Mgr. Simonis vraagt religieuzen te mikken op een nieuw élan BRANDBRIEF ROMEINSE PRIESTERS „GEBAAR VAN SCHEURING" bezoekuren ziekenhuizen f.k.vieringen medi/che dien/ten predikbeurten LUCKY LUKE „DE GROOTVORST' Hervormde collecte Werelddiaconaat VRIJDAG 31 JANUARI 1975 LEIDSE COURANT PAGINA IJ 1?tot 18.30 uur dagelijks van 15 tot 18.30 ui CCU (Hartbewakening) dai tot 14.45 uur en van 19 lol Intensieve verpleging: Dagelijks van 14 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 19 uur. lagbezoekuur 13 45- 14.15 Annakliniek: Klasw 15.30 uur van 18 in 13.30 tc t 15 45 uur. Bezoek s 4 30 v Avondbezoekuur 18.30-19.30 uu leling dagelijks van 14 00-1900 i voor ouders zondag I4JXM5.00 Ac: Endegeett: Dinsdag en vrijdag 13 l van 18.30 tot 19.30 uu: Ziekenhuis: >lgt-Jjlke dag 15 00 I >lgende bczoekur uur. Zaterdag 18.30 tc it 20.00 uur l 16.00 pa tiénten AI|P1h™ uur. 18.30 ÉtÊÊÊ Rijn: Rijnoord le en 2e klas tot li JU uur 13.30 tot 14.15 uur en 18 30 19 30 uur. 3e klas 13.30 tot 14 15 uur 18 30 tot 19 30 uur; Kraamafdeling 13.30 (alleen 101 15 uur' a"°*n voor echtgenoten 19-20 vriitia» uur; Kinderafdeling 15 tot 15.30 uur alleen zond* voor ouder. 18 lot 18 30 uur. 8.30. H. Lodewijk z. 9.30 u. Hoogmis, 11.15 u. (met kindérc che) 19 uur. NOORDW1JK AAN ZEE - Maria ter Z 2.15, 18 uur. H. Midi is. 9.30 en 11. 18.30, Avondm 9.30 u. Hi AARLANDERVEEN - Za. 19 en 10.30 u. (gezongen.) Petrusbanden, za. 19 i ZEVENHOVEN 19 u 30. 11. 12.15 r Hoogmis, u. en 12.15. Meerburg-Zoetei dorp. za. 19,zo. 10 u. oud-r che), 17.45, 9.30 u. Hoogmis. BODEGRAVEN St. WiUibrordparochic za. 19, zo. 8. 10, en 11.30 u. SASSENHEIM - Za. 19 u.. zo. 8. 9.30 u Hoogmis. 11 en 17.30 uur. VOORHOUT - Za. 19. zo. 9 u. Hoogmis OUDE WETERINI ING - 10.45 ui HAZERSWOUDE-RIJNDIJK Za. Michael- kerk, 19 uur, zondagsviering, Bemardui-, kerk, 19 uur, zondagsviering. Zondag Mi- Bernarduskerk 10.30 u. Hoogmis, Ridder hof, 10.30 uur gezongen mis. Za. 19. zo. 8.15, 9.45. HAZERSWOUDE-DORP Za. 19 u.. zo. 8. uurEucharistioviering, BOSKOOP Za. ontmoeting. 17.30 Kerk, Zoeterwoudseslngel LEIDERDORP Scheppii 12 uur Menswording, zo OEGSTGEEST - St. WiU: 9, 10.30. 12 en 18.30 u. E za. 18.30. zo. 8, 10 en 11 ui VOORSCHOTEN - Hoogmis. 12. 11.31 de aula Noord-Ho ZOETERWOUDE - t Jan. za. 19.30, zo. 9.30 u. Hoogmis. 11.30 u. Christus Diei ring, 10 u. Hoogmis, II DE ZILK - Za.' 19 u', zi G lis, 19 u. Lof. - Za. 10 i van Kerkhof. 19 u. met zang. zo. 8. 9.30 KATWJXAAN DEtTrIJN^- Za. 19 u„ NIEUWVEEN Za. 17 e NOORDEN°—^Za. 19.30 u.. NIÉUWKOOI mis, 10.45, 1 OUDE ADE mis. 10.30 u RIJPWETERING Za.. 19 u., Hoogmis. 10.30 u. ROELOF ARENDSVEEN Maria Presenta- 10.30 i 11.30 u 19, zo. 8.45, 10. - H. Pius. za. Hoogmis (Lat.), 11.31 MEER - H. Nicola 915. 10.45, 12.15. 