Cinemascope-spektakel
„De mantel" met Burton
- au - ras
Maigret in
Makkum
Franse
tv-film met
Nederlandse
acteurs
Velen verwacht op
landdag van Ev. Omroep
DON MERCEDES NAAR
FESTIVAL IN SOFIA
Serie over christenen
in 26 afleveringen
TELEVISIE VANAVOND!
RADIO VANAVOND
■illWI'li'lllli
TELEVISIEDONDERDAG
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 28 MEI 197
Gees
Gees Linnebanlt, die we nog:
kennen als de zoon in de
AVRO-tv-strip "Vader en
zoon", heeft veel succes ge
had met zijn toneelmonoloog
"Krapp's laatste band", een
spel van Samuel Beckett.
Dit spel werd oorspronkelijk
als hoorspel geschreven,
maar voor het theater be
werkt Uit deze toestand is
het nu weer terugbewerkt
voor de radio. Men kan het
morgen beluisteren op Hil
versum 2, AVRO, om 14.30
uur. Krapp is een vermoeide
oude man, slonzig, wonend
in een smerig krot Zijn eni
ge bezit: een bandrecorder
en talloze banden, waarop
hij zijn eigen levensgeschie
denis heeft ingesproken.
Krapp draait banden en
luistert naar fragmenten die
zijn verleden tot leven wek
ken. Over zijn eenzaamheid,
over zipi hunkering naar
liefde. Krapp blijft luisteren
en nieuwe banden inspre
ken, maar zijn geest wordt
steeds warriger, tot er wei
nig meer van hem over is
dan een gestoorde man met
vreemde gewoonten, afge
leefd en zonderling. Het eni
ge dat hem rest zijn de ge
luidsbanden, die bijna tast
bare binding met het verle
den. Krapp luistert en her
haalt passages, bijna tot in
het oneindige; hij springt
door de tijd heen en weer en
dan eindigt hij met de laat
ste spoel, die uiteindelijk in
doodse stilte verder loopt.
Joop
Joop van den Ende ziet de
toekomst vrij optimistisch te
gemoet: "Ik dacht dat de
subsidie-mogelijkheden voor
imposante projecten als "Cy
rano de Bergerac" in de toe
komst wat ruimer zullen ko
men te liggen dan nu het
geval is. Dat zou dan beteke
nen, dat een herhaling van
een dergelijk groot theater
stuk kansen heeft". Een
hoopgevende uitspraak van
de 33-jarige theaterprodu
cent. die het tot nu toe bij
rijn vele produkties zonder
subsidies heeft moeten stel
len. Joop van den Ende deed
zijn uitspraak gisteravond in
"Bary-Nage", het praat-en-
plaat-programma van ff im
Bary. In deze laatste "Bary-
Nage" was de man te gast
die zó van het theater beze
ten is, dat hij telkens weer
het risico van een zogenaam
de "vrije produktie" aan
durft; een theaterproduktie
dus die geheel op eigen fi
nanciële kracht moet drijven,
zonder dat de overheid één
cent steun verleent. Een in
Nederland griezelige zaak,
die er toe heeft geleid, dat
het aantal mensen dat een
dergelijk groot risico aan
durft, angstwekkend is uitge-
Joop van den Ende is wel
bereid die risico's te nemen.
In het komende seizoen wil
hij zelfs vier grote premières
uitbrengen: drie toneelstuk
ken en één revue en boven
dien, voor de televisie: een
aantal shows, drama-produk-
ties, sportprogramma's en
Als jongen van dertien speel
de hij toneel bij een Amster
damse amateurvereniging.
Dat boeide hem zó, dat hij
nooit meer van het theater is
losgekomen. Via een baantje
als manusje van alles op het
atelier van de Nederlandse
Opera, vervolgens een eigen
cabaretgroepje ("pas na een
jaar merkte ik hoe slecht ik
het deeden een beschei
den begin als producent, tot
de man die dit seizoen een
"Cyrano" heeft gebracht
Judy
Naar de functie van toneel
meester bij de NOS hebben
twee dames gesolliciteerd,
tw. Judy Halkers en Elisa
beth Rommens. Zij zi£i bei
den aangenomen voor een
oriëntatieperiode, die tot 1
november cfuurt. Daarna
wordt bepaald wie van de
twee in vaste dienst komt.
Judy zegt daarover, dat zij
beiden weinig keuze hadden.
