ZIEN MIJ
DUIDELIJK NIET
VOOR VOL AAN"
Goudkoorts
en rumoer in
Swiebertje
Liesbeth List:
NCRV-documentaire als
hommage aan Amsterdam
Breitner schilder van het leven
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
mmnu
HH'HiMII
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
IIIRU'H'll'lllllÉW
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 3 JANUARI 1975
J J
Liesbeth List figureert in deze dagen uitgebreid
op de tv. Zagen we haar eerst in haar eerste
optreden als actrice in „De Liefdeswacht", waarin
zij min of meer zichzelf speelde, haar jongste elpee
brengt haar weer als zangeres op het scherm. Dit
gebeurt vanavond in het programma van Mies
Bouwman en morgenavond in KRO's „Bingo" en
AVRO's „Met vlag en wimpel". Reden om hier nog
eens in te gaan op de vraag: wie is en wat wil
Liesbeth List?
Liesbeth List: „Ik
werd meteen in de goe
de hoek geduwd."
In de bar van Klein Bellevue zit Lies
beth List. Ze ziet er uitgerust uit, tevre
den met haar nieuwe plaat. Als ze
uitgepraat is over haar plaat, vraag ik
of ze iets over zichzelf wil vertellen.
Vind je zingen nog steeds zo leuk als
toen je begon?
Ja. Ik heb het geluk gehad dat, toen
ik 10 jaar geleden naar Amsterdam
ging, ik meteen met de goeie mensen
in contact kwam, en meteen de goeie
hoek in werd geduwd. Ik wil niet elke
avond optreden, dan wordt het routine,
't Moet wel leuk blijven. De mensen zijn
niet gek. Ze merken goed als je er geen
plezier in hebt. Ik treed op met Ramses.
Hij is zo'n vrijbuiter, daar neem je veel
van over. Gelukkig heb ik niet de men
taliteit in een paar jaar binnen te willen
zijn, zoals sommige collega's.
Wat denk je te gaan doen als te oud
wordt voor dit vak?
In de tijd dat ik op de bühne sta heb
ik allerlei vakken van dichtbij meege
maakt. Ik zou later zó in het vak van
journaliste, t.v.-regisseur of talentscout
kunnen stappen. Ik zou niet stil kunnen
zitten wachten tot mijn man 's avonds
thuis komt. Werken is een deel van mijn
leven.
Wil je kinderen?
Ik weet nog niet hoe ik dat moet rege
len. Als je een kind hebt moet je je daar
de eerste 4 jaar helemaal aan wijden.
Maar die 4 jaar zie ik nog niet zitten.
Ben je niet bang dat je er te oud voor
wordt, als je er nu niet aan begint?
Daar ben ik me wel van bewust, maar
nogmaals; ik zie het nü nog niet zitten.
Een kind is een erg grote verantwoorde
lijkheid, Je moet geen kind krijgen
omdat je een egotripper bent en een
kind van jezelf wil hebben wat nog op
je lijkt ook. Je maakt een kind voor het
mens zelf.
Je hebt bij een auto-ongeluk je reuk
verloren. Is dat niet erg lastig?
Je went eraan. Gelukkig is mijn smaa-
korgaan niet aangetast. Het is wel jam
mer dat je een goeie wijn niet meer
kunt ruiken voor je hem drinkt. Als je
blind bent is het veel erger. De helft
van je leven is dan verzuurd. Daar moet
je heel sterk voor zijn, om daarmee te
leven. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.
Zou je niet in het buitenland willen
werken?
Ja in Frankrijk. Heerlijk. Mijn vriend
Cees Nooteboom zou daar ook kunnen
schrijven. Maar ik vind Amsterdam ook
fijn.
Jullie hebben een prachtig huis in het
hartje van Amsterdam. Heb je een
politieke overtuiging?
Ik ben D'66-er. Maar als het niet goed
gaat wordt 't PvdA. Ik vind dat er veel
moet veranderen in deze wereld, al gaat
dat vaak langzaam. Ik heb er niet op
gestudeerd, dus ik kan er niet veel over
zeggen. Maar ik neem wél een stand
punt in. Ik vind dat we met Den Uyl
goed op weg zijn. Alleen jammer dat
hij zoveel kritiek krijgt
Wat vind je van vrouwen in de poli
tiek?
L.L.: Die moeten er wel zijn. We zijn
al genoeg achtergesteld in het verleden.
