NCRV mag zijn „volk" niet zonder „Dynastie" laten zitten BEELD SPRAAK De Hanze-oorlog deel 1 van,,Amsterdam 700" I TELEVISIE VANAVONI BïmnaififinTBf RADIO VANAVOND TELEVISIE DINSDAG UT RADIO DINSDAG i&anii m NA COLDITZ 13 KEER DUIKEN.... POLITIE! TERUGBLIK "PAGINA 2 LEIDSE COURANT/" MAANDAG 13 JANUARI 19t Willie van Hemert: „Ik ben verrukt over de verbeeldingskracht van Len- naert". Van de hand van Lennaert Nijgh verscheen bij de uitgeverij Strengholt het eerste deel van de voorgenomen trilogie „Dynastie der kleine luyden", een kloek boekwerk, en met vele fraaie kleurenfoto's ook een lust voor het oog. Het boek is niet goedkoop, maar voor wie van het genre houdt in dubbel opzicht een rijk bezit. Voor het schrijven van deze geschiedenis der kleine luyden in de loop der eeuwen kreeg Lennaert de beschikking over de scripts, die Willie van Hemert vulde met alles wat tussen leven en dood de gewone mens zoal beschoren Willie van Hemert: „Dat boek moest er komen naast het tv-spel, maar ik had te weinig tijd om het te schrijven. Daarom kwam de opdracht bij Lennaert terecht. Ik ben verrukt over met hoeveel verbeeldingskracht hij die geschiedenis in woorden heeft weten te vangen". Wij willen deze woorden van Willie graag on derschrijven. Lennaert heeft aan het Dynastie- verhaal een nieuwe dimensie verschaft met middelen die hem als schrijver ter beschikking stonden. Zijn boek houdt Jiet midden tussen literatuur en lectuur en past daarmee in het vaarwater van hen die tegelijk historisch en romantisch bezig gehouden willen worden. Len naert graaft niet diep. Hij blijft aan de opper vlakte, maar heeft aan zijn beschrijvingen een stuk verbeelding toegevoegd, die het verhaal een eigen adem geven. Wat de kleine man overkwam, generatie na generatie, in het wisse lend getij van politieke, menselijke en religieuze wisselvalligheden, ligt in dit boek gebed in een brede stroom van gebeurtenissen. Het knappe hiervan is, dat Lennaert alleen maar de beschikking had over de dialogen in het draaiboek. Daaruit moest hij de hele ge schiedenis opvissen, alsmede de sfeer waarmee Willie al die mensen heeft omgeven. Dit bete kent, dat hij om de dialogen van het oorspron kelijke werkstuk heen kon. Dat vindt men in dit boek dan ook terug, inclusief de mistastin gen van Willie. Willie is een pathetisch man, die gelieven in hun supreme momenten even lyrische als gecompliceerde zinnen in de mond legt en die blijkbaar niet weet van stamelende woorden welke stokken in de keel wanneer gelieven door hun gevoelens worden overrom peld. In deze passages had Lennaert zich grote re vrijheden moeten veroorloven in het gebruik van de vastgelegde dialoog. Men vindt niet de taal, die ontspruit aan het hart, maar uitvloei sels van hoofse min, die weinig concrete garan ties scheppen voor het instandhouden van het geslacht der Jannen en daar is het toch om begonnen als men de trilogie wil voltooien. Daar moet mijnheer Strengholt toch eens op letten als hij bij zijn voornemen blijft om deze uitgave compleet aan de man te brengen. Dit voornemen loopt toch al enig gevaar nu de NCRV besloten heeft om wegens tekort aan belangstelling en waardering (3 4 miljoen kijkers die gemiddeld 6,5 geven - het is niet niks maar Hilversum stelt hogere eisen) de verdere aanmaak van afleveringen uit te stel len. Er zijn er zeven gemaakt en die krijgen we te zien. Willie heeft er negen geschreven en moet er nog zes schrijven als hij zijn plannen wil voltooien. Daar zit nu tijdelijk de klad in. De NCRV heeft er al meer dan een miljoen «ij.ijiH.iiu»— i.iiujjm.ii TELEAC 18 05 (K) Die jungen A Lennaert Nijgh gaf het verhaal van de kleine Luyden een eigen adem. ingestoken, waarvan een groot deel uit eigen reserves. Juist in hun kringen doen dit soort historische spelen het goed, omdat het leven van de protestant doortrokken is van de tradi ties, welke gevormd zijn door de vaderlandse historie. En daarom zou het jammer zijn