,,Han v. Meegeren ligt nog steeds moeilijk" Henk van Ulsen met „Het fenomeen" naar Leiden Kunst op zicht aeae Blues festival in Hot House Funhouse-classics: humorfestijn MARINUS FLIPSE EN TJITTE WEBER SOLISTEN IN ORGELFONDSCONCERT ZATERDAG 15 FEBRUARI 1975 LEIDSE COURANT PAGINA „Het fenomeen" is de titel van een monoloog gewijd aan de Nederlandse schilder en teke naar Han van Meegeren, waarmee Henk van Ulsen op zaterdag 22 februari naar het Rijn lands Lyceum komt. Han van Meegeren (1889- 1947) was in 1945 het middelpunt van een groot schandaal, doordat hij uit eigen bewe ging bekende een groot aantal schilderijen, dat als werk van Vermeer en De Hoogh op de markt was gebracht en tegen aanzienlijke prijzen werd verkocht, zelf te hebben ge maakt. In 1931 was hij met „vervalsen" begon nen, omdat zijn eigen werk nauwelijks waar- Van onze verslaggever AMSTERDAM/LEIDEN Henk van Ulsen werd 47 jaar geleden in Kampen geboren. Volgde na de oorlog lessen aan de Amster damse toneelschool, toen nog onder directie van Willy Pos. Werkte later ook als docent aan deze opleiding („Ik had een klas met onder anderen Elsje de Wijn, Rutger Hauer en Wim van der Grijn. Erg fijn was dat"). Woont al 25 jaar in de hoofdstad, in de buurt van het Concertgebouw. Amsterdam is een rumoerig bedrijf. „Dit is mijn huis, ik voel me hier thuis". Grote brede trappen op. Grote lange kamer, neigend naar een pijpenla. Witte boekenkasten met schilderijen er tussen aan de ene wand. Een vleugel .muziek speelt een grote rol in alles wat ik doe") aan de andere; De rest van de muur is bedekt met schilderijen. Alle van de hand van Jan Voerman (ook in Kampen geboren), landschappen, impressionistisch, imponerend. Van Ulsen was verbonden aan verschillende gezelschappen. De laatste jaren niet meer. Vervulde nog wel eens een gastrol (Haagse Comedie, Driekoningenavond), werkt solis tisch (Dagboek van een gek. De prediker en Het fenomeen), zong samen met Liselore Ger ritsen in een programma rond Jaques Brei, speelde met Jenny Arean in de musical Irma la Douce („Met Jenny was het leuk, maar overde musical praat ik liever niet meer"), was in Leiden ook te zien en te horen als medewerker aan-de programma's van Poëzie Hardop (Nijhof en Ida Gerhardt). Ik liep bij De Slegte tegen een stapel boeken over Han van Meegeren aan. Hoe verliep jouw kennismaking? Je hebt de tijd van het proceswaarschijnlijk bewust meegemaakt Nee, ik kende de naam niet of nauwelijks. In die tijd was ik leerling op de toneelschool. Jk kan me wel vaag iets herinneren, maar werkelijk opgevallen ishij me toen niet Een tijdje geleden ging ik op vakantie naar een Grieks eilandje. Daarvoor liep ik wat boeken winkels in om leesvoorraad te hebben. Ik zag diezelfde stapel, waar jij het al over had". Wat vond je van de tekst? ,Jk vond het vlot geschreven, maar niet ge weldig. De stof sprak wel direct aan. Eg boeiend. Je kon er Wat mee doen op toneel, was mijn eerste reactie. Ik heb toen contact opgenomen met Joes Odufré. Hij heeft het boek gelezen en had het in een avond uit. Daarna bleek dat Willy van Hemert voor de N.C.R.V. al contacten met de schrijfster had en een serie van drie delen wilde maken. Hij had erg veel aan het script toegevoegd en het ook sterk geromantiseerd. Marie Louise wilde daar mee niet in zee gaan. We hebben met haar gesproken en zij heeft toen een mono loog geschreven". „De oorspronkelijke monoloog-tekst die zij schreef, hebben we wel herzien. Bepaalde dingen konden gewoon niet Wat natuurlijk