Het gouden kind Juniorhoek De avonturen van Piet Potlood LUCKY LUKE „DE GROOTVORST' -ZATERDAG 18 JANUARI 1975 LEIDSE COURANT i een land waar de warme zon ltijd schijnt maar de zeewind oelte brengt, hebben de meis een blos op de wangen als an een abrikoos. Dat is zonnig rozig. Het is ook de kleur van et goud in die streken: niet zo eel als bij ons maar een beetje ader. De mensen daar vinden at goud het mooiste wat er «staat. Het kostbaarste ook. En dat mooie en kostbare noe- ïen zij een aangenomen kind: „GOUDEN KIND". varen in dat land eens twee weelingzusjes, die op dezelfde lag trouwden. De ene met een rme visser aan het strand, de ndere met een rijke man in de tad. In de loop der jaren kreeg iet arme paar zeven kinderen, I vlug al» maar mogelijk /as mee moesten vissen op het /ater, of werken in en om de mt Tijd tot spelen bleef er voor [ie zeven kinderen nooit over. ntussen kreeg de zuster in de tad niet één kind. Haar rijke nan werd steeds rijker en toch luchtten die twee omdat zij makten naar de drukte van kin leren en er zelfs graag zorgen /oor zouden willen hebben. Op een dag reisde dit rijke paar uit de stad naar het arme paar in le vissershut om te vragen of ze één van de zeven kinderen hiochten aannemen als hun „gouden kind". De visser en zijn stonden een stille, lieve ongen af, wel wetend dat hij iet bij zijn oom en tante beter ou krijgen dan zij ooit gehoopt ladden: een hemel op aarde. Opgetogen namen de pleegou- lers hun gouden kirid mee naar le stad. De tante, die door de jongen '„moedertje" werd ge- ïoemd, voelde zich in de wol- cen. Zij was voorzichtig met de jongen, zorgde voor schitteren de kleren, verwende hem. De die „vadertje" Werd ge noemd, liet hem lessen geven in alles wat een voorname zoon moet kennen. Maar ook in alles wat het leven mooier maakt: de jongen leerde muziek maken en gedichten lezen, schilderen en fraaie voorwerpen snijden van hout en ivoor. Moedertje en vadertje waren in nig gelukkig, maar zij vergaten iets. De jongen, die als vissers kind zo hard had moeten wer ken dat er geen tijd tot spelen overbleef, leerde ook nu bij deze rijke ouders niet spelen. Nooit kwam er een vriendje om te stoeien, nooit een meisje om mee te kibbelèn. Het gouden kind groeide stil op in het prachtige huis met de grote tuin en kwam zó Zelden in de stad, dat hij er de weg nauwelijks kende. „Kom," zei vadertje op een dag," het duurt niet lang of je bent volwassen, ga de stad eens in om rond te kijken." Hij moet toch eens naar een aardig meis- ïzien, dacht hij daarbij. Ge- ïoorzaam ging de jongen de stad in, maar al gauw kwam hij thuis, zeggend: „Ik ken de weg en weet niet waarnaar ik kijken zal". Toen schafte de va der een koetsje met koetsier aan voor zijn zoon, en liet hem rond rijden door de straten en lanen, terwijl hijzelf druk bezig bleef met zijn zaken. Op een morgen reed de koetsier naar een park, waar bloemen geurden.en fonteinen spoten in een vijver. De jongen liet halt houden en stapte uit de koets om bij de vijver op een bank te gaan zitten. Hij luisterde naar de muziek van wind en water en keek naar de kleuren van bloemen en bladeren. Terwijl hij daarvan genoot, ontdekte hij tussen het geboomte een prieel, maar ook een huis waar juist een meisje op het balkon ver scheen. De twee keken elkaar roerloos aan... Op hetzelfde ogenblik voelde de jongen zich op onverklaarbare wijze ziek van hart worden. Wankelend stapte hij in de koets, reed naar huis en ging op bed liggen. „Wat scheelt eraan, lieveling?" vroeg moedertje angstig. De jongen vertelde dat hij ziek geworden was bij het zien van een meisje op haar balkon. Toen herinner de de