PIET VERMEIREN KRLTGT GEEN KANS EEN NIEUW LEVEN TE BEGINNEN Taxi-Verhart vervoerde 40 van-alles-wat op de achterbak ir AATSTE MEESTERSERIE- fcONCERT VAN SEIZOEN FILMSTERREN, GRAVEN, VOLKSHELDEN IDONDERDAG 20 MAART 1975 LEIDSE COURANT PAGIN A 5 t Mlit Van een onzer verslaggevers NOORDWUK Taxi-chauf feurs maken nog eens wat mee. Bij het Noordwijkse taxi-bedrijf Verhart kan men daar van mee praten. Toen vorig jaar Neder land in de ban was van het gijzelingsdrama in de Franse ambassade in Den Haag, werd het taxi-bedrijf door hoge func tionarissen van het ministerie benaderd om piloot Pim Sierks en zijn twee assistenten, die op dat moment in het geheim wa ren ondergebracht in het exclu sieve hotel Huis ter Duin, te vervoeren naar de gijzelings plaats en later naar Schiphol, van waaruit Sierks tenslotte zijn inmiddels historisch geworden vlucht maakte. Terwijl de gehele Nederlandse en een groot deel van de internationale pers giste wat de in een eenvoudige slobber- trui gestoken gezagvoerder Sierks binnen in die ambassade met de gewapende Japanners besprak, wist de Verhart chauffeur Bram Francken al wat aaar zou worden besproken. Van Sierks per soonlijk had deze al het een en ander van de inhoud van het geheime draaiboek vernomen. En niet, zoals tot op de dag van vandaag nog steeds wordt beweerd, dat in de ambassade het vliegplan werd bespro ken. Sierks heeft er toen alleen maar zijn vliegbrevet hoeven laten zien. Niets meer. Het gijzelingsdrama betekende nog een hoogtepunt in het bestaan van het Noord wijkse taxibedrijf. Toen Sierks en zijn metgezellen op Prinsjesdag vanuit Den Haag naar Schiphol moesten worden ge reden, kruiste chauffeur Francken met zijn taxi het pad van de Koninklijke stoet, die nu niet eens, zoals de traditie dat wil, met de koets richting Ridderzaal ging, maar in gewone auto's. Wie had er voorrang? De Koninklijke stoet of Ver- hart-chauffeur Bram Francken? De koninklijke stoet stopte. Francken mocht doorrijden. Hij is nu de enige taxi-chauffeur in Nederland, die ooit "Koninklijke voorrang" heeft gekregen. Dit voorval is zo maar een greep uit de tientallen opmerkelijke gebeurtenissen, die zich de afgelopen veertig jaar hebben voorgedaan bij het vandaag jubilerende Noordwijkse taxi-bedrijf Verhart "Als het moet kan ik er een boek over schrij ven", zegt de huidige eigenaar Karei Ver hart, "maar we kunnen natuurlijk niet alles vertellen. Mensen die door ons gere den worden moeten kunnen rekenen op een bepaalde privacy. We houden niet van roddelen". Het taxibedrijf Verhart vervoerde in die veertig jaar zo'n beetje alle rangen en standen. Graven en gravinnen, filmster ren, boeren, burgers en buitenlui, aarts bisschop Makarios en men toerde ook eens een dag rond met de hond van Richard Burton en Liz Taylor, het inmid dels gescheiden filmechtpaar. Het duo was hier in Nederland voor filmopnamen en had de hond meegenomen. Maar toen men op Schiphol door de douane wilde kreeg men geen toestemming om de trou we viervoeter zonder de vereiste gezond heidsverklaring, op Nederlandse bodem te laten rondstappen. Wel werd toege staan dat het hondje zolang in gesloten taxi door Nederland moest toeren. Wat dan ook gebeurde. Er is sinds de dag dat Karei Verhart (in 1969 overleden) zijn taxibedrijf van sta pel liet lopen in de Noordwijkse Voor straat, wel het een en ander veranderd in de taxi-wereld. Voor een dorpsritje van twee kwartjes toen, moet men nu het bijna tienvoudige neertellen. Toen kostte een rit naar Leiden nog 1,60. Nu kost De oude en jonge Verhart: eens Koninlijke voorrang dat zelfde ritje 18,40". De zoon van Karei Verhart, ook Karei, nam na het overlijden van zijn vader het bedrijf over, samen met zijn broer Wim, die later een garage ging runnen. Met zijn vrouw en enkele medewerkers sleutelde Karei met succes aan de verdere opbouw van het taxibedrijf. Vandaag is het pre cies het veertigste jaar. De agenda van Verhart vermeldde voor vandaag geen taxi-ritten. In vette letters stond er alleen geschreven: FEEST. "Toch wordt er van daag gereden", zegt Karei, "we hebben voor plaatsvervangers gezorgd". HERMAN VAN AMSTERDAM Veer uitstel benoeming lurgemeester Rijnsburg Van een onzer verslaggevers ijnsburg Het is bijna Zb >ed als zeker dat Rijnsburg og een maand langer moet achten op een nieuwe burge- teester. De kandidaat die num- en staat voor de bure teesters benoeming in Rijns- urg, de Wageningse wethouder Porte, deelde ons gisteravond ee dat hij nog steeds niets :eft gehoord over een eventue- benoeming. Zou deze voor 17 jaart zijn binnengekomen dan ad de kans groot geweest dat heer Porte per 1 april in ijnsburg al van start zou zijn igaan. Op zijn vroegst kan dat 1 mei worden. fèiderdorp wil jksweg 11 langs poorbaan (Van onze correspondent) EIDERDORP De commis- e verkeer en vervoer blijft nverminderd achter het raads- esluit van Juni 1974 staan dat ten is genomen ten aanzien an de toekomstige rijksweg 11. at betekent dat RW 11 zal toeten worden aangelegd en *1 volgens direct langs de oorlijn lopend tracé. Daarbij nden er veel afslagen naar de oge Rijndijk moeten komen, egelijkertijd zou het openbaar ervoer met kracht moeten rorden bevorderd. •e commissie had geen enkele oeite met de voorstellen van en w om langs de westzijde ji de Rietschans en bij de itgang van de Leidse Spaar- ank aan de Van Diepeningen- an een parkeerverbod in te ellen. lp verzoek van een aantal be- oners aan de Van de Valk louwmanweg zal worden ge acht nog in de raadsvergade- ing van 7 april een inhaalver- od op die weg tussen de Laan Ouderzorg en de Span- lardsbrug ingesteld te krijgen. Expositie in en rond raadhuis van Oegstgeest Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST De wethou der van CRM, drs. J. Gmelich Meijling opent op 27 maart om vier uur een expositie van beel den en wandkleden in een rond het raadhuis van Oegstgeest. De tentoonstelling duurt tot 1 april en is te bezichtigen van maan dag tot en met vrijdag van ne gen tot twaalf en van twee tot vijf uur behalve op goede vrij dag en de beide paasdagen. Catch In sociëteit Minerva wordt mor genavond een catch-as-catch- can show gehouden. Dit ter ge legenheid van het 29ste lustrum van het Leidsche Studenten Scherm- en Gymnastiek Gezel schap Arena Studiosorum. Aan vang 20 uur. Leidse Bioscopen Luxon Stationsweg 19, tel. 21239. „The towering Inferno". 14 jaar. Da gelijks: 14.00 en 20.00 uur. Camera, Hogewoerd 49. tel. 24919. „Heavy Traffic". 18 jaar, dagelijks 19 00 en 21.15 uur. Kindermatinee: ..Bonanza". Zater- idag: 14.30 uur. Zondag: 4e week!!!! Vrijdag e Studio, Steenstraat 39, tel. 33210. „Le Fantome de la Liberté", 14 jaar. Dagelijks: 14.30, 19.00 en 21,15 uur. Zondags; 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15. Lido: Steenstraat 39, tel. 24130. „Kee tje Tippel", 18 jaar. Dagelijks: 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zondags: 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. Trianon, Breestraat 31, tel. 23875. „My fair lady", a.l. Dagelijks: 14.00 en 20.00 uur. Rex: Haarlemmerstraat 52, tel. 25414. „Zorg dat je potent blijft" 18 jaar. Dagelijks: 19.00 en 21.15 uur. Kindermatinee: „Nanu, the jungle boy". Woensdagmiddag: 14.30 uur. Nachtvoorstelling: „Fritz the Cat", 18 jaar. Vrijdag- en zaterdagavond: 23 30 uur. REIDEN - Het laatste concert b an dit seizoen uit de K&O- leesterserie zal vrijdagavond s. door Het Residentie Orkest 'orden verzorgd. Daarmee is «dan deze Meesterserie wel te- ptoeinde, maar over twee maan den beginnen de concerten van Ie K&O-Beethovencyclus, waar "ij maar mee willen zeggen dat voorlopig dit seizoen nog gro symfonieconcerten van K ^0 te over zijn. Enfin, de Mees erserie wordt dus vrijdag a.s. afgesloten, voor zover het dit eizoen betreft. De Meesterserie voor het volgend seizoen staat met data en al, al weer vast. Deze zo populaire K&O-serie zal ook het volgend seizoen weer voor de Leidenaars te beluiste ren zijn. Het K&O-ma andblad vermeldt voor het concert van vrijdag a.s. een programma dat, voor zover