Hein wil succes omdat hij zich artiest voelt Annie Schmidt en AVRO zijn woedend op elkaar Documentaire VPRO over Franse rol in Vietnam mmm TELEVISIE VANAVOND Verschillen AM en FM niet groot BKSHi TELEVISIE WOENSDAG SM RADIO VANAVOND lillWfli'iHIIIÉtö RADIO WOENSDAG mm TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 3 DECEMBER 1974 IIII!IIlllIllI!IIII!ll!l[llII!!llUII!llll!lll!ll!llll!lllll]||[IIIIIIIt!lllllllllll[lll!||t|l|||!lt|||||||||[|l|||!||!l!|||]]||||I||||I||||||||M NEDERLAND I Heintje: „Als artiest heb ik recht op belangstelling." Het tarn verkeren ln de showbusiness. Zo ben Je de lieveling van miljoenen, so ben Je weer een verguisd artiest, die wanhopig probeert de draad jes van het verleden op te pakken. Hein Simons beseft dat nu. Als twaalfjarige maakte hij een carrière, die ln de nationale wereld van de lichte muziek uniek genoemd moet worden. Duitsland, Zwitserland Oostenrijk en zelfs Amerika lagen aan zijn Limburgse voeten, dankzij de hartekree „Mama". Het absolute record van veertig gooden cn een platina plaat - alleen Freddy Quinn heeft er in Duitsland meer vormt het tastbare bewijs van zijn populariteit. En toen, op een dag. was het ineens afgelopen. Heintje kreeg de „baard" in zijn keel, kon de door miljoenen geëiste hoogte niet meer halen en ver dween uit het zicht Nu zijn stem zich gestabili seerd heeft probeert de jeugdige multi- miljonair brokstukken broktukken van zijn plotseling afge broken carrière weer te lijmen. Middels een ande re platenmaatschappij, want de vrienden van we ieer hebben hen weinig elegant de rug toegekeerd. Alleen Haary Thomas van het Schlagerfestival bleef in hemgeloven. Hein zegt nu te weten hoe hard de zakenwereld is. „De mensen, die zich vroeger als mijn vrienden voordeden, bleken ordinaire meelopers te zijn, die wilden profiteren van het handelsobject „Heintje". Dat heeft me pijnlijk verrast maar ik heb me er nu mee verzoend. Wat echt hard aankomt is de tegenwerking, die ik van alle kanten, vooral in Duitsland, ondervind. Vroeger wilde iedereen Heintje in zijn televisie-show hebben, omdat alleen mijn naam al garant stond voor hoge kijkcijfers. We hebben al die aanvragen natuurlijk niet kun nen honoreren. Dat blijkt men mij nu kwalijk te nemen. Verschillende televisie-producenten weige ren me nu te contracteren, omdat ik vroeger niet bij hen geweest ben. En ook op platengebied word ik geboycot Ik wil er niet al te veel over zeggen maar van mijn laatste Duitse single zijn meer exemplaren verkocht dan je uit de stand van de hitparade kon opmaken". Een kattebelletje naar Hein's platenmaatschappij leert ons, dat „Ihr habt nie die Sterne gezahlt", circa 180.000 exemplaren verkocht heeft en dat had in de eerste weken ruim voldoende moeten zijn voor een eerste plaats. Hein zegt er niets meer over: „Anders ben ik weer het zwarte schaap, dat zo nodig tegen iedereen moet aanschoppen". Rentenieren Vooral in Duitsland wordt Hein verweten, dat hij door blijft gaan, terwijl hij het voor het geld niet hoeft te doen. „Ik weet er van, maar ik vind het pure nonsens. Ik ben negentien jaar. Moet ik op die leeftijd al gaan rentenieren? Kom nou... Een Udo Jürgens, een Peter Alexander. Die mensen rentenieren ook niet en ik kan je verzekeren, dat ze evenmin voor het geld hoeven te werken. Buitendien, ik voel me veel te veel artiest. Pas op de Bühne kom ik