Met „Bingo verdwijnt Tony Berk Songfestival blijft belangrijk ALBERT WEST: RECHTELOOSHEID PATIËNTEN IN PSYCHIATRISCHE INRICHTINGEN TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIEDONDERDAG RADIO DONDERDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 26 FEBRUARI 1975 (Van onze radio- en tv-redac- tie) HILVERSUM Het KRO- programma voor het hele ge zin „Bingo" dat op de zater dagavond wordt uitgezonden, beleeft op I maart zijn laatste uitzending. De KRO heeft zes afleveringen van „Bingo" ge maakt, er waren er acht ge pland. De reden van dit be sluit is het geringe succes van het programma, de lage kijk dichtheid en de hoge kosten. De medewerkers, presentator Tony Berk, het grote Bingo-or kest van Harry van Hoof, Gait-Jan Kruutmoes, Drika, Boer Voorthuizen, Hein Boele en Jaap Stobbe van de „Klok Het negen", zijn met de KRO overeengekomen twee aflever ingen minder te doen dan in hun contract was vastgesteld. Wat er met de vaste medewer kers gaat gebeuren kon nog niemand zeggen. Of Tony Berk in de toekomst terug zal keren als tv-presenta- tor kon hij niet zeggen. „We hebben vorige week de laatste „Bingo" opgenomen", vertelt hij, „en ik moet zeggen dat ik daar wel blij mee was. „Bin go" was niet het geschikte pro gramma voor mij. Ik moest veel te veel in een bepaald Tony Berk: „Zoiets laat toch een leegte achter". stramien lopen. Ik heb mijn populariteit juist te danken aan mijn losse presentatie. Ik wil erg graag tv-presentator blijven, maar dan in een ander programma bij de KRO of bij een andere omroep. Er lopen geen gesprekken, maar ik hoop dat ze er wel komen. Op het ogenblik probeer ik mijn gedachten wat te ordenen. Zoiets laat toch een leegte ach ter. Over een eventuele terug keer naar de radio heb ik nog niet nagedacht. Het hoeft voor mij niet zo nodig, zolang ik het niet eens ben met de manier van radio maken in Neder land. Natuurlijk heb ik wel heimwee. Het ene moment denk ik: kon ik er maar weer eens een paar uurtjes bij zijn, en het andere moment denk ik: blij dat ik daar niet bij zit". Tony Berk stort zich nu volle dig op zijn baan als label-ma nager van de plantenmij Ba- sart. „Vorige week", zegt hij, „is onze eerste single op het Pokerlabel uitgekomen, „Day light" van Marx, een Neder landse zanger. Het wordt een grote hit, dat kan ik je nu alvast wel vertellen". In de plaats van „Bingo" zijn voorlopig enkele musicals ge programmeerd, waarvan de KRO er een groot aantal in voorraad heeft HOU HET SCHERM IN HET OOG HILVERSUM Het lui Albert West niet zo gek veel schelen als hij vanavond niet wint. Veel belangrijker vindt hij dat het liedje, dat hij uit de stapel van vijfenveer tig inzendingen heeft gekozen, „You and me" (Nederlandse vertaling: „Ik heb geen geld meer voor de trein") niet door een van de andere kandidaten (de popgroep „Teach in" en Debbie) in Stockholm gezongen zal worden. „Ik vind het een te gek nummer, al sta ik nog wel wat vreend tegenover de Nederlandstalige versie". „You and me" werd door Jack Zwart ge schreven en Gerrit den Braber maakte de vertaling. „Het is een uitstekende nieuwe single. Daarom heb ik ook liever niet dat een van de anderen het nummer zal moeten Nieuwe wijze van jureren Songfestival Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Het Nederlandse Songfestival, dat vanavond in het Jaarbeurs Congrescentrum in Utrecht wordt gehouden en dat van 