als er van verdere aanmaak definitief zou worden afgezien. Er is nogal wat kritiek geweest op de Dynastie afleveringen tot op heden. Onterechte kritiek, die terecht door Willie is gelaakt, maar ook veel terechte kritiek, die door Willie is beaamd en zelfs aangevuld. Er zitten traag-werkende tafe relen in. Het spel krijgt vaak iets weg van een tableau-vivant, een respectabele toneelstijl we liswaar, maar niet een die strookt met de eisen van het tv-spel. Die traagheid wordt veroorzaakt door de niet altijd natuurlijk klinkende taal, en doordat de amateurs, waarvan Willie zich bedient, met die taal niet goed raad weten. De tekst, die zij moeten zeggen, staat in de weg aan hun natuur lijke houding. Dit bleek zonneklaar in deel drie, toen Ko van Dijk in beeld kwam voor een kleine rol. Hij gaf zijn oud-Nederlandse tekst zoveel inhoud en gewicht mee en bracht zijn Deze scène - een kinderfeestje in de vierde aflevering - had speelser en Vlotter gekund. houding en beweging hiermee zozeer in over eenstemming, dat er een indrukwekkend stukje werkelijkheid ontstond. Dat er tegen (een soort) oud-Nederlands geen bezwaar is mag hieruit blijken, dat er bij opvoeringen van de Gijs- breght nooit kritiek is geweest op het gebruik van Vondeliaa'nse taal hoogstens op acteurs die dit niet aan konden. In Engeland geldt als een apart stukje acteurskwaliteit als men de taal van Shakespeare beheerst. Het heeft dus alle maal niets met taal te maken, maar wel met het „bekken" van de taal, d.w.z. de houding moet uitdrukken wat de mond zegt. Willie had derhalve zijn spelers andere taal in de mond moeten leggen, woorden en zinnen waarmee zij raad weten zonder hun bewegin gen te hoeven forceren. Gebeurt dit, dan ont staat er vanzelf meer spel, sterker drama. Voor de mogelijkheden, die de overvloedige levenslust van de middeleeuwer de huidige regisseur biedt, verwijst men graag naar Jos Stelling's eerste film „Mariken van Nieumeg- hen". De film schildert het verhaal van dit meisje in bonte, boeiende, Breughel iaanse beel den, aangedikt met vleugjes surrealisme uit het palet van Jeroen Bosch. Het is waar, hier kan Willie van Hemert iets van opsteken, op het stuk van dramatiseren van menselijk handelen, het in beeld vangen van de harde koppen, waarop ziel en zotheden gespiegeld staan. En dan bedoelen we niet de bloederigheid, waar van Jos Stellings hele stromen losmaakt, maar wel de overgave van de spelers aan hun spel. Zij gingen er helemaal in op, maakten met hun lijf zichtbaar wat er in hun geest aan de hand was. Ongetwijfeld kan Willie lering trekken uit deze film, al mogen we de. ogen niet sluiten voor de verschillen tussen „Mariken" en de „Dynas tie". In „Mariken" wordt een bestaand verhaal in een bont prentenboek verpakt; in „Dynastie" worden beelden gebruikt om een verhaal te vertellen. Dit zijn geheel verschillende werkwij zen en in die zin kan „Mariken" niet aan Willie ten voorbeeld worden gesteld. Wat wel kan en misschien zelfs zou moeten is dat Willie bij het verder uitwerken van de „Dynastie" te rade gaat bij de beeldende be schrijvingen van Lennaert. De gang van zaken zou dan deze zijn, dat Willie zijn scripts vol tooit, deze vervolgens ter hand stelt van Len naert, waarna deze de kans krijgt om zijn trilogie af te ronden. Aan de hand van Len- naerts beschrijvingen kan Willie dan een draai boek vervaardigen, dat voor een deel steunt op Lennaerts verbeeldingen. Willie moet dan zijn eigen dialoog loslaten. Hij krijgt er via het boek van Lennaerts „bekkende" taal en handeling voor terug. Met alle kritiek, die er is geweest en nog is op de „Dynastie" als tv-serie kan niet ontkend worden, dat hier sprake is van een uniek werkstuk. Uniek omdat een dergelijke serie niet in het buitenland te koop is; uniek ook omdat geen enkele omroep zo'n sterke binding heeft met het vaderlandse verleden als juist de NCRV en dat derhalve geen enkele andere omroep dit stuk verleden ooit uit de doeken zal doen. Een ding is duidelijk: de NCRV mag zijn „volk" niet zonder „Dynastie" laten zitten. Dit gedoogt de traditie niet. 18.15 Nederlands voor buiten landse werknemers, (les 0) NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 MASH 19.30 Reiswijs 20.00 Journaal 20.21 Wie van de drie 20.45 Amsterdam 700 |aar: de Hanze-oorlog 22.05 Als je leven je lief ls...