Sonja zette Jasperien niet voor niks naast „WAAROM BESTAAN ER EIGENLIJK GEEN VROUWELIJKE TELEVISIERECENSENTEN?" Na Mies too Sonja Barend de twee de vrouw rijn die mede het gezicht van de AVRO bepaalt Bij daglicht al sou Sonja niet te versmaden zijn en nu doet de AVRO daar nog een schepje bovenop door „Sonja 's Avonds" te presenteren. De gevol gen bleven niet uit Pierre Kartner raakte bedolven onder de brieven, waaronder enkele aanmaningen van de belasting. Jasperien de Jong bracht haar zoon nog eens ten over vloede onder het oog, dat hij haar nooit ofte nimmer dankbaar hoeft te zijn. En Peter van Straaten nam er nog een borrel op, welgeteld zijn Sonja: „Ik vind het onzin om 'n vergelijking te trekken tussen Mies en mij. Het enige wat we gemeen hebben is dat we voor dezelfde omroep werken, waarvoor we allebei een ander partje verzorgen. Elke vergelijking gaat mank, zou alleen logisch zijn als ik ook een groot amusementsprogramma zou doen. Dat is voorbehouden aan Mies en aan Willem natuurlijk. Mij kun je daar niet naast zetten. Ik maak een praatprogramma, dat amusant, maar vooral informatief moet zijn. En als de AVRO in mij een stuk gezichtsbepaling ziet en daarmee adverteert, dan moet ik het toch op mijn eentje waar maken, eerste vrouw of tweede vrouw". Het praten met drie mensen tegelijk in een programma is Sonja niet gemakkelijk geval len, hoezeer ze ook zelf niet ontevreden is met het resultaat. Samen met kenners van het medium heeft zij na de opnamen de ampex- band bekeken. Bij de AVRO laten ze je niet zwemmen. Men heeft haar de ogen geopend voor zwakke momenten. Waar had zij de draad weer in handen moeten nemen, waar had zij die moeten laten vieren? Bij haar vorigeAVRO-programma al, persoon lijk getinte interviews in „Leven in beeld", kwam aan het electronisch licht, dat zij zozeer weg kan zijn van een bepaalde persoonlijk heid, dat zij als presentatrice wegraakt, ner gens meer is, een overdonderde buitenstaan der. Een mooie trek in elk mens, maar het treft natuurlijk slecht als het je overkomt, terwijl je een programma staat te presenteren. Sonja wil dat overdonderd-zijn niet kwijt. Het hoort bij haar wezen, het heeft iets te maken met haar ongeremde geboeid-zijn door men sen. Maar zij is nog steeds bezig de kennis te vergaren, het geheim van het vak, dat haar in staat zal stellen om ter been te blijven. Dit geheim heet timing, op het juiste moment over een andere boeg naar een ander aspect, met diezelfde mens in het middelpunt, maar zelf als de Grote Beweegster van het gebeu ren. Met het „Leven in beeld" had zij telkens nog met één mens te maken, man of vrouw. In „Sonja 's Avonds" moet zij er drie tegelijk in de hand houden, mannen en vrouwen dooreen, net hoe zij kiest Dit ontwikkelde zich afgelopen zondag tot een drietrapsraket: een sputterende Pierre, die de belasting ver vloekte en zijn ouders eeuwig dankbaar zal blijven, een Jasperien die hemelsbreed van opvatting verschilde, en een Peter, die er het fluorescerende licht van zijn milde ironie overheen wierp. Het verliep precies volgens de bedoelingen van Sonja. Waarom zou zij Prediker Vader Abraham. Sonja: „Van' een bepaalde persoonlijkheid, kan ik soms he lemaal weg zijn". Pierre prikkelen als Jasperien dat ongevraagd al deed? Sonja wil graag een aanzet geven tot het programma, de geinterviewden moeten het zelf gaan maken. In de gracht Sonja: „Het is de bedoeling van dit program ma, dat het een gesprek wordt Je zal mij niet horen zeggen, dat het precies overeen kwam met de mooie voorstelling, die je er vooraf zelf van hebt, maar als je leest wat sommige recensenten er over schreven, dan zou je die kranten zo in de gracht gooien. Ik weet wel, in dit vak moet je een beetje eelt op je ziel hebben, en in onze kringen wordt gezegd: trek je er niets van aan, maar je leest het toch, en dan stuit je op de meest onzinnige tegen spraak. Het mooiste vond ik de krant, waarin een recensent schreef, dat ik niet de juiste aanpak had en dat dit programma daarom wel niet bij de kijker zou zijn overgekomen, met vlak daaronder het bericht van hun correspondent uit het zuiden des lands, die meldde dat Pierre na de tv-uitzending over stelpt werd met reacties. Voor mij is de recensie in een krant niet meer dan de visie van één man. Maar je kan er wel mooi mee de boot in. Laatst sprak een mevrouw in een winkel mij aan: „Jammer voor u, dat u gisteravond niet zo'n best programma had". Ik vroeg haar of zij het had gezien. Toen zei zij: „Nee, daar had ik geen tijd voor, maar dat stond vanmorgen in de krant". In haar „Sonja 's Avonds" staat Sonja nog geen uur per maand op het scherm, maar aan de voorbereiding heeft zij wekenlang een dagtaak. Zij volgt vooraf haar keuze-personen in hun dagelijkse doen. Daarom bezocht zij ook de Vader Abraham-show en stelde vast, dat Vader Abraham voor zijn volgelingen dezelfde functie vervult als Joh. Maasbach voor de zijnen. Een Abraham-show