leveren artikelen; ontvangst van goederen. Voor deze aantrekkelijke funktie wordt van kandidaten verwacht dat zij een op middelbaar niveau liggende opleiding hebben genotent Zij dienen goed ingevoerd te zijn in de moderne systemen van opslag en distri butie, waarbij ervaring in mechanise- ringsprocessen in bovengenoemde sys temen als vanzelfsprekend wordt veron dersteld. Sollicitaties Voor sollicitaties richte men zich tot de personeelsdienst van Vihamij-Buttinger NV, Wasbeekerlaan 59 te Sassenheim. Mocht u alvorens te solliciteren, nadere informatie over ons bedrijf wensen, dan kunt u zich tijdens de kantooruren wenden tot het hoofd goederenbewe ging, telefonisch bereikbaar onder num mer 02522-19010 of buiten de kantooru ren 02526-4930. Wij zullen u dan dezelfde dag een informatieset toesturen. BAKKERIJ G. J. JANSEN Vakantie-afspraken kunnen geregeld worden. Kerkstraat 55 - Hoogmade - Tel.: 01712 - 8242. R.K. Technische School „DON BOSCO" Leiden, tel.: 071-51077 Gevraagd per 1 augustus a.s. (of 1 september) 1 LERAAR WISKUNDE/NATUURKUNDE Plm. 29 lessen. Sollicitaties aan het schoolbestuur p/a Boerhaave- Stel es dat er geen drukwerk was, dan zou je helemaal niet meer weten waarop je moest stemmen. VORMINGSCENTRUM WERKENDE JONGEREN LEIDEN .Wij houden „OPEN. HUIS'.'-in ons nieuwe gebouw aan het Lammenschanspark 2 te Leiden (direkt achter het NS-station Lammenschans): Partieel-leerplichtigen jongeren die pier 1 augustus 1975 tien jaar volledig dagonderwijs hebben gehad en dan gaan werken zijn die middag en avond van harte welkom. Ook hun ouders en andere belangstellenden. Alle gewenste informatie willen we geven. i hout- en plaatmaterialen. VERTEGENWOORDIGER PLAATMATERIALEN van hem wordt veel verlangd, o.a.: een grote dosis eigen initiatief veel energie en doorzettingsvermogen takt en mensenkennis commercieel inzicht representatief voorkomen goede algemene ontwikkeling Deze kwaliteiten zijn nodig om binnen het reeds bestaande team een goede plaats te krijgen en in de klantenkring een blijvende goodwill ÜLSïF1_verkoop,erre'n '"9* voornamelijk bij de aannemers, de detaillisten, de houtverwerkende industrieën en de doe-het-zelf-zaken. Dovorsclwklmheid van de relatie-kring geeft aan de funktie een boeiend SrMk^£7nb^SSSS"!l""3 "Z*" d0Or 0ns assortiment niaatnfa, bov»«'mscbreven verkoop-terrein, wordt ervaring in de gestekt bouwmaterialen branche op hoge prijs Na T4f,;!^Staat eCl"er 06 "«Wisheid tot opleiding in eigen bedrijf k,?n,^e6rs°°nl'lks eigenschappen aan on7e Verlangens u de uitdaging, die deje werkkring bezit, wilt Wij bieden: een goed salaris met gratifikatieregeling een representatieve auto onkostenvergoeding vrij gebruik van telefoon 7,5% vakantiegeld 20 dagen vakantie/snipperdagen studiekostenregeling Met de hand geschreven sollicitaties, vergezeld van een recente pasfoto, zien wij gaarne gericht aan de Direktie van ROTE-WESTZAAN, postbus 24 te Westzaan, onder codenummer 105. Dagelijks verbazen wij ons over de wonderen van onze technologische beschaving ter wijl we steeds ongevoeliger dreigen te worden voor de wonderen en de mysteries van de levende natuur.. De ontwikkeling van een nieu we mens in wording is nog steeds een gebeurtenis waarbij elke technologie maar kinder spel is. Daarom volgen we dit maal de groei van een baby gedurende zijn 266 dagen ver blijf in de moederschoot en noemen daarbij enige wonder lijke" data van zijn ontwikke ling. Op de twaalfde dag is het embryo reeds 2,2 miilimeter groot Aan het hoofdeinde ont staat al een welving terwijl ook de welving van het hart zich begint af te tekenen. On der de microscoop geeft het embryo eeen wormachtige vorm die typisch is voor alle zoogdieren.Op de 21ste dag be gint het hartje reeds te klop pen en de eerste aanzet van de grote lichaamsorganen, het ze nuwstelsel, de longen en de, ogen zijn reeds aanwezig. Al hoewel de vrucht nog maar een centimeter groot is kun nen we toch reeds