Henk Vermeyden
Wat gebeurt er
met @ude
WERELDKAMPIOENEN
GOOCHELEN WORDEN
BIJ HEM IN DE STUDIO
GEBOREN...
MEEST ILLUSOIRE
TRUCAGES VOOR HEM
FLUITJE VAN EEN CENT
N.S.
LEURT
MET
TREINEN
AMSTERDAM Beneden in
het grachtpandje rekken vol-
magische artikelen, een po
diumpje in het zwart, met stok,
hoed en standaard. Boven in
het pand een ruim bureau met
een wand vol boeken en herin
neringen aan ijdele tijden. In
dit meer op een managerssuite
dan op een magisch centrum
lijkende decor is het een beetje
zoeken naar de niet grote, maar
goed in het pak passende Henk
Vermeyden, de nestor van het
internationale illustere gezel
schap van „om-de-tuin-leiders".
Wijzend naar de boeken, waar
van enkele uitgerust met slot
en grendel, zegt de 63-jarige
goochelprofessor Henk: „Goo
chelen is eigenlijk een weten
schap, maar het is een kunst
met grote K om het schijnbaar
onmogelijke mogelijk te ma-
Er is op onze planeet geen goo
chelende postbode, chirurg of
nightclubartiest te vinden die
nooit van Henk Vermeyden
heeft gehoord. Wereldkampioe
nen worden bij hem in de studio
geboren en de meest illusoire
trucages op podia zijn voor
Henk een fluitje van een cent
Wat voor de niets begrijpende
massa het wonder van de mys
terie is, is voor Henk een „ge
slaagde uiting van de kunst van
simuleren en dissimuleren.
De meest begaafde fenomenen
die handig manipuleren met de
wetenschap dat iedere mens
ontvankelijk is voor het onbe-
grepene, worden door Henk ge
schat op hun waarde in tech
niek en presentatie. Zelfs een
controversioneel iemand als Uri
Gel Ier verbleekt in de ogen van
Henk Vermeyden tot een ordi
naire kermisklantentrekker in
het bezit van een geslaagde truc.
Wetenschap
Henk Vermeyden is voorzitter
van de Nederlandse Magische
Unie en na eerst president te
zijn geweest, nu permanent se
cretaris van de Fédération In
ternationale de Société Magie.
Voeg daarbij dat deze ex-Rotter
dammer internationaal ver
maarde goochelaars begeleidt,
programma's uitdoktert en goo
chelen als een wetenschap do
ceert, dan weet u dat de kunst
van voorgespiegelde handelin
gen een open boek voor hem is.
Toch heeft deze nestor die als
kind reeds gefascineerd werd
door het variété, nooit de drang
gehad om zelf op de planken in
het voetlicht te staan.
Hij zegt op' innemende wijze:
„Ik heb nooit de glorie van een
geslaagd artiest willen voelen.
Een goochelaar is een beetje
superieur aan anderen. Bij vele
goochelaars kweekt hun kunst
een meerderwaardigheidsge
voel. Ze zijn ijdel, en waarom
ook niet? Dat facet van het vak
trok me nooit. Ik heb alleen
altijd het hoe en waarom van
het goochelen willen ontdekken.
Ik heb me erin verdiept en mijn
vak is een hobby geworden".
„Toen ik begon was er geen
goochelwereldje, er waren geen
verenigingen, er waren gewoon
wat goochelaars. Ik miste het
onderlinge contact Ik wilde dat
hebben en verzamelde mensen
om me heen. Daar is langzaam
een kennissenkring van gooche
laars uitgegroeid en nu is het zo
dat er een internationale federa
tie is. Elk land heeft wel een of
meer verenigingen die bij deze
federatie zijn aangesloten. Al
leen Nederland heeft al 22 ver
enigingen van goochelaars".
Henk Vermeyden op de praat
stoel is inderdaad de professor
die colleges geeft. Hij vervolgt:
„Goochelen is al zo oud als de
mensheid. De kunst was in de
oudheid nog de magie, later, in
de 18de eeuw stonden gooche
laars op jaarmarkten. Het was
toen nog een soort bangmakerij.
