Ziegler verlaat het huis van de veroordeelde BLANKE MISSIONARIS LIJKT ZIJN TIJD TE HEBBEN GEHAD Kerk van Kameroen wordt lekenkerk V En toch: Memisa PAGINA 6 LEIDSE COURANT WOENSDAG 5 FEBRUARI 1975 Een hete zondagochtend diep in de binnenlanden van Kameroen op de mis siepost van pastoor Hans Evers (53) uit Hoorn. Er drentelen al wat paro chianen rondom de kerk. Het is net als het woon huis een groot en stoer gebouw. Van Hans hoor ik, dat mgr. Lambert van Heygen de tegenwoordige bisschop van het naburi ge Doumé die kerk zowat met eigen handen heeft gebouwd; met stenen die ter plaatse gebakken moesten worden. De glas- in-beton-ramen in het priesterkoor herinneren eraan dat het een dorst- verwekkende klus ge weest is: het kleurige glas is afkomstig van lege bierflesjes. Zoals op zo veel andere missiestaties sta je ook hier weer ver steld van wat een paar bezielde missionarissen alleen al op bouwkundig gebied van de grond heb ben gekregen. En dan be grijp je tegelijk iets van de teleurstelling van som mige missionarissen, nu zovelen ook in hun ei gen kring zich twijfe lend afvragen of ze daar wel goed aan hebben ge daan. De kritiek zegt: „We hebben hier een wes ters cultuurpatroon inge voerd dat volkomen vreemd is aan de Afri kaanse tradities". Dat is op het oog ook zo. De kerken, woonhuizen, scholen en ziekenhuizen van missie en zen ding weerspiegelen de doeltref fende westerse benadering om het leven en de omstandigheden naar je hand te zetten. Daaren tegen getuigen de hutten en er ven, wegen en plantages, maar ook kleding en gedrag van de de gelaten Afrikaanse houding om het immers toch ondoor grondelijke menselijke bestaan maar te nemen zoals het komt: nat worden als het regent en je geen tijd hebt gehad om je dak te repareren, dansen als de volle maan de avonden in je duistere dorp licht maakt. Als de nood aan de man komt kun je toch op je familie rekenen? Niettemin is de hoogmis een Afrikaans feest. Jongelui die meesterlijk een zelfgemaakte „ballofoon" bespelen: ruwe hou ten plankjes boven een kist met kruiken van verschillende in houd als klankkast. De muziek klinkt wat gesluierd en onzuiver maar is fijn om te horen. Een koor van schoolkinderen die zingen en dansen met handen en voeten en heel hun lijf. Na de preek gaan ze even weg om weer dansend en zingend terug te komen met de enige offerga ven die het arme volk van deze streek te missen heeft: een bus- seltje brandhhout en een paar trossen kookbananen, Is dit Afrika of niet? Maar het ont gaat me niet dat ook hier de kerk maar voor goed de helft gevuld is, dat de meerderheid uit vrouwen en kinderen bestaat en dat de jongemannen vrijwel geheel ontbreken. Hans Evers: „We beginnen de greep op de jeugd tussen vijf tien en dertig jaar kwijt te ra ken. Dat is niet alleen een kwestie van toenemende onker kelijkheid, maar vooral een ge volg van ingrijpende sociale ver anderingen. Er bestaat hier een groot generatieconflict. De jon geren hebben onderwijs gehad. Ze spreken Frans. Hun gezichts- Pastoor Hans Evers uit Hoorn: „Zien dat het fout gaat en dan niét ingrijpen da s moeilijk, vooral voor ons ouderen veld is veel wijder dan dat van hun ouders. Ze voelen niets voor het eentonige leven in hun afgelegen nederzettingen, vin den zich te goed voor het een voudige werk in de plantages en de bossen. Ze willen schoenen en nette kleren hebben en trek ken daarom naar de steden. H£- le families zie je zo uit elkaar vallen. We vragen ons wel eens af: waarom zouden we ons ei genlijk nog druk maken voor het aanleggen van koffie- en cacao-plantages, dus voor het scheppen van werkgelegen- Op zoek naar zichzelf Kameroen confronteert je met twee ogenschijnlijk tegengestel de verschijnselen. Aan de ene