,,De penselen glijden gewoon uit mijn handen" Kunst op zicht UITGAAN ONVOLDOENDE REPETITIERUIMTE VOOR CULTURELE VERENIGINGEN IN Leidschendam ZATERDAG 3 MEI 1975 LEIDSE COURANT PAGINA S In en rond Leiden Bioscopen Hulpverlening Telefonische Hulpdienst: tel. 25202. Burgerraadsman - Koornbrugsteeg 7. tel. 43171. spreekuren maandag van 11.30 tot 14.00 uur en donderdag avond van 19.00 tot 21.00 uur. Exposities Atelier "De Scherf": Nassaulaan Oegstgeest. tel. 50220. ma t/m za 9 uur. zondag s gesloten. Ans v.d. Hei Kort mgt een tentoonstelling van eic werk, n.l. glasbuigen. Stedelijk Museum "De Lakenhal"fÖiH de Singel 28-32. tel. 44044. ma t/m za 10-17 uur. zondag's van 13-17 uur. Galerie v.d. vim: ooiermarxt j. iei. 22806. di t/rii za 10-17 uur. do tot 21 uur In de maand april Ab Steenvoorden met tekeningen en schilderijen. -..MJ Herman van Veen Herman van Veen met „En nooit weerom" in Leiden Van onze kunstredaktie LEIDEN "En nooit weer om", het nieuwste programma van Herman van Veen en zijn Harlekijn-vrienden komt op vrijdag 9 en op zaterdag 10 mei naar de Stadsgehoorzaal. Dat betekent ruim twee uur gevuld met conferences, lied jes, muziek, acrobatiek en noem maar op. Van Veen begon in 1967 met zijn eerste programma "Harle kijn" in Tivoli in Utrecht. Voor die tijd was hij leerling van het Utrechts conservato rium (viool en zang} en gaf hij samen met Laurens van Rooyen recitals. Met hem richtte hij in '68 "N.V. Harle kijn Holland" op, een stichting die behalve boeken en platen, ook een tijdschrift uitgeeft. In middels heeft hij twaalf l.p.'s uitgebracht en voorstellingen van verschillende program ma's in binnen- en buitenland achter de rug. Kaarten voor vrijdag en zaterdag zijn ver krijgbaar aan het bureau van de Leidse volksuniversiteit K O aan de Ceaciliastraat. Bevrijdings concert in Stads gehoorzaal Van onze muziekmedewerker LEIDEN In het kader van de 5 Mei-viering heeft K 0 een „Bevrijdingsconcert" georganiseerd in deStadsge- hoorzaal. Aan dit concert zal medewerking worden ver leend door het Rijnlands Christelijk Mannenkoor onder leiding van Sander van Ma rion en door het Leidsch Poli tie Muziekgezelschap onder leiding van C. Brugman. Als solist is de bekende tenor Wim Koopman uitgenodigd. Het programma valt in vier delen uiteen: Een potpourri van volksliederen, een aantal operette en musical melodieën. Vervolgens wordt een rapso die van negro spirituals ten gehore gebracht en tot slot samenzang van enkele vader landse liederen, waaronder on getwijfeld het Wilhelmus. Kor tom een programma, dat uit stekend op deze komende feestdag is afgestemd. Schilderende pater Van Sasse exposeert in Woubrugge WOUBRUGGE/HOOGMADE - Tentoonstellingen van echte kunst in een klein dorp zijn in onze omgeving vrij zeldzaam. Niet alleen omdat men er veelal de accommodatie voor mist, maar ook - en dat spreekt voor de inrichters ook wel een „economisch" woordje mee - omdat de doorsnee plattelandsbewoners over het algemeen niet direct open staan voor het beeldende vermogen van kunst schilders, beeldhouwers en wat dies meer zij. Zo niet echter in Woubrugge, waar pater J. van Sasse van Isselt Ofm. sinds 1969 als vicaris de kleine roomse kudde bedient Van jongs af tot aan zijn vroege kloostertijd heeft deze franciscaanse minderbroeder geschilderd. Daarna volgde een periode rond vijf tien jaar waarin het penseel niet of nauwelijks werd gehanteerd. Aangezien oude liefde nu eenmaal moeilijk roest nam hij echter de kunstschilderkwast weer ter hand. Vandaag wordt in Woubrugge een tentoonstelling van zijn werk geopend. Behalve een groot doek van St. Franciscus en de vogels en van andere religieuze onderwerpen, hangen er ook schilderijen met vogelmotieven en portretten. Zo in deze laatste categorie een fraai portret van zijn moeder en enkele van zijn oude leerlinge, Margie Bal, die jaren geleden furore maakte als zangeres. Op deze tentoonstelling is tevens keramiek te zien van de 23-jarige Woubruggenaar Piet Hoogenboom. Hij is nu vijf jaar zelfstandig bezig na het vak te hebben geleerd bij Ravelli in Valkenburg en bij Joop Baljon. Het is zijn eerste tentoonstelling van sier- en gebruikskeramiek. Naast enkele mooie schalen trof mij vooral een mocca-servies en enkele tweearmige vazen. De