Vechtersbaas
Kung Fu
vanavond op tv
Peggy March
buitenbeentje in
schlagerwereld
,,Afvalorkest" in
Spelen met muziek
Toon Hermans
derde kerstdag
One-man-show
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
liH'Wit-fli'iBHM
RADIO ZATERDAG
ma
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE C0URAN1
VRIJDAG 13 DECEMBER 1974
David Carradine als Caine, die de Kung Fu-vechtkunst.
tot in de vingertoppen beheerst.
Twee Jaar geleden sijpelden
de eerste berichten binnen: er
was een nieuw filmgenre ont
dekt, waarmede met name in
het Midden-Oosten fantasti
sche zaken werden gedaan. De
Chinese vechtfilm - meestal in
Hongkong gemaakt waarin
het bloed overvloedig stroom
de en het aantal slachtoffers
na een kwartier niet meer te
tellen was. In april 1973 kon
ook Nederland er voor het
eerst mee kennis maken in de
bioscoop. Het werkje heette
„De ijzeren vuist" en de heren
hoofdrolvertolkers noemden
zich Lo Lieh en Wang Ping.
Regisseur was Cheng Chang
Ho. Chineser kon het niet en
zelfs nadat de filmkeuring
had ingegrepen bleef er nog
iets heel wreeds over. De be
richten uit het Midden- Oos
ten waren niet overdreven.
Nadien kwam het ook als se
rie op de tv. Vanavond start
deze op onze schermen.
Onlangs kon men op het film
festival in Cannes tientallen
Chinezen zien, die met trom
mels vechtfilm onder de arm
voortbordurend op het succes
van „De ijzeren vuist", hun
waar aan de man trachtten te
brengen. Ook de Nederlandse
filmverhuurders wilden wel
een graantje meepikken van
wat men verwachtte een nieu
we rage te worden. De vecht
films gingen grif van de hand
en men kocht meteen zoveel
in, dat we nu na zo'n vijftig
vertoonde vechtfilms nog met
een voorraad voor jóren zitten.
Amerika, als een der grootste
filmproducerende landen, zag
Hier voert Caine (David Carradine) een van zijn vechttrucs uit.
het niet lang metlede ogen
aan. Al spoedig hadden een
paar handige zakenlieden,
rammelend met dollars, zich
„ingekocht", en begonnen in
Hongkong Chinese vechtfilms
te maken met geïmporteerde
Amerikaanse krachtpatsers,
kostbaarder van opzet en
daardoor ook vaak meer ver
zorgd.
De Amerikaanse televisie
bleef niet achter en de eerste
vechtserie „Kung Fu" kunt u
met ingang van heden ook
regelmatig in ons land op uw
scherm verwachten. De serie
draait om een zekere Kwal
Chang Caine, half Chinees-
half Amerikaan, die als wees
opgevoed in een Boeddhis
tisch monnikenklooster in
China lichaam en geest volle
dig leert beheersen. Toch
moet hij de benen nemen naar
Amerika als hij uit zelfverde
diging - en daar gaat het bij
Kung Fu om, al zou men het
bijna vergeten - een lid van
de keizerlijke hofhouding
doodt. In Amerika wordt Cai
ne de kampioen der verdrukte
Chinese spoorwegarbeiders -
het verhaal speelt in 1870 - die
zijn leven geen moment zeker
is, omdat de Chinese keizer
een prijs op zijn hoofd heeft
gezet.
De rol van Caine wordt ge
speeld door de 34-jarige David
Carradine, in Nederland geen
onbekende omdat hij met zijn
toenmalige vriendin Barbara
Hershey, die zich later Seagull
ging noemen, een tijdje door
Friesland zwierf. Barbara was
toen in Nederland voor de op
namen van Nikolai van der
Heyde's „Angela" en zij en
David waren toen nog onaf
scheidelijk.
David komt uit een acteursfa
milie. Vader John Carradine
was in de jaren dertig met zijn
markante kop en uitgemergeld
lichaam een veelgevraagd ka
rakterspeler, speciaal voor
schurkenrollen. Ook al liet hij
zich een enkele maal, zoals in
John Ford's klassiek gewor
den western „Stagecoach",
ook wel eens van een betere
zijde zien. Vader John heeft er
nooit op aangedrongen dat
zijn vier zoons zijn voetsporen
zouden volgen, maar het bloed
kroop waar het niet gaan kon
en u zult - verdeeld over de
verschillende afleveringen van
de serie - de hele familie Car
radine op uw scherm te zien
krijgen. Als de oude wijze
Boeddhistische monniken nóg
twee bekende gezichten. Philip
Ahn, jarenlang boven aan de
lijst als men 'n wrede ooster
ling nodig had in een film, zien
we als Meester Kan en Keye
Luke, oudere filmkijkers be
kend als „zoon nummer één"
van de door Warner Oland
gespeelde Chinese detective
Charlie Chan, zien we nu te
rug als de blinde Meester Po.
