Ixpositie drie jonge figuratieven bij Ars EIDSE POPPENSPELER DEBUUT BIJ EO !J Jeugdtoneel in 'Nabij Veel variatie Van der Vlist Waar naar toe? Figaro's Bruiloft in Rijnlands Lyceym (iTERDAG 19 OKTOBER 1974 LEIDSE COURANT irjJDEN De drie jonge kunstenaars, die eze maand hun werk in de tentoonstellings- verl ial van Ars Aemula Naturae aan de Pie- iom trskerkgracht exposeren, hebben bij alle erschillen dit gemeen: dat zij volledig op figuratieve toer gaan. Geen experimen- I. Het figuralisme is nog lang niet dood, itegendeel, het komt meer en meer tot ieuw leven, gezien het groot aantal jongere, eginnende kunstenaars, die zich van de enoemde stromingen afwenden. Dit ver eer van de jongeren tegen het abstrahisme •flijkt mij te verklaren uit de nostalgie van mensen naar het verleden en dan niet klleen met betrekking tot de kunst. Groot je loeders tijd komt hoe langer en meer aan bod. Zij willen weer een kunst gaan beoefe- Cr en die geen problemen stelt, noch aan de icii unstenaar zelf, noch aan de kijker. Dat daarbij invloeden van oudere meesters soms aanwijsbaar zijn is niet zo verwonder lijk bij jonge kunstehaars, die hun uiteindelij ke vorm nog zoeken, althans nog niet hebben bereikt. minder persoonlijkheid toont. In een stilleven met vogelkooi treft een bijna overdadige maar toch fraaie compositie. Dit blijkt-naar mijn inzicht ook bij de drie exposanten in de zaal van Ars. Het definitief- ste lijkt mij daarvan Clasien de l'Ecluse, Leidse van geboorte doch thans in Delft wonend en werkend. Haar stijl roept bij mij herinneringen op aan Floris Verster, zij het dat haar palet over het algemeen wel lichter van toets is. Men beschouwe daartoe vooral een klein doekje „Radijzen op bord", dat zeer mooi is geschilderd. Ook een zelfprotret is krachtig gestreken. Dit schilderij is wel in tegenstelling met het portret „Ruth", dat veel Fred de Boom, afkomstig uit Den Haag, die eveneens in Delft zijn schildersdomicilie heeft, blijkt een minnaar van de spreekwoor delijke Hollandse luchten, die hij echter ook in Engeland heeft aangetroffen. Majestueuze wolkenstoeten boven lage en vlakke land schappen. Hij houdt van de „Wijde Bliek" over land en water en is als zodanig oer-Hol- lands. Hij schildert onder de dreiging van zware regenbuien die over „oneindig laag land" drijven. Ook hij zoekt echter naast overeenkomsten tègenstellingen. Men verge lijke b.v. een landschap in Friesland en een dito in Sutherland, die ondanks de natuurlij ke tegenstellingen toch dezelfde picturale sfeer ademen. Merkwaardig is een driedeling in de compositie van een doek „Huizen in de duinen". Door het hoekige van de daken massa in de voet van de schilderij, gaat wel min of meer de rust van het achterliggende landschap verloren. Sfeervol daarentegen is weer een groot rond zeegezicht. Naar mijn smaak is echter zijn mooiste schilderij op deze tentoonstelling „Schemering in Drente" met in de verte een zich ontladende regenbui. Pieter Knorr, eveneens geboortig van Den Haag, die thans in Medemblik werkt, expo seert naast een drietal grotere schilderijen, tekenwerk en etsen op klein formaat. Het zijn wel aantrekkelijke prentjes, maar ik zie er weinig persoonlijks van de maker in, hoewel de sfeer dikwijls mooi is weergegeven. Een mooi, ietwat „Rembrandtiek" prentje is „Ge zicht op Varik". Ook „Boerenschuur in Fries land". een prentje in gewassen sepia is een mooie getuigenis van zijn kunnen. ■Onder zijn schilderijen is een mooi zelfportret. Een „Winterbos" met de vele donkere kale stammen komt echter onvoldoende uit de verf. Het doek „Schedel" treft door een voor treffelijke