Daarom was ik erg blij met 't meisje
Goudsmit hoewel ze af en toe te emo
tioneel was. Maar je zou er een paar
meer moeten hebben.
Je zingt geëngageerde liederen van
Theodorakis. Zou je protestcampagnes
kunnen houden zoals Melina Mercouri -
en Jane Fonda?
Je moet er wel het karakter voor heb
ben, en goed onderlegd zijn. Als Neder
land door kolonels bezet zou worden
weet ik niet wat ik doen zou. Vooral
voor Jane heb ik een waanzinnige ado
ratie. Zoals ze daar staat in haar spij
kerbroek. Helemaal geen show. Melina
Mercouri vind ik teveel emotioneel
doen, alsof ze acteert.
Zou je je hier niet voor speciale vrou
wenproblemen kunnen inzetten?
Ik weet niet of ik dat kan. Als er
petities komen staat mijn handtekening
er altijd bij.
Maar je ageert nooit in het openbaar?
Ze zien mij duidelijk niet voor vol aan.
„Liesbeth List was er ook weer bij"
wordt dan gezegd. Dat is zo smerig in
Nederland. Als je zingt heb je geen
verstand.
Dat is ook vaak zo
Als je HBS hebt maakt het niets uit of
je naar een universiteit gaat of gaat
zingen. Maar daar zijn wij te calvinis
tisch voor. De pers is ook zeer discrimi
nerend, vrouwen hebben niks te zeggen.
Maar ik vind 't niet erg. Ik doe toch
wat ik wil en ik zeg ook wat ik wil.
En tenslotte opgelucht: En nu wil ik een
sigaret!
JOYCE VAN FENEMA
Dam met paardentrams.
In het NCRV-programma
van vanavond zal om
22.10 uur Ned. I een
film-documentaire over
de beroemde impressio
nistische schilder Geor
ge Breitner worden uit
gezonden. Deze rolprent
kwam tot stand in een
cöproduktie van de
NCRV-televisie en de di
rectie culturele samen
werking van het minis
terie van buitenlandse
zaken. Regisseur is Rob
Mariouw Smit en de
productie berustte bij
Else Flim.
Wie van plan is op genoemde
datum de NCRV aan te zetten,
en dat zullen er velen zijn want
Breitner is een bekende naam,
mag niet meer dan een echte
„documentaire" verwachten:
een film die bijna 'n uur duurt
en het leven van de meester in
beeld brengt door op de eerste
plaats zijn werken te laten zien,
de plaatsen waar hij gestudeerd
en geschilderd heeft, zijn cor
respondentie, relaties met ande
re kunstenaars, zoals Van
Gogh, etc. Dit alles kan men
alleen maar doen door oude
foto's te tonen, stadsgezichten,
brieven en portretten, afgewis
seld met hedendaagse opnamen
die uiteraard het duidelijkst
overkomen. Want het is jam
mer, maar daar valt nu een
maal niets aan te doen en de
Zelfportret Breitner uit
1883.
man die achter de camera
stond, Henk Gulikers, had er
echt mee te kampen: de schilde
rijen van Breitner met hun rui
ge factuur en bovenal hun zwa
re, dpnkere, diepe tonen lenen,
zich niet al te best voor filmop
namen.
Met de doeken uit de laatste pe
riode, de kleurig aangeklede
meisjes, waarin felle roden en
blauwen voorkomen gaat het
nog al, maar de Amsterdamse
bouwputten b.v. doen het op
het witte doek niet al te best.
En dan moeten ze nog eens op
het TV-scherm gereproduceerd
worden. We veronderstellen
dan ook dat Breitner niet hele
maal tot zijn recht zal komen.
Kunstzinnig en technisch be
schouwd, hebben de makers er
alle zorg aan besteed! De he
dendaagse beelden verlevendi
gen de film en zorgen er voor
dat het geen dorre opsomming
van oude feiten is geworden.
Als Breitner van Den Haag
naar Amsterdam verhuist, laat
de camera vanuit de trein het
voorbijglijdende landschap
zien. De toeschouwer wordt
meegenomen naar het Prinse
neiland in de hoofdstad waar
hij een kijkje mag nemen in 's
meesters atelier (waar nu een
andere schilder werkt) en als
een van zijn mooiste paarden-
stukken getoond is flitst het
licht in een veilingzaal aan:
„Een pracht stuk van Breitner...