Het was dit of niks. "Als wij
niet slagen is de kans, dat
een vrouw toneelmeester
kan worden voorlopig van
de baan. Nu met zijn tweeën
heb je altijd kans, dat er één
slaagt. Het bezwaar van de
mannen, dat ze ons moeten
helpen bij het versjouwen
van zware dingen zie ik niet
zo. Ik woon alleen en moet.
vdaar ook alles zelf doen. Bo-
Elisabeth
Elisabeth Rommens zegt, dat
je het moet zien als een expe
riment. "We krijgen allebei
een opleiding in studio Sant
bergen. Als je een vrouw
naar zo'n opleiding zou stu
ren en ze verpest het, dan is
voor alle vrouwen de kans
verkeken. We hebben afge
sproken elkaar te zullen hel
pen. We zijn geen van beiden
dolle mina's. We willen alleen
een vak leren. Ik vind het
plezierig, zoals het nu gaat.
Ik ben niet bang om mijn
gezicht te verliezen". Toneel
meester Kampman ziet het
.niet zo zitten, omdat hij zijn
beroep vooral ziet als een
vak voor handige jongens.
Toneelchef Hans Winterwerp
vertelde, dat de meisjes al
eerder bij toneelwerk wer
den betrokken, zoals bij het
Rantsoen
Argentijnse radio- en televisiestations mogen niet meer dan
een kwart van de zendtijd vullen met buitenlandse muziek,
zowel klassiek als modern. Een federale commissie zal
toezicht houden op de naleving van dit decreet. Het decreet
bepaalt dat een kwart van de tijd mag worden gevuld met
folkloristische muziek, een kwart met tango's, een kwart met
Latijns-Amerikaanse muziek en een kwart met 'andere'
muziek, waaronder de buitenlandse muziek wordt begrepen.
In 1953, toen men in Amerika reeds de invloed van de televisie
op het bioscoopbezoek ging voelen, staken de grote filmbazen in
Hollywood de koppen bij elkaar voor een tegenzet. Net als men
tot de geluidsfilm overging toen de concurrentie van de radio
het bioscoopbezoek terugdrong, lag ook hier de oplossing voor
de hand. Een groter beeld, waar het scherm in de huiskamer nóóit
tegenop zou kunnen.
Van de diverse vindingen, die reeds op dit gebied waren gedaan
koos men de Cinemascope-lens, die het mogelijk maakte een beeld
van 1 bij 2.85 te krijgen in plaats van het klassieke 3 bij 4 formaat.
Als eerste te verfilmen onderwerp besloot men van Lloyd C.
Douglas' roman „The robe" (De mantel) een bijbels spektakel te
maken dat zijn weerga in de bioscoop (nog) niet kende.
Henry Koster kreeg de regie en de hoofdrol van de nobele
Marcellius Gallio, die omdat hij zich de woede van de psychopati-
sche keizer Caligula op de hals haalt gedwongen wordt de kruisi
ging van Christus te „regelen", viel in handen van de toen nog
vrij onbekende Welshman Richard Burton.
Jean Simmons werd zijn tegenspeelster en samen zouden zij aan
het slot gelouterd dapper de dood tegemoet treden, de mantel van
Christus, waar de roman en de film hun titel aan danken,
overlatend aan de slaaf Demetrius (Victor Mature), die ook nog
in het vervolg „Demetrius en de gladiatoren" enkele jaren later,
mocht optreden.
Na 22 jaar leest men nog duidelijk de „kinderziekten" af van deze
eerste Cinemascope-film. De zware, onhandelbare camera's beperk
ten Henry Koster duidelijk in zijn bewegingen en de montage is
nog wat stroef. Veel kritiek ook kreeg de acteur Jay Robinson,
die als Caligula alle registers opentrok. Ook het scenario van Philip
Dunne, dat de subtielere punten van het boek verwaarloosde voor
het kijkspel kon lang niet ieders goedkeuring wegdragen. Dunne
zou later met Richard Burton nog eens 'n Cinemascope-film
regisseren, „Prince of players" getiteld. „De eerste film in Cinemas
cope die niet uit de kosten kwam", weet Dunne zich nog te
herinneren.
Ned. II, 20.40 uur.
