Plannen voor aanslag op grondgebieden van Voorhout en Zoeterwoude GIB A.O.W. en pensioen Open vuur. Niet zo duur. „KEETJE TIPPEL" ZIET ER VERBLUFFEND MOOI UIT Chaplins „City lights" heeft geen dialoog nodig Romeinse kolos blijkt topzwaar Katwijker in Rotterdam verongelukt Mini-kalfje ,Warmonderhek' wordt definitief gesloten Bedfeest VRIJDAG 7 MAART 1975 LEIDSE COURANT Van een onzer verslaggevers Zoeterwoude/Voorhout - Zoetcnvoude-Rljndijk en Voorhout staan hoog genoteerd om in de nabije toekomst als bouwlokatie te gaan dienen voor tenminste enkele duizenden woningen. Beide plaatsen mllen mogelijk een flinke portie van hun grondgebied ter beschik king moeten stellen om het ontbreken van voldoende bouwmoge lijkheden voor het stadsgewest Den Haag te niet te doen. Als mogelijke andere bouwlocaties in de Bollenstreek worden Noord- wijk aan Zee, Hillegom, Rijnsburg, Sassenheim en Valkenburg jenoemd. Deze opzienbarende gegevens bijdrage tot de discussie staan in een voorlopig rapport van de zijde van de provincie, van een studie-groep ad hoc van Bij het onderzoek is de studie- de Provinciale Planologische groep in principe uitgegaan van Dienst en is samengesteld een discussie op gang te bren gen over het gewenste verstede- lijkingsbeeld in Zuid-Holland op de middelbare en lange termijn, daarbij vooruitlopend op de tot standkoming van nieuwe streek plannen. Volgens de opstellers van de nota moet het onderzoek naar nieuwe bouwlokaties in J Zuid-Holland worden gezien als 33 mogelijke bouwplaatsen v het gebied Zuid-Holland-West. De kleinste lokatie zou mini maal 6000 tot 10.000 woningen moeten kunnen omvatten. On derzocht werd ook of de plek groot genoeg zou zijn voor een nieuwe stad van minimaal 30.000 en maximaal 60.000 wo ningen. De lijst van mogelijke bouwplaatsen werd daarna ge- ADVERTENTIF Maak het u gemakkelijk: voor alle geldzaken naar één adres, ook voor LEIDSE SPAARBANK toetst aan-een aantal criteria. Om niet van de lijst geschrapt te worden moesten de „uitver koren" gebieden aan tenminste een aantal essentiële eisen vol doen; een gezonde atmosfeer, geen geluidsoverlast, geen ge vaar voor vervuiling van drink waterreservoirs en geen woning bouw op terreinen welke eigen dom zijn van instellingen welke het beheer en behoud van na tuurmonumenten nastreven. Bij de eerste schifting vielen direct af Hillegom, één van de vijf in Zoeterwoude/Rijndijk ge plande woningbouwgebiedjes en Wassenaar. Na deze eerste en belangrijkste openingsronde in de afvalrace toetsen de onder zoekers de overige lokaties op nog een aantal normen. Zo werd onder meer een studie gemaakt van de kwetsbaarheid van de bodem, landschappelijke openheid, bestuurlijke mogelijk heden, bereikbaarheid en uite raard de kostenfactor. Op al deze onderdelen werden de res terende gebieden op waarde ge schat door het toekennen van waarderingspunten. De totale scores werden gebruikt om ui teindelijk te bepalen in welke gebieden in Zuid-Holland-west in de nabije toekomst op grote schaal woningbouw toegepast zou kunnen worden. Overigens wil niet zeggen dat plaatsen met een lage score, zoals Sassenheim, Noordwijk aan Zee, Valkenburg, Rijnsburg en Wassenaar, definitief van de lijst zijn afgevoerd. Gaan deze plaatsen in de toekomst toch weer aan meer voorwaarden voldoen (bijvoorbeeld het terug brengen van de geluidsoverlast op het vliegveld Valkenburg) dan zullen ze op langere termijn toch nog als bouwlokatie kun nen worden