het het gedeelte na de pauze betreft, afwijkt van hetgeen in werkelijkheid gespeeld gaat worden. Enige dagen geleden verzocht Het Residentie Orkest het gedeelte na de pauze (Noten krakersuite van Tsjaikowsky, Moto Perpetuo van Martinon, Bolero van Ravel) te mogen ver vangen door de vierde symfonie van Tsjaikowsky. Het program ma komt er daardoor als volgt uit te zien: vóór de pauze wordt de Ouverture „Cyrano de Ber gerac" van Johan Wagenaar en het beroemde concert voor cello en orkest van Lalo ten gehore gebracht Na de pauze volgt de vierde symfonie van Tsjaikows ky. Het Residentie Orkest wordt ge leid door Jean Martinon en de solist zal zijn de beroemde cel list Raffaele Altwegg. Jean Mar tinon studeerde bij Roussel en Charles Munch en was vanaf 1949 dirigent van het Londens Philharmonisch Orkest, het Chi cago Symfonie Orkest, het or kest van de ORTF. Sinds 1968 is Martinon artistiek leider van het Orchestre National te Parijs. Raffaele Altwegg studeerde in Rome bij Livio Bonis en in En geland bij Sir John Barbirolli en John Shinebourne. Later stelde hij zich onder de leiding van o.a. Pablo Casals. In alle grote muziekcentra van de we reld gaf Raffaele Altwegg con certen. Vanaf 1972 maakt deze grote cellist jaarlijks een tour nee door Australië. Voor het concert dat op vrijdag om 20.15 uur in de grote zaal van de Stadsgehoorzaal gegeven zal worden, zijn nog toegangs kaarten verkrijgbaar op het Bu reau van K&O, en voor zover voorradig, zullen op vrijdag avond kaarten aan de zaal ver kocht worden. Als gebruikelijk worden programma's door K&O gratis in de zaal uitgege ven. Zoals alle K&O-concerten, is ook dit concert voor zowel inschrijvers van K&O als voor niet-ingeschrevenen toeganke lijk. Tj.W. OEGSTGEEST „Het wordt je gewoon onmogelijk ge maakt, een nieuw leven op te bouwen, wanneer de mensen te weten komen dat je in een psychiatrische inrichting hebt gezeten". Een bittere erva ring, die Tiet Vermeiren (34) aan den lijve ondervindt. Al meer dan een jaar probeert hij in Oegstgeest een schil dersbedrijfje op te richten. „Aan klanten ontbreekt bet me echt niet Het zijn de offi ciële instanties waar ik tegen op moet boksen". Aanvragen voor persoonlijke verzekeringen of voor be- drijfskrediet, dat het aanne men van personeel voor zijn bedrijfje mogelijk moet ma ken, worden afgewezen, zon der dat aan de Oegstgeeste- naar kenbaar wordt gemaakt waarom precies. Aan het ha len van een rijbewijs durft Piet Vermeiren al lang niet meer te beginnen. „Dan moet ik weer gekeurd woraen. De uitslag van een dergelijke keu ring weet ik al uit mijn hoofd: „Neem contact op met uw huisarts. Hij zal u vertellen waarom wij u afkeurden". Maar ook zijn huisarts laat Piet Vermeiren in het onzeke re. „Of hij weet echt niet waarom, óf hij doet maar als of'. Recht Volgens „Piet de schilder", zoals hij in Oegstgeest wordt ge noemd, ligt het allemaal aan het rapport, dat in de psychiatri sche klinieken over hem werd samengesteld. Meerdere malen heeft hij geprobeerd te weten te komen wat er in het rapport staat. „Ik vind dat ik het recht heb het rapport in te zien. Nu weet ik niet waar ik me tegen moet verdedigen", aldus een ra deloze Vermeiren. Ongeveer een jaar geleden nam Vermeiren zijn intrek in een huis aan de Oude Rijnzichtweg, dat in de schaduw van het nieu we politiebureau ligt. Hij heeft een deel ingericht als werk plaats, maar verricht de meeste werkzaamheden buitenshuis. „Dit huis heb ik kunnen krijgen door bemiddeling van een vriend. Anders was het me mooit toegewezen". Zo gaat het altijd volgens Vermeiren.