duidelijk menselijke vormen onder scheiden. De wervelkolom is reeds gevormd en zal zich de volgende maand reeds begin nen te verbenen. De voor- menselijke ontwikke lingsstadia zijn nu reeds door lopen. De moeder ondervindt nu steeds duidelijker dat er heel wat hormonale verande ringen plaatshebben in haar lichaam. Ze voelt zich niet zel den extra-vermoeid en begint soms last te krijgen van zwan- gerschapsbraken en misselijk heid. Het kindje is in de derde maand al 6 - 11 centimeter groot en weegt tussen 20 - 40 gram. Zijn bloedsomloop heeft zich reeds ontwikkeld en sluit zich via de moederkoek (pla centa) aan op de bloedsomloop van de moeder. Langs deze placenta onttrekt het zuurstof en voedsel aan de bloedsom loop van de moeder. De men selijke vormen worden nog be ter zichtbaar. Daarom spreekt men niet meer van embryo maar van foetus. Foetus, in het latijn 'fetus', betekent immers kind, spruit of vrucht. Het is onnodig dat de moeder voor twee begint te eten. De aanstaande moeder gaat vanaf nu eenmaal per maand naar de arts. Andere volkeren hielden er andere gewoonten op na. Zo begon de Chinese moeder met de opvoeding vóór de geboor te. Daarom mocht ze onaange- 'name klanken niet horen; lêlij- ke dingen niet aanschouwen en onbehoorlijke woorden niet uitspreken. In het oude Idia kregen de aanstaande moe ders nog slechts de beste spij zen omdat ze hun man toch maar een flinke zoon zouden baren. Wijze gewoonten van wijze volkeren die ons leren hoe de ontwikkeling in de baarmoeder van enorm belang is voor de toekomstige baby. Gelukkig g begint dit besef nu steeds meer en meer een we tenschappelijke toepassing te krijgen. De vrucht meet in de vierde maand 20 - 30 cm en weegt 300 - 500 gram. Het hartje klopt 135 keer per minuut en de arts kan de harttonen gemakkelijk horen. De bewegingen worden intenser en worden nu gevoeld door de moeder. Het trappelt met de beentjes, zwaait met de armen en maakt reeds vuist jes. Het slaapt het grootste gedeelte van de dag en de nacht en hoeft zelfs niet te ademen, want het krijgt vol doende zuurstof van het moe derlijke bloed. Het drijft als een echte kikvorsman in het vruchtwater. In de zesde maand is het melk- gebit reeds in aanleg aanwe zig, maar zelfs de allereerste sporen van het definitieve ge bit worden nu al gevormd. De ze zullen echter pas beginnen door te breken bij het einde van het zesde levensjaar. Van planning gesproken.... De leng te is nu 30 - 35 centimeter en het gewicht is toegenomen tot 750 gram. Het lichaam van het kind is in de zevende maand met een donzig, wol haar bedekt Heel wat kinderen worden er zelfs mee geboren wat vroeger aan leiding gaf tot heel wat bijge loof. Nadat de spieren en de zenuwen reeds ontwikkeld zijn •beginnen nu ook de windingen en de groeven in de grote her senen zich te vormen. Het kind begint reeds op zijn duim te zuigen en speelt met zijn eigen navelstreng. Het is nu 35 - 42 centimeter lang en weegt 1250 gram In de loop van de achtste maand neemt het kind bijna twee pond toe in gewicht De lengte is 40 - 45 centimeter lang en het gewicht 1800 - 2500 gram. Het is nu klaar voor het leven en ook de moeder begint de dagen af te tellen. De ruimte in de baarmoeder is in de negende maand maxi maal bezet. De bewegingen van het kind tekenen zich dan ook af door de buikwand van de moeder. De baby is nu 50 centimeter lang en weegt on geveer 3400 gram. Het is enkel nog wachten op de grote dag. Gelukkig heeft iedere beval ling nu het afschrikwekkende karakter, verloren van de tijd van onze grootmoeders toen men het evangelie.wat te let terlijk opvatte. Kinderen- moesten toen immers in 'pijn en smarten' gebaard worden. Men was zo doordrongen van het pijnlijk karakter van de bevalling dat koningin Victo ria van Engeland ervoor terug schrok en haar toevlucht nam tot de „narcose A la reine". „Hoe het sociaal-ethisch han delen vorm moet krijgen in een christelijke of in een alge