20.30 tot 21.30 uur via Ned. II rechtstreeks door de NOS-tv wordt uitgezonden, zal anders van opzet zijn dan de laatste vier jaren het geval was. Een zanger, een zangeres en een zang groep respektievelijk Albert West, Debbie en Teach, In zingen ieder een liedje, dat in overleg met hen door de NOS-werkgroep Amusement als het voor hen meest geschikte liedje werd gekozen uit een totaal van circa 45 inzendingen. Nu hebben drie arrangeurs niet alleen ieder een bewerking gemaakt van het liedje dat door de daarvoor bestemde uitvoerende wordt gezongen, maar zij deden dat ook voor de andere deelne mers. Want, nadat een uit bekende dirigenten en arrangeurs bestaande internationale vakjury (vier buitenlan ders en een Nederlander) uit het drie tal liedjes het beste heeft gekozen, wordt dat liedje nog eens gezongen, maar nu ook door de andere deelne mers en wel in het voor hem, haar of hen gemaakte arrangement Ten slotte bepaalt een landelijke jury van honderd personen welke uitvoering de beste is, anders gezegd: wie Nederland met het liedje zal vertegenwoordigen op het 20e Eurovisie Songfestival, dat op 22 maart in Stockholm wordt ge houden. De landelijke jurering geschiedt deze keer niet via het systeem van zich in alle provincies bevindende „telefoon jury's". De honderd honderd juryle den, overigens wel uit alle provincies afkomstig, bevinden zich in de zaal en zullen daar aan het einde van de uitzending kenbaar maken welke uit voering hun voorkeur heeft De jury is representatief voor de Ne derlandse bevolking van 16 jaar en ouder en is samengesteld naar gelang van het aantal inwoners van de diver se provincies. Zo heeft Groningen 4 vertegenwoordigers in de jury. Fries land 4, Drente 3, Overijsel 7, Gelder land 12, Utrecht 7, Noord-Holland 17, Zuid-Holland 22, Zeeland 2, Noord- Brabant 14 en Limburg 8. Voor de muzikale begeleiding zorgt het Festivalorkest o.l.v. Harry van Hoof. Het door Willem Duys te pre senteren programma wordt geregis seerd door Theo Ordeman. De pro- duktie is in handen van Fred Oster. De supervisie berust bij Warry van Kampen, die tevens voorzitter van de internationale vakjury is. gaan zingen. De spelregels van het nationale songfestival zijn nogal wat veranderd. Een internationale jury kiest het beste liédje uit Debbie koos „Het circus", een compositie van Dries Holten en „Teach in" „Bim bam bom" van Dick Bakker. Nadat het liedje is uitgekozen maakt een nationale jury uit wie van ons het in Stockholm gaat zingen. Ei genlijk wilden ze me vorig jaar al aan het songfestival laten meedoen. Maar toen zat ik net in een vreselijk drukke periode. Ze hebben toen „Mouth and Mc Neal" gestuurd, een keuze waar ik helemaal achter stond. Ze hebben het dan ook lang niet gek gedaan met die tweede plaats". „Ik weet dat velen om dat festival lachen. Ze vinden het een weinig zeggend, onsmake lijk gebeuren. Ik denk er heel anders over. Via het songfestival haal je een onwaar schijnlijk groot publiek. Er doen 19 landen mee die het allemaal uitzenden. Als je wint, krijg je aantrekkelijke aanbiedingen uit heel Europa. Neem „Abba" vorig jaar. De groep heeft nu ook buiten Zweden een naam". „Ik heb in het buitenland al een behoorlijk bekende naam. In Spanje, Zwitserland, Duitsland, Noorwegen en Frankrijk heb ik hits gehad. In Oostenrijk heb ik zelfs op een paar maanden na anderhalf jaar nummer één gestaan met „Ginny