23.000 geboden. Dóér 23.000 en
500..." Na zijn beroemde huza
ren van 1886 „De gele rijders"
volgt er een scène waaraan het
korps Rijdende Artillerie uit
Arnhem zijn medewerking ver
leend heeft. Men zou de beelden
van het heden kunnen beschou
wen als symbolen die overdui
delijk aantonen dat de kunst
van Breitner nog lééft, zeker in
de belangstelling van de Am
sterdammers die hun stad van
het fin de sie'cle „vereeuwigd"
zien. De filmers willen met dit
werk dan ook een hommage
brengen aan het 700-jarige Am
sterdam. Als Breitner zelf aan
het woord komt in enkele brie
ven of om zijn ideeën kenbaar
te maken, hoort men de stem
van Henk van Ulsen.
JAN VERHEIJEN
Luc Lutz
ere-knoeris
(Van onze radio- en tv-redactie)
UDEN De carnavalstichting
de Knoerissen in Uden (NB)
heeft Luc Lutz uitgeroepen tot
ere-knoeris. Op zaterdag 18 ja
nuari als het üdense carnaval
1975 begint, zal hij deze functie
aanvaarden. De jaarlijkse on
derscheiding is bestemd voor
een Nederlandse man of
vrouw, die op nationaal niveau
grote verdienste heeft verwor
ven op het gebied van de hu
mor.
Luc Lutz wordt ere-knoeris op
grond van zijn inbreng in het
dichtbekeken nieuwe KRO-tele-
visieprogramma „De van
Speijkshow" (waarin hij met
zijn vrouw Simone optreedt) en
in de touristische tv-rubriek
„Freewheelen" van de TROS.
De lijst van ereknoerissen sinds
1966: Johan Kaart, Mies Bouw
man, Hetty Blok en Leen Jon-
gewaard, Herman van Veen,
het Farce Majeurteam, Toon
Hermans, Rudi Carrell, Jules
de Corte, Louis van Dijk en
Simon Carmiggelt.
Meer zendtijd
A-omroepen
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De omroeporga
nisaties A (AVRO, KRO,
NCRV, TROS en VARA kregen
er per 1 januari een half uur
televisie per week bij. Teza
men komen zij daarmee op 46
uur en 40 minuten televisie
zendtijd per week.
Dit blijkt uit de zendtijdverdeling
voor 1975, die minister van
Doorn van CRM heeft vastge
steld. Ook de zendtijd van de
stichting Teleac wordt ver
ruimd en wel met een half uur
per week tot vier uur ei
minuten.
De totale wekelijkse televisie
zendtijd voor Ned. I en II en
de daarmee verbonden zenders
wordt daarmee gebracht op 72
uur en 54 1/2 minuut
Hoewel niet rechtstreeks raakt
Swiebertje vanavond betrok
ken bij een vorm van goud
koorts in het landhuis van de
barones. Want Kokky heeft een
geldkistje gevonden in de grote
kast boven het trappenhuis en
hij is er wel zeker van dat er
een grote schat in zit. Bella,
die overigens geen hoge dunk
heeft van Kokky, wil nu wel
met hem delen. Maar hoe krij
gen ze het kistje open? Er is
geen sleutel van. Maar Malle
Pietje heeft genoeg sleutels om
een poging te wagen. En dan
komt Swieb. Hij heeft zijn har
monica in het landhuis verlo
ren, krijgt echter de deur in z'n
gezicht wanneer hij binnen wil
komen. Dan maar achterom.»
Ned. I, 19.05 uur.
Kojak
Kaalhoofdige Kojak moet het
vanavond opnemen tegen Ken
ny, die door een grotere misda
diger wordt gedwongen een
grote roof voor te bereiden,
waaraan een aantal „collega's"
kan meedoen en verdienen. Ko
jak raakt hiervan op de hoogte,
maar weet niets van hoe, waar
of wat. Kenny wel: in het huis
van een bejaarde dame wordt,
hchteloos een miljoenenschat
bewaard.
Ned. I. 20.21 uur.
Johnny en Tonny
Voor de vierde keer wordt de
tv-revue Johnny en Tonny uit
gezonden, deze keer vanuit de
Amphion Schouwburg in Doe-
tinchem. Medewerkenden zijn
Rita Hovink, Don Mercedes,
Wim Wama, de Frans Rafall
Dancers en Harry de Groots
theaterorkest.
Ned. I. 21.10 uur.