aangewezen. In het rapport wordt gesteld dat het ontwikkelen van een aantal nieuwe bouwplaatsen in het streekplan West (met als kernen Den Haag, Delft en Leiden) noodzakelijk is. „Naar het zich laat aanzien zou dit zelfs al ge beurd moeten zijn om de vraag Burgemeester Stolwijk van Voorhout: geen mede werking naar woningen op korte termijn te kunnen voldoen", zo staat er. Een betrouwbare raming van de woningbouwbehoefte op korte en middellange termijn wordt sterk bemoeilijkt door een aan tal onverwachte veranderingen in de maatschappelijke situatie in Zuid-Holland. Het rapport noemt als oorzaken onder meer de snel toenemende werkeloos heid in de Haagse agglomeratie, de migratie naar andere lands delen en de voortgezette daling van het geboortecijfer. Volgens ruwe schattingen moeten in het streekplan west (buiten de reeds bekende woningbouwplannen) tot 1980 ongeveer 20.000 wonin gen extra worden gebouwd en ongeveer 40.000 in de periode 1980-1990. Bovendien zal, zodra de stadsreconstructie op gang komt, nog rekening moeten wor den gehouden met ongeveer 20.000 woningen extra. Om het tekort aan bouwmoge lijkheden op korte termijn op te kunnen heffen stellen de samen stellers van het rapport onder meer dat de gemeenten zo snel mogelijk vrij baan moet worden gegeven voor het kunnen reali seren van bestaande woning bouwplannen. Tevens zou zo snel mogelijk met de betrokken gemeenten (voor Zuid-Holland- West worden als belangrijkste genoemd Wateringen, Pijnacker, Zoetermeer, Zoeterwoude Rijndijk en Voorhout) het over leg op gang moeten worden ge bracht over nieuwe bouwmoge lijkheden. Ook zou er een meer- jarenprogram voor de regionale woningbouw opgesteld moeten worden. Het gemeentebestuur van Voor hout is erg geschrokken van de inhoud van de concept-nota. Hoewel een aantal maanden ge leden ook al de geruchten de ronde deden over de vestiging van een „bollenstad" tussen Sassenheim en Voorhout, nam men die geruchten toen met een korreltje zout. Temeer daar kortgeleden de commissaris van de koningin in Zuid-Holland, mr. Vrolijk een bollenstad tus sen Voorhout en Sassenheim als „nonsens" van de hand we&. Een hele opluchting toen voor Voorhout omdat een paar we ken eerder gedeputeerde Buy- sert in bedekte termen min of meer het tegenovergestelde had beweerd. Burgemeester Stolwijk, die we gisteren om een reactie vroegen, bleek zelf nog niet op de hoogte te zijn van het bestaan van de concept studie. „De inhoud valt me rauw op het dak. Ik hoef nauwelijks te zeggen dat Voor hout met deze ontwikkeling niet blij is. Een bollenstad wijzen we pertinent van de hand. Op onze medewerking hoeft men niet te rekenen. Het samenwerkingsor gaan Bollenstreek denkt er net zo over. We zullen ons fel tegen deze plannen gaan verzetten". Verbaasde gezichten ook in Zoe terwoude. Gemeentesecretaris Wingelaar: „We- hebben hier al tijd de indruk gehad dat Zoeter woude groen moest blijven. Dit rapport gaat wel een heel ande re kant uit. Daar kunnen we met onze pet niet bij. Ik snap niet hoe ze zoiets op papier kun nen zetten. Bovendien zie ik niet in hoe men in Zoeterwoude- Rijndijk denkt uit te gaan brei den. We hebben daar nauwelijks grond meer. Of ze moeten be doelen het gebied tussen Rijn dijk en Dorp. Maar dat zou een groot groengebied blijven". Herman van Amsterdam [ADVERTENTIE In eU to— Al'E wl**- ZcCZ Cz. mUcU. -D? M/i ZuZVCzCjut A*ct De Nie laat u nooit in de kou staan. Dt A/U CV'&ttno, /0iPt