NCRV-team bij Rubinstein thuis Dimitri werkt alweer aan nieuw tv-spel We krijgen u nog wel BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND Nieuwe intro van de KRO TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG Televisie morgen middag TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 23 DECEMBER 1974 Tweemaal deed Dimitri Frenkel Frank in de afgelopen week van zich spreken. Woensdag jl. bracht de NOS zijn „Liefdeswacht" op de tv met als ondertitel „Een bericht uit de betere kringen". Daags tevoren liet hij zich te Maastricht gelden op de vergadering van Nederlandstalige toneel-, radio- en tv-schrij- vers uit Nederland en België. Men nam op die vergadering zelfs een motie van hem aan, waarin hij pleit voor een reeks kortere pro- dukties op de tv teneinde schrijvers het vak te laten leren en het publiek te geven waar het recht op heeft. Maar bovendien vertrouwde hij ons toe, dat hij nu met „De Liefdeswacht" de smaak te pakken heeft, volop bezig is aan een nieuwtv- spel, dat hij eveneens voor weinig kosten hoopt te kunnen maken. „De Liefdeswacht" kostte ruim een halve ton. Dat is erg goed koop, want een beetje film van een uur kost al gauw tienmaal zoveel. Dimitri: „Met de tv moeten we toe naar wat ik „Kammerspiel" zou willen noemen. Geen grote produkties, maar klein-drama rond de mensen, die door wat zij beleven de kijkers bezig weten te houden. TV is een soort volks theater. Het merendeel van de kijkers is niet groot geworden met het theater. Als tv-ma- kers moetenwe afzien van de techniek van het theater en de drama's terugbrengen tot simpe le proporties, zodat het voor een groot publiek begrijpelijk wordt en aanspreekt. Hiermee bedoel ik niets minderwaardigs of middelma tigs, want Shakespeare schreef ook voor de rtiensen direct om hem heen. Shakespeare is niet moeilijk, maar het theater heeft er een aureool omheen geweven. Dat moeten tv-ma- Dimitri Frenkel Frank: "We moeten in simpele beeldtaal menselijk drama ver tellen". kers afleren. De hedendaagse schrijvers moe ten bewust eenvoudigegaan schrijven. Maar bovendien moeten regisseurs en filmers met hun beeldtaal niet op etherische vormen mik ken, maar het gewoon in alledaagse beelden vertellen. In „De Liefdeswacht" heeft filmer Mat van Hensbergen dit uitstekend gedaan. Voor dit spel filmden wij op een uiterst beperkte locatie, nl. in en direct buiten een villa in zo direct mogelijke beelden zonder poespas van ingewikkelde camera-instellin gen. Alles gewoon verteld in beelden, zoals de mensen met elkaar praten. Dat is het hele geheim om met menselijk drama de kijkers te bereiken, die mens zijn met de mensen in het beeld". In dit verband merkte een Belgische collega va van op, dat de filmers en tv-regisseurs in ons taalgebied nog veel kunnen leren van de Amerikaanse series. Niet dat hij altijd weg loopt met de inhoud ervan, verre van dat, maar wel zijn de Amerikaanse vaklieden op dit gebied erin geoefend om zonder overdre ven cameragebruik en zonder artistiekerige beeldtaal een verhaal helder en scherp over te brengen. Daar kunnen we hier wat van leren. Dimitri: „Ik wil hiermee niet zeggen, dat er op de tv geen ruimte gemaakt zou moeten worden voor beeldkunstenaars, die experi mentele dingen maken voor een elitair pu bliek. Dat is nodig, omdat voortdurend de grenzen van de mogelijkheden onderzocht moeten worden. Dat kan alleen maar be vruchtend werken voor het hele tv- en theater gebeuren. Ook de tv kan niet buiten studie- stof. Maar daarnaast moet de routine van de tv-makers garant staan voor goed geschreven en raak vertelde tv-spelen. En Dimitri wijst bij deze uitspraak helefnaal niet op de door hem gemaakte „Liefdes wacht". Dat laat hij aan de critici en zijn collega's over. Maar wel noemt hij de KRO-tv- serie „Q. en Q." en ook „Peppie en Kokkie" als twee tv-produkties, die in eenvoudige, snelle beeldtaal er in slagen spannende verha len te vertellen in wezenlijk simpele beeldtaal. En daar mogen wij van onze