i
MET TONY NOLTE
MUZIEK IN MIES
D'R VRIJDAG AVOND
"De kraandrijver
TECHNIEK
VVDM krijgt rectificatie
van Wereldomroep
TELEVISIE VANAVOND
Hilversum 3 in stereo
WK-hockey op radio
i.iiiLuym.iiga^
RADIO VANAVOND
IflIYHftVHBIiy
TELEVISIE ZATERDAG
an
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LE1DSE COURAN
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1976
Eerst jarenlang met Mies
Bouwman „Eén van de acht"
en nu weer „Zitten en lachen
op de vrijdagavond" zonder
één wanklank in de begelei
ding van het orkest, daarvan
kan men zeggen dat er muziek
in zit. Dit werd er letterlijk
en figuurlijk ingebracht door
orkestleider-arrangeur-compo
nist Tony Nolte (43), die zijn
eigen vakmanschap niet uit
wil vlakken, maar de eer
vooral laat aan Mies, omdat
deze nooit in produkties, on
derwerpen of kijkdichtheden
denkt, maar altijd in mensen.
Dit nu stelt weer bijzondere eisen aan
de mens die de muzikant is en die
kwetsbaar is, omdat hij open moet
staan voor het muzikale beeld, dat in
de noten ligt verscholen. Speciaal in
het vrijdagprogramma van Mies moet
hij zich onderschikken aan de ideeën,
die door de kijkers worden aangedra
gen en waaraan hij tegelijkertijd me
lodische karakteristiek moet verschaf
fen. Tony Nolte heeft er geen bezwaar
tegen als men dat commercieel musi
ceren noemt Zelf praat hij liever over
het bruikbaar maken van muziek.
Tony: „Vanavond moet er weer een
programma uit Gisterochtend belde
Mies mij. Twee door haar gedachte
nummers konden niet doorgaan. Daar
heb je dan je werk aan gehad, maar
er moet iets nieuws voor komen en
daar heb je opnieuw je werk aan. Nu
kun je op zo korte termijn geen nieu
we arrangementen voldoende geco-
pieerd krijgen om het hele orkest te
voorzien. Voor die gevallen heb ik
altijd wat composities achter de hand,
die bij het uit te beelden idee aange
past moeten worden. Dat vergt een
grote soepelheid van het orkest. Ga
maar na. De vorige keer moest een
uitgebreide accordeongroep muzikaal
in de watten worden gelegd. Van
avond een amateurtoneelgroep en een
agrariër, die met een act komen waar
in een liedje moet worden begeleid. En
dan loopt er nog een oude man rond
van in de tachtig, die met een koortje
ten tonele verschijnt Die moeten we
zo simpel mogelijk orkestraal aankle
den. zo dat hij het kan verwerken en
de kijker toch met enige compositori
sche verrassingen in de kamer zit
Even later zal Catharine Valente daar
weer staan die met vol muzikaal ver
mogen in de wolken wil worden gehol
pen. Zo'n mens zingt pas goed als ze
zich in de zevende hemel voelt Dat
luistert nauw tussen muziek en orkest
Ik had nog eens een keer Josephine
Baker op het podium. Die arriveerde
een uur voor het optreden met „J'ai
deux amours" voor het orkest. Uit
haar valies viste ik de muziekop van
dat nummer, waarmee ze veertig jaar
lang alle orkesten ter wereld had afge
lopen. De noten waren niet leesbaar
meer, omdat honderden dirigenten
hun eigen notities erbij geschreven
hadden. Sommige orkestleden pikten
dat niet en vonden dat dat mens maar
a capella moest zingen. Dan worstel
je een uur met je mensen en dat soort
bladmuziek, waaruit dan toch muziek
ontstaat zodra het opnamelampje gaat
branden, want op dat moment neemt
elke muzikant zichzelf 100 pet. serieus.
Muziek moet klinken en een zangstem
moet gedragen worden door muziek".
Nachtclubs
Met enige diploma's en praktijkerva
ring als boekhouder ging Tony Nolte
destijds de dienst in. Daar ontwaakte
zijn muzikale ambitie, die van huis
uit was gevoed door pianoles. Na
dienst streepte hij debet en credit
tegen elkaar weg. Hij trok door Euro
pa mee met alle grote orkesten in
nachtclubs, waarmee Europa was be
zaaid, toen de discotheek nog uitge
vonden moest worden. Daar leerde
hij het vak tot in de vingertoppen.
