Wortel en toepassing geloof bij Franse katholieken onduidelijk Ashkenazy in Schumann Indiase muziek bij jongeren erg in trek KJÜ LUCKY LUKE „DE GROOTVORST" MEER STEUN VOOR MISSIONARISSEN ZONDER A.O.W. Heimwee naar Latijn bij Amerikanen PAGINA 6 LEIDSECO'vRANX DINSDAG 14 JANUARI l| De belangstelling voor buiten-europese muziek neemt nog voortdurend toe, vooral onder de jongeren. Het is onmisken baar dat die exotische muziek uit Azië, Afrika, Midden Zuid-Amerika de Westerse muziek beinvloedt, zowel de kunst als de amusementsmuziek. Voor India hebben Yehudi Menu- hin en André Previn pogingen gedaan tot integratie door muziek voor sitar te combineren met muziek voor Westerse instrumenten. George Harrison van de Beatles gebruikte de sitar voor een nieuwe sound in de pop en zo zouden er nog tientallen voorbeelden zijn te geven Artistiek gesproken zijn die pogingen tot integratie vaak erg dubieus, omdat etnische muziek altijd gebonden is aan een geestelijke achtergrond, die men dan negeert maar die niet straffeloos te negeren valt. Met dat al zijn onvrede met het eigen toonsysteem en de vlucht in de soms primitieve maar vaak ook zeer hoog ontwikkelde vreemde muziekculturen een feit In dit kader moet men de activiteiten plaatsen die het Haagse Gemeentemuseum (onmiskenbaar in navolging van het Am sterdamse Tropenmuseum) in februari en maart gaat richten op de muziek van India. Die activiteiten worden voorafgegaan en-begeleid door een kleine expositie die nu al in de hal van een van de trappenhuizen is te zien. Het gaat om oude en nieuwe boeken uit de bibliotheek voorzover die nu nog prak tisch bruikbaar zijn. Die boeken, verschenen tussen 1782 en 1973, komen na de expositie weer beschikbaar in de studiezaal, waar men er fotokopiëen uit kan laten maken. Behalve boeken zijn er foto's van de voornaamste muziek Ravi Shankar met sitar (rechts) begeleid door een tabla-speler (links) instrumenten, die met behulp van een cassetterecorder te beluisteren. Men hoort dan dat het niet eenvoudig is te improviseren binnen de strenge maar moeilijk in regels uit te drukken grenzen. Die grenzen hangen samen met de raga's en de tala's, de traditionele patronen voor melodie en ritme. Juist omdat men dit improviseren alleen goed kan leren door contact met een leraar die in deze eeuwenoude traditie is opgegroeid, komt Zamir Ahmed Khan op tweemaal vijf avon den cursussen geven voor het bespelen van de sitar, een lange halsluit, en van de tabla, een dubbele éénvellige trom waarvan het enen deel met de linker- en andere met de rechterhand wordt bespeeld. Ook de vina, een ander getokkeld snaarinstru ment en de tanpoera voor de basistonen zijn aan de orde. Op de expositie hoort men verder een paar shinais, houten blaasinstrumenten met een dubbelriet. Er zit aan de muziek van India heel wat vast, ook al door de vele stijlen, want de Hindoestaanse uit het noorden en de Karnatische uit het zuiden zijn slechts hoofdonderscheidingen waarop heel wat lokale afwijkingen mogelijk zijn. De Zuid-lndiase vina met een extraklankversterker aan de hals. Kunst en kunstenaars Catherine Collard, de jonge Franse pianiste, geeft zondag middag 19 januari een recital in Diligentia. Zij zal werken spelen van Schumann en Debussy. Toneelvereniging ODIA geeft op zaterdag 25 januari in de Toneelzaal van het Nederlands Congresgebouw een voorstelling van „Pas op, dat je geen woord zegt..." van Dimitri Frenkel Frank in de regie van Hans van Langerak. Galerie Het Sieraad, Singel 406 Amsterdam, exposeert van 18 januari tot 15 februari sieraden van Louis Martin. Kunstzalen Heerkens-Thijssen, Houtplein 13 Haarlem, expo seert van 18 januari tot 22 fe bruari aquarellen en tekeningen van de in Joegoslavië geboren, thans in Amsterdam wonende, kunstenaar