Willem Parel gold destijds als „Waterverf" Nooit op zondag telt niet voor Smeekes van STER GERDA NAAST SJEFKE Loekie moet blijven... De figuratie en het verlangen RADIO VANAVOND TELEVISIE DINSDAG Eümziam I=ES2iiiëë™ EggSSfflBBi RADIO DINSDAG cnssaMH TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 3 MAART 1975 STERrdlrecteur Chr. Smeekes blijft rijn stok paarden berijden. Hij wil nog steeds graag reclame tussen de programma's in, het liefst in ingelaste pauzes in druk bekeken series. En verder staat hij reclame op zondag voor. Wat hem betreft had het gisteren al zover mogen wezen. Hoe hij ook betoogde, dat zonder de STER de kijker nog geen kwart aan TV zou hebben van wat deze thans aan het oog voorbij kan laten rollen zowel naar kwaliteit als hoeveelheid gemeten de weerstanden bleven groot, vooral in het noorden van het land, waar voor velen de TV nog steeds een ding des duivels is. Het zuiden heeft geen bezwaar tegen reclame op zondag, „ook al zijn ze hartstikke katholiek", zoals Chr. Smeekes het heel kernachtig uit drukte in het reclameblad „Adformatie". In dit blad spreekt de STER-directeur er zijn vreugde over uit, dat zijn standpunt veld wint. De weerstand tegen TV-reclame vermindert. Een Nipo-onderzoek in 1972 bracht aan het licht, dat 63% van de ondervraagden tegen reclame was. De rest was toen voor. Nu is Intomart onlangs ook met onderzoekcijfers ge komen en blijkt, dat de 30% voorstanders zijn gebleven, maar dat de tegenstanders in tweeën uiteen gevallen zijn: de helft is nog tegen, de andere helft heeft geen bezwaar meer. Met zijn voorkeur voor het onderbreken van program ma's voor reclame zit hij echter nog niet goed, want daar is slechts een kwart van de onder vraagden voor te porren. Maar zijn voorrang voor de zondag wint veld: 53% voorstanders maken meer dan de helft plus één uit. Chr. Smeekes drukt zijn inzicht in TV-reclame uit in tien stellingen, waarvan wij er hier graag een paar willen weergeven. Hij noemt STER- zendtijd van belang voor adverteerders, recla mebureaus, filmproducenten, omroep en het publiek. Het publiek komt hier nadrukkelijk op de laatste plaats; of per ongeluk natuurlijk, maar dan is het een veeg teken of wel een freudiaanse verspreking. Zijn tweede stelling luidt, dat pogingen om deze zendtijd te beper ken of niet uit te breiden niet in het belang zijn van deze groepen. Maar misschien is het wel zo, dat bij de critici van de stellingen van Chr. Smeekes: „Het zuiden wil reclame op zondag al zijn ze hartstikke kath oliek". de heer Smeekes juist het publiek op de eerste plaats komt. Dit heel andere uitgangspunt leidt tot een heel andere benadering van het ver schijnsel TV-reclame. We hebben hierover in het verleden al eens van gedachten gewisseld met de heer Smeekes. We hebben hem toen ervaren als een man, die zijn opvattingen staat, maar die ook veel begrip kan hebben voor andere standpunten dan de zijne. Verzet tegen reclame op zondag vindt Smeekes politiek gedram. Zijn argument daar voor: „Kijk eens wat er op zondag gebeurt. Stoeten auto's naar het strand, naar het bos zie de troep die uit de stad in het bos wordt gedonderd". Dit argument riekt ons toch teveel naar de gedachtegang: Hij maakt er een zootje van, dus mag ik er ook een zootje van maken. Het verleden jaar gehouden onderzoek is opge zet voor en met de NOS. De afdeling studie en onderzoek van de NOS concludeert uit de cijfers dat TV-reclame op zondag een haalbare kaart lijkt Smeekes vulde deze conclusie aan met: „Althans beter haalbaar