Baas in eigen buik' acties stoten veel vrouwen af Planten leiden geheim leven MEVROUW ANDRIESSEN OVER EMANCIPATIE: DINSDAG 31 DECEMBER 1974 LEIDSE COURANT PAGINA 15 Mevrouw C. Andriessen is van mening dat er nog veel gedaan kan worden aan de emancipatie van de vrouw. Niet alleen elke dag het blad afspuiten en èèn keer in de week waier geven, uok ae *amerp.aru liefdevol toespreken en vaak klassieke muziek afspelen. Dan pas lijkt de toekomst van de plant verzekerd. Als gevoelige wezens zitten planten vol „The secret life of plants" verborgen verleiders. Omslagtekening van geshockeerd 'reageerde met name op de actie „baas in eigen buik". Weliswaar staat in veel gevallen het kader van de vrouwenorganisaties niet zo heel ver af van opvattingen en doelstellingen van Dolle Mina (de wijze waarop zij die uitdragen is een heel andere zaak), maar de achterban wijst in de meeste gevallen het streven van Dolle Mina resoluut van de hand. „De vrouwenorganisaties zijn wel degelijk bezig te proberen hun leden te oriënteren op de wereld om hen heen. Maar daarnaast geef je ze een stuk mense lijk contact en gezelligheid. Dat functioneert ook, vooral in een maatschappij, die steeds killer wordt Wanneer je alleen maar bezig bent met maatschappe lijke bewustwording, wek je weerstanden. We zijn altijd al bezig geweest met een stuk vormingswerk avant la lettre." In de visie van Catherine Andriessen wordt een brede plaats ingeruimd voor de vrouw-in-haar-gezin. Juist' daar wil zij een groot stuk emancipatiearbeid gereali seerd zien. „Ik hoor niet bij die mensen, die zo tegen het gezin ageren", zegt ze. „Maar ik wil een zelfstandi ger opstelling zowel van man als vrouw in dat gezin. Samen voor een gezin staan. En niet die vanzelfspre kende verdeling van de man brengt het geld binnen Planten leiden een geheim le ven, een leven waar we zo geen weet van hebben. Als we onderzoekers over de gehele wereld mogen geloven „gilt" het aardappeltje dat u schilt het uit van de pijn en onder gaat elk erwtje dat u dopt de pijnsensatie van weggerukt worden uit de moederschoot. Nog vreemder: kamerplanten, waartegen u vriendelijk doet, neuriën van welbehagen en als u hoofdpijn hebt, lijden zij mee. Sterker: planten kunnen als leugendetector gebruikt worden. Dat alles staat te le zen in het dikke boekwerk The secret life of plants - Het ge heime leven van de planten - dat verschenen is in Amerika bij Harper Row. Peter Tompkins en Christopher Bird hebben er onderzoekresultaten naar dat geheime leven in ver zameld. Het is eigenlijk maar wonder lijk gesteld met planten. Te weinig realiseren we ons dat op onze aardbol niets belangrij- kers is dan planten, want zon der hen zouden we niet kunnen ademen of eten. Zonder plan ten geen zuurstof. Dagelijks zijn zo'n veertig miljoen vier kante kilometer blad bezig zuurstof uit te ademen enkool- dioxyde te verslinden. Ze doen dat met huidmondjes, waarvan er zo'n slordige miljoen aan één blpd zitten. Maar zelfs als we dat allemaal maar snel willen vergeten, be seffen wij meteen toch dat we ons het prettigst voelen in een omgeving met planten. Het eer ste wat een vrouw doet om een kamer leefbaar te maken is er een kamerplant of een vaas bloemen in te zetten. En welke man zou zich het paradijs an ders voorstellen dan als een lusthof vol orchideeën, met een of twee nymfen erbij. Er is dus wel degelijk iets wat de mensen automatisch bindt aan de planten. Lichamelijk hebben ze weinig gemeen. Dan moet het de ziel zijn. Dat was al de gedachte vanAristoteles, driehonderd jaar voor Christus. Hij beweerde dat planten wel een ziel hebben, maar geen ge voel. Zijn theorie hield het uit tot de achttiende eeuw toen Carl von Linné, ons beter be kend als Linnaeus, de grootva der van de moderne plantkun de, verklaarde dat planten slechts in zoverre van mensen en dieren verschilden, dat ze niet bewogen. Charles Darvyin gooide ook die theorie over hoop en zei dat ze de macht hadden zich te bewegen, maar dat alleen maar deden als dat nuttig voor hen was. In het begin van de twintigste eeuw schokte de Weense plant kundige Raoul Francé de na tuurfilosofen van die dagen met de mededeling dat hij van mening was dat planten