Daarna werd het pas amuse-
Fred Kaps
„Het zal ook altijd een verheven
vorm van amusement blijven",
zegt Henk Vermeyden zeer be
wust. 't Typische is dat onze
kunst altijd de aandacht blijft
houden. Dat is de kracht, een
wonder op zichzelf. De gooche
laar doet dingen die mensen
boven de pet gaan. De goede
goochelaar, met een knappe
show is een kunstenaar. Er zijn
natuurlijk ook charlatans, klun
gelaars en pseudo-telepaten die
goocheltrucs aanwenden. Velen
zijn ook bij ons geroepen, maar
weinigen uitverkoren. De goede
mensen die aanleg en talent
hebben, komen bij mij. Ik ben
de enige docent van de interna
tionale federatie. Ik begeleid de
ware talenten in hun vorm van
presentatie, hun techniek, in
hun hele act Fred Kaps deed
bij mij de eerste schreden. En
ook de huidige wereldkampioen
Richard Ross leerde bij mij het
handwerk. Ik kan u nog vele
namen noemen, maar die zeg
gen de lezers toch niets". „Als
iemand uit mijn stal optreedt,
zit er toch iemand in de zaal
met het water in de handen. Die
iemand ben ik".
Kunst
„Het goochelen heeft een enor
me vlucht genomen. Nog dage
lijks wordt er aan gewerkt om
de presentaties te verbeteren
om het onmogelijke mogelijk te
maken. Wat waren we vijftig
jaar geleden? Kermisklanten.
Als je thuis zei, ik word gooche
laar, was je een zakkenroller.
Nu is het kunst, maar nog wordt
te vaak het goochelen negatief
behandeld. Als een bankbedien
de zijn bank oplicht, staat er in
de krant: bediende goochelde
met miljoenen. Ik wil dat ie
dereen begrijpt dat goochelen 'n
echte kunst is. Een kunst, die
mensen beoefenen die'vrienden
zijn. Op de verenigingen zitten
postbodes naast doktoren. Er is
geen klasseverschil. Iedereen
heeft respect voor de kunde van
anderen. Het is zelfs zo, dat
beroepsgoochelaars de trucs
overnemen van amateurs. De
amateur heeft vaak de gelegen
heid en de tijd om iets perfects
te bereiken. De vakman ont
breekt die tijd door de vele tour
nees. Zijn er charlatans en klun
gelaars op zo'n vereniging dan
worden die niet uitgestoten. Die
lui vernietigen zich zelf.
Henk Vermeyden zegt dat wat
hij doet uniek is in de wereld.
Hij leidt vakmensen naar per
fectie. „Kijk", zegt Henk, „als
iemand bij me komt en hij heeft
talent, dan kan ik aan hem zien
of hij geschikt is voor het vin
gervlugge werk bv of het grote
werk met attributen. Ik doe al
les alleen, want je kunt natuur
lijk geen assistent nemen. Alles
wat je voelt en kent is persoon
lijk. Je bent met zo'n opleiding
intensief bezig". De goochel
kunst bestaat uit verschillende
facetten. Henk licht een tipje op
van de eeuwige sluier: „Manipu
leren, dat is de vingervlugheid,
er bestaat de general magic, dat
is het werken met attributen, als
doeken, ringen, duiven, dan is
er het illusionisme, het gebruik
maken van mensen en dieren. U
kent dat wel, een mens in een
kooi stoppen en een panter te
voorschijn laten komen. En ten
slotte is er het mentalisme: het
goochelen met de gedachten van
de toeschouwer".
Wonder
„De technieken die er zijn, heb
ben voor mij geen geheimen.