dan tussen de programma's, waar de omroep ook niet erg voor geporteerd is". Van hen die zendtijduit breiding willen financieren uit reclamegelden, staat bijna 70% niet afwijzend tegenover recla me op zondag. Tot slot toch nog een paar stellingen van Chr. Smeekes met daarbij de gedachten die ze lo smaken: „Misleiding is meer een politieke uit vinding dan een economische realiteit". Ak koord met dien verstande, dat misleiding in de reclame met een korreltje zout onschadelijk kan worden gemaakt en dat politieke mislei ding direct het maatschappelijk welzijn aantast Ter gelegenheid van het Jaar van de Vrouw, dat de VPRO niet ongemerkt voorbij wil laten gaan, krijgt in de komende Van Oekel-show op 18 maart naast Sjefke ook een vrouw een presenterende taak op tekst van Wim v.d.Lin- den en Wim Schippers. Die uitverkiezing valt ten deel aan Gerda van Houten, 20 jaar, uit Amsterdam, die zich tijdens de opnamen de Vrouw van het Jaar voelde. Hoor hier hoe het haar verging: Gerda: „Ik heet eigenlijk Carrie van Haeften met ae, maar een of ander type-mens van de VPRO heeft een fout gemaakt en zodoende is nu Gerda van Houten mijn artiestennaam ge worden. Ik figureer al jarenlang. In het dage lijkse doen ben ik een werkende jongere. Ik werkte op een atelier, als serveerster en mo menteel sta ik bij een dokter in de huishouding en mag ik ook de patiënten binnenlaten. Ik doe als figurante al langer de Van Oekelshow, de laatste keer nog schouder aan schouder met Barend Servet, maar ik mocht nooit veel zeg gen. Voor deze speciale gelegenheid hebben Schippers en v.d. Linden tekst voor me ge schreven. Die had ik eigenlijk uit mijn hoofd moeten leren, maar ik kreeg die tekst zo laat, dat ze mij hebben toegestaan, dat ik de tekst van het papier aflees met als Sjefke en met net zulke uitdrukkingen, al zijn het er minder. Bij het begin moet ik zeggen: „Hier ben ik dan reeds. Zó goed?" Tussen de bedrijven door moet ik nog even naar achteren en moet ik rare gezichten trekken. Dan krijg ik ook nog ruzie met mijn assistente, een tut van een mens, die nog niet eens een plaatje op kan zetten. Dan moet ik zeggen: „Toevallig ben ik hier officieel door Arie Kleiwegt als presentatrice uitgenodigd". Ik moet de popgroep „Dump" aankondigen met de pianiste Annabella en ook de groep „Lucifer". Aan het slot van de voor stelling komt er een man de studio binnen, die knap boos is en mij wegsleept. Hij schreeuwt daarbij: „Denk je dat ik een beetje in de keuken ga staan. Daar hoor jij thuis. Jij hoort de pannen te wassen". WIIWIIIIII En dan nog: „TV-reclame mag niet irriteren, irritatie is meer een Nederlands syndroom dam een internationaal verschijnsel en er zijn trou wens heel wat meer leuke dan irriterende reclamefilmpjes". En als we dit onderschrijven, ontdekken we met deze bijval voor de stellige ontboezemingen van de heer Smeekes, dat we ongeveer uitkomen op het aan het licht ge brachte Intomart-gemiddelde. Het jongste Intomart-onderzoek, dat vooral was bedoeld om de meningen over de STER-re- clame te peilen, bracht ook met betrekking tot andere programma's cijfers aan het licht, die een aardig inzicht geven over de waarderin gen. Over kinderen gesproken: 71 pet. kijkt bijna elke dag naar tv-reclame, maar jongens kijken meer dan meisjes, terwijl de meisjes de reclame over het algemeen leuker vinden. „Daar begin nen de huisvrouwtjes al te komen", tekenen de verwerkers van deze cijfers aan, die hiermee Dolle Mina tegen de haren in strijken. Voor de jeugd moet Loekie blijven. In