„Iede- reen treedt je vriendelijk tege moet, tot ze horen dat je patiënt bent geweest. Dan verdwijnen ze naar de achtergrond. Als je het geluk hebt iemand te treffen die een goed woordje voor je doet lukt het wel. Alleen kan ik er onmogelijk tegenop". Eenmaal heeft Piet Vermeiren geprobeerd door de rechter ge rehabiliteerd te worden. Hij wil de de last, die hij iedere minuut moet meedragen van zich af werpen. „Ik had verschillende schuldee gemaakt en hoopte dat de rechter, als ik voorkwam, meteen mijn geestesgesteldheid aan de orde zou kunnen bren gen". Helaas werd hem de kans ontnomen omdat enerzijds de publieke tribune vol zat, en an derzijds omdat de advocaat, die hem was toegewezen, weigerde een en ander ter sprake te bren gen. Overspannen Alle moeilijkheden voor Piet Vermeiren begonnen in 1969 toen hij in overspannen toe stand werd opgeomen in een inrichting in Amersfoort „Voor die tijd lag ik in de kost bij een echtpaar dat een café had. Die man en die vrouw hadden con stant ruzie. Overdag werkte ik, 's avonds stond ik bij hun in de bar. Als ik dan 's nachts dood moe wilde gaan slapen, begon die man te spoken. Hij sloeg zijn vrouw en kinderen en schold ze uit. Die situatie heb ik een tijd verdragen, maar tenslotte heb ik hem neergeslagen". Enkele weken later werd Vermeiren naar de Amersfoortse inrichting gebracht. In de inrichting kreeg Piet Ver meiren liefhebberij in schilde ren. „Vandaar dat ze me pro beerden aan te praten dat ik dacht dat ik Vincent van Gogh was". Veel later toen hij een boek over de beroemde schilder las, heeft hij dat evenwel pas begrepen. „Die dokters zeiden: „Je wordt niet ouder dan 36" en ze vroegen alleen hoe ik me voelde. Ze konden slechts uit roepen: „Merkwaardig" of „dat is ook toevallig". Ze zagen een duidelijke gelijkenis met Van Gogh in mij". Ellende Nadat hij de inrichting in Amersfoort achter zich had ge laten, begon de ellende voor Piet Vermeiren pas goed. Keer op keer raakte hij overspannen en raakte daarbij alle vertrou wen in de maatschappij kwijt „Ik durfde me nergens te verto nen en ik was ontzettend de pressief en onzeker". Uiteind- eljk kwam hij terecht in een tehuis in Bruchem. Daar werd hem de vraag gesteld of hij de buitenboel van het tehuis wilde schilderen. „Maar de directeur wilde de prijs die ik ervoor zou krijgen niet op papier zetten, want hij stelde dat ik vertrou wen in hem moest hebben. Ik moet dat geld overigens nog wel krijgen". Het tehuis in Bruchem stelde zich als doel psychiatrische pa tiënten weer te laten wennen aan de maatschappij. Voortbor durend op deze gedachte, heeft Piet Vermeiren met enkele vrienden een soos opgericht, waar ook met-bewoners van het tehuis zouden kunnen komen. „Toen het eenmaal af was, mochten we er van de directeur niemand inlaten. Ik mocht ook niet meer met mijn vrienden, een paar slagers uit Bruchem, uit". Hier raakte Piet Vermeiren weer zo depressief van dat hij naar „Schakenbosch" werd ge bracht Verwelkomd „Toen ik daar kwam, werd ik door de dokter al verwelkomd met „Ha, daar heb je Vincent van Gogh", Hij bleek al alles over me te weten en dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Schakenbosch beheerd wordt door dezelfde stichting als de inrchting in Amersfoort waar ik geweest ben". Ook in Schaken bosch verbleef Piet Vermeiren een half jaar, toen heeft hij de benen genomen. Langzaam maar zeker probeert hij weer een plaats in de maat schappij te heroveren. Hij is minder depressief dan vroeger en heeft ook geen agressieve buien meer. Zijn contacten met andere mensen verbeteren. „Ik ben tenminste niet meer bang voor mensen". Hij heeft een paar goede vrienden waar hij mee kan praten. „Van mijn fa milie moet ik het niet hebben. Mijn zuster heeft onlangs nog laten weten dat ik niet meeer naar haar toe hoef te komen. Ze schaamt zich ervoor dat ze „een gek" in de familie heeft". Samen met zijn maatschappe lijk werkster is de Ocgstgeester schilder thans op zoek naar in stanties. die werkelijk begrip hebben voor zijn situatie en die hem ook willen helpen op de moeizame weg naar herwaarde ring. Bij zijn maatschappelijk werkster heeft Piet Vermeiren eindelijk een gewillig oor gevon den voor zijn werkelijke proble men. „Ik hoop nu dat ik met haar verder kan gaan om de mensen te bewijzen dat ik niet gek ben en vaak ten onrechte in een psychiatrische inrichting heb gezeten". Elisabeth Vogels

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5