18.30 i Kruispunt zo. 9 cn 21 u. A za. 19 en zo. 10 45 uur. RIJNSBURG - Chr. Tuinboi Artsen Lelden: wijk 1: Dkt. Aelberse. tel. 22268. wijk 2: dkt. Tegelaar. tel. 34092. wijk 3: dkt. De Jong. tel. 32877. wijk 4: dkt Schellekens. tel. 64035. Leiderdorp; dkt De Bruyne. tel. 22208. Oegstgeest: dkt. Held. tel. 52255. Voorschoten: dkt Van der Kooy. tel. 6951. Voorhout-Warmond: dkt. De Gijzel, tel. 01711-2866. NoordwIJk: groepspraktijk, tel. 4643. Noordwtjkerhout: dkt. Verdeijen. tel. 2285. Katwljk-Rljnsburp-Valkenburg: dkt Hut ting. tel. 01718-12102. Katwijk aan Zea: dkt De Jager, tel 13737. Hlllegom: dkt Van der Kaaden. tel 15114. Sasaenhelm: dkt. Moerman, tel. 11119. Usee: dkt. Haase. tel. 13685 (jr.) Aarlanderveen-Zwammerdam: dkt. Van der Ent Braat. tel. 01725-1308. Alkamade-RI|naatarwoude-Le(mulden: dkt. Glansbeek, tel. 01713-2511. dkt. Hal. tel. 01721-8269. Alphen: dkt. Visser, tel. 94977, dkt. Van der Steen. tel. 72738. Boskoop-Benthuizen: dkt. Bom. tel. 01727-2136. Bodegraven: dkt. Cats. tel. 2030. Langeraar-Nleuwveen-Woubrugge: dkt Nooter. tel. 01729-104. Nieuwkoop-Noorden: dkt Brinkman, tel. 01725-1555. Hazerswoude Dorp-RIjndljk-Koudefcerk aan den Rijn: dr. Bosch tel. 01728- 9281. Tandartsen laan 76. Hillegom. Wijkverpleging Lelden: Interkruis, tel. 21753. Leiderdorp: Kruisvereniging, tl Oegatgeest: I 40131. I. 54500. Voorschoten: Gezondheidscentrum, tel. Leldschendam: Groene Kruis. tel. 273449. Hlllegom-Oe ZJIk: Zr. Friele. tel. 02520- d: zr. Van Velzen. tel 02522-12485. Voorhout-Noordwijkerhout: zr. Lanka Tel. 02523-2468. Noordwl|k: zr. Vos. tel. 5244. Rijnsburg: zr Smit. tel. 21217. Alphen: zr. Van der Bijl. tel. 93835. Apotheken Lelden: Zuid-West Brahmslaan 20, tel. 63134. Oegstgeest: Beker. Lijtweg 4. tel. 53274. Leldschendam: Dam. Damlaan 41. tel. 274238. Bollenstreek: Sassenheim, Hoofdstraat 198. tel. 10169. Katwijk: Katwijkse. Princestraat 3. Tel. 12755. Alphen: AJIart. Raadhuisstraat 206. tel. 73185. Bevrijdingskerk 10 LEIDEN: Herv. d?en^r?i?doik"rkT7a,CamMedïénstr ma. Pelrakork 10 ds. Sytsma. 17 ds. Br ds. Koolstra, lougddlensl. Bevrijdingsk diensten. 18.30 ds. Gorol Kork 9.30 d Katwijk aan Zr Wijk Slonskark (Gerei. Bond) Boskoep - Chr. Woerd on. i - Leger^dos Sassenheim. - Chr Gerot. Kork 9 c k Vrljgem. Salvatorl i. Drooger, H. Doop. 1 Legs' .30 E>e Goede Herder. 11.30 orenwljk. 10. Do Mirt. 10 I. Gere). Gem. in Nederland »p Middelstegracht 3 "io dhr. i Evangeliezending Zljlslngol 2 Pinkstergemeente 1S dienst - Middemachlzending Jeruol 18 r. Gem. 10 ds. Bouwman, k BOSKOOP: Herv. Gom. 9.30 Woords. Gerei. Kerk 9.30. '.HAZERSWOUDE Herv. Gei KATWUK A D. RUN: Herv. Gom.: Openhotkerk Ontmootingskork 10 ds. Heymans. H. Doop. KATWUK AAN ZEE; Herv. Gem.: Nieuwe Kerk 10 ds Molenaar. 18 30 ds. Boor. Oude Kerk 10 ds. de Vos. 18 ds. Catsburg. Ichtuskerk 10 ds. Vink. Pnlëlkerk 9.30 ds. Catsburg. 