(1) 22.35 Ontdek je plekje 22.40 Stichting Symbiose 22.45 Journaal 22.50 Als je leven je lief Is (2) NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 De man van zes miljoen 20.00 Journaal 20.21 Op losse groeven 21.20 Pepper 22.10 Aktua 22.50 Journaal 18.05 (K) Die jungen Anwalte. 18 40 (K) Aktualiteiten. 19.20 (K)J junge Anwalte. vervolg. 19.4T mezzo. 20 00 (K) Journaal eH richt. 20.15 (K) Daden, beelden e tergronden. 21.00 (K) Computes 18.20 (K) Tekenfilms. 18.55 (K) Mn* mannchen. 19.00 (K) Journaal. 19.3 Reportage over militaire regimes in zilië, Chili en Peru. 20.15 (K) Magf- over opvoeding. 21.00 (K) Joui 21.15 (K) Münchenerir (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Kleute, gramma. 18.20 (K) Partridge f4 tv-serie. 18.45 (K) TV-cursus. If Sporttribune. 19.39 (K) Medec en weerbericht. 19.45 (K) J (K) De Bruid droeg Zwa 21 55 (K) Interview met Hel 22.45-23.05 (K) Journaal r straat. HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending van het Gerefor meerd Politiek Verbond. TROS: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) A la carte; operamu ziek (gr.). EO: 20.00 Reformatie en Reveil. 20.15 (S) Finale voor U: Geva rieerd programma. 21.30 Zevendedag sadventisten. NOS: 21 45 (S) Euroüght. 22.25 BOND ZONDER NAAM. NOS: 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40 Hier en Ni. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. populair programma over elektronika. 23.20 (S) NOS-Jazz. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM 18.00 Nieuws. 18.1 (S) Jeugdtoer. 19.00 (S) Orgelconcert. 19.25 (S) Wij hebb de wereld, gewijde r c. 19°4°5 Bijbel- iws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 Opera Ir van Puccini. 22.15 (S) Literama: I over boeken, schrijvers en toneel (S) NCRV Vocaal Ensemble: daagse koormuziek. 23.10 Albert weitzer, klankbeeld. 23.30 (S) Muziej dienst: Informatie over kerklied en muziek In klank en geschrift. 24.00 Nieuws. HILVERSUM NOS: 18.02 Joost mag niet eten. A\ 19 02 Drie loopt achter. VPRO. 20.0 VPRO-maandag, een programrr nieuwe platen op het terrein va jazz en blues. (20.02 (S) Tilt, eer programma met bonus-top-tien. (S) Jazz-programma. 22.02 (S) Ri 23 02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S Donkers. TROS: 1.02 De Nachtw* VARA: 6.02-7.00 Alfred Lagarde. NEDERLAND NOS/NOT 11.35 Schooltv TELEAC 12.15 Flexibele school (les 13, herh.) EO 15.00 Van hart tot hart TELEAC 18.15 Hoe Is het gemaakt (les 2) NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.15 Culemborg bijvoorbeeld 19.45 Popeye 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenle ving 20.35 All in the family 21.00 De mannen die uw pro gramma kiezen 21.00 Van Oekel-qulz EO 22.00 Looft den Heere 22.30 De bijbel 23.00 Nader bekeken 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Dynastie der kleine lu) 21.45 Hier en nu 22.25 Geestelijke liederen NOS 22.40 Den Haag vandaag 22.55 Journaal eiten. 19 20 (K) EiH srie. 20.00 (K) Jou' en weerbericht. 20.15 (K) Ster-gaS terview. 21.00 (K) Und was kcj danach?, toneelserie. 22.15 (K) Filj kumentaire. 23.10-23.30 (K) Jourt 18.20 (K) Mannerwirtschaft. tv-s 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Jour 19.30 (K) Die unfreiwillige Reisen Moritz August Benjowski. biogra verhaal. 21.00 (K) Journaal. 21.1! Kennzeichen 0. 22.00 (Z/W) Unter Pilaster ist der Strand, film van H Sanders. 23.45 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Jeugd leton. 18.30 (K) TV-kursus. 19.6 Tienerklanken. 19.42 (K) Mededelil 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) De tës, tv-serie. 