Het zwijgend converseren tussen diri
gent en orkest, waarbij elk gebaar of
alleen maar een oogopslag volstaat
om die nuances hoorbaar te maken,
die muziek werkelijk doet leven en
waardoor het leven zelf als een ver
rukking ervaren wordt. In al die sho
workesten speelden muzikanten van
avondschemering tot ochtendlicht,
een onuitputtelijk reservoir van ge
routineerde musici, die wals en
swing, jazz en operette uit de mou
wen van him kleurige jasjes schud
den. Die mensen hebben ze nodig bij
de tv, waar Gré Brouwenstein, Chris
tine Deutekom, Willy Caron, maar
ook Margit Schramm, Rudolf Schock,
een Liesbeth List of een bedremmelde
amateur het volle pond aan muzikale
omlijsting eisen. Uit de popgroepen
komen te weinig allround musici
naar voren en klassiek geschoolde
conservatoriumleerlingen missen de
soepele toonvorming bij het improvi
seren en het spelen met het ritme.
Daarom wordt er nu door ervaren
muzikanten op diverse muziekscholen
bijles gegeven in moderne sound en
eigentijds ritme. Count Basie doet
met koper heel andere dingen dan een
klassieke hoornist. De klassieke ko
perblazer kan veel leren van Basie in
de produktie van klanken en hitge
voeligheid.
Toen de Ramblers verdwenen kreeg
Tony Nolte van de VARA de uitnodi
ging om een dansorkest samen te stel
len. Daar heeft hij heel wat „Zomaar
zomeravonden" mee gevuld. Tot Mies
kwam met „Eén van de acht" en in
haar jaar niets doen de TROS met
Tony Nolte: "Als muziek alles voor je betekent ben je er altijd
mee bezig".
„Zevensprong". Die sprong maakten
hij en zijn orkest nog eens, toen ze
met Mies mee overwipten naar de
AVRO. En dit allemaal als uitvloeisel
van destijds zijn eerste medewerking
aan VARA's Fenklup. En dan nu,
uitgeleend aan de TROS, ook nog met
„Een rondje Amsterdam" naar Mont-
Een muzikant is ook een kwetsbaar
man, omdat zijn beste jaren liggen
tussen de 30 en de 50. Voordien mist
hij routine, nadien de souplesse. Ve
len beleggen hun geld in een (te) duur
huis, dat verwisseld kan worden voor
een flatje als het mis loopt. Zo ook
Tony Nolte in zijn landhuis in Loosd-
recht aan het water.
Tony: „Een free lance-muzikant leeft
van jaar tot jaar. Als hij maar spelen
mag. Dat is zijn grootste zorg. Wil hij
in trek blijven, dan moet hij door
kneed zijn. Hij bepaalt niet zelf zijn
repertoire. Dat doet de maker van het
tv-programma. Dat vereist een grote
lenigheid in het arrangeren, een van
mijn liefste bezigheden Mijn srhnline
daarvoor heb ik ontvangen uit het
r.ooit eindigende beluisteren van de
grootheden op dit gebied. Die mensen
'hebben ideeën, waaruit rijkdommen
aan mogelijkheden te putten vallen.
De bronnen blijven stromen voor wie
geïnteresseerd blijft zoeken. Als mu
ziek alles voor je betekent, doe je dat
vanzelf".
Muzikanten in showorkesten zijn van
vele markten thuis, beheersen meerde
re instrumenten en leiden uit de in
strumentenkeus van de arrangeur de
sfeer af die zij aan de muziek moeten
meegeven. Op basis van ritme ontleent
hun muziek daaraan zeggingskracht.
Tony: „Ik verbaas mij altijd over mijn
buitenlandse collega's, zoals James
Last, die met het gezicht naar het
publiek gekeerd het orkest dirigeren.
Ik zou het niet kunnen, omdat het niet
om mij gaat, maar om de muziek. Die
zegt alles. Ik klap dicht als ze mij een
microfoon voorhouden. Dan kan ik
geen woord meer uitbrengen".
Wat Tony betreft is het daarom goed,
dat Mies gewend is haar eigen woord
je te doen.
