HOOGTEPUNTEN
UIT 40 JAAR SNIP EN SNAP
Herman Fortuin
trok
„Klaverweide"
uit klei omhoog
Josée Ruiter
driemaal in beeld
Leo Beyers als wethouder en als
dirigent
Nick v.d. Boezem
ziet zijn
beste mensen
verdwijnen
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOND
EnEH^HEB
RADIO VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO DINSDAG
PAGINA 2
LEIDSE COURANTI
MAANDAG 5 MEI 1975
De VARA-tv blijft mikken op Hollands drama,
tv-spelen van Nederlandse schrijvers, liefst
samengevat in een serie en de gegevens daar
voor geput uit een bron, die wij allemaal
kennen, onze eigen samenleving. Daarin lopen
de mensen rond met wie wij allemaal te
maken hebben, in wie wij onszelf herkennen,
aan wie we ons spiegelen.
Nederland zou een te kleine culturele kern
vormen dan dat we daaraan voldoende stof
zouden kunnen ontlenen voor tv-spelen. Wij
zouden ook beschikken over te weinig schrij
vers om die stof te verwerken en tenslotte
zouden we met te beperkt budget moeten wer
ken om dat allemaal op de tv te krijgen.
De VARA toont de onjuistheid van al deze
neerslachtige overwegingen aan. Eerst schiep
zij „Waaldrecht" uit het niets en toen deze
gonzende gemeenschap voldoende was uitgegist
en doorgelicht, wierp zij zich op een nieuw
bouwwijk, waar mensen in een nieuwe omge
ving zichzelf proberen te worden, tastend aan
sympathieën en antipathieën. Want de gemeen
te zorgt wel voor straten, maar je eigen weg
tussen de mensen door moet je zelf leren
vinden. Noem dat maar de psychische infra
structuur.
Om die te verkennen en in tv-spelen om te
zetten nodigde de VARA dertien schrijvers uit,
die allemaal met visies en scripties kwamen
voor de mensen in de nieuwe wijk „Klaverwei
de", waarvan er na veel heen en weer gepraat
uiteindelijk zes overbleven, tw. Kees Holier-
hoek. Jan Terlouw, André Kuyten, Hilbert
Kuik, Jan Hofman en Marie-Sophie Nathusius.
Kees Hoelierhoek ontwikkelde zich intussen tot
de man die zijn ziel inblies in de mensen van
„Klaverweide".
Chef drama VARA-tv Herman Fortuin: „We
zijn nu zover, dat donderdag die serie in dertien
afleveringen van start gaat. Als je zegt dat-ie
goed geworden is, ga je door voor een opschep
per. Zeg je: „Ik heb mijn best gedaan", dan
houdt men het ervoor dat het je schort aan
zelfvertrouwen. Van „Waaldrecht" waren de
kijkcijfers erg goed, hetgeen bewijst dat men
in Nederland drama wil zien, de waardering
was echter niet hoog, waaruit blijkt dat we nog
wel wat te leren hebben. De krantenkritieken
waren over het algemeen slecht, maar de hoog
ste VARA-leiding had vertrouwen in ons werk
door te stellen, dat als het experiment mislukte'
het een goede leer was voor de volgende keer.
Er moet iets opgebouwd worden uit het niets.
En er moet iets volkomen origineels ontstaan.
Niet de bewerking van een boek of van een
bestaand drama. Na „Waaldrecht" is er over
van alles gedacht, bijv. aan een dokter, die
dertien verhalen vertelt uit zijn praktijk in
evenzoveel afleveringen of de wederwaardighe-
Herman Fortuin: „Als je zegt, dat de
serie goed geworden is, ga je door voor
een opschepper".
den in een apotheek, dat het voordeel biedt,
dat je op de tv kunt werken met veel leuke
meisjes in witte jassen. Dat doet het altijd goed,
zegt men. Tenslotte ontstond het idee van een
groeiende wijk. We zouden dan verhalen kun
nen situeren in de verschillende stadia van
groei van die wijk, van onteigende boeren tot
bewoners van huizen met gebreken. In de
nieuwe gemeente Nieuwegein vonden we alles
wat we zochten, landschappelijk schoon en
geordende nieuwbouwstraten. De burgemeester
van Nieuwegein stond ons graag toe in zijn
nieuwe bedoening te filmen, al zou hij niet
graag willen, dat in zijn gemeente precies het
zelfde zou gebeuren als in het gefantaseerde
„Klaverweide". Met de dertien uitgenodigde
schrijvers ging het niet allemaal van een leien
dakje. Zij moesten op het spoor van ons idee
worden gezet Onze tegenspraak tegën hun
bedenksels was nodig om het uiterste uit hen
te krijgen. Hun fantasieën mochten niet als
particuliere speelpleinen gaan fungeren in het
uitgestippelde werkpatroon van „Klaverweide".