21.20 (K) Informatie] gramma. 22.10 (K) Gastprogrammt vrije woord. 22.40-23.00 (K) Jou met o.m. Wetstraat. KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke muziek. 7.30 Nieuws. 7.41 Echo. 7.50 (S) Badinerie. vervolg. 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M een programma voor het Hollandse Huishouden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassieke muziek. 11.30 Bejaar denprogramma. 11.55 Scheepspraat: in formatie voor schippers. 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met om 12.22 Wij van hef land; 12.26 Mededelingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo; 13.00 Raden maar. 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag (15.30 Nieuws) OVERHEIDSVOORLICHTING: 17.00 De Antillen in de Toekomst. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. Nieuws. 1a.li Kamerorkest n (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Viool en plano: klassieke mu ziek. 10.00 (S) Voor de kleuters. 1( (S en Mono) Arbeidsvitaminen: popu verzoekplatenprogramma. (11 Nieuws. 11.03-11.05 Radiojourn 11.30 (S) Rondom Twaalf een allerlei voor iedereen. 12.30 OV HEIDSVOORLICHTING: Uitzending v landbouw. AVRO 12 40 (S) HeC Radiojournaal. 13.21 notrio s. 13.50 (S) Ri i.v. trompetsolist: k 14.00 (S) De dood een detaillist, hoorspel. 14.35 (S) het oog op luisteren: muziekprogr ma. 15.25 (S) Met de muziek op s 16.00 Nieuws 16.03 Radiojourn 16.05 (S) Gebakken vensterbanken andere smoezen), kindermagaz 17.00 (S) Mobiel een beweei programma voor bewegelijke men: VARA: 7.02 Drie op je boterham, i (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie dr op verzoek van mensen uit de sport reld. 12.03 (S) Drie tussen de midd VARA's visite vanuit „De Zingende V len" in Den Oever. 14.03 Gesodem< ders, een mieters programma. 16.03 Mix. Bill Crowley klachten over een opleidingsinstituut voor fotomo dellen: daaruit verdwijnen meis jes om onder meer blanke sla vin te worden. Pepper en Bill kunnen aan de slag. Ned. II, 21.20 uur. :-"A' v \.y Ria Bremer op herhaling in „Als je leven je lief is....'" De AVRO besteedt met vier verhalen aandacht aan het jubi leum van Amsterdam. Van avond wordt de eerste aflever ing uitgezonden: „De Hanze- oorlog", geschreven door Jan Staal. Hoofdfiguren in deze af levering, alsmede in de drie volgende (10 maart, 7 april en 5 mei) zijn Persijn en zijn vrouw (Kees Brusse en Elisa beth Andersen). In „De Hanze- oorlog" schildert Jan Staal een beeld van het vcertiende-eeuw- se Amsterdam, waarin het de slimme koopman Persijn door handig zaken doen erg voor de wind gaat. Bij zijn vriend bur gemeester Keizer (Edmond Classen) dringt hij aan op het dempen van het Damrak. Dan achtervolgt het noodlot het ge slacht Persijn, tot het tij keert en voorspoed terugkomt. In zijn gezin is het geluk verminderd. Ned. I, 20.45 uur. Reiswijs Pepper In „Reiswijs" worden vakantie bestemmingen in het buitenland nader bekeken. Deze keer: de mogelijkheid om te overwinte ren aan de Costa del Sol in Spanje. Ned. I, 19.30 uur. Je leven Voor de tweede keer wijdt de AVRO een programma aan het onderzoek naar borst- en baar moederkanker. De reacties op de eerste uitzending waren van dien aard, dat tot gedeeltelijke herhaling werd besloten. Uit gaande van die eerdere reporta ge wordt in „Als je leven je lief is" nader ingegaan op de nieuw ste ontwikkelingen in het onder zoek naar kanker, een ziekte waarvan te vaak ten onrechte wordt aangenomen dat genezing onmogelijk is. Ned. I. 22.05 uur. In de eerste aflevering van „Pepper", onder het kopje „Mooie meisjes sterven jong" ontvangen Pepper Anderson en HOU HET SCHERM IN HET OOG Wanneer Colditz is afgelopen heeft de VARA een nieuwe spannen de serie aangekocht: „Duiken...politie!", dat in Engeland de daar veelzeggende titel heeft „Softly...softly". De betekenis daarvan is, in Engeland, kijkuit, zachtjes aan, politie in aantocht". Aan „Duiken!", steeds