Boksende Danny Kaye in Kampioen melkboer TV BLIJFT. UITDAGING VOOR BRAM EN FREEK BEELD SPRAAK DUITSLAND VERRUKT OVER MAGIËR HERMAN ,VAN VEEN ■i4 TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO DINSDAG TERUGBLIK 2 MAANDAG 6 JANUARI 1975- Gezicnvanuit de principes van zijn vader heeft Freek de Jonge samen met Bram Ver meulen het totnutoe niet gek geschoten in zijn leven. Freek: „Mijn vader was predikant en die zei altijd: „Als je voor drie of vier mensen preekt, heeft het al zin". In het geval van „Neerlands Hoop" mag je de cijfers drie en vier met een miljoen verm enigvuldigen, want daar komen ze wel aan toe met de reeks van zeven shows, waarmee ze intussen op VARA-tv over de helft geraakt zijn. Bram en Freek waren daar niet helemaal gerust op. Het medium tv bleef voor hen een uitdaging, omdat ze er meestal mee de mist ingingen. Zetten we al die zaken even op een rijtje. Freek verscheen in 1965 voor het eerst op de tv. Hij was toen trommelslager in een muziek korps en bij gelegenheid van Koninginnedag was Freek zo nadrukkelijk in het blikveld van een NOS-filmer blijven lopen, dat hij zich 's avonds thuis uitgebreid voor het tv-toestel posteerde om zichzelf eens rustig te bekijken. Er was echter in het totaalfeestprogramma van die avond danig in de film geknipt. Van Freek bleef niet meer dan een flits over. Freek: „Het was inderdaad heel kort, maar je kon wel duidelijk zien dat ik het was. Je moest mij natuurlijk' wel kennen om me er uit te kunnen halen, want we hadden allemaal hetzelfde pakkie an." Een paar jaar later werd het meer menens. Na een reeks verschijningen in „Studentenha ver" volgde de eerste kerst-tv-show „Zeven ballen en een piek". Als pas gevormde „Neer lands Hoop" zochten zij toen nog een eigen theaterstijl en omdat ook de tv zich aandien de, verzonnen zonnen zij tussen de bedrijven door wat visuele grappen, waarvan zij dach ten dat de kijkers die leuk zouden vinden. Nou, de kijkers vonden het niet leuk. Dat is ze toen wel duidelijk geworden. Zij gingen echter niet voor de tv op de vlucht. In hun achterhoofd bleef de gedachte woelen ooit nog eens het ontmaskerende medium te be dwingen. Zij zeiden daarom geen nee tegen uitnodigingen om als onderdelen van totaal programma's te fungeren zoals in „Mies-en- scène", „Zomaar een zomeravond" en „Groot uur U". Dit leidde telkens tot een stijging in de verkoop van platen en tot verzoeken van allerhand liefdadige instellingen om bazars voor het goede doel te openen en ballen af te trappen voor liefdadigheidswedstrijden. Bram en Freek deden dit veelvuldig, omdat dit soort dingen aspecten van een samenle ving zijn, waartoe zij nadrukkelijk willen blijven behoren. Later haalde Netty Rosenfeld hen naar de studio voor een zeer indringend interview. In diezelfde reeks interviews zette Herman van Veen het nog eens op een huilen, Bram en Freek kregen tussen de vragen door te weinig kans om hun wezenlijke opvattingen over het artiest-zijn uit de doeken te doen. Dit leidde tot misverstanden, die in tal van huiskamers moeten hebben doorgewerkt, vooral in die van de werkende jongeren, met wie zij zich erg nauw betrokken voelen. Netty Rosenfeld groef zo diep, dat zij de bodem uit het gesprek sloeg. Freek: „Derhalve bleef de uitdaging. Er een omroep met geld, die ons wilde van artiesten en de VARA had geen geld. Maar omdat de VARA toen ook net zonder artiesten kwam o.a. door het vertrek van Mies, hebben wij de VARA gekozen. Dit heeft ook te maken met Jop Pannekoek, onze die destijds mede behulpzaam is geweest met het samenbrengen van ons beiden tot cabaret- Maken we nu verlies- en winstrekening op van de jongste serie shows, dan nemen we een duidelijke stijging in kwaliteit waar. Bij de eerste show leek het wel of het niet mocht In de aarzeling tussen zaal- en studio-optre dengaven zij hun programma een vorm, die zeker voor de tv niet geschikt was. Zij vertoef den zo opvallend bij het publiek, dat het wel leek of de kijkers thuis niet bestonden. Boven dien was het geluid niet goed afgesteld en abominabel. Het bleef nadien tasten en wij ■als kijker kregen de indruk, dat