Nieuwe komische
serie „Maude"
beeld
spraak
ix
mmm
Meer dan kwart
van kijkers
heeft kleuren-tv
JAN v.d. VOORT
ONGEHOORD
Het macabere karakter van t.v.-spots
STEFAN MOET BLIJVEN RAMMEN EN DRAMMEN
TELEVISIE VANAVOND
■affiEWPni—
RADIO VANAVOND
lïnVmMülTTBi
■ÜHWIimiH
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
p\i;iN\ 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 2 JUNI 1975
door Ton Oliemuller
"•ft
Reclame is een volwassen vak en past in een
maatschappij, die gebaseerd is op consume
ren. Aldus Cees van Staal, die als een recla
medeskundige bij uitstek wordt beschouwd
en zich een keer zozeer verzadigde aan beïn
vloedende boodschappen, dat hij de zeezeil
boot nam en zich in geen drie jaar liet zien.
Sinds enige tijd produceert hij stimulerende
annonces in eigen beheer. Hij kan het weten
als hij zegt, dat reclameboodschappenjongens
oftewel in zijn woordkeus creatievelingen
vaak in twijfel verkeren over de zinnigheid
en de zindelijkheid van hun vak. Wel, zij
kunnen uitstekend terecht bij de rijksvoor
lichtingsdienst, die in overleg met de depar
tementen en instellingen van maatschappe
lijk belang tv-spots voortbrengt, gericht op
ons aller heil.
We krijgen die altijd te zien na het journaal
van acht uur en de STER-spots. Zij vergen
een minuut van onze aandacht en sporen ons
aan voorzichtig te zijn met vuur in bos en
hei. ons gewicht op peil te houden teneinde
het hart te sparen, het nut van de openoare
bibliotheek in te zien en allerlei overheidsre
gelingen van huursubsidie tot bijstandsbepa
lingen in een notedop tot ons te nemen.
Voor de makers van al dit fraaie voorlichten
de werk is er weer een flink stuk ruimte
geschapen. De tv-spots duurden totnutoe een
minuut. De NOS stelt daarvoor gratis zendtijd
ter beschikking. Maar omdat dit steeds meer
zendtijd kost mogen die spots voortaan niet
langer duren dan een halve minuut. Men heeft
de proef op de som genomen en enkele spots
met een duur van één minuut verknipt tot'
een verhaaltje van een halve minuut. En wat
zeiden die reclamejongens? Juist, de werking
ervan was stukken sterker geworden. Dit
betekent, dat er werk aan de winkel is voor
tweemaal zoveel ontwerpers, tekenaars, film
ers, scriptwriters en creatieve denkers, aange
zien de vrijkomende tijdruimte op de tv met
nieuwe spots zal worden gevuld. Vorig jaar
gingen 77 verschillende spots in 408 uitzendin
gen over de buis.
De spots werden vorig jaar geproduceerd
door twintig verschillende bureaus en maat
schappijen in opdracht van de werkgroep
radio en televisie van de rijksvoorlichtings
dienst. Deze krijgt ideeén van de voorlich
tingsraad, een club van voorlichters van mi
nisteries, die maandelijks bijeen komt. De
spots kosten gemiddeld minder dan 20.000
gulden.
Om op Cees van Staal terug te komen. Hij
vindt heus niet alle spots even geslaagd. Als
je zijn kritiek hoort, zit die man zich om de
andere avond voor zijn toestel te ergeren. De'
tv-spot met de lijkstoet, die nierdonatie wil
stimuleren, vindt hij uniek vanwege het maca
bere karakter, net zoals die over rattenbestrij
ding, die knagende ratten in halflicht laat
zien.
Dit oordeel van een kenner houdt wellicht een
kleine vingerwijzing in voor programmama
kers, die bij voortduring alles op de lichte toer
willen gooien.
i Jan v.d. Voort rijp voor theater en tv.
Als Je de kenners en Herman van Veen mag
geloven is er een nieuwe zanger/gitarist on
der ons opgestaan. Hij is Jan v.d. Voort, een
van de belangrijkste figuren op de achter
grond ten tijde van het „Rozegeur en mane
schijn" en laatstelijk muzikaal begeleider
van het duo Cox-Halsema.