kant „De Wol- i" nog wel aan toevoegen. Kijkend naar de VPRO valt er minstens zoveel te lezen als te zien. De tussenteksljes tussen de verschillende programma's, die vroeger een luchtig en gaandeweg een meer wervend karakter hebben gekregen, bepalen voor een deel het kijkplezier bij deze omroep. Zelfs als alternatief VPRO-programma je niet ligt en je wellicht van plan ben om een boze brief naar de krant te sturen, dan raak je al spoedig geneigd die voornemens te laten varen en de jongens van de VPRO gelijk te geven, gezien de electronische trefkracht van die puntigheden. Zie wat wij verleden week lazen: Nu wil weer iemand die geen lid van de VPRO is naar All in the Family kijken Dat kan niet Zo kunnen we niet werken Dat begrijpt u toch zelf ook wel Voor niets gaat de zon op Nou, komt er nog wat van? Moeten al die mensen nou zitten wachten omdat u te beroerd bent om de telefoon te pakken De goeden moeten altijd onder de kwaden lijden Nou goed dan We krijgen u nog wel Tel. 020—213535 of 02150^14752. Het is een publiek geheim, dat deze teksten gemaakt worden door Jan Blokker, eindre dacteur VPRO-tv en vroeger filmrecensent. Hieruit is.de veronderstelling te verklaren, dat het idee voor dit soort teksten is ontleend aan de stomme film. Dit blijkt niet het geval te zijn, althans die heeft niet bewust als voor beeld gediend. Jan Blokker: „We doen het alweer heel lang en we zijn niet begonnen in een bewuste poging om op deze wijze leden te werven. We zagen deze teksten als een soort pauzetekens, om de kijkers tussen de programma's door iets te laten lezen. De kijker is gewend aan j ondertitels en met een klein rijmpje of entrefi- :i letje zonder beeld meenden wij de kijker een plezier te doen. Min of meer bij toeval en in een tijd van zorgen om ledenverlies hebben we de tekstjes een wervend karakter gegeven en dat bleek te werken. Eerst dachten we, dat we dit dankten aan de tekst zelf en herhaal den we die enige malen. Later ontstond de ambitieuze gedachte om bijv. het weer en de actualiteit te gebruiken voor steeds nieuwe .tekstjes. Het bleek in de praktijk goed te werken". Nu is het een bekend feit, dat Jan Blokker zijn stukjes soms moeizaam componeert. Op een satirisch tekstje van bijv. 100 regels zit hij (on)rustig een hele avond. Komen die tv-tekstjes er ook zo moeilijk uit? Hoofdcontrolekamer-regisseuse Agnes van Wees: „Ik kan bekijken hoeveel tijd ik tussen de programma's door heb voor de tekstjes. Dan zeg ik bijv. tegen Jan, dat ik er acht moet hebben. Dan gaat Jan achter zijn machine Jan Blokker: "De tekstjes hebben pas S",en !eï T™" uit i_ i ual f»aat zo vlot. Daar heb ik noe nooit later wervende bedoelingen gekregen problemen mee gehad". KRO-tv meldt zich met een nieuwe intro op het scherm, een madrigale tune van Joop Stokkermans op speelse beelden van tekenaar Schup. Deze intro's zijn in vele variaties aangemaakt en men zal de verschillende be spelingen van dit thema successievelijk in beeld krijgen. Wat het grafische .motief en de ontwikkeling daarvan op het scherm betreft moet ons één ding van het hart. Beslaat bij het begin de grafiek het gehele scherm, naar mate de tonen verglijden slinkt het beeld, terwijl in de kern daarvan intussen de aandui dingen verschijnen als KRO, Ned. I of II etc. Dat inbinden van deze grafische afbeeldingen werkt weliswaar brandpunt-verscherpend,, maar ook perspectief-verkleinend. Op zeker moment ziet men zelfs een kerkdak inzakken. Aan de KRO werd al gevraagd in hoeverre hiermee een symboliek wordt gegeven voor de verwachtingen omtrent de naaste en verre toekomst. Bij het ontwikkelen van verdere variaties op dit grafisch thema heeft het voor de KRO-ontwerpers zeker zin om de symb oliek gelegen in brandpunt en perspectief nog eens indringend op zijn visueel gewicht te wegen. HOU HET SCHERM IN HET OOG Een cameraploeg is een paar da gen op bezoek geweest bij de pianist Arthur Rubinstein, in zijn huis in Parijs. „Ik ben de gelukkigste man die ik ooit