een voordeel van Marie Louise was, dat zij in haar archieven de letterlijke tekst van haar gesprekken met Van Meegeren had. Je krijgt dering kreeg. Zijn „Emmaüsgangers" werd nisstraf. maar stierf nog datzelfde jaar in de door de internationale kunstcritici tot Amsterdamse Valeriuskliniek. „schoonste Vermeer" uitgeroepen. Tussen zijn bekentenis en het proces schreef Na zijn bekentenis, die voor verscheidene Marie Louise Doudart de la Grée zijn biogra- critici en kunstkenners onder wie de Neder- fie, het boek „Emmaus". Na van Meegeren's landers Bredius en Boymans, een enorme dood gaf zij „Geen standbeeld voor Han van klap betekende, volgde een proces. Van Mee- Meegeren" uit, een weergave van haar con- geren werd veroordeeld tot één jaar gevange- frontatie met de schilder. De publieke belangstelling voor Han van Mee geren is nooit groot geweest In geschiedenis boeken wordt hij niet genoemd, encyclopediën gunnen hem doorgaans niet meer dan een paar regels en het boek „Geen standbeeld" werd met grote stapels tegelijk voor de prijs van 1,99 aangeboden. Sinds een paar jaar wordt het schilderij „de Emmaüsgangers" weer in het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen tentoonge steld. Echter zonder vermelding van een da tum of de naam van de schilder. In de foyers van de Koninklijke schouwburg en van de schouwburg van Amsterdam hangt nog een aantal portretten van acteurs van de hand van Van Meegeren. Door de monoloog van Van Ulsen, op basis van een tekst van Marie Louise Doudart-de la Grée, is hij weer wat meer in de belangstelling gekomen. Met Henk van Ulsen hadden wij een gesprek over de voorstelling. i Henk van Ulsen als Han van Meegren dan authentieke uitspraken en dat is natuur lijk erg waardevol. Verder, ja ik ben wel geschrokken van die recensie van Boswinkel in de N.R.C. Hij noemde devoorstelling slaap verwekkend. Dat laat je niet koud. Maar we hebben erg veel succes". De belangstelling voor Van Meegeren is nooit groot geweest. Aan je voorstelling was dus een zeker risico verbonden. „Ik vind dat de jongere generatie hier van gehoord moet hebben. Niet zo zeer om alsnog erkenning voor Van Meegeren te krijgen, maar ze moet er van weten. Het is natuurlijk nog een zaak die bij veel betrokkenen moei lijk ligt. Er is een zo ongelooflijke prestige mee gemoeid. Komende zomer wil ik bijvoor beeld een serie Engelse voorstellingen van „Het Fenomeen" brengen. Ik wil dat graag in het Van Goghmuseum doen. Nou, ze heb ben mijn verzoek dan nog wel niet afgewezen, maar ze wilden zich er eigenlijk toch wel van distantiëren. Eén voorstelling mocht wel, maar dan moet het wel afgelopen zijn. Ja en Lag dat aan Erik Vos? bij Boymans ligt dat natuurlijk ook allemaal nog niet zo makkelijk. Er zijn daar nog veel tegenstrijdigheden onder één dak". „Ja, ik weet nog wel dat ik in die voorstelling van de Bacchanten van Erik Vos stond. Daar had ik na een week repeteren al een naar gevoel en ik was beslist niet de enige". s niet bang voor een mislukking? (i misstap geweest? „Een regisseur is erg belangrijk. Ik kan ook zeker niet met iedereen werken. Met Van Iersel heb ik fijne dingen gedaan. Voor hem stel ik me ook helemaal open. Als hij me nu belt voor een rol, ook als er weinig financiële zekerheid aan is, zou ik het toch meteen doen. We zoekenelkaar ook steeds op. Hij is een geweldig stylist. Zijn realiteit is de mijne. Dat kan ik van een man als Willy van Hemert niet zeggen. Alhoewel hij ongetwijfeld een groot televisie-expert