kant wil het zijn portie hebben van de voordelen die de wester se economie en technologie kun nen opleveren. Aan de andere kant wil het zichzelf zijn. Het zoekt zijn geschiedenis en tradi ties terug na eeuwen van slaven handel, die de beste mensen wegsleepte, en na meer dan honderd jaar uitbuiting en ver vreemding. Ook dit tweede ver schijnsel vind je heel sterk bij de jongeren die een goede vor ming achter de rug hebben, niet zelden op een missiecollege, Die colleges waren wel als klein-se- minarie bedoeld, maar omdat er vrijwel geen andere mogelijk heid was om een middelbare opleiding te krijgen was roeping niet vereist. De onafhankelijk heid van hun land heeft hun zelfrespect versterkt. Was het vroeger een statussymbool om net als de toonaangevende Eu ropeanen christen te zijn, nu willen ze zich ook in de kerk vooral als Afrikaan erkend zien en uiten. En sinds het concilie bevestigde wat tropenvaste mis sionarissen al jaren hadden be pleit, ligt de weg naar lokale Afrikaanse kerken open. Het lijkt erop dat de blanke missio naris zijn tijd heeft gehad. Een Kamero.enees blad verlangde onlangs van de regering dat ze zo spoedig mogelijk een plan zou opstellen voor de afvloeiing van buitenlanders in de missie: „Het wordt tijd dat ze hun eigen land gaan bekeren". En kardi naal Maloela van Zaire zei op de laatste bisschoppensynode in Rome: de Afrikanisering van christelijk Afrika is een taak voor de Afrikanen zelf. Weinig zwarte priesters De moeilijkheid in Kameroen is alleen dat er niet voldoende zwarte priesters zijn om de taak van de blanken over te nemen. Het bisdom Doumé telt er maar zes naast veertig blanken. In het bisdom Douala zijn er wel meer, maar hun gemiddelde leeftijd bedraagt vierenvijftig jaar, wat erop wijst dat ook in Kameroen bij de jeugd maar weinig be langstelling voor het priester schap bestaat. Oorzaak nummer één is het ver plichte celibaat, dat in de op „mannelijkheid" en vruchtbaar heid geörienteerde Afrikaanse cultuur als iets onnatuurlijks en onmogelijks wordt beschouwd'. De Afrikaan heeft het al moei lijk genoeg met de christelijke huwelijksopvatting die de man maar één vrouw toestaat. Heel wat zwarte priesters houden er vriendinnen op na en hebben kinderen. Het wordt hun door de mensen niet al te kwalijk genomen, maar het is toch ook niet bevorderlijk voor hun aan zien. Een Nederlandse missiona ris zei me onomwonden: „er is geen toekomst voor de kerk in Afrika als het de zwarte pries ters niet wordt toegestaan een christelijk gezin te stichten". En dan: „In de tijd die je nodig hebt om voor priester te stude ren kun je je ook bekwamen voor een beroep dat een heel wat beter inkomen oplevert. Hans Evers: „Onze arme paro chies kunnen voor hun priesters doorgaans niet meer dan drie honderd gulden per maand op brengen. Daar moeten wij het ook voor doen, maar wij krijgen nog wel eens wat van thuis..." De zwarte bisschoppen van Ka meroen geven er dan ook geen blijk van hun blanke collega's en medewerkers graag spoedig kwijt te willen. Er is dus ruimte voor de opvatting van bisschop Lambert van Heygen: „Afrika nisering betekent niet de uitslui ting van de westerse missiona ris. Het gaat veel meer om de verkondiging van het evangelie vanuit de Afrikaanse cultuur en het inbouwen van de universele kerk met haar waarheden in de lokale kerk. De blanke missio naris, die zich weet in te leven in de Afrikaanse cultuur, is daarbij volledig op zijn plaats. Maar hij zal wel bereid moeten zijn zich op de achtergrond te houden, zolang de universele waarheden en de eigenheid van het evangelie niet in gevaar ko- Werk voor leken De kerk van Kameroen is trou wens niet uitsluitend van pries ters afhankelijk. Lambert van Heygen: „Nu al