Jop Pannekoek kneedde Neerlands Hoop volgens de regels van de regie H'i'iimi'fli Feestprogramma vanuit Carré TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIE VRIJDAG RADIO VRIJDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 1 MEI 1975 DC SWIEBERTJE We krijgen van de zomer nog een paar herhalingen, maar Swiebertje is voorgoed uit ons blikveld verdwenen. Er is nog spake van geweest tenminste in het verre verleden dat er van Swiebertje ook een film gemaakt zou worden. Schrijver Johan Uit den Bogaard had daar niet het minste bez^vaar tegen. Als schrijver wil je nu eenmaal als een ros door andermans gedachten draven, op welke manier dan ook, film of tv. Maar de producers van die film hadden heel andere gedachten over het script dan Johan. Zij verlangden van Johan, dat Swiebertje verliefd zou worden op Saartje met Bromsnor als derde man in het spel. Daaraan heeft Johan zijn medewerking niet willen geven. In de NCRV-gids vertelt hij waarom niet. Liefde geeft volgens hem complicaties. Daar spelen heel veel dingen een belangrijke rol. Daar hoeven anderen geen weet van te hebben. Dat zou je allemaal uit moeten leggen. Daar moet je kinderen en andere onvolwassen kijkers niet mee aan boord komen. Dat vond Johan er ongeveer van. En daarom kwam er nooit een film van Swiebertje. Zodoende bleef het liefdeleven van Swie bertje een goed bewaard geheim. En Saartje boven elke verden king verheven. Zo wilde Johan het. Maar ja, na heel ver weg in Canada GERT Ene J. D. Slegtenhorst uit Lei den, trouw volger van de christelijke omroep, heeft zich diepgaand bezig gehouden met het verschijnsel van Gert en Hermien op de religieuze toer. In de NCRV-gids vindt men in een ingezonden schrijven een weerslag van zijn gedachten. Gert en Hermien hebben bij hem bedenkingen opgeroepen: „In de eerste plaats geen oecu mene, dat maakt kapot, zegt Gert, en hij haalt er een deel van een bijbeltekst bij, dat Jezus zegt dat Hij de verdeeld heid zelf wil. Maar Gert ver geet daarbij, dat in Johannes 10 vers 14 tot en met 16 staat: het zal worden tot één Herder, tot één kudde. Hier is wel sprake yan oecumene en niet één Herder en verschillende kuddes. En dan haalt hij er bij van die azalea. Ik geloof dat Gert nog nooit verder heeft gekeken dan zijn eigen ven sterbank in zijn eigen kamer, waarin een enkel plantje staat. Kijk ook eens naar buiten waar we vele gazons zien met talloze bloemen en planten bij elkaar gezet en wat een lust is voor de ogen. Zij verdragen elkaar. Ik meen, dat als ik het even zo mag zeggen, dat de „Grote Hovenier" Jezus Chris tus, als Hij ons plaatst in zijn Wijngaard, dan weet Hij wat de plant behoeft. Die planten gaan er niet aan kapot, maar die zullen leven, want Hij geeft wasdom. Gert spreekt ook profetie. Zo kan het geen 25 jaar meer doorgaan enz. In Mattheus 24 vers 36 staat: Doch over dien dag en van die ure weet niemand, ook de en gelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader al leen," aldus schrijver Slegten horst. Ge ziet, de rechtzinnig heid in de leer van Gert wordt nauwlettend in het oog gehou den. ANNEKE Anneke Grönloh, die men on langs nog heeft zien optreden in het Tros-programma „De nacht van het hart", is bezig na een tijd van onopvallende bezigheden, waarbij haar re cente platen niet het succes kregen dat haar platenmaat schappij op dat moment basf beoogde, aan een come-back. Anneke dacht: „Verandering van spijs (lees: maatschappij) doet eten" en liet basf weten dat zij niet langer prijs stelde op verlenging van haar con tract met hen. Ze lonkte, even als verschillende andere ar tiesten, naar basart records die bereid was haar op te ne men in hun artiestenstaL Na grondige besprekingen met de product-manager van Basart kwamen er fantastische ideeën voor platenopnamen naar vo ren, die Anneke reuze aan spraken. GER Ger Lugtenburg, hoofd tv