Zodoende vielen er schrijvers af. Hetzelfde
proces hebben we moeten doormaken met uit
genodigde acteurs. Toen „Klaverweide" een
maal uit de klei was getrokken, moest het
bevolkt worden met mensen, die in de dramati
sche opzet pasten. We hebben voor de techni
sche realisatie zowel met film als tv-camera
moeten werken. Dat levert merkbare verschil
len op. Film biedt meer speelvrijheid, op de
tv-camera wordt het allemaal gauw wat star.
Beide hebben hun voor- en nadelen. Maar wij
moeten ons nu eenmaal aanpassen aan de
technische faciliteiten. Toch geloven we, dat er
een redelijk goed produkt is ontstaan, althans
hopen we dat. U moet het zelf maar eens
bekijken".
Over het afgelopen seizoen won Josée Ruiter,
actrice bij het Arnhemse Theater, de toneel
prijs voor de beste bijrol, nl. de Colombina-
prijs voor de rol van gravin Orsina in het spel
„Emilia Galotti". Zeer onlangs kreeg zij van
de koningin persoonlijk de hand gedrukt, toen
deze diep onder de indruk was van haar rol
van het geesteszieke meisje in René van Nie's
film „Kind van de zon". Gisteravond zagen we
haar in het tv-spel Esther, de karaktervolle
Joodse verpleegster, die bij haar patiënten
bleef, toen de nazi's dezen ter verbranding
afvoerden. En donderdag zien we haar weer
in de eerste aflevering van de nieuwe VARA-
serie „Klaverweide". Heeft Josée na die bijrol-
onderscheiding niet een beetje het gevoel, dat
zij omhoog is gevallen? Josée Ruiter: „Nee, dat
gevoel heb ik niet. Ik vind het natuurlijk
hartstikke leuk al dat succes, daar werk je
voor en daar hoop je op, maar juist ook, omdat
het je werk is, vind je dat het er eigenlijk
een beetje bij hoort. Er komt bij, dat je je
eigen werk meestal niet zo goed vindt, dat je
zelf denkt niet honderd procent geslaagd te
zijn in wat je voor ogen stond, maar als andere
mensen het mooi vinden, dan doet je dat goed,
omdat je je vak goed wilt doen".
Hoe kwam je zo ineens aan al die rollen op
een rijtje? Heeft het succes met het een te
maken met de uitnodiging voor het ander?
Josée: „Nee, hoor, in dit geval zou ik het
gewoon toeval willen noemen. Mijn rol in „Kind
van de zon" kreeg ik via mijn agent Marcel
Kerkhoff. Ik heb verschillende audities moeten
Nick v.d. Boezem: „Op die manier
verloopt de groei van eigen drama heel
traag".
Leo Beyers: „Het inleven in de rol van
wethouder vergde veel tijd".
Centrale figuur in "Klaverweide" is wethou
der Kuipers, die ook een eigen aannemingsbe
drijf heeft en deze beide zaken zo weet te
verhaspelen, dat de ontwikkelingen voor hem
nogal eens een gunstige keer nemen.
In die rol staat Leo Beyers, de man die net
weg is van de Ned. Komedie na daar orde op
zaken te hebben gesteld, een nieuwe vorm van
betrokken toneel te hebben uitgeprobeerd.
Leo Beyers: "Ik ben nu weer helemaal free
lance en wil dat voorlopig ook blijven. Dat
biedt mij de mooiste kans om mij in verschil
lende rollen te verdiepen zonder mij te hoeven
inlaten met eisen die andere acteurs aan zich
zelf moeten stellen. De rol van wethouder
Kuipers vergde veel tijd en inleving en nu zit
ik weer volop in "De koperen tuin", het boek
van Vestdijk, dat door de NCRV op het scherm
zal worden gebracht Ik speel hierin de rol van
de dirigent Couperus, die zijn culturele stempel
op die samenleving daar drukt. Ik vind het
beide interessante rollen, zoals eerder "De reci
divist" en Kruik in Merijntje Gijzen."