Toch geniet ik nog van een per
fect uitgevoerde act. Natuurlijk
moet ik wel alles bijhouden wat
er gebeurt in ons wereldje. Als
Henk Vermeyden, de nestor van het internationale illustere gezelschap van om-de-tuin-leiders
kenner geniet ik bijvoorbeeld
van een Richardi, die laatst op
de Vara-televisie zijn kunst
toonde. Wat die man doet is
fenomenaal, het is een samen
spel van alle facetten in de goo
chelkunst. Het moet allemaal Uri Geiler
berekend zijn. Het is net een
dans met perfect uitgevoerde
laatste woorden: „Mensen het is
een truc". Door in alle openheid,
met groot licht op je handelin
gen te werken, maak je er toch
een wonder van".
Als ik al had gedacht dat Henk
Vermeyden aan zijn intro bezig
was om u en mij deelgenoot te
maken van de geheimen der
magie, dan heb ik het mis. Henk
zegt: „Ik kan er verder niets
over zeggen. Alleen dit. Gooche
len is vaak simpeler dan men
denkt De intelligentsia is mak
kelijker te misleiden dan primi
tieven. Goo: helen voor kinderen
bijvoorbeeld is ontzettend moei
lijk. Tegenwoordig willen wij
ook uit die mysterie stappen.
Wij willen het hebben van een
vriendelijke glimlach en met de
Als we Henk Vermeyden mogen
geloven en waarom ook niet
maakt de goochelaar gebruik
van enkele factoren: zijn eigen
handigheid, zijn presentatie,
vernuftige vindingen, maar bo
venal van de zwakheden die nu
eenmaal zitten in het normale
waarnemingsvermogen van de
toeschouwer. Henk zegt: „Als ik
een paar voorwerpen in mijn
hand hou, kan ik u de keus
laten maken die ik wil. Dat is
een techniek uit het mentalisme.
David Burglas maakt hiervan
gebruik. Het heeft niets te ma
ken met speciale paranormale
begaafdheden, het is simpel een
truc. Wat dacht u van Uri Gei
ler? Hij heeft de hele wereld
verstomd doen staan.
Petje af voor de manier waarop
hij het doet. Maar ik zal u dit
zeggen. Als al die geleerden die
wetenschappelijke onderzoekin
gen verrichten ih het niets, eens
te rade zouden gaan bij gooche
laars. Dan zouden ze zo achter
de waarheid komen. Uri Geiler
maakt eenvoudig gebruik van
goocheltechnieken. Precies zoals
een David Burglas dat doet.
Zwendelaars
Henk Vermeyden zit dertig jaar
in de goochelkunst Voor hem is
het geheim van het doormidden
gezaagde weesmeisje een simpe
le technische handeling en een
knap uitgevoerde act Grote be
wondering heeft hij voor de
kunstenaars met materies, maar
voor de honderden pseudo-tele
paten, waarzeggers en zoge
naamde parapsychologen heeftj
hij geen goed woord over. Wantj
wat zegt Henk Vermeyden: „Ik
weet te veel. Daarom ben ik ergl
koel. We leven in een tijd van|
veel spanningen in deze wereld.!
In die tijden zal je altijd zien'
dat er een levendige belangstel
ling is voor alles wat maar ma
gisch en occult is. Nou. voor alj
dat occulte gedoe, weet ik nuj
eenmaal te veel. Mij hebben ze!
daar niet mee. Het zijn zwende-
Henk Vermeyden is 63 jaar. Als|
u hem zoekt, is hij verdwenen.
Niet omdat hij een truc heeft
toegepast, maar gewoon omdat
hij met frekwente regelmaat een
ticket koopt om ergens in de
wereld bij goochelaars te zijn.
