De lotusbloem geheime kastje Wenen, oud en nieuw, in Van Gogh-museum Juniorhoek „Goud vaas Oud" in Delft s Paulus de Boskabouter De Kraakvogels Suske en Wiske Beminde Barabas Lucky Luke De erfenis van Rataplan m LEIDSE COURANT/ ZATERDAG 8 MAART 19 In het land van de Turkse kei zer leefde eens een schatrijke moesjir die onoverwinnelijk was. De moesjir is de maar schalk met de allerhoogste rang in het leger. Natuurlijk was de Turkse keizer bijzonder ingeno men met zijn moesjir, die nog nooit een nederlaag had gele den, hoe slecht zijn kansen soms ook leken! Maar de zoon van de moesjir geloofde dat zijn vader werd geholpen door een geheime kracht en zocht achter dat ge heim te komen. Zo ontdekte hij dat zijn vader elke avond een afgesloten, ongebruikt kamertje binnenging, na een tijdje weer te voorschijn kwam en de sleu tel in zijn zak stak. „Wat doet hij in dat kamertje?", vroeg de zoon zich af. Hij maakte met was een afdruk van het slot, liet door de koperslager een sleutel vervaardigen en sloop met be hulp daarvan het lege vertrekje binnen. Er was niets te zien. Alleen, in de houten panelen van de wand ontdekte hij een schrijn. Maar ook dit kastje was op slot. Ook van dit slot maakte hij een afdruk met was. Wéér liet hij een sleutel vervaardigen en zo kon hij eindelijk in het geheim dat verborgen muur kastje openen. Daarbinnen vond hij maar één ding: een schitterende lotus bloem, die zonder licht en zon der water bloeide. Er steeg een koele geur uit op, die het hoofd van de jongen helder maakte en hem onoverwinnelijke moed gaf. Hij had het geheim van zijn vader ontdekt!! De zoon kon zijn ogen niet van de bloem afwenden. Tenslotte nam hij de lotus weg en verborg die in een koffertje, 's Nachts vulde hij de zadeltassen van zijn paard met geld en goed en reed met het koffertje weg naar een vreemde stad waar hij zijn intrek nam bij een lieve, oude vrouw. Intussen had de moesjir de diefstal van de bloem ontdekt en hij begreep dat zijn verdwenen zoon de dief was. Hij riep zijn leger op de been om het land te doorzoeken en zijn zoon te doden. Het leger bezette óók de stad waar de zoon woonde. De oude vrouw kwam thuis van de markt en zei: „De stad is vol soldaten, ze zoeken naar de zoon van de moesjir". „Ik ben de zoon van de moes jir," antwoordde de jongen. De vrouw verborg hem in haar kel der en de jongen nam zijn krl- fertje mee naar beneden. De moesjir, die de kracht van zijn Weer eens zo'n wonderlijk dier. Het bestaat alleen in de fantasie van de tekenaar die van allerlei delen van dieren een heel nieuw dier heeft gemaakt. Kun jij zien welke dieren hij heeft gebruikt? lotus miste, gaf verkeerde beve len en de officieren wisten niet wat zij de soldaten moesten op dragen. Zo kon het gebeuren dat niemand in de kelder keek. De zoon bleef ongedeerd. Toen het gevaar geweken was, richtte hij zich goed in bij de oude vrouw en schafte zich een dienaar aan: een reus van een kerel die alle soorten werk kon doen als hij maar veel mocht eten. Dat vond de moesjirszoon goed en hij gaf hem een goud stuk, zeggend: „Ga naar de bak ker en eet zoveel je wilt." De dienaar legde het goudstuk op de bakkerstafel en vroeg brood. De verbaasde bakker zei: „Eet zoveel u wilt, hoor!" Terstond begon de reus te eten en at in een ogenblik de hele winkel voorraad op. Toen begreep de bakker dat zelfs een goudstuk nog niet genoeg was geweest voor deze eter! Precies zo ging het bij de slager, bij de vruchtenkoopman en bij alle voedselkramen op de markt. De dienaar gaf wel goud stukken, maar at de handelaren Toen kwamen de kooplieden