tentoonstelling is ingericht in het „Van Hemertmuseum". Van morgen om tien uur is zij officieel geopend. De tijden van openstelling zijn verder: donderdag 8 mei: van drie tot vijf uur, vrijdag 9 mei van acht tot tien uur 's' avonds, zaterdag 11 mei van drie tot vijf uur, woensdag 14 mei van drie tot vijf uur, zaterdag 17 mei van tien tot twaalf uur en maandag 19 mei van tien tot twaalf uur. Willem Prins 2)it is een van de etsen, die te zien is in Galerie '"t Hoekje bij.de Pomp" in Warmond. Tot 15 mei worden hier etsen, tekeningen en voorwerpen van keramiek gemaakt door Judith Rigter, Eugène Bolifee, Kees Overdevest en Gerard Vogelaar tentoongesteld. Alle exposanten zijn studenten aan de Haagse Vrije Acade mie. De galerie is dagelijks geopend van zeven tot negen uur 's avonds en op zaterdag en zondag van twee tot vijf uur 's middags. LEIDSCHENDAM Muziek- en toneel verenigingen in Leid schendam rijn het niet eens met de conclusie in het rapport "Vingeroefeningen" dat er voldoende zaalruimte in de ge meente is. Misschien wel voor uitvoeringen maar zeker niet voor repetities. Dit werd onlangs medegedeeld op een hoorzitting over de oprichting van een Culturele Raad Leidschendam waarbij ook van gedachten werd gewisseld over het rapport "Vingeroefe ningen". In dit rapport is door een werkgroep een inventarisa tie van het culturele leven in Leidschendam opgemaakt. Muziekverenigingen, bijvoorbeeld "Caecilia", hebben evenals toneelverenigingen, wekelijks repetitieruimte nodig. Gebrek aan ruimte bleek ook het 'creatief centrum' te hebben nu de school aan de Heuvelzijde wordt opgeheven. LEIDERDORP Trouwe lezers van de kleine advertenties, rallen er de laatste tijd herhaaldelijk een zijn tegen gekomen, waarin werken van de Leidse schilder C. J. Roelandse te koop worden gevraagd. Prijs nader overeen te komen. Wie precies achter die advertenties schuil gaat, is mij niet duidelijk. Wel weet ik, dat de vraag naar zijn werken het aanbod de laatste jaren in hevige mate overtreft en dat er voor „een Roelandse" aanzienlijke prijzen worden betaald. Een situatie die zich over het algemeen pas voordoet, als de betrokken schilder is overle den. Roelandse echter leeft nog („Ik geloof dat ik zo'n type ben, dat honderd wordt") en slaat deze ontwikkeling met verbazing gade. De schilder Roelandse is echter inderdaad niet meer. Ruim een jaar geleden doken de eerste verschijnselen van rheuma op en tastten juist een voor een schilder zo belangrijk gedeelte van het lichaam, de handen aan. Ging het werken hem aanvankelijk alleen wat moeilijker af dan voorheen, tegenwoordig kan hij nauwelijks nog een streep op het linnen zetten. Voor de nu 87-jarige Roelandse betekent dat een wending in zijn leven, die hij maar moeizaam kan accepteren. In zijn rijtjeshuis in Leider dorp vecht hij tegen de verveling, die het dagen achtereen in een stoel zitten, met zich meebrengt .Kijk, het gaat mij er heus niet om, veel geld te verdienen, want dat heb ik niet nodig. Al zou ik alleen mijn A.O.W. hebben, als ik maar weer kon werken. Ik houd het niet vol elke dag te merken, dat ik dat niet kan. De penselen glijden gewoon uit mijn handen. Wil je geloven dat ik soms 's avonds naar bed ga met het idee, dat het voor mij wel mag ophouden.",. Auto-didact koelandse heeft nauwelijks lessen gehad. Al in zijn prilste jeugd gaf hij te kennen, schilder te willen worden, hetgeen, hoe kan het anders, bij zijn ouders niet als een geweldig idee overkwam. Toch zette hij door en heeft hij zonder ooit tot wat hij zelf „het lopende band werk" noemt, over te hoeven gaan, in zijn levenson derhoud en in dat van zijn gezin kunnen voorzien. Een tijd lang was hij verbonden aan de avond-schilder academie Ars Aemula Naturae en nog voordat de contra-prestatie in het leven werd geroepen en de overheidsgebouwen werden overspoeld met wer ken van „steun-trekkende" kunstenaars, kreeg hij opdrachten van het rijk, om haar burelen met zijn schilderijen op te fleuren. Hij had een groot aantal exposities; de laatste grote werd ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag in de Lakenhal gehou den. Impressionisme Roelandse schilderde en tekende vooral een aanzienlijke rij landschappen en stads- en dorpsgezichten, waarin een door zijn