leCctc+os CU. fojij <Vo6v? KATWIJK/ROTTERDAM De 53-jarige stuurman D. Maagde- lijn uit Katwijk aan Zee is woensdagavond bij een ver keersongeluk op de Vondelin- genweg ik Rotterdam om het leven gekomen. De stuurman zat in een door de 32-jarige dek- knecht J. Quist bestuurde auto, die tegen een vrachtwagen bot ste. De brandweer moest beiden uit het wrak van de personenau to zagen. De heer Maagdelijn overleed op weg naar het Dijk- zigtziekenhuis. De heer Quist werd met ernstige verwondin gen in het Sint Franciscuszie- kenhuis opgenomen. HAZERSWOUDE - Het mini- kalfje, waarvan deze week een foto in onze krant stond, was niet het eerste dot geboren werd. In Hazerswoude werd er op 17 februari ook een geboren, dat bovendien maar tien kilo woog, terwijl dat in de Noord- Oost Polder elf woog. Aldus meldt Myriam Hoogeveen (10 jaar) ons, die zelf voor het dier tje zorgt WARMOND Het tehuis voor zwakbegaafde jongens, „Het Warmonderhek" aan de Oranje Nassaulaan, wordt definitief gesloten. Met deze sluiting is tevens een einde gemaakt aan een groot aantal conflicten tus sen het bestuur van de Fren- trop-stichting, de eigenares van het tehuis en de jeugdleiders en tussen de jeugdleiders en de directeur, de heer Vrolijks. Een en ander leidde tot een onrusti ge en gespannen sfeer in het tehuis, waardoor er minder jon gens in Warmond geplaatst werden. Dit had weer tot ge volg dat de financiële positie van het tehuis verslechterde. In 1950 werden de twee villa's nabij de Warmonder Tol door de breoders van Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten ge kocht om er het bestuur en het noviciaat in te huisvesten. Na vier jaar deden de eerste zwak begaafde jongens hun intrede in het tehuis. In 1955 vertrokken de meeste broeders. Een van hen bleef evenwel om tot 1973 de leiding over „het Warmon derhek" te houden. Reeds in het begin van de jaren zeventig rezen er conflicten over de manier van opvang van de jongens. Ben Wagner, een van de jeugdleiders: „Toen ik hier kwam werd er van mij verlangd dat ik constant met de jongens bezig was. Wanneer ze televisie gingen kijken, moest ik mee kij ken, wanneer er een spelletje werd gedaan, moest ik de lei ding nemen. Dat vind ik onzin. De jongens moeten leren eigen initiatieven te ontplooiien en zo veel mogelijk hun eigen proble men op te lossen". De belang rijkste grief tegen het bestuur van de Frentrop-stichting was: „Er zijn een paar goede huizen in het zuiden van het land, daar gaat alle aandacht van het be stuur naar toe. Ons tehuis heb ben ze gewoon verwaarloosd". Het bestuur van de stichting dacht de problemen op te lossen door in 1973 een nieuwe direc teur, de heer Vrolijks, aan te stellen. Uit een onderzoek was namelijk gebleken dat er wel degelijk behoefte was aan een tehuis als „het Warmonderhek" in de regio Leiden. Toen de zaak hiermee niet gesust kon worden, werkte een project groep het plan uit om de ver schillende groepen in aparte huizen onder te brengen met daaraan een soort dienstencen trum gekoppeld, waar de groe pen gebruik van zouden kunnen maken. De leiders van de „Astronau- ten"-groep stelden zich aanvan kelijk afwijzend tegenover dit plan op. Later lieten zij zich door de projectgroep tot een ander inzicht brengen. „Maar toen de plannen zo goed als gereed waren, spraken zij zich weer tegen het plan uit", aldus directeur Vrolijks. „Ze zeiden alle vertrouwen in de stichting en in mij verloren te hebben". Thans zoeken „de Astronauten" een eigen onderkomen, waar zij niet onder leiding van de „Fren trop-stichting zullen staan. Tot augustus zal door de stich ting voor de zestien nog overge bleven jongens een ander tehuis worden gezocht. Voor de veer tien medewerkers is een af vloeiingsregeling. De gebouwen zullen worden verkocht. Nederlands duurste speelfilm mag gezien worden. Paul Verhoe- ven's „Keetje Tippel" naar de verhalen van Neel Doff (1858—1942) is ongetwijfeld de meest ambitieuze productie die ons aan filmhistorie niet al te rijke land tot nog toe heeft voortgebracht. Een poging om de erbarmelij ke toestanden, waaronder de allerarmsten uit ons volk aan het eind van de vorige eeuw maar moes ten zien rond te komen, in beeld te brengen. Geslaagd? Visueel zeer zeker, want wat Paul Verhoeven aan sfeer wist op te roepen en de knappe wijze waarop camera man Jan de Bont het allemaal vastlegde hebben zijn weerga nog voorlopig niet gevonden in de Nederlandse speelfilm. Waar het aan ontbreekt is dra matische kracht. We zien hoe de opstandige Keetje letterlijk door de omstandigheden gedwongen wordt de lichtzinnige kant op te gaan, maar het beroert ons niet echt. Het is of we een aantal schilderijen van Breitner voor gezet krijgen, bewonderen de techniek en kijken geboeid naar de voorstellingen zonder er zelf echt deel van te worden. Dat gebeurt pas halverwege de film als Keetje met dure vrienden in een café chantant belandt. Van de drie films, die Chaplin tussen 1930 en 1940 maakte - „City DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN Leiden Voor elk wat wils deze week in de Leidse biosco pen. Grootste trekker zal onget wijfeld zijn „Keetje Tippel", waarvan de première gaat in Lido. Elders in deze rubriek een recensie van onze redacteur Mi- lo. In Studio draait de nieuwste Bunuel: „Le Fantöme de la Li- berté" oftewel „Het spookbeeld van de vrijheid". In Luxor gaat de spektakelfilm „De Kolos van Rome" en in Camera „City lights". Na slechts een weekje „Way Out" is Rex weer terug op de sextoer met „Bedfeest". Tria non tenslotte prolongeert het kasstuk „My Fair Lady". lights" in 1931, Modem times" in 1936 en „The great dictator" in 1940 - werden beide laatstge noemde onlangs nog eens in hervertoning gebracht. Thans is de 43-jaar oude „City lights" aan de beurt. De film werd gemaakt in een periode, dat de zijgende film zojuist had afgedaan, maar Chaplin was er van overtuigd dat zijn zwerver zou ophouden internationaal te zijn als hij een taal zou gaan spreken en besloot tot wat hij noemde „een romantische pan tomime" met geluidseffecten en door hemzelf gecomponeerde achtergrondmuziek. Charlie is de berooide gentleman in zwer verstenue, die verliefd wordt op een blind bloemenmeisje, dat denkt een gefortuneerde be schermer te hebben gevonden. Dankzij de vriendschap van een aan alcohol verslaafde miljo nair, die hem echter niet her kent als de drank is uitgewerkt, weet Charlie de rol van rijke weldoener lang vol te houden, maar als de miljonair naar Eu ropa vertrekt is hij genoodzaakt allerlei baantjes aan te nemen om de schijn te bewaren. De film heeft zich in ruim veertig jaar uitstekend gehouden. Mime en „timing" van de verrukkelij ke grappen zijn grandioos, maar kritisch bekeken valt het scena rio nu in een aantal korte sket ches uit elkaar. Echter geen re den om „City lights" niet nog eens - en zeker voor de eerste maal - te gaan zien. Het nacht club-diner met de spaghetti en de