Paus trok aan de rem aan slot bisschoppen synode Leoneff 70 jaar jong Hedendaagse muziek in creatieve impasse Open Kerk Limburg peilt situatie bisdom Roermond Kunst en Kunstenaars PAGINA LEIDSE COURANT DINSDAG 29 OKTOBER 19! Op 1 november a.s. wordt Peter Leoneff zeventig jaar. Daar zullen talloze podiumdansers en- danse ressen in binnen- en buitenland van ophoren. Even als dozijnen bij hem afgestudeerde balletpedagogen, die hem overal vandaan berichten uit Istanboel en Korea zijn geen zeldzaamheid mededeling doen van het verloop van hun carrière. We behoeven Peter Leoneff, geboren en getogen '\genaar, natuurlijk niet n>cv aan u voor te steller.. Van zijn lessen op de vier klassen jazzballet na, nog allemaal persoonlijk door hem gegeven profite ren nu al sedert 1931 ontelbare amateurs en beroepsdansers. Maar al in 1921 trad Leoneff al op in het ballet „Carnaval" van Schumann. Parijs zag hem binnen de muren van be roemde studio's en op tal van tonelen werkte hij als danser en choreograaf. Leoneff ver wisselde daamaParijs weer voor Holland, trainde de 32 dansende damesvan de Bouw meesterrevue met ijzer in zijn fluwelen handschoenen en hij was er de oorzaak van, dat ook uit deze groep een aantal ballerina's tevoorschijn kwam dat nadien met succes op bui tenlandse podia stond. „Er wordt momenteel veel te veel getheoretiseerd", glim lacht hij. Cecchetti en Legat waren goede balletmeesters, die interessante methoden schreven. Maar het podium vak let wel: vak en niet „kunst", want dat laatste be grip is voor élèves al een eer ste verkeerde stap op de weg naar academische ontworte ling leert men alleen in de keiharde praktijk en niet uit een boekje met tekeningen". Het ballet staat er in onze tijd organisatorisch en wat belang stelling van de overheid be treft, bijzonder veel beter voor dan toen Leoneff zijn pioniers werk begon. Toch stuit de Haagse balletdeskundigë nog voortdurend op falend inzicht, brokkelig beleid, verkeerde in- stantiële voorschriften en ad ministratieve eigenwaan. Zaterdagmiddag, 2 november a.s., zal er geen les zijn. Dan komt „Lee" vanaf de eerste verdieping van zijn patriciërs huis van 1600 aan de Prinse gracht naar beneden voor de receptie in de studio. Boven blijft dan de parkiet in de witte Jan Steen-kooi alleen te midden van veel empire, bie dermeier en renaissance. U kunt het huis, waar boven mu seale rust en voorname woon- cultuur in eikaars verlengde liggen, niet missen. Let maar op de gouden initialen L P in het historische hekwerk.. Leoneff: „Te veel getheoretiseer' Dansen is t vak." De Wereldmuziekdagen van Gaudeamus en de Internationale vereniging voor hedendaagse mu ziek zijn gisteren besloten met een reeks van liefst tien kleine concerten, die gedeeltelijk ge lijktijdig in vier zalen van de Rotterdamse Doe len werden gegeven. Helaas kon ik mij bij deze en de voorgaande concerten niet aan de stellige indruk onttrekken dat de hedendaagsmuziek in een lelijke creatieve impasse verkeert Uitzonder ingen daargelaten worden bepaalde procedé's en cliché's eindeloos herhaald en vervalt men van de ene geforceerdheid in de andere, alleen om maar origineel te schijnen. Voor de grootscheepse slotmanifestatie was de publieke belangstelling zo gering dat zelf een minimum aan geanimeerde stemming ontbrak. Zelfs de prijsuitreiking van het Gaudeamus-con- cours voor componisten had niets om het lijf omdat alle vier bekroonden door afwezigheid schitterden. De eerste prijs ging naar de Duitser Christian Dethleffsen, de tweede naar zijn landge noot Wilfried Michel, de derde naar de Japanner Masaru Tanaka en de vierde naar de Amerikaan Burr von No strand. Op de slotmanifestatie was