Ned. 1-21.10 uur.
Peggy March: „Na Amerika kwam ik in
Duitsland goed terecht".
Peggy March Is veranderd. Het gezette meisje van weleer
heeft plaats moeten maken voor een ragfijn gesneden diva.
Peggy is een van de buitenbeentjes in het Duitse Schlager-
wereldje. Langzaam maar zeker ontwikkelde ze zich tot een
artistiek volwassen persoonlljkheidje. De zakelijke inbreng
van haar kersverse echtgenoot Arnie Harris is daar zeker
niet vreemd aan. „Arnie weet precies wat er nodig is, om
boven de middelmaat uit te komen. Hij is tevens manager
van Jürgen Marcus en dat is een van de grootste talenten,
die Duitsland sinds jaren heeft opgeleverd".
Naar aanleiding van haar optreden op het Duitse Schlager-
festival luidt de vraag: Waar gaat je ontwikkeling precies
heen? Peggy vindt het nog moeilijk te zeggen: „Ik weet alleen,
dat ik zo langzamerhand uitgekeken ben op de pure schlager.
En ik geloof, dat het publiek ook op mij als schlagerzangeres
is uitgekeken. Het wordt hoog tijd, dat ik de bakens ga
verzetten, want ik wil als artieste in de running blijven. Ik
voor mij voel nog het meeste voor de cabaret-kant. En dan
niet het cabaret zoals jullie dat kennen, maar cabaret in de
Engelse en Amerikaanse zin van het woord. Dus in restau
rants en de betere hotels. Je maakt een show, waarbij het
publiek kan eten. Of dat storend is? Ik dacht het niet
Natuurlijk kan dat probleem zich voordoen, maar dan ligt
het toch hoofdzakelijk aan de artiest. Ik zit nu lang genoeg
in het vak om te weten, dat - wanneer de aandacht verslapt
zulks voornamelijk te wijten is aan de artiest Hij of zij
is dan gewoon niet interessant genoeg en dan gaan de
mensen wat anders doen. Bij cabaret is dat dan eten, drinken
of achter de hand praten".
Peggy March draait nu al elf jaar mee in de internationale
showwereld. Eerst in Amerika, waar ze met „I will follow
him" de eerste plaats op de top 100 haalde. Daarna in
Duitsland. „Ik ben uit Amerika weggegaan, omdat ik er
gewoon te jong was voor het vak. Ik was net vijftien en
kon daardoor nog niet optreden in de vele nachtclubs.
Duitsland kent dat nachtclub-systeem niet Daarom was het
een ideaal land om mijn carrière voort te zetten. Of ik er
spijt van heb? Nee, nu niet en toen ook niet. Duitsland was
voor mij toendertijd een droom. Gaan wonen in een land,
waarvan je tot dan toe slechts in de aardrijkskunde-lessen
had gehoord. De overgang zou me nu ongetwijfeld moeilijker
zijn gevallen, maar toen was ik nog nauwelijks gebonden.
Bovendien ben ik in Duitsland uitstekend opgevangen. Ze
accepteerden me aanvankelijk als een Amerikaanse vedette,
later zelfs als een Duitse Schlager-ster. Nee, in Amerika zou
ik het waarschijnlijk nooit zo lang hebben uitgehouden. Er
lopen daar duizenden artiesten van mijn niveau.
Om nog even op dat cabaret terug te komen. Dat is natuurlijk
maar een van de richtingen, die ik uit zou kunnen, laten
we ons wel verstaan. Ik kan me daarnaast voorstellen, dat
ik ook musical zou kunnen doen. Ik kan dansen, ik kan
zingen, ik kan akteren. Het een beter dan het andere, maar
er is vrijwel geen musicalster die alle facetten van het vak
beheerst. Dus waarom zou Peggy March dat wel moeten?"
Han Avót
Alle nummers tot nieuwjaar kado bij
een abonnement tot juli '75 voor
f 11,70. Geschenk-ideetje voor u?
Bel 020-65232 of schrijf
antwoordnummer 70 Amsterdam,
postzegel hoeft niet.