is". Van onze kunstredaktie LEIDEN 4- Jazzzolder Hot House organiseert op vrijdag 28 februari, nog steeds in het kader van het eerste lustrum, een blues-festival in het ge bouw van studentenvereniging Augustinus aan het Rapen burg 24. Voor liefhebbers van blues, ragtime en oude stijl een unie ke avond, die om negen uur begint en waar „the Endatte- me Jugband", „Victoria Vare kamp and her friends" en „the Barrelhouse Blues Band" op treden. Voorts wordt er op de zelfde avond een ruilbeurs voor een ieder met platen in dit genre georganiseerd. Inlichtingen over de beurs zijn te verkrij gen bij Paul Juten, Morssingel 3. tel. 40159. Kaarten voor het festival zijn in de voorverkoop vanaf he den verkrijgbaar bij de V.V.V.-Leiden, Coffie-shop Gonk (Pieterskerkkoorsteeg) en bij sigarenmagazijn De Pijpenla (Steenstraat 43). Telefonische bestellingen wor den op het adres van Paul Juten verwacht. C.J.P.-hou- ders, Lak- en Augustinusleden betalen 5,- toegang. Hot Hou se donateurs 4,- en heeft men helemaal nergens mee te ma ken dan kost een kaartje 6,50. Volgende week donderdag in Rijnlands Lyceum Je werkt de laatste tijd vrij veel solistisch. Josephine van Gasteren doet dat ook. Vorig jaar stonden jullie samen in „Moeder Ad- mam". Twee solisten naast elkaar? „Achteraf had ik nog bezwaren tegen dat stuk. Als solist is er een heel andere spanning. Van Gasteren is een geweldig gedreven vrouw met een ongelooflijke energie en fantasie. Als je ziet wat ze nu weer in dat Rotterdamsekli- maat voor elkaar krijgt". te werken. „Nee. inderdaad, dat gaf ook wel eens proble- Jij hebt zelf les gehad van Han Bentz van der Berg. Ik heb altijd het idee dat er overeenkomsten bestaan tussen jullie twee. „Die zijn erdacht ik wel. De hang naar direct heid en naar echtheid, hebben we gemeen. Zijn enorme vermogen tot concentratie is iets dat ik bewonder en herken". Nog niet zo lang geleden speelde je de rol van „Everwachter" in Tanchelijn van Harry Mulisch voor een t.v.-produktie. Bentz van der Berg deed die rol indertijd bij de Neder landse.Comedie. uit hetzelfde Zou je weer bij een gezelschap willen? Bij Centrum bijvoorbeeld. „Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn, omdat ik dan weer met Han Bentz zou wer ken". Wat vind je van de toestand nu? "Ik vind het helemaal niet zo droevig. Wat Centrum doet is op zijn zachtst gezegd ver heugend. Het Werktheater en Baal, tja, wat wij vroeger bij Studio deden was natuurlijk eigenlijk hetzelfde. Kees van Iersel heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de opkomst van het kleine theater. Dichter bij het publiek. Dat voelden wij toen al. En verder. Er is natuurlijk een kleine groep Nederlandse ac teurs en actrices die elkaar in de gaten houdt. We weten altijd van elkaar waar we aan bezig Je hebt die 25 jaar onafgebroken gespeeld? „Ja, ik heb een speeldrift. Ik werk door. Het is wel voorstelbaar dat ik eens onderbreek. Als ik behoefte heb aan een soort van harmo nie en rust met meer mensen. Die rust vind ik nu in mijn huis. Dat is een .basis, alles ligt er in. Marie Louise heeft nu ook mijn biogra fie geschreven. Als titel koos ze „De speler". Daar ben ik het mee eens. Ik vind het goed getypeerd. Voor alles ben ik dat. Het geeft eigenlijk alles weer". Ton van Brussel Van onze toneelmedewerker LEIDEN Funhouse komt weer. De liefhebbers van dit zeer speciale en absoluut ondefi nieerbare humorfestijn kunnen volgende week donderdag in het Rijnlands Lyceum hun hart weer ophalen. Degenen die nog