stofuitdrukking. Al met al: een aantrekkelijke tentoonstelling van het werk dezer drie jonge kunstenaars, die gedeeltelijk hun uiteindelijke weg nog moeten zoeken, maar die er naar mijn gevoe len wel zullen komen. Zij zijn het alleszins waard om in hun pogingen gevolgd te wor den. De tentoonstelling blijft in Ars tot 4 november. WILLEM PEINS tiden - Piet Onderwater, de iLeidse poppenkastspeler: wie 'kent hem niet? Voor het vierde ,jaar verschuilt hij zich nu al in de poppenkast van zijn thea ter „Miniatuur" aan de Middel weg 19C en zegt hij via ver trouwde figuren als Jan Klaas- sen, Katrijn en de goede tove naar („waarom moet het altijd een kwaaie tovenaar zijn?") zijn zegje. Op verzoek doet hij datzelfde ook op andere plaat sen in Leiden en omgeving. Zo zullen velen hem kennen als de man, die op 3 oktober met zijn t v.-werk vind ik hartstikke leuk, maar het liefst werk ik met mijn eigen poppen. Die maak ik ook zelf en daar t meest mee doen". poppen de stad doortrok om op pleinen en waar ie maar kon, de jeugd en vaak ook de oude ren vertier te bieden. Degene, die afgelopen dinsdag de televisie inschakelde om het nieuwe E.O. kinderprogramma „Daan Daalder en zijn buren" te zien. zal daarbij niet beseft hebben, dat Piet Onderwater het is, die Daan en zijn vriend jes tot leven heeft gebracht Al sinds enige tijd trekt hij samen met zijn zoon Sjaak naar Hil versum om opnames te maken. „Ik ben daar via een kennis, die wel eens bij mij in het theater tje kwam en die weer relaties had in de omroepwereld inge rold. Bij de Evangelische Om roep wilden ze een kinderpro gramma met poppen maken, maar ze wisten niemand die de zaak kon bespelen. Toen is de keus op mij gevallen. Eerst was dat erg yreemd, omdat ik met een totaal ander soort poppen moest werken, dan ik meestal doe. Ik moest erg aan de men sen wennen en aan hun manier van werken. Nu ga ik echter met het grootste plezier naar Hilversum. Ze vragen je om advies, dat was er in het begin niet bij. Zij zeiden wat we moesten doen". •cor Ondanks zijn televisie-beslomme ringen is Piet vol enthousiasme in theater „Miniatuur" aan zijn vierde seizoen begonnen. Elke zondagmiddag geeft hij daai samen met zijn vrouw een voor stelling. Dit jaar in nog meei geperfectioneerd decor dan voorheen. Daar zullen we maar teveel over vertellen. Iede- kan dat op zondagmiddag zelf bekijken. Plaatsbespreken vooraf (tel. 25802) is wel plezie rig. want er zijn maar zestigj plaatsen en teleurgestelde huilende kinderen naar huis sturen doet de familie Onder water liever niet. Ton van Brussel 99 99 Alphen Op zondagmiddag 20 oktober om half drie brengt de toneelgroep Nederlands Jeugdtoneel een eenmalige kindervoor stelling van het kindertoncel stuk "De avonturen van Pinokkio" in het jeugdgebouw "NABIJ" aan de Van Lcnncpstraat in Alphen a/d Rijn. Het verhaal begint bij een arme houtsnijder "Baas Theunis" ge naamd. Hij krijgt op een dag de opdracht een levensgrote pop te snijden uit een stuk hout. Na weken zwoegen is de pop eindelijk klaar Dan komt de schrik van zijn leven, als blijkt dat de pop kan lopen, spreken en zingen. Wanneer hij eindelijk van de schrik bekomen is. geeft hij de pop een naam; "Pinokkio". Op een kwade dag loopt Pinokkio van huis weg en dan beginnen de avonturen pas goed. De figuren uit het sprookje, zoals de harteloze circusdirecteur, dc geniepige vos en de goede tovenaar, komen we allemaal weer tegen, aangevuld door de boze tovenaar "Grauwklauw" en vele anderen. "De avonturen van Pinokkio" is een verrukkelijk spannend toneelstuk voor de jeugd van 6 tot 12 jaar. In dit stuk is rekening gehouden met de actieve belangstelling het publiek, dat er bij kan roepen, schreeuwen en van allerlei aanwijzingen geven. De kaartverkoop is op de dag van voorstelling om half twee aan de zaal. Toegangsprijs bedraagt 2,50. ZATERDAG 19 OKTOBER. Leiden-Stadsgehoorzaal: 20.15 "Mounties Maximaal". Leiden-Imperium: 20.30 uur: "Met gesloten deuren", toneelspel van Jean Paul Sartre. ZONDAG 20 OKTOBER Leiden-Hartebrugkerk: orgelconcert door Jan Schmitz. Leiden-Middelweg 19 c: poppenkastvoorstelling. 