heb ontmoet", is een van de opmerkingen, die deze grote musicus plaatste. Rubinstein, bijna 88 jaar, geeft nog steeds over de hele wereld concerten en steeds zijn de zalen vol. De NCRV wilde te weten komen denkt en wie hij Arpad In deel 7 van Arpad de zigeuner „Vrouwenruil" zijn Arpad en Rilana in handen van de Oos tenrijkers gekomen. Arpad weet te ontsnappen, maar moet Rilana achterlaten. Arpad neemt op zijn beurt de vriendin Boekenbram morgenmiddag in „Kijkdoos" van de generaal gevangen, om haar tegen Rilana in te ruilen. Zijn plan lijkt even te lukken, maar de generaal wijzigt zijn mening op het laatste moment. Ned. I. 19.05 uur. Je kind Frank Spencer gaat in„Het zal je kind maar wezen", voor de zo veelste keer naar het arbeids bureau. Hij ontmoet een direc teur, die weigert aan te nemen, dat met Frank niets te begin nen valt. Ned. I. 19.23 uur. Alles of niets Bert de Vries gaat in de kwis „Alles of niets" weer drie kan didaten testen op hun parate kennis, specialiteiten en reactie vermogen. Vanavond zien we terug de heer J. Cupery uit Tiel (óude stoomtrams), die de vori ge keer met 1.648,- naar huis ging. Ned. I, 20.21 uur. FBI In deze donkere dagen voor Kerstmis, heeft ex-gevangene Stuart Tilden de opdracht Ri chard Chormley te vermoor den, omdat deze te veel weet van een corrupte multi-miljo- nair. Tilden laat echter onuit wisbare sporen na, waardoor inspecteur Erskine weet naar wie moet worden gezocht. Ned. I, 21.20 uur. Zo vader In het spel „Zo vader, zo zoon" komen we tegen Jan Jongbloed (FC Amsterdam) en zijn vrouw Dini, Gerrit den Braber en Ma- De NCRV filmde de bijna 88-jarige pianist Arthur Ru binstein in zijn huis in Parijs voor een tv-portret. rie Cécile Moerdijk. Het spel wordt geleid door Gerard van den Berg. Ned. II. 19.05 uur. NEDERLAND I TROS 14.00 De vogels In de tuin 14.25 Als de mens wil vliegen 14.35 Krullekopje, lllm met Shir ley Temple 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal 19.05 Arpad de zigeuner 19.23 Het zal |e kind maar wezen 20.00 Journaal 20.21 Alles of niets 21.20 De FBI 22.10 Actua 22.50 Journaal NEDERLAND NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Zo vader, zo zoon 19.30 Doris Day 20.00 Journaal 20.21 Ko|ak 21.10 Mlnl-voetbal-show 21.50 Artur Rubinstein, tv-portret 22.30 Ander niéuws 22.55 Stichting Symbiose 22.59 Journaal 18.05 (K) Der wilde und der zahme Westen. 18.40 (K) Aktualitelten. 19.20 (K) Dokumentair programma. 19.48 (K) Intermezzo.) 20.00 (K) Journaal en weer-' bericht. 20.15 (K) Feiten - beelden - achtergronden. 21.00 (K) Muzikaal showprogramma. 21.45 (K) Reportage. 22.30 (K) Journaal, kommentaar en weerbericht. 22.50 (K) Der Untergang einer Republik. DUITSLAND II 18.20 (K) Tekenfilm, 18.55 (K) Malnzel- mannchen. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Leven met een zorgenkind, tv-serle. 20.15 (K) Gezondheidsmagazine. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Zinngeschrel. Tv-spel. 22.40 (K) Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Beertje Colargol. 18.05 (K) The Partidge family. 18.30 (K) Tienerklan ken. 19.10 (K) Verkeerstlps. 19.15 (K) Sporttrlbune. 19.38 (K) Mededelingen en weerbericht. 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Drie stuivers geluk, musical. 22.25 (K) Kortweg. 22.30 (K) Aktueel allerlei. 23.20-23.40 (K) Journaal m.o.m. NEDERLAND I NCRV 14.00 Tobias en de engel, tv-spel 14.50 Het ezeltje 15.15 Kijkdoos 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Kerstmuzlek In uw straatje 21.20 Achter In de Molukken, tv- spel 22.25 Ondanks alle twijfel 22.50 Journaal IKOR 23.00 Kerstnachtviering 23.55 Bericht van „Wilde ganzen" NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.20 Van Oekels dlscohoek 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenle ving 20.35 All In the family 21.00 De wereld van Peggy Lee' EO 22.00 Doelenconcert 1974 23.15 Journaal RKK/Eurovlsie 23.25 Opening van het Heilig Jaar DUITSLAND 18.00 (K) Evangelische kerkdienst. 