hun li chamen even vrij, gemakkelijk en gracieus bewegen als men sen en dieren, maar dat wij dat niet merken omdat planten het zoveel trager doen dan mensen. Darwin vergeleek het wortel stelsel van planten ook met de hersens van de mens. Fijne haarvaten die zich vertakken en vertakken, miljarden malen. Men heeft aan een simpel gerstplantje dertienmiljoen wortels geteld met een totale lngte van ongeveer vijfhonderd kilometer. Aan die wortels zit ten dan weer wortelharen, zo'n veeertien miljard met een tota le lengte van 10.000 kilometer, bijna de afstand van pool tot pool. Al die worteltjes bewegen zich, zoeken naar voeding, naar water. Maar ook de takken en de bladeren. Francé heeft er proeven mee gedaan. Een klimplant zoekt naar een steun waar hij zich omheen kan slingeren. Haal die steun weg en de plant zal bin nen een paar uur op zoek gaan naar een nieuwe steun. Maar hoe? Kan de plant die zien? Er zijn planten die precies we ten welke mieren hun nectar komen stelen en dan hun bloe men sluiten. De acacia laat be paalde mieren toe in ruil voor de bescherming die de mieren bieden tegen andere insekten en plantenetende zoogdieren. Zo kan het toch al evenmin toeval zijn dat sommige plan ten zo'n vorm of kleur hebben dat ze alleen maar bepaalde in sekten aantrekken. Neem de orchidee Trichoceros parviflo- rus, waarvan de bloemblaadjes zo groeien dat ze precies lijken op een wijfje van een bepaalde vliegensoort. Op die manier worden mannetjesvliegen aan getrokken die neerstrijken om te paren, hun vergissing te laat „inzien" maar er wel voor ge zorgd hebben dat de bloem be vrucht is. Zo zijn er ook plan ten die een geur van rottend vlees afgeven en daarmee in sekten aantrekken. Voorbeelden te over dus van „vreemd" gedrag van planten en Francé kwam al tot de con clusie dat planten in verbin ding moesten staan met een wereld buiten deze wereld, waarvan wij mensen geen weet hebben. Planten horen, zien en onthouden dingen die buiten onze waarneming liggen, aldus deze bothanicus. Nu, zoveel later ontdekken on derzoekers dat planten, die ge voelloze automaten leken, in staat zijn geluiden te horen die Het komend jaar is uitgeroepen tot het jaar van de vrouw. In Nederland heeft dat - te elfder ure - geleid tot de instelling van een Nationale Adviescommissie .Emancipatie, die tot taak heeft de regering te advise- iren - gevraagd en ongevraagd - bij het voeren van (een samenhangend beleid ter bevordering van de emancipatie van de vrouw. De commissie bestaat uit veertien personen (mannen en vrouwen) en wordt aangevoerd door de 32-jarige psychologe drs. Paula Wassen-van Schaveren, tot voor kort fractievoorzitter j| van D'66 in de senaat. 4 Gewaagd naar het zinnige van deze nationale advies- r commissie, zegt mevrouw Catherine Andriessen - ten j( Holter - presidente van het Katholiek vrouwendispuut dat een dergelijke commissie alleen dan zinvol kan y] werken „wanneer de brede laag wordt bereikt. Als jJ het een elitair gedoe wordt, heeft het geen enkele lizin. De commissie moet niet vooruit hollen, waardoor wij als organisaties niet verder mee zouden kunnen". Mevrouw Andriessen laat in de loop van het gesprek j duidelijk weten dat ze op eigen titel en gezag praat niet als vrouw van de fractievoorzitter van de KVP de Tweede Kamer, mr. Frans Andriessen. Een jaar voor de vrouw vindt mevrouw Andriessen. zinvol wanneer het bedoeld is om de aandacht te vestigen op de problemen van de vrouw en als het igaat werken als een hefboom om die problemen te [verminderen c.q. op te lossen. Wat dat betreft maakt vergelijking met het jaar van de bevolking, Ï«J waarin naar haar mening wel degelijk gewerkt is aan j^l de oplossing van bevolkingsvraagstukken, en waarbij het beleid een flinke stoot heeft gekregen. Wat het jaar van de vrouw betreft, zegt ze: „Het succes hangt enorm af van de presentatie. De vrouwen moeten er fi zich zelf in kunnen herkennen." 