Y K Dr. Pluizer vraagt uw èandacht Muziekbrevier" aantrekkelijker qua vorm dan qua inhoud Dammen mm x*'3 k Ai K H mm k b m n ah m mm ZATERDAG 12 APRIL 1975 LEIDSE COURANT Oplossing vorige puzzel De prijswinnaars van de puzzel van vorige week zijn: Zeven gulden vijftig L. H. Rutten, Zuidbuurtseweg 7a, Zoeterwoude-dorp. De prijzen worden binnen drie weken per cheque toegezonden. Oplossingen voor woensdag 12.00 uur 's middags onder ver melding van „Puzzel 186" zenden aan: Leidse Courant, Postbus 11, Leiden. HORIZONTAAL: 127 bijvoorbeeld 56 vat men hengsel 1 kwajongen 128 middagslaapje 57 zeurkous 5 wandtapijt 130 vis 61 nauw 10 onderwijzer 133 af en toe 62 plant 14 bergplaats 135 hert 64 Europeaan 15 loflied 136 telwoord 65 bloeiwijze 16 emmertje 140 drank 68 houding 17 vrucht 142 mann. dier 70 op grote afstand 18 gelofte 144 roem 71 vreemde munt 19 rivier 145 ketting zonder einde 72 afgemat 20 zanggroep 147 vestibule 73 lidwoord 22 slotwoord 149 insekt 75 kaartenboek 25 mijt 150 politieman 76 zuidvrucht 27 pluim 152 gedwee 78 schermwapen 29 riv. op Sumatra 153 varkenshok 80 jongen 31 vorstentitel 155 uniek 81 tempo 33 voegwoord 156 draskolk 82 vis 34 onderwereld 158 bijwoord 85 snijwerktuig 35 soort kers 160 bergplaats 87 groet 38 bijb. figuur 162 draaikolk 88 insekteneter 40 goedig mens 164 voertuig 89 deel v. Malakka 41 rangtelwoord 166 derde naamval 93 Europees land 42 pl. op de Veluwe 168 bijb. figuur 95 raamscherm 43 gespannen 170 bordpapier 96 deel v.d. hals 45 reptiel 171 reukorgaan 97 verdikte huid 46 kerkgezang 172 boom 98 oude vochtmaat 48 twee in elkaar lopende 173 Ind. eilandengroep 99 pl. in Spanje kamers 174 orgelregister 102 steiger 50 schreeuw 175 apparaat 104 pl. in Duitsland 52 voortbrenging 176 moderne taal 108 bijwoord 55 last 109 wreed heerser 58 voegwoord VERTICAAL: 111 grondsoort 59 voor de vuist 1 pl. in Overijsel 112 pl. in Noord-Brabant 60 landgoed 2 vulkaanopening 113 pl. op Celebes 63 voorste 3 vuur 115 familielid 65 prov. hoofdstad 4 soort 116 bloedvat 66 herrie 5 bezigheid 118 zeurkous 67 graafwerktuig 6 landbouwer 119 zintuig 69 verwoesting 7 pl. in Gelderland 121 voedsel 71 harde wind 8 geliefde van Zeus 123 toegankelijk 74 karakter 9 pl. in België 125 erkentelijkheid 77 dringend verzoek 10 onderricht 129 riv. in Spanje 79 kleurstof 11 delfstof 131 koning der elfen 81 vijandschap 12 schone jongeling 132 niet gevuld 83 militair t 13 warboel 133 deel v.d.voet 84 voormiddag 20 deel v.e.huis 134 gemoedsaandoening 86 opbrengst 21 zwaardwalvis 136 weg met bomen 89 vogel 23 gedwee 137 aanw. vnw 90 niet deelbaar door twee 24 rijgsnoer 139 kiezelzandsteen 91 bevrachter 26 zwemvogel 140 horizon 92 koren 27 op grote afstand 141 kleur 93 rondhout 28 Surinaamse pad 143 hoogste punt 94 boom 30 Europeaan 146 knaagdier 95 visser 32 toestand van vrede 147 klaar, duidelijk 100 voertuig 34 hierheen 148 slim 101 lekkernij 36 overblijfsel 150 Eng.drank 103 eiland in de Oostzee 37 verdikte huid 151 speelgoed 105 aardgordel 39 Javaanse titel 153 balspel 106 vrouw, zoogdier 41 deel v. Sumatra 154 balspel 107 kampeergerei 44 strand 157 aanvankelijk 110 pijler 45 vlootvoogd 159 Russisch gebergte 114 direct 46 brijachtige massa 161 riv. in Rusland 117 wandversiering 47 watervlakte 163 toespraak 119 schouwspel 49 bewijs van verdienste 164 heilige 120 helper in nood 50 maal 165 pl. in Frankrijk 122 deel v. Afrika 51 droogoven 167 hevig 124 soort struisvogel 53 vulkaan 169 onderricht 126 voor de vuist 54 zwak 170 herkauwer. Door