18.30 (K) Kerstfeest voor volwassenen. 19.00 (K) Adventsprogramma. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) Kerstpro gramma. 21.15 (Z/W) Eln Baum Wachst in Brooklyn, Amerikaanse speelfilm. 23,25 (K) Opening van het Heilige Jaar. 0.00 Nachtmis en de zegen Urbi et Orbi. DUITSLAND II 19.00 (K) Journaai. 19.05 (K) Kerstliede ren. 19.30 (Z/W) Engel sind überall. Amerikaanse speelfilm. 21.15 (K) Caspar David Friedrich, film. 22.00-23.00 (K) Christvesper. BELGIE NEDERLANDS 18.00 (K) Beertje Colargol. 18.05 (K) Toomai en de olifant, jeugdserie. 18.30 (K) Tienerklanken. 19.13 (K) Festival van Vlaanderen 1974. 19.38 Merkwaardige bomen. 19.45 (K) Mededelingen. 19.45 (K) Journaal. 20.00 (K) Muzikaal kerstprogramma. 20.50 (K) Poppenfilm. 21.40 (K) Smike. musical. 22.40 (K) Liederen In kerstsfeer. 23.20- 1.15 of 23.25-1.20 (K) Opening van het Heilig Jaar. 24.00 (K) Nachtmis opgedra gen door Z.H. Paus Paulus VI, gevolgd door Pauselijke zegen. HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending van D.S. '70. TROS: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) A la carte: operamuziek. E.O.: 20.00 Bijbel studie. 20.15 (S) Het Concertgebouwor kest: historische opnamen van klassie ke'muziek. 20.30 Kerk en zending Indo nesië. 21.00 E.O.-Metterdaad: een pro gramma over Christelijke hulpverlening. 21.15 Avondoverdenking met als onder werp Advent toen en nu. Uitzending van het NEDERLANDS ISRAËLITISCH KERKGENOOTSCHAP. NOS: 21.45 Ne derlanders in Brazilië: kerstprogramma. 22.25 BOND ZONDER NAAM: lezing. NOS: 22.30 Nieuws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 Vervolg van het kerstprogramma voor Nederlanders In Brazilië. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.11 (S) Jeugdtoer. P.P.: 19.00 D'66. EO: 19.10 (S) Kerstzang Dolfinarium. NCRV: 20.00 Niews. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 (S) Uit het Waag-Theater: 20.15 Persoonsgegevens: geluidscollage; 20.20 Waagstuk, toneelspel; 21.10 Klari net en plano; 21.20 Vraaggesprekken: 21.40 Hedendaagse kamermuziek, en 22.15 Literama: kroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 (S) Klassieke kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 (S) VPRO-maandag: nieuwe pop-, jazz- en blues-platen. (20.02 (S) Tilt. een aktlr- programma met bonus-top-tlen. 21.02 (S) Jazzuur. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Don kers.) NOS: 1.02 Tineke. 4.02 Het don ker lacht. VARA: 6.02-7.00 Alfred Lagar- HILVERSUM I Doris Day Doris (Martin) Day is heel erg eenzaam, denkt vriendin Angie, die niets liever heeft dan dat Doris gelukkig is. En hoe wordt Doris dat? Angie laat, de beste, vrijgezellen aantreden die zij maar kan vinden. Ned. II. 19.30 uur. Kojak Onder het kopje „Vrij spel" krijgt Kojak vanavond de tip, dat er- gens een overval valt te ver wachten. Maar de arme speur der weet niet waar en wanneer. De tip kwam binnen tijdens een onderzoek naar de moord op een autodief. Ned. II, 20.21 uur. Mini-voetbal In het sportpaleis Ahoy in Rotter dam vanavond de vijfde van vijftien mini-voetbal-wedstrij den: het Nederlands militair team tegen België. Ned. II, 21.10 uur. Morgenmiddag zijn drie pro gramma's te zien. Om twee uur „Tobias en de engel", dat is gebaseerd op een van de drie apocriefe boeken. Het verhaal draait om een gezin in moeilij ke tijden. Tobias wordt uitge zonden om een oude schuld in te lossen en ont werk te vin den. Hij krijgt gezelschap van een man, die een engel blijkt te zijn. Bescherming en vrede, brengt deze engel. Om tien voor drie een verhaal van W. G. van de Hulst „Het ezeltje". Dit dier, dat nog veel moet leren, komt er snel achter, wat de mensen bezielt. Maar waarom die mensen op een koude winteravond naar een groot, stenen gebouw gaan, dat snapt het ezeltje niet. Om kwart over drie „Kijkdoos". Diane heeft de kijkdoos toch maar meegebracht, hoewel het geen woensdag of zaterdag is. Als kijkdoosfee gaat ze met Dinkie en Binkie naar een mu seum; Dierenhan en Boeken bram en Knutselwim houden de kijkertjes op de bekende wijze bezig. KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende Woord. 