comes lately" en „Laura I love her". In Polen heb ik samen met Debbie meegedaan aan het Sopot-festi- val. Ik eindigde op een lang niet gekke tweede plaats. Het was de eerste keer dat ik als solozanger voor zo'n tienduizend men sen optrad. Na mijn optreden klapte men gescandeerd en klonk uit duizenden kelen Albert West, Albert West Op zo'n moment gaat er een geweldig gevoel door je lijf heen. Sopot is mijn enige songfestival-ervaring. Het gekke is dat ik bekend blijk te staan als festival-artiest Erg raar, want daar klopt niks van". Wereldhit Albert West werd op 2 september 1949 in het Noordbrabantse plaatsje Rosmalen ge boren. In de jaren zestig kreeg hij grote bekendheid als lead-zanger van de Shuffles. Het eigen nummer van de groep „Sha-la-la I need you" was een wereldhit „Na acht jaar Shuffles vond ik het welle tjes", vertelt Albert. „We waren echt een beetje op elkaar en op onze muziek uitgeke ken. In 1972 ben ik met een solocarrière begon nen. De eerste single „Sunday", een eigen compositie, flopte genadeloos. Ook de twee de poging was geen succes. Toen ben ik begonnen nummers van anderen op de plaat te zetten. Dit sloeg vrijwel direct in als een bom. Bij de keuze van mijn repertoire heb ik die tijd nogal rekening gehouden met het „Jeugdsentiment". Met opzet zocht ik grote hits van zo'n jaar of tien geleden. Gelukkig leent mijn stem zich daar erg goed voor. Nu ik naam heb wil ik zelf wel weer gaan Brandpunt vanavond: Brandpunt is vanavond geheel gewijd aan de rechteloosheid van patiënten in psychiatrische inrichtingen. De Krankzinni genwet van 1884, die nog steeds wordt gehanteerd, biedt de pa tiënt geen enkele bescherming. Maar ook het wetsvoorstel dat een paar jaar geleden werd in gediend, laat de patiënt op het punt van „rechten" in de kou staan, aldus de Werkgroep Rechtspositie van de Psychia trische Patiënt Han van der Meer maakte eèn reportage van Robert Long Zingt in het 20 minuten, met interviews met programma „Vader heeft ex-patiënten, patiënten en psy- een vriend", chiaters. Ned. I, 20.20 uur. componeren of oorspronkelijke nummers van anderen opnemen: Bijvoorbeeld „You and me". „Ik blijf me richten op het buitenland al zal ik nooit vergeten dat ik Hollander ben en in Nederland mijn eerste succes heb gehad. Stel dat ik het festival win, dan kan ik rekenen op zo'n tien aanbiedingen in het buitenland. In die andere landen verdien ik dan minstens drie maal zoveel als in eigen land. Dat komt omdat Nederland weinig exclusieve clubs heeft en weinig echt grote zalen. De vermakelijkheidsbelasting is zo hoog dat de theatereigenaren hoge entree prijzen moeten vragen en aan de artiesten niet zo gek veel kunnen betalen. Maar toch zal ik ja zeggen tegen die zaaleigenaar in Bovenkarspel, als ik tussen hem en een grote theaterproducent in Duitsland moet kiezen. Mijn filosofie is dat je je achterban nooit en te nimmer mag verwaarlozen. Ook al verdien ik hier vijfhonderd gulden per optreden en in Oostenrijk vijfduizend gul den. Voor die vijfduizend piek moet ik dan wel de hele avond blijven. Ik moet om zeven uur aanwezig zijn om te repeteren, vervol gens optreden om tien uur, dan alle andere optredens afwachten en me na de show tussen het publiek mengen om handtekenin gen uit te delen. In Nederland maakt er niemand bezwaar tegen als een artiest des noods vier maal per avond in verschillende dorpen