R
Ellen v. Hemert
van toneel en
tv. tot
schilderen
Herman van
Veen als
ijscoman op
school-tv
Harrie Thomas
doet het
dunnetjes over
Danny Kaye als komiek met diepte
TELEVISIE VANAVOND
'uu.yrii.^i.MiMi||| y\\j |-jLj;i
H2EHB3ZETO
wrmiwm
TELEVISIE DINSDAG
■awawin
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
I
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 11 NOVEMBER 1971 JJ;
Ellen van Hemert, dochter van Willy, gooide
destijds na een kortstondige toneelcarrière
bij de Haagse Comedle en later de tv. het
roer helemaal om. Zij bleek over meer gaven
de beschikking te hebben, oa. tekenen en
schilderen, betgeen nanw samen schijnt te
hangen met haar moederschap, al was het
alleen maar omdat zij daardoor minder be
schikbaar was voor het toneeL
Sindsdien zijn vele schilderijen, aquarellen en
pentekeningen ontstaan, die zij al eens expo
seerde bij Herman's „Harlekijn,, in West
broek. Van zaterdag 16 nov. tot donderdag
5 dec. komt zij ermee terug in de Haagse
galerie Pulchri Studio.
Haar bewonderaar Albert in 't Veld schetst
ter gelegenheid hiervan een kort en boeiend
portret van Ellen, dat Pulchri Studio als een
fraai drukwerkje heeft laten verschijnen. Al-
bert schrijft, dat iedereen weet hoe moeilijk
het is een droom te vertellen. De schilderes
Ellen van Hemert heeft veel van deze moei
lijkheden overwonnen. Ze is niet alleen een
boeiende vertelster met een eigen stijl, maar
ze kan haar beelden visueel vertalen in een
taal van alledag. Haar wereld ziet men opgete
kend in de vele kinderkopjes, die ze heel
trefzeker heeft geschilderd. Het lijken soms
op wonderkinderen. Zij schilderde ze zoals zij
ze zag, de kinderen van haar en Coen Flink.
Toen ze in 1958 in Den Haag Coen Flink
trouwde, was Ellen 19 jaar jong. Ze had Coen
leren kennen bij de Haagse Comedie. Hun
huwelijk kan in vele opzichten creatief te
noemen zijn. Ellen staat heel dicht naast haar
man en op achtergrond stimuleert zij hem in
zijn creatieve gave. Het gezin is Coen heilig
bekend is zijn uitspraak: „Een gezin is een
gezin, dat hoort bij elkaar". Ze leven er ook
naar. Zij reisden veel, namen dan schoolboek
jes mee en onderwezen zelf hun kinderen. Het
vele reizen heeft het kleurenpalet van Ellen
verdiept en helderder gemaakt Haar werk
werd voller, als het ware meer grijpbaar.
Begin *70 vestigt de fam. Flink zich in Fran
krijk, van waaruit Coen regelmatig naar ons
land komt voor zijn toneel- en tv-werk, zoals
in „De kleine waarheid". Ellen schildert de
dingen zoals zij die ziet Dit heeft Jules Croi-
set ook erg goed gevoeld, toen hij in haar
werk de warmte en de liefde ontdekte die
Vincent van Gogh in zijn doeken legde. Zij
schildert droom voorstellingen, maar in haar
werk spreekt ook de vrouw, die het onbevan
gene van een kind begrepen heeft
Ellen de moederlijke schilderes
Herman van Veen ln de rol van ijscoman
krijgen we komend voorjaar op het scherm
In een 4-delige school-tv-serie, getiteld „Ee
nentwintig van een kwartje" en geschreven
door Herman en zijn vrouw Marions Fluits-
ma. Het aandeel van Marlous aan deze serie
Is niet gering, want zij speelt er ook een rol
in en vertelt iets over de achtergronden van
deze serie in het blad „Harlekijn Nieuws"
van oktober.