Nenad V. Karpov. Frans Klement exposeert van 17 januari t/m 25 februari in Galerie Kamp, Amstel 320 Am sterdam. Wat opvalt, is dat pianisten van grote klasse soms toch moeite hebben om de klavier- romantiek van Schumann goed te vertolken. De virtuo siteit triomfeert dan tenkoste van de lyriek. Zo niet bij Vla dimir Ashkenazy; van deze pianist (onbetwist een der al lergrootsten van deze genera tie) heeft Decca een nieuwe plaat uitgebracht met Schu mann's „Kreisleriana" en opus 20, „Humoreske". (SXL 6642). Deze Decca-plaat verdient een warme aanbeveling, omdat ze eigenlijk het voorbeeld is van Schumann-spel dat de kern raakt. Om te beginnen zijn „Kreisleriana" en „Humores ke" daarvoor al bij uitstek ge schikt; „Kreisleriana" zeer vir tuoos en een goed stuk om aan te tonen waarin de romantiek van Schumann van die van Schubert of Chopin verschilt; Vladimir Ashkenazy Ashkenazy heeft ons het moment dat hij in Nedeij land op het podium verschee en zijn platen hier verkrijg! baar werden, verbaasd vanwi ge de indringende maniei waarop hij de hoogromantiek frisse kleur wist te geven. T klavierconcerten van Tsjai-I kovsky en Rachmaninov, klonken onder zijn handesi met hun weergaloze toucheifl Op alle toeren klinkt muziek Een zelfde gewaarwording on- dergaat men bij het luisteren naar de Schumarin-vertolking van Ashkenazy op de onderha. vige plaat; in onze discotheek I hebben we wel platen met ge-' lijkwaardige interpretaties van „Kreisleriana" kunnen vinden; geen één welke we op dit mo ment beter zouden durven noemen. G. v.L Tragere prijsstijging in OESO PARIJS (Reuter) In november heeft de stijging van de prijzen in de 24 landen van de Organisatie voor Economische Samenwerk ing en Ontwikkeling gemiddeld 0,9 procent bedragen tegen in de voorgaande maand 1,2 procent, zo heeft de OESO maandag meegedeeld. Vergeleken met november 1973 bedroeg de stijging 14,6 procent. De geringe inflatie wordt vooral toegeschreven aan een algemene vermindering van de vraag maar ook aan de daling van de grondstoffenprijzen. Doordat de maandelijkse cijfers nogal uiteen lopen geeft de stijging van de prijzen van gemiddeld 1,1 procent in de drie maanden tot eind november 1974 mogelijk een betere aanwijzing voor de inflatie, zo merkt de OESO op. De organisatie tekent ook aan dat voor de berekening van de prijsstijging nu 1973 als basis wordt gebruikt en niet meer 1970. SUSKE EN WISKE DE POEZELIGE POES If»" gjL-^ kling „5 PAULUS DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL S: 'Uitstekend,' kirde Eucalypta, toen de fa milie Konijn de grond in ging, 'nou weet ik ze te vinden. Ik hoef alleen maar te zorgen dat ik o'nder de plaatjes terecht kom, dan heb ik ze zó.' 'En denk eraan, binnen blijven!' riep Paulus nog, alvorens hij weer naar Salomo omkeek. Die laatstg beneden aangeland, stond er somber bij. 'Het gaat niet goed,' grijpen was geen sprake, want voorspelde hij, 'en ik kan je ook niet opgewacht door een zeer boze helpen, want een raaf zonder staart is geen dreigde: 'Eén verdachte beweging, cent meer waard.' Intussen was Eucalypta der, en ik bijt je een oor af!' :orujnen ze werd Mol, T- Onder de Franse katholieken heersen grote verschillen in zienswijze, wanneer het er om gaat uidrukking te geven aan de kern van hun geloof. Velen hebben er de grootste moeite mee of weigeren dat zelfs om met eigen woorden te zeggen waarin hun gelooi wortelt. Aldus blijkt uit een zeer uitvoerige enquête, die het Franse katholieke tijd schrift „Informations Catholi- ques Internationales" onder zijn lezers heeft gehouden. Het geloof blijkt maar zelden het resultaat van een plotselin ge bekering. Blijkens de en quête groeit de geloofszeker heid met de jaren. Erkend wordt, dat geloof een kwestie van genade is, maar