TON OLIEMULLER
Mies Bouwman wil vanavond weer es Voor de zesde en laatste keer: Johnny
zitten en een beetje lachen. en Tonny.
j j m
Het NCRV-programma Ander
Nieuws gaat over "Dekraan-
drijver", waaraan vorm wordt
gegeven door Plet Snijders,
kraanmachinist in de haven.
Hij verricht zijn werk tiental
len meters boven de begane
grond en is dan een klein mens
je temidden van de overweldi
gende techniek van onze tijd.
Die techniek schrijdt nog dage
lijks voort. Grenzen worden
overschreden, de kranen wor
den groter, de automatisering
neemt de mens steeds meer
werk uit handen. Ia er op dit
gebied een grens en zo ja, wan
neer is die bereikt? Hoe blijft
een man als Piet Snijders over
eind? Behalve deze kraandrij
ver komt ook aan het woord
prof. Schuurman, die zich in
tensief bezighoudt met de mens
en de techniek en in deze uit
zending zijn visie geeft op de
vraag of de mens zich in deze
technische wereld nog wel kan
ontplooien.
Ned. I. 22.40 uur.
Swiebertje
Wordt Swiebertje de baron? De
aflevering van vanavond heeft
de titel gekregen: "Baron Swa-
bertje". Het waarom van deze
merkwaardige benaming zal
aan het einde van deze uitzen
ding wel duidelijk worden. Ze
ker is. dat het personeel van de
barones een groot aandeel heeft
in het geheel. De zaak komt aan
het rollen, wanneer de barones
ontdekt, dat haar juwelen zijn
verdwenen. Direct worden de
eventuele dieven op een rijtje
gezet Maar er is er maar één
die het gedaan kan hebben, die
zwerver, die Swieb. Hij is alleen
maar aan de voordeur geweest
en toen weggestuurd door Jaco
bus
Ned. 1,19.05 uur.
Johnny en Tonny
Vanavond zendt de NCRV de
laatste televisie-revue uit met
Johnny Kraaykamp en Tonny
Huurdeman. Na voorstellingen
in Amstelveen en Oss werden
de opnamen van deze show ge
maakt in schouwburg "Het
park" in Hoorn. Medewerken
den zijn deze keer Wim Wama,
Rita Hovink, Oscar Harris, Ri
chard Ross, de Frans Rafall
Dancers en Harry de Groots
Theaterorkest.
Ned. I, 21.10 uur.
De AVRO brengt in "Sportpa-
norama" een samenvatting van
de belangrijkste partijen die
vandaag zijn gespeeld in het
ABN-wereldtennistoernooi. On
der anderen nemen hieraan deel
Tom Okker, Arthur Ashe en
Björn Borg. Commentaar wordt
geleverd door Willem Duys.
Ned. II. 22.50 uur.
?eter Holland (Jacobus), Paul Meyer (Kokky) en Leontine Ceulemans (Bella) in de
aflevering "Baron Swabbertje".
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - De Wereldomroep betreurt de manier, waarop zij
in een van haar Engelstalige uitzendingen (september vorig jaar)
heeft gesproken over de vereniging van dienstplichtige militairen
(VVDM). De directie van de omroep heeft de WDM gevraagd
in een volgende uitzending haar activiteiten uiteen te zetten.
Het WDM-bestuur had dit geëist in een boze brief, naar aanleiding
van de bewuste uitzending, waarin de WDM werd afgeschilderd
als sterk links getint. "Enige campagnes van de WDM waren bijv.
gericht op de weigering een meerdere te groeten, dus u kunt zelf
nagaan wat voor vereniging dat is", aldus de in het programma
uitgesproken tekst.
Volgens de Wereldomroep is in de uitzending "op onvolledige wijze
informatie verstrekt over de WDM". In tegenstelling tot de
bestaande richtlijnen gebeurde dit op een manier, die getuigde van
een zeer subjectief oordeel, aldus de directie van de Wereldomroep
in een verklaring. De WDM krijgt haar "rectificatie" in de vorm
van een vraaggesprek met een van de bestuursleden van de
vereniging.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - Het programma van Hilversum 3 zal omstreeks
1 juni van dit jaar geheel in stereo kunnen worden uitgezonden.