4 Mevrouw Catherine Andriessen - ten Holter (43) is'' ook bestuurslid van de Unie van Katholieke Vrou wenbewegingen in Nederland. Emancipatie ligt haar i—<1 ria aan het hart. „Ik voel me betrokken bij de dingen om me heen", merkte ze in dit verband op. „En ik jj doe dit vanuit mijn eigen maatschappelijke' geenga- 4 geerdheid, al kom je wel bij hetzelfde uit als waarmee y] mijn man bezig is." jJ Al zegt ze het niet met zoveel woorden, toch meent 4 zij, dat er iets mis is met de opinievorming over jl vrouwenemancipatie in Nederland. Dat is de veron derstelling als zouden slechts activistische vrouwen- bewegingen zoals Dolle Mina en Man-Vrouw-Maat- schappij bezig zijn de achterstelling van de vrouw - want die is er volgens haar zeggen wel degelijk - j op te heffen. Over het imago waarbij Dolle Mina c.s. vereenzelvigd worden met de emancipatie-beweging in Nederland, zegt zij: „Dat beeld is eenzijdig en 4 bovendien vertroebelt het de zaak waarom het gaat. 4 Ik vraag me trouwens af of bewegingen als Dolle Cf Mina inderdaad als voortrekker fungeren in emanci- ■■4 patiezaken zoals verondersteld wordt. Veel vrouwen 41 klappen dicht op de kreet „baas in eigen buik" en tt reageren in de trant van: „Als het zo moet, hoeft het voor mij niet". En inderdaad, als het zo moet, hoeft het voor mij ook niet!" Met die opvatting verwoordt mevrouw Andriessen het standpunt van vele "in Nederland bestaande vrouwen verenigingen. Een standpunt", waarvan de Dolle Mi- na's en leden van Man-Vrouw-Maatschappij zijn ge- schrokken bij hun pogingen de honderdduizenden vrouwen - één op de vier vrouwen in Nederland is georganiseerd in een vrouwenvereniging - te active ren. Daarbij sloegen zij de plank finaal mis wat i betreft het appèl dat zij deden op het anonieme (huis)vrouwenleger, dat in een groot aantal gevallen en de vrouw doet het huishouden en zorgt voor de opvoeding van de kinderen. Ik heb de meeste hekel aan vanzelfsprekendheid. Dat werkt verlammend. De man moet meer betrokken worden bij de dingen, die hij thans aan zijn vrouw overlaat Dat vind ik vreselijk belangrijk, ook naar de man toe gerekend. Mevrouw Andriessens oordeel over een paar benoe mingen van vrouwen op bestuursposten (burgemees ter, commissaris van de koningin in Drenthe, minister van milieu), wnarvan de indruk bestaat dat ze gedaan zijn uit politieke overwegingen: „Ach het is net als in Artis waar ze alle diersoorten van de wereld willen laten zien. Zo heb ik zelf in de Commissie Zedelijkheid gezeten van het pastoraal conlilie, omdat er zonodig een vrouw bij moest Nou, ja... Ik heb vaak verbijsterd zitten luisteren. Maar een echte inbreng neon, daar was geen sprake van. Ik ben tegen het criterium „er moet ook een vrouw bij". Er moet uitsluitend gekozen worden uit capabele mensen, mannen en vrouwen; een vrouw mag nooit functioneren als vrouw, maar als iemand met een eigen inbreng. Je moet de keus hebben uit gelijkwaar dige mannen en vrouwen." Overigens is mevrouw Andriessen van mening dat het een groot misverstand is te veronderstellen als zou een vrouw pas geëmancipeerd zijn, als zij een betaalde baan zou hebben. „Als je daar als organisa tie op speelt, blijven heel wat vrouwen in de kou staan. Ook al omdat ze onvoldoende vorming hebben gehad in het verleden. Je moet ze vooral daar grijpen, waar ze wel volledig kunnen functioneren: het gezin. Het is een misverstand te denken dat oen gehuwde werkende vrouw een vrouw in een beroepsfunctie zou moeten zijn. Ik zelf voel me vaak een werkende vrouw, nl ben ik dan onbezoldigd. Dat is een vorm van luxe, want ik moet niet gaan werken. Als ik weduwe zou zijn of een gescheiden vrouw, zou het een heel andere zaak zijn." Wel zegt Catherine Andriessen: „Je moet de vrouw bevrijden van schuldgevoelends die ze krijgt als ze iets zelfstandigs doet. Sociaal actief zijn bijvoorbeeld en thuis alles voor honderd procent in orde willen hebben, is eigenlijk niet te doen. Daarom moet de man ook een handje toesteken. Hij moet het waarde vol vinden dat zijn vrouw wat doet - om het even wat - op eigen titel en identiteit. Je moet iets van maatschappelijke verantwoordelijkheid willen dra gen. Daarom moet emancipatie beginnen bij het begin. Bij de opvoeding, waarin het nog altijd vanzelf sprekend is dat een jongen een betere vorming en ontwikkeling krijgt dan een meisje (die trouwt later toch...). We moeten beginnen bij de nieuwe generatie." In het gesprek met mevrouw Andriessen duikt ver scheidene malen het begrip verzelfstandiging van mensen op. Die uitdrukking gebruikt zij het liefst wanneer ze over vrouwenemancipatie praat. Naar haar oordeel is de vrouw ten opzichte hiervan bij de man achtergebleven. Als ze spreekt over de ge huwde werkende vrouw vindt ze het vanzelfsprekend dat die precies evenveel verdient voor het werk als haar mannelijke collega. „Ongelijke betaling is iets onbestaanbaars." Ze wil daar best een hard punt van maken al vindt ze emancipatie veel meer omvatten dan het vechten voor gelijke beloning. 