optreedt. Een jongen als Ben Cra mer doet dat. Hij verdient dan ook op zo'n avond 2000 gulden. Dat is wel weer een interessant bedrag. Mij kan dat geld niet zoveel schelen. Natuurlijk klinkt dat uit mijn mond nogal arrogant. Ik heb genoeg. Maar om meer te verdienen interesseert me geen fluit. Ik heb dan ook een ijzeren stelregel dat ik maar één optreden per avond doe. Fysiek wordt het me anders echt te veel. Ik ben bang dat die mensen die minder zorgvuldig met zichzelf omspringen over enkele jaren op zijn. Uitgeblust, alle energie en creativiteitsdrang doodgebloed. Ik wil niet dat zoiets mij overkomt. Vorig jaar heb ik op het randje gestaan. In Spanje, Zweden en Oostenrijk stonden nummers van mij op de eerste plaats. Het gebeurde dat ik 's morgens in een dorpje bij Wenen stond, om één uur in Hilversum aan een radioprogram ma meewerkte, om vier uiir in Madrid tv-op- namen maakte en 's avonds in een dorp in Noord-Brabant stond. Dat drie maanden achter elkaar. Daar werd ik gek van. Vooral ook omdat „Ginny comes lately" in Oosten rijk „Teil Laura" in Spanje en „Simone" in Nederland een hit was, zodat ik me steeds moest realiseren in welk land ik aanwezig was. Ik ben van die toer volledig afgeknapt. Op het laatst wilde ik alleen nog maar naar huis". „Voor het songfestival hebben mijn mana ger Jan Vis en ik al de nodige voorbereidin gen getroffen. Een week na het nationale festival heb ik geen optreden gepland. We vinden het nu eenmaal moeilijk mensen teleur te moeten stellen. Als ik het niet win, heb ik lekker een vrije week. Dat is ook nooit weg". ROELFIEN SANT Studio vrij In Studio vrij, wordt vanavond aandacht besteed aan zelf tegel vloeren leggen, huisdieren, snij bloemen vershouden, in de hob byhoek, de jonge onderzoekers en de nieuwe kookrubriek. Ned. I, 20.40 uur. Tubular Bells Vanavond zendt de KRO de BBC-film uit, gemaakt rond Mi ke Oldfields elpee „Tubular Bells". Deze elpee prijkt al an derhalf jaar in de Britse elpee- top-20. Behalve Mike Oldfield treden op: Carl Jenkins en Mike Ratledge (softmachine), John Greaves, Fred Frith, Tim Hodg- kinson, Nick Taylor (ex-Stones), Steve Hillage, Pierre Moulin, Geof Leigh, John Field, Ferry Oldfield, Phil Becque en Tom Newman. Ned. I, 21.40 uur. Cees Buddingh' stelde het Boekenweekgeschenk boek .^Bericht aan de reizi gers" samen. Vaders vriend Onder het kopje „Vader heeft een vriend" zendt de KRO een „portret van een situatie" uit. Er zijn in Nederland meer dan 100.000 getrouwde homofielen. Mannen en vrouwen die vaak een zeer verstopt leven leiden, want getrouwd en homofiel zijn is een probleem en een zwaar taboe. Dit programma gaat over een man en een vrouw die ne gen jaar getrouwd zijn en twee kinderen hebben; daarnaast heeft hij een vaste relatie met een vriend. Ned. I, 22.10 uur. Beeldspraak In tegenstelling tot de gebruike lijke onderwerpen besteedt Beeldspraak aandacht aan boe ken, schrijvers, uitgevers, lezers, bibliotheken en verkopers. Dit alles opgehangen aan de boe kenweek, die dit jaar duurt van 28 februari tot 24 maart. De Commissie voor de Collectieve Propaganda voor het Neder landse Boek (CPNB) heeft deze keer samenwerking gezocht en gevonden met de Spoorwegen. Het motto van de boeken„week" luidt: „Reizen en lezen". De spoorwegen werken in zoverre mee, dat bij het Boekenweekge schenk (dat wordt verstrekt wanneer men voor 12,50 aan boeken koopt) een bewijsje wordt meegegeven, waarop men één keer voor half geld kan sporen. Het geschenk heet „Be richt aan de reizigers", met pro zafragmenten van schrijvers uit Nederland en België over rei- Ned. II, 22.35 uur. NEDERLAND TELEAC: 18.15 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal IKOR: 19.05 Jouw beurt: Kastje kijken IKOR-KRO-RKK: 19.35 Kenmerk KRO: 20.20 Brandpunt 20.40 Studio Vrij 21140 Tubular Bells: licht muz. progr. 