AVRO, kreeg de in Hilversum felbegeerde Gouden Bandenwipper. Deze onderscheiding, inge steld door het omroepblad Spreekbuis, heeft een merkwaardige achtergrond en niet iedereen komt er zomaar voor in aanmer king. Waaraan hij de eer dan wel te danken had, vroeg de heer Lugtenburg terecht. Wel, antwoordde de jury, deze eer is te danken aan het feit, dat door u het voorstel is gelanceerd om omroepmedewerkers van alle gezindten en alle omroepen desgewenst het woord te laten voeren op NOS-recepties. Tot nu toe was dit geen gewoonte en dat gaf iets stroefs aan het verkeer in omroepkrüigen. Het voorstel van Ger Lugtenburg wordt gezien als een verzoenend geluid in het koor van zich toespitsende omroeppolitieke tegenstellingen. Vandaar die on derscheiding. POP Volgens het Italiaanse week blad „Panorama" wil Radio- Vaticana popmuziek gaan uit zenden om een jeugdig pu bliek te trekken. Helemaal zonder problemen zal het niet gaan, aldus „Panorama", want monseigneur Macchi zou heb ben verboden dat in de te spelen nummers woorden als „kussen", „passie" en „druk me tegen je aan" voorkomen. Toen Bram en Freek van Neer lands Hoop aan het begin van het seizoen hun reeks shows voor de VARA-tv aankondig den waren zij en hun regisseur Jop Pannekoek weinig openhar tig over de formule ervan. Zou den het zaal registraties wor den, studio-produkties, gefilm de scènes of Freek met zijn grappen als rechtse directen recht voor zijn raap op de ca mera? We schreven nadat de reeks halverwege op de buis was gebracht: „Het blijft tasten en als kijker krijgen we de indruk, dat Bram en Freek aan hun regisseur te weinig speel ruimte geven. Het heeft geen zin ze ernaar te vragen, want die drie houden elkaar de hand boven het hoofd. Zij vormen een clan waar je moeilijk bin nendringt. Toch krijgen we de indruk, dat Jop Pannekoek met zijn aandeel veld wint en kans ziet Bram en Freek in een eigen karakteristiek te plaatsen". We zijn intussen gearriveerd aan het eind van de reeks en kunnen vaststellen, dat Jop, Pannekoek er inderdaad in is geslaagd om het eigen gezicht van „Neerlands Hoop" ook vi sueel gezicht te geven en boven dien de kijker vertrouwd te ma ken met het verschijnsel Bram en Freek, het duo van de me lancholieke orgelist en de onge polijste standwerker. Begrijp goed, de VARA raakte Mies kwijt aan de AVRO, zocht naar evenwaardige vervanging, vond Bram en Freek bereid, maar kreeg daarbij te maken met twee uitersten, die nader tot el kaar moesten worden gebracht. Bram en Freek liggen goed bij de werkende jongeren en men gen rap taboes door hun humor. Zij laten hun fans vooral lachen om de wrange zaken des levens en voelen er niet voor die te verdoezelen. De oudere tv-kijker is in een redelijk lang leven vertrouwd genoeg geraakt met die wrangheid des gemenen le vens en wenst verstrooiing. Om met Mies te praten: lekker zitten en lekker lachen. Bovendien kij ken ouderen veelvuldiger tv. Jop Pannekoek: ,,De kijkers willen door Bram en Freek niet voor het hoofd gestoten worden". Tegenspraak Jop Pannekoek: „Je zou Bram en Freek controversiële arties ten kunnen noemen, omdat zij tegenspraak oproepen. Die kant in him karakteristiek heb ik bewust niet gezocht. Ik ben heel mild begonnen met een zaalregistratie met bescheiden effecten en bescheiden geluid. Ik liet Freek op de zaal inwer ken en bekeek de zaak met mijn camera op een afstand. Vooral Freek beschikt over een sterke persoonlijkheid. Hij spreekt de mensen direct aan, ook mensen die niet voor het hoofd gestoten willen worden. Verder moeten Bram en Freek het hebben van respons uit de zaal. Willen zij tv-artiesten worden, en dat heb ben zij in zich, dan moeten zij naar de studio toe zonder pu bliek. Daarvoor moeten zij zelf ook een ontwikkeling doorma ken. Voor Bram en Freek en voor mij ging het hierbij om niet minder dan een experi ment, dat ik