Ander nieuws
De NCRV schenkt vanavond, aan
dacht aan het boek van dr.
Feitse Boerwinkel „Einde of
Op Ned. II om 20.21 uur
Mies Bouwman met „Een
.mens wil op de vrijdagavond
zitten en lachen want er is
ellende enz."
nieuw begin", waarin Boerwin
kel zijn visie beschrijft op de,
lijn die loopt door de heden
daagse geschiedenis. Dr. Boer
winkel beschrijft het einde van
het agrarische tijdperk, de ram
melende kerk en de functie
de hedendaagse vrouw. Voor de
toekomst put dr. Boerwinkel
hoop uit de bijbel.
Ned. I, 23.00 uur.
Toppop
Mare Winter, troubadour en
volkszanger, is vanavond te
zien in een speciale uitzending
van AVRO's Toppop. Hij zingt
dan opnieuw zijn hit-su
„De Heilsoldaat". Hij staat
daarmee op de 11de plaats van
de top 100 van 1974.
Ned. II. 19.05 uur.
Peter Holland (Jacobus), Leontine Ceule mans .(Bella) en Paul Meyer (Kokky), giste
ren bij Swiebertje in „Veel drukte om niets."
Vrijbuiters
terug op tv
(Van onze radio- en tv-redactie)
Zondag 12 jan. komen „De Vrij
buiters" terug in het NOS-pro-
gramma. Ook In Engeland
bleek deze serie onder de tit^l
„The Freewheelers" zo'n suc
ces, dat er een nieuwe serie
werd aangemaakt.
In de belangrijkste rollen hebben
intussen wel andere acteurs een
plaatsje gekregen. Sue (Wendy
Padbury) is gebleven, maar Da
ve wordt nu gespeeld door Mar
tin Neil, de vader van Dave
door Sam Kydd en Naylor door
Robert Gillespie. In de nieuwe
serie komen zij een bende
kunstvervalsers op het spoor,
die in Engeland en Frankrijk
werken.
NEDERLAND
KRO
14.00 Alfonso-circus
14.25 Michel Fugain et Le Big
Bazar
15.15 Water voor Bristol
15.40 Speedy Gonzales en Peter
Potamus
NOS
18.15 Sportleiding Teleac (les 10)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Swiebertje
20.00 Journaal
20.21 Kojak
21.10 Johnny en Tonny
22.10 George Hendrik Breitner
23.00 Ander nieuws
23.25 Journaal
WDR; 18.05 (K) Der Fall von nebenan,
vervolg. 18.40 (K) Aktuallleiten. 19.20
(K) Klein tv-spel. 20.00 (K) Journaal en
weerbericht. 20.15 (Z/W) Mord in Frank
furt. film. 21.35 (K) Die Kriminalpollzei
rót. TV-serle. 21.40 (K) Reportage uil
Bonn. 22.05 (K) Journaal en weerberichi
Aansl. wintersportberichten. 22.20 (Z/W)
DUITSLAND II
18.20 (Z/W) Véter der Klamotte. tv-serle.
18.55 (K) Barbapapa. 19.00 (K) Journaal.
19.30 (K) Buitenlandse reportages.
20.15 (K) Die Strassen von San Francis
co, tv-film. 21.15 (K) Journaal. 21.30 (K)
Kein Rauch ohne Feuer, Frans-Italiaan
se speelfilm. 23.30 (K) Sport. 24.00 (K)
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
20.00 Journaal
20.21 Mies Bouwman met „Een
mens"
22.05 Televizier-magazine
22.45 Sportpanorama
23.05 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
kumentalre serie. 19.10 (K; Traject
19.40 (K) Mededelingen en nieuwj.
19.45 (K-Journaal. 2015 <K) Amusern*
nentsprogramma. 21.00 (K) De familie
Ashton. t.v.-feullleton. 21.50 (K) De kat
op een heet zinken dak, toneelstuk.