18 ds. da Vos. School 10 ds Koelman - Gerei. •n. jeugddienst - Gorel. h jn Niel. 17 ds. v d. Boogaard. Betholkerk 9 30 Rljnsburg - Gorel. Kork 9 i Herv. Gom. 9.30 Ent - Gerei. Kerk Vrijgemaakt (kerk Remise- straal) 8 30 en 15 Leesdienston - Gerei. Kerk Vn,go maakt (buiten verband) 9.30 en 19 dl OUDE WETERING Horv. Gom 9 30 da. Laile- RIJNSATERWOUDE: Herv Gem 9 30 ds Sle- houwer. Alphen 19 ds Oostenburg - Chr. Gom. 9.30 en 6.30 da. Gerei Kerk 9 30 ds Huizebosch 18 30 Ltngendi|k. Waarder. Volle Evang. Gom. hart. Nieuwkoop - Gerei. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds. Boven- Herv Gem. 10 en 6.30 ds. PAULUS. DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL L-87 Paulus was half verdoofd door het sprak Oehoe boeroe wraakzuchtig. Zich bloed meer zien. Ik barst haast, er kan getrommel boven zijn hoofd. Er dansten naar boven wendend, waar hij de mug geen druppel meer bij." „Dat komt goed sterretjes boven zijn ogen. Hij mompelde: vermoedde, beval hij: „Vooruit mug, doe uit," lachte de heks, de mug nakijkend, cüe „Oei, machteloos is die heks nog niet, al je plicht. Steken maar weer!" Maar de mug slechts met de grootste moeite van de kan ze dan niet bij ons komen." „Gelukkig zat uitgezakt ergens in de diepte, stak zijn grond kwam en met zwoegende vleugeltjes hebben we de gedresseerde mug nog," tong uit en steunde: „Ik kan geen hekse- wegsukkelde. SUSKE EN WISKE DE POEZELIGE POES Gevoeligheid voor de noden van deze tijd kan een nieuw élan betekenen en ons geroe pen-zijn in deze tijd verhelde ren en concrete inhoud geven. Dit onder meer hield de bis schop van Rotterdam, mgr. A. J. Simonis ruim tweehonderd religieuzen uit het bisdom voor, tijdens een feestelijke bijeenkomst deze week in het congrescentrum Engels te Rotterdam naar aanleiding van het eerste lustrum van het Diocesaan Religieuzenbe- raad. Bij deze gelegenheid bood te vens de bisschoppelijk gedele geerde voor de religieuzen, pa ter drs. B. L. G. A. Kroese o.c.d. de brochure „Vijf jaar religieuzenberaad in het bis dom Rotterdam" aan. Naar aanleiding hiervan con stateerde mgr. Simonis in zijn begroetingswoord, dat er een grondige herbezinning op gang is gekomen over het le ven en werken van de religieu zen in onze tijd. Tal van initia tieven kwamen tot stand die tot doel hadden de onderlinge band te versterken en nieuwe wegen te zoeken om op eigen tijdse wijze aan het nieuwe religieuze leven gestalte geven. Mgr. Simonis ging voorts diep in op de brief, die hij vorig jaar maart aan de religieuzen heeft gericht. Een van de vra gen, die hij daarbij stelde was „of wij niet te eenzijdig en te uitsluitend met structuurver andering bezig zijn, terwijl de vernieuwing van onze eigen levensinstelling misschien te weinig aan de orde komt." Hij bepleitte een zekere vastheid en regelmaat in het gebed. „Louter en alleen steunen op gevoel en spontaniteit is een uiterstwankele basis voor trouw aan en liefde voor de over voor het religieuze leven in deze tijd, mits men weet in te spelen op de vele noden, die er zijn. Daaronder rekende hij met name de geestelijke leegte van velen, de vervreemding van God, de dikwijls onbewus te honger naar een echte ge loofsovertuiging, het