W. J. Muhrlng Een ieder die het Bridge-spel een beetje serieus beoefent, zal be kend zijn met de loser-on-loser techniek, een speelwijze waarop vele variaties mogelijk zijn en die dient om, hetzij in eigen hand een dreigend troeftekort door introe ven te voorkomen, hetzij om de "gevaarlijke" tegenstander niet aan slag te laten komen. Onderstaand spel is een zeer bij zonder voorbeeld van deze metho de. omdat er hier door de verdedi gende partij gebruik van wordl gemaakt, wat een uitzondering mag worden genoemd. Dat er een verdedigingsfout van west aan vooraf gaat, is een te verwaarlozen schoonheidsvlek. De manier waarop deze fout door oost wordt opgevangen, getuigt van hel diepe spelinzicht van deze speler. Het spel werd gespeeld in een toernooi te New York. Noord: 10 9 6 V 10 8 O V B 10 9 8 H 9 5 B 97 5 4 O A H 6 A V B 4 Oost: HBJ OAV6 0 7 54 32 *82 Zuid: A V 85 4 2 9 H 3 2 Beide partijen waren kwetsbaar en zuid was de gever, die opende met (de zwakke) 2 schoppen. West doubleerde, noord verhoogde tot 3 schoppen, die door oost werden gedoubleerd, waarna werd rondge- past. West kwam uit met ruiten heer. zuid troefde in en vervolgde met een kleine klaveren. West speelde de boer. waarna noord aan slag kwam met de heer. Uit noord werd een kleine harten gespeeld, die oost met het aas nam. Oost speelde klaveren na. waarop west aas en vrouw incas seerde. Oost gooide een harten af. Als west nu harten naspeelt, is het contract bij goed tegenspel niet meer te winnen, omdat zuid niet meer in noord aan slag kan ko men. waardoor hij nog twee troef- slagen zal moeten verliezen. West echter, wilde de klaver 10 van zuid teniet doen en vervolgde met een vierde klaverenronde. Dit gaf zuid een kans. Als hij in noord troeft weet hij zeker te worden overgetroefd, waarna het aftroeven van een harten in noord niet lukt, omdat die eveneens kan worden overgetroefd. Daarom werd in noord een harten weggedaan. Oost zit nu met een probleem, dat hij voortreffelijk oploste: hij troef de niet in, maar gooide harten vrouw weg! Hierna was de leider kansloos en moest met één down genoegen nemen voor een verlies van 200 punten. Men overtuige zich er van. dat het introeven van wests vierde klave ren door oost het contract weg geeft. Ongeacht wat oost terug speelt, zuid zal altijd in staat zijn een harten in noord te troeven en de oostelijke honneurs en vervol gens uit te snijden. Schijn bedriegt, zeker bij de Nederlandse uitgave van een boek van de Weense muziekre censent Alexander Witesch- nik, dat in ons land de titel „.Muziekbrevier" heeft gekre gen. Aan de buitenkant ziet het er erg aantrekkelijk uit, het heeft een ongewoon maar leuk formaat, zit in een goede band en is overvloedig geïl lustreerd met alleraardigste, merendeels historische plaat jes. Wie begint te lezen, raakt echter al gauw verward in de stunteligste formuleringen. Soms moet de tekst in het Duits worden terugvertaald om enigszins te kunnen snap pen wat er wordt bedoeld. Natuurlijk ligt dit aan de ver taalster die haar vak niet ver stond, en aan de uitgever die de tekst niet behoorlijk pers klaar liet maken en liet corri geren. Maar het ligt stellig óók aan de auteur die zich vertilde aan deze „kleine geschiedenis van de muziek en de toehoor der". Er is sprake van een „dubbe- lorgel", van Bachs „viool dub belconcert", van een „kwart sextet-akkoord". Cadenzen worden „aangetekend", Mon teverdi's Poppea schijnt „door de muziektheorie" te zijn her ontdekt en Handel was „een van de eersten die zijn eigen