moeder zich haar eigen jeugd, glimlachte en zei: „Je bent verliefd. Ga morgen terug naar dat park en als zij wéér op het balkon komt, leg dan je hand op je hart Let op en kijk goed wit zij daarop zal doen" {^Tna?rdhrt"pa*gTeer^"gSi J« ziet 2es mannen. die uit zes verschillende landen op de bank zat, verscheen het kom©n. Dg landen zijn ook getekend maar welke man komt meisje op het balkon. Hij legde uit welk land? Als je het niet direct weet, kun je met een zijn hand op zijn hart. Daarop atlss erbij best eruit komen, nam zij een kan water en begoot de bloemen in haar plantebak- ken. De jongen reed terug naar huis en vertelde dit aan zijn moedertje. Zij, die zich haar eigen jeugd herinnerde, kon nu verklaren: „Dit betekent, dat ze jou wil ontmoeten. Ga morgen in het prieel zitten en wacht tot zij daar bij je komen zal." Zaterdag 18 januari Koninklijke Schouwburg, 20.15 „De zee" (Haagse Come- die) HOT, 20.30 „Onderweg" (Haagse Comedie) J) Theater Aan de Haven, 20.15 „Don Juan" (De Appel) (J) Theater In de Steeg, 21.00 Ca baret Kwispedoor (J) Haagse Jazzclub, 22.00 Kwar tet Paul Ruys (J) Circustheater, 20.00 „Sch- weik" (Nederl. Operastichting) Theater Pepijn, 20.30 Frits Lambrechts (J) Poppentheater Frank Koom- Zondag 19 januari Koninklijke Schouwburg, 14.00 „De Zee" (Haagse Come die) (J) 20.15 „Boven Water, onder wa ter" (Haagse Comedie) ')j) HOT, 14.00 „Piccolo en de fee Minista" (Kindertheater Psst) 20.30 „Onderweg" (Haagse Co medie) (Jj Diligentia, 14.30 Pianorecital door Catherine Collard (J) Gemeentemuseum, 14.30 ,3uurtpenningen" Inleiding door drs. W. M. v.d. Mast. Congresgebouw, 14.30 Popu lair Italiaans Operaconcert door de Haagse Volks Opera o.l.v. Coen Ruivenkamp, solist is Aldo Protti, bariton. Lutherse kerk, 20.00 Concert tg.v. de 100ste geboortedag van Albert Schweitzer door Si mon C. Jansen, orgel. Jaap Spigt, cembalo en het Wester kerkkoor van Amsterdam Haagse Kunstkring, 14.15 Het Residentie Strijkkwartet (J) Theater Pepijn, 15.00 Jazzcon cert Maandag 20 januari Congresgebouw 20.30 Concert door „The Academy of St Martin in the fields" Dinsdag 21 januari Koninklijke Schouwburg, 20.15 Premie re van „De Nacht van Tho- reau" door Theater (J) HOT 20.30 „Onderweg" (Haag se Comedie) (J) Congresgebouw) 20.15 (Toneel zaal) „Dodemansspoor" door de Haagse Spelers Theater Pepijn, 20.30 Zingen de Zolderconcert door het Qua Tacker Strijkkwartet (J) Christus Koningkerk-Voor burg, 20.00 Concert door de Christ. Oratoriumver. „Lauda- te Dominum" o.l.v. Joop Schets m.m.v. solisten, het Haags Matrozenkoor en de Gew. Orkestver. voor Zuid- Holland (J) Woensdag 22 januari Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Het fenomeen Han van Meegeren" (solotoneel door Henk van Ulsen) (J) HOT 20.30 „Onderweg" (Haag se Comedie) (J) APOLLO (tel. 460340): The Klansman (18) 12.15, 2.30, 7.00, 9.15, za. zo. 12.15, 2.30, 4.45, 7.00, 9.15. Achtervolging in Los Angeles (18) vr. za. 24.00. APOLLO 2 (tel. 460340): Luchthaven in alarm (14) 2.00, 7.15, 9.45, zo. 1.45, 4.15, 7.15, 9.45. ASTA (tel. 463500): 1001 nacht (18) 2.30, 7.00, 9.30, zo. I.30, 4.00, 7.00, 9.30 BIJOU (tel. 461177): Emmanuelle (18) 2.00, 7.30, 9.30, zo.. 2.00, 4.15, 7.30, 9.30. CAMERA (tel. 467200): Mariken van Nieumeghen (18) 2.15, 7.15, 9.30, zo. 2.15, 4.30, 7 15, 9 30. CINEAC (tel. 630637): Robin Hood (a.l.) 9.30, 11 30. 1.30. 