mene organisatie is lange tijd punt van heftige discussie geweest. De keuze voor of te gen een christelijke organisa tie zal per situatie anders moeten uitvallen". Dit wordt opgemerkt in een zeventig pagina's tellend rap port. getiteld „De kerk in de sociaal-politieke spanningen", dat de hervormde synode ko mende week in haar vergade ring te Driebergen zal behan delen. Het rapport, dat zich in eerste instantie beleidsbepa lend wil zien en is samenge steld door de Hervormde raad voor de kerk ën theologie, richt zich' vooral op het lei- Het rapport stelt onder meer: „Er is evangelische vrijheid en evangelische partijdigheid. De ene, heilige, katholieke kerk is verheven boven alle politieke partijen. Het evangelie is vrij, niet te vereenzelvigen met en ook niet zonder meer in te passen in onze schema's, in onze partijen. Niettemin noopt juist dat evangelie wel degelijk metterdaad tot evangelische partijdigheid. God trekt partij voor armen en ontrechten en de gemeente heeft hem daarin te volgen. Dat dwingt tot het doen van een concrete politie ke keuze". Dat geldt ook voor het ge meentelid: „Van een gemeen telid mag men verwachten, dat hij zal stemmen als christen, als gemeentelid, als vertegen woordiger van de gemeente, als representant van de kerk. Dat wil vanzelfsprekend niet zeggen, aldus het rapport, dat hij dus op een christelijke poli tieke partij moet stemmen. Wel dat hij als christen vanuit een evangelische motivatie zal stemmen. De kerk kan en mag hem niet voorhouden op welke partij hij moet stemmen, mag hem echter ook niet zonder meer in de kou laten staan bij zijn wikken en wegen hoe hij stemmen zal en zal hem een eindweegs moeten begeleiden. Wat betreft overtuigings- en meningsverschillen op sociaal- politiek terrein, stelt het rap port, dat voorop moet blijven staan de dure roeping om naar elkaar te luisteren en met el kaar te praten. Om dit te be vorderen acht het rapport het zgn. politiek pastoraat van groot belang. De kerk zal er voor moeten waken, dat groe pen, die uiteenlopende overtui: gingen ontwikkelen, het con tact met elkaar en met de kerk niet verliezen en dat de dia loog mogelijk blijft De ge meente van Jezus Christus be hoort de plaats der ontmoeting De bekende Amerikaanse theoloog .Harvey Cox heeft ge zegd de ideeën in zijn boek „De stad van de mens" niet te herroepen. „Nogmaals: rk herroep niet", zo verklaarde hij in een artikel in het blad „Christian Centu ry" bij gelegenheid van de tiende verjaardag van zijn controversiële boek. De hoogleraar van Harvard blijft erbij dat de uitgangspun ten, die in „De stad van de mens" besproken werden geen „rages" uit de zestiger jaren waren en nog steeds theologi sche aandacht vragen. is uitgelegd en dat er een kari katuur van hem was gemaakt in het debat over „De stad van de mens". Terwijl ik het tumult volgde, schrijft hij, werd ik regelmatig misselijk van wat mijn zoge naamde verdedigers zeiden als ik door mijn lasteraars (wer kelijk) werd aangevallen. Ja renlang trachtte ik dit debat te negeren en van tijd tot tijd voelde ik wat sympathie voor wijlen Marilyn Monroe, die stierf terwijl zij wenste dat de mensen haar zouden liefheb ben of haten om wat zij was in plaats van om wat zij voor- Sinds de publikatie in 1965 als paperback, zijn er van het boek 900.000 exemplaren ver kocht, ook werd het in veer tien andere talen vertaald. Voor sommigen heeft het boek afgedaan wegens te tijdgebon den ingaan op „rages van de jaren 1960", anderen gaan nog hartstochtelijk in debat over de inhoud. Kerk en Wereld De landelijke beweging Open Kerk wil zich bewust niet uit spreken over de wenselijkheid van een a mbts ver lenging van kardinaal Alfrink. Zij ziet dit liever als een persoonlijke aangelegenheid van de kardi naal en zij distancieert zich van de opvatting, dat deze ambtsverlenging noodzakelijk zou zijn voor het welzijn van de - Nederlandse kerkprovin cie. „Open Kerk" meent, dat waar nodig, de