Toneelliefhebbers kennen Leo Beyers als een
acteur, die niet zomaar even een rol doet, maar
zich diepgaand bezig houdt met de figuur
waarvan hij het karakter moet maken. En dat
doet hij zo intens, dat hij er veelal in slaagt
een man te laten zien die naar verschijning en
handelwijze precies is wat hij wezen moet,
herkenbaar tot op de naden van zijn ziel.
Josée Ruiter: „Ik heb niet het gevoel
dat ik omhoog gevallen ben".
maken en tenslotte zag René van Nie het wel
in mij. Hij was achteraf uiterst tevreden. Aan
de rol van „Esther" kwam ik, omdat iemand
in Hilversum van mij geweten moet hebben,
dat ik die rol aan kon, maar ik heb nooit
kunnen achterhalen wie. Het gekke is, dat ik
in de sfeer van het werk goed contact heb met
VARA-regisseur Nick v.d. Boezem. Hij beloofde
mij een goede rol en dat zou dan „Klaverwèide"
worden. Het voorbereidende werk voor „Kla
verweide" nam echter zoveel tijd in beslag, dat
toen men mij eindelijk een rol aanbood, ik
ergens anders al wat anders had aangenomen,
zodat ik in deze serie maar een kleine rol speel.
Je ziet, om een goede rol te krijgen van een
regisseur spelen er meer dingen mee dan alleen
maar een goed contact. Intussen sta ik met
Guido de Moor in de nieuwe film van Adriaan
Ditvoorst, die „Flanagan" heet En verder heb
ik mijn verplichtingen jegens Theater. Daar
komt in augustus verandering in. Ik ga dan nl.
over naar Publiekstheater in Amsterdam. Hoe
veel ik ook op film of tv te zien ben, ik voel
mij in de allereerste plaats een toneelactrice.
En dat wil ik voorlopig blijven".
"Als we in het buitenland, vooral in Amerika,
betogen, dat we hier tv maken voor 45.000,—
per uur, weten ze niet waar ze het moeten
zoeken van het lachen. In Engeland wordt tv
duur, omdat de vakbonden daar voorschrijven
hoeveel technici er verplicht meegestuurd
moeten worden, wanneer een cameraman voor
een onderwerp op stap gaat. Hier moeten de
cameralieden zich beperken tot een paar naas
te medewerkers voor techniek en geluid. Werk
ten we hier volgens dezelfde maatstaven, dan
kon de kijker zijn toestel wel op zwart zetten."
Aan het woord Nick v.d. Boezem, een der
VARA-regisseurs, die aan de weg en aan de
wieg stond van de Klaverweide-serie. Bij het
zien van de eerste afleveringen van deze pro-
duktie meenden wij gewaar te worden, dat de
fouten, die "Waaldrecht" aankleefden, verme
den waren.
Nick v.d. Boezem: "Het maken van tv-spelen
en films is een vak waarvoor je moet kunnen
steunen op traditie. In Amerika maken ze al
70 jaar film. Daar kruipt de een op de schouder
van de ander. Er bestaat een theaterbedrijvig
heid, die zonder falen kan putten uit acteurs
met alle mogelijke voorkomens en eigenschap
pen. Hier is dat niet.Alles moet hier ingedikt
worden uit dunne lucht, in de zwevende toe
stand van de losse aarde waarop wij staan.
Langzamerhand gaan schrijvers, acteurs en
regisseurs dezelfde taal spreken. Daaruit ont
staat die hechtheid, die doortimmerdheid, die
goede tv-spelen kenmerkt. Maar net zijn er
duurzame contacten gelegd met al die mensen,
die je nodig hebt, of ze lopen alweer naar een
andere omroep. Ik misgun ze geen werk, maar
op die manier verloopt de gfroei van eigen
drama wel heel traag".
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
Smile, smile, smile: dat is de
levensfilosofie die, nu al bijna
veertig jaar, het duo Walden en
Muyselaar het Nederlandse pu
bliek voorhoudt. Nadat de gro
te Sleeswijkrevue enkele jaren
geleden moest verdwijnen, zijn
Willy Walden en Piet Muyselaar
op een bescheidener voet ver
der gegaan. In hun „Snip en
Snap Souvenirs", waarmee zij
i)u een toernee van ruim ander
half jaar achter de rug hebben,
blijven zij het publiek oproepen
tot dwaze dingen en tot lachen,
omdat de zon schijnt. Van
avond wordt het komische duo
.bijgestaan door Mieke Bos, Aa-
se Rasmussen, Louise Dusee,
Frans Eppink en Peter de Jong.