Dit is mogelijk, doordat dan de nieuwe studio-apparatuur beschik
baar komt, door middel waarvan de disk-jockey's zelf hun uitzen
dingen in stereo kunnen verzorgen.
Tot nu toe kon het Hilversum 3-programma slechts voor een deel
in stereo worden uitgezonden,"omdat gebruik werd gemaakt van
een disk-jockey-taf el die alleen voor uitzending in mono geschikt
was. De nieuwe apparatuur is in nauw overleg met de betrokken
disk-jockey's ontworpen en vervaardigd door de technische dienst
radio van de NOS.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM - De NOS-radio schenkt uitgebreid aandacht aan
het toernooi om het wereldkampioenschap hockey, dat van zater
dag 1 tot en met zaterdag 15 maart in de Maleisische hoofdstad
Kuala Lumpur wordt gehouden en waar de Nederlandse ploeg
de wereldtitel moet verdedigen. Dagelijks zullen rechtstreekse
reportages, flitsen, samenvattingen, interviews en/of vóór- en
nabeschouwingen worden uitgezonden, die worden verzorgd door
een speciale NOS-radio-équipe in Kuala Lumpur, bestaande uit
verslaggever Gerard de Grooth en producer Rob van de Gaast.
Het merendeel van de uitzendingen zal via Hilversum III te
beluisteren zijn.
De NOS-televisie zal zaterdag 1 en zondag 2 maart enkele samen
vattingen uitzenden van de finale van de wedstrijden om de Europa
Cup volleybal, die zal worden gehouden in sporthal "Bankras" te
Amstelveen.
NEDERLAND I
TELEAC:
18.15 Duits-les O
NOS:
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
NCRV:
19.05 Swiebertje
NOS:
20.00 Journaal
NCRV:
20.21 Ko|ak
21.10 Johnny en Tonny
22.10 Farce Majeure
22.40 Ander Nieuws: De kraan
drijver
23.05 Praten met de Minister Pre
sident
NOS:
23.15 Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
AVRO:
19.05 AVRO's Toppop presenteert
de Nationale Hitparade
NOS:
20.00 Journaal
AVRO:
20.21 Eenmens wil op de vrijdag
avond wel 's even lachen,
want er Is al genoeg ellen
de op de wereld
22.05 Televisier Magazine
22.50 AVRO's Sportpanorama:
tennis
NOS:
23.55 Journaal
18.05 (K) Der Fall von nebenan, vervolg.
1840 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K) De
mooie zeilster, klein tv-spel.
20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15
(K) Botschaft für Lady Franklin, Engelse
speelfilm. 22.00 (K) Der 7. Slnn. 22.05
(K) Reportage uit Bonn. 22.30 (K) Jour-
naai. weerbericht en tips voor de win
tersport. 22.45 (Z/W) Novemberverbre-
cher, tv-spel. 1.00-1.05 (K) Journaal.
DUITSLAND II
18.20 (Z/W) Vater der Klamotte. tv-serie.
18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal.
19.30 (K) Buitenlandse reportages.
20.15 (K) Aktenzeichen XY....ungelöst
21.15 (K) Journaal. 21.30 (K) Comenius.
toneelstuk. 23.10 (K) Sport. 23.40 (K)
Aktenzeichen XY...ungelöst, vervolg.
23.50 (K> Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 18 05 (K) Instructie!
programma. 18.30 (K) Dokumentaire se
rie. 18 55 (K) Programma over het ver
voer. 19 40 (K) Mededelingen en weer
bericht. 19.45 (K) Journaal 20 15 (K)
Amusementsprogramma. 21.05 (K) Sam.
Engelse tv-serie naar verhalen van John
Finch. 21.55 (K) K.T.R.C.. 22.25 (K) Jour
naal 22.35-23.55 (K) The Trial ot the
Catonsville Nine, film.
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Rooms Katholieke Partij Ne
derland. KRO: 18.30 Nwa. 18.41 Echo.
18.50 Verkenning: sociaal-maatschap
pelijke informatie. 18.58 Marktberichten.
19.00 (S) Springplank voor jonge
artiesten. 19.30 (S) In antwoord c
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit. morgen
dat. 18.20 Essay. 18.30 Progr -overr
18.31 Embargo: wek. themaprogr. 19.30
Radio Vrij België. NOS: 19.50 Den Haag
vandaag. VARA: 20 00 Nws 20.05 (S)
Amsterdams Philharmonisch Orkest en
solist: klass. muz. 21.45 Boekennieuws.