14.30 uur. Alphen-Nabij: 14.30 uur-Kindertoneelvoorstelling. DINSDAG 22 OKTOBER Ocgstgeost-Rijnlands Lyceum: 20.15 Fons Jansen in "Kwartetten". WOENSDAG 23 OKTOBER: Oegstgeest-Rijnlands Lyceum: 20.15 uur-Fons Jansen in "Kwartetten". DONDERDAG 24 OKTOBER: Leiden-Lak theater: 20.15 uur "Old Heads", toneelvoorstelling in het kader van het Mickery Circuit. VRIJDAG 25 OKTOBER: Leiden-Imperium: 20.30 uur - "Met geslo ten deuren", toneelspel van Jean Paul Sartre. Leiden-Hot House: 22.00 uur-Jazz door Eef Aalbers en kwartet Jan Huydts. Jongen met vlinder", een werk dat momenteel in gale rie Van der Vlist aan de Bo termarkt te zien is. t-EIDEN De enige kunstzaal, die het nu al een Hink aantal jaren in Leiden heeft uitgehouden, Galerie Van der Vlist aan de Botermarkt, waar in regelmatig tentoonstellingen worden inge- i richt van kunstenaars van niveau, houdt thans weer een gevarieerde expositie van schilderijen, aquarellen en keramiek. De twee exposerende schilders Thys Buit uit Rheeze bij Hardenberg en Roelof Klein uit Haarlem zijn vogels van wel heel verschillende j artistieke pluimage. Duit is de wilde schilder, die het vooral zoekt in de kleur en daarbij de vorm achterstelt. Die j vorm is in wezen wel aanwezig, maar embryo- naai. Hij bouwt zijn werken op met rechthoekige grote kleurvlakken waarschijnlijk, zo te zien, met het paletmes die direct op de kijker afkomen. Veel geel, bruin en oranje, helle en sterk naar voren springende kleuren dus. De eerste indruk is dan ook die van een bepaalde abstractie en dan nog gauw-gauw op het doek gesmeten. Dij nadere beschouwing gaat er van dit werk een sterke suggestie uit en met de felle kleuren dringt de schilder toch zijn motief aan de kijker op. Hel is min of meer een tussenvorm van i abstract en figuratief. Een voorbeeld van zo'n doek met grote kleurvlak ken en weinig contour is o.m. een landschap in Vaucluse, dat hoofdzakelijk in geel is gehouden. Maar een doek als „Puik van ie chateau noir" gaat weer regelrecht daartegenin. Daarin zijn de contouren wel dominerend, maar het merendeel van zijn schilderijen is toch hoofdzakelijk kleur en sterk beperkte vormen. Niet alleen in olie werkt hij zo, maar ook in een aantal aquarellen, hoewel in de Spaanse land schappen wat meer „actie" valt te zien. Maar daar steekt „Bosrand bij Ameland" weer heel sterk bij af door ook hier weer de dominerende kleur boven de vorm. Zijn tegenhanger is de Haarlemmer Roelof Klein met een aantal aquarellen. Door het gebruik van grofkorrelig papier geeft hij aan de vlak uit vloeiende waterverf een bepaald niet onaantrek kelijke beeldingsmogelijkhcid. „Boom" is daar van een goed voorbeeld. Hij schildert mooie landschappen, o.a. een heel mooi „Gezicht langs de Meie". Mooie prenten zijn ook „Olifantenbos" en vooral een uitstekende prent „Bootjes op een Mooie keramiek en potterie staat er voorts van de in het Friese Hallum wonende pottenbakker Jan Bocrrigter. Mooie vormen en prachtige gla zuren. die soms verwant lijken aan het Chinese aardewerk. Mij vielen vooral op een edel ge vormde hoge pot. een lichtblauwe dekselpot met touwhengsel en enkele platte schalen