Speciale gast is Fred Kaps.
Ned. II, 20.31 uur.
Miss Holland
De TROS zendt rechtstreeks
vanuit de Scheveningse Kurzaal
de verkiezing van Miss Holland
1975 uit. Twintig meisjes van 17
tot 23 jaar dingen naar de eerste
vijf plaatsen, waaraan onder
meer reizen en een auto zijn
verbonden. Man van het jaar
Fred
Kaps.
Ben Cramer en de Amerikaanse
meisjesgroep The Love Machine
vrolijken de boel extra op.
Ned. I, 20.31 uur.
MASH
De MASH-mannen storten zich
vanavond in financiële avontu
ren: Radar maakt de kas op,
waarvan Hawkeye 3000 dollar
beter wordt. Hij staat dit af aan
een weeshuis, komt dan in aan
raking met de accountants
dienst die hem van diefstal be
schuldigt. Maar Hawkeye op
zijn beurt behoudt zijn vrijheid
in samenwerking met Trapper.
Ned. II, 19.05 uur.
Hammond
Het feestje van Carter is een
mislukking: alleen Mary Ham
mond, Jennifer Kingsley en
haar dochter Barbara komen.
Jennifer wil Carter steunen in
ruil voor matiging van zijn sala
riseisen, Barbara krijgt les van
de bekende kunstschilder Fox.
Brian, die met Pamela een
avond uit wil, vraagt zich af,
waarom Ann plotseling thuis
komt, met de kennelijke bedoe
ling te blijven.
Ned. II, 22.30 uur.
De avond van de 4de mei beleef
den wij weer via een reportage
van de dodenherdenking op de
Waalsdorpervlakte, zoals dat al
vele jaren het geval is. Er voor
had de NOS op Ned I een doku-
mentaire programma onder de
titel: „Naar aanleiding van een
krantenbericht". Het bleek voor
al te gaan over de zieleroerselen
van de cineast Rolf Orthel, die
een film over Westerbork heeft
gemaakt. Zij waren zeker niet
zonder betekenis. Maar zij ble
ken toch niet algemeen geldend
genoeg te zijn om op zo'n avond
als deze als normgevend te kun
nen gelden. De dokumentaire
zou, dunkt mij, uitstekend op
haar plaats zijn geweest in een
kunstrubriek als „Beeldspraak".
Dat zou ik zelfs gedacht hebben
als ik niet had geweten dat de
redaktie daarvan mede verant
woordelijk is geweest voor de
film.
Sonja Barend had haar rubriek
uiteraard afgestemd op de her
denkingsavond. Het gezelschap
dat onder haar leiding over
„oorlogsherinneringen" praatte,
bestond uit mr. Anneke Gouds
mit en de heren J. Schakel en
Michel van der Plas. Zij verte
genwoordigen niet alleen ver
schillende leeftijdsgroepen
maar ook verschillende „belan
gensferen". Het werd een heel
goed gesprek, vooral ook omdat
zij ieder voor zich, en zulks op
grond van een innerlijke be
schaving hun „plaats zo goed
bleken te weten". De voornaam
ste ervan viel toe aan de heer
Schakel, die daar dan ook als
een ternauwernood aan de dood
ontsnapte verzetstrijder recht
op had.
Joop Reinboud had het zo uitge
kiend dat het 18de deel van „de
wereld in oorlog" zaterdag
avond geheel gewijd was aan de
bezetting van Nederland. Een
uitstekend idee uiteraard. Hans
van Willigenburg deelde vóór de
vertoning ervan mee dat deze
aflevering „helemaal in Enge
land" was gemaakt. Maar het
wilde mij toch voorkomen dat
NEDERLAND I
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arpad de zigeuner
.19.25 N.L-tippers
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.31 Verkiezing van Miss Hol
land vanuit Scheveningen
21.50 Aktua tv
22.50 Mevrouw Rlta Boas-Koop-
man vertelt uit eigen werk
NOS
23.00 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Nederlands voor buiten
landse werknemers
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 M.A.S.H.