wordt er in meer dan vijfhonderd dorpjes van ons diocees elke zondag een dienst gehouden zonder pries ter. Een dienst met schuldbelij denis, schriftlezing, samenzang, een collecte voor een door de mensen zelf bepaald doel en een preek door de katechist of een ander. Daarna profiteren ze van het samenzijn om de problemen van het dorp te bepraten of ruzies bij te leggen. Ik weet wel, dat daar haken en ogen aan zitten, maar je kunt er toch uit afleiden dat het geloof op die manier leeft. Als ze daar nu ook maar voldoende jonge mensen bij betrekken, zie ik de toe komst niet zo somber in". In zijn bisdom Doumé is juist een groot project begonnen voor de vorming van parochieraden en de opleiding van katechisten. Tot dusver bestond de katechis- tenopleiding uit twee maanden stage op een missiepost met bij behorende begeleiding. Nu con centreert men de opleiding op de centraal gelegen missie van Diang, waar dit jaar en in 1976 groepen van ongeveer zestien aspirant-katechisten gedurende een half jaar een pittige oplei ding krijgen. Vrouw en kinde ren mogen ze meenemen. Hun parochies hebben beloofd tij dens hun afwezigheid hun plan tages netjes bij te houden. In 1977 krijgen de besten nog eens een voortgezette opleiding van een half jaar en dan moet het bisdom over tenminste twintig gangers die in de parochie de zondagsdienst kunnen leiden en communie uitreiken, en die niet van de parochie hoeven te leven omdat ze hun eigen broodwin ning hebben. „Missio", de Duit se organisatie voor pastorale projecten financiert het nogal kostbare plan. Memisa is bereid bij te springen in de kosten van een veelzijdig samengestelde vormingsploeg die de parochieraden -als ze dit willen- kan helpen. Die paro chie- of dorpsraden zullen een eigen vorm moeten vinden voor liturgie en katechese, maar bo vendien moeten werken aan de sociaal-economische ontwikke ling van hun gemeenschap. Oók aan de daarvoor onmisbare ge zondheidszorg. Reizende priester Zo kan er, volgens mgr. Van Heygen, een echte Afrikaanse kerk ontstaan. De priester zal daarbij zijn taak sterk zien ver anderen. raHans Evers ziet die priester als een soort Paulus, een man die van de ene gemeen te naar de andere reist en brie ven schrijft. „Veel materiële be slommeringen zullen van hem afvallen. Hij zal het denkwerk moeten doen, vorming. En dat is al moeilijk genoeg". Het heeft overigens geen zin te verzwijgen dat veel missionarissen maar weinig vertrouwen in dit toe komstbeeld hebben. Ze duren de kerk eigenlijk niet toe te vertrouwen aan de magisch geo riënteerde Afrikanen, die door gaans niet met geld kunnen om gaan en niet verder kunnen kij ken dan de dag van vandaag. Hans Evers zegt: „Als je ziet dat wat je hebt overgedragen naar jou idee de verkeerde kant op gaat en dat je dan niet mag ingrijpen dót is het probleem, vooral bij ons ouderen". En Lambert van Heygen: „dit werk vraagt iets extra's aan cul- dén te gebruiken dat zó sterk is dat je ondanks de gebreken en de ontrouw van de mensen blijft beseffen dat het mensen zijn zoals wij; en om toch de moed op te brengen om door te gaan met je pogingen om hen te ont wikkelen". HANS KESSENS Ook in Kameroen ont wikkelt de kerk steeds meer een eigen, Afri kaans karakter. De blan ke missionaris moet een stapje terug doen. Maar dat hij zijn tijd gehad heeft geldt maar in be perkte zin. Het is duide lijk dat hij nog een be langrijke taak heeft, na melijk dat hij uitgaande van de Afrikaanse cul tuur mèt de Kameroene zen moet zoeken naar de wijze waarop zij het werk het best kunnen overnemen. Werk in kerk en samenleving. Vooral ook: werk voor de ge zondheidszorg en gezond- heisopvoeding. Memisa helpt daarbij. Er is veel geld voor nodig. Nu Me misa dit jaar een