met fraaie onfiguratievc decoratie De tentoonstelling blijft tot 9 november. WILLEM PRINS iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Oegstgeest - De Franse toneel schrijver Pierre-Augustin Ca- ron de Beaumarchais is de ge schiedenis in gegaan als schrij ver van twee blijspelen, die misschien niet zo erg dikwijls worden uitgevoerd, maar die toch iedereen kent, al was het alleen maar van naam: „De Barbier van Sevilla" en „De Bruiloft van Figaro". Het eer ste van deze twee stukken werd geschreven in 1775 en is vooral komisch bedoeld. De ka rakters zijn nauwelijks meer dan typeringen, maar de situa ties zijn dermate lachwekkend beschreven, dat deze Barbier de ideale basis vormde voor enkele komische opera's, waar van die van Rossini wel de bekendste werd. Enkele jaren later produceerde Beaumarchais „De Bruiloft van Figaro", als vervolg hierop, dat bijna nergens mocht worden opgevoerd, maar dat toch sterk de aandacht trok. Beide feiten hadden een zeer gegronde rede- n: niet alleen stond de Bruiloft op een aanmerkelijk hoger litte rair en dramatisch peil, maar bovendien bevatte het stuk een hoeveelheid sociale kritiek die in die tijd in de ogen van de gevestigde macht bijzonder ge vaarlijk was. Beaumarchais schreef zijn stuk aan de vooravond van de Fran se revolutie in een volkomen feodaal bestuurde gemeen schap, waarin de ondergeschik ten soms niet eens mochten be slissen over hun eigen lichaam. De sluwe Figaro, een dienaar van Graaf Almaviva, komt Josephine van Gasteren en Cor Stedelinck. de steunpila ren van het Rotterdamse stadstoneel. dat vrijdag 25 oktober in het Rijnlands Lyceum met „De bruiloft van Figaro" te zien is. hiertegen in opstand en hij op de eerste huwelijksnacht weet te bereiken dat zijn mees- van zijn personeel. Zijn voor ter afstand doet van zijn recht naamste wapen in deze strijd is de humor, die de graaf voortdu rend zijn gezicht doet verliezen. De Oostenrijks-Italiaanse schrij ver Peter Turrini heeft van dit stuk een bewerking gemaakt, die meer in overeenstemming is met de „historische feiten". Hij laat de graaf met keiharde mid delen reageren op de intriges, die rondom hem opgezet 1 den, en zo komt op een gegeven moment Figaro tot een emotio nele uitbarsting, die het blijspel verandert in een onvervalste tragedie. Dit uitermate interessante stuk, werkelijk een „must" voor iede re toneelliefhebber, wordt men teel in Nederland opge voerd door het Stadstoneel Rot terdam. Dit nieuwe gezelschap, dat een veelbelovende poging doet om een eind te maken aan de toneelmalaise in Rotterdam, wordt geleid door Josephine van Gasteren en Cor Stede linck. Stedelinck, een van de beste regisseurs die we momen teel hebben, voert zelf de regie van deze voorstelling, waaraan merendeels jonge acteurs en ac trices meewerken (o.a. Canci Geraedts, die een verrukkelijke Susanna speelt). Voor drie van de hoofdrollen zijn echter gast- spelers aangetrokken: Theo Pont (Figaro), Johan Ooms (Cherubino) en Ann Hasekamp die als de gravin voor een van de hoogtepunten van deze voor stelling weet te zorgen. Voor het toneelbeeld tekende Mario Mocenni en de uitermate actue le vertaling werd verzorgd door Dolf Verspoor. Paul Korenhof iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiititiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiittiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiitiiiintiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Residentieorkest opnieuw in sporthal Wassenaar - Het Residentie orkest. dat al tweemaal eer der met veel succes optrad in de Wassenaars* sporthal, komt zondag opnieuw naar Wassenaar. Er zal, wederom in de sporthal, een populair- klassiek concert worden ge geven met medewerking van de jonge veelbelovende pianiste Andreia van Schaick uit Voorschoten. Onder leiding van dirigent Jean Martinon zal het orkest o.m. uitvoeren enkele delen uit de Midzomernachtsmu- ziek van Felix Mendelssohn, een ouverture van Rossini, de Bolero van Ravel en Creation du monde" van i I rius Milhaud. De pianiste zal het le pianoconcert i Liszt uitvoeren. Er worden voor dit concert speciale ge- zinskaartcn verkocht voo 10.