in opstand. Zij wilden de dienaar vermoorden, maar waren bang van zijn kracht en gingen daar om naar zijn heer. „Verlaat onze stad, meester", vroegen ze, „want uw dienaar maakt ons Intussen was de jonge meester erg op zijn dienaar gesteld ge raakt. Hij wilde ook niet naar een andere stad gaan, want daar zou immers hetzelfde ge beuren. Hij maakte zijn koffer tje open en raadpleegde de lo tusbloem. Hij kreeg een inge ving, maar het kostte hem moei te te gehoorzamen.. Hij trok een blad van de bloem af, gaf dat aan zijn dienaar, zeggend: „Eet dit op en je honger is voorbij. De dienaar at het blad op en vanaf dat moment at hij nog maar heel weinig en tóch ver meerderde zijn kracht zodat hij wel een heel leger kon verslaan. Toen zei de dienaar: „Mijn baard groeit veel te hard. Geeft u mij een goudstuk voor de kapper." De meester gaf het goudstuk en de kapper begon te scheren. Maar hij moest de hele dag in de weer blijven met het scheermes, want de baard groei de tijdens het scheren weer aan. Daarvoor was zelfs een goud stuk niet genoeg. Alle kappers in de stad ondergingen hetzelfde lot... Zij kwamen in opstand, waren bang voor de reus en beraamden een aanslag op de meester. Maar de meester raad pleegde de lotus, trok er een blad uit en gaf dat aan de die naar, zeggend: „Wrijf hiermee over je wangen. „En terstond hield de baard op met groeien. II WK- Bewegende figuren maken lijkt erg moeilijk maar het valt best mee. Je moet gekleurd karton gebruiken of karton dat je in leuke kleuren hebt geschilderd. Verder heb je een schaar en wat van die klemmetjes nodig die staan afgebeeld. Waarschijnlijk hebben jullie die niet in huis maar mag je ze kopen in een winkel waar ze schriften en ballpoints en dergelijke verkopen. Vraag het maar eens. Als je het figuurtje hebt uitgeknipt - als je handig bent. kun je er zelf veel meer verzinnen dan hierbij staan - moet je erop letten dat in alle delen die bewegen moeten, twee gaatjes worden gemaakt, een om de zaak bij elkaar te houden en het andere om het touwtje door te doen waaraan je later gaat trekken. Op de onderste tekening zie je duidelijk wat wordt bedoeld. Denk je er wel eens aan dat er een tijd is geweest zonder vliegtuigen, gloeilampen, naaimachines, ijs kasten en al die andere dingen die nu heel gewoon zijn. Weet je wie de uitvinders zijn geweest van wat nu zo normaal is? Wie vond het eerste vliegtuig uit (tekening A) en de lokomotief (B). de gloeilamp (C), de telefoon (D), de boekdrukkunst (E), de bliksemaf leider (F), en de telegraaf (G). Als je het niet weet mag je verder kijken. De jaartallen worden er ook nog bij gegeven. Vliegtuig: gebroeders Wright in 1903; lokomotief: George Stevenson in 1814; gloeilamp: Thomas Edi son in 1879; telefoon: Graham Bell in 1876; boek drukkunst: Johannes Gutenberg in 1440 maar wij, in Nederland, zeggen dat Laurens Janszoon Coster de uitvinder is; bliksemafleider: Benjamin Franklin in 1752; telegraaf: Samuel Morse in 1844. Universitair nieuws stelling over het verleden heden van Wenen in het Rijks museum Vincent van Gögh geeft de Oostenrijkse hoofdstad van 15 maart tot 14 april acte de presence in het 700-jarige Aan de TH-Delft fijn geslaafd: Amsterdam. Propaedeutisch ex. mijningenieur J. Het verleden wordt vertegen- woordigd door stukken uit de Weense Jugendstil en omvat voorbeelden uit de schilder-, Amsterdam Met een tentoon- kunst haar vrijheid" plaatsen. Niet lang daarna vroeg de die naar geld om nieuwe kleren te kopen. De meester vond het geen overdreven wens, en gaf hem een goudstuk. Bij een kleermaker