eenvoud imponerend impressionisme. Zijn grote liefde voor het water en het zeilen, komt tot uiting in een serie olieverf-schilderij en van verschillende typen zeilschepen in volle zee. „Dit leven valt me niet mee. Ze betalen nu veel meer voor mijn schilderijen, maar wat heb ik eraan? Ze heb.ben altijd al gezegd dat mijn werk op hoog peil stond. Er komen elke week mensen, die wat willen kopen. Ik heb hief nog een paar dingen hangen. Die doe ik niet weg. Anders krijg ik van die kale plekken overal in huis. De boel moet hier trouwens nodig eens opgeknapt worden, maar ik heb er geen zin meer in. Ik ben nog maar alleen, mijn vrouw is drie jaar geleden gestorven, mijn kinderen zijn getrouwd. Die komen me wel vaak ophalen, want lopen gaat ook niet meer. Vroeger nam ik vaak de bus naar de stad en dan ging ik daar een flinke wandeling maken en bij mijn vrienden op bezoek. Dat kan allemaal niet meer. Ze komen gelukkig nog wel naar mij toe. Ik krijg elke dag bezoek en dat scheelt een stuk". Roelandse wil er eigenlijk liever niet verder over praten. In wezen is hij niet zo'n pessimist. Maar voor iemand, die nooit iets anders heeft gewild en gedaan dan schilderen en tekenen, is dit leven geen gemakkelijke opgave. Ton van Brussel Een vertegenwoordigster van de Wereldwinkel zei op de hoorzitting, mede namens de NOVIB, zich betrokken te voelen bij het culturele leven in Leidschendam, politiek was volgens haar al in de oudheid ook cultuur. Voorzitter Engbersen zei dat de Culturele Raad waarschijnlijk zover niet wilde gaan. De raad zou moeten trachten een leidraad te zijn voor culturele manifestaties. Vertegenwoordigers van de carnavalsvereniging "De Dam- zwabbers" zeiden graag de sporthal "De Fluit" te willen hebben voor carnavalsvieringen. Brandvoorschriften en ac commodatie verhinderen dit echter. Over de statuten werd weinig gezegd. De werkgroep kreeg het verzoek te onderzoeken welke organisatievorm er moet worden gegeven aan de Culturele Raad. De voor- en nadelen van federatie, verenigingen, stichting of gemeentelijke c sie zullen op papier worden gezet. De werkgroep heeft gens haar voorkeur voor 'n stichting al uitgesproken ii rapport "Vingeroefeningen". Men hoopt in ieder geval vóór de zomervakantie met de Culturele Raad te kunnen beginnen. Waarschijnlijk komt er al in juni een soort oprichtingsvergadering waarin een voorlo pig bestuur voor de raad kan worden gekozen. Van onze corres pondent LEIDSCHENDAM De Kunstenaars vereniging K '70 or ganiseert vanaf vandaag tot en met vrijdag 30 mei in „De Schakel" in Leidsenhage een tentoonstelling van schilderijen en te keningen van Henk Kooien. De 32-jarige kunste naar is in Helmond geboren, hij kwam in 1966 naar Den Haag waar hij teke nen studeerde aan de Vrije Academie. Henk Kooien, die als schilder auto-di- dact is en zijn ate lier heeft aan de Haagse Gedempte Gracht, heeft de laatste jaren in ver schillende kunstza len in Nederland maar op Yersey in Engeland, tentoon stellingen gehad. In een verklaring over zijn werk zegt hij dat hij probeert de veelheid der din gen, ervaringen, be- Dans en muziek verbeeld op expositie in „De Schakel" levingen, spannin gen, gevoelens, rela ties e.d. in hun pril le eenvoud neer te leggen. „Mij boeit de trilling der ele menten, het schilde rij moet als een ver stilde trilling zijn waar relaties wor den gelegd, waar elk element zelf standig is, zijn waarde kent en past in het totaal beeld". Henk Kooien heeft de dans en de mu ziek als thema ge nomen vanwege „het steeds herha- Jen van de golvin gen van het inner lijk zijn". De be schouwer moet de schilderijen „rust" ondergaan. De mens die neer ziet op een dag vol leven". De kleur van de dans, de vorm van de lijn i de muziek", zegt de kunstenaar, „het le ven is vol dans, het leven is vol i De tentoonstelling zal zondag 4 me middags om 4 i officieel worden geopend door drs. H. J. Wilzen. De tentoonstelling in „De Schakel" alle werkdagen open van half 2 tot half 5, dinsdag, woensdag en vrij dag bovendien 's morgens van half 11 tot 12 uur, zater dags van half 11 tot half 5 en op de don derdagse koop avond van 7 tot 9 uur. De toegang is zoals bekend gratis. Roelandse kan niet meer schilderen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5