bokswedstrijd behoren tot het beste wat Chaplin presteer de en het klassiek geworden nogal sentimentele slot mag dan enigszins „uit de tijd" schijnen, de scene past geheel in de toen geldende Chaplin-traditie van een lach en een traan. Monique van de Ven in de titel rol steelt even later de show in een keurige bedscène met Rut- ger Hauer en een bonbon. Daar na is het weer plaatjeskijken. Romantische beelden, die de klok zo'n tachtig jaar terug zet ten. Het slot is abrupt Neel Doff beschreef de periode tus sen haar vierde en veertigste jaar en Paul Verhoeven en sce narioschrijver Gerard Soeteman wilden daarbij geen concessies aan het publiek doen. Als het bovenstaande nogal ne gatief op u overkomt wil dat 'niet veel ten nadele van „Keetje Tippel" zeggen. Alleen dat we iets gemist hebben dat ons bij de keel greep, dat ons met de neus op de schrijnende misstan- den uit de tachtiger jaren van de vorige eeuw drukte. De beelden van de onmenselijke toestanden in de wasserij, de macht van de beter gesitueer den over het hongerende deel van de bevolking, die zij naar hun pijpen konden laten dan sen, roepen die emotie op, maar er zit te veel verguldsel tussen. Niet omdat de broertjes en zus jes van Keetje er in de film te schoon en weldoorvoed uitzien, ook niet omdat de kleuren vaak te warm zijn voor hun trieste decor. Eenvoudig omdat er in de dramatische opbouw iets ont breekt. De scène bijvoorbeeld met de boze winkeljuffrouwen, die Keetje moet bespioneren is veel te tam, evenals het onder drukken van het oproer. We be grijpen de bedoelingen van re gisseur en scenarioschrijver wel, Keetje eenmaal in betere doen wil niets meer van haar vroegere lotgenoten weten, maar het moet ons in de slot tekst nog eens verteld worden. Verhoeven heeft met „Keetje Keetje Tippel vlucht weg met de broden die ze net heeft in de Leidse Nieuwsteeg. Tippel" bewezen een gigantisch karwei als het maken van een historische film aan te kunnen, maar blijft toch te veel in mooi gekozen beelden steken. We zien hem liever in een eigentijds ge geven met mensen van vlees en bloed, dan in een reconstructie van een vervlogen periode die hij zelf niet heeft gekend en misschien ook daardoor met een zekere beschouwelijkheid in beeld brengt. Dat geldt ook voor de acteurs. Monique van de Ven acteert beter en fotografeert nog beter dan in haar vorige films, maar ze blijft toch te modern. Met uitzondering van Andrea Domburg als de moeder en enkele kleinere rollen lijden de meesten aan hetzelfde euvel. Ondanks al deze kritiek: toch gaan zien en zelf oordelen. MILO Omstreeks vijfentwintighonderd jaar gele den legde in Rome een zekere Gaius Mucius de grondslag voor de uitdrukking: „Zijn hand ergens voor in het vuur steken." Aldus toonde hij aan de Etruriërs dat de Romeinen voor geen kleintje vervaard waren. Deze historische daad kostte hem echter wel zijn rechterhand, vandaar dat hij als Mucius Scaevola (de linkshandige) de geschiedenis in gegaan is. Op zichzelf is dit natuurlijk een opmerkelijk feit, maar om er een hele film met een interessant scenario van te maken bleek voor Georgio Ferroni en de zijnen wel een zware opgave. Rome wordt belaagd door omliggende volksstammen en lijkt reddeloos verloren. Mucius (Gordon Scott) denkt daar anders over en onder zijn leiding houden de Romeinen de moed erin. Als hij gevangen genomen wordt redt hij zijn leven door zijn rechterhand in de vlam men te houden. Hij onderneemt bemidde