publiek uitkoos". Bruckner maakte werken „die alle histo rische feiten schijnen te weer spreken". Met zulke uitspra ken staat het boek vol. Heel vreemd zijn soms de ka rakteristieken van perioden in de muziekgeschiedenis. In het midden van de 15e eeuw „trad" de componist „in nauw contact met zijn maatschappij en schreef doorgaans voor zijn toehoorders en voor de tijdsomstandigheden". Van Machaut tot Haydn leefden de componisten trouwens in een paradijs. „Allen waren zij in dienst van een of andere heer; daardoor hadden zij geen zor gen noch voor het dagelijks brood, noch om een orkest of om de gunst van een publiek. Pas de „l'art pour l'art"-opvat- ting voor de muziek bracht de emancipatie van de toonkunst enaar tot stand en daarmee tegelijkertijd zijn afstand tot de luisteraars enz. Met de hedendaagse muziek heeft Witeschnik weinig op. „Wat de avantgarde van onze tijd onderscheidt van alle voorafgaande, is in de eerste plaats de verheerlijking van het rekenexperiment en de muzikale rede ten koste van de min of meer verachting van de gemoedstoestand". Waar mee dan „min of meer" het tegengestelde is gezegd van wat kennelijk is bedoeld. En over de dodecafonie deze enormiteit: „Als er ooit een terugval op de muziek uit de middeleeuwen is geweest, dan was het hier". Witeschnik heeft zeker nog niet ontdekt dat de waardering voor de middeleeuwse muziek steeds meer toeneemt! Tenslotte nog een paar uit spraken om over te grinneken: „Voor het te binnen schieten zonder enige reden van het muzikale idee getuigt Johann Strauss". En dan die over Schubert die eens veinsde een van zijn eigen liederen niet te herkennen omdat men het „ge transporteerd" had! De Rotter damse uitgever Ad. Donker heeft met dit boek bepaald geen goede beurt gemaakt. "Muziekbrevier" Ui tg. Ad Donker R'dam, "Muziek brevier", Auteur Alexander Wi teschnik. Prijs - 23.50 Klokkenspel (Middeleeuwse incunabel) Hoewel de jeugdige Duitser en internationaal grootmeester Hub- ner nog niet de nodige hardheid bezit om in de wereldklasse door te stoten, is hij een uiterst begaafd schaakfenomeen. Weliswaar was hij in de tweekamp in het vorige kandidatentoernooi niet opgewas sen tegen Petrosjan, maar de om standigheden waren toen verre van ideaal voor de jonge Duitser. Zo was er veel lawaai buiten de wed strijdzaal waar Petrosjan overi gens wegens zijn hardhorendheid minder problemen mee had. 'Hub- ner is niet voornemens professio nal te worden, maar als hij speelt en in vorm is, dan kan iedere tegenstander een prooi worden van zijn strategisch en tactisch vernuft. Een bewijs hiervoor is de onderstaande partij gespeeld in het vierlandentoernooi te Las Pal- Wit: Hübner (West-Duitsland) Zwart: Vlsier (Zwitserland) 1. e2e4 c7—c5 2. Pg1—f3 e7—e6 3. Pb1—c3 Pb8c6 4. d2—d4 c5xd4 5. Pf3xd4 d7—d6 6. Lc1—e3 Pgö— f6 7. Lf 1c4 Lf8—e7 8. Dd1—e2 a7a6 9. 0-0-0 Dd8—c7 10. Lc4b3 0—0 11. Th1g1 Pc6a5 12. g2g4 b7—b5 13. g4g5 Pa5xb3f 14. a2xb3 Pf6—d7 15. Tg1g3 Lc8—b7 16. f2—f4 b5b4 17. Pc3d5! (Een fantasich en correct offer) Stelling na 17. Pc3—d5! Sa8 H B" a a b; m Door F. Gordijn Op het moment dat wij deze ru briek schrijven is ruim de helft van het aantal ronden in het persoon lijke damkampioenschap van Ne derland gespeeld en gaat titelhou der Harm Wiersma met drie punten voorsprong aan de leiding. We- twijfelen er niet aan of hij heeft al de eerste prijs in ontvangst genomen en zijn titel geprolon geerd. Vorige week lieten wij u de partij van Wiersma tegen Bergsma zien. Uit deze eerste ronde hieron der nog enkele fragmenten. sterke 2217 maar overzag dat hij door eenvoudig 16—21 26x30 25x23, een vrij zeker winnend eindspel had kunnen bereiken. Niet mocht 12—18 wegens: 39—34 18x27 28—22 27x18 26—21 16x27 3832 27x29 34x1 en dat heeft zwart misschien wel gezien. Na 12—17 zit 17—21 en 7—12 er in en daarom: 37. 