In het programma van Polo de
Haas „Spelen met muziek"
treedt op het „Afvalorkest" van
Theo Loevendle, waarin de in
strumenten geen instrumenten
zijn in de gebruikelijke zin. Be
speeld worden Engelse sleutels,
een leunstoel, diabolo en tuin
slang. Gespeeld wordt „Compo
sitie voor Afvalorkest", ge
schreven en gedirigeerd door
Loevendle. Met het Metropole
Orkest treden op Sophia van
Santé en Robert Long. Zij zin
gen liederen van Schubert en
Schumann. Letty Kosterman,
de journalist Wim Schumacher
en fotograaf Gijsbert Hane-
kroot zijn de deelnemers aan
het spel „Spelen met muziek".
Ned. II, 22.00 uur.
Mounties
De Mounties verzeilen vanavond
- vrijdag de dertiende - van de
ene merkwaardige situatie in de
andere. Maar het is normaal dat
dit tweetal zich in de meest
netelige situaties werkt, waar zij
toch altijd weer uitkomen. Gas
ten zijn Mary Roos, Ria Valk,
AVRO's kinderkoor, Lily Yokoy
en Leontien Ceulemans.
Ned. I, 20.21 uur.
Luiheid
„Was het maar luiheid" heet het
tv-spel waarin Hans Dagelet een
portret schetst van een man die
volmaakt lui is en wil zijn en
zijn luiheid tot in details wil
uitwerken.
Het spel, een monoloog geschre
ven door Cees Buddingh' geeft
aan dat de luiheid van vroeger,
een grote schande, er een nuan
ce bij heeft gekregen; het alles
maar op z'n beloop laten, alles
ligt toch ver van mijn bed.
Ned. I, 23.00 uur.
Cooper
Vermoedelijk voor het aller
laatst kan men Mouth and Mac-
Neal als duo aan het werk zien
in de Tommy Coopershow.
Zoals gemeld is het Nederlandse
duo met enige pijn en hartzeer
uit elkaar gegaan, maar de VA
RA beschikte nog over een oude
opname met Cooper en het duo.
In deze show, waarin Tommy
met z'n fez de zaken vreemd
door elkaar goochelt, treden als
gewoonlijk ook Engelse topar
tiesten op.
Ned. II, 19.05 uur.
Koning Klant
De hausse in exotische huisdie
ren - apen, schildpadden, kroko
dillen - geeft VARA's konsu-
mentenrubriek Koning Klant
aanleiding in te gaan op de gro
te problemen die de verzorging
van dit soort dieren met zich
meebrengt. Verder in Koning
Klant kritische aandacht voor
het nieuwe kokswarenbesluit,
de kwaliteit van rookworst en
donzen dekbedden.
Ned. II, 20.50 uur.
Met Ischa
Ischa Meijer praat in zijn pro
gramma „Om met Ischa te spre
ken" met de schilder Melle, de
actrice Sylvia de Leur en de
politicus Hans van Mierlo. Het
gesprek gaat over creativiteit,
erkenning, politiek als vak, illu
sies en idealen.
Ned. II, 22.40 uur.
Voor de tweede keer: De Mounties met hun show
Toon Hermans, met zijn laatste One-man-show 27
december op de buis, met zijn zoon Maurice.
De One-man-show van Toon Hermans, die zater
dag voor het laatst in het Amsterdamse Carré
wordt gegeven, zendt de AVRO uit op 27 decem
ber, de avond van de „derde kerstdag". De show
heeft Toon Hermans in de afgelopen twee jaar
in alle delen van het land gespeeld; onlangs
werd de honderdste voorstelling in Carré gege
ven.
In het deel voor de pauze heeft Hermans enkele
liedjes vervangen. De show na de pauze is gelijk
aan de eerste uitvoering.
Hermans krijgt in deze One-man-show enige
steun van zijn zoon Maurice, die echter met helm
op, geen woord hoeft te zeggen. Hij staat er te
staan, als „de zoon van rijke ouders, die het vak
ook wil leren".
Het is de vijfde keer dat de AVRO een Hermans
show uitzendt. De eerste was in 1956. De show
die 27 december op de buis komt, is vorige
maand in Carré opgenomen.