Van gewest
Overijssel is het onderwerp van het programma „Van gewest tot
gewest", dat de NOS vanavond uitzendt Er wordt ingegaan op
de twee delen waarin Overijssel bij grove indeling uiteenvalt:
Salland en Twente. Ook komen aan de orde het kanaal de
Dedemsvaart de dijkverzwaring langs de LJssel, de nieuwe E 8
en de textielindustrie in Twente.
Ned. I. 19.05 uur.
Kritieke scène uit „De mantel", met Richard Burton als Marcellus Gallio
links in het beeld. De Cinemascope-camera's eisten een groter realisme
in dit gevecht. Het kostte Burton vier hechtingen in zijn hoofd.
Kinderen
In het programma „Kijken naar kinderen" wordt opnieuw ingegaan
op de problemen van de leerlingen van LOM-scholen (kinderen
met leer- en opvoedingsmoeilijkheden) op de Prof. Wilhelmina
Bladergroenschool in Eelde. Woensdag 21 mei werd al een aflever
ing aan deze kinderen gewijd. In die uitzending bleek, dat de
kinderen door de extra begeleiding en individuele aandacht, zich
op den duur weer geaccepteerd voelen en hun problemen beter
aankunnen.
Ned. I, 22.10 uur.
Popsong
Het IKOR maakte een programma „Voor wie dit ziet" over
auteurs van de popsong, die in de afgelopen 7, 8 jaar een geestelijke
en artistieke crisis doorstonden. Ingrijpend veranderd doen zij later
weer van zich spreken: Bob Dylan in „The ballad of Frankie Lee"
en .Along the watchtower". Voorts in dit programma werk van
John Lennon, George Harrison en Eric Clapton. Karei Eykman
vertaalde de teksten, om de aandacht op de inhoud ervan vast
te houden.
Ned. II. 19.05 uur.
Het IKOR zendt vanavond een programma uit over de geestelijke en
artistieke crisis die auteurs van popsongs kunnen doormaken. Op deze
foto Wim van der Grijn en Hans Dagelet.
(Van onze radio- en tv-redactie)
MAKKUM Rene Lucot, regis
seur van de Franse tv, treft
momenteel voorbereidingen
voor een Maigret-film naar het
boek „Misdaad in Holland", dat
George Simenon in 1938
schreef. Het verhaalde speelde
zich oorspronkelijk, af in Delf
zijl, maar de regisseur trof daar
een zo sterk veranderde situatie
aan, dat hij geen mogelijkheid
zag daar op lokatie te filmen.
Men is tenslotte in Makkum te
rechtgekomen. „Daar is de si
tuatie", aldus de regisseur,
„sterk gelijk aan die welke in
het boek van Simenon is be
schreven".
De hoofdrol van Maigret wordt
vertolkt door de Franse acteur
Jean Rikhard, terwijl Neder
landse rollen worden gespeeld
door André van den Heuvel,
Femke Bosma, de Makkumer
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op de komende landdag van de Evangelische
Omroep, die op zaterdag 31 mei a.s. gehouden wordt in de
Jaarbeurs te Utrecht, voorziet het stoelenplan in 12.500 zitplaat
sen. Vorig jaar heeft de EO-landdag een record aantal bezoekers
naar Utrecht gebracht, toen meer dan tienduizend.
Het programma van de EO-landdag '75 richt zich op jong en oud.
Van Nederlandse bodem is er een massaal koor van meer dan
duizend zangers die zingen met een strijkorkest. Voorts werken
mee de alt Reinata Heemskerk, de bariton Paul Hofstede en
bovendien Gert en Hermien. Uit Amerika nemen aan dit program
ma deel Willa Dorsey, ook wel de tweede Mahalia Jackson ge
noemd, en The Rambo's, bestaande uit vader, moeder (een Indiaan
se) en dochter, die gospels zingen in western style.
André v.d. Heuvel speelt een rol
in Maigret-film.
visserman Femme Bootsma en
de in deze film debuterende Ma
rieke van der Pol. Daarnaast
zoekt men ongeveer 50 figuran
ten uit Makkum en omgeving.
Men denkt deze week met de
opnamen te kunnen beginnen,
terwijl de 23e? juni de laatste
draaidag is. De film wordt ver
moedelijk in november via de
Franse tv uitgezonden. Of Ne
derlandse omroepverenigingen
ook belangstelling hebben voor
deze 25e Franse Maigret tv-film,
wordt nog onderzocht
Gert en Hermien op EO-landdag.