het vooral de Ameri kaan Daniel Lentz die met modernistische religieu ze muziek de aandacht trok, mede dank zij een voortreffelijk vocaal dubbelkwartet dat hij uit Califomië had meegebracht en dat zowel in een rituele ommegang met Indiaanse trom en kleine handbellen als in een „Missa Umbrarum" indruk maakte, enkele kitschige bestanddelen ten spijt. Er waren verder bekende stukken te horen van Stockhausen, Kagel, Bruynèl. Ilieana Melita maak te haar inventief maar ook al bekend muziekthea ter rond de Songbooks van Cage. Fluitist Adriaan Bonsel speelde met cel en piano een eigen trio: degelijk maar weinig progressief werk. Het miste de gekunsteldheden maar ook de vondsten van de Oostduitser Chrisfield Schmidt, wiens „Musica" door de unieke basklarinettist Harry Spamaay en de pianist Polo de Haas voorbeeldig werd uitge voerd. Vondsten naast moedwillige vervreemdingseffec ten trof men ook aan in het elektrisch versterkte en vertekende strijkkwartet .Black Angels" van de Amerikaan George Crumb, waarin onder meer gedeeltelijk gevulde drinkglazen worden aange streken en te midden van bizarre klanken plotse ling „Der Tod und das Madchen" wordt geciteerd. Een zelfde uiting van onvrede was de conventio neel beginnende koraalmuziek van Klaas de Vries waarin de leden van het subliem spelende Neder lands Saxofoonkwartet beurtelings moeten op staan en een van hen zelfs knielend moet spelen en languit op de grond moet vallen. Zo'n stukje kinderachtig muziektheater is typerend voor veel van de jongste muziek. Helaas. J. KASANDER "En de vrouw die kiest een heer" het cabaret van Natascha geeft op zaterdag 9 november een voorstelling in de Kleine Schouwburg te Rijswijk. Romantische schilderijen en doe ken uit de Larense school wor den tentoongesteld van 9 t/m 30 november bij de decorateurs Mesker, Scheveningseweg 14 te Den Haag. In de Haagse Kunstkring hebben Wil Bouthoorn en Peter Gente naar een tentoonstelling van 29 oktober t/m 9 november. De uitnodiging vermeldt dat zij „zeer beroemd in binnen- en buitenland" zijn. Mzioerl, een Georgisch muziek- ensemble, bestaande uit 20 meisjes van 8 tot 14 jaar, zal onder auspiciën van de Vereni ging Nederland-U. S. S. R. in de eerste weken van november een tournee door ons land ma ken. In het Haagse Congresge bouw wordt opgetreden op zon dag 3 november. Het Russisch Poppentheater Obraztsov dat enkele jaren ge leden met zoveel succes optrad in ons land, geeft op woensdag 6 en donderdag 7 november enkele voorstellingen in Het Ne derlandse Congresgebouw te Den Haag. In het Panderkunstcentrum zijn schilderijen van Pat Andrea te zien van 31 oktober t/m 23 no vember. Het betreft zijn werken uit de jaren 1970 - '74. PAULUS DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL L-9: ..Uuuuuuuh, wat een snertwerk". kreun- riep: AIles is veiug» „Daar gaat ie dan. plat", grinnikte Eucaiypta. ..Loeder". sisU de Eucaiypta, terwijl ze de kruiwagen tot hoepsa". riep de heks en kiepte e kruiwa- Krakras binnenssnavels. ..Had je het tege botten kraken er gen om De stenen bolderden op de grond mij?" vroeg de heks. „O nee", zei Krakras zelfs bijna op de tenen van Krakras, die „tegen die steen natuurlijk, die me bijm SUSKE EN WISKE DE POEZELIGE POES LUCKY LUKE - ..DE BLAUWVOETEN KERK EN WERELD Paus Paulus heeft aan het eind van de Vatikaanse bis schoppensynode duidelijk aan de rem getrokken. Hij heeft een duidelijk „nee" laten ho ren op alles wat neigt naar de zogenaamde plaatselijke kerk met een te grote identiteit, zo schrijft onze Romeinse corres pondent. In zijn afscheidsrede sprak de paus weliswaar zeer waarderend over de synode en de gevoerde discussies, maar hij waarschuwde voor