De mensen in het vak prijzen hoog zijn
muzikale capaciteiten, maar vocaal mag hij
er ook wezen, hetgeen MCR-productions mo
menteel wil bewijzen aan de hand van een
elpee met dertien liedjes onder de titel „Jan
v.d. Voort ongehoord".
Het is waar, de man kan zingen, maar van
een zekere monotonie is hij niet vrij te pleiten.
Hij gebruikt muziek van zichzelf, maar ook
van anderen, verlaat zich voor de teksten op
Boudewijn Spitzen, grijpt soms naar soft-rock
en voelt zich als een vis in het water in de
ballade-stijl. Dat is zijn redding, want zijn
werk is verhalend al bespeurt men hier en
daar elementen van het luisterlied. Voor het
luisterlied als zodanig bezit zijn stem te weinig
mogelijkheden, te weinig soepel, veelal rauw
en als hij iets van verterering nodig heeft valt
hij terug op fluit-thrillers van begeleidende
muzikanten of op de zoete zang van Titia,
Wanda en Judith, die als The Secrets in geen
studio ontbreken voor het bijwerk.
Je mag niet vergelijken, want goed of slecht,
iedereen is uniek en het aanzien en aanhoren
waard, maar in zijn lied „Ik ben Janssen"
beluistert men toch een kruising tussen Edwin
Rutten en Robert Long, zij het minder week
dan de eerste en welwillender dan de tweede.
In elk geval acht men hem rijp voor een
theatertournee, die in de maak is, en boven
dien zal zijn verschijning op de tv niet lang
uitblijven, voorspellen kenners in die kringen.
In elk geval is hij niet op zoek naar een zacht
ei, maar gaat hij er fel tegen aan in „Ze
hebben geknipt en geknoeid in mijn lied",
„Iemand is niets" en „Hoog op de trap". Hij
weet van drinken, wanten, liefhebben en ver
keerd verbonden zijn.
Het sterkst is hij in geritmeerde verontwaardi
ging, maar we begrijpen zijn melancholieke
meewarigheid niet als het over de liefde gaat.
We hebben zijn liedjes er op uitgevlooid hoe
en waar hij de liefde vond. Wel hij stuitte op
dit verschijnsel in de tram, aan de telefoon,
aan zijn zijde, in de storm, in de taveerne,
in de nacht, bij volle maan, als een verre
weelde, op het strand, als een romance, in een
blozend gezicht, in de kleuren van de ochtend
zon en nog is hij niet tevreden. Ons dunkt,
^le man heeft geen klagen. Eerder reden om
de handen dicht te knijpen. Aan dit rijtje
ontbreken alleen de grazige weiden en de
zevende hemel. Dat eerste kan nog komen en
met dat tweede hebben wij persoonlijk niet
zo'n haast.
Over de probloemen van het gebrek aan visie
en beleid en het ontbreken van een meerja
renplanning voor tv-drama heeft Stefan Fel-
senthal, hoofd afdeling drama NOS, binnens
kamers menig balletje opgeworpen. Daar bui
ten toonde hij zich nooit zo openhartig, om
dat hij geen zendgemachtigde voor het hoofd
wil stoten. De laatste tijd ontwikkelt hij
echter een opvallend gevoel voor publiciteit,
dat heeft geleid tot artikelen in diverse
persmedia.
Stefan Felsenthal stelt, dat het medium tv als
gevolg van tekort aan beleid een soort door
geefluik wordt van wat anderen produceren.
Dit verdraagt zich volgens hem slecht met
zaken als tv-drama, muziek, ballet etc. De
moeilijkheid is dat deze artiesten, van wie de
tv afhankelijk is, werken met een planning
op lange termijn. Dit plaatst de tv met een
planning op korte termijn voor het blok. Bij
de tv weten ze onvoldoende lang vooruit
wanneer zij plaats, zendtijd of geld hebben.
De tv loopt dus altijd achter de artistieke
feiten aan en krijgt weinig kans voor eigen
produkties.