e gemis aan geestelijk waardeoesef de nood aan kerstening van onze samenleving en ook de nood in eigen communiteit of kloos ter. Evenzeer gaat het daarbij om de opvang van verslaafde jon geren of van ongehuwde moe ders en de zorg voor hen die tot wanhoopsdaden dreigen te komen. „U moet mikken op een nieuw élan, niet op meer roepingen, althans in deze situatie", zo zei de bisschop later ook, tijdens het beantwoorden van een aantal, soms kritische vragen van de religieuzen. Wanneer het religieus charisma door breekt moet misschien een congregatie voor speciaal jon geren worden opgericht. In Italië zijn er al veel jongeren groepen. Veel op elkaar afge stemde congregaties zouden elkaar moeten vinden. Congre gaties voor zieken en onder wijs moeten zeker blijven. Po gingen tot samenbinding moe ten zeker worden beaamd. Gevraagd naar de kerk en de veel verbreide mening, dat zij. een machtsinstituut is, zei de bisschop, dat de kerk een mid del is om de verkondiging zo goed mogelijk te laten functio neren. Ergens is de kerk een machtsintituut, maar instituut als zodanig en macht zijn geen vieze woorden. „We hebben structuren en in stituten nodig, maar macht moet wel goed worden ge bruikt. Ook verkeersbrigadier- tjes hebben macht, omdat zij voor een zekere taak zijn aan gewezen. Macht moet een goed doel nastreven. Bisschoppen moeten macht uitoefenen op een goede manier om de dioce- sancn te beschermen. Op de opmerking, dat de kerk afremmend werkt, zei de bis schop: de kerk remt af, omdat ze wijs is. Jegens experimen ten is de kerk nogal lankmoe dig. Er wordt niet zo veel ver boden. Afremmen is dan be doeld in positieve zin om mis lukking te voorkomen. De bedoeling is in elk geval goed. Over de opmerking, dat ver scheidene instituten moeite hebben met de polarisatie bin nen het epicopaat en dat daar uit wellicht de verontrusting onder de religieuzen voort komt, zei mgr. Simonis: Er is geen sprake van verschil in geloofsinhoud binnen het epis copaat Er zijn wel zeven bis schoppen met zeven verschil lende karakters. Petrus en Paulus verschilden ook. Het hervormd werelddiako- naat hoopt zondag 3,5 miljoen in te zamelen. Dit jaar krijgen Zuid-Afrika, Madagascar en Indonesië speciale aandacht. Ook helpt het werelddiako- naat het werk van de Wereld raad van Kerken voor zeven miljoen vluchtelingen (300.000 gulden), het werk voor de ge vangenen (225.000) en minder draagkrachtige kerken in Oost-Europa door versprei ding van bijbels en christelijke lectuur, restauratie van kerk gebouwen, zorg voor predi kanten en verspreiding van medicijnen (250.000). Met steun van Nederlandse kerken is in Hongarije een te huis voor gehandicapte kinde ren gebouwd. Voor een tweede tehuis bestaan plannen. Daar naast is er een groot aantal hulpplannen over de gehele wereld op het gebiejl van land bouw, onderwijs, geneeskundi ge hulp, vormingswerk en op vang van kinderen. Vorig jaar leverden giften en collecten