21.55 (S) VARA-Klasslek: A. Radiokoor:
klass. muz. B. Fluit en klavecimbel
kiess. muz. 22.40 (S) Honderd jaar Vor-|
18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Drie
loopt achter: Nostalgie. AVRO: 20.02
Radiojournaal. 20.05 Burengerucht, mei
muz. made in Germany. 21.02 De Ne-
gen-Uur-Show. 22.02 Radiojourn. 22.05
(S) Superclean Dreammachine. 23.02
De Negen-Uur-Show. 22.02 Radiojourn.
22 05 (S) Superclean Dreammachine.
23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radiojour
naal. 0 05 Weekend-Muziek-Magazine-
1.02 Soultlme USA 2.02 Continu d«
nacht door. 4 02 Voor dag en dauw.
(2.02. 4.02 en 5.57 Radiojournaal). NCRJ
V: 6.02-7.00 (S) Klaar wakker.
NEDERLAND
TELEAC:
10.00 Eenheid In eenheden
herh. les 1
10.30 Engels voor het bedrijfsle
ven - herh. les 9
11.00 Nederlands voor buiten
landse werknemers - herh.
les 4
11.30 De Ondernemers herh. les
15.00 Journaal
AVRO:
15.02 Geen woorden maar daden
15.50 Blbelebons
16.30 Stuif es In
NOS:
17.30 Europa-cup Volleybal In
Amstelveen
TELEAC:
18.15 Duits-les 1
NOS:
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
AVRO:
19.05 Wie van de drie
19.30 MASH
NOS:
20.00 Journaal
AVRO:
20.21 Kung Fu
21.10 AVRO's Wiekent Kwls
22.30 AVRO's Sportpanorama:
tennis
NOS:
23.50 Journaal
IKOR-NCRV:
23.55 Het lied van de week
NEDERLAND II
NOS:
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
KRO:
19.05 De nieuwe avonturen van
Peppl en Kokld
19.20 Kunt u me de weg naar
Hameien vertellen, me
neer?
KRO-RKK:
19.50 't Zand 33
NOS:
20.00 Journaal
KRO:
20.20 Bingo
21.50 Brandpunt
22.35 De wereld in oorlog (dl. 9)
NOS:
23.20 Journaal
DUITSLAND I
18.35 (K) Carmen met Rudolf Schock.
19.00 (K) Aktualiteiten. 19.35 (K) Lleben
Sie Kishon? 20.00 (K) Journaal en
bericht. 20.15 (K) Der Wieberhof, k
die. 21.50 (K) Trekking van de lottoge-
weerbericht. Daarna: Het Woord
de zondag. 22.10 (K) Agent 3 S 3 k«
kein Erbarmen, Italiaans-Spaans-Franse
speelfilm. 23.50-23.55 (K) Journaal.
18.00 (K) Amusementsprogramma. 19 00
(K) Journaal. 19.30 (K) Die Boussardels,
tv-film. 20.15 (K) Der rosarote Panther,
Amerikaanse speelfilm. 22.05 (K) Jou
naai. 22.10 (K) Sportreportages - inte
views - lottogetallen. 23.25 (K) Wege Ir
Mondlicht. tv-film. 0.25 (K) Journaal.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 1805 (K) Mio.
jeugdfilm. 19.40 (K) Mededelingen.
19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Harry's
halve waarheid, komische serie. 20.40
(K) Eurosong, liedjesprogramma, I
21.20 (K) Nieuws in de marge. 22.15 <K)I
De magiër, politie-leuilleton. 23.05 (K)
HILVERSUM I
TROS: 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-
soos. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8 30
Nieuws. 8 36-8 45 Gymnastiek voor de
huisvrouw) 9.00 (S) Wegwezen, met tips
voor trips. 9.30 (S) Tien-om: kinderpro
gramma. 10.00 (S) Aktua-sport. <10.30
Nieuws.) 11,00 Hartje Amsterdam: men-
sen-meningen-muziek. OVERHEIDS
VOORLICHTING. 12.16 Franco Huis, In
formatie voor het bedrijfsleven. TROS
12.26 Mededelingen t.b.v. land- on tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12 41 Aktua 13 00
(S) Trosa-Country. 14.00 (S) Steiger-B:
amusementsprogramma. 15.30 Nieuws.