7.07 (S) Badlnerle: klassieke muziek, (gr.) (7.30 Nieuws. 7.41 Echo.) 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M: een programma voor Het Hollandsche Huishouden. 9.40 Leren ze nog wat? Kreatleve uitingen van kinderen In de school belicht. 10.00 (S) Aubade: klassieke muziek met om 10.30 Nieuws. 11.30 Bejaardenprogram ma. 11.55 Scheepspraat: Informatie voor schippers. 12.00 (S) Van twaalf tot twee, met om 12.30 Nieuws. 17.00 OVERHEIDSVOORLICHTING: Javaanse muziek uit Suriname. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo maaazine. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgym nastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Reportage. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Inlei ding tot muziekbegrip. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S Mono» Aibeids- vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma (11.00 Nieuws. 11.03 Radio- Journaal,) 11.30 (S) Rondom Twaalf: gevarieerd programma, met om 11.55 Beursberichten. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12V0 (S) Otten Otten, In muziek. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Klassieke pia nomuziek. 13.50 (S) Knapenkoor;Klas- sleke gewijde muziek. 14.00 (S) De tijdige dood, hoorspel (dl. 4). 14.35 (S) Magnificat van Penderecki. 15.25 (S) Met muziek op stap. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05 (S) Afke's Tiental In hoorspelbewerking. 17.00 (S) Mobiel - een beweeglijk programma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mede delingen. HILVERSUM III VARA: 7.02 Drie op |e boterham. 9.03 (S) Pep op cfrie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwe reld. zEi.03 (S) Drie tussen de middag: VARA's visite vanuit 14.03 Gesode- meurders. een mieters programma. 16.03 (S) Mix. Grote verrassing van het week einde was „Durmazon", het pro gramma dat bij de KRO „Ci troentje met suiker" opvolgde, met veel Citroentje-elementen maar zonder Citroentje-sfeer. Dat kwam o.m. doordat er bij vorige afleveringen nauwelijks sprake was van een echt plot, een verhaal dus dat zich hoe kolderiek ook laat navoelen. Een verhaal dat de karakters echt plaatst en zo spelers èn kijkers houvast geeft. Zaterdag was er wèl een echt plot. Compleet met pseudo- spanning en vooral met een za lige dubbelrol voor Leen Jonge- waard, die eerder bewees dat twee totaal verschillende ka-, rakters spelen een kolfje naar zijn hand is. „Durmazon" kan in deze vorm weer gemakkelijk uitgroeien tot een top-programma als „Ci troentje" ooit was. Schrijver Eli Asser heeft het helemaal in zijn mars. En dan blijkt Bob Rooyens toch de ideale regis seur voor dit werk en de bezet ting heeft troeven genoeg om doorlopend hoge ogen te gooien. We zijn zeer hoopvol gestemd. KRO's Brandpunt mikte hele-, maal op binnenlandse onder werpen en had er slechts één die achter groot nieuws aan zat, t.w. het grimmige „onaanvaard baar" dat bij het huurbeleidde- bat in de Tweede Kamer was gevallen. Zelfs die nabeschouwing ge sprek tussen AR-Aantjes en Pv- dA-Van Thijn had weinig grimmigs meer. Aantjes was nog maar een heel klein beetje bedroefd, Van Thijn was erg vriendelijk. Zo te horen haalt het kabinet zijn vier jaar met vlag, wimpel en lichtelijke AR- droefenis. Gisteren was het vreugdevol te- constateren dat er coördinerend goed was gewerkt. Tegenover de gebruikelijke „moeilijke" zondag-programma's stond een alternatief dat kijkers desge wenst een onbezorgde kijk- avond garandeerde. Zo hoort het ook. Doordat het weekeinde zoveel te commentariëren pleegt te bie den zijn we nog niet toegeko men aan „Q en Q". Nog nèt niet te laat willen we vaststellen dat de KRO in deze serie iets voor treffelijks biedt met gelijkelijke inschakeling van top-talent (Bob^ de Lange o.m.) en enthousiast- werkende amateurs. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2