Bram en Freek aan hun regisseur Jop te weinig speel ruimte gaven. Het heeft geen zin ze daarnaar te vragen, want hoe je je vragen ook inkleedt, die drie houden elkaar de hand boven het hoofd, een clan waarin je moeilijk binnen dringt Toch kregen we de indruk, dat Jop met zijn aandeel veld won. De show over ons leger mikte op de oude kazemehap en in die kringen sloeg hij ook aan, maar belichting, camerabenadering en concentratie van het geluid maakten het tot een echte tv-show. Het meest ideaal bleek evenwel de laatste uitzen ding vanuit de studio, zonder decors, zonder van hoofdzaken afleidende toestanden en di rect gericht op tekst, mimiek en maximaal visueel effect. We menen te mogen stellen, dat Bram en Freek er inderdaad in gaan slagen om het monster-tv naar hun wil te zetten. Dit is mede te danken aan het vergrote aandeel van Bram, die achter zijn orgel melancholi- seert met liedjes, die als rozen bloeien tussen de meer cynische, harde brandnetel-humor van Freek, waaraan je je ziel soms schroeien kan. Volgens Freek zit er geen bepaalde toeleg achter die afwisseling, maar wij zijn zo vrij hem niet te geloven. Freek: „Wij doen gewoon samen die dingen, waar we ons beiden gelukkig mee voelen. Wij weten dan nooit van tevoren hoe het er allemaal uitkomt". Als dat waar is, dan wordt het tijd, dat Freek zijn ogen gaat openen voor het feit, dat hij met niet-beoogde verrassingen wel eens lelijk de mist zou kunnen ingaan, temeer waar de tv elk falen enige malen vergroot, omdat de tv geconfronteerd beeld biedt. Dat Bram en Freek de uithollende werking van de tv kennen en de uitdagihg van dit medium serieus nemen, blijkt uit het feit, dat zij in verband met deze shows buitendien niet in beeld willen verschijnen. Zij worden regel matig gevraagd voor kwisses en panels. Zij bedanken even regelmatig. Zij willen hun show-image, geënt op de ruwe realiteit, niet bezoedelen door poses die niet stroken met de plaats die zij zichzelf in de samenleving hebben toegedacht De plaats bepaalden zij al, toen zij hun eerste musical schreven, nl. „De dag dat de onschuld dood ging", die maar eenmaal is opgevoerd ter gelegenheid van een lustrum van Leidse studentenmeisjes. Die mu sical handelde over milieuvervuiling en wordt met de dag actueler. Daarom hopen Bram en Freek die nog eens op de tv te krijgen. Deze musical geldt als hunbijdrage aan de zuiver heid van milieu en samenleving. Een bood schap, ja, maar het zoon-zijn van een dominee vlak je niet Toon Hermans was nog niet van het BRT- scherm af of Herman van Veen kwam er alweer op. Onze artiesten spelen in het bui tenland een belangrijke rol. Zelfs in kwisses op de Belgische buis hoor je over Toon: Noem een bekende Ned. artiest, die nogal eens in België optreedt en van wie de voor naam Toon is. Er moet even over worden nagedacht, maar dan komt het er ook spon taan uit: Hermans. Je zou in de war komen met al die Hermannen. Want Herman (van Veen dan) gaat op tournee door Zwitserland en dat betreuren ze in België zeer, want het duurt nu nog even voor hij naar België komt met zijn voorstelling. Ze zitten daar met smart op hem te wachten. Voor ons is Herman van Veen een groot artiest, een man die het huidig levensgevoel onder woorden weet te vangen. Zijn show, die wij hier uitgebreid hebben mogen bekijken, werpt een sfeer in de zaal zoals alleen een magiër die kan scheppen. Als de voorstelling is afgelopen, valt er als het ware een leegte. Toen wij daarover schreven stelden wij te hopen, dat Herman van Veen, die met losse, surrealistische vormen werkt, de lijn in zijn taferelen niet al te zeer los zou laten, omdat vormloosheid daarvan wel eens het gevolg zou kunnen zijn. In Duitsland, waar Herman van Veen enorm veel succes heeft, schijnt men die ongekunst elde ongebondenheid uitermate hoog te waar deren, waarschijnlijk ook omdat Herman een heel wat doorschijnender show in de zaal zet dan de meeste Duitse artiesten met hun recht- toe-recht-aan-humor. Het Duitse blad „Die Zeit" schrijft bijna In vervoering over Herman van Veen, zoals we lazen in „Harlekijn-nieuws". Van Veen treedt nog niet zo