15.33 (S) Als dat zou kunnen, verzoek-
platenprogramma 17.30 Nieuws. 17.32
Aktua-magazine. 17.56 De tijdmachine,
science fiction serie (11).
HILVERSUM 11
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 i
nastiek. 7.20 (S) Z.O. vo
ren die op zl|n. 8.00 Nieui
gen van de dag. 8.23 (S) Z.O. gaat
verder voor ledereen, met om 9.35-9 40
Waterstanden. 10.30 (S) Z.l. mi
en informatie-show. met om 1100
Nieuws 13.00 Nieuws. 13.11 (S) In de
Rooie Haan: zaterdagmidëagcafè n
veel hitwerk en aktualiteiten. NC
15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma v
alpha en beta: nieuws uit de wereld v
wetenschap en technologie. 16.00
Nieuws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap:
programma voor Surinamers en Antillla-
nen In Nederland. 17.00 (S) Harmonie
en fanfare in Nederland en Europa.,
17.45 Voor blinden en slechtzienden.
17 55 Mededelingen.
HILVERSUM III
NCRV 7 02 (S) Drie op je b
8.03 (S) Drie op |e boterham n
Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: l
bij de koffie,
de middag: Los
10.03 Mi
12.03 (S) Drie tus
Vast. 14.03 (S) Schrijf es 'n kaartje:
„Ik dacht dat ik op tijd zou
zijn...", een toneelstuk van Jan
Staal en Paul Pouwels speelde
zich af rond het nog boven aar
de staande stoffelijk overschot
van een dame, wier achterblij
vende zoon en dochter een no
gal moeilijk verleden hadden
gehad. Dat bleek toen zij het
tijdens het regelen van de be
grafenis in een soort droom nog
eens, zij het uiteraard fragmen
tarisch beleefden. De auteurs
hadden, zoals voor de hand lag,
veelvuldig gebruik gemaakt van
de techniek van de flash-back.
Maar het moet gezegd, dat zij
het niet zo erg handig hebben
gedaan. Want dat geheel leverde
een versnipperde aaneenschake
ling van losse taferelen op, die
ons zonder enige inleiding of
overgang van het heden naar de
dagen van toen en weer terug
verplaatsten.
Het deed dus vrij chaotisch aan
en het duurde ook een hele tijd
voor men enige lijn in het ver
haal kon ontdekken. Maar er
was wel sprake van een vreem
de en vervreemdende, nostalgi
sche sfeer, die toch wel boeide.
En er waren twee voortreffelij
ke rollen van Elisabeth Anders-
en en Jan Retel. Geen reden tot
enthousiasme dus over dit stuk
tv-toneel van eigen bodem,
maar wel tot een lichte voldoe
ning.
Ofschoon ik al vele jaren gele
den met mezelf had afgespro
ken dat ik mij slechts één keer
per jaar (en dan con amore)
over zou geven aan de deinende
geneugten van een Weens con
cert (op nieuwjaarsdag dus als
de traditie wil dat wij met We
nen worden verbonden om naar
de Wiener Symphoniker zelve te
kunnen luisteren en kijken) heb
ik gisteravond toch ook maar
even gecontroleerd hoe Willy
Boskovsky zulk soort zaken met
ons eigen concertgebouworkest
aanpakt. Wel nu, dat ging ook
best. En zo'n Fledermaus-ouver-
ture is en blijft natuurlijk een
juweel van een stuk. Wat niet
wegneemt dat nu geen sterve
ling mij nog een keer „An der
schöne blauen Donau" krijgt
voor 1 januari 1976.
De mikro-studiobus in Mijl op
zeven was dit keer op het platte
land in Groningen terecht geko
men. De rubriek Gang niet
van de slechtste) heeft zich
steeds meer ontwikkeld tot t
Van gewest tot gewest, m<
dan toch meer, ik zou haast
zeggen, artistiek versierd. De
onderwerpen worden behandeld
in een stijl die ietwat aan
Gat van Nederland ontleend
lijkt te zijn. Wat natuurlijk geen
schande is.
Herman Hofhuizen