(Van onze showredactie)
UTRECHT Nederland is op het songfestival in Sofia, (Bulga
rije), van 4 tot 7 juni, vertegenwoordigd met Don Mercedes. Zijn
artistiek begeleider Harry de Groot verwacht, dat hij een redelijke
kans heeft om met lauweren naar zijn vaderland terug te keren.
De coördinator-manager van de zanger, Herman Batelaan, heeft
dit meegedeeld. Don Mercedes, Robert van Bommelen uit Utrecht,
was een bekende rockzanger, die aan een terugkeer op de planken
werkt.
(Van onze radio- en TV-redactie)
LONDEN Granada televisie, een van de grootste onafhankelijke
TV-maatschappijen in Groot-Brittannië, gaat een televisie-epos
maken in 26 delen: „De Christenen". Het project zal ongeveer drie
jaar in beslag nemen; de eerste uitzendingen zijn gepland voor
midden 1977. De sociale en politieke gevolgen van de leer van
Christus zullen mee»" benadrukt worden dan de doctrinaire en
godsdienstige vraagstukken.
Het verhaal zal zich op een breed front door de eeuwen heen
bewegen en zal af en toe stilstaan om een hedendaagse kloosterge
meenschap te bestuderen of om een treffen tussen Saracenen en
Christenen in de kastelen der kruisvaarders te doen herleven.
Bamber Gascoigne, de gastheer van een van de populairste quizpro
gramma's in Groot-Brittannië, „University Challenge", zal de 26
afleveringen van 30 minuten elk presenteren.
Don Mercedes.
„KLAVERWEIDE'
DOET
HET GOED
HILVERSUM - De nieuwe VA-
RA-serie „Klaverweide" doet
het goed bij de kijkers, zo wij
zen de eerste kijk- en waarde
ringscijfers uit. De eerste afle
vering, die op 8 mei werd uitge
zonden, trok de belangstelling
van 3,4 miljoen kijkers, die het
programma gemiddeld waar
deerden met het cijfer 73.
NEDERLAND I DUITSLAND I
AVRO
15.30 Laurel en Hardy
16.25 Bibelebons
17.15 De brug over de Alpen: De
Brenner Autoweg
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
19.55 Stichting Socutera
20.00 Politieke Partijen PvdA
20.10 Voetbal: Finale Europa Cup
I Bayern München tegen
Leeds United
21.05 Journaal
21.13 Tweede helft Europa Cup I
22.10 Kijken naar kinderen
22.35 Panoramlek
22.50 Den Haag Vandaag
23.05 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Hoe Is het gemaakt? (slot)
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
IKOR
19.05 Voor wie dK ziet pop
songs
IKOR/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Televlzler Magazine
20.40 Oe Mantel film uit 1953
NOS
22.50 Journaal
18.00 (K) Um Haus und Hof.
18.30 (K) Aktualiteiten 18 45 (K) 2_
mannetje 18.55 (K) Nordschau-Magi
19.26 (K) Um Haus und
19 59 (Z/W) Programmaove
8.20-11.45 (K) Schooltolev-
(9 30—10.00 (K) Sesamstrasse) 1 S.05
Sle kommen aus Agarthi, tv-sei
(K) Hier und Heute 19.20 (K) S
men aus Agarlhi tv serie.
20.00 (K) Journaal en weerbericht 20i,
(K) Stempeln ist doch keine SchandW
dokumentaire 21.00 (K) Emil auf c
Post. tv film 21.45 (K) Auf
nach der heiion Welt. filmreportaj
22.3022 50 (K) Journaal, kom
DUITSLAND II
18.20 (K) Mordkommissior
18.55 (K) Homer sagt: Zeus ii.
Schuld 19.00 (K) Journaal 19.30
Informaties en meningen over thei
van deze tijd 20.10 (K) Eurovisie:
bal Europacup finale 22.00 (Z/W) V
unsere Klaviere repariert wurden 22. n
(K) Journaal.
Jn all*
9.30
themi
17.45 (K) Paulu9 de boskabout
(K) Kwisprogramma 18.50 (K) Coro
tion streef, tv feuilleton 19.40 (K) Med»|lf
delingen en weerbericht 19.45 (K) Jout di
naai 20.10 (K) Voetbal: finale Europes
Beker voor landskampioenen uit Parlj
22.00 (K) Journaal met o.a. Wetstrai
22.20 (K) Koningin Elisabethwedstrijd.