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
20.00 Journaal
20.21 De Mountles-show
21.10 Kung Fu, film
22.00 Televlzier-magazine
22.40 Sportpanorama
IKOR
23.00 Was het maar luiheid, tv-
monoloog
23.40 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.15 Sportleldlng Teleac (les 9)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
VARA
19.05 De Tommy Cooper show
19.50 Simon Carmlggelt leest uit
eigen werk
20.00 Journaal
20.21 Daar komen de schutters
20.50 Koning Klant
21.35 Man over de vloer
22.00 Spelen met muziek
22.40 Om met Ischa te spreken
23.15 Journaal
Gustav, Duit
se speolfilm. 21.55 Informatieve serie.
22.00 Reportage uit Bonn. 22.25 Journ.
en weerber. 22.40 Hans am Meer, tv-
18.20 Vater der Klamotte, komlschr
rle. 18.55 Barbapapa. 19.00 Journ. 19.30
Bultenl. report. 2015 Aktenzelchero
XY. ungelösl. 21.15 Journ. 21.30 Aftt
Morgen meines Todes, tv-spel. 23.15
Aktenzeichep: XYungelöst, vervolg.
18.00 Beertje Colargol. 18.05 Poppen-
film. 18.25 Instructief progr. 18.55 Docu
mentaire film. 19.25 Progr.overz. 19.38
Mededel. en weerber. 19.45 Journ.
20.15 De familie Ashton, tv-feuilleton.
21.05 (K) Confrontatie of enquête 21.55
Kortweg. 22.00 RK uitzending. 22.30
20.00 Journaal
20.21 Het recht. In eigen hand
21.30 Music-all In
22.40 Sterren kijken
23.20 Wordt u al geholpen?
23.50 Journaal
IKOR-NCRV
23.55 Het lied van de week
18.35 Elefantenboy, kinderserie. 19.00
Aktualltelten. 19.35 Der wilde und der
zahme Western. 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.15 Harte 10. tv-fllm.
21.45 Trekking van de' lottogetallen.
Aansluitend: Journaal en weerbericht.
Daarna: Woord voor de zondag. 22.05
Flammender Stern. Amerikaanse «peel
film. 23.35 Journaal.
DUITSLAND II
18.00 Boney, tv-fllm. 19.00 Journaal.
19.30 Vrolijk muzikaal spelprogramma.
20.15 Lach' und wein' mlt mlr. Ameri
kaanse speelfilm. 21.55 Journaal. 22.00
Sport-Studio: Reportages, Interviews en
lottogetallen. 23.15 Gabriel, tv-spel. 0.40
Journaal.
18.00 Beertje Colargol. 18.05 De misluk
te bankoverval. Jeugdfilm. 19.05 Nieuws
uit de autowereld. 19.40 Mededelingen.
19.45 Journaal. 20.23 Spelprogramma.
21.55 Kortweg. 22.00 Man des ti
speelfilm. 23.10 Journaal.
NOS
10.00 Nederlands voor buiten
landse werknemers (les 2
herh)
10.30 Engels voor het bedrljfsle
ven Teleac (les 0
11.00 Computerkunde Teleac (les
36, slot, herh.)
15.30 EK biljarten
16.00 Journaal
VARA
16.02 Jong geleerd, oud gedaan
17.00 De film van Ome Willem
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Peppi en Kokkl
19.25 Q Q
19.50 't Zand 33 RKK
20.00 Journaal
20.21 Berend Boudewijk-kwls
22.00 Brandpunt
22.45 Orson Welles presenteert
Great Mysteries
23.15 Journaal
23.20 EK biljarten
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de bosKbbouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Zofro
19.30 Boter, kaas en eieren
18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 Verken
ning: nws, feiten en achtergronden op
sociaal-maatschappelijk terrein. 18.58
Marktber. I.s.m. KNBTB. 19.00 (S) Ca-
merötten '74: fragmenten uit het festival
voor amateur-cabaretgroepen. 19.30 In
antwoord op uw schrijven: verzoekpl.-
progr. (S) 21.00 De blanke top: van een
rij nullen maakt men makkelijk een
ketting. 22.25 Overweg^g. 22.30 Nws.
22.40 (S) Goal: sport en muziek. 23.55-
24.00 Nws.
18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit, morgen
dat. P.P.: 18.20 Uitz. van de Chr. Hist."
Unie. VPRO: 18.30 Progr.-overz. 18.31
Embargo; wekelijks themaprogr. 19.30
Radio Vrij België. NOS: 19.50 Den Haag
vandaag. 20.00 Nws. VARA: 20.05 (S)
Radio Filharmonisch Orkest met soliste:
klass. muz. 21.15 Tijdschriftannw
21.15 Klass. pianomuz. 22.10 (S) De
Staalkaart. NOS: 23.00 Indonesia Festi
val. 23.55-24.00 Nws.