lang in Duitsland op en dus kan men zonder zich te "blameren nog wagen wie die van Veen eigenlijk is. De schrijver van het artikel geeft dan wat bijzonderheden om trent haardracht, leeftijd, kleur va:i rijn oger voorkomen en opleiding. Dat zijr. zijn perso nalia. Maar wat is hij? Letterlijk: „Hij is alles. Hij is een r rtiest van een zo complexe figuur als slechts een hand boek hem zou kunnen uitschilderen: Hij is zanger en violist, hij heeft iets van de toneel speler en van de balletdanser met een voor keur voor hoge sprongen. Hij is een pantomi- micus, e°n parodist, een imitator, een verha lenverteller, kortom een grappenmaker en een wijsgeer, een clown zoals de tijd die verlangt en ook uit zichzelf voortbrengt: een wijze, een voo: lever, een roodneus. De schrijver van dit artikel is ook uitzonder lijk enthousiast over de muzikanten, die Her man om zich heen heeft verzameld: de gitarist Harry Sacksioni en organist Erik v. de Wurff, die in soli en samenspel de show de kleur en de sfeer geven, die op bepaalde momenten wordt gevraagd. Muziek en zang, verstilde ogenblikken en uitbundige uitbarstingen lo pen voortdurend in elkaar over. En dan ook lukt het Herman om gevoelens te verwoorden en op te roepen, die echt zijn en ver boven sentimentaliteit uitstijgen:' Het blad „Die Zeit"' komt woorden tekort om dit verschijnsel te schetsen. 'Als vierde aflevering in de se rie rond Danny Kaye, zehdt de KRO vanavond „Kampioen melkboer" uit, gemaakt in 1946. Behalve Kaye spelen in de hoofdrollen Eve Arden, Virgi nia Mayo, Vera Ellen en Walter Abel. Danny Kaye speelt de rol van een verlegen melkman, die bij een vechtpartijtje op straat de wereldkampioen boksen- middengewicht (Steve Cochran) K.O. slaat. Er wordt een revan che-partij georganiseerd en Danny speelt een aantal oefen wedstrijden die hij alle wint. Maar dat is doorgestoken kaart, blijkt later. Winst is dan alleen roem, geld en het hart van een mooi meisje. Ned. I, 20.21 uur. Briefkaart Speciale gast in „Voor een brief kaart op de eerste rang" is Mies Bouhuys, die de teksten schreef voor de nieuwste Nederlandse speelfilm Mariken van Nieum- weghen. Het kwis-panel wordt gevormd door Susanne Piët," Willem Nijholt en Rinus Ferdi- nandusse. Fragmenten worden getoond uit Robin Hood én de Danny Kaye als „Kampioen melkboer. James Bond-film „Live and let die". Ned. 1,19.05 uur. EDERLAND I ■DUITSLAND I NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 JoumaaS KRO 19.05 Voor een briefkaart op de eerste rang 20.00 Journaal 20.21 De kampioen melkboer, speelfilm met Danny Kaye 21.00 't Is toch zeker' allemaal prima geregeld? 21.10 Vervolg: Kampioen melk boer 22.20 Rooilijn 22.45 Stichting Symbiose 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de zigeuner 19.25 De NL Tlpparade 20.00 Journaal 20.21 Ons kent ons 21.20 De FBI 22.10 Actua 22.50 Journaal Regionaal progr. NDR.: 9.25-9,55 Se- Programmaoverz. WDR: 9.25-9.55 samstrasse. 18.05 Um Haus und Hof. 18.40 Akt. 19.20 Um Haus und Hof, vervolg. 19.48 Intermezzo 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Panorama. 21.00. Film, Adamo und. Co. 21.45 Informatief, progr. 21.50 Dok. reportage. 22.35-22.55 .WLUiUl.ill 18.30 Tekenfilms. 19.00 Journ. 19.20 Meditatie. ,19.30 Rufzelchen. Toneel; stuk. 20.15" Gezondheldsmag. 21.00 Journ. 21.15 Amerikaanse speelfilm, dDer Kampf. Aansluitend filmtips 22.35* BELGIE NEDERLANDS 18.00 Calimero 18.05 Klein, klein kleu tertje. 18.20 De familie Partridge. 18.45 TV-kursus. 19.15 Sporttribune. 19.39 Med. en weerber. 19.45 Journaal. 20.15 De maagd van de zigeuner, speelfilm, 21.45 Boeken nws. 22.20-22.40 Journaal met o.m. Wetstraat. HILVERSUM 18.19 Uitz. van D.S.70. 18,30 Nws. 18.41 (S) A la carte. E.O.: 20.00 De 20.15 (S) Kerkgenootschap. NOS: 21,45 Dok. over het gevangeniswezen. BOND ZONDER NAAM: 22.25NOS: Nws. NCRV: 22.40 Hier en nu. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II Nws. EO: 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer. p.p.: 19.00 Uitzending van D'66 EO: 19.10 Lectuur op tafel. 19.20 (S) Gewijde muz. 19.45 Bijbelstudie. NOS: Nws. 20.00 Nws. NCRV: 20.05 (S;* Overdenking. 