Zij laat René in der Maur, die van de regie
heeft vertellen over de „belazerde image van
de schooltelevisie". René noemt het bijna
synoniem voor saaiheid. Vroeger hadden de
school-tv-programma's bijna een documentair
karakter. Er verscheen een keurige onderwij
zer in beeld en die hield dan een betoog,
omlijst door een aantal visuele zaken. Dat
werkt niet Dat gaat langs de kinderen heen.
Je kunt de kinderen via school-tv creatief of
bewust maken. Met dat laatste moet je dan
wel weer voorzichtig zijn. Het mag niet leiden
tot een ontevreden zijn met Na schooltijd
komen kinderen immers ook weer thuis, dus
in die maatschappij. René vindt Herman erg
geschikt om met kinderen te werken, omdat
die zichzelf niet altijd volwassen opstelt, niet
dicht geslagen is, niet vastgepind. Hij staat
voor wat-ie doet Dat pikken kinderen altijd
op. Die openheid moeten ze houden. Vandaar
dat hij toe wil naar een dramatische vorm,
een verhaal zodat ze zich kunnen herkennen.
In deze woorden spreekt René klare taal,
maar even verderop zegt hij ook: „Toch zullen
we de mogelijkheden van het medium opti
maal moeten gebruiken, uitkijken voor hobby
isme".
Dit laatste riekt bedenkelijk veel naar het
intrappen van de open deur, die toegang geeft
tot de kretologie, welke eerder in Hilversum
en wijde omgeving werd vernomen. Staat
Marlous daar achter, ook al omdat zij mede
verantwoordelijk is voor de dramatische
Marlous de moeder van Hansje
vormgeving van deze nieuwe school-tv-serie?
Marlous: „Ik heb zijn woorden weergegeven
zoals hij zich uitdrukt. Wij beschouwen hem
als een pionier, een man vol initiatieven, die
uit het onderwijs voortkomt en veel ervaring
heeft in de omgang met kinderen. Vanwege
zijn dramatische inbreng hebben wij hem
graag in dit werk betrokken. Hij.loopt met
een hoofd vol smeuige projecten, waarin het
kind een hoofdrol speelt en waarin het kind
zichzelf herkent"
Dat moet er in deze serie uitkomen. Elke
aflevering van twintig minuten bevat een
afgerond verhaal, dat zowel afzonderlijk als
op reeks bekeken kan worden. Hoofdpersoon
is telkens Hansje (een rol van Joris Franszen),
die door Marlous wordt omschreven als „een
lief jong met pep". We krijgen Hansje te zien
in telkens een andere omgeving, in een sane
ringswij k, in een nieuwbouwwflat, op school,
op een boerderij. In elke aflevering beleeft
Hansje een nieuw avontuur, maar zien we ook
zijn reacties op zijn omgeving. Hierin vooral
zullen de kijkende kinderen zichzelf kunnen
herkennen. In elke aflevering komt Herman
als ijscoman opdraven om de zaken wat te
relativeren en verder zien we Marlous als de
moeder van Hansje, Fred Florusse als de
vader, Liselore als boerin, Paul van Vliet als
boerenknecht en nog enkele anderen.
Marlous: „Sommige scènes zijn surrealistisch
gedaan, bijv. wanneer ijscoman Herman een
lied zingt en de hele flat leegloopt van mensen
die beginnen mee te zingen. Zo vergroten we
de werkelijkheid en krijgen we de dingen te
zien zoals kinderen ze kunnen ondergaan".
Impressario Harrie Thomas blijft op vele
fronten actief. Ging onlangs zijn Limburgse
Schlagerfestival op AVRO-tv de mist in,
omdat de zaal te vol en het jeugdig bezoek
te joelerig was, hij organiseert nu een tweede
evenement van een dergelijk kaliber.