een ge forceerde ontwikkeling. Vooral het vele dat in de werk groepen gezegd is zal volgens Paus Paulus nader bestudeerd en uitgediept moeten worden. Hij zei met grote belangstel ling geluisterd te hebben naar de acceptabele wensen van veel, vooral Afrikaanse, bis schoppen voor een grotere ei gen identiteit van hun kerk provincies. „Maar dat streven mag nooit leiden tot vertroebeling van de eenheid met Rome en de op volger van Petrus", aldus de paus, die zijn eigen positie en autoriteit benadrukte, maar: „Er is geen sprake van een discussie over machtsuitoefe ning ieder vervult zijn eigen rol". De Paus acht het zonder meer een gevaar om van ver schillende theologieën te spre ken. De inhoud van het geloof is katholiek of hij is het niet Hij laat duidelijk geen mid denweg open. Ook het door nagenoeg alle Latijnsamerikaanse bisschop pen opgevoerde punt van de samenhang tussen evangelisa tie en de bevrijding van de mens, ook in maatschappelijk economisch en dus materieel opzicht, wilde de paus niet zonder meer onderstrepen: De menselijke bevrijding vormt onderdeel van de evangelisa- tieboodschap, maar de bevrij ding van de mens mag niet als tijdelijk streven verheven wor den boven de totale boodschap van het evangelie die over tijd en generaties heenreikt De zo genaamde kerkelijke basis groepen zijn volgens paus Paulus een hoopvol teken, mits ze zich door de Heilige Geest laten inspireren. Ondanks het ontbreken van een echt slotdocument meende hij dat de synode erg goed werk heeft geleverd en hij was ingenomen met het uitgangs punt van de synode dat de Heilige Geest de inspiratie bij het evangelisatiewerk is. De paus zei dat de synode zelf bruikbaar antwoordmateriaal heeft aangedragen op de vele vragen die ze stelde. Dat veel zaken nader bestudeerd zullen moeten worden, acht hij juist „omdat het onze taak is te waken over de zuiverheid van de leer. Wij kunnen niet toe staan dat verkeerde wegen worden ingeslagen". De paus richtte zich in zijn afscheidsrede tot de synodeva ders over de bisschoppen heen tot hun directe helpers, name lijk de priesters en religieuzen alsmede tot enkele groeperin gen gelovigen die zich bijzon der bij evangelisatiewerk ver- dienstelijk kunnen maken: de ouders, de vrouw in de kerk, de jongeren en de intellectue len. Paus Paulus heeft intussenlïet nieuwe synode-secretariaat ge completeerd tot vijftien man door als de drie laatsten te benoemen: kardinaal Seper, mgr. Bartoletti en mgr. Dou- mith, de laatste namens de oosterse kerken. D t secreta riaat zal de volgende in 1977 te houden, synode gaan voor bereiden en tevens de verga derprocedure voor die synode gaan wijzigen en verbeteren. Onder het motto "zorgen in Limburg" .organiseert de werkgroep "Open Kerk" van Limburg samen met de solida- riteitsgroep van priesters in het diocees op zaterdag 23 no vember in Roermond een pro vinciale ontmoetingsdag. De ze dag heeft ten doel de situa tie van het kerkelijke leven vooral aan de basis te peilen, zoals die zich ontwikkeld heeft na de benoeming van de nieuwe bisschop, mrg. dr. J. Gijsen en de bestaande ont moediging te doorbreken. Om tot een goed inzicht te komen in het reilen en zeilen van de zielszorg heeft "Open Kerk" Limburg zich gericht tot de solidariteitspriesters en via de secretarissen van de dekenaten ook tot de talrij ke gespreks- en werkgroepen in de dekenaten en parochies. "Open Kerk" heeft het bisdom in dit initiatief nog niet ge kend, al is het wel de bedoe ling. dat "Open Kerk" voor de ontmoetingsdag van 23 novem ber een volledige documenta- tie van het verkregen mate riaal aan het bisdom toe zal zenden. Behalve aan de situatie aan de basis wil de ontmoetingsdag