Ter verbetering doet Felsenthal verschillende
ideeën aan de hand. Zo wil hij wijziging in
het studiogebruik, zodat een omroep geduren
de enige tijd achtereen over een studio kan
beschikken. Bovendien zouden ook de regis
seurs moeten poolen. Het gevaar van polarisa
tie zit er wel in, maar als men dit zou willen
ontlopen, gebeurt er helemaal niets. Over al
deze dingen denkt Stefan veel na. Hij meent
een stuk bewustzijn te kunnen mobiliseren
met rammen en drammen in eigen kring en
er buiten.
Dat heeft hij nu bij diverse gelegenheden
gedaan, ook op verzoek van het omroepblad
"Spreekbuis". Maar daar is het hem niet
direct om begonnen.
Stefan Felsenthal: "Ik voel mij bijna als een
Don Quichot. Ik ventileer overal mijn mening,
maar er wordt helaas niet direct op gerea
geerd. Ik ben zelf meer benieuwd naar de
mening van anderen".
Hierin nu wordt hij prompt bediend.
Wim Hazeu van de NCRV: "Het is opvallend,
dat het uitspraken zijn van iemand die zijn
opleiding heeft genoten bij de NCRV-drama-
afdeling. In algemene lijnen ben ik het eens
met wat Felsenthal beweert. Er zitten geen
breekpunten tussen NOS-drama en NCRV-
drama. Het is prima als de NOS de dingen
1 Stefan Felsenthal: „Ik voel me bijna als een Don Quichot".
doet die de omroepen laten liggen. Ik ben
voor poolvorming voor de studio. Maar daar
voor krijg je binnen de drama-afdelingen
nauwelijks de handen op elkaar. Ik ben ook
voor een pool van regisseurs. Nu is het zo
met een regisseur in vaste dienst, dat je
rekening moet houden met het kunnen en de
interessen van zo'n man. Hierdoor leg je je
zelf een soort beperking op".
VARA's Herman Fortuin: "Natuurlijk spreekt
het karakter van de omroep mee, maar verder
staat niets een vruchtbare' samenwerking met
de vertegenwoordigers van andere zendge
machtigden binnen de werkgroep drama/-
kunstzaken in de weg. Omroeppolitiek en
drama kunnen samengaan. Grotere bundeling
van vakervaring en uitwisseling van vaktalent
lijken mij mogelijk en vruchtbaar".
KRO's Dudok van Heel: "Ideëel kan ik een
heel eind meegaan met Felsenthal's filosofie,
maar bij de praktische uitwerking zet ik toch
een aantal vraagtekens. Als de televisie wordl
beschouwd als doorgeefluik zal via dat kanaal
een quick-maaltijd of een met zorg samenge
steld gala-diner aangeboden worden, al naar-
gelang de behoefte van het kijkende publiek.
Vandaar dat ik meerjarenplanning vanuit hel:
oogpunt van programmaleiders voorlopig als
irreëel en overbodig moet zien. Felsenthal
heeft gemakkelijk praten, want de NOS heeft
geen leden die weg kunnen lopen als het hun
niet bevalt. Wel ben ik het met hem eens wat
betreft het chronisch tekort aan geldmiddelen,
faciliteiten en zendtijd, waar hij niet gelukkig
mee is net als de omroepen. Hij heeft dan
ook volkomen gelijk als hij blijft rammen en
drammen".
Wel veel bijval dus voor Stefan Felsenthal,
naast enige kritiek, maar vooral ook de aan
sporing om te blijven drammen tot hij als een
Don Quichot een klap van de molen krijgt.
i
Gedurende het zomerseizoen
brengt de TROS op de maan
dagavond een aflevering van
een nieuwe komische serie
•„Maude"; vanavond wordt deel
1 uitgezonden. Deze serie be
hoort in Amerika met „All in
the family" tot een van de
meest populaire series. Maude
Findlay wordt gespeeld door de
in Amerika bekende actrice-
Beatrice Arthur. Zij is in deze
serie een vrouw met een sterk
overheersend karakter, waarbij
zij echter ook een bijzonder ge
voel voor humor aan de dag
legt. Omdat zij ook gevoelig en
teer is, wordt zij beschouwd als
een beminnelijk mens.