Maar eerst wou hij nog even het proces
winnen, dat hij had aangespannen tegen het
Franse idool Patrick Juvet, die bij een eerdere
gelegenheid zich verplicht had te komen,
maar zonder reden verstek liet gaan. De
Franse rechter veroordeelde Patrick ook in
hoger beroep tot een dwangsom van 100.000
gulden. Dat liep Patrick blijkbaar wat teveel
in de papieren, reden waarom hij zich in
verbinding heeft gesteld met Harrie Thomas.
Patrick deed een compromisvoorstel: Hij be
taalt liever niet of een zo klein mogelijk
bedrag, maar in elk geval wil hij op het
festival komen zingen. Dat dit een festival van
Duitse Schlagers zal zijn, is geen bezwaar,
want Patrick spreekt en zingt ook een beetje
Duits.
Dat festival zal op 22 en 23 november worden
gehouden in de Rodahal te Kerkrade, waar
per avond 2500 bezoekers in kunnen.
Harrie Thomas: „Na afloop van het mislukte
festival, waar 36 Duitse artiesten optraden,
moest worden vastgesteld wie hiervoor ver
antwoordelijk was. Een tv-uitrending van het
optreden heeftvoor de artiesten zin, omdat zij
voor een lagere gage werken als daar de
reclame door middel van de tv tegenover
staat AVRO en NOS beriepen zich voor het
niet-uitrenden op het ontbreken van beveili
ging ter plaatse. Aansprakelijk was eigenlijk
het organiserende Comité Zomerfeesten Geul-
Ie. Daarover is uitgebreid juridisch touw ge
trokken. En daar is men ook nog steeds niet
uit Er worden bewijzen gezocht. De politie
heeft de rust in de zaal hersteld, de NOS had.
kunnen werken, maar de NOS-mensen had
den toen de halen nog in de benen. Harrie
geeft intussen de moed niet op om verhaal
te alen daar waar verhaal te halen is.
Hij zit met zijn gedachten intussen bij het
naderende festival met daarop namen als
Adam und Eva, Cindy und Bert, Rex Gildo,
Renate und Werner Leismann, Peter Maffay,
Imca Marina, Jürgen Marcus, Nina und Mike,
Rob de Nijs, Phil und John, Tina York,
Heintje Simons en als het even meezit natuur
lijk ook Patrick Juvet
Harrie Thomas
proces winnen
eerst nog even een
NOS
10.45 Schooltv
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Arpad de zigeuner
19.25 Het zal je kind maar we
20.00 Journaal
20.21 Ons kent ons
21.20 De liefdes van Napoleon
22.15 Aktua-tv
22.50 Journaal
NOS
18.15 Huisartsen Teleac (les 2)
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor een briefkaart op de
eerste rang
20.00 Journaal
20.21 Danny Kaye in "Inspec
teur-generaal", speelfilm
(1)
21.00 't Is tocb zeker allemaal
prima geregeld
121.10 Inspecteur-generaal (2)
122.10 Rooilijn
22.35 Stichting Symbiose
22.39 Journaal
18.05 Fuchs Fuc
rie. 18.40 Aktuali
Fuchs Co.
Intermez:
bericht. 20.15 F
achtergronden,
gramma. 21.45
der Welt
serie. 22.30 J
18.20 Tekenfilm. 18.55 Mainzelfbann.'
chen. 19.00 Journaal. 19.30 Bctrifft:
Fernsehen, reportage. 20.15 Aus For-
schung und Technik, reportace.
21.00 Journaal. 21.15 Paul.
schiedenis van een verstotene
22.30 Jol
18.00 Kiri de clown. 18.05 De familie
Partridge, tv-scrie. 18.30 Tekenfilm.
18.40 Verkeersveiligheid. 18.45 Na-
|Mb|M|| (10). 19.15 Sport]
irkundi
19.38 Mededelingen en weerbericht
19.45 Journaal. 20.15 De dag en 1
uur. oorlogsfilm. 21.45 Kortw.
21.50 ll.ll.ll.-aktie. 21.55 Boek.
nieuws. 22.30-22.50 Journaal n
o.a. Wetstraat.