zorgvuldig in dé hand wilde houden. Daarvoor moest ik een speciale cadrering vinden. Je moet Bram en Freek regisseren als popsterren. Bij hen kom je er niet met de klas sieke cabaret-shots, omdat hun humor niet tussen de regels door gezocht moet worden, maar van een harde directheid Je mag de kijker niet afschrik ken door er direct met je came ra op af te gaan. Bram en Freek moeten als duo de leukste ver schijning op de Ned. tv worden. Daarvoor is gewenning naar twee kanten nodig, zowel bij henzelf als bij de kijker. Ik ge loof wel, dat ze aan populariteit hebben gewonnen bij een bre der publiek dan de jongeren. Dat leid ik af uit een gemiddel de kijkdichtheid van een kleine twee miljoen en een waardering van zeven". Jop kent Bram en Freek van het Amsterdamse studentendis puut, toen hij daar Nederlands en filosofie studeerde, een paar jaar maar, omdat hij alsmaar drukker werd in het artiesten wereldje. Als zoon van een Rot terdamse vrouwenarts, die voor zijn genoegen chansonavondjes organiseerde, zat Jop al vroeg tussen de artiesten. Mensen als Gaaikema, v.d. Merwe, Gerard Cox, Peter Blanken en anderen waren kind aan huis en Jop zelf was druk met de groep van Elly Nieman en Rikkert Zuiderveld. Hij zong zelf, trad op in het Amsterdamse studentenvertier Lido en trok daarvoor ook ar tiesten aan. Toen Landré van de TROS hem daar ontdekte, zond hij hem op de NOS-regiecursus en liet hem programma's produ ceren. Dat liep spoedig fout door onmin, maar Jop had zijn draai intussen al gevonden. Hij schreef op zijn naam regies en produkties als de Esperantocur- sus voor Teleac met Wim de Bie en Kees van Kooten, met wie hij nu oök het Simpli^ties Verbond in scène zet, Jos Brink-shows, Klassewerk en Johnny en Rijk shows voor de KRO., Groot uur U voor Kops Pos.tema, de Film van Ome Willem, Toppop en Hier en nu. Hij maakte zojuist ook de Willem Nijholt-show ge reed voor de KRO. Daarnaast geeft hij regie-lessen op de NOS-cursus, een werkzaamheid die hij voor zichzelf als vrucht baar ervaart, omdat die hem de kans geeft afstand te nemen van eigen werk. Generatiegenoten Jop Pannekoek: „Door het wer ken met Freek en Bram en Van Kooten en de Bie kan ik tv maken met eigen generatiegeno ten. Je staat met je ideeën dicht bij elkaar. Je ziet de ontwikke ling van regisseurs die dichter bij een bepaalde artiest staan dan bij een omroep. Neem Van Kooten en De Bie, die werken het liefst met weinig en altijd dezelfde mensen om zich heen en dan bij voorkeur op film, omdat zij zelf de hand willen hebben in hetgeen zij doen. Zij zijn er in hun werk op uit om zichzelf te zijn, het volmaakte naturel, waarbij zij zichzelf en hun directe omgeving relative ren. Zij spelen geen sketches, maar plaatsen zichzejf net even buiten de werkelijkheid. De stu dio met een veelheid aan men sen en materiaal zou hen daar bij remmen. Zij hebben naar die vorm toe moeten groeien. Dat geldt ook voor Bram en Freek. Ook zij zijn volop in ontwikke ling. Die kun je niet in één keer voor de leeuwen van het kijk- volk werpen. Zij begonnen tus sen de schuifdeuren, werkten zich op tot 1500 man publiek en ontlenen daaraan hun zelfver trouwen. Dat moeten zij nu ook krijgen heel alleen voor de ca mera's. Het gaat om twee jon gens die ontzettend veel kunnen. En doen ook, zie hun nieuwe zaalprogramma in september en de musical van eigen hand in voorbereiding. Zij kunnen nu wel weer een jaartje van de tv wegblijven. Zij bezitten nu die vertrouwdheid met het medium, die erop neerkomt dat zij er zich tijdens het werk niet van be wust zijn, dat de camera met hen bezig is. Dat maakt hen uiteindelijk ook voor film ge schikt. Dat geeft een nieuwe dimensie aan hun werk. Dat was al merkbaar bij hun boe kenbal-optreden. Het uit hun rol vallen, het zichzelf laten zien, waarin mensen als Tommy Cooper en Marty Feldmann meesters zijn". Kortom, Bram