Toch heeft zij een aantal mis
lukte huwelijken achter de rug
en leeft zij nu gelukkig met
Walter en haar ook al ge
scheiden dochter Carol die
een dochtertje heeft, in een
voorstad van New York. Maude
regelt alles, weet het antwoord
op alle problemen en niemand
durft te bekennen, dat Maude
de baas is. In de eerste aflever
ing worden Maude's kleinzoon
en de kleindochter van buur
man Arthur, betrapt op spelle
tjes die niet mogen. De Findlays
en Arthur krijgen ruzie over de
vorm van bestraffing, die de
jongen zou moeten krijgen,
r^d. 1,21.10 uur.
ken, maar juist hij wordt dode
lijk getroffen. Hoewel erg ge
schrokken, blijft Cora bij haar
voornemen de lezing te houden,
zij naar de stad was
NEDERLAND I
NOS
18.45 Mlnimolen
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arpad de Zigeuner
19.25 NL-Tippers
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Pepper
21.10 Maude
21.40 Zomer'75 amusement
22.10 Aktua TV
NOS
22.50 Journaal
NOS
18.45 Kortweg Holland Festival
18.55 Journaal
AVRO
19.05 The New Dick van Dyke
Show
19.30 Hier Parijs, Hier Jan Brusse
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 The George Baker Selec
tion
20.50 M.A.S.H.
21.15 Warship
22.05 Op zoek naar de wereld
van morgen
22.50 Uitzending Symbiose
18.05 (K) um Haus und Hof, tv-serie.
18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Um
Haus und Hof, tv-serie. 19.48 Intermez
zo. 20.00 (K) Journaal en weerbericht.
20.15 (K) Aktualiteiten. 21.00 (K) Vrolijk
amusementsprogramma. 21.45 (K) Pro
gramma ter gelegenheid van de geboor
tedag van Thomas Mann 100 jaar gele
den. 22.45-23.05 <K) Journaal, weerbe-
18.20 (K) Tekenfilmtijd met Adelheid.
18.55 (K) Mainzelmannchen. 19.00 (K)
Journaal. 19.30 (K) Betreft: Televisie.
20.15 (K) Gezondheidsprogramma.
21.00 (K) Journaal. 21.15 (Z/W) The
Mark, Engelse speelfilm. 23.05 (K) Jour-
-. 18.05
Iridge Family,
18.45 (K) Nederlandse documentaire.
19.15 (K) Sport. 19.39 (K) Mededelingen
en weerbericht. 19.45 (K) Journaal.
20.15 (K) Mazel Tov, Franse speelfilm.
21.45 (K) Ten huize van Istendael. 22.35-
22.55 (K) Journaal m.o.m. Wetstraat.
GE. 19.45 Bijbelstudie. NCRV: 20.00
Nieuws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15
(S) Radio Kamerorkest met solisten:
P.P.: 18.19 G.P.V. 18.30 Nieuws. TROS:
18.41 (S) Öelcanto-concert; operamu
ziek. E.O.: 20.00 (S) Achter de horizon
piano: Klassieke muziek. 22.15 Litera-
ma: kroniek over boeken, schrijvers en
toneel. 23.00 (S) Hou je van me, hoor-
muziek. 21.15 Avondoverdenking> De
Stem Der Hoop: 21.30 Zevendedagsad
ventisten: Zullen wij elkander weerzien
na de opstanding? NOS: 21.45 (S) Euro-
light. 22.25 Bond Zonder Naam. 22.30
Nieuws. NCRV: 22.40 Hier en nu. NOS:
22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 (S) N.O.S.
gewijde muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
nen bij Gestelijke Arbeidsbureaus.
Jazz Jazz in aktie. 23.55-24.00
18.10 Joost mag niet eten. AVRO: Drie
loopt achter: Rock Roll. VPRO: 20.00
(S) VPRO maandag: nieuwe pop-, jazz-
en bluesplaten. 20.00 Tilt: aktiepro-
gramma met bonus top tien. 21.02 Han
Reiziger, 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S)
Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Donkers,
(S) Jeugdtoer. 19.00 (S) Orgelbespeling.