op zichzelf staande verhalen, kent de VARA dezelfde kwaliteit toe als destijds aan de serie over de grote goudroof. Voorlopig zijn dertien afleveringen aangekocht, waarvan de eerste 6 februari op de buis wordt gebracht. Eventueel kan de serie worden uitgebreid, afhankelijk van het succes. De VARA: „Colditz heeft een succes gehad dat wij ons nooit konden voorstellen. Op grond daarvan zijn later meer afleveringen aangekocht. De aflever ing van 30 januari is definitief de laatste". Dat wij aan het jaar van de vrouw zijn begonnen zullen wij (vrouw en man gelijkelijk) dan ook weten. Sonja Barend maakte gisteren ook een gebaar in die richting door drie dames op haar avondje uit te nodigen, t.w. mevrouw Liesbeth den Uyl, Mieke Sterk (van Wissen-Sterk, maar dat bleek zij niet te willen weten en ik ben heer genoeg om dat te respecteren) en de zangeres zonder Naam, die overigens .mevrouw Servaes bleek te heten. Als mannelijk tv-recensent voelde ik mij bij deze gelegenheid min of meer een indringer. Wat niet wegneemt, dat het mij toch wel opviel, dat het gesprek tussen de dames die ik allen even zeer respecteer nog al eens over mannen ging. Maar het was toch weer anders dan een gesprek tussen mannen, dat uit sluitend over mannen gaat. Ook het huwelijk kwam uiteraard ter sprake. Op een manier, die mij eens te meer versterkte in mijn vermoeden, dat dit insti tuut een van hoger hand gere geld misverstand kan worden genoemd. Maar ik geef dat maar voor wat het is. In ieder geval bewonderde ik de moed van die heer in de zaal, die zich (op verzoek weliswaar) in het gesprek mengde. En hij had er in ieder geval niet veel van begrepen. Ook voor de rest was het heel gezellig. „Op zondag" begon destijds als een min of meer vlinderachtig magazine, waarin van alles kon gebeuren, maar het is allengs aanzienlijk zwaarwichtiger ge worden. Gisteravond bestond het uitsluitend uit een discussie over het al of niet emigreren naar Zuid-Afrika. Afrika. Er was ons meer beloofd, maar het kwam er niet van. En dat zou niet zo erg zijn geweest, maar ik moet helaas vaststellen, dat het gesprek tussen de heren Esaesau du Plessis van de Boy cot Outspan-actie en Elfferich van de Christelijke Emigratie centrale soms wel vrij geladen was, mfcar zeer weinig verhel derend. De interventie van twee gespreksleiders werkte dat trouwens ook niet erg in de hand. De TROS had zaterdag best een aardig programma samenge steld, zeker in vergelijking wat de andere omroepen zich dit seizoen op deze avond permitte ren. Ik zal niet beweren, dat 'Blijf waar je bent, schat' het meeste briljante blijspel is, dat ik ooit heb gezien, maar het was toch zeker wel een onder houdend niemendalletje, dat in een goede rolbezetting (Marijke Merckens, Jules Hamel, Jules Croiset en Pim Dikkers) op het scherm werd gebracht En de Music-all-in-special i met recht een rede in sp< worden genoemd, gezien feit, dat het programma keer geheel door Victor B< werd verzorgd. Het is waar men de fratsen van de Dei pianist-entertainer (die n van een Engelsman heeft voor een Deen passend worden geacht) onderhand kent, maar het blijft een voor oog. oor en hart te on gaan met welk een overron lend vakmanschap hij ze st« maar weer uithaalt. Bovent werd hij deze keer geassistc door de Amerikaanse sopr Marylyn Mulvey, die het spi tje uitstekend meespeelde nog voortreffelijk bleek te gen ook. De 'Wereld in oorlog' ging de periode tussen septerr 1939 en mei 1940, die men derhand is gaan aanduiden die van de 'schemeroorlog' schoon in die tijd toch t landen, te weten Denemar en Noorwegen door nazi's v den overweldigd. Deze afle1 ing speelde zich overifi hoofdzakelijk in Engeland waar in die dagen nog neei storte Duitse vliegers met n taire eer (de lijkkisten met hakenkruisvlag bedekt) wen begraven. Dat soort rare i dekkingen doet men inet wanneer de klok even wc terug gezet. Herman Hofhui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2