- die toegang geven v twee ouders en maximaal 3 kinderen tot 18 jaar. Antiekmarkt VOORSCHOTEN - Het Nut- Voorschoten organiseert op 24. 25, 26 en 27 oktober w een antiekbeurs in bet CuL tureel Centrum aan de Prin ses Marijkelaan. De beurs wordt op 24 oktober ort half acht geopend door me vrouw ir. N. de Ruiter, wet houder van Voorschoten. De opbrengst van de entreegel den komt ten goede aan het vormings- en ontwikke lingswerk in Voorschoten. Het is voor de vierde keer dat een antiekbeurs wordt ge houden. De belangstelling i elk jaar zo overstelpend ge weest dat de organisatoren de beurs met een dag heb ben verlengd. Teneinde de kwaliteit van gebodene te verhogen, is er dit jaar een zeer strenge s lectie toegepast. Er is a grote verscheidenheid vi meubels, glas, kristal, aarde werk, porselein, zilver en per te zien en te koop voor betaalbare bedragen De openingstijden van de an tiekmarkt zijn: 24 oktober van 20.00-23.00 uur. 25 okto ber van 10.00-23 00 uur, oktober van 10.00-18.00 uur, 27 oktober van 1100-18 00 uur. Kamermuziek in Sl. Ajnies Voorhout Hel duo Magdale-' na Kuhn (fluit) en Juliai Coro (gitaar) geeft op maar dag 28 oktober in de kapel van St. Agnes een kan muzlckconccrt. Het duo, dat reeds tien jaar In het gehele land concerten verzorgt, voert In Voorbout werken uit van zeven verschillende componisten uit dc periode van dc achttiende eeuw tot heden, onder wie Fau ré, Bartók en Jan Maarten Magdalena Kuhn woont Oegstgeest. maar werd gebo ren in Zwitserland en volgde achtereenvolgens aan conservatoria van Bern i Parijs haar opleiding. Van 1964 tot 1973 was zij aan conservatorium van Arnhem verbonden als lerares voor het hoofdvak dwarsfluit. Zij maakt nu als eerste fluitiste deel uit van het Omroepor kest. Julien Coro werd CuraQao Curacao geboren en studeer de aan het Amsterdamse conservatorium contra-bas en gitaar. Hij was de eerste in Nederland die het gitaar- solistendiploma behaalde en heeft in het verleden onder meer les gegeven aan prin ses Christina. Kaarten v het concert kunnen telefo nisch worden besteld via nummers 02522-13688-12650. Het concert begint om kwart over acht. Lezing over werk van Hooft, in de Lakenhal Leiden. In het kader van de le zingenserie voor leden van de verenigingen van belangstel lenden in de Lakenhal en Oud- Leiden houdt prof.dr.I.SchÖffer op maandag 28 oktober een voordracht getiteld: „P.C.Hooft over het beleg van Leiden". De lezing heeft 's avonds om acht uur in dc Lakenhal plaats. De mogelijkheid bestaat dut de toeloop dusdanig groot is, dat er een tekort aan plaatsen is, maar de heer Schöffer heeft zich nu reeds bereid verklaard bij voldoende belangstelling de voordrecht op een nader te be palen datum te herhalen. Plaats bespreken voor 21 oktober is in elk geval gewenst. Aan het eind van de avond zal het bestuur van de vereniging belangstellenden in de Laken hal een aantal zeer fraaie voor werpen van oud-Leids zilver overhandigen aan de directeur van de Lakenhal. Dit ter gele genheid van het honderdjarig bestaan vun het museum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 5