11 Nog één keer over Dolle Mina: „Je moet je niet afzetten legen Dolle Mina. Laat ze maar werken op de manier zoals zij denken dat het moet. Maar tegelijkertijd kom ik voor mijn eigen club op. Waar heel veel gebeurt dat niet bekend raakt. Want per slot van rekening ben ik niet voor mezelf bezig! Klaas Goinga Backster dacht na. Wanneer reageert een mens het sterkst. Als men zijn leven bedreigt. Dus: bedreig de plant op die wijze en hij zal sterk reageren. Hij doopte een blud van de dracana in het kopje hete kof fie dut hij in zijn hand had. De meter gaf geen noemenswaar dige uitslag. Toen bedacht hij dat het een nog sterkere prik kel zou geven als hij het blad zou verbranden waaraan de elektrodes waren bevestigd. Zo gauw hij maar dacht aan vuur sloeg de meter fel uit Had de plant zijn gedachten geraden? Toen Backster de kamer uit ging om lucifers te halen en te rugkwam sloeg de meter weer uit Daarna ging hij nog vele ande re experimenten uitvoeren met verschillende andere planten, onder andere de filodendron. In 1969 verscheen een artikel over zijn waarnemingen in Na tional Wildlife. En dut trok zo'n belangstelling dat secretaresses en huisvrouwen tegen hun planten gingen praten. Lezers schenen het meest geschokt bij de gedachte dat een eikeboom werkelijk kon sidderen bij dc nadering van dc houthakker en dat het worteltje kon huiveren bij het zien van een konijn. Dc redakteuren van het blad dach ten aan toepassingen op het ge bied van medische diagnose, crimineel onderzoek en spionu- ge wij slechts met instrumenten kunnen meten en licht weten te onderscheiden zoals infrarood en ultraviolet, dat wij niet kun nen zien. Ze blijken speciaal gevoelig voor röntgenstralen en de hoge frequentie van televi sie. Planten hebben buitenzin tuiglijke waarneming. Leugendetector Cleve Backster, toen Amerika'» vooraanstaande leugendetector- specialist, verbond in 1966 voor de grup de bladeren van een Dracaena, een drakcbloed- boóm, die zijn secretaresse als kamerplant in zijn bureau ge plaatst had, met de elektroden van een van zijn leugendetec tors. Tot zijn verbazing rea geerde de plant zoals een men selijk wezen reageert dat een korte emotionele prikkel onder- Marcel Vogel, een chemicus van I. B. M in California, ging nog verder in zijn onderzoekin gen. Hij ontdekte dat planten gesprekken volgen, gedachten lezen. Spookverhalen hadden de bijzondere aandacht vun zijn planten, evenals sexstorics. Dr. Ken Hashimoto, filosoof en elektronicus in Kumakoera, Ja pan, kwum op het idee de planten reacties, ofleesbuar op de meter, om te zetten in ge luid. Maar hij had weinig suc ces met zijn planten. Wel zijn vrouw, die een echte „groene duim" heeft en veel van plan- Als zij de plant vertelde hoe veel zij vun hem hield kwam er een onmiddellijke reactie terug van de plant. Het leek een ge neuried lied met een prettigegc variatie van toon en ritme, soms warm en vrolijk. Een ge tuige van deze „gesprekken" zei dat het was ulsof mevrouw Kashimoto antwoord kreeg in het „cactecs". De Hashimoto's werden zo intiem met hun plant dat ze spoedig erin slaag den hem te leren tellen en op tellen tot twintig. Planten zijn ook duidelijk mu zikaal en hebben bepaalde mu-, ziekvoorkeuren. In India be wees dr. T. C. Singh, botani cus, dat plunten die vijf weken 25 minuten naar Indiase mu ziek hudden geluisterd, 72 pro cent meer bladeren hadden dan andere en 20 procent gro ter waren. En in Amerika bleek trouwens bij andere proeven dat de planten naar een luidspreker toegroeien, maar dan alleen als er Bach- muziok wordt gespeeld of In diase muziek. GERARD CRONE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 15