19.20. (S) EO-landdag 1975, REPORTA
4.02 Washand. VARA: 6.02-7.00 Alfred
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke
muziek. (7.30 Nieuws. 7.41 Echo). 8.24
veging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnas
tiek v
huisv
derlijke letter M:
het Hollandse Huishouden. 9.40 School
radio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Auba
de: klassieke muziek. (10.30 Nieuws).
11.30 Bejaardenprogramma. 11.55
Scheepspraat: informatie voor de schip-
pers. 12.00 (S) Van twaalf tot Twee:
KRO's pauzeprogramma. (12.22 Wij van
het land. 12.26 Mededelingen. 12.30
Nieuws, 12.41 Echo. 13.00 Raden maa-
r.14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolra
dio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag.
(15.30 Nieuws). Overheidsvoorlichting:
ma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 R'adio
journaal. 11.30 (S) Rondom Twaalf: een
uur allerlei, voor iedereen. (11.55 Beurs
berichten). Overheidsvoorlichting: 12.30
Uitzending voor de landbouw. AVRO:
12.40 (S) Kinderen maken muziek. 13.00
Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S)
Rondom de Prestanten van de Hoofd
stad: klassiek orgelspel. 14.00 (S) Festi
val „Lief en Leed": Festivals in Neder
land en Europa. 14.30 (S) Met het oog
op luisteren: muziekprogramma. 15.20
(S) Essay, programma over kunst. 16.00
Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S)
Gebakken vensterbanken, kindermaga
zine. 17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk
programma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje.
(8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal). 8.50
Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide
reportage. 9.35 Waterstanden. AVRO:
9.40 (S) Klassieke pianomuziek. 10.00
VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.0
(S) Pep op drie. 11.03, (S) Drie draai
reld. 12.03 (S]
VARA's visite
demeurders, i
16.03 (S) Mix,
t Soest. 14.03 Ges
mieters programrr
>.a. de LP top-20.
Maude, hoofdrolspeelster
in een nieuwe, gelijknamige
komische serie.
Pepper
Cora Sanders, een politiek acti
viste, is in de stad en Pepper
moet een oogje op haar houden.
Maar de twee vrouwen liggen
elkaar niet zo en beiden laten
dat merken. Cora ontsnapt aan
Peppers bewaking, waarna een
scherpschutter wakker wordt;
Cora wilde een minnaar opzoe-
De George Baker Selection, in een speciaal programma.
zijn er al 123 van die metropo
len, waarvan er steden zijn die
zullen uitgroeien tot woonge
meenschappen van 30 miljoen:
mensen. Met alle verpaupering
vandien, chaos op verkeersge
bied, agressie en geweld. In de
volgende afleveringen gaat
Proske dieper in op de gevolgen
van industrialisatie, de slinken
de voorraad grondstoffen en ten
.slotte de mogelijkheden van
nieuwe energiebronnen.
Ned. II, 22.05 uur.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het jaarverslag van de STER bevat gegevens over
het bezit aan televisietoestellen en radiotoestellen in Nederland.
Volgens deze gegevens waren er in de 4.280.000 huishoudingen
in ons land in totaal 4,5 miljoen televisietoestellen, waarvan 1,3
miljoen kleurentelevisietoestellen.
Van het totale aantal t.v.-toestellen is 28,9 procent ïdeuren-tv tegen
22,3 procent in 1974. Het aantal kleuren-televisietoestellen is in een
jaar tijd toegenomen met 370.000. Het totale aantal tv-toestellen
is in eên jaar tijds toegenomen met 330.000.
Volgens de STER is de toename van hetkleurentelevisiebezit in
1974 voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het wereldkam
pioenschap voetballen in München.
Dé vraag van adverteerders naar t.v. zendtijd was in 1974 weer
groter dan de beschikbare zendtijd. Deze discrepantie is voor het
jaar 1975 verder toegenomen. Wat de radio-reclame betreft is het
vraagoverschot voor Hilversum 1 en Hilversum 2 dit jaar 65 procent
groter dan in 1974. Voor Hilversum 3 is de stijging 9 procent.