open dialoog met de kerkelijke leiders, ook met een opvolger van kardi naal Alfrink, niet uit de weg mag worden gegaan. Aldus wordt gesteld in een verklaring, die door de werk groep publiciteit van „Open Kerk", op aandringen van vele leden is uitgegeven. Men is tot de conclusie gekomen, dat de beweging geen middelen ter beschikking staan om invloed uit te oefenen. Men ervaart die machteloos heid als onrechtvaardig, om dat de volstrekte onmondig heid in deze van de gelovigen een feitelijke miskenning is van het gemeenschappelijk priesterschap van alle gelovi gen en van de daaruit voort vloeiende verantwoordelijk heid. Deze onmondigheid is te meer onaanvaardbaar, aldus de ver klaring, omdat het hier geens zins vragen over geloof en ze den betreft; in het geding is slechts de benoeming van een ambtsdrager, die zijn taak al leen goed zal kunnen vervul len als hij het vertrouwen kan verwerven van de gelovige ge meenschap. „Open Kerk gelooft, dat al leen door een moeizaam pro beren geleidelijk een procedu re ontwikkeld zal kunnen wor den waarin de pauselijke be stuursmacht en de mondigheid van de gelovigen evenwichtig kunnen samengaan. De beweging gaat intussen door te benadrukken dat het eigen geweten en niet de bis schop in laatste instantie be paalt hoe men als katholiek behoort te leven. Zij blijft ijve ren voor een meer menswaar dige verhouding tussen de hië rarchische structuur van de kerk - voor zover deze struc tuur tenminste door het geloof wordt vereist - en de eigen verantwoordelijkhied van elke katholiek persoonlijk of in kerkelijk verband. De totale omvang van het budget van Kerk in Noo- d/Oostpriesterhulp is in 1974 gestegen van 13.453.403 dollar (ruim 32 miljoen gulden) tot 15.069.286 dollar (ruim 36 mil joen gulden). Dat betekent een stijging van twaalf procent. Dit blijkt uit het jaarverslag, dat zojuist is uitgekomen. De inkomsten op zich stegen met bijna zestien procent. Het overgrote deel (81,3 procent) hiervan kwam binnen'als re sultaat van het blad „Echo der Liefde". Giften in natura zorgden voor 10,2 procent en kapelwagen- en preekacties voor 3,4 procent Het grootste aandeel kwam uit Duitsland (35,46 procent). Nederland kwam op de vijfde plaats met 7,81 procent tot deservitor van de parochie Onbevlekt Hart van Maria te Den Haag binnen het nieuwe pastorale team van deze paro chie en de parochie Christus Koning. Aan W. G. van Sam- beek werd eervol ontslag ver leend als kapelaan van de pa rochie H. Adelbert te Delft wegens zijn benoeming tot pastor binnen genoemd pasto rale team en tot deservitor van de parochie Christus Koning. Pater Houtart: Godsdienst vrij in Noord-Vietnam Volgens de Belgische gods dienstsocioloog pater F. Hou tart is er in Noord-Vietnam geen enkele beperking van godsdienstvrijheid. Katholie ken, die vijf procent van de bevolking uitmaken, nemen volgens de Belgische priester hoge posities in. Er zitten zelfs drie priesters in het Noordvictnamese parlement. Pater Houtart, directeur van het centrum voor godsdienst- sociologisch onderzoek te Leu ven, heeft een bezoek van drie weken gebracht aan Noord- Vietnam. Ook het vorig jaar was hij in het land. Hij ver klaarde dat de kerk één krant bezit, maar geen scholen. Godsdienstonderricht kan al leen gegeven worden in de kerk, voor of na de mis. Pater Houtart noemde de Noord Vietnamese regering zeer tolerant in vergelijking met andere, „zoals China". Dit is vooral te danken aan de figuur van Ho Chi Minh, die zich altijd zeer verdraagzaam heeft opgesteld, aldus de Bel gische priester. Een punt van onenigheid tus sen de bisschoppen en de rege ring in Noord-Vietnam is het lidmaatschap van priesters van een katholieke organisa tie, die een socialistische bena dering heeft en meer praktisch dan theoretisch te werk gaat Bijna de helft van de priesters in Noord-Vietnam is volgens pater Houtart lid van deze be weging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6