HILVERSUM I
Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S)
Bandstand. 18.30 Nieuws. 18.41 Spec
trum: aandacht voor het christelijk or
ganisatieleven. 18.46 (S) Met uw instem
ming: het lied van de week. 19.00 (S)
Populaire klassieken. 19.30 Theologi
sche etherleergang. TROS: 20.00 Eight
o'clock special: licht muziekprogram
ma. 21.15 (S) Specialiteiten: muziekaal
wensprogramma. 22.30 Nieuws. 22.40
Aktua. 23.00 Brief van een moeder,
hoorspel. 23.27 (S) Lichte grammofoon-
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Dingen
van de dag. P.P. 18.20 Uitzending van
de Politieke Partij Radikalen. VARA:
18.30 (S) Tekst en muziek: cabaretpro-
gnmma. 18.55 De Scala 1925 - 1950:
klassieke operamuziek (gr.). NOS: 19.40
Openbaar Kunst bezoek. 19.50 Oen Hi
vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05
Woensdagavond MuziekmagazirJ
22.10 En toch Mondiaal alternatie j
gesprek. EO: 22.40 Woord der
beid: theologie naar de Heilige SchrüiJ11
22.55 Klankbord. 23.05 (S( Postludium
klassieke muziekprogramma. 23.45 But di
jaen programma in a de
I. 23.55-24.00 Nieuws.
NOS: 18.03 De vakatur*
bank. 18.10 Joost mag niet eten. 18.41
Olympia's ronde van Nederland. 19.0!
(S) Drie loopt achter, met om 19.3:
Paardenkoersen. 20.02 (S) Woensdag
avondshow: sport en aktualiteiten
(22.30 Effektentips) 0.02 (S) Metro)
Midnight Music, Trio Louis van Dijk
het Metropole orkest. 1.02 (S) Take
easz. 2.02 De Meurders Method*
TROS: 6.02- 7.00 Drie op je boterham
NEDERLAND I
NOS/NOT
14.25 SchooMv
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
VARA
19.05 Horen Zien Zwijgen
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Achter hot nieuws
20.35 Klaverweide Met andere
ogen
21.25 De Ombudsman
21.50 Ronnie Corbett Klein
maar dapper
22.15 Achter het nieuws
NOS
22.50 Den Haag Vandaag
23.05 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Grands Savants
NOS
18.45 Paulus de Bosksbouter
18-55 Journaal
19.05 Van Nature
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 The Eddy Go Round Show
21.10 Bart|e herhaling
22.05 Kojak Het einde van een
nachtmerrie
22.55 Vijfentwintig Jaar Kosters-
verbond
DUITSLAND
DUITSLAND I WDR: 18.00 Gut» Nacht
du falsche Welt. muzikaal progr. 18.45
Der Indianer und das Pferd, diere
19.35 Klassieke muz. NOR: 9.30-10.00
Sesamstrasse. 18.00 Bonner Notizen.
18.30 Atkutaliteiten. 18.45 Zandrr
tje. 18.55 Nordschau-Magazin. 1962 Un-
ter einem Dach. tv-serie. 19.59 Progr.
overz. 20.00 Journ. en weerb. 20.15 PS,
tv-serle. 21.40 Kultureel magazine. 22.25
Journ. en weerb. 22.30-22.40 Meditatie.
DUITSLAND II
DUITSLAND II 18.00 Bilderbuch zur
Reichsgeschichte. filmreportage. 18.30
Hoftheater, tv-film. 19.00 Journ. 19.15
Fotos von Gott. dokumentaire. 19.30
Internationaal showprogr. 21.00 Journ.
21.15 Politieke gesprek. 22.15 Journ.
BELGIE
NEDERLANDS
BELGIE NEOERLAND 18.00 Paulus
de boskabouter. 18.05 De Zwitserse
familie Robinson, jeugdfeuilleton. 18.30
Jonger dan je denkt 19.10 Verkeersvei
ligheid. 1£.17 Animal World, serie die-
renprogr. 19.42 Med. 19.45 Journ. 20.15
Ierse volksliederen. 2045 Pano '75.
21.35 Standpunten. 22.00 Fragmenten
uit nieuwe films. 22.30-22.50 Journ. en
o.m. Westraat. 22.50 Koningin Elisa
bethwedstrijd.
HILVERSUM
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) Preludium: klassieke
muziek. 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Hier en
nu. 7.55 (S) Aangestipt: programma
overzicht. 8.00 (S) Te Deum Laudamus:
gewijde koormuziek. 8.24 Op de man
af: evangelisch kommentaar bij de tijd.