20.05 Euro
Duitse en Engelse hitparade. 21.02 De
Negen-uur-show. 22.02 Radiojourn.
22.05 (S) Superclean Dreammachlru
23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radlo-
z.-magaz. 1.02
TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-
Soos, met om 7.30 Nieuws. 7.41-8.00
Aktua I, 8.30 Nieuws en 8.36-8.45 Gym
nastiek voor de huisvrouw. 9.00 (S)
Wegwezen, met o.a. tips voor weekend-
trips. 9.30 (S) Tien-om. voor en met
jonge luisteraars. 10.00 (S) Aktua-Sport:
sport en muziek met om 10.30-10.32
Nieuws. 11.00 Hartje Amsterdam: men
sen, meningen en muziek. Overheids
voorlichting: 12.16 Exportiviteiten:
nieuws, wenken en adviezen op export-
gebied. TROS: 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Aktua II. 13.00 (S) Tross-Country.
14.00 (S) Steiger B. gevarieerd pro
gramma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Luister
uitén thuis....: verzoekplatenpro-
gramma voor de militairen. 17.30
die op zijn. 8.00 Nieuws. 8.11 Di
van de dag. 8.23 (S) Z O. gaat v
voor ledereen. 10.30 (S) Z.I.: muziek- en
Informatieshow, met om 11.00 Nieuws.
13.00 Nieuws. 13.11 (S) In de Roole
Haan: VARA's Zaterdagmiddag café met
veel hitwerk en aktualiteiten. NOS:
15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma vai
alpha en beta: nieuws uit de wereld vai
wetenschap en technologie. 16.0*
Nieuws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap:
programma voor Surlnamers en Antillia-
nen in Nederland. 17.00 (S) Harmonie
en Fanfare In Nederland en Europa.
17.45 Voor blinden an slechtzienden.
17.55 Mededelingen.
is. 17.32
a III.
HILVERSUM II
NCRV: 7.02 i
8.02 (S) Drie
9.03 (S) Tot
ziek. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03
(S) Drie tussen de middag: Los Vast.
14.03 (S) Schrijf es 'n kaartje:
programma mat informatla. 16.03 (S)
Vijftigjarige NCRV markeert
haar jubileum ook op t.v. met
bijzondere programma's. Vol
treffer was uiteraard Geven
voor Leven, de actie die door
zijn hartverwarmend resultaat
nationale allure kreer-
Djjn is er de „Dynastie der klei
ne luiden", de serie die stout
moedig werd opgezet,maar die
vooralsnog lijkt te mikken op
een resultaat dat groter is dan
zelfs een jubilerende NCRV kan
opbrengen.
We zijn een beetje bang dat
hetzelfde kan gelden voor Om
zien naar morgen, de serie die
gisteren van start ging. Die eer
ste aflevering had onmiskenba
re kwaliteiten, met name wat
de vormgeving betreft. Inzet
was verhouding geioof-weten-
schap in de christelijke wester
se wereld. Regisseur Leo Moen
had ervoor gezorgd dat er door
lopend spake was van een mooi
t.v.-beeld en bij een zo moeilij
ke materie is dat geen geringe
verdienste.
Maar eigenlijk bood het pro
gramma alleen een „herhalings
oefening" voor kijkers die met
de materie volkomen vertrouwd
waren. Die hebben met plezier
gekeken nicr de mooie plaatjes
.bij het al te globaal vertelde
verhaal van de conflicten tussen
kerk en wetenschap van weleer.
Die hebben ook begrijpend ge
knikt toen onderwerpen als
Darwins „overleving van de
sterksten" ais bekend werden
voorondersteld en waren geïn
teresseerd in de manier waarop
Moen begrippen als pro tronen,
neutronen en DNA-kemen han
teerde of het halfpondjes koffie
betrof.
Voor het merendeel van de kij
kers werd bij die mooie plaatjes
een geheimtaal gebruikt die
even onbegrijpelijk was als de
taal van de alchemisten in de
duistere middeleeuwen.
Onze vraag: voor wie Is zo'n
serie bedoeld? Voor kijkers, die
bet allemaal wel weten? Zij
kregen geen echte informatie
aangereikt, hoogstens illustra
tie. Voor kijkers die het alle
maal wei zouden willen wete-
n?Voor die groep was,deze c
ste aflevering althans, veel te
moeilijk.