vergelijking met andere programma's scoort Loekie erg hoog, nl. 93 pet. Daarboven of gelijk staan Popeye, Ti-ta-tovenaar, Swiebertje (98 pet) en Hameien. Daaronder komen: Stuif es in (90), Zorro (90), Black Beauty (88), Zwijgen is goud (87), Stratemaker op zee en natuurfilms (83), Kijkkast (82), Beverly Hillbillies (81), Bibele- bons en Toppop (75) en Star Trek (69). Bij de STER hecht men zeer aan Loekie de Leeuw. Men vroeg omtrent Loekie buiten aan wezigheid van de ouders de kinderen bijkans het hemd van het lijf. Kijk je elke dag naar Loekie? 38 pet. Vind je Loekie leuk? 81 pet. Ken je Loekie? 72 pet. Moet Loekie blijven? 77 pet. Gerda: „Zo'n type-mens van de VPRO heeft een fout gemaakt". Juist vanmiddag heeft Bob Uschi zijn NOS-ru- briek „Radiorama" op Hilversum 3 uitgebreid gewijd aan het verschijnsel „figuranten", dat men in Hilversum bijzonder goed kent, omdat ze soms in massa's in bestelwagens worden aangevoerd. Willen zij alleen maar figureren of hopen zij ontdekt te worden en carrière als artiest(e) te kunnen maken? Bij het figuranten- bureau Thonhauser in Amsterdam staan niet minder dan 6000 mannen en vrouwen als figu rant ingeschreven, allemaal potentieel talent, waarvan veel zichzelf geroepen acht. Maar als je het ze vraagt, zeggen ze alleen maar: „Ik doe het voor de lol en voor de centen en als ik ontdekt word, is dat mooie meegenomen". Wat zij werkelijk denken, zeggen ze niet. Onuit sprekelijke verlangens laten zich niet zo gemak kelijk onder woorden brengen. NEDERLAND I ■DUITSLAND I Twintig jaar geleden genoot ca- baratier Wim Sonneveld zo'n grote populariteit als de Am sterdamse orgeldraaier Willem Parel in het zaterdagavond ra dioprogramma van de VARA, dat men besloot rond deze fi guur 'n hele filmkomedie op te bouwen. Gerard Rutten zou de regie voeren en Eli Asser zou weer voor de tekst zorgen. Helaas zag men daarbij over het hoofd dat een dialoog voor een radiostrip heel wat anders is dan het schrijven van een films cenario en „Het wonderlijke le ven van Willem Parel" werd dan ook - op het liedje „Poen, poen, poen, poen" na - een jammerlij ke mislukking. De Amsterdam se pers probeerde nog vriende lijk voor de film te zijn, maar de andere kritici waren meedo genloos. Wat een bioscoopex ploitant verleidde tot het plaat sen van een advertentie, waarin hij citaten uit de Amsterdamse recensies tegenover andere zet ten, met het verzoek op te bellen indien men het met het oordeel niet eens was. Met als gevolg dat menige kriticus 's nachts uit zijn bed werd gebeld om een dronken stem te horen zeggen dat hij het „WAÓééterverf vond. Sonneveld keerde de film te leurgesteld de rug toe, maar ac cepteerde enkele jaren later toch een aanbod uit Hollywood om een van de Russische diplo maten te spelen in Cole Porter's HOU HET SCHERM IN HET OOG In 1973 waagde Sonneveld nog maals de stap naar de filmstu dio met „Op de Hollandse toer". Het liep wederom op een bittere teleurstelling uit „Silk stockings", een musical naar Ernst Lubitsch's filkome- die „Ninotchka" met Greta Gar- Na twintig jaar zullen we waar schijnlijk wat milder tegen „Het wonderlijke leven van Willem Parel" aankijken. Niet alleen omdat het ons de kans geeft Wim Sonneveld nog eens in ac tie te zien, maar ook omdat de inmiddels eveneens overleden Hans Kaart, Thom Kelling en Perone Hosang er nog in optre den. Ned. I, 20.35 uur. Mooie toekomst Wat denken jonge mensen straks met hun diploma te doen nu de economie steeds moeilij ker draait en de werkloosheid toeneemt? De KRO laat de