op 23 november ook aandacht schenken aan de gebeurtenis sen rond de Heerlense Hoge school voor Theologie en Pas toraat. Wetenschappelijke me dewerking aan de ontmoe tingsdag geven H. Manders, pastoraal theoloog van de H.T.P. in Heerlen, en fr. An- driessen, pastoraal-psycholoog aan de universiteit van Nijme gen. Ter voorbereiding heeft "Open Kerk" behalve aan de eigen sympathisanten en aan de soli- dariteitsgroep van priesters (ongeveer 350 priesters) ook aan de talrijke gesreks- en werkgroepen enkele vragen voorgelegd. Op basis van het kerkideaal gemeenschap, communicatie, dienstbaarheid enz. wordt bijvoorbeeld ge vraagd of men zich daarin kan herkennen in de reële situatie en hoe de praktische ervarin gen zijn. nan het documentatiemate riaal is ook een rapport toege voegd, dat leden van de solida- riteitsgroep van priesters heb ben opgesteld. Dit rapport constateert ontmoediging en gewetensconflicten, maar te vens een groeiend besef, dat de kerk bestaat uit levende een plaatselijke groep van christenen. Het rapport constateert ook dat de polari satie aan de top is verplaatst naar de basis en stelt onder meer de vraag: hoe kan ik voorkomen, dat de plaatselijke kerk ook de doodlopende straat inslaat, die door i rechtse minderheid wordt a gewezen, gesteund door het bisdom. De werkgroep "Open Kerk" in Limburg verwacht, dat de ont moetingsdag van 23 november niet voldoende zal zijn om tot voldoende inzicht in de situa tie te komen. De werkgroep denkt dan ook nu reeds aan een tweede ontmoetingsdag in het voorjaar van 1975. Korte metten. Op 2 en 3 november zal in Brussel het eerste internatio nale anti-abortuscongres wor den gehouden. Het wordt georganiseerd door de Belgi sche anti-abortusliga „Pro Vi ta". Verwacht wordt dat vijf honderd gedelegeerden uit acht Europese landen, de Ver enigde Staten en Guatemala het congres zullen bijwonen. Als lid van de Nederlandse delegatie wordt onder ande ren vermeld de bisschop van Roermond, mgr. J. Gijsen. De mogelijkheid dat Rome zal instemmen met gehuwde priesters wordt niet langer vol ledig uitgesloten geacht. De theoloog Battista Mondin alt hans zegt in de Osservatore Romano, dat het gehuwde priesterschap nu een nog onuitvoerbare hypothese is, maar dat het in de verre toe komst wel mogelijk zal zijn, namelijk wanneer de priester roepingen extreem zeldzaam worden. Hoewel het nog niet zover is zijn er wel aanwijzin gen. Binnen afzienbare tijd zullen er vele parochies zonder priester zijn. Negen oelema's (islamitische rechts- en godsdienstgeleer- den) uit Saoedi-Arabië, die een informatieve reis door Europa maken zijn door de paus ontvangen. Deze sprak daarbij de hoop uit, dat de dialoog, die tussen de kath olieke kerk en de islam op' gang ls gekomen zou leiden' tot samenwerking voor de vrede en de gerechtigheid in de wereld. De islamitische ge leerden hebben ook nog ge sprekken gevoerd met het Va ticaans secretariaat voor de niet-christelijke godsdiensten en met de pauselijke commis sie voor gerechtigheid en vre de. De kritische gemeente City- groep-Groningen is opgehe-' ven. In de informatiebrief voor kritische groepen en ge meenten schrijft Cox Ooste- rom dit toe aan wat hij „demo crat! sme" noemt: een idee dat' ieder zowat over alles moet kunnen meebeslissen, alsmede de afhankelijkheid van beslui ten van toevallig aanwezigen op vergaderingen. Het praten was de dood voor het doen. De sfeer werd gespannen en de betrokkenheid nam af. „Het is mijns inziens voornamelijk het doodmakende proces van de tot evangelie verheven onze kerheidscultuur en die van het democratisme dat ons de nek omdraaide."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 10