NEDERLAND I
NOS
10.45 Scbooltv
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Emil
19.30 Tweekamp
20.00 Journaal
20.21 Kamer 17
21.15 NCRV-springtrofee 1911-15
22.05 Hier en Nu
22.40 Verleih uns Frieden Géha-
diglich, concert
22.55 Den Haag vandaag
23.10 Journaal
NOS
18.45 Paulus de boskabouter
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
19.15 Van Oekel's discohoek
20.00 Journaal
20.21 Berichten uit de
ving
20.35 All in the family
21.00 De Algerijnse onafhanke
lijkheidsoorlog (2)
EO
22.00 De wind blaast waarheen
hij wil "Op weg naar
mars"
23.00 Nader bekeken
23.15 Journaal
18.05 Thibaud. d
rie. 18.40 Aktualite
Bradley in geheime
rie. 20.00 Journaal en weerbericht
20.15 Ein Platz für Tiere, tv-serie.
21.00 Schneeglöckchen blühn in Sep-
Das Blaue Palais.
naai. 21.15 Aktuali
irtschaft, tv-serie. 18.
19.00 Journaal. 19.
film. 21.00 Joi
eiten. 22.00 Film-
18.00 Kiri de clown. 18.05 Toomai en
de olifant, jeugdserie. 18.30 Tiener
klanken. 19.10 Gastprogramma. 19.40
Mededelingen. 19.45 Journaal-, 20.15
Centraal Station, tv-serie. 21.05 De
ongehuwde, sociale dokumentaire.
21.50 Kortweg. 21.55 Festival van
Vlaanderen 1974. 22.25-22.45 Jour
naal met o.a. Wetstraat.
HILVERSUM I
Politieke Partijen: 18.19 D.S/70. TRO-
S: 18.30 Nieuws. 18.41 (S) A la carte;
operamuziek. EO. 20.00 E.O.-mede-
delingen en muziek. 20.05 De grote
opdracht: zendingsrubriek. 20.15 (S)
Laat 's Heeren lof. psalmen.
20.30 (S) Interregio. 21.00 EO-Metter-
daad. 21.07 (S) Wegwijs: Een pro
gramma over levensvragen. Chris
tian Science: 21.30 Kinderen helpen
bidden. NOS: 21.45 Radiorama: De
filmkeuring; klankbeeld. 22.25 Uit-
Bond zonder Naam.
NCRV: 22.40 (S)
tijdschriften. 19.20 (S) Wij hebben
een woord voor de wereld: gewijde
muziek. 19.45 Bijbelstudie. NCRV:
20.00 Nieuws. 20.05 Overdenking.
20.12 (S) NCRV-50 rechtstreekse uit
zending van het jubileumconcert in
de Doelen te Rotterdam. In de pauze
(plm. 21.15); Gesprekken in de kof
fiekamer. 22.25 (S) Literama; kritiek
23.15 (S) Franse muziek uit de 13e
NOs':' 22.30 Ni.
Hier en Nu. NOS: 22.50 (S) Hobby-
scoop: een populair programma over
electronica. 23.20 (S) N.O.S.-Jazz:
Jazz in Aktie. 23.55-24.00 Nieuws.
18.00 Nieuws. EO: 18.11 Klankbord.
18.30 (S) Jeugdtoer P. P.: 19.00 Uit
zending van D'66. EO: 19.10 Lectuur
op tafel: informatie over boeken en
NOS: 18.02 Joost mag niet eten.
AVRO: 19.02 Drie loopt achter.
VPRO: 20.00 VPRO-maandag: nieu
we platen op het terrein van pop.
20.02 (S)Tilt
aktie;
ograr
21.02 Jazz in Nederland. 22.02 <S) Rik
I. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02
"Donkers. AVRO: 1.02 Conti
nu ae nacht door. (2.02 4.02 en 5 57
'Radiojournaal.) VARA: 6.02—7.00
Alfred Lagarde.