jeugd daar zelf over vertellen; vanavond komen enkele jonge sociologen aan het woord. Ned. I, 20.21 uur. Rooilijn Vanavond zendt de KRO in de rubriek Rooilijn een reportage uit van André Truyman, ge maakt in Senegal, naar aanlei ding van de stijgende import van groenten uit de Sahellanden op de Europese winterm arkt. Deze reportage, waarin de acti viteiten van BUD-Senegal (tuin- NOS/NOT 10.45 Schooltv 18.15 Nederlands voor buitenlan ders, Teleac (herhl. les 5) NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Voor een briefkaart op de eerste rang 20.00 Journaal 20.20 Een mooie toekomst 20.35 Het wonderlijke leven van Willem Parel, speelfilm 22.05 Rooilijn 22.30 Symbiose 22.35 Journaal l5U.ldzlHJ5l.MII NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de zigeuner 19.25 NL-Tippers 20.00 Journaal 20.21 Ons kent ons 21.20 De FBI 22.10 Aktua tv 22.50 Journaal 18.05 (K) Die junge Anwalte. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (I) Die junge Anwal te. vervolg. 19.48 (K) Intermezzo. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Data - beelden - achtergronden. 21.00 (K) Wedstrijd ZDF tegen ARD. DUITSLAND II 18.20 (K) Tekenfilm. 18.35 (K) Tekenfilm. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Die Neun. Informatief programma. 20.15 (K) Infor matief programma. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Die Gewehre der Frau Carrar,- film. 22.45 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS v-serle. 18.45 (K) Informa tief programma. 19.15 (K) sport. 19.39 (K) Mededelingen en weerbericht. 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Les Assa3lns de l'ordre, speelfilm. 22.00 (K) boeken nieuws. 22.35-22.55 (K) Journaal m. o.m. Wetstraat. HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending van DS'70. TRO- S: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) A la carte: operamuziek (gr.). EO: 20.00 Reformatie en reveil. 20.15 (S) EO-Metterdaad. 20.30 (S) Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten: Lijdensmedidatie. NO- S: 21.30 Frans chansons (gr.). 21.45 (S) Eurolight. 22.25 Uitzending van de Bond zoneer Naam. 22.30 Nieuws. NCR- V: 22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 NOS-Jazz Jazz in Aktle. .23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer. PP: 19.00 D'66. EO: 19.10 Lectuur op tafel: informatie over boe ken en periodieken. 19.20 (S) Wij heb ben een woord voor de wereld: gewijde muziek. 19.45 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 (S) Alexander Voormolen 80 jaar: ka mer- en orkestmuziek. 21.15 (S) Klassie ke pianomuziek. 22.00 (S) Llterama-llve: kroniek over boeken, schrijvers en to neel. 23.00 Vrouwen in de DDR: klank beeld. 23.20 (S) Radio Kamerorkest met zangsoliste: muziek. 23.55- HILVERSUM 18.02 Joost mag niet eten. avhO: 19.02 Drie loopt achter: Rock Roll. VPRO: 20.02 (S) VPRO-maandag: nieuwe pla ten op het terrein van pop, jazz en blues. (20.02 (S) Tilt, een aktleprogram- ma met bonus top-tlen. 21.20 (S) Jazz uit de West. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Don kers). NOS: 1.02 Tineke. 4.02 Washand je. VARA: 6.02-7.00 Alfred Lagarde. NEDERLAND NOS/NOT 10.45 Schooltv TELEAC 12.15 Flexibele school (herhl. les 3) 18.35 Menselijk lichaam (les 0) NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal EO 19.05 Kinderkrant 20.00 Journaal 20.21 Vluchthavens in de natuur 21.00 Orgel recital 21.20 Nader bekeken 21.55 Tenslotte VPRO 22.00 Het drielandenpunt, korte tilm 22.30 Slmon de Pilaarheilige, kor te speelfilm 23.15 Journaal NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Herkent u deze tijd? 21.15 Springtrofee 22.05 Hier en nu 22.45 Wereldgebedsdag NOS 22.55 Den Haag, vandaag 23.10 Journaal DUITSLAND I 18.05 (K) Carmen, opera van Blzet. 