en Freek hebben zich laten kneden tot doorkne de tv-artiesten. Zo is het spel,, zo zijn de regels van de regie. TON OLIEMULLER HOU HET SCHERM IN HET OOG Ter gelegenheid van het 700-ja- rig bestaan van Amsterdam, brengen VARA en Cafre-direc- tie een feestprogramma waar aan een groot aantal artiesten medewerking verleent. Het pro gramma wordt in twee delen uitgezonden, onderbroken door „50 jaar Paasheuvel". In het eerste deel treden op onder an deren Ramses Shaffy, Jasperina de Jong, Simon Carmiggelt, het Internationaal Folkloristisch Danstheater, Johnny Kraay- kamp en Willy en Willeke Al- berti. Na de Paasheuvel komen aan de beurt Herman van Veen en het Concertgebouworkest onder leiding van Gerard Hai- tink. Lou Lap presenteert. Ned. I, 20.21 uur en 21.20 uur. Paasheuvel In een documentaire van 40 mi nuten herdenkt de VARA het 50-jarig bestaan van de Paas heuvel, het vroegere AJC .{Ar beiders Jeugd Centrale)-cen- Van natUT6 trum. Voor tallozen heeft het AJC-werk en het verblijf op de Paasheuvel richting aan hun le ven gegeven. Voor dit program ma werd onder meer gebruik gemaakt van het boek „Rood als je hart" van André van der Louw. Ned. I, 21.20 uur. Achter het nieuws In een documentaire van 40 mi nuten herdenkt de VARA het 50-jarig bestaan van de Paas heuvel, het vroegere AJC (Ar beiders Jeugd Centrale)-cen- trum. Voor tallozen heeft het AJC-werk en het verblijf op de Paasheuvel, richting aan hun le ven gegeven. Voor dit program ma werd onder meer gebruik gemaakt van het boek „Rood als je hart" van André van der Ned. I, 21.20 uur. Achter het nieuws Evenals de informatieve rubrie ken van de radio, is ook VA- RA's actualiteitenrubriek Ach ter het nieuws vanavond gewijd aan het thema werkloosheid. Ned. I, 22.30 uur. Ramses Shaffy in ,,1 mei in Carré". Van Nature staat vanavond in het teken van de „dag van de dierentuinen". Met de camera wordt een rondrit gemaakt door Burgers' Dierenpark in Arn hem, waarbij wordt gelet op dierenverblijven en de verzor ging. Onder meer krijgt de kij ker een indruk van de medische behandelingen. Tanja Koen spreekt met de directeur van het dierenpark dr. Van Hooff. Ned. II, 19.05 uur. Eddy go round Voor de „Eddy go round-show" zijn gecontracteerd Kiki Dee, Rex Gildo, Billy Kramer, Spoo ky and Sue. Roy Escott debu teert deze maand. De aangekon digde Des O'Connor kan niet optreden wegens verplichtingen Ned. II, 20.21 uur. Omzien Zoals-gisteren uitvoerig gemeld gaat „Omzien naar morgen" over de positie van de vrouw in de huidige samenleving, het lot dat haar te wachten staat wan neer de kinderen volwassen zijn geworden. Harriet Freezer pre senteert dit programma waar voor zij, met samensteller en regisseur Leo Moen, de teksten schreef. Ned. II, 21.10 uur. Mini-voetbal In de mini-voetbalcompetitie speelden Hoofdstad Amsterdam en de Nationale militaire selec tie tegen elkaar; deze wedstrijd wordt vanavond uitgezonden. Volgende week wordt de laatste strijd op de buis gebracht: Bel gië tegen de Rest van Neder land, overigens niet meer voor de stand aan de kop van belang; Hoofdstad Amsterdam heeft de mini-voetbal-trofee reeds ge- Ned. II, 22.10 c Harriet Freezer die al eerder een handboek voor oude ren schreef, presenteert „Omzien naar morgen", over de (oudere) vrouw, haar verleden en toekomst. NEDERLAND I NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Horen Zien Zwijgen - slap sticks 19.25 Julia en haar nachtpapa NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 1 Mei in Carré - programma t.g.v. 700-jarig bestaan van Amsterdam 21.20 50 Jaar Paasheuvel - her denkingsprogramma 22.00 1 Mei in Carré - vervolg 22.30 Achter het nieuws De Vrije Gedachte 23.00 1 Mei een strijddag of een feestdag? NOS 23.15 Den Haag Vandaag 23.30 Journaal 20.21 The Eddy Go Round Show g - pop 21.10 Omzien naar morgen - tv-c serie deel 3: De vrouw 22.10 Mini-Voetbal-Show - spel-1 programma 22.50 Tot besluit NOS 22.55 Journaal 18.45 (K) Der Autor und sein Thema. 