halve eeuw bestaat kunt u dit feest het best meevieren door de Medische Missie Actie een handje te hel pen in Kameroen en trouwens in alle ontwik kelingslanden. Dat kan heel gemakkelijk. Pak uw ballpoint en uw giro boekje en vul daar een waardig bedrag op in. Het gironummer is 50.50.75, Memisa, Rotter dam. WASHINGTON Ronald Ziegler, de jongensachtige, gladde advertentiefi guur, „de stem van de meester" ver laat binnenkort Richard Nixons staf om een welbeloonde carrière als rei zend lezingenhouder te beginnen. Twee weken geleden reed hij rond op zijn motorfiets, met haar dat lang genoeg is om gekruld te worden. Hij probeert de vijf maanden negatieve mededelingen aan de pers te vergeten, om nu verbitterd te praten over de wijze waarop de wereld de voormali ge president op het ogenblik behan delt... „Ik heb het gevoel dat ondanks Watergate wat nu gaande is, niet goed te praten is", vertelde hij twee reporters in Los Angeles. „Hoe streng moet de straf voor een leider zijn? Hij is teruggetrokken in ongenade. Hij is zeker een verslagen man". Ziegler's toorn is aangewakkerd door dedeling van het Witte Huis waarin werd dat Nixon de rekening i kosten van hem en zijn gezin naar Calif or nië nog toegestuurd zal worden. Er zal weer beweerd worden dat het gezelschap Nixon in het presidentiële vliegtuig (Air Force 1) naar Californië vloog en dat op dat tijdstip Nixon formeel nog president was totdat, ergens tussen de steden Carvondale en Jefferson City in de staat Missouri, hem het tijdsverschil noodlottig werd. In Washington was het toen 11.35 uur, op welk tijdstip de brief die het aftreden bekrachtigde aan de minister van buitenlandse zaken werd overhandigd. Nu blijkt dat het gedeelte van de vliegreis van de luchtbasis Andrews bij Washington tot Jef ferson City door de regering werd betaald, en dat het andere gedeelte aan Nixon in rekening gebracht wordt. Dat bedrag, 8.400 dollar moet de voormalige president bekostigen uit de fond sen die hem van tijd tot tijd van een kleine toelage v Die toelagen zullen op 9 februari gestaakt worden; zes maanden na zijn aftreden; het is nu voornamelijk deze vliegreis die de boekhou- ,ding van Nixon in de rode cijfers jaagt. Het congres wilde 200.000 dollar beschikbaar stellen voor de overgangsperiode. Nixon zal voor die tijd ongeveer 370.000 dollar nodig hebben. Enkele andere zaken die de zieke, langzaam herstellende Nixon in rekening gebracht wor den zijn: een nog onbekend bedrag voor het vliegen van zijn gezin naar San Clemente op 9 augustus, 9.000 dollar voor het behandelen van zijn post die hij sinds die tijd op zijn kantoor heeft ontvangen, 30.000 dollar voor een aantal koerier-vluchten naar Washington en stafleden en de kosten van levensonderhoud van zijn personeel. Dit alles resulteert in een aanmerkelijk saldo-tekort, hoewel het op het ogenblik bij benadering nog niet is te zeggen hoeveel de voormalige president tekort gaat komen. Zieglers ontevredenheid gaat ook uit naar het Witte Huis wat betreft de verzending van de daar ontvangen post voor Nixon. Ziegler onder vond daar zelf ook moeilijkheden mee bij het betalen met een credit-card in een winkel in Californië, hij kreeg daar te horen dat de kaart niet gedekt was. „De rekening lag nog in het Witte Huis". Ziegler zegt met verlangen uit te zien naar zijn lezingenreeks (wat hem per keer 2.500 dollar oplevert) „omdat ik wil weten wat i denken, over Richard Nixon, over i regering." Copyright 'ïhe Guardian Mgr. Lambert van Heygen uit Den Haag, bisschop van Doumé „Dit werk vraagt iets extra's aan cultuyr om ondanks de gebreken van de mensen dóór te gaan." Zingend en dansend komt het koor de kerk uit: Afrika

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6