20.15 (S: Internationale muziekweken Luzern 1974. 22.15 (S; Literama-Live. 23.00 (S) Alabama Bet- sie; stemmenspel. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18~.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 (S) VPRO-maandag, progr. op het terrein van pop, jazz en blues. 20.02 (S) Tilt. 21.02 (S) Jazz uit de West. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Diep In de nacht, akt. NOSï 102 Tineke. 4.02 Het donker lacht, VARA: 6.02-7.00 Alfred Lagarde. Rooilijn In het 25 minuten programma „Rooilijn" schenkt de KRO aan dacht aan het vredeswerk van Jane Fonda in Noord Vietnam. Ned. 1, 22.20 uur. Tipparade De TROS begint vanavond met een nieuw 14-daagse program ma "NL-Tippers", dat wordt ge presenteerd door Rob de Nijs. In dit programma wordt aan dacht besteed aan nieuwe Ne derlandse platenprodukties. Bij de keuze wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de Ne derlandse Tipparade op Hilver sum 3, elke donderdagmiddag. Ned. II, 19.25 uur. Ons kent ons In „Ons kent ons" vanuit de Orangerie in Roermond, pro beert Rob Out er met de kijkers achter te komen hoe goed leden van een gezin elkaar kennen. Mies Bouhuys, die de teksten schreef voor de Nederland- Gasten zijn de Bay City Rollers se speelfilm „Mariken van Nieumweghen", gast in „Voor en Ei Mocadades. een briefkaart". Ned. II, 20.21 uur. Jane Fonda in Vietnam, onderwerp vanavond in „Rooi lijn". NEDERLAND 1 NOS 14.25 SchooltV 18.15 Hoe Is het gemaakt? Teleac (les 1) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.15 Culemborg bij voorbeeld 19.45 Popeye 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenla ving 20.35 Vlvre sa vie 22.00 Zendtijd van het Simpllstle9 Verbond 22.30 Zorgvliedt 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty "19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Herkent u deze tijd? 21.15 Springtrofee 22.05 Hier en nu 22.45 Dirigerende zangers 22.55 Journaal Journaal DUITSLAND I 18.05 (K) Thibaud, der wisse Rltter. 18.40 (K) Hier und Heute. 19.20 (K) Ein Fall für Manndll, vervolg. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) Showpro gramma. 21.00 (K) Die Gaste, toneel stuk. 22.00 (K) Dokumentair program-* ma. 22.45-23.05 (K) Journaal, kommen- DUITSLAND II 18.20 (K) Mannerwirtschaft. Een plaats voor de eeuwigheid, film. 18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Die unfreiwilligen Reisen des Morltt August Benjowski, biografisch verhaal. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Sociaal- economisch magazine. 22.00 (K) Film- nieuws. 22.45 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Toomal en de olifant, jeugdfeuilleton. 18.30 (K) TV-kursus. 19.00 (Z/W) Tienerklanken. 19.42 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Jour naal. 20.15 (K) De Brontës van Haworth, serie. 21.20 (K) De kleine boer. 22.10 (K) Festival van Vlaanderen. 22.40-23.00 (K) Journaal en o.m. HILVERSUM KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke muziek. (7.30 Nieuws. 7.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M een programma voor het Hollandse Huishouden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klassie ke muziek. (10.30-10.32 Nieuws.) 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Scheep- -jj-jllippers. 12.00: net om 12.22 lededelingen. Wij 12.30 Nieuws. 12.41 Echo. 13.00 Raden maar 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30 Nieuws.) OVERHEIDS VOORLICHTING: De Antillen in de Toe komst. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo magazine. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tot muziekbegrip. 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 (S+M) Arbeidsvitaminen: populair verzoekpla* tenprogramma. (11.00 Nieuws. 11.03- 11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S) RondorW twaall een uur allerlei voor iedereen. (11.55 Beursberichten.) OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.30 Uitzending voor' de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Otten Otten, in muziek viool en piano. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Pianomuziek van Haydn. 