(S) Jai
Na het beëindigen van het con
tract met de filmproducent, die
hem groot maakte, de oude Sa
muel Goldwyn, stapte Danny
Kaye in 1949 over naar de stu
dio's van de gebroeders Warner
die als debuut-film voor htin
maatschappij een nieuwe Dan
ny Kay wilden brengen. Niet
meer de clown met de rappe
tong en de rare grimassen, die
steeds door mooie meisjes was
omgeven, maar een komiek met
meer diepte. Zo belandde Kaye
in „De inspecteur generaal" een
zeer vrije en aangepaste versie
van het toneelstuk van Gogol.
Danny is daarin 'n eenvoudige
zigeuner, die door een misver
stand door het corrupte stads
bestuur voor 'n belangrijke re
geringsofficial wordt gehouden.
„The inspector general" - van
avond op uw scherm - was Dan
ny's eerste kostuumfilm, maar
bracht niet het succes dat men
er van verwacht had. Warner
zag toen verder geen dik beleg
de boterham meer in Kaye, die
toen maar naar de Paramount-
studio's overstapte. De regie
van „The inspector general"
was in de handen van de routi
nier Henry Kosterlitz, die ln
Hollywood als Henry Koster
vooral naam maakte als de
„ontdekker" van Deanna Dur-
bin.
Ned. II, 20.20 uur.
Je kind
maar het tweetal haalt toch het
zelfde hotel. Maar deze keer
vormen de bedden een hinder-
Ned. I, 19.25 uur.
Ons kent ons
Vanavond wordt de tweede ver
sie uitgezonden van het amuse
mentsprogramma „Ons kent
ons". Spelleider Rob Out pro
beert er met de kijkers achter
te komen hoe goed de leden van
een gezin elkaar kennen. Gasten
in dit programma zijn Les
Huphries Singers en Jack Jer
sey.
Voor de tweede keer gaan Ned. 1,20.20 uur.
Frank en Betty uit „Het zal je
kind maar wezen" op huwelijks- NSpOlGOn
reis. De eerste mislukte omdat
Frank de verkeerde trein nam.
Het gaat nu wéér bijna mis.
Napoleon blijkt achteraf tóch
een kind te krijgen van de aan
vankelijk zo koele Marie Wa-
lewska uit Polen en hij laat
Joséphine aan de dijk zetten
door Fouché. Wie moet de nieu
we echtgenote worden? De kei
zer zoekt zich suf, tot hij op de
dochter van de keizer van Oos
tenrijk stuit: Marie Luisa.
Ned. L 21.20 uur.
Rooilijn
Danny Kaye in de film „De inspecteur-generaal".
In „Rooilijn" wordt aandacht
besteed aan het boek „Bajes-
maf' met foto's, prenten, schil
derijen van Siet Zuyderland en
J. Bemlef. Het boek brengt de
lezer even achter het luikje in
de celdeur, in het binnenste van
een afgegrendelde wereld.
Ned. II, 22.10 uur.
Ajax alleen
samenvatting
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum Zowel de NOS als
de BRT geven alleen een samen
vatting op de tv van de wed-
Rrijd FC Antwetp-AJflx, w», AVRO 00 N|
dagavond as. NOS-radio geeft
op Hilversum 3 wel directe flit
sen van deze wedstrijd.
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Badinerie: klassieke
muziek. (7.30 Nieuws. 7.41-7.50 Echo)
8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45
De wonderlijke letter M: een pro
gramma voor Het Hollandsche Huis
houden. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S)
Aubade: klassieke muziek. (10.30
Nieuws.) 11.30 Bejaardenprogram
ma. 11,55 Scheepspraat: informatie
12.00 (S) Van twaalf
:eprogrs
tot twee: KRO's
(12.26 Mededelingen. 12.30 Nie
12.41 Echo.) 14.00 Huisbezoek. 14.15
Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op
dinsdag: gevarieerd programma met
om 15.30 Nieuws. Overheidsvoorlich
ting: 17.00 Diverse facetten van het
eiland Aruba. KRO: 17.00 (S) De voor b
hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 dedelii
Nieui
gramma in mono en stereo. (11.00
Nieuws: 11.03-11.05 Radiojournaal.)