3.30. zo. 11.30 enz. Mijn tante is een sexbom (18) 5.30, 7.30, 9.30. De meedogenlo ze achtervolger (18) za. 24.00. CORSO (tel. 46.7200): Breng mij het hoofd van Alfredo Garcia (18) 2.00, 8.15, za. 2.00, 7.00, 915. zo 2.00, 4.15, 7.00, 9.15. DU MIDI (tel. 855770): The getaway (18) 8.15, za. zo. 7.00, 9.30. Lekker op avontuur met Donald, Pluto en Mickey (A.l.) za., zo., wo. 2.00. EURO CINEMA (tel. 667066): Dr. Zji- vago (14) 1.30, 7.30. za., zo., wo. 3.45, 7.45. Spartacus (18) za. 24.02. Goofy, Mickey Mouse, Donald Duck en Pluto (a.l.) za., zo., wo. 2.00. Zwaan-kleef- aan (a.l.) za. 11.00. FLORA (tel. 465224): Heerlijke ontucht ach ter kloostermuren (18) 2.00, 7 00, 9.15 zo. 2.00, 4.30, 7.00, 9.15. Gezocht wegens lust moord (18) vr., za.. 24.00. KRI- TERION (tel. 460330): Popo, (L'amour) (18) 3.00, 7.00, 9.30. The Hellström chronicle (18) vr., za.. 24.00 METROPOLE (tel. 392244): The man with the golden gun (14) 2.00, 8.00 ODEON (tel. 462400): Robin Hood (a.l.) 2.00, za.. zo. 1.45, 4.15 Quo Vadis (14) 8.00 Ma rokko toen en nu (a.l.) zo. II.30. De maagd en de zigeu ner (18) vr., za. 24.00. OLYM- PIA (tel. 330814): Le magnifi- que (14) 2.00, 8.00. PASSAGE (tel. 460977): The man with the golden gun (14) 2.30, 7.00, 9.30, za., zo., 1.30, 4.00. 7.00. 9.30. De Sjanghai-killers (18) vr. za. 24.15. REX (tel. 636747): China town (18) 11.00, 1.30, 4.00. 7.00, 9.30. zo. 1.30 enz. Sjors en Sjimmie en de toverring (a.l.) zo. 11.30. ROYAL '70 (tel. 462677): Het pornoschip (18) 2.ia, 7.00, 9.30, ma. di., wo. 2.15, 8.00. De blinde scherp schutter (18) vr., za. 24.00. Old Shatterhand (a.l.) zo. 12.00. ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677): De Chinese Chinese boxer (18) 2.15, 7.00, 9.30, ma. di.. wo. 2.15, 8.00 Ku Fang cycloon van Hong Kong (18) vr., za. 24.00 STUDIO DE LU XE (tel. 461859): Bananes me- caniques (18) 2.15, 7.15, 9.30, zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30. STU DIO 2000 (tel. 54.22.88): Rebec ca (18) 7.00, 9.30 di. av. besl. Het zwaard van Zorro (a.l.) za., wo. 2.00. DE UITKIJK (tel. 542288) The great Gatsby (14) 2.00, 8.00. DELFT CITY Pas op of we slaan d'r op (14) 2.30, 7.00, 9.15. Wat zien ik (18) vr. en za. 23.30. CITY SELECT: Veel liefs uit Moskou (14) 2.30, 8.15 za. zo. en wo. 8.15. Een Nederlandse Robinson Cru soe (a.l.) za. zo. en wo. 2.15. DELFIA: Vol gas met Herbie (a.l.) 2.30, 7.00, 9.15. DoUe lief desavonturen van drie apothe kersdochters (18) vr. en za. 23.30. DOELEN KINO: Het mysterie van de zeven gouden vampiers (18) 7.00, 9.00. za. en zo. 2.30, 7.00, 9.00 FLORA: Vrouwtjes, die met een natte vinger te lij men zijn (18) 7.00, 9.15. zo. 2.30, 7.00, 9.15. STUDIO D: Les val- seuses (18) 7.00, 9.15. Kuifje en de zonnetempel (a.l.) za. zo. en wo. 2.30. Hiroshima, mon amour (Filmliga-di. en wo. 23.30. PAULUS DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL L-76 Eucalypta smeekte nu om genade, eens even kwam kijken en die glom van gen." Inderdaad hoorde men hoe Eucalyp- maar daar had de mug geen oren naar. leedvermaak. „Ze heeft zichzelf nog maar ta wanhopig over de plaatjes klauterde. Venijnig zoemend draaide hij om de heks zelden zo goed te pakken gehad." lachte Toen ze bij het laatste plaatje kwam, viel heen en prikte waar hij haar maar prikken Salomo. „Hoor je haar klimmen? Ze klimt ze daar nog of ook en dat gaf een fikse kon. „Wat hoor ik mijn meesteres nou toch hier boven over, maar dat zal haar niet bons. akelig krijsen," zei Krakras, die ook weer helpen, want die mug blijft haar achtervol- SUSKE EN WISKE DE POEZELIGE POES Toen hij wakker werd, was er heel wat tijd voorbij gegaan, maar geen meisje was komen opdagen. Hij voelde zich beetge nomen, keerde terug naar huis en zei: „Zij heeft mij daar laten zitten." Toen herinnerde de va der zich zijn eigen jeugd en vroeg: „Wat heb je in het prieel gedaan terwijl je wachtte%" „Ik heb er even geslapen," ant- woordde zijn gouden zoon. „Een