helemaal tot leven. Ik ben een sfeermens. Een volle zaal doet me wat. Ik hoop ooit weer erkenning te krijgen. Niet omdat ik vroeger eens Heintje ben geweest, maar omdat ik het als artiest verdien. Omdat ik me als Hein m kan maken. Duitsland staat bovenaan mijn verlan glijstje. Niet omdat ik een hekel aan Nederland heb- verre van dat, het is en blijft mijn vaderland - maar omdat ik juist in Duitsland zo enorm groot geweest ben en men zich nu zit te verkneukelen om mijn tegenslagen. Daarom wil ik juist daar bewijzen, dat ik wel degelijk talent heb. Dat ik vroeger, niet alleen maar succes had, omdat ik zo'n vertederend jochie moet zijn geweest". „Ik heb aan het begin van mijn come-back gezegd, dat ik tevreden zou zijn met een tiende deel van mijn vroegere succes. Men heeft smalend gela chen om die opmerking en mijn woorden in twijfel getrokken. Maar ik meen het oprecht. Ik ben me er terdege van bewust, dat ik het succes van mijn vroegere-lk niet zal kunnen halen. Een 'wonder gebeurt er maar eens in een mensen-le- HANAVOT iiiiiiiiiiiinii!i!!iii!imiinniiinimiiiinmniniiiiiiiiiiii!iiiin>iii!i!i!iiiiiiiiiii!iii!ii!iiiiiiiiiiiiii!ii!i!iiii!iiii Illllllllllllllllllllllllllll][]|lllillllllltlllllllltllllllll|]llllllllllll]|ll!lll!]llll!!lll!lllllll!ll][ll]l!][lllllll|]l|]|]|lll![||||][]|||> Annie M. G. Schmidt: „Zonder team work kan ik niet werken." Walter v.d. Kamp: „Het komt allemaal door die Franse poststaking." 0IIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Gisteren hadden de re petities moeten beginnen voor de nieuwe comedy-eerie „Pleisterkade 17", die An nie M. G. Schmidt voor de AVRO zou schrijven. En half december zouden de eerste opnamen gemaakt zijn. Belde zijn van de AVRO-agenda afgevoerd, omdat er moeilijkheden gerezen zijn tussen de AVRO en Annie M. G. Schmidt Na ontvangst van het script voor de eerste aflevering kwam er geen tweede meer binnen. De schuld daarvoor lag volgens Annie Schmidt bij de AVRO, omdat deze omroep onvoldoende mee werkte aan het contact tussen haar en regisseur Walter v.d.Kamp en ten tweede omdat de AVRO had verzuimd duidelijke afspraken te maken met Nell Koppen. Achteraf bleek deze actrice ontevreden met het toegezegde honorarium en bo vendien zou deze actrice niet beschikbaar zijn voor alle afleveringen. Voor Annie Schmidt is dat een strikte voorwaarde, omdat zij haar teksten altijd schrijft op de personages, die in haar stukken een rol spelen. Hierbij voegt zich nog een ander verwijt van Annie Schmidt aan de AVRO, nl. dat de AVRO besloten zou hebben om de voor januari bestelde afleveringen pas in het seizoen 1975 uit te zenden. Dit zou een produMie-technische oorzaak heb ben. Annie Schmidt kan met dit uitstel echter geen genoegen nemen, omdat zij gewoon is de actualiteit te verwerken in haar teksten. Zij wil daarom niet een jaar tevoren al teksten maken. work, zonder welke zij niet kan werken aan teksten. Tendele is volgens de AVRO' hiervoor verantwoordelijk het feit, dat zij momenteel in Frankrijk woont en dat alle contact met haar moeizaam verloopt via haar manager John de Crane. Oak de Franse poststaking is er de oorzaak van, dat de communicatie tussen haar en de AVRO moeizaam verliep. Hoofd AVRO-tv Siebe v.d. Zee heeft intussen telefonisch gesproken met Annie Schmidt Hij heeft de verontschuldigin gen aangeboden voorzover de AVRO schuld heeft aan de kortsluiting Afge sproken is, dat Annie Schmidt voorlopig haar werk voor deze comedy-serie staakt In het begin van het volgend jaar zal de AVRO opnieuw contact met haar opne men. Mogelijk zal zij zich dan bereid tonen opnieuw aan deze serie te gaan schrijven. Behalve Nell Koppen stonden in de hoof drollen Jan Blaaser, Trudie Labij, Josine van Dalsum en Leontien Ceulemans. Op het verwijt van uitstel van de serie zegt de AVRO dat zij als gevolg van de poststaking te laat of in het geheel geen script ontving. John de Crane stelt hier tegenover: „Het is bij de AVRO drama op drama. De repetities zijn te laat afgezegd. Dat is heel onelegant van de AVRO. Annie is i woedend op Walter v.d. Kamp dan op de AVRO, omdat Walter meer aan deze zaak had moeten doen. Als de PTT in Fran krijk staakt, had Walter een vliegtuig kunnen nemen. Ik heb Annie gebeld en naar gezegd, dat ik de AVRO een reke ning stuur van 25 gulden. Zo lang hebben we gescholden." HOU HET SCHERM IN HET OOG JPe republiek Is gestorven dij Dien Bleu Phu" is de titel van de documentaire die de VPRO in twee delen uitzendt over de rol van de Fransen in het voor malig Indo-China. Franse ci neasten maakten gebruik van veel historisch materiaal, dat wordt afgewisseld met ge sprekken met onder anderen Mendes France, Schuman, Mountbatten, De Gaulle, Bi- da uit, Ho Tsji-minh, Giap en Truman. Hoofdmoot in deze documentaire, waarvan het tweede deel 18 december wordt uitgezonden. is de dag van 8 mei 1954 toen een groot Frans leger zich ln Dien Bi en Phu aan de Vietminh moest overge ven. Ned. n, 21.00 uur. Black Beauty In de serie Black Beauty neemt de actrice Stacey Doming de rol over van Judi Bowker, die de voorkeur gaf aan een film carrière. Een andere Jenny dus. Er komt nóg een nieuw gezicht in deze serie, dat van Stephen Garlick, die als Ned, een fami lielid van Amy uit Londen, komt opdraven. Ned heeft no gal eens wat streken uitgehaald en hij,krijgt dan ook al gauw van alles de schuld. Zijn trouwe vriend is de witte pony Jonah. Ned. I, 19.05 uur. Hij tekent een valse schuldbe kentenis en raakt alles kwijt: vrouw, kind, geld, alles. Met een bedelmonnik trekt hij naar een stad waar pest heerst Zijn, Ned. I, 22.35 uur. zus lijdt eraan en sterft Jan treft zijn zoon aan die-hem niet The family herkent In Utrecht terug wordt Jan steenhouwer en daar ont dekt zijn zoon, wie zijn vader is. Maar dan is Jan Janszoon verdwenen. Ned. I. 20.21 uur. moet hij nu verlaten, maar het koor kwam nog één keer bijeen om afscheidsconcerten te ge- Tom van Beek als Van Dui venvoorde en Lennaert Nijgh als Jan Janszoon in de twee de aflevering van „Dynastie", die vanavond wordt uitge zonden. Muziek Dynastie Bepaald tragisch is de tweede aflevering van de Dynastie der kleine luyden. Jan Janszoon wordt een welvarend man, wanneer hij Machteld huwt Maar hij verknoeit de zaak door ongelukkige speculaties. De NCRV maakte een portret van Mees van Huis onder de titel „Muziek ligt voor handen". Mees werd deze zomer 65 jaar. Hij besteedde 40 jaren aan mu ziek, onderwees blinde kinde ren en zong met het Bartimeus- koor om geld voor het blinden instituut te jtrijgen. Dit koor „Archie wordt vervloekt" heet vanavond de aflevering van „All in the family". Buurvrouw Irene Lorenze daagt Archie uit voor een partijtje biljart Vol gens Archie kunnen vrouwen helemaal niet biljarten. Maar Irene komt met een eigen keu Bib©l6D0nS aanzetten. Ned. II, 20.35 uur. jongen, die aan het woord ko men over hun liefdeservarin gen. Hun vraag wordt: „Hoe moet je je leven inrichten en wat zijn de normen daarvoor?" Ned. II. 22.00 uur Liefdesgeschiedenis „Het einde van een liefdesge schiedenis" heet de film die de EO vanavond uitzendt over een 16-jarig meisje en oen 17-jarige Morgen valt er weer te kijken naar Bibelebons, met Baas Bonk en juffrouw Draadje, de kwis van deze juffrouw en Boef en Ko. twee heel gevaarlijke heren. In Sliep-uit nemen kin deren grote mensen beet Woensdag Ned. 1,17.00 uur. (Van ome radio- en tv-redactie) HILVERSUM Hilversum 1 en 2 worden voor de helft via AM (middengolf) beluisterd en voor de andere helft vla FM. Naar Hilversum 1 wordt door Deze cijfers zijn ontleend aan de derde luisterdichtheidsmeting, die in 1974 door de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS is gehouden. In de tweede week van deze meting (van 29 september tot 5 oktober j.l.) werd voor elk van de drie Hilversumse zenders per kwar tier vastgesteld of debeluiste- ring via AM of FM had plaats gevonden. Per daggedeelte wer den geen grote verschillen ge constateerd in de verhouding waarin de Hilversumse zenders via AM of FM werden beluis terd. De AM-beluistering van Hilversum 1 en 2 was relatief het grootst in de ochtenduren tussen 7.00 en 09.00 uur en rela tief het kleinst in de middagu ren tussen 14.00 en 17.00 uur en de avonduren tussen 19.00 en 24.00 uur. Sportsterren naar zeskamp SCHIPHOL Zaterdagmiddag om 17.15 uur vertrok van Schiphol de Nederlandse af vaardiging voor een Internatio nale zeskamp, die op oude jaarsavond door de Schotse te levisie ook naar Nederland zal worden uitgezonden. De door KLM-gezagvoerder Ad van Ommen als teamleider aan gevoerde NCRV-ploeg telt der tien bekende oud-sportkam- pioenen zoals Anton Geesink, Jan Bols, Jan Janssen. Eddy Pieters Graafland, Ada Kok en Erica Terpstra. Aan de zes kamp nemen ploegen uit vier landen deel, namelijk behalve Nederland en Schotland ook nog België en Italië. De strijd zal worden opgenomen in het plaatsje Aviemore in Schot land. EO 15.00 Van hart tot hart NOS 18.45 Paulas de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Black Beauty 19.30 Tweekamp 20.00 Journaal 20.21 Dynastie der kleine luyden 21.55 Hier en nu 22.35 Muziek ligt voor de hand 22.55 Den Haag vandaag 23.10 Journaal NEDERLAND NOS 18.15 Eenheid in eenhedenTe- leac (les 10) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Co largo! 19.15 Culemborg bij voorbeeld 19.45 Popeye 20.00 Journaal 20.21 Berichten uit de samenle ving 20.35 All In the family 21.00 De republiek Is gestorven bij Dien Bien Phu 21.45 Van Oekel special EO 22.00 De wind blaast waarheen hij wil 23.00 Nader bekeken 23.15 Journaal i.miubwui 18.05 Thibaud, der weisse Ritter. tv-se- rie. 18.40 Actualiteiten. 19.20 Ein Fall fur Minndli. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Spelprogramma. 21.00 Krakensaal 6. tv-spel. 22.40 Journaal, kommentaar en weerbericht 18.20 MSnnerwirtschaft, tv-serie. 18.55 Barbapapa. 19.00 Journaal. 19.30 Winnetou, Duits-Joegoslavische speelfilm naar Kalrl May. 21.00 Jour naal. 21.15 Duits uit Oost en West 22.00 Tristan und Isolde, kamera- film. 23.00 JoraaaL 18.00 Beertje ColargoL 18.05 Toomai en de olifant, tv-serie. 18.30 Jeugd programma. 19.10 Het vrije woord. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal. 20.15 Het testament van Edgar Allen Poe, tv-spel. 21.15 Informatief pro gramma. 22.05 Kortweg. 22.10 Amu sementsprogramma. 22.50-23.10 Journaal m.o.m. Wetstraat. NEDERLAND I NOS 10.15 Schooltv AVRO 17.00 Bibelebons NOS 18.45 Paulus de boskabouter IS. 55 Journaal 19.05 Van gewest tot gewest 19.50 Stichting Socutera 20.00 Journaal 20.21 Politieke uitzending PSP 20.31 Leven is liefhebben, speel film 22.20 Panoramiek 22.35 Studio sport 23.00 Den Haag vandaag 23.15 Journaal 22.35 Hier en nu 2Z55 Journaal 23.00 Computerkunde Teleac (les DUITSLAND I 18.05 Michel a us Lönneberga. tv-serie. 18.40 Aktualiteiten. 19.20 Bridget und Bernie. tv-serie. 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Aktuele docu mentatie. 21.00 Amusementspro gramma. 21.45 Documentaire film» NEDERLAND NOS 18.15 Sportlelding Teleac (les 7, herh.) 18.45 Paulus de boskabouter 1&55 Journaal IKOR 19.05 Heeft de regen een vader? KRO/RKK—IKOR 19.30 Kenmerk 20.00 Journaal NCRV 20.21 De tijd stond even stil 21.30 Ashkenaxy speelt Chopln 22.10 Tv-wielertrofee 18.20 lm Auftraf von Madame, tv-se rie. 18.55 Homer sagt: Zeus ist an allem schuld. 19.00 Journaal. 19.30 Natuurfilm. 20.15 Informaties en me- ninen uit het bedrijfsleven. 21.00 Journaal. 21.15 Kultureelprogram- ma. 22.00 Der Hausmeister, tv-fiim,, 23.25 journaal. BELGIE NEDERLANDS 17.55 (K) Beertje ColargoL 18.00 (K) Spelprogramma. 18.57 (K) Instructief programma. 19.25 (K) Yoga. 19.38 (K) Mededelingen en weerbericht 19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Paper Moon, komische serie. 20.40 (K) Pano '74. 21.30 (K) Standpunten. 21.55 (K> Kortweg. 22.00 (K) Amusementspror gramma. 22.45-23.05 (K) Journaal m.o.m. Wetstraat HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitzending van de Pacifis tisch Socialistische Partij. KRO: 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Pro gramma voorbeschouwing. 19.00 (S) Zin in muziek: amateurs geven de toon aan. 19.45 Instemmen met vele- n: het gezongen woord in de liturgie. AVRO: 20.00 Vanavond: muziek, vrolijkheid en vertrooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 Vanavond laat nieuws. 23.20 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.10 Radiojournaal 18.21 (S) Licht orkest met zangsolis te. 18.45 Toppers van toen (gr.). 19.25 Pianorecital. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Komponist en Radio: V;l: Het Medium Radio. 21.50 Babel/dokumenten: Tribunaal van het Surrealisme. 22.45 (S) Pianoduo: klassieke muziek. 23.10 Babel/doku menten: Francesco Petrarca. 23.55- 24.00 Nieuws. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. VA RA: 19.02 Drie loopt achter: Popre- konstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Jazz Blues. 22.02 (S) (P) opdon der. 23.02 (S) Wachten op midder nacht 0.02 (S) Wachten op midder nacht 0.02 (S) Nacht-drie-draai. 2 02 Help! 4.02 Truck, een programma voor vrachtwagenchauffeurs. KRO: 6.00-7.00 (S) Scheer ie wee. Ihwisir TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos, met om 7.30 Nws.. 7 41-8.00 Aktua I. 8.30 nws. en 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvr. 9.00 (S) Wegwezen met tips voor trips. 9.30 (S) Van heinde en verre: licht muziekpro gramma. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphinx: progr. v.d. vrouw. 11.45 (S) Café-chantant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 12.26 Mededelingen tb.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua II. 13.15 (S) Sport na sport: sportpro gramma voor de jeugd. 13.45 (S) Koorzang met instrumentale begelei ding. 14.15 (S) route A: gevarieerd programma. 15.30 Nws. 15.33 (S) Af ter Sesjun: licht muziekprogramma. NCRV: 16.00 Gereformeerde mid- dagdienst. 16.20 (S) Klanksnoer: klassieke muziek (gr.) 17.00 (S) Joost, seriehoorspel (9). Overheidsvoorlich ting: 17.20 Tekst en uitleg, een drie wekelijkse rubriek van het ministe rie van O. en w. NCRV: 17J0 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II sprogr. m. akt kommentaren en muziek (8.00# Nws.) 9.00 (S) Licht orkest met zangsolisten. NOS: 9.35 Waterstanden. VARA: 9.40 Schoolra dio. 10.00 (S) Radioweekblad. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Bopthema's en Swingsessions: jazz uit de jaren 1935-1955. 11.30 Spiegel van DuiW- land. VARA: 12.00 Urk Centraal: gesprekken. 13.00 Nws. 13.11 Dingen i de dag. 13.25 (S) Een middagje 16.03 (S) Bloedwijn, Seriehoor spel (2). 16.55 (S) Amusementsmu ziek, R.V.U.: 17.35 Meneer, waar moet ik 't nu weer halen? Projekt over politieke ekonomische en socia le vraagstukken in Nederland en de onderlinge samenhang daarvan. VA RA: 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11 03 (S) Drie draait op verzoek. 1203 (S) Drie tussen de middag, KRO's pauze-pro gramma. 14.03 (S) Pop-Kontakt: de Theo Stokkink-Show. 16.03 (S) De Hitmeesters met de Vincent van En- Geen grandioze tv.-avond giste ren, wel een avond met hoop gevende aspecten. FC Avon drood, de „andere" sportru- brielc van de VARA, krijgt meer gezicht. De redactie ls beter ingespeeld en het pro gramma wordt duidelijk beter. Dat is winst Die winst was er, gedeeltelijk, ook bij Neerlands Hoop, het cabaretprogramma van Freek en Bram. Het „zaal- gebeuren" met dienstplichtig kijkdecor had spitse momenten genoeg. Jammer dat er toch teveel gedateerd materiaal was verwerkt (de Drie van Breda zijn doodgewoon niet actueel!). Onbegrijpelijk vonden we het weinig briljante „hoorspel". Dat was alleen verstaanbaar voor vijftig-plus, een groep waar progressief-cabaret niet op mag mikken. Het fenomeen van de avond was „Dag dag, heerlijke lach" van de TROS, een theatershow met André van Duyn en Frans van Dusschoten. De camera's regi streerden dat het zaalpubliek zich enorm amuseerde. WIJ vonden die hele show iets verschrikkelljk-platvloers. Pseudo-pikante humor van Tante Betje. Elk effect was voorspelbaar, inclusief elke on-' derbroek. De TROS groeit inmiddels uit-tot de grootste omroep. Dat is te recht Een t.v.-publiek dat scha tert om onderbroeken-humor verdient een TROS. De tv.-toe- komst zal wel bepaald worden door programma's als „De man van zes miljoen", „Dag dag, heerlijke lach" en de „FBI". Vindt u dat ook verschrikkelijk? U heeft onze sympathie. Meer hebben we niet te bieden. Want het is de meerderheid die be slist En die meerderheid is nèt zo grauw als de TROS. T.v.-programma's zullen derhalve slechter, slechter en slechter worden. Kans voor de radio overigens. Op dat andere me dium is de TROS doodgewoon goed. Dat biedt weer hoop voor de toekomst Zelfs als alles ver- TROST zal zijn is er kans op redelijke programma's. ZIJ het niet voor kijkers! ,Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2