dat de volharding in het geloof toch een flinke dosis wil daartoe nodig heeft. Vrijwel alle ant woorden wijzen op de nood zaak, dat het geloof voortdu rend gevoed moet blijven wor den. Het ontbreken van levende ge loofsgemeenschappen wordt dan ook pijnlijk gevoeld. Met name de parochie schijnt niet meer goed te functioneren als voedingsbron voor het geloof. Natuurlijk wordt de parochie als voedingsbron voor het ge loof nog wel genoemd, maar zij heeft geen voorsprong, bij voorbeeld, op de zogenoemde basisgemeenschappen of be wegingen. Lectuur als geloofs bron wordt nauwelijks ge noemd. De invloed van het geloof op- de praktijk van het leven blijkt voor de meeste katholie ken een wazige zaak te zijn. Zolang de vragen en antwoor den in het algemeen zijn ge steld, leveren zij geen moeilijk heden op. Maar een recht streekse vraag naar de band tussen geloof en politiek wordt zeer omzichtig benaderd. Duidelijker wordt er geant woord wanneer het gaat om geloof en engagement De meeste leeftijdsgroepen vin den in hun geloof inspiratie om zich ergens voor in te zet ten, maar de jongeren zijn in hun geëngageerdheid nauwe lijks religieus gemotiveerd. De meesten zijn het er wel over eens, dat het geloof geen enke le invloed op de politiek uitoe fent Opvallend vindt de redactie het voorts, dat de lezers in hun antwoorden nauwelijks enige toespelling maken op de con sequenties van het geloof op het leven na de dood. Terwijl voorts de oudere lezers expli ciet verwijzen naar de verrij zenis van Christus, is deze ver wijzing absoluut afwezig bij de jongeren onder achttien jaar. De enquête wijst uit, dat de katholieken de kerk wel nood zakelijk vinden, maar tevens dat zij van mening zijn, dat de kerk haar taak slecht vervult De kerk wordt veel meer ge zien als instituut dan als ge meenschap. Terwijl de beant woording der vragen over het algemeen rustig en wijs is ge schied, is de sectie over de kerk en haar functioneren een terrein, de traditionele menin gen vaak in botsing komen met de dikwijls levendige kri tische meningen. De kritiek reikt bij de jongeren soms tot een totale ontkenning Van de waarde der kerk. v Voor de meerderheid echter verricht de kerk haar zending goed, ook al heeft deze meer derheid kritiek op de menselij ke kant van de kerk. Een ster ke minderheid deelt deze me ning niet. De afwijzing is ster ker naarmate de lezer jonger is. De golf- van hoop, die Vati- canum II heeft losgeslagen, schijnt evenwel nog niet te zijn weggeëbd. De meeste kritiek richt zich op de structuren der kerk en op de hiërarchie, die dikwijls met elkaar worden vereenzelvigd. Men spreekt hier van bureau cratie, centralisme, te grote rijkdom, bezorgdheid om macht en prestige. Men verlangt van de kerk de- clericalisering, pluriformiteit, eenvoud en armoede, alsmede een snellere aanpassing van de kerk aan de veranderingen in de wereld. De verwachtingen voor de toekomst der kerk zijn het positiefst voor de ouderen, soms uitgesproken negatief voor de jongeren. Een vraag van de enquete was nadrukkelijk tot de ouders ge richt en wel of zij vonden, dat zij het geloof konden doorge ven aan hun kinderen. Over het algemeen luidde het ant woord, dat dit niet mogelijk was. Wel achten de meeste ou ders het mogelijk een klimaat te scheppen, waarin hun kin deren tot een bewust geloof kunnen komen. De brievenactie rond Kerst mis 1974 voor de Week voor de Nederlandse Missionaris' zal naar verwacht wordt één tot twee ton meer opbrengen dan de soortgelijke brievenac tie van Kerstmis 1973. De actie werd in 1972 voor het eerst gehouden en bracht toen ongeveer 450.000 gulden op. In 1973 was het resultaat 550.000 gulden. Thans hopen de orga nisatoren op een opbrengst tussen de 650.000 en 750.000 gulden. Dit geld is bestemd