22.10 Vader heeft een vriend: portret van een situatie NEDERLAND II NOS: 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal 19.05 Van Gewest tot Gewest NOS: 20.00 20.20 NOS: 20.30 21.30 21.55 22.20 22.35 23.05 Nederlands Songfestival 75 Panoramlek Studio Sport Den Haag vandaag Beeldspraak Journaal DUITSLAND I 18 00 Geen angst voor de schot Akt. 18.45 Zandmannetje 18.55 Norj schau Magaz. 19.26 In aller letzter IA nute. 19.59 Progr. overz. 19.20 lm Auftrag von Madame. 18.51 Herakles. 19.00 Journ. 19.30 Gevar. t« rist. magaz. 20.15 Inf. en meningen het econ. leven. 21.00 Journ. 21.15 Kut magaz. 22.00 Heisskalt. 22.55 Jo DUITSLAND II 19 55 Komment. 20.00 Journ. ber. 20.15 Thema van de dag. 20.30 De 12.05 Jood* 18.50 De apenplaneet. 19.40 Meded.e weerber. 19.45 Journ. 20.15 Pap» Moon. 20.40 Met het noodlot op stap HILVERSUM I NCRV: Bandstand. 18.30 Nws. 18.41 Kunt- en vliegwerk. 18.46 (S) Met uw instemming. 19.00 (S) Popul. klass. door Nederl. Radio orkesten. 19.30 Theolog. etherleergang. TROS: 2000 (S) Close-up. 21.15 Uit de pers. 21.30 (S) Specialit. a la carte 22.30 Nws. 2240 Aktua 23.00 (S) Courlissen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. VARA: 18.11 Dingen van de dag P.P.: 18.20 Uitz. CPN VARA 18.30 (S) Tony van Verre ontmoet Wim Wama. 18.55 Brassband Magaz. NOS: 19.40 Openbaar Kunstbezoek 19 50 Den Haas vandaag. 20 00 Nws. 20.05 (S) Woen» dagavond Muziekmagaz. 22.10 En To ch...(IV). EO: 22.40 Woord der Waar heid. 22.55 Klankbord. 23.05 Postlo dium. 23.45 (S) Buenas Nuevas 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.02 Joost mag r (S) Drie loopt achter, Paardekoersen. 20.02 (S) Woensdap avondshow. 0.02 (S) Metro's Midnigt: Music met solisten. I1-" -1 pole Orkest. 1.02 (S'. De Meurders Methode. TROS 6.07—7.00 Drie op je b NEDERLAND I NOS-NOT: 14.00-14.50 Schooltelevisie 18.15 Flexibele school - les 3 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal KRO: 19.05 Mijl op 7 NOS: 20.00 Journaal KRO: 2020 Een mooie toekomst: |onge mensen en hun toekomst (2) 20.35 RAI-concert 1974 21.25 Rooilijn: Het land der vade ren 22.00 Ik dacht dat ik op tijd zou zijn.tv-spel KRO-RKK: 23.00 Uit de agenda van een bis schop NOS: 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 Paulus do Boskabouter 18.55 Journaal VARA: 19.05 Sol en Gobelet, de clowns 19.30 Horen zien zwijgen NOS: 20.00 Journaal VARA: 20.20 Achter het Nieuws 20.35 't Wilhelmina 21.00 2 voor 12 21.40 Duikenpolitie 22.30 Achter het Nieuws 'ff NOS: 23.05 Den Haag vandaag t 23.20 Journaal 18.05 Oorlog en vrede. 18.40 akt. 19.2! Oorlog en vrede, vervolg). 20.00 Joum en weerber. 20.15 Wetensch. magai 21.00 Colombo. 22.15 Kontraste. 23.00 journ.. weerber. c DUITSLAND II 18.20 Der Bastian. 18.55 Mainzel chen. 19.00 Journ. 19.30 Folklore. 20.30 Sat. magaz. 21.00 Journ. 21.15 Discis- sieprogr. 22.15 Landschaft-Chaos odn Zuflucht. 22.45 Journ. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 (S) Aangestipt. 