18.40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) Eln Fall für Manndli, tv-serle. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Verelnt bei Flachs und Versen. 21.00 (K) Twee films naar vertellingen van Henry James. 22.45-23.05 (K) Journaal, weerbericht en kommentaar. 18.20 (K) Mannerwirtschaft, tv-serle. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Ehen tor Gericht, serie. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Discussie over de nieuwe regeling van de echtschei ding. 22.00 (K) Vernissage: Duitse klein- kunstprijs. 23.00 (K) Journaal. 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Elephant Boy, jeugd-serie. 18.30 (K) Informatief programma. 19.00 (K) Tlenerklankeri. 19.42 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Jour- naai. 20.15 (K) The Organisation, satiri sche serie. 21.05 (K) Wetenschappelijk programma over de gezondheid. 22.25 (K) Gastprogramma. 22.55 (K) Journaal m.o.m. Wetstraat. 23.15-23.45 Serie pro- HILVERSUM I KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Woord. 7.07 (S) Badlnerie: klassieke muziek (gr.). (7.30 Nieuws; 7.41 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M: een programma voor het Hollandsche Huishouden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassie ke muziek met om 10.30 Nieuws. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheep spraat: Informatie voor schippers. 12.00 Bericht Vastenaktie. 12.01 (S) Van twaalf tot twee. met om 12.30 Nieuws en om 12.41 Echo. 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag, met om 15.30 Nieuws. Overheidsvoorlichting: 17.00 Oprichting van de Universiteit van Suriname. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. P.P.: 18.19 Uitzending Partij. KRO: 18.30 Nieux 8.41 Echo. w Wim Sonneveld in „Het wonderlijke leven van Wil lem Parel". V.l.n.r. Joop Do- derer, J. Ellerbrak, Hans Kaart, Wim Sonneveld en Albert Mol. bouwbedrijf) kritisch worden gevolgd, bevat onder meer een intervieuw met president Leo pold Sedar Senghor. Ons kent ons De spelshow „Ons kent ons", vanuit de Orangerie in Roer mond - gepresenteerd door Rob Out - wordt opgeluisterd door het Amerikaanse trio Labelle. Deze formatie Patti Labelle, No- na Hendryx en Sarah Dash, maakte onlangs furore met het liedje „Voulez-vous coucher avec moi ce soir?", waarmee de afgelopen weken de eerste plaats van de Nederlandse hit parade werd bereikt. Ned. II, 20.21 uur. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal). 8,50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tot muziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S Mono) Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws. 11.03 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom Twaalf: gevarieerd programma, met om 11.55 Beursberichten. Overheidsvoor lichting: 12.30 Uitzending voor de land bouw. AVRO: 12.40 (S) Otten en Otten. In muziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio- journaal. 13.21 (S) Kerkorgel con eert. 14.00 (S) Het hoedje met de groene veer, hoorspel (dl. 5). 14.32 (S) Engelse koormuziek. 14.58 (S) Radio Kamer Or kest met solist: oude muziek. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Gebak ken vensterbanken: kindermagazine. 