11.30 (S) Rondom Twaalf: een uur
allerlei voor iedereen met om 11.55
Beursberichten. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S)
Amusementsmuziek. 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Nuper
Rosarum Flores: muzikaal klank
beeld. 14.00 (S) Een meisje uit de
voorstad, hoorspel. 14.35 (S) Moder
ne kamermuziek. 15.10 (S) Strijker
sensemble: moderne muziek. 15.25
(S) Met muziek op stap. 16.00
Nieuws. 16.03 Radiojournaal. 16.05
(S) Voor de kinderen. 17.00 (S) Mo
biel: een beweeglijk programma
■eglijke mensen. 17.55 Mc-
HILVERSUM II
i. 7.11 Ochtcndgym-
iek. 7.20 (S) Dag met een gaatje,
met om 8.00 Nieuws en om 8.11
Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Uitgebreide reportage.
HILVERSUM III
VARA: 7.02 Drie op je boterham. 9.03
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek van mensen uit de sport
wereld. 12.03 (S) Drie tussen de mid
dag: VARA's visite. 14.03 Gesode-
meurders. een mieters programma.
16.03 (S) Mix.
de NOS-beslissing om de AVRO Net als destijds
te verbieden om nog verder het acht" -vlekkerig
programma van Mies Bouw
man uit te zenden als tegenhan
ger op KRO's „Bingo" kunnen
we alleen maar enthousiasme
opbrengen.
,Een van de
m start, maar
tot iets geweldigs uitgegroeid-
bleek ook nu een aanloop nodig
te zijn geweest. De tweede afle-
?Tg 2?* bijna helemaal ge" De buis staat stijf
Spreken we nog niet eens van
prof Piet Keizer, die het AVRO-
programma zijn
meur gunde...
heid-goed.
Het is immers de eerste duidelij- Er was meer variatie, grotere
ke ingreep tegen herhaaldelijk
niet opgevolgde cöordinatie-af-
spraken, die erop gericht zijn
de kijkers optimaal te laten
profiteren van het feit dat twee
oorspron
kelijke Nederlandse series de
laatste tijd. Geweldige kwanti
teit die helaas niet altijd ge
paard gaat aan kwaliteit. Re
den om extra blij te zijn met
„De wolvenman".
tv.-kanalen vrije keus uit twee
verschillende programma's
moet betekenen.
Tijdens zijn tweede huwelijksreis haalt Frank wel het
zelfde hotel als zijn vrouw, maar nu vormen de bedden
weer hindernissen.
De AVRO moet
programma ee:
dag?) avond zoeken. Want het
is o.i. ondenkbaar dat we zater
dag met de tweede tevens laat
ste aflevering van „Een mens
wil..." hebben gezien.
herkenbaarheid van de deelne
mers en vooral meer originele
inbreng door die deelnemers.
De „eenden"-pakkerij, de
„hoofd-muzikant", de tegen
werkende honden. Het waren Vakman Joes Odufré doet met de
verrukkelijke kijkonderwer- erg-bruikbare tekst iets heel
Den. bijzonders. Hij zorgt n.l. voor
een dialoog-regie die volkomen
natuurlijk klinkt, voor een spel-
regie zonder valse accenten. De
echt-menselijke problemen die
„De wolvenman" aan de orde
stelt lijken niet gespeeld, maar
beleefd. Groot compliment voor
deze regie en deze acteurs!
Vg.
Mies' Bij zulke onderwerpen komen
andere (vrij- Mies Bouwmans presentatie-
kwaliteiten bovendien veel be
ter tot hun recht dan bij louter
professionele nummers. Er zat
overigens voldoende professio
neel geweld in het programma.