„Ik ben verliefd op dit vak. Dit
is mijn leven. Als ik misschien!
niet zo goed geboerd had, was
mijn liefde toch hetzelfde geble-
LEON VANKAN
Fred Kaps maakte zijn eerste goochelschreden
bij Henk Vermeyden
Wereldkampioen Richard Ross leerde het
handwerk bij Vermeyden
David Burglas maakt eenvoudig gebruik van
goocheltechnieken
Uri Geiler verbleekt in de ogen van Vermeyden
tot een ordinaire kermisklantentrekker
UTRECHT De luxe trein-dcr-rijken van
weleer, de TEE's, diesel-elektrische trei
nen die van 1957 tot mei 1974 hebben
dienst gedaan, staan nu bij de Nederland
se Spoorwegen te koop. Drie complete
treinstellen, niet verouderd, maar o.a.
door de grote elektrificering van het baan
vak niet meer passend, wachten tegen een
tweede hands prijs op een koper. In een
advertentie in de Railway Gazette Inter
national vertellen de Spoorwegen met
trots dat de stellen 114 eerste-klas zit
plaatsen hebben, volledig air-conditioned
zijn en een complete keuken aan boord
hebben. Snelheid: 140 km per uur.
Deze luxe stellen zijn nu verleden tijd
geworden. Schande roept Rover, de stich
ting Reizigers Openbaar Vervoer. Waarom
zulke prachtige treinstellen tegen een zacht
.prijsje de deur uit doen als er nog zoveel
mogelijkheden in eigen land zijn om ze in
te zetten?
„We zouden de reizigers tussen bijvoor
beeld Almelo en Mnriènberg eens kunnen
verrassen met comfortabeler treinen dan
de luidruchtige in 1953.1954 gebouwde
„Blauwe Engels", die op dat traject nog
vele jaren dienst moeten doen.
Hoeveel forensen zouden het niet waarde
ren als ze zich nu eens werkelijk op de
stoel van hun baas kunnen neervlijen,
omdat die de TE1" treinen meer en meer
links laat liggen en gebruik maakt van een
vliegtuig of eigen Mei
•ijn
„Bejaarden, sc'.
icdei
eindt
andei
groepen die er eens één, of een paar dagen
uit willen, kunnen in deze treinen kennis
maken met de beste zijde van het open
baar vervoer. Het aardige is dat de tocht
of excursie niet beperkt hoeft te blijven
tot ons eigen land. maar volgens de beste
tradities van de Trans Europa Express tot
ver over de landsgrenzen kan worden uit
gebreid".
Tja, en daar staan dan de N.S. tegenover
een belangengroepering van reizigers. Me
ning van de N.S.: „Flauwekul. Het is een
logische zaak. We zijn op algehele elektrifi
cering van het spoorwegnet aan het over
gaan. Wat ligt meer voor de hand dan dat
we deze dieselelektrische treinstellen ver
kopen. De suggestie om ze dan maar op
kleine lijntjes als Almelo-Mariénberg of
het Betuwelijntje te laten lopen is wel
aardig, maar wat irrelevant, als men be
denkt dat dit typisch treinen voor de lange
afstand zijn.
Daar komt nog bij dat de Blauwe Engels,
die juist zo bijzonder geschikt zijn voor
deze trajecten juist een opknapbeurt on
dergaan. Het is dwaasheid om dit kostbare
materiaal af te jakkeren op deze trajecten,
waar ze niet rendabel te maken zijn".
Is er al belangstelling voor deze treinstel
lebben van enkele kanten aanbiedin-
ehad en het ziet er naar uit dat ze
Denemarken zullen gaan. De Deense
wegen hebben een net dat daar uiter-
voor geschikt is en zijn daarom
ze gegadigden Balen we goed begrij
pen dat het hier niet om museumstukken1
gaat, maar om treinstellen in de kracht van
hun leven".
Verkoopt de N.S. veel materieel?
„Alleen dan als het niet anders kan. Ali
er een mogelijkheid is om net elders in tt
zetten, wordt niet eens over verkoop ge
dacht Het zijn geen automobielen die aar
mode onderhevig zijn. Bovendien is he!
oersterk materieel, dat na een „beurtje":
weer vele jaren mee kan. Kijk maar naar;
de Blauwe Engels. Ze stammen uit 1953.1
maar zijn nog volledig inzetbaar".
Het ziet ernaar uit dat Rover haar zin niell
krijgt. Ach, je per „engel" laten vervoeren!
bewaart je toch ook voor dc bekoringen!
van de luxe, nietwaar?
GERARD CRONF I