jongen die op een meisje wacht, mag niet in slaap vallen," zei de vader en terwijl hij sprak, stak hij zijn hand in de zak van de jongen. Daar haalde hij knik kers uit. Knikkers! Maar die had het gouden kind nooit ge- Dit is een muskusos. Nooit van gehoord? Kan wel had! De vader die zich steeds kloppen want ze komen alleen nog voor in Noordoost- beter zijn eigen 'jeugd herinner- Groenland en sommige delen van Canada waar ze als de, zei: „Het meisje heeft ze m huisdier gehouden worden. Gewoonlijk leven ze in een d.He Kudde bij elkaar. Als ze worden aangevallen, ook wel door vóór zij toegeeft aan je liefde." mensen, «tellen ze zich in een kring op. De volwassen Maar de vader besefte opeens, ossen staan aan de buitenkant, de jongeren dieren binnen dat hij vergeten had zijn gouden de kring. Een muskusos heeft een gekrulde hoorn en lange kind te leren spelen. Terstond haren, een soort hippie onder zijn soortgenoten, werd er een jonge meester aan genomen om alle jongensspellen met hem te doen en de stille jongen werd opgewekter en le vendiger. Na korte tijd voelde hij zich groot genoeg om nogmaals naar het park te gaan. Hij ging in het prieel zitten, maar wéér liet het meisje hem zo lang wachten dat hij in slaap viel. Toen hij wak ker schrok, lag er een waaiertje op zijn schoot. Diep beschaamd keerde hij terug naar huis en vertelde daar wat hem in het prieel was overkomen. Bij het zien van dat waaiertje van ivoor, beschilderd met paardjes, herinnerden vader en moeder 'zich beiden tegelijk hun jeugd: lende ogen durfde kijken en zijn hand in een meisjeshand durfde leggen. Niet lang daarna voelde hij zich mans genoeg om te paard naar het park te rijden. Maar hij vond het park geslo ten. De poortwachter zei, dat het voortaan verboden was er binnen te komen. Maar het gou den kind was een man van de wereld geworden en gaf de Hoe kun je deze figuur, zonder het potlood van het papier wachter een ongehoord grote te halen en zonder een lijn dubbel te gebruiken, in een fOQj wijd zwaaiden de deuren ruk tekenen? Eerst proberen en dan pas naar de oplossing open! Hij reed meteen door naar het prieel. Daar bond hij zijn paard met een lange lijn iiHij moet niet 'in een koets, aan zijn voet zodat hij niet meer in slaap kon vallen. Lang moest hij wachten, maar het paard gaf nu en dan een ruk...Tenslotte sloop het mooie meisje van het balkon het prieel binnen. Zij schrok van de wijdopen, glan zende ogen waarmee de gouden zoon haar zat op te wachten. Hij sprong overeind en reikte haar roos aan, die de kleur had maar op een paard rijden!" riep van haar ivoren hals en blade- de vader. En: „Hij moet niet van abrikoosrood. Het was alleen leren paardrijden, maar dan ook ivoor gesneden ook dansen!" riep de moeder, roos met gouden blaadjes. En daarom kwam er een mees- Als h') hot paard ruet aan zijn ter om hem te leren paardrijden voet had vastgebonden, zouden de gouden zoon en het wijze „m h^rr, meisje misschien wel ten eeuwi- en een andere om hem te leren 1;- ^Tortors lïSISÏ «n ""ar het paard ver'- zijn dochters mee om beurte- £nSz^nTdI!ii'n.naaS'deg0U' lwteU1 u" "kaar M"r nie' den zoon te dansen. voor lang. Want het gouden Het paardrijden maakte hem kind trouwde met het meisje dapper en het dansen met de va" h®* balkon. Tot vreugde van meisjes maakte dat hij in fonke- vadertje en moedertje en het hele vissersgezin. kijken die erbij staat. VORIGE WEEK OPLOSSING Figuur C past in de bovenste tekening MOOR JF NIET WAT MIJNHEER ZeOT,TOM MY r MOET JIJ NOU JOURNALIST WOR DEN V' SCHIET'NO EEN BEETJE OP! EEN GOED JOURNALIST VERSPILT Z'NTIjD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 17