19.30 Reiswijs vakantiebe
stemming in het buitenland
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.31 Snip en Snap Souvenir»
hoogtepunten uit carrière
22.30 De Gebroeders Hammond
23.20 Ontdek je plekje
23.25 Stichting Symbiose
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND I
18.05 (K) Ein Haus für uns. tv
18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Ein
Haus für uns. tv-serie. 19 48 (K) Inter
mezzo. 20.00 (K) Journaal en weerbe
richt. 20.15 (K) Feiten, beelden en ach
tergronden. 21.00 (K) Amusementspro
gramma. 21.45 (K) Der Petrodollar
Schock. film. 22.30-22.50 (K) Journaal
kommentaar en weerbericht.
DUITSLAND II
18.20 (K) Tekenfilm. 18.55 (K) M;
mannchen. 19.00 (K) Journaal 19.30 (K)
Televisie zoals programmabladen
ven. 20.15 (K) Informatief progr;
21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Analyse
van de verkiezingen te Noordrijn-West-
falen en Saarland. 21.30 (z/w) Dië Bruo
ke, Duitse speelfilm. 23.10 (K) Journaal
18.00 (K) Paulus de boskabouter. 18.05
(K) Klein, klein kleutertje, tv-serie. 18.20
(K) The Partridge Family. Amerika;
tv-serie. 18.45 (K) Informatief progi
ma over de visserij. 19.15 (K) S|
19.39 (K) Mededelingen en weerber
19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Angst
essen Seele auf. Duitse film. 21.45 (K)
Gesprek met Jos van Eynde. 22.35-22.55
(K) Journaal met o.m. Wetstraat.
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. TROS: 18.30
(S) Nieuws. 18.41 (S) Klassieke muziek
(gr.). EO: 20.00 Reformatie en reveil.
20.15 (S) 30 jaar bevrijd: godsdie
ding uit de doden. NOS: 21.45 u,
Eurolight. BOND ZONDER NAAM: 22.25
Praatje. NOS: 22.30 Nieuws. NCRV:
22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S)
HILVERSUM II
actualiteiten - Tussen 17.00-19.00 Re
portage bijeenkomst van mense
kringen van verzet en vervolging -
Thank you Canada - 19.30 Uih
lingsconcert met Radio Canada - 21.00
Straatbal vanuit Amsterdam.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 Joost mag niet eten. AVRO:
19.02 Drie loopt achter: Rock en Roll.
VPRO: 20.00 (S) VPRO-Maandag: nieu
we pop-, jazz- en bluesplaten. (20.02 (S)
Tilt. een aktieprogramma met bonus-
top-tien. 21.20 (S) Han Reiziger. 22 02
(S) Rik Zaal. 23.02 Wim Noordhoek.
24.02 (S) Jan Donkers.) AVRO: 1
Continu de nacht door. 4.02-7.00 Atfr
Lagarde.
ma'UiWifii
NOS/NOT
10.45 Schoof-tv
14.00 School-tv
EO
15.00 Van hart tot hart
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Boy Dominic serie
19.30 Naar de eilanden van Indo
nesië Borneo en Suma
tra
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Dit Is Tonny one woman
show Tonny Huurdeman
21.05 Sam tv-serie
21.55 Hier en Nu
22.35 Geestelijke liederen
NOS
22.50 Den Haag Vandaag
23.05 Journaal
NEDERLAND II
Teleac
18.15 Het menselijk lichaam
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
EO
19.05 EOtkinderkrant
19.30 Stof of bestemming film
NOS
20.00 Journaal
EO
20.21 De Bevelhebbers portret
Eisenhower
21.10 Bevrijding en vrijheid
een Interview met prins
Bernhard
21.55 Tén slotte
VPRO
22.00 Hoe het Koninkrijk der Ne
derlanden er weer hele
maal bovenop kwam en wat
er daarna gebeurde.
(1948—1970)
NOS
23.15 Journaal
DUITSLAND
18.05 (K) Lokalseiten unten links, tv-se
rie. 18.40 (K) Aktualiteiten 19 20 (K)
Graf Luckner. tv-serie.) 20.00 (K) Jour
naal en weerbericht. 20.15 (K) Tv-quiz
voor bioscoopgangers. 21.00 (K) Film-
riss. tv-film. 22.35-22.55 (K) Journaal,
kommentaar en weerbericht.
DUITSLAND II
18.20 (K) Mannerwirtschaft, tv-serie
18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal
19.30 (z/w) Balduin, der Geldschrank
knacker, Frans-Italiaanse speelfilm
21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Duits ul'
Oost en West, 22.00 (K) Overhausen
korte film 22.45 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Paulus de boskabouter. 18 05
(K) Elephant boy. jeugdserie. 18.30 (K)
Korte film. 18.35 (K) Rubens in vrijheid.