19.30 (K) Sportoverzicht. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Toespraak t.g.v. 1 mei 20.20 (K) Polly" 18.30 (K) Hoftheater. 19.00 (K) Jou ma 19.30 (K) Unterwegs zum Fried< tv-film. 21.10 (K) Journaal. 21.25 (K) Cabaret. 22.55 (K) Journaal. NEDERLAND II «BELGIE NEDERLANDS Teleac 18.15 Grands Savants NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Van nature - dierenpro- gramma NOS 20.00 Journaal NCRV 18.00 (K) Paulus de boskabouter. 18.05 (K) De Zwitserse familie Robinson tv-serie. 18.30 (K) Jonger dan ji denkt. 19.10 (K) Verkeerstips. 19.1T (K) Allemaal beestjes, tv-serie. 19.40 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Jou 20.15 (K) Amusementsprogra 21.15 (K) Enquête 22.05 (K) Fragmen ten uit nieuwe films. 22.50 (K) HILVERSUM I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nieuws. 18.41 Wereldpano rama. 18.53 Zojuist verschenen: boek bespreking. 19.00 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.15 (S) De wereld zingt Gpds lof: verzoekprogramma van ge wijde muziek. 19.55 (S) Overdenking. 20.00 (S) Muziek, muziek, muziek: licht platenprogramma. 21.50 Ouder participatie bij het onderwijs. 22.10 De taar. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Radio VU-Magazine. 23.20 (S) Album: minder bekende bladzijden HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. P.P 18.20 Anti Revolutionaire Partij. IKOR: 18.30 Kleur: informatie over kerk en samenleving. VARA: 19.00 Liedjesprogramma. NOS: 19.50 De Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nieuw; 20.05 Radiojournaal. 20.10 Inleiding tot het avondprogramma. 20.15 (S) Radio Filharmonisch Orkest met solis ten: klassieke muziek. 21.35 (S) Scha duwen van de geest, hoorspel. 22.50 (S) Vanavond laat nieuws. 23.20 Ra diojournaal. 23.25 (S) Jazz Specti 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank. Joost mag niet eten. TROS: 19.C muziek. 20.02 Soul Top 10. 21.02 (S) Sesjun: jazz en blue/5. 22.02 (S) De Hugo van Gelderenshow met d derlandse top-10 en Kwiswijs. 23.02 (S) Jazz-Sir. 0.02 De Hugo van Gelde renshow: Ip's. 1.02 De nachtwacht. EO: 5.02 (S) Old time religion: blue grass gospelmuziek. 5.30-7.00 (S) Ma- NEDERLAND I NOS/NOT 10.45 Schooltv NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 De Mounties in Italië - amu sement 21.15 Kung Fu - tv-serie 22.05 Televizier Magazine 22.45 AVRO's Sportpanorama 23.05 Wekelijks gesprek met de minister-president NOS 23.15 Journaal NEDERLAND II 18.15 Duits NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Jong geleerd, oud gedaan - familieprogramma NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Daar komen de schutters 20.50 Voor tante Sophie - muziek programma met Louis van Dijk 21.25 Levensbron: documentaire over Hitler's edelgermai NOS 22.00 Journaal DUITSLAND I Iv-série. 20.00 (K) J weerbericht. 20.15 (Z/W) Pote tin kyria- ki/Never on Sunday. Griekse speelfi' 21.45 (K) Adviezen van de recherc 21.50 (K) Reportage uit Bonn. 22 15 (K) Journaal en weerbericht. 22.30 (K) Sport. 22.55 (Z/W) Haben. drama. 0.50- 0.55 (K) DUITSLAND II 18.20 (Z/W) Vater der Klamotte, sche film. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buiten" Journaal. 20.15 Die Strassen von Francisco, tv-serie. Aansluitend Spass an der Freud. 21.15 (K) Joui 21.30 (Z/W) The Hurrican, Amerikï speelfilm. 23.10 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Paulus de boskabouter. 18. (K) Instructief programma. 18.30 (KJ L'épingle d cravatte, Fran: (K) Sportportret. 19.10 (K) 19.42 (K) Mededelingen er 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Show roryj Julie Andrews. 21.05 (K) De Pallisers. 22.00 (K) K.T.R.C. 22.30 (K) KRO: 7.00 woord. 