is een heilig gebeuren, een ritueel Een woord van Pierre en de hele zaal barst in zingen uit, zooverweldigend, dat Pierre zelf niet meer te horen is. Maar het deinen duurt voort Sonja wist ook, dat Pierre de eigenschappen van een prediker heeft Zij vroeg hem niet voor niets of hij vroeger priester heeft willen worden. Zij wist dus dat Pierre zo nu en dan afgeremd zou moeten worden, maar stelde tot haar grote vreugde vast, dat Jasperien intuïtief de aanzwellende woordenstroom manmoedig te gemoet roeide. Allemaal onvoorziene dingen, maar dingen die je verwachten kunt, omdat ze in het programma zitten ingebouwd. Pittige Jasperien zat niet voor niks naast de dwepen de Pierre. Dat was niet toevallig. Sonja ging er van uit, dat die opstelling garant zou zijn voor enig vuurwerk. Deswege nam zij geen Idraaiboek op haar schoot, maar slechts een simpel bruin kartonnetje met daarop wat trefwoorden van onderwerpen, die zij aan wilde roeren. Daarop kwam niet eens het woord „ouders" voor en toch leidde het ge sprek tot een vinnige vraagstelling over de al of niet noodzaak om je ouders dankbaar te zijn voor het leven. „Ze hebben toen heus niet aan je gedacht hoor", vond Jasperien. Bij deze schermutseling juichte Sonja inwendig. Leve de improvisatie, leve de begeestering, heerlijk buiten het boekje, een echt stukje leven, spontane televisie. Sonja: „Wat schreef een krant de andere dag? Het programma verliep zo levenloos, dat je aan de beelden zelfs kon afleiden, welke notities er waren geplaatst in de marge van het draaiboek. En dat is dan de krant, die altijd weer een grote bewondering aan de dag legt voor presentatoren, die op het scherm verschijnen met grote vellen draaiboek, bij eengehouden door imposante boekhoudklem- men". Toch vreemd Sonja meent het allemaal zo kwaad niet, maar zij moet het wel even verwerken. Haar eelten hart is niet van steen. Toch welt bij haar de* vraag op: waarom zijn er eigenlijk geen vrou-, welijke recensenten? Dit werk schijnt uitslui tend door mannen te worden gedaan. En dat is inderdaad op zijn minst vreemd. Misschien ware voor haar een dergelijke func tie in de verre toekomst te overwegen als zij, zoals zij dat zelf zegt, eerlang „een rimpelige kop", krijgt Voorlopig boeit het tv-vak haar teveel dan dat zij er nu al uit zou willen stappen. Het boeit haar omdat mensen haar blijvend boeien, omdat vrijwel alle mensen iets hebben waarvan zij zegt: dat is nou voor een ander ook interessant om eens naar te kijken en te luisteren. Zal ooit het scherm voor haar gedaan zijn, dan kan zij terugdui ken in haar oude beroep: gediplomeerd be roepskeuze-adviseuse. Als zodanig kwam zij destijds in het Gooi te werken en bemiddelde zij bij de aanstelling van personeel voor de toenmalige NTS. Haar dagtaak bestond toen uit interviews. Eenmaal binnen de poorten van studio Santbergen, waar de NOS zijn regisseurs opleidt, raakte zij gecharmeerd van de tv. Via een cursus dook zij in VARA-dienst, maakte er heel wat programma's en vertrok naar Israël om ook daar haar tv-geluk te beproeven. In dat warme,.hete land. waar de zon dagelijks bij bakken binnenviel als zij 's morgens het raam opende, verlangde zij zo zeer naar mist en motregen, dat zij ijlins naar Amsterdam terugkeerde. Tot drie jaar gele den de AVRO haar riep voor „Ster-allures" samen met Guus Oster, het begin van een leerzaam proces in de benadering van men sen, die de wereld het geheim van hun eigen leven hadden te melden. Sonja: „Dat je dat durft, zo met je kop op het scherm", zeggen de mensen tegen mij. Ik ben niet bang voor populariteit Dat hoort er bij. Ik ben het wel voor mensen.die altijd uitgerekend over je werk met je willen praten. De mensen bij mij in de buurt in Amsterdam kennen mij wel. Die kijken niet vreemd op als ik in een slordige spijkerbroek boodschap pen doe. Maar ik durf vrijwel niet in mijn eentje naar de Bijenkorf te gaan. En ook kom ik tegenwoordig minder graag op feestjes dan vroeger. Heel vroeger vond ik het iets kwa lijks om met jezelf te koop te lopen. In het tv-vak ontkom je daar niet aan. Het hoort erbij en je accepteert het, ofschoon ik soms veel liever incognito met mijn hondje langs de Amsterdamse grachten loop of thuis in een besloten sfeer de plantjes water geef. En toch zijn er nog mensen, die zich tegenover je stellen met de vraag: „Moet jij weer zo no dig"? Dat vind ik 'n onzindelijke vraag, die- vaak aan tv-mensen wordt gesteld en bijv. nooit aan acteurs, ofschoon die toch ook in het publiek werken. Toch blijf ik heilig gelo ven in mensen en in wat mensen elkaar hebben te zeggen. Daarom doe ik mijn werk met een ongelooflijk plezier. Daar besteed ik dan ook veel tijd en denkwerk aan". Veel denkwerk en dan moet je er toch maar opkomen om Jasperien naast Pierre te zetten, een bijbelse figuur naast een cabaretière, een prediker naast een progressieve vrouw. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 14