8.00 Te Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvr. 8.45 (S) Podium. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Orkestpalet. 12.00 Bel Canto. 12 26 Me- ded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu 12.55 (S) Middag- pauzedienst. 13.15 (S) lichte koorzang. 13.30 (S) Globaal. (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu. HILVERSUM II AVRO: 7 00 Nws. 7 11 Ochtendgym 7.20 (S) Dag met een plaatje, met om 8.00 Nws. en om 8.11 Radiojourn. 8.5C Morgenwijding NOS: 9.00 Spiegel van België. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Kleutertje luister 1010 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojourn.) 11.30 (S) Ron dom Twaalf, met om 11.55 Beursberich ten. 12.30 Modern platteland. 12.35 (f wekelijkse sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) Alert op het vlak van muz. en maatsch. 13.50 (S) Sopraan en piano. 14.10 (S) in de wetenschap' dat 14.30 (S) De Kopermijn (deel 3) 15.05 (S) Aspecten. 16 00 Nws. 1603 Radiojourn. 1605 Kindermagaz. 17.00 (S) Mobiel 17.55 Meded. TROS: 7 02 Drie op je boterham, 0 03 Pep op drie 11.03 Drie draait op v" zoek. 12.03 Drie draait tussen de m dag. 14.03 Pop-kontakt. 16.03 De k De NCRV bracht gisteravond een stuk televisie-toneel van de Duitse televisie%„Klassenreünie" bewerkt naar de roman „Der abiturientag" van Franz Werfel. Het behandelt de geschiedenis van een Oostenrijkse rechter, die een zaak te behandelen krijgt van een man, die er van verdacht wordt een prostitué te hebben vermoord. Aan het einde van het verhaal blijkt dat ten onrechte te zijn, maar daar gaat het niet om. Het gegeven bestaat hieruit, dat de beschul digde een oude studievriend van de rechter blijkt te zijn. En dat niet alleen; hij, de edelachtbare, heeft destijds op het gymnasium niet zo'n fraaie rol gespeeld ten aanzien van de man, die nu voor hem staat Hij heeft zelfs min of meer verraad op hem ge pleegd. Een akelige jeugdzonde, die men in het tv-spel breed krijgt uitgemeten. Het boek niet kennende heb ik nog een hele tijd gedacht, dat het drama pas goed zou losbreken op het mo ment dat die rechter, gesteld voor de hem opgelegde taak, in een gewetensconflict zou raken. Maar dat kwam er dan niet van, ofschoon het wel interessant ge weest zou zijn. Wat niet weg neemt, dat het ook nu best een boeiend stuk was. Het was bo vendien klemmend genoeg gere gisseerd, er werd uitstekend geacteerd en bovendien kwam het neer op een zeer trefzekere zedenschildering, die een benau wende indruk gaf van een merkwaardig, uitermate troebel Germaans onderwijs annex opvoedingssysteem uit die da gen. Men zag bij wijze van spre ken de latere Duitse nazi's voor zijn ogen opgroeien. De Engelse televisie wordt te recht geroemd voor haar dra matische produkties, maar de Duitse zo bleek (niet voor de eerste keer overigens), weet wat dat betreft ook van wanten. En dan was er in de vooravond weer een aflevering van „Cu- lemborg bij voorbeeld", een se rie over zomaar een stadje, die. zoals de lezer van deze rubriek wellicht al eens is opgevallen, mijn hart heeft gestolen. Deze keer ging het over een (uite raard) Culemborgse wethouder. En dit tv-portret paste helemaal in het totaalbeeld, dat wordt gekenmerkt door een bijzonder fijngevoelige aandacht vooi onderwerp. HERMAN HOFHXJIZEÖ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2