7.07 (S) Badinerie: klassiek muziek, (gr.) (7.30 Nieuws; 7.41-7.5 Echo) 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw 8.45 De wonderlijke letter M: een pre gramma voor Het Hollandsche Huishou den. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Auba om 10.30 Nieuws. NOS: 11.30 016 de derde wereld. 11.45 Blik op Europa. op .00 (S) i KRO's pauzeprogramma (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo; 13.00 Raden maa- r.14.00 Lieven en Leven: serie radio uitzendingen over mensen op weg naar een toekomst. 14.15 Schoolradio. 14.25 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag, i 15.30 Nieuws. 17.00 Zone ■.IH'idimi.'.ll (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojourr De Groenteman.) 9.00 Schoolradio. NO- S: 9.20 Wat heelt dat kind'', pedagogi sche rubriek. 9.35 Waterstanden. 9.40 AVRO: 10.00 (S) Voc (S Mono) Arbeids Beursberichten. 12.00 (S) Klassieke grammofoonplaten met commentaar. OVERHEIDSVOORLICHTING. 12.30 Uit zending voor de landbouw. AVRO; 12.40 (S) Koninklijke Luchtmacht Kapel. 12.55 Radiojournaal. VPRO: IS.OO Nieuws. 13.11 Vandaag dit morgen daf. 13.25 Programmaoverzicht. 13.30 Inter view. 14.00 Muziek. 15.30 Permanent Wave. 16.00 Nieuws. 16.03 Vandaag dit. morgen dat. 16.05 Nova Zembla. 17.30 HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound: muziek spe ciaal voor jonge mensen. 8.03 Klank bord. 8.10 (S) Tussen thee en koffie. 9.03 (S) De muzikale fruitmand: ver- zoekplalenprogramma van en voor zie ken. TROS: 10:03 Pep op drie. 1103 Drie draait op verzoek NCRV: 12.03 (S) Drie tussen de middag: Bij Barend. 13.03 (S) Hier en nu. 13.08 Drie tussen de middag: Eddy go round. NOS 14 02 Pop-Kontakt I: het Frits Spits Verhaal: 16 02 De Hitmeesters de Nationale Hit- parade in de Daverende Dertig. De dagen dat koninginnedag op de televisie uitbundig werd ge vierd zijn al enige tijd voorbij. Maar de reportage 's morgens van het défilé langs het paleis Soestdijk, blijft toch tot de tra dities behoren. Terecht natuur lijk, want het is een alleraar digst gebeuren (vooral nu er zo'n riant aantal prinselijke kleinkinderen meedoet) en, niet waar, de monarchie mag toch wel eens een keer per jaar op zichtbaar feestelijke wijze func tioneren. Het commentaar was deze keer toegewezen aan Dick Passchier. En hij bleek in hoge mate aan het noodlottige mis verstand te lijden, dat alles wat wijzelf al lang hadden gezien nog eens door hem moest wor den vertaald en uitgelegd. Zijn praatzucht kende nauwelijks grenzen. En ik wil bij zo'n gele-- genheid niet ieder woord op een goudschaaltje wegen, maar ik krijg toch wel een tikkeltje kip- pevel als ik zo'n man hoor zeg gen: „U ziet hoe die geweldige manifestatie uit Amsterdam zich gaat manifesteren". Ook zag Dick „een brood passe ren". En |Op een gegeven mo ment bewoog hij zich zelfs in zijn toelichtende geestdrift in de richting van zoiets als een goed bedoelde majesteitsschennis toen hij over een prinsje zei: „Hij is er maar bij gaan hangen, en hij heeft nog gelijk ook" Maar alia, wij zullen het alle maal maar aan de overstelpen de feestvreugde toeschrijven. In „Markant" gisteravond een uitstekend televisieportret van prof. dr. L. de Jong, dat overi gens helemaal (en terecht) werd bepaald door diens levenswerk, het schrijven van de geschiede nis van het Koninkrijk der Ne derlanden in de jaren 1940 tot 1945. Het maakte weliswaar, ge rekend naar de vorm waarin het was samengesteld een enigszins onordelijke indruk, maar daar staat tegenover dat heel wat fa cetten van het gigantische werk (en van de bijpassende tijd) aan de orde werden gesteld. Jan' Bank was er de samensteller van en hij benaderde de proble men (en de man) in ieder geval op een bijzonder intelligente l manier. Men kwam in betrekke lijk korte tijd veel te weten. Een i voortreffelijke voorbereiding ongetwijfeld op de komende herdenkingsdagen. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2