h IA De schuchtere keizerin JUNIORHOEK LUCKY LUKE „DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD" PAULUS DE BOSKABOUTER EN DE BUITENBORREL SUSKE EN WISKE - DE NARE VARAAN ZATERDAG 19 OKTOBER 1974 LEIDSE COURANT De avonturen van Piet Potlood M1 ff De Turkse keizer had een lieve, schuchtere jonge vrouw. Dat was dus de Turkse keizerin. Of schoon zij na haar man de aller- hogste was van heel het land, voelde dit keizerinnetje zich nog altijd een beetje verlegen. Zij diende die verlegenheid te over winnen, omdat ze nu eenmaal op een troon zat. En daarom nam zij drie hofdames aan, die uitmuntten door grote zelfverze kerdheid. Deze dames Ama- fath, Bemafath en Cemafath wisten gewoon niet wat verle- genheidwas. Integendeel, zij moesten zich inhouden om niet brutaal te wezen. Van dit drietal (dat voor het gemak A, B en C werd ge noemd) leerde de jone keizerin om zelfverzekerd te zijn. Zij zag al gauw dat je het hoofd een beetje achterover moet dragen, de rug recht moet houden, nooit de ogen moet neerslaan - behal ve voor de keizer natuurlijk. Dat je niet te zacht mag spreken en zeker nooit stotteren omdat je niet uit je woorden kunt ko nen. En tenslotte dat je handen niet mogen trillen tot er iets uitvalt en je voeten niet mogen sloffen tot je erover struikelt De jonge keizerin was lang niet dom en had al gauw de kunst van zelfverzekerdheid onder de knie. Zij was bovendien zo ver standig haar vroegere schuch terheid niet helemèèl te verlieze- n: zij behield haar voorzichtige glimlach en zachte oogopslag. Maar de drie dames die zo'n bijzondere plaats aan dat Turk se hof bekleedden, begonnen zich steeds voornamer te voelen. Daarvan werden ze overmoedig en zelfs brutaal. Ze speelden de baas in de vertrekken van de keizerin. Dit verdroot de jonge keizerin zeer. Zij wilde haar de keizer, niet lastig vallen met deze zor gen, maar besprak haar moei lijkheden met zijn raadsman. Deze oude wijze deed haar het volgende voorstel: "U had al dertig hofdames. Met deze A, B en C erbij hebt u er dus drieen dertig. Nodig al deze dames uit op een feestelijke muziekmid- dag in uw keizerlijke vertrek ken." Langdurig besprak de wij ze raadsman hoe die muziek- middag zou moeten verlopen. En de keizerin volgde zijn raad nauwkeurig op. Toen de feestelijke bijeenkomst plaats vond, zaten de dertig ge wone hofdames en de drie bij zondere die uitmuntten in zelf verzekerdheid, op zijden kus sens rondom de keizerin. Zij dronken heerlijke Turkse kof fie, de dames die graag rookten hadden waterpijpen bij de hand en zij luisterden naar verrukke lijke muziek van Turkse luiten. Voor de troon van de keizerin stond een tafeltje, waarop drie halssnoeren van grote schoon heid lagen. Zij bestonden uit aaneengeschakelde halve ma nen van goud met parels en bonte edelstenen. De keizerin sprak nu precies zoals de raads man haar had voorgezegd: "Hier zijn drie zeldzame siera den. Ik kan ze niet aan u allen ten geschenke geven, maar zal ze laten dragen door hen, die wegens grote verdienste daar voor in aanmerking komen. Ik zelf ben de keizerin. Ook al voel ik mij soms niet zo verdienste lijk als anderen, toch komt mij als vrouw van de allerhoogste in ons land één halssnoer toe. Zij nam een sieraad van schitteren de halve manen en legde dat om haar hals. Daarna sprak zij: "Wie het recht hebben op de twee andere snoeren, dat weet ik nog niet. Ik stel nu voor, dat zij die meent dat haar de eer van dit geschenk toekomt, zal opstaan en spreken. Wie geen aanspraak kan maken op die eer, blijft zitten en zwijgt" Nauwelijks had de keizerin dit gezegd, of Amafath stond op: „Ik heb de keizerin geleerd wat een keizerlijke houding is. Tevo ren leek zij op een verwelkte bloem met slappe steel, verflen ste bladeren en hangend kopje. Dat ze tegenwoordig lijkt op een stralende lelie is MLIN werk.' De keizerin liet niet merken hoe onaardig deze woorden wel wa ren, maar zei met een glimlach: 'Uw verdienste is groot lieve Amafath, u komt het snoer van halve manen toe.' En zij reikte het sieraad over. A lachte en keek brutaal in het rond: zó Ir Dit is het beest dat je hebt kunnen ma ken, een zeeleeuw. &?2>7A Een van die negen mannetjes is meneer Jansen, met een S. Je kunt hem herkennen als je weet dat hij geen hoed draagt, een stropdags om heeft, geen wandelstok heeft en zwarte schoenen draagt. Wie van de negen is meneer Jansen? durfde zij toch maar te spreken tegen de keizerin. Maar onmiddellijk daarna stond 'Bemafath op: 'Het kan waar wezen wat A daar vertelde, maar vlak MIJ niet uit', waar schuwde ze. 'IK heb de keizerin leren praten. Wat tevoren uit haar mond kwan. was het ge stotter van een zieke ekster. Nu spreekt zij lange zinnen uit vol welluidende wendingen als het lied van een nachtegaal. Maar dat heeft ze aan MIJ te danken.' De keizerin liet niet merken hoe vernederend deze woorden wel waren, maar zei met een glimla ch: 'Uw verdienste is groot, lieve Bemafath, u komt het tweede halssnoer toe.' Maar nu vloog Cemafath op. Haar wangen wa ren bleek van drift, haar ogen groen van jaloezie, zij schudde de haren van razernij. 