aangekomen, legde hij het goud neer en de verbaas de verkoper zei: „Kies maar uit wat u nodig hebt." De dienaar trok wel zeven hemden over el kaar aan, de ene broek over de andere en twaalf mantels. De kleermaker werd wanhopig. En juist zo ging het bij de muilen- verkoper en bij de tulbanden- maker. Om kort te gaan: alle klerenverkopers kwamen in op stand. Zij wilden de dienaar wel vermoorden maar waren bang van zijn kracht en beraamden daarom een aanslag op zijn heer. De meester raadpleegde weer zijn lotus en trok er opnieuw een blad af. „Leg dit blad onder je hemd op je borst," zei hij, „en je zult voortaan gekleed zijn naar genoegen." Zo was het ook en de dienaar leek voorgoed genezen van zijn onstilbare hon ger naar allerlei zaken. Maar door het plukken van de bladeren van de lotus, kon de moesjirszoon nu in het hart van de bloem zien. Toen bereikte hem de WIJSHEID die het hart uitstraalde. De wijsheid liet hem zien dat hij een dief was en dat hij nog dankbaar mocht zijn dat de bloem in leven was gebleven om hem uit zijn moeilijkheden te redden. Toen zadelde hij opnieuw zijn paard en verliet de stad. Terwijl de dienaar met reuzenschreden voorop liep, draafde hij te paard achter hem aan op weg naar huis. Daar verscheen hij voor zijn vader, de moesjir, die oudergewoonte zijn leger wilde oproepen om zijn zoon te doden. Maar niemand gehoorzaamde want hij had de lotus én de kunst van het bevelen verloren. De zoon kreeg de kans te vertel len hoe het hem vergaan was. Hij gaf de vader het hart van de lotusbloem en samen legden zij dat terug in het kastje. Vanaf dat ogenblik werd ook de moes jir buitengewoon wijs. In die wijsheid begreep hij, dat de die naar van zijn zoon even sterk was als een heel leger. Voortaan zou hij dus onoverwinnelijk zijn, door de hulp van die sterke Vader en zoon waren nu ook zó wijs dat ze elkaar konden verge ven: de een om de diefstal, de ander om het voornemen te do den. Zo leefden zij voortaan in vrede en vriendschap verder. Heemskerk, E. H. Roos, Rijswijk, R. C. A. Verstraeten, St. Kruis. Kand. ex. Mijningenieur: J. van Buuren Delft, C. A. M. van Hengstum, Am- hem, D. van der Lelij, Veendam, W. P. H. Voskuil, Etten Leur, P W. Waterval, Delft, Doc. ex. mijninge nieur E. v.d. Brand, Delft, H. W. Goemans, Delft. J J. Groen, Delft. R. R. Reddingius, Delft. Propaedeu- beeldhouw- en grafische kunst, Lelij, Veendam, W. architectuur, kunstnijverheid en p..~_ t r> mode. Wat het heden betreft zullen er als expressief realisme gekarakteriseerde kunstwerken te zien zijn, in hoofdzaak aqua- scheepsbouwkundig Inge- rellen, etsen, pen- en potloodte- Utrecht, H. keningen en houtsneden. tisch nieur: L. T. M.'Bakke C. Raven, Rotterdam. Kand. »x. n scheepsbouwkundig ingenieur: M. P. °P de Jugendstilexpositie zal Bijleveld, Delft. Hand. ex. wiskun- onder meer werk worden ge- dig ingenieur F. Kwekel, Hellevoet- toond van in de laatste decennia sluis. Dos. innam. Industriële van dc Oostenrijks-Hongaarse t„të°„Tëu,nindnrtrtë". J"°narCh.i<! beende persoonlijk- vormgeving: A. v.d. Bos. Oude Lee- heden als de schilders Gustav de-Pijnacker, J A. Buys, Delft. J. W. Klimt en Egon Schiele en de ^Gravenhage, R. Groene- architecten Otto Wagner en Jo- I-» t u_.