23.35 (K; Journaal.
fH'HMI'll
NOS
12.00 Voorlichting schooltv
15.00 Journaal
NCRV
15.02 Simsalabim
15.35 In de soete suikerbol (1)
16.00 Kijkdoos
16.20 Poppenkast
16.40 Het geheimzinnige land
huis
17.10 Black Beauty
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Wie van de drie
19.30 MASH
20.00 Journaal
20.21 Met vlag en wimpel
21.10 Kung Fu
22.00 Sportpanorama
22.15 De Dick van Dyke-show
22.40 Journaal
IKOR-NCRV
22.45 Het lied van de week
21.21 Bingo
21.50 Brandpunt
22.35 De wereld in oorlog
23.20 Journaal
DUITSLAND I
.WDR: 18.35 (K) Lautlose Jagd. 19.00 (K)
Aktualiteiten. 19.35 (K) Der wilde und,
der zahme Westen 20 00 (K) Journail
en weerbericht. 20.15 (K) Der Kómo- I
dienstadel. met Der Bauerndiplomat.
volksklucht. 21.55 (K) Trekking der lot
togetallen. Aansluitend! (K) Journaal en
weerbericht. En: Het Woord voor de
zondag 22.15 (Z/W) Die PLIünderer, i
Amerikaanse speelfilm. 23.50-23.55 (K| j
Journaal.
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Kunt u me de weg naar
Hameien vertellen, me
neer?
19.52 't Zand 33
20.00 Journaal
18.00 (K) Duke Ellington, ir._
gramma. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K)
Die grosse liebe van Balzac, tv-film
20.15 (K) Die unfreiwilligen Reisen des
Moritz August Benjowski. biografische
reportage. 21.45 (K) Journaal. 21.50 (K)
Das aktuelle Sport-Studio: Reportages,
interviews en lottogetallen. 23.05 (Z/W)
Die Spur führl ins Nichts, Engelse
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 (K) Calimero. 18.05 (K) Poppen-
film. 18.50 K() jaaroverzicht sport. 19.40
(K) Mededelingen. 19.45 (K) Journaal'
20.15 (K) Harry's Halve waarheid, komi-.
sche serie. 20.40 (K) Amusementspro- j
gramma. 21.25 (K) Terloops, nieuws in
de marge. 22 10 (K) De magiër, politie-
feuilleton. 23.00 (K) Journaal.
HSSBMi
P.P.: 18.19 Rooms Katholieke Partij Ne
derland. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41
Echo. 18.50 Verkenning: Informatie op
sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58-
Marktberichten. 19.00 Springplank, pro
gramma met Jonge artiesten. 19.30 (S)
In antwoord op uw schrijven: verzoek-
platenprogramma. 21.00 (S) De blanke
top. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws.
2240 (S) Goal: sport en muziek.
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws 18.00 Vandaag dit. mor
gen dat. 18.20 Essay. 18.30 Programma
overzicht. 18.31 Embargo: themapro
gramma. 19.30 Radio Vrij België. VARA:
20.05 (S) VARA-Klassiek.
e plm. 21.4021.50 Zondag-
i het woord. 22.35 (S) De
HILVERSUM III
18.02 Joost mag niet eten. 19.02 Drie
loopt achter: Nostalgie door Tineke.
AVRO: 20.03 Radiojournaal. 20.05 Bu
rengerucht: met o.a. Muziek Made in
Germany 21.02 De Negen-Uur-Show.
22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Super
clean Dreammachine. 23.02 (S) Van
avond laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05
Weekend-Muziek-Magazine. 1.02 Soulti-
me U.S.A. 2.02 Continu de nacht door.
4.02 Voor dag en dauw. (2.02, 4.02 en
5.57 Radiojournaal), nerv; 6.02-7.00 (S)
Klaar wakker.
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbljt-
Soos. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua. 8.30
Nieuws. 8.36-8.45 Gymnastiek voor de
huisvrouw). 9.00 (S) Wegwezen met o.a.
tips voor trips. 9 30 (S) Tien-om: kinder
programma. 10.00 (S) Aktua-Sport.
(10 30 Nieuws). 11.00 Hartje Amsterda-
m: mensen-meningen-muziek. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Franco
Huis: informatie voor het bedrijfsleven.
TROS: 12,26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Ak
tua. 13.00 (S) Tross-Country. 14.00 (S)
Steiger - Gevarieerd programma.
15.30 Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou
kunnen: verzoekplatenprogramma.
17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.54 De
tijdmachine, science fiction serie (3)
HILVERSUM II
die op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Dingen
van de dag. 8.23 (S) Z. O. - voor
iedereen. 10.30 (S) Z.I.: muziek- en
informatieshow. (11.00 Nieuws). 13.00
Nieuws. 13.11 (S) Wegens kerstvakantie
gesloten- een Rooie Haan-produktie.