'Waar is het halssnoer dat MIJ toekomt?' schreeuwde zij. 'Een keizerin kan haar mond houden als ze dat wil Zij kan als een zoutzak zitten of staan, als zij dat wil. Maar ze niet zó schutterig zijn zoals de keizerin vroeger was: ze morste koffie omdat haar handen trilden, zij struikelde over haar muilen omdat ze haar voeten niet durfde op te tillen. Nu beheerst ze handen en voe ten als een acrobatische danse res. En dat is MIJN werk.' Amafath en Bemafath stoven overeind, de drie uitmuntende hofdames vlogen elkaar in de haren, krabden en beten en scheurden elkanders kleren van het lijf. Toen gaf de keizerin een teken aan haar lijfwachten. Sterke slaven pakten de vech tende vrouwen op, gaven de halssnoerer.' aan de keizerin te rug en brachten de ontluisterde dames naar het gevang. De kei zerin zuchtte heel zacht, maar haar lief gezicht bleef onbewo gen: precies wat de wijze raads man had voorspeld, was ge beurd. Toen nam zij. kalm de twee te ruggegeven halssnoeren en haakte de halve maantjes los. Het waren er precies dertig. Aan ieder van de dertig dodelijk geschrokken, nette hofdames gaf zij zo'n maantje als aanden ken aan deze middag. En om te onthouden dat brutaliteit ge straft wordt De dames A, B en C waren van zelfverzekerd eerst brutaal ge worden, daarna onbeschaamd. Ten slotte hadden zij zich zo schandelijk gedragen dat ze voor straf vernederd werden tot de allerlaagste baantjes in het paleis: A, die over bloemen had gesproken, moest voortaan mest kruien in de tuin. B, die het over een stotterende ekster had ge had, moest voortaan vogel kooien schoonmaken. En C, die over bevende handen en voeten had gesproken, moest voortaan borden wassen en leren muilen poetsen. Twee weken geleden kon je weer een pop maken. Er hebben veel juniortjes gevraagd of we nog meer voorbeelden voor het maken van poppen willen geven. Natuurlijk doen we dat. Hier is er nog een. Je hebt nodig een stokje waarmee bloemen of planten recht worden gehouden (vraag het maar aan de bloemenhandelaar waar je moeder wel eens komt), een stukje stof. een restje wol, watten en een beetje rijst. Knip uit karton een rondje van twintig centimeter doorsnee. Dat is het hoofd. Ogen, neus en mond maak je van stukjes stof nadat je eerst watten op het rondje hebt geplakt (tekening 1). Het haar maak je van een restje wol. Zowel haar als hoofd naai je vast, het haar aan de watten, het hoofd aan het bloemenstokje. (tekening 2). De kleding bestaat uit een stukje stof van veertig bij dertig centimeter dat je bovenaan in elkaar rimpelt en met een draadje om het bloemenstokje vastbindt, (tekening 3). De armen maak je ook van een stukje stof van drie bij veertig centimeter. In het midden knoop je de armen om de hals en je maakt ook knopen op de plaats waar de handen zitten. Maar je moet eerst het stukje stof dichtnaaien. Niet vergeten hoor. want anders kun je de handen niet maken. Dat onderste stukje moet je weer lostornen, je doet wat rijst in het onderste deel, naait het weer vast en legt er een knoop in. Nu blijven de handen en de armen keurig netjes omlaag hangen (tekening 4). De pop is klaar, en spelen maar. Zaterdag 19 oktober Koninklijke Schouwburg, 20.15 „De Venetiaanse twee ling" (Haagse Comedie) HOT, 20.30 „Atika, Atika' (Haagse Comedie) (J) Diligentia 20.15 „Het fenu meen Hans van Meegeren' door Henk van Ulsen Congresgebouw, 20.30 Het Re sidentie Orkest o.l.v. Jean Martinon (J) 24.00 Nachtconcert door Bar bara. Toneelzaal, 20.15 „De vrouw die té voorzichtig was". (To neelgroep ODJA). Circustheater, 20.15 „Wat een planeet" Openb. Bibliotheek. (Bilder- dijkstraat 3). Concert door-het Residentie Vrouwenkoor o.l.v. Arthur Orobio de Castro. zondag 20 oktober Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Begeerte onder de ol men" &.C.) (J). HOT, 14.00 „Piccolo en de da- ta taboe man" (Kindertheater Psstt). HOT, 20.30 „Atika, Atika" (H.C.) (J). Theater Aan de Haven 20.15 uur „Tafels" dpor „De Appel" (S). Theater In de Steeg 21.00 uur Cabaret Hans Otjes (S.) St Jacobuskerk 20.15 uur Con cert door de Schola van de Norbertijnepabdij Berne. Paard van Troje 21.30 „Hel- braisers" Diligentia, 14.30 pianorecital door Tong II Hang. 20.15 Het Residentie Operakoor. Circustheater, 20.15 „Wat een planeet". Gemeentemuseum, 15.00 Gau- deamus Kwartet (Bij de tijdse frnuziek). Theater Pepijn, 15.00 Kwintet Joop Scholten. Poppentheater Guido van De- th, 14.31} „De verdwenen prin- Dilteentia 20.15 uur Residen tie Opera koor. Steenvoorde, Rijswijk 11.30 uur, Zangrecital door Bernard Kruysen. Sporthal Wassenaar, 14.30 Re sidentie-Orkest o.l.v. Jean Martinon, sol. Andreia van Schaik piano. Zeiss Planetarium 14.30 Kin dervoordracht „Naar andere werelden", