LETTY DE JONG ZIET OP TEGEN SOLO-OPTREDEN I VADER EN ZOON VAN OTTERLOO IN „MOZAïEK" TELEVISIE VANAVOND! i iim mum— HFMFllTOffl TELEVISIE ZATERDAG Geheel nieuwe opzet van Songfestival RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG «WAR TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 22 NOVEMBER ïgf111,1 Letty de Jong is geen soliste. Ze is er volgens Willem Duys te bescheiden en te verlegen voor. Volgens zichzelf ontbreekt het haar aan de nodige zekerheid. Toch treedt ze vanavond live op in het AVRO-programma „Muziek-mozaiek" van Willem Duys. „De AVRO heeft me overgehaald", zegt ze. „Ik ken Willem erg goed en heb nogal wat aan hem te danken. Ik zie dit tv-optreden ook als de consequentie van het maken van een solo-elpee. Het is moeilijk te verkopen alleen op de plaat actief te willen zijn. Je mag je nu eenmaal niet voor je publiek verstoppen van de platenmaat schappijen. Maar het is wel een hele opgave voor me. Soms slaap ik 's nachts niet van de zenuwen. Je bent bang dat er iets verschrikke lijks gebeurt, dat je stem het opeens begeeft, dat je vals zingt en het publiek je uitfluit Mijn vrienden stellen me dan gerust en roepen te recht: „En wat dan nog?" Inderdaad wat dan nog? Ze zullen me niet vierendelen of op de brandstapel smijten. Ze vinden me hoogstens een slechte zangeres. Het gekke is dat ik ook wel weet dat het .publiek het alleen maar rot voor me vindt als er iets mis gaat. En ik vind het op mijn beurt weer erg voor het publiek. Het is een cirkel waar je moeilijk uitkomt Het beste zou zijn net te doen of er niets aan de hand is. Maar mijn zenuwen spelen daar niet aan mee". Letty de Jong zou je een fenomeen op het gebied van de achtergrond „na-na-na en pom- pom-pom" kunnen noemen. Haar stem wordt bij voorkeur als instrument gebruikt, als larde ring van een geheel. Dit komt volgens Willem Duys, en hij kan het weten, doordat Letty de Jong een stem met een tamelijk klassiek timbre heeft Ze heeft een pure stem zonder braam of herkenbaar vibrato. De stem van Letty vertoont op vele punten een overeenkomst met de stemmen van Elly Ameling en Jo Vincent in vroeger dagen. Letty heeft geen woorden nodig om haar muzikaliteit uit te dragen. Letty bekijkt het nuchter: „Willem heeft inder daad vele lovende woorden op de hoes van mijn elpee geschreven. Hij is nu eenmaal een man van veel superlatieven. Vroeger zong ik gewoon in omroepkoren. Pas na „Introspec tion" ben ik tot „de juffrouw met het stemmetje gebombardeerd". Serieus Pas in 1962 ben lk serieus begonnen te zingen. Wilde eigenlijk balletdanseres worden, maar twee gescheurde hielbanden zetten daar defini tief een streep onder. Drie maanden heb ik met beide voeten in het gips gezeten. Dansen werd me verboden. Daarna heb ik het een poosje rustig aan gedaan. Ik was pas getrouwd en dacht aan kinderen. Op aanraden van vrien den ben ik zangles gaan nemen. Klassieke zang bij mevr. Van Willigen, twee jaar lang. Toen wist ik het wel. Tientallen audities heb ik in die tijd afgelopen, maar niemand belde me. Tot Jaclde Buiterman iets in me zag. Door hem kwam ik bij The Skymasters terecht. Al snel zong ik in vrijwel alle omroeporkesten die Hilversum rijk is, De Zaaiers, het VARA- dansorkest, het Metropole Orkest, The Sky masters en het Cosmopolitain Orkest". Letty de Jong sprong er met haar zeer zuivere stem uit. Ze kreeg aanbiedingen voor solo's en steeds meer werk bij grammofoonplatenpro- dukties. Ook de reclame-industrie ontdekte de gunstige werking van gezongen boodschappen en wendden zich tot Letty de Jong. Letty de Jong zegt over de grote doorbraak: „Die kwam zo'n drie jaar geleden, toen ik samen met Thijs van Leer „Introspection" op nam. John Vis van CBS had me voor een paar nummers gevraagd. Hij had me in een radiop rogramma met Louis van Dijk gehoord. Tijdens de opnamen is mijn aandeel aanzienlijk groter geworden dan de opzet was. Het ging gewoon erg lekker. We hebben een tweede elpee bijna klaar. Het is de bedoeling dat hij nog dit jaar uitkomt. „Na „Introspection" maakte Letty de Jong naam met haar vertolking van het chan son „Pour Milan", de titelsong uit de film „Nummer veertien" over Johan Cruyff. Op het ogenblik besteedt Letty de Jong nogal wat tijd aan de STER-reclame. Haar stem is nauwelijks meer weg te denken uit de wereld van Bona, Dash en andere heerlijke middelen, die uite raard de veiligste, beste en goedkoopste in hun soort zijn. Reclame Letty heeft persoonlijk niets tegen reclame, zolang het niet persvers is en je er behoorlijk mee verdient .Het gaat mij om het zingen, niet om wat ik aanprijs. Als ik het niet doe, doet iemand anders het Ik maak ook geen verschil tussen de omroepen waarvoor ik werk. Voor de TROS werk ik mee aan „Close up" en een ochtendprogramma. Voor de VARA zing ik in een programma van Jelle de Vries. Ik zit solo in een AVRO-tv programma en met Tiny van Ling en Marianne Giovanni in NCRVs „Toi, toi met Ted" en in .Herkent U deze melodie". Bij de KRO heb ik aan „Bingo" meegewerkt Ik zit op het ogenblik in vijf radio-programma's per week en gemiddeld een tv-programma per maand. Een druk bezet leven. Daar komen dan Letty de Jong: "Ik ben gewoon niet geschikt voor het artiestenvak". ook nog de platenopnamen en het werk voor de STER bij. Het gebeurt ook wel eens dat een artiest die in ons land moet optreden om mij vraagt. Udo Jürgens en Bert Kempfert bijvoor beeld spelen alleen in Nederland als ze mij met mijn koortje kunnen krijgen. Ze kennen me nog van mijn Duitse periode. In 1969 trad ik zo'n vier maal per week in een Duits koor op. Het ging er goed, toch ben ik gestopt. Al dat reizen werd ondoenlijk. Nu heb ik mijn eigen groepje' „The Letty Seven" met o.a. Tony van Ling en Marianne Giovanni, met wie ik een trio vorm. Het werken met een koortje vind ik altijd nog het prettigst Zoals gezegd, in m'n eentje ben ik onzeker. Ik houd niet zo van solo-zang. Het verveelt me te snel. Een hele elpee van mijn lievelingszangeres is me gewoon te veel". „Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ie mand mijn elpee achter elkaar afluistert. Maar ja, hoe dan ook, de verkoop loopt goed. Er zijn op het ogenblik zo'n 30.000 exemplaren van verkocht. Na het tv-optreden bij Willem gaat de verkoop weer omhoog, zeggen ze. Het is niet de eerste keer dat ik solo iets live voor de tv doe. Anderhalf jaar geleden heb ik in het programma, waar Willem in praatte met be kende mensen, voor Cristina Deutekom gezon gen. Op haar verzoek". „Ja, toen ging het goed. Ik kreeg zelfs nog de hoge c er zuiver uit. Waarom ik hem dan toch zo zit te knijpen voor vanavond? Ik ben gewoon niet geschikt voor het artiestenvak. ROELFIEN SANT NOS 10.45 Schooltv 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop 20.00 Journaal 20.21 Muziek-mozalek 21.35 De gebroeders Hammond 22.25 Televlzier-magazine 23.05 Sportpanorama 23.25 Journaal NEDERLAND II NOS 18.15 Sportlelding Teleac (les B) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Speedy Gonzales 19.15 Hoogtepunten uit het Bar- nnm Bailey Circus 20.00 Journaal 20.21 De Van Speyk-show 22.55 Interview met de minister president 23.05 Algemene Loterij Neder land 23.10 Journaal 18.05 Der Fall von nebenan, t 18.40 Aktualiteiten. 19.20 Rene in der Drossellichtung. verhaal. Journaal en weerbericht. 20 15 B. trager Muller. Duitse speelfilm, i 21.55 Reportage^ 22.31 18.20 Vater der Kla- ito, S Barbapapa. 1SMK Jouma. Buitenlands jour tal 20.15 1 hoorn, tv-film. 2 5 Jouma® Finland unter An. age, doku tv-speL 23.00 Spoi 23 4* u 18.00 Kiri de clown. 18.05 Korte kale film. 18.15 Instructief proi ma. 18.55 Programmaoverzicht. II K.T.R.C. 19.38 Mededelingen weerbericht 19.45 Journaal. 20.15 familie Ashton, tv-serie. 21.05 Ct frontatie of enquête. 21.55 KortW 22.00 Journaal. 22.10-24.00 De do van de direkteur van het vlooien» cus of Hoe Ottocaro Weiss zijn za hervormde, film. HILVERSUM - Voor de Natio nale Finale van het Eurovisie Songfestival 1975, die op woensdag 26 februari 1975 In het Jaarbeurs Congrescen trum in Utrecht wordt gehou den, heeft de werkgroep amu sement van de NOS een ande re opzet gekozen dan de laat ste vier jaren het geval was. Sinds 1971 wees de werkgroep steeds slechts één solist of duo aan en met het door een landelijke jury tijdens de na tionale finale uitverkoren liedje werd Nederland dan op het Eurovisie Songfestival vertegenwoordigd. Nu zijn niet alleen een zanger, een zangeres en een groep - respectievelijk Albert West, Debbie en Teach In - voor deelneming aan de Nationale Finale uitgenodigd, maar is ook de procedure van de pre sentatie en de keuze van de liedjes gewijzigd. Uit het totale aanbod liedjes (zoals steeds kan iedereen een liedje inzenden) kiest de werk groep amusement, aangevuld met vakmensen op het gebied van de televisie en de lichte muziek, drie liedjes. Dat wil zeggen: voor elk der twee so listen en voor de groep wordt het voor hun meest geschikte liedje aangewezen, dit in over leg met de artiesten zelf. Ver volgens geeft de werkgroep een drietal arrangeurs de op dracht om van de liedjes zo goed mogelijke arrangemen ten te maken, hetgeen bete kent dat een arrangeur niet alleen een bewerking maakt van het liedje dat door de daarvoor bestemde uitvoeren de wordt gezongen, maar ook voor de andere deelnemers. De reden hiervoor ligt in het verdere verloop van de proce- Een vakjury, te vormen uit bekende buitenlandse dirigen ten en arrangeurs, kiest uit het drietal het beste liedje. Dét liedje wordt nog eens gezon gen, maar nu ook door de andere deelnemers en wel in het voor hem, haar of hen gemaakte arrangement. Ten slotte bepaalt dan een landelij ke jury (gevormd door de be kende, zich in alle provincies bevindende telefoonjury's) welke uitvoering de beste is, anders gezegd: wie Nederland met het liedje zal vertegen woordigen op het Eurovisie Songfestival, dat op 22 maart 1975 in Stockholm wordt ge houden. Iedereen kan tot 2 januari 1975 een liedje inzenden. De voorwaarden voor deelneming zijn: In aanmerking komen alleen oorspronkelijke, Nederlandse, nog niet eerder gepubliceerde of anderzins geopenbaarde teksten en muziek; er dient rekening mee gehouden te worden, dat de composities be stemd zijn voor een zanger, een zangeres of een groep, in dit geval dus voor Albert West, Debbie of Teach In; de compo sities dienen op bladmuziek geschreven te zijn en moeten, voorzien van titel en motto, in tweevoud worden ingezonden, vergezeld van een bandopna me van de muziek (snelheid 19); de teksten dienen in twee voud te zijn getypt en even eens voorzien te zijn van titel en motto; de tijdsduur van elke* ingezonden compositie mag maximaal drie minuten bedragen; compositie en tekst moeten onder motto worden ingezonden naar Produktie Songfestival NOS, Postbus 1010, Hilversum; naam en adres van componist en tekst schrijver, alsmede de titel van het liedje moeten bovendien in een aparte, gesloten envelop gezonden worden aan notaris J. M. A. B. Lijdsman. Emma- straat 19, Hilversum. Het mot to moet duidelijk in de Linker bovenhoek van de envelop worden vermeld. NEDERLAND I NOS 10.00 Huisartsen Teleac (les 3 herh.) 10.30 Engels voor het bedrijfsle ven Teleac (les 2 herh.) 11.00 Computerkunde Teleac (les 33 herh.) 15.30 Voorlichtingsprogramma schooltv 16.00 Journaal TROS 16.02 Snater 16.30 Ren Je rot 16.55 Sport NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal KRO 19.05 Peppl en Kokkl 19.25 Q en Q 19.50 't Zand 33 20.00 Journaal 20.21 Citroentje met suiker 21.10 Herh Al pert 21.45 Brandpunt 22.30 Great Mysteries 22.55 Journaal NEDERLAND II NOS 18.15 Natuurkunde Teleac Ges 11 herh.) 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Zo vader, so soon 19.30 Van Jan Witte tot en met president Ford De Z vrijwi ook d de ms 20.00 Journaal 20.21 Met liedjes het land Amerika in 22.05 Farce Majeure 22.35 Van U Heer is het kont krijk 23.10 Journaal IKOR-NCRV 23.15 Het lied van de week 18.33 Elefantenboy, tv-serie. 19.00 k tualiteiten. 19.36 Klassiek concd 20.00 Journaal en weerbericht 20| Das Sympathiemittel, komedie. 221 Trekking der lottogetallen. Aansli tend: Journaal en weerbericht Da» na: Woord voor de zondag. 22 Reportage. 22.40 Die Spur fiihrt zi speelfilm, f DUITSLAND 18.00 Muziekprogramma. 19.00 Jo naaL 19.30 Die grosse Liebe Balzac, tv-fikn. 20.15 Kwis, infon tie en amusement. 21.45 Jouma 21.50 Reportage. 22.05 Sportrepo ges en lottogetallen. 23.20 Gehein_ hinter der Tiir, Amerikaanse spe film. 0.35 JoumaaL Hafen, Amerika» 18.00 Colargol. 18.05 Star Trek, jeu feuilleton. 18.55 Consumententi 19.40 Mededelingen. 19.45 Jouma 20.15 De vrolijke dokters, tv-serie. 20.40 Amusementsprogn ma. 21.30 Terloops. 22.15 Koi 22.20 De magiër, politiefeuillet 23.10 JoumaaL ot di de g kom j" vr>- Willem Duys ontvangt vanavond in zijn Muziek Mozaiïek vader en zoon Willem en Rogier van Otterloo, die over muziek ko men debatteren. Hierrop volgt een ander duo: Willy Walden en Piet Muyselaar met een te rugblik op hun glansrijke car rière. Voor velen zal het een verrassing zijn om de actrice Josine van Dalsum (als letje in het mens van goede wil) als zangeres terug te zien. Vervol gens komt de zingende blo- kwachter van Mies Bouwman aan bod, Hans Scheyen die in „Een mens wil wel eens" zijn tv-debuut maakte. In Mozaïek voorts de Diamond 5, Edison- winnaar Julian Bream, de ca baretgroep Don Quishocking met „Oude school" en mis schien Mariska Veres, die van daag uit Japan moet terugke ren van het songfestival in To kio. Ned. I, 20.21 uur. Hammond De havenstaking is voor alle le den van de Hammond-clan een gevoelige zaak. Niet alleen vormt Sir John Borret met zijn financiële hulp een bedreiging - zijn invloed wordt nu wel erg groot - Brian moet zijn plan om een groot duur huis te kopen laten varen en dat zint Ann helemaal niet Ned.I, 21.35 uur. HILVERSUM I Politieke Partijen: 18.19 Room» Kath olieke Partij Nederland. KRO: 18.30 Nieuw». 18.41 Echo. 18.50 Verken ning op aociaal-maatschappelijk terrein. 18.58 Marktberichten. 19.00 (S) Springplank: programma voor jonge artiesten. 19.30 (S) In antwoord op uw schrijven: verzoekplatenpro- gramma. 21.00 (S) De blanke top: van alle geluiden vind ik muziek de minst onaangename. 22.25 Overwe ging. 22.30 Nieuw*. 22.40 (S) Goal: sport en muziek. 23.55-24.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.11 Vandatg dit, mor gen dat 18 20 Essay. 18.30 Program ma-overzicht. 18.31 Embargo: weke lijks themaprogramma. 19.30 Radio Vrij België. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. VARA: 20.00 Nieuw (S) Radiophilharmoniseh OrV solist: klassieke muziek. 21.3 ter- en filmnieuws. 21.40 (S) A. i en klavecimbel: oude liederen; l Omroep Kamerkoor: oude lieden} ->1K C. Fluit en piano: klassieke en m deme muziek. 22.40 (S) De Stal 23.35 (S) Muziek van da stuu u 20.05 18.02 Joost mai niet eten. 19.02 D w loopt achter: Nostalgie. AVRO: 20 Radiojournaal. 20.05 Eurohits n o.a. de Duitse en Engelse hitparai 21.02 De Negen-uur-Show. 22.02 F diojoumaal. 22.05 (S) Supercle Dreammachine. 23.02 (S) Vanavo laat 0.02 Radiojournaal. 0.05 Wednen end Muziek Magazine. 1.02 Soultin v U.S.A. 2.02 Continu de nacht doa 4.02 Voor dag en dauw. (2.02, 4. en 5.57 Radiojournaal.) NCRV: 6.0 7.00 (S) Klaar wakker. gani rezc Televizier In de wekelijkse AVRO actuali teitenrubriek Televizier-Magazi- ne wordt onder meer de econo mische situatie in Nederland besproken. Voort staat op het programma een reportage over de chaotische toestanden in Frankrijk die door stakingen worden veroorzaakt. Circus De KRO brengt vanavond het Ringling Bros and Barnum and Baily Circus, dat onder meer te zien was in „The greatest show on earth" en in de tv-serie van de NCRV van enkele jaren ge leden. Er is regelmatig in Ame rika lovend over dit circus ge schreven; of dit terecht is, kan men vanavond zelf beoordelen. Ned. II. 19.05 uur. Willem van Otterloo en zoon Rogier gaan vanavond debatteren over muziek. Van Speyk TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt- Soos. (7.30 Nieuws. 7.41 Aktua I. 8.30 Nieuws. 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw) 9.00 (S) Wegwezen, met tips voor trips. 9.30 (S) Tien-om, kinder-programma. 10.00 (S) Aktua- sport: sport en muziek. (10.30 Nieuws.) 11.00 Hartje Amsterdam: mensen-meningen-muziek. Over heidsvoorlichting: 12.16 Vast en ze ker. Een uitzending van het Ministe rie van Sociale Zaken en het Voor lichtingscentrum sociale verzekering. NOS: 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. TROS: 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Tross-Coun- try. 14.00 (S) Steiger B: gevarieerd programma. 15.30 Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou kunnen: verzoekplaten- programma. 17.30 Nieuws. 17.32 Ak tua III. 17.55 Prometheus XIII, hoor- spclserie (17). kinderen die op zijn. 8.00 Nie 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) gaat verder voor iedereen, met 9.35-9.40 Waterstanden. 10.30 (S) Z I muziek- en informatieshow met o» i 11.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.111 Lej( In de Rooie Haan: hitwerk en aktu Uteiten. NOS: 15.00 (S) NOS-Jai 15.30 Gamma van alpha Vanuit studio vier presenteert Aad van den Heuvel het avond vullende programma „De van Speyk show", waarin Ton van Duinhoven en Dimitri Frenkel Frank op zoek gaan naar het grote ongenoegen. Voorts in dit programma de rubriek „Cur sief". een internationale vedet te, „Wordt vervolgd", een repor tage en sport en kunst VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtondgym- Ned. II, 20.21 uur. nastiek. 7.20 (S) Z.O. ereld van schap en technologie. 16.00 Nieu» 16.03 Het Zwarte Schaap: prograi ma voor Surinamers en An till» ai in Nederland. 17,00 (S) Harmonie fanfare in Nederland en Euro 17.45 Voor Blinden en Slechtziendt 17.55 Mededelingen. NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterha 8.02 (S) Drie op je boterham ir Pers vers. 9.03 (S) Tot uw dien klassieke muziek. 10.03 Muziek bij koffie. 12.03 (S) Drie tussen de mi dag: Los vast. 14.03 (S) Schrijf es kaartje: verzoekprogramma met i formatie. 10.03 (S) Sportshow. In de Stratemakeropzee blijven we de naamgeving bewonderen. Van oudsher wordt daarmee de man aangeduid, die zijn dienst en op de verkeerde plaats aan biedt en zijn werklust nodeloos verspeelt aan wat gedoemd is te zakken als een baksteen. On langs werd van sex voor kinde ren gesteld, dat het niet alleen mag, maar zelfs moet. Gister avond werd de sport alternatief benaderd: de sport zou nl. niet gediend zijn met prestaties in de sport. In dit rollenspel kre gen we de volwassen Eric, Aart en Wicteke te zien als kinderen waarmee geen kind zich zou willen identificeren. De uitwas sen in de sport dienen zeker gesnoeid te worden, maar het zou de samenleving wel verar men als de sport met wortel en tak zou worden uitgeroeid. De sanering van de sport verdient een aanpak op een ander ni veau dan op dat van een kin derprogramma. De TROS bood in twee program ma's twee interviews, twee ver schillende mensen, t.w. Rudi Carrell en de schrijver A. Al berts. Ieder kan naar eigen voorkeur-bepalen naar wie zijn sympathie uitgaat. Wij geven hier slechts de persoonlijke op en instelling aan, zoals die van de beide geïnterviewden op de kijker overkwam. De een onbe kend bij het grote publiek, maar in kleine kring mateloos bewonderd en als een zeer gro te beschouwd; de ander hoog stens in zeer kleine kring een vreemde. De een vsyi nature geneigd tot overpeinzingen en pas actief op verzoek, de ander mateloos zich ta*U uitleverend aan zijn werk. D een plaatst zich nadrukkelijl buiten het centrum, de ande; maakt zichzelf tot middelpunt Afwerende gebaren tegenove grijpende handen (eerst pils, 1» ter Anke). De een wuift roer weg, de ander inhaleert het 3 een kettingroker. Image-bm ding als een soort van menta body-building tegenover purf bescheidenheid. Levensbc schouwer tegenover levenszwei |Ui ger. Het was jammer, dat Pie Bambergen niets kon terug zef gen, toen Rudi stelde, dat de» een grootse carrière in Duits lotte land heeft laten lopen. Tod Rudi dat eens rechtstreeks I gen Piet zei, luidde diens an! woord: „Ik offer mijn gezin nie op aan succes. Ik hecht ev zeer aan het applaus thuis". T.O.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2