NOS: 15.00 (S) NO S. - Jazz. 15.30
Gamma van Alpha en Beta: Nieuws uit
de wereld van wetenschap en technolo
gie. 16.00 Nieuws. 16.03 (S) Het Zwarte
Schaap: programma voor Surinamers
en Antillianen in Nederland. 17.00 (S)
Harmonie en fanfare in Nederland en
Europa. 17.45 Voor blinden en slecht
zienden. 17.55 Mededelingen.
NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham.
8.02 (S) Drie op je boterham: Pers Ver.
9 03 (S) Tot uw dienst: klassieke mu
ziek. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03.
(S) Drie tussen de middag: Los Vast.
14 03 Schrijf es 'n kaartje, een verzoek
programma met informatie. 16.03 (S>
Soortshow.
Dat er sinds lang iets mis is
met het weer was ook mij
uiteraard niet ontgaan. Maar
ik had er tot gisteravond, toen
de KRO de ruim twee uur
durende documentaire „de
weermachinerie" op het
scherm bracht, toch geen
flauw benul van, dat hot zó
erg was. Want de les die wij
er uit mochten trekken was
toch wel deze, dat het lang niet
onwaarschijnlijk moet worden
geacht, dat wij aan het begin
staan van een nieuwe ijstijd.
En wie de neiging had om die
lichtelijk huiveringwekkende
conclusie met een schouderop
halen naar de verre toekomst
te verwijzen, moest wel weten,
dat de dreiging van deze nieu
we ijstijd groter is dan de
experts zelfs een paar jaar
•geleden nog dachten". En
vooral ook dat Nigel Calder,
die de dokumentaire had ge
schreven, zelf heeft gezegd:
„Er is geen reden
ijstijd niet tijdens ons leven in
alle ernst zou beginnen". Op
zo'n moment ontkomt men er,
dunkt mij, nauwelijks aan in
het vervolg de weerberichten
van het NOS-journaal met iets
meer dan normale aandacht in
de gaten te houden.
Het was dus een gigantisch
werkstuk over een gigantisch,
hemel en aarde omvattend,
probleem. Niet minder dan zes
landen (waaronder Nederland)
hadden er dan ook aan meege
werkt. Ik moet bekennen, dat
ik het een hele zit vond. De
talloze experts van zeer vele
nationaliteiten spraken name
lijk nog al eens een taal, die
mij sterk deed denken aan de
onbegrijpelijkheden die ik wel
eens heb beluisterd bij een
gesprek tussen twee doktoren,
die een diagnose over een be
paald ziektebeeld stelden, en
dat animeert niet Er was ons
overigens „de wordigsgeschie-
denis van een orkaan" beloofd
en dat leek mij spectaculair
genoeg om ook de aandacht
van de volsterkte leek gaande
te maken. De desbetreffende
beelden kwamen ook wel,
maar zij vielen bij nader in
zien een tikje tegen, al zou ik
in dit verband niet graag wil
len spreken van een storm in
een glas water. Daar stond
tegenover, dat mijn interesse
wat meer werd gewekt toen
het riviertje de Dinkel, dat ook
een rol schijnt te spelen in de
het universum omvattende
ontwikkeling, in beeld kwam,
en ook dat ik het een aardig
gezicht vond Joop Reinboud
(die verantwoordelijk was
voor de Nederlandse bewerk
ing) met zijn vriendelijke vast-,
beradenheid de wereldbol als
speelbal te zien gebruiken.
Scherts terzijde. Het was na
tuurlijk duidelijk, dat het hier
ging om een zeer doorwrocht,
uitstekend uitgekiend voor
treffelijk in de vorm gegoten
werkstuk, en mijn vérgaand
onbegrip, maakte mijn bewon
dering voor de prestatie alleen
maar groter. Het getuigde van
een bijna aan roekeloosheid
grenzende moed van de KRO
om er een hele avond voor uit
te trekken. Ofschoon, het is
lang niet onwaarschijnlijk dat
het aantal kijkers met een
diep gefundeerde belangstel
ling voor deze zaken, toch gro
ter is dan menig een denkt. Zij
kwamen in ieder geval (te
recht) aan hun trekken en zij
hebben er per slot van reke
ning niets mee te maken, dat
de „anderen" na afloop waar
schijnlijk hoofdzakelijk de
aandrang hebben voelen opko^
men hun kraaag vast wat op
te zetten.
Herman Hofhuizen