13.52 (S) Klas sieke gitaarmuziek. 14.00 (S) De dood van een detaillist, hoorspel. 14.35 (S) Gabrlël Faurè (VIII). serie uitzendingen. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16.00 Nieuws. 16.03 Radio journaal. 16.05 (S) in), (er 7.00 (S) HILVERSUM III VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draalt op verzoek van mensen uit de sportwe reld. 12.03 (S) Drie tussen de middagi VARA's visite vanuit het Trefcentrum in Delft. 14.03 Gesodemeurders, een mie ters programma. 16.03 (S) Mix. De KRO sneed zaterdagavond de vertoning aan van „De we reld in oorlog", een documentai re serie van de Engelse Thames Television over de geschiedenis van de tweede wereldoorlog, die maar liefst 26 afleveringen om vat. Er zullen er waarschijnlijk wel weer zijn, die er bezwaar tegen hebben op grond van de overweging, dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met het uit de sloot halen van oude koeien. Ik ben niet gevoelig voor dat argument. Om te beginnen niet omdat het hier, uit zuiver historisch oogpunt bekeken, gaat om een nogal belangrijke periode, die het wat dat betreft toch, dunkt mij, gemakkelijk kan opnemen tegen bijvoor beeld de tachtigjarige oorlog, die. als ik mij niet vergis, nog steeds op het lesrooster staat van iedere bonafide geschiede nisleraar. Vervolgens ook niet, omdat er ongetwijfeld een onge- woon-fascinerend stuk wereld geschiedenis aan de orde wordt gesteld, waaruit (voor wie dat wil) alle mogelijke lessen voor heden en toekomst vallen te trekken, die dan bovendien nog zo riant te illustreren zijn met er niet om liegende, authentieke filmbeelden. Wat met het ramp jaar 1672 dan weer niet het ge-' val is. De eerste aflevering, die het Duitsland van 1933 tot 1939 in de herinnering terugriep, liet veel bekend filmmateriaal zien, maar toch ook tot nu toe onge ziene zaken. Zij bood overigens een uiteraard summier, maar wel verhelderend overzicht van die hoogst benauwende tijd. Niet voor de eerste keer vroeg ik mij af, hoe het toch mogelijk is geweest dat zo'n opzienba- rend-psychopatisch type zulk een greep op de mensheid heeft kunnen krijgen. Onthullender nog dan de desbetreffende beel den vond ik in dit verband over igens het lied dat op een gege ven moment op de achtergrond werd gezongen op de toen op geld doende tekst: Adolf Hitle r's Lieblingsblume ist das sch- lichte Edelweiss" („het simpele edelweiss is de lievelingsbloem van Adolf Hitler"). Een staal van spuitend larmoyante, ger- maanse„Schw£rmerei", die een niet zo frisse wereld deed open gaan. Enfin, er zal ons de ko mende maanden nog wel meer worden geopenbaard. Wat verder te zeggen van het tv-weekeinde. Er zit dit seizoen zwaar de klad in het zaterdag- avondse amusement. Dat bleek onder meer weer eens duidelijk uit „Bingo", dat door Tony Berk steeds maar weer aan elkaar wordt geleuterd in een ontzet tend steenkolen-Nederlands, waar een mens de tranen van in de ogen krijgt, en dat eergis teren een vriendelijke lezer ken nelijk zo zeer verontrustte, dat hij mij meteen na de uitzending opbelde om te vragen of ik van dat taalgebruik nou niet eens wat kon zeggen. Zodat u en ik het nu ook eens van een ander hebben gehoord. Met een veelheid aan korte pro gramma's (die natuurlijk niet allemaal bij te houden zijn) was de zondagavond weer een vrij brokkelige aangelegenheid! Vanwege de zenderwisseling was „1 op zondag" naar Neder land II verhuisd, wat aan het karakter van de rubriek natuur lijk niets toe of af deed. Het tafelgesprek ging dit keer over de nieuwe wet, die de gelijke beloning van man en vrouw be vordert. Minister Boersma wa3 naar de studio gekomen om zich door drie dames te laten onder- vragen. Ik geloof wel, dat het een instructief-verhelderend j item was. De NOS kwam ook met een nieuwe comedy-serie: „The Lovers". Gerekend naar de soort humor deed zij mij sterk denken aan de „Twee mal- le meiden uit Liverpool", die het, scherm kortgeleden nog onveilig maakten. Een bijna handtaste- 1 lijk-duidelijk, en dus zeer on britse, soort, die mij niet erg aanspreekt. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2