niet weten wat Funhouse is, kan ik maar één ding aanraden: zelf gaan kijken. Houd alleen al uw ogen en oren open en verbaas Theatergroep Funhouse u nergens over. Bij Funhouse is alles mogelijk. Zelfs dat een vol le zaal zit te brullen van het lachen terwijl iedereen denkt, dat hij de enige is die de mop gesnapt heeft Het nieuwe programma is geti teld „Funhouse Classics" en daaruit blijkt al meteen, dat het accent van de grappenmakerij dit keer op de klassieken is komen te liggen. De hele klas sieke amusementsworeld inclu sief Beethoven (ja\yel!) wordt even in een razend tempo op de welbekende droge manier ge persifleerd met als intermezzo natuurlijk weer momenten van een grandioze verstilling. De drijveren van dit „loeiend Carré geconcentreerd in een poppenkast" (zoals een recen sent het noemde) zijn als va nouds de mimespeler Rob van Houten, de poppenspeler Fcike Boschma, danser-choreograaf- kostuumontwerper Barrie Ste vens en de komiek-met-de-twee- linkerhanden Cor Beurskens. Voor een van de beste omschrij vingen van dit gebeuren zorgde Peter van Bueren, die na de 'première in het Shaffy-theater in De Tijd schreef: „Dat is het ijzersterke van deze groep: niets blijft overeind, maar uit de puin groeit meteen iets origineels. Zelden zie je op een avond zo veel grappen achter elkaar als in het Shaffy-theater, dat je bij het verlaten nog even bekijkt of het echt wel zo'n uitgeleefd ge bouw is als je weet dat het is. Gaat dat zien. Een ongelooflijke belevenis". Paul Korenhof Van o muziekmedewerker Leiden - Morgenmiddag conce- treert in de Hartebrugkerk de organi?t Jan Schmitz, evenals dit eerder het geval was, met medewerking van het Toon kunstorkest onder leiding van René Verhoef. Als „extra" dit keer het pianoduo Marinus Flip- se en Tjitte Weber. De orgelpropagandist Schmitz is inmiddels in Leiden wel ge noegzaam bekend. Over het Toonkunstorkest heb ik mij, se dert dit onder leiding van Ver hoef f staat, reeds in lovende zin uitgelaten. Tot zover dus aanbe veling genoeg, maar daar komt dan nu nog het duo Flipse-We- ber bij. Eerstgenoemde, inmid dels 67-jarige pianist is een oude rot in het vak. Anders is dit gesteld met Tjitte Weber. een oud-leerling van hem. Samen vormen zij al enige jaren een, in binnen-en buitenland bekend pianoduo. Begonnen wordt met het Adagio van Tommaso Albinoni (1671- 1750), tijdgenoot van Vivaldi: Een zeer populair werkje van een man die zichzelf heel be scheiden een "Venetiaans dillet- tant" noemde. Het hiernavolgende Concert voor twee piano's van Joh. Seb. Bach is zoals u begrijpt geschre ven voor twee clavecimbels, het geen natuurlijk geen verbod in houdt om Bach's muziek op de piano te vertolken. Dan het bekende Concert voor twee fluiten van de beroemde Italiaanse priester-componist Antonio Vivaldi (1675-1741). Ver volgens speelt Jan Schmitz de Fantasie No. 1 van César. Franck (1822-1890), de Het programma wordt voortge zet met het overbekende koraal uit Kantate 147 van Bach, (Jesus joy of man's desiring) in een bewerking voor twee piano's. Het bestaat uit twee delen: „Vredeszang" en „Heldenzang" en is geschreven ter nagedachte nis aan een broer van de we reldvermaarde Fianse organiste Marie Claire Alain, die als een der allereerste slachtoffers van de tweede wereldoorlog in een loopgraaf het leven liet. Al met al een zeer afwisselend programma. vanzelfsprekend wederom ten bate van de res tauratie van het orgel van de Hartebrugkerk. Hiervoor is véél geld nodig, reden waarom Jan Schmitz