voor de circa achthonderd missicharissen, die destijds hun Nederlandse nationaliteit opgaven om in hun tweede vaderland te kunnen blijven werken. Door het prijsgeven van hun Nederlandse nationaliteit ver speelden zij echter ook hun rechten op AOW. Zij dreigen daardoor op hun oude dag onverzorgd achter te blijven. Ofschoon de brievenactie van de week voor de missionaris niet genoeg zal zijn om dit verlies op te vangen, maakt deze actie hun wel mogelijk veel direkte nood van deze groep missionarissen te leni gen. Het is nog steeds mogelijk voor dit doel een bijdrage te storten op giro 676 van het Centraal Missie Commissa riaat in Den Haag KERK EN WERELD' Meer dan drie-kwart van de ondervraagden bij een enqüe- te door het Amerikaanse na tionale r.k. tijdschrift „Our Sunday Visitor" heeft laten weten het latijn in de een of andere vorm in de katholieke liturgie terug te wensen. Meer dan 3.00 respondenten 77 procent van allen die de vraag naar het willen laten terugkeren van het latijn met „ja" beantwoordde zei even wel, dat het niet ging om de traditionele Trentse mis, maar om een keuzemogelijkheid tus sen een mis-viering in het la tijn of een in de volkstaal Honderden lezers klommen in de pen om hun voorkeur toe te lichten. Er werd een sterke voorkeur voor een gecombineerd latijns engelse mis uitgesproken. Toto opium van het volk zegt Franse aartsbisschop De aartsbisschop van Marseil le, mgr. Etchegarray, heeft in een publikatie van zijn bis dom het in Frankrijk enorm verbreide wedden oppaarden als „opium van het volk" ver oordeeld. Zo meldt onze cor respondent. Volgens de aarts bisschop is het betreurens waardig dat in tal van gezin nen het gehele loon of pen sioen van de vader aan het wedden op de renpaarden be steed wordt. Hij verklaart dat de Franse „Toto" die werkt volgens het zogenaamde tierce-systeem (waarbij op de drie eerste paarden gewed wordt) een drug aan het worden is, waar aan tal van personen verslaafd geraakt zijn. Zelfs de zoge naamde kleine spelers die aan hun toto drie francs besteden en die in de meerderheid zijn geven zich volgens mrg. Etche garray er geen rekenschap van dat zij de prooi van een spel geworden zijn. De aartsbisschop heeft onget wijfeld gereageerd als gevolg van de recordopbrengst van vorige week zondag en een schandaal van de renbanen waarbij diverse Franse joc keys betrokken waren. Hij is van mening, dat de toto een nieuwe vorm van geestesaf- wijking geworden is en verder een omschakelingsmogelijk heid voor de Mafia. In paar- desportkringen is de verkla ring van de aartsbisschop van Marseille vanzelfsprekend slecht onthaald. Die toto functioneert elke zon dag en veelal ook nog een of meer dagen per week. Gemid deld wedden zeven miljoen personen elke zondag voor acht francs, waarmee dus 56 miljoen francs, of bijna 22 mil joen gulden, gemoeid zijn. In 1972 (de laatst beschikbare cijfers) werd voor 9.368.865.793 francs op de paardenrennen gewed dat is nagenoeg' 5.250.000.000 gulden. Op grote dagen wordt rond tachtig mil joen francs aan het wedden op dè paarden besteed met een maximum van 93.130.911 francs (dus bijna 52.150.000 gulden). Tal van bladen zijn in de prog noses voor de paardenwed- strijden gespecialiseerd en elk dagblad en elk radiostation heeft zijn eigen rubriek en pu bliceert of zendt dagelijks meerdere malen de prognoses uit. Niettemin wordt over het algemeen volkomen „onweten schappelijk" gespeeld en tal van spelers geven gewoonlijk cijfers van hun geboortedatum of de eerste of laatste drie cijfers van hun autonummer als wedcijfers op. De winsten zijn belastingvrij, maar de staat strijkt bij het inschrijven automatisch al een gemiddelde van zeventien procent van de inzet op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6