17.00, (S) Mobiel een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwe reld. (Tussen 10.30 en 12.00 NOS: W.K. Hockey In Kuala Lumpur). 12.03 (S) Drie tussen de middag: VARA's visite vanul- t. 14.03 Gesodemeurders, een mieters' programma. 16.03 (S) Mix, met o.a. de LP-top 20. NOS: 17.55 W.K. hockey In Kuala Lumpur. De NOS voldeed gisteravond weer in hoge mate aan de haar opgelegde taak van vooral infor matief te zijn, met de vertoning van een documentaire over mul ti-nationals. Zij paste in een se rie van drie onder de overkoe pelende titel „Mogelijk morgen" waarin, als ik wel ben ingelicht, ook nog programma's over het feminisme en over het toekom st-denken (futurologie) zullen verschijnen. Dat over de wijd vertakte ondernemingen getuig de om te beginnen van een zeer studieuze aanpak en eindredac teur Ton Neclissen moet een berg research-werk hebben ge daan, voordat hij samen met regisseur Vincent Monniken dam, het werkstuk als voltooid kon beschouwen. De grote verdienste van de do cumentaire was, dat het gangba re, maar soms zeer tegengestel de opvattingen, over een zwaar geladen kwestie overzichtelijk op een rijtje zette. Vóór- en tegenstanders van de multi-na tionals kwamen aan het woord, met dien verstande dat het uit sluitend ging om mensen met enig recht van spreken: Charles Levinson, prof. J. Jay Forrester, prof. Galbraith, Jean Jacques Servan Schreiber, Mansholt, Prof. Kuin, ik noem er nu maar enkelen. Hun verklaringen wer den bovendien op een pakkende manier met terzake doende beelden geïllustreerd. Wij werden zodoende op onze beurt aan het denken gezet. En niet dat wij er ooit uit zullen komen, uit deze barre proble matiek, maar de confrontatie op zich was boeiend genoeg. Het programma werd overigens ge presenteerd door een bij mijn weten geheel nieuwe t.v.-figuur: mr. Pieter van Vliet. Ik heb eigenlijk nooit precies geweten wat een presentator moet heb ben om een goede presentator te zijn. Wel echter springt een slecht presentator onmiddellijk in het oog; zo leert de ervaring. Maar Pieter van Vliet hield zich voortreffelijk staande. Mis schien is er wel sprake van een ontdekking. Met de door Jan Keja bewerkte en geregistreerde verhalen van Roald Dahl heeft de TROS een zeer goede greep gedaan. Dat van gisteravond „Op weg naar de hemel" mocht bepaald een juweeltje worden genoemd. Het slot was origineel, de manier waarop het in scène was gezet liet werkelijk niets te wensen over. Keja heeft een droge, praar bijzonder doeltreffende „beeldende" verteltrant, die de spanning van de eerste tot de laatste minuut vasthoudt. En Loudi Nijhoff - wat een geweldi ge actrice is dat toch - en Lo van Hensbergen pasten precies in zijn opvattingen. Men zou hem, Keja, graag ook eens wat werk van iets langere adem zien doen. Over de zaterdagavond valt niet zo heel veel te vertellen. Van „Bingo" heeft de K.R.O. zelf inmiddels ook kennelijk inge zien, dat het echt niet langer meer kan. En de „Wie-kent- kwis" biedt geen mogelijkheden tot ook maar de geringste ver rassing. „Brandpunt" schonk te recht ruime aandacht aan de ontvoering van de heer Peter Lorenz, en liet de achtergronden van de verschrikkelijke zaak door H. J. Neuman belichten „voor arbeiders verklaren", zou Gerard Reve waarschijnlijk zeg gen. En ook kwam de nog al ondoordringbare Amsterdamse metro-kwestie, met allerlei ver takkingen aan de orde. Zij werd merkwaardigerwijs toegelicht door een Groningse wethouder, de heer Max v.d. Berg met na me. Alsof wij Han Lammers niet hebben en Riethof niet had den. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2