40—34 13—19? De laatste blunder in deze partij, want wit besliste nu simpel met 38. 2823! en zwart gaf het op. Slaat zwart 17x28 dan volgt 23x3 en slaat zwart 19x28 dan wint 26—21 16x18 33x4. De positie in het eerste diagram kwam voor in de partij tussen Jan de Ruiter met wit en Wim van der Sluis. Wit, die hier 15 zetten in 5 minuten moest doen, vervolgde met: 36. 32—28? Zijn niet door tijdnood geplaagde tegenstander antwoordde: 36. 12—17?? Daar mee verhinderde hij weliswaar wits De stand in het tweede diagram is uit het duel tussen Cees Varke- visser met wit en Frans Hermelink. Deze stelling was ontstaan na zwart 27. 28; waarmee hij een listige combinatie had voorbereid. Toen wit zich hier aan de door 17. e6xd5 18. Pd4—f5 Pd7—c5 19. Le3d4 Pc5xe4 20. Pf5xg7! f7—f6. (Na 20. Pg3: 21. hg3: staat zwart een toren voor, maar de witte aanval blijft gevaarlijk. Men zie: 21. Tfc8 22. Pf5 met de dreiging 23. Ph6 W 1 kW rao ES 4 AW Schaakdelicatesse De onderstaande postitie met wit aan zet is ontleend aan de partij IhelitzeGutkin gespeeld te Praag 1973. De harmonische opstelling van de witte troepenmacht maakt het mogelijk een winnende combi natie te lanceren. Een winstvoort zetting, die de partijspeler zal doen watertanden. Oplossing schaakdelicatesse Wit wint als volgt: 1. Tf7 Tf7: (1. Td8 2. Td8;t Dd8: 3. Tf8t! Df8: 4. Le6:f) 2. Le6: (Op 2. De6: beslist 3. Td8f) 2 Dc7 3. Df7:f Df7: 4. Td8 mat. zwart fraai gelanceerde omsinge ling trachtte te onttrekken door: 28. 4440? volgde verrassend: 12—18! 29. 23x3 22—28 30. 33x11 6x17. 31. 3x20 15x35! met een winnende doorbraak. Er volgde nog 32. 42—37, niet 38—33 of 4843 wegens 3540, 49 33. 3833 35—40 34. 45—x34, 30x28 35. 32x23 25—30; 36. 23—18 30—34 37. 37—32 34—40 en hier staakte wit de strijd. Keren we terug naar de diagramstand en spelen voor wit 4540? Minstens zo fraai is dan de volgende winst: 6—11! niet 30—34 39x30 25x45 wegens 33—28 22x24 44-^40 45x34 32—27 21x43 48x10! Na 611 is 4034 gedwongen want 40—35 faalt door 1—6 en 22—28. Dus 40—34. En nu: 22—28 33x22 17x37 26x6 12—18 23x3 37—41 3x20 15x33 38x29 41—47 en dat zal zwart wel winnen. Tussen Rob Clerc met wit en Je roen Goudt kwam op een bepaald moment de volgende stand voor: Wit 10 stukken op: 24 34 36 37 38 40 41 45 48 en 49. Zwart 10 stukken op: 6 7 10 11 13 15 18 22 27 en 28. Zwarts laatste zet was hier: 34. 2328. Wit verwachtte hier blijkbaar niets meer van zijn stand, want hij koos: 35. 36—31 27x47 36. 38—32 27x20 37. 32x1, en na nog een tiental zetten was het remise. Djt waren - 2 3 3 a s; a B 8 i i s r 8 2 2 3 3 V O S 2 2i E 2 S 3 2 O 2 2 2. Q 3 De positie in het derde diagram kwam voor in de tweede ronde tussen Harm Wiersma met wit Bondssecretaris Anton Schotanus. Als laatste had wit hier 42. 4238 gespeeld. Beide spelers hadden hier nog elk 1 2 minuten c 50 zetten te halen en in razend tempo ging het dan ook: 38, vrijwel gedwongen. 43. 15—10, maar wit heeft ook weinig anders, 4x24 44. 14—9 5—10? Hier had zwart door 18—23 28x39 8—13 9x18 1722! remise kunnen berei ken. Na de tekstzet volgde: 45. 28—22 17x37 4S. 9—3 21x43 47. 3x36, over de schijven: 8 37 43 34 24 en 18.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 10