geheel belangeloos deze concerten organiseert. Huub Buurman. Waar naar toe? Zaterdag 15 februari Oegstgeest-Rijnlands Lyceum 20.15 uur-Vrouwencabaret van Natascha Emanuels. Leiden-Imperium: 20.30 uur- Imperium in „Sleutelen" naar werk van Jan Wolkers. Leidschendam-Sater: 19.00 -Gitarist en zanger Frank Verhoef. Alphen-De Bron: 21.00 uur- Jazz concert met Tete Monto- liu, Albert Heath en Niels Hen- ning Orsted Pedersen. Leiden-Kreatief Sentrum: 22.00 uur-Ciné Club. Zondag 16 februari Leiden-Hartebrugkerk: 15.00 uur-Concert door Leids Toon kunstorkest met medewerking van Jan Schmitz, Marinus Flipse en Tjitte Weber. Leiden-De Schmidse: 15.00 uur-Café Chantant met trou badour Jan van Rhenen. Donderdag 20 februari Oegstgeest-Rijnlands Lyceum: 20.15 uur-Funhouse Classics. Vrijdag 21 februari Leiden-Stadsgehoorzaal: 20.15 uur-K O meesterserie con cert met het Residentie Orkest en Michel Block (piano). Leiden-Imperium: 20.30 uur- Imperium in „Sleutelen" naar werk van Jan Wolkers. Leiden-Kreatief Sentrum: 22.00 uur-Ciné Club. Alphen-De Bron: 22.00 uur- Nachtfilmvoorsteiling „The Sting". Etsen en litho's van Ronnie Meerts Van onze kunstredaktie Wassenaar In de Wasse- naarse Openbare Bibliotheek is vanmiddag een expositie geopend van etsen en litho's van Ronnie Meerts. De ten toonstelling is tot 6 maart da gelijks, behalve zondag te zien aan de Luifelbaan 1. Ronnie Meerts kreeg haar op leiding aan de Koninklijke Academie in Den Haag onder meer van Paul Citroen, Theo Bitter en W.J. Roozendaal. Ze- heeft in vele Nederlandse gale ries geëxposeerd en is lid van de Haagse kunstkring en van de vereniging Arti et Indus- triea. Een aantal van haar werken is aangekocht door de gemeentemusea van Den Haag en Amstelveen. De opening van de expositie is vanmiddag verricht door de dichter Johan van Nieuwenhuizen. Frank Verhoef in Sater Van onze kunstredaktie LEIDSCHENDAM In het ontmoetingscentrum „Sater" aan de Koningin Julianaweg heeft vanavond om zeven uur een optreden plaats van gita rist en zanger Frank Verhoef. Frank maakt zijn eigen tek sten en muziek en begeleidt zich zelf akoestisch en elek trisch op 6- en 12-snarige gita- Tussen zeven en half negen kunnen bezoekers samen met hem spelen (eigen instrument meebrengen) en na de pauze begint Frank om negen uur met zijn eigen programma. De toegangsprijs bedraagt voor leden twee gulden en voor niet-leden drie gulden vijftig. Meesterserie- concert K O Van onze kunstredaktie Leiden De vijfde in de serie K O Meesterserieconcerten heeft vrijdagavond a.s. in de Stadsgehoorzaal plaats, aan vang 20.15 uur. Het Residentie orkest voert onder leiding van Willem van Otterloo en met solistische medewerking van de pianist Michel Block wer ken uit van Van der Horst, Ravel en Bruckner. Michel Blok is tijdens het con cert solist in het befaamde concert voor de linkerhand in D grote terts van Maurice Ra- vel. Block studeerde aan de Julliard School of Music in New-York. Op het Chopin Concours dat in 1960 in War schau werd gehouden ontving hij een persoonlijke prijs van Arthur-Rubenstein en in 1962 kreeg hij de Leventritt Award. Zijn eerste optreden in Europa was in dat zelfde jaar in het Amsterdamse concertgebouw. Uitgebreide tournees brachten Michel Block door geheel Eu ropa, Noord- en Zuid-Ameri- ka, Israël en Afrika. Kaarten voor het concert zijn telefonisch te bestellen bij K O, tel. 31841 en indien voor radig op de avond van het concert aan de zaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6