« sef Hoffmann, die hun stempel Zij ontwierpen meubels, illus traties, affiches, uitnodigingen en enkelen van hen maakten mode-ontwerpen. Een hoogte punt van de Weense Jugendstil vormde aldus Waissenberger de „Kunstschau" van 1908 en 1909. waarop namen bekend werden als Oskar Kokoschka en Egon Schiele. Behalve op de tentoonstelling zal men Wenen in het museum ook kunnen ontmoeten in het „café Wien" waar koffiespeciaJi- teiten en gebak uit Oostenrijk worden geserveerd. Voorts komt er een maquette van de stad, wordt toeristische infor matie gegeven en worden korte films gedraaid over Gustav Klimt, het leven en muziek van Johann Strauss, moderne kunst en het Weense caféleven. Gailli veld. Delft, D. J. van Heil, 's-Graven- hage, R. Groeneveld, Delft, D. J. van Heil, 's-Gravenhage, C. G. van Koert, B. F. Kost Rotter OPLOSSING VORIGE WEEK. drukten op het Weense culturele leven van die tijd. De latere vorm van de Jugend stil op het gebied va de beelden de kunst ontwikkelde zich voor al vanaf de oprichting van de kunstenaarsvereniging „Wiener Secession" in 1898, aldus direc teur Robert Waissenberger van het Weens Historisch Museum. In korte tijd schiepen de jonge kunstenaars een nieuw tentoon stellingsgebouw, waarop zij hun devies „de tijd haar kunst, de Kunst en kunstenaars De roemeense folkloregroep uit Pitesti met 47 medewerkers geeft op zondag 23 maart een matinee in het Ned. Congresge bouw. Op het programma staan de hier onbekende carnavals- dans uit het Karpatengebergte naast de bekende dansen met hun spectaculair karakter. Het zigeunerorkest Doina comple teert het geheel. Acteur Carol Llnssen is ziek. De voorstellingen van „Onder het Melkwoud" van toneelgroep Tk Appel op 14 en 15 maart V Theater In de Haven te Schf veningen kunnen daardoor nj? doorgaan. In plaats daarvar. v( geeft De Appel nu try-out-vooi g{ stellingen van haar nieuwe pr& L gramma „Kafka KK, een ge van Kafka-fragmenten. „Ik slaap wel op de bank", t spel van Ray Cooney Stone met in de hoofdrollen L Lutz en Doris van Caneghen wordt op zaterdagavond maart gespeeld in de Klei Schouwburg te Rijswijk. En op Delft (ANP> Glasblazen of spinnen, orgelboekmaken, man lop denmaken en klompenmaker te| zijn de oude ambachten, die oj De 13 en 19 maart als onderdeel kv. van de tentoonstelling „Gouc van Oud" gedemonstreerd ml len worden in de sociëteit „IV Koornbeurs" te Delft. „Goud van Oud", open van 11 tot en met 21 maart, zal later»; zien wat oudere mensen in hun VI vrije tijd tot stand kunnen breiv 19 gen. Vorig jaar heeft de tentoon co stelling aangetoond, dat de bt de langstelling voor handvaardig ee heid groot is. gi De expositie wordt maandagtgi a.s. geopend door de burge meester van Delft, dr. ir. A. Pl Te Oele door het slaan van de eer p] ste, speciaal voor „Goud var pi Oud" ontworpen penning. Qf ge de dinsdagen 11 en 18 maar. ra staan op het programma cursus M sen voor bezoekers, die zich in Sc enkele hobby's willen bekwa- ri, men, zoals handwerken, bloem- p schikken, schilderen en tekenen d; Vrijdag 21 maart, eerste lent» dag en laatste dag van de ten r toonstelling, staat in het teken N van de planten en bloemen. door JEAN DULIÈU M-18 6°rius n°g rieP: "Ik ben halemeel ergste geleden", zei Paulus, terwijl" „Voortmaken, Oehoeboeroe had niet bevriezerd hoor", voerde Oe- hij de das uit zijn deken hielp. "Is Paulus geroepen, "Gregorius moet hoeboeroe hen in sneltreinvaart het hier niet lekker warm?" "Reu- zo gauw mogelijk ontdooid wor- naar huis. De kabouterboom zers", zuchtte Gregorius. Hij werd" den'Daarin heb je helemaal straalde gastvrijheid en gezellig- voor het vuurtje geschoven met' ongetwijfeld zeer gelijk", had de heid uit. Gregorius werd haastig een kussen in zijn rug. Behaaglijk oude uil geantwoord. Hoewel Gre-» naar binnen gebracht. "Nou is het strekte hij zijn voorpoten uit. f HAM: .11 f j.v.s loo:-l ;m ootl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 20