8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Podium: Informatie
over gezin en samenleving. 9.45 (S)
Onder de hoogtezon: programma voor
de zieken. 10.33 (S) Orkestpalet: klas
sieke muziek. 12.00 Bel Canto: opera
muziek. 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S)
Hier en nu. 12.55 (S) Middagpauze-
dienst. 13.15 (S) Lichte koorzang. 13.30
(S) Europa-Globaal: muziek, reportages
en meningen. (15.30 Nieuws). 17.30
Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 (S)
Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30
Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18,53
Zojuist verschenen: boekbespreking.
HILVERSUM II
n: popu-
.03-11.05
Rondom
(8.00 Nieuws: 8.11-8.21 Radiojournaal).
8 50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Spiegel
zuiderburen. 9.35 Waterstanden. AVRO:
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitar
lair verzoekplatenprogrami
en stereo (11.00 Nieuws:
Radiojournaal). 11.30 (i
Twaalf: een uur allerlei vc
met om 11.55 Beursberichten. 12.30
Sportrevue 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.21 (S) Omzien naar muziek.
14.10 (S) 't Is Historisch, programma
over geschiedenis. 14.30 (S) Krapp's
laatste band. hoorspel. 15.05 (S) Aspec
ten: kunstrubriek. 16.00 Nieuws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 Kindermagazine.
17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk pro
gramma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws.
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Drie op je boterham. 9.03
Pep op drie. 11.03 Drie draalt op ver
zoek. 12.03 Drie tussen de middag:
Boter. Klaas en Prijzen. 14.03 Pop-kon-
takt: de Hugo van Gelderenshow met
de Nederlandse tipparade. 16.03 De
Hltmeesters: de Nederlandse Top-40.
Kortom „film" is wel de meest
cryptische titel, die men aan een
film (een speelfilm) kan meege
ven. De befaamde toneelschrij
ver Samuel Beckett deed het
aan een rolprent, waarvoor hij
het scenario had geschreven, en
dat een hommage bedoelde te
zijn aan de even befaamde film
komiek Buster Keaton, die er
ook de bijzonder „stomme"
hoofdrol in speelde, want elk
geluid was taboe. Duidelijk was
dat het ging om een poging tot
het portret van een zeer vereen
zaamde, mensenschuwe man. ik
zou haast zeggen: dat bulkte je
uit het werkje tegemoet. De om
roeper van de VPRO kondigde
van tevoren aan dat het om een
„absurdistische" film zou gaan.
Dat zag ik er echter bij nader
inzien niet in, want daarvoor
Jcon je de zaak nou net niet te
exact volgen. Iets anders is, dat
het filmportret volstak van al
lerlei als symbolisch op te vat
ten aanduidingen je kon de
hoofdfiguur alleen maar van de
rug af gezien waarnemen die
op mij althans alleen maar een
averechtse uitwerking hadden.
Ik begrijp wel wat de bedoeling
is, maar ik kan mij van de
andere kant niet onttrekken aan
de (wellicht boze) gedachte dat
het totale gebrek aan oprechte
duidelijkheid alleen maar een
vorm van aanstellerij is. Maar
ik geef toe, dat ik in mijn leven
misschien te lang geplaagd ben
door mensen die bij artistieke
onbegrijpelijkheden altijd uit
roepen: „Dat is nou juist het
mooie ervan". En ik sta er ten
slotte op, te verklaren dat ik een
grote bewondering heb voor
Buster Keaton. Daar had' ik Sa
muel Beckett echter niet voor
nodig.
De Evangelische Omroep stelde
nog eens de abortus provocatus
aan de orde. In een uitzending
waarin ook „de anderen" aan
het woord werden gelaten, maar
die natuurlijk met de van huis
uit beslissende visie van domi
nee Glashouwer werd besloten.
Nieuwe gezichtspunten kwamen
dus niet aan het licht. Ook niet
in „Nader bekeken", waarin
Meindert Leerling een poging
deed het fenomeen revolutie
naar aanleiding van het Baader
Meinhof-proces aan een nader
onderzoek te onderwerpen. De
mensen die hij interviewde
spraken alleszins redelijke taal,
maar een oorspronkelijke kijk
op de zaak is dan weer wat
anders.
HERMAN HOFHUIZEN