het Werelddiakonaat ongeveer 4,5 miljoen op, een enorme stijging vergeleken met 1973. Toen was de totaal- opbrengst 1,3 miljoen. Daar naast kwam voor de Sahel-lan- den op het gironummer van het werelddiakonaat nog 235.000 gulden binnen en voor Bangla Desh 1.1 miljoen. „Dat het met de kerk slecht zou gaan, zoals vaak wordt beweerd, valt zeker niet af te leiden uit de bijdragen voor het werelddiakonaat". meldt de folder van het diakonaat, die in een oplage van 400.000 exemplaren is verspreid. KERK EN WERELD Pater C. Neven in nieuwe Romeinse raad katechese Tot lid van een nieuw opge richte Internationale Raad voor Katechese in Rome is benoemd pater C. J. Neven cssp, directeur van het Hoger Katechetisch Instituut (HKI) te Nijmegen en secretaris van de Nationale raad voor Kate chese. Aldus meldt de pers-' dienst van de rk Kerkprovin cie in Nederland. De nieuwe raad is onderge bracht bij de Romeinse con gregatie voor de clerus, welke zaken de katechese betreffen de onder zich heeft De doelstellingen van de raad zijn: een uitwisseling tot stand brengen van experimenten op katechetisch gebied; studies te verrichten over katechetische onderwerpen ten dienste van de H. Stoel en de bisschoppen conferenties; voorstellen en suggesties te doen op kateche tisch gebied en hulp te bieden bij katechetische projecten. De derde „Brief aan de chris tenen van Rome", waarin ze ven priesters, die in de Ro meinse krottenwijken werken „de plagen van de Eeuwige Stad" aan de kaak stellen en felle aanklachten richten tot de burgerlijke en kerkelijke overheden, is door de vicaris- generaal van het bisdom Ro me, kardinaal Ugo Poletti ge typeerd als een „gebaar van scheuring", die elk gesprek onmogelijk maakt In de dertig pagina's tellende brief kritiseren de schrijvers het feit, dat ook na het begin van het Heilig jaar niemand notitie neemt van de bittere nood van de armen en onge veer twintigduizend daklozen in de buitenwijken. Zij noe men het een schandaal, dat er bisschoppen door de Heilige Deur zijn gegaan eigenlijk een teken van bereikte verzoe ning - die bijvoorbeeld verant woordelijk zijn voor de talrij ke uitzettingen uit het ambt van priesters. De brief richt zich ook tegen groot-industriëlen, bankiers en speculanten, die oorzaak zijn geweest van veel ongerechtig heid. „Christus", zo schrijven de priesters, „Is in de kerst nacht niet in de Sint-Picter geweest, maar op het Romein se Kapitool, de zetel van het gemeentebestuur, waar op de zelfde tijd, vierhonderd daklo zen demonstreerden." Kardinaal Poletti schrijft hie rop, dat de brief alleen maar nieuwe onenigheid oproept en welke goede verstandhouding Op kerkelijk vlak onmogelijk maakt. Ook de „Osservatore Romano" heeft de beschuldi gingen van de hand gewezen en merkt daarbij nog op, dat de schrijvers tian de brief niet meer tot het bisdom horen, maar handelden op eigen ini tiatief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 13