19.00 (K) Tienerklanken. 19.40 (K) Me
dedelingen. 19.45 (K) Journaal. 2015
(K) De verlossing, tv-serie. 21.40 (K)
Informatief programma over kanker.
22.30 (K) Gastprogramma Het vrije
woord. 23.00-23.20 (K) Journaal met
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke
muziek, (gr.). (7.30 Nieuws. 7.41-7.50
Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws.
8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw.
8.45 De wonderlijke letter M: program
ma voor Het Hollandsche Huishouden.
9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klassieke muziek. (10.30 Nieuws.) 11.30
Bejaardenprogramma. 11.55 Scheep
spraat: informatie voor schippers. 12.00
(S) Van twaalf tot twee. met om 12.22
Wij van het land: 12.26 Mededelingen;
12.30 Nieuws: 12.41 Echo en 13.00
Raden maar....14.00 Huisbezoek. 14.15
Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op
Idinsdag. met om 15.30 Nieuws. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17.00 Dimensies
van Onafhankelijkheid, gesprek. KRO:
17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen.
17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje,
met om 8.00 Nieuws en om 8.11 Radio
journaal. 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 Reportage. 9.35 Waterstanden.
AVRO: 9.40 (S) Klassieke gitaarmuziek.
10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S
Mono) Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws.
11.03 Radiojournaal.) 11,30 (S) Rondom
Twaalf: gevarieerd programma. (11.55
Beursberichten) OVERHEIDSVOOR
LICHTING: 12.30 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kinderen
maken muziek (VII). 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.21 (S) Fragmenten
van Een dag voor gitaristen. 14.00 (S)
De mensheid bestaat uit mensen, scien
ce fiction hoorspel (6). 14.35 (S) Met
het oog op luisteren, muziekprogram
ma. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16 00
Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S)
Gebakken vensterbanken: kindermaga
zine. 17.00 (S) Mobiel: een beweeglijk
programma voor beweeglijke mensen.
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03
(S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op
verzoek van mensen uit de sportwereld.
12.03 (S) Drie draait tussen de middag:
VARA's visite vanuit Vriezenveen. 14.03
Gesodemeurders. een mieiers program-'
ma. 16.03 (S) Mix, met o.a. de LP-top-
interviews met bijv. Piet Nak,
ds. R. J. van der Veen, Gerben
Wagenaar, en mevrouw Rita
Boas-Koopman naderhand wa
ren toegevoegd. Waar geen over
wegend bezwaar tegen kan be
staan natuurlijk, tenzij het inlas
sen ervan tengevolge zou heb
ben gehad dat het Engelse origi
neel (de Britse visie op onze
bezetting) er schade door heeft
geleden. Ik kan dat niet beoor
delen, want ik ken de oorspron
kelijk versie niet. Waarin overi
gens verhoudensgewijs aanzien
lijk teveel tijd was ingeruimd
voor de vertoning van een frag
ment uit de nazi-film „Der ewi-
ge Jude." Het weerzinwekkende
werk was wel kenmerkend voor
'de gore gedachtengang van de
'desbetreffende lieden, maar die
_werd in schandelijkheid nog
verre overtroffen door de daar
na in de praktijk gebrachte
theorie. En daarvan zagen wij
minder,
In „Brandpunt" was sprake van
een novum. Voor de eerste keer
verleende een aktualiteitenru-
briek medewerking aan een jus
titieel onderzoek, in casu aan
dat naar de moord op een Rot
terdamse taxi-chauffeur. Een
commissaris van politie stelde
een drietal vragen. De primeur
werd met grote omzichtigheid
gebracht. Ad Langebent verze
kerde ons dat „Brandpunt" met
dit soort zaken met het oog
op eventuele „gevaarlijke bij-ef
fecten" in de toekomst bijzon
der voorzichtig zou zijn en mr.
Van Zeist van de reclassering
kwam daarna zijn beduchtig-
heid uitspreken voor de moge
lijkheid dat een misdrijf „in de
sfeer van sensatie en vermaak"
zou kunnen worden betrokken.
En de hemel behoede ons daar
inderdaad voor, maar het lijkt
mij wel een kwestie die van
geval tot geval door alle betrok
kenen in onderling overleg naar
behoren kan worden bekeken
en geregeld.
Herman Hofhuizen