Wereld van morgen
De Duitse tv-maker Rüdiger
Proske heeft vier documentaires
gemaakt waarin een beeld
wordt gegeven van de wereld in
de toekomst. In de eerste docu
mentaire gaat Proske in op de
verstedelijking; een eeuw gele
den waren er drie steden met
meer dan een miljoen mensen:
Tokio, Londen en Parijs. Nu
George Baker
„Paloma Blanca" is een
laatste succesnummers
reeks die goud en platina heeft
opgeleverd. De vertolkers: The
George Baker Selection. De re
gelmatige verschijning van deze
Zaanse groep op de internatio
nale hitlijsten is aanleiding voor
een speciaal programma rond
de Selection, dat de AVRO van
avond op het scherm brengt.
Ned. II, 20.21 uur.
Sonja Barend had gisteravond
Mary Dresselhuys, Pierre Jans
sen en Cees Buddingh op haar
avondje gevraagd. Het gesprek
draaide deze keer om slechts
één thema: het hebben van kin
deren en het (al of niet) opvoe
den daarvan. Misschien heeft
het daaraan gelegen dat de con
versatie, om het nu met enige
overdrijving uit te drukken, ten
naaste bij in drie monologen
uiteenviel. Want het onderwerp
verlokt uiteraard van de zaak
nogal tot persoonlijke ontboeze
mingen, tenzij men met vakpe
dagogen van doen heeft, het
geen uiteraard niet het geval
was.
Pierre Janssen uitte zich hoofd
zakelijk in de (schilderachtige)
taal, die men kent van zijn
„Kunstgrepen", wat ook bete
kende dat zijn statements nogal
eens wat lang wildén uitvallen.
Dat was op zich geen bezwaar
wat hij zegt is altijd de moei
te waard maar het had wel
tot gevolg dat de anderen min
der tijd hadden om aan hun
gemoedsbewegingen uiting te
geven. Maar hoe dan ook, er
waren duidelijk drie individua
listen aan het woord. En omdat
(het interessante mensen betrof
bleef het belangwekkend te vol
gen hoezeer zij soms langs el
kaar heen praatten.
De AVRO had nog twee (reeds
lang geleden) ingeblikte pro
gramma's. Om te beginnen „Ik
zoek meneer Obonolsky", een
Frans niemendalletje van Jean-
Claude Carrière, dat ongetwij
feld als van Jean-Claude Cafrie-
re, dat ongetwijfeld als „licht
voetig" zal moeten gelden, maar
dat er in deze Duitse zetting in
ieder geval niet lichtvoetiger op
werd, en zeker minder Frans.
Het blijspel kreeg zodoende iets
vooropgezets het woord grof
wil mij net niet uit de pen
dat het in oorsprong waar
schijnlijk niet heeft gehad. Ver
der was er „Alle hens", de eer
ste aflevering van een serie over
de „Hero", een oorlogsschip van
de Britse marine, en vooral uite
raard over de lotgevallen vdn de
heldhaftige bemanning daarvan.
Het betreft kennelijk een soort
indianenverhalen, maar dan ge
situeerd in NAVO-verband. Men
moet ervan houden. Schrijver
van deze regelen blijft er steen
koud onder.
Zaterdagavond „De wrekers",
waarin John Steed en Tara
King het, naar mijn smaak,
weer eens een tikje te dol maak
ten. Zo dol dat het allemaal
neerkwam op een niet meer
door te prikken soort ongein. De
kolder gaat bij die jongens
voortdurend een eigen leven lei
den. Dat is niet leuk meer. Ik
bedoel: in de dagen van Harold
Lloyd deed men zulk soort ko
mische dingen aanzienlijk beter.
Zoals men in de vooravond zeil
kon zien toen de KRO weer
enkele „kolderieke kapriolen'1
van „Kareltje" vertoonde. Eer
voortreffelijke tv-serie.
In Brandpunt onder meer een
interview met de heer De
Zeeuw, die, na enig aandringen
van Ad Langebent verklaarde
zich weer verkiesbaar te zullen
stellen voor het voorzitterschap
van de KVP. Die verklaring
werd (met bronvermelding uite
raard) meteen door het laatste
NOS-journaal verder de wereld -
ingezonden. Een actualiteitenru- i
briek, die nieuws veroorzaakt.
Zo hoort het.
HERMAN HOFHUIZEN