lingspogingen met de vijand en de vrede schijnt nabij. Ware het niet dat de oorlogs zuchtige Tarquinus de boel in de war stuurt Na gekonkel met vrouwelijke gijzelaars en een grootse veldslag daagt de verslagen Tarquinus de éénarmige held uit tot een tweegevecht Ook als „lefthander" blijkt Mu cius onverslaanbaar. Niet alleen doet het uitgebouwde verhaal wat topzwaar aan, ook de uitwerking laat het één en ander te wensen over Dat de eerbiedwaardige Se naat wordt gepresenteerd als een aftands stelletje kibbelende aristocraten is tot daar aan toe, maar dat zelfs een niet-regelmatige bioscoopganger zich voortdurend bewust moet zijn dat de film in studio's is opgeno men, mag toch eigenlijk niet voorkomen. Dan valt „De kolos van Rome" wel erg hard door de mand. P.W.d.V. gestolen uit een bakkerskar De REX vertoont deze week „Bedfeest", een Franse film met de sub tiele ondertitel „dolle pret met een engel in bed". Dat het deze week een Frans hijgwerkje betreft is niet onbelangrijk. De sexmakers uit het land van Marianne besteden nu eenmaal veel meer aandacht aan hun werk dan de Duitsers. Boven dien zit er veel meer humor in. Zo ook met dit produkt, dat niet alleen maar een aaneenschake ling is van bloot Meisjes, die als au-pair hebben gewerkt vertel len hun avonturen, die zich, de titel zegt het al. voornamelijk in bed afspelen. Best aardig af en toe. al doet een bedscène met Verdi's Slavenkoor als achter grondmuziek wat vreemd aan. Maar alles went zullen we maar denken. J.v.d.N. Luis Bunuel staat bepaald niet te boek als de gemakkelijkste filmmaker. Integendeel. De meeste van zijn films zijn moei lijk tot zeer moeilijk en bepaal de scènes worden de bezoeker pas uren later duidelijk. Zo ook met „La Fantöme de la Liberté" (Het spookbeeld van de vrij heid), de allernieuwste Bunuel, die deze week in Studio wordt vertoond. „La Fantöme de la Liberté" is een uiterst merkwaardige film. Luis Bunuel laat zien wat er allemaal kan gebeuren als er op de wereld volledige vrijheid zou bestaan. Als iedereen zou kun nen doen waar hij zin in heeft Bunuel doet dat middels een lange reeks scènes, die in feite mets met elkaar te maken heb ben, maar door de meester met raffinement aan elkaar zijn ge last Steeds komt een persoon, die aan het einde van zo'n frag ment in beeld komt terug in het volgende. Zo zou het een einde loze film kunnen zijn geworden. Maar omdat ook Bunuel maar anderhalf uur celluloid tot zijn beschikking had eindigt de film zonder echt slot Vreemde taferelen te over deze week in Studio. Want wat te denken van vier monniken, die samen met een in nachtgewaad geklede vrouw zitten te kaarten om geld... En zo zijn er tal van scènes, die zeer vreemd voorko men. Persoonlijk vond ik een van dé laatste stukjes het sterkst Een jongeman schiet van de hoogste verdieping van een enorm flat gebouw willekeurig mensen dood met eert precisie-geweer. Hij wordt gegrepen, krijgt na een proces, dat 14 maanden duurt de doodstraf, maar wordt op vrije voeten gesteld. Het deed me denken aan een politie ke gebeurtenis uit het nabije verleden. Lees voor het flatge bouw maar eens een bommen werper. Voor de willekeurige mensen Vietnamezen, voor het proces Watergate en voor de doodstraf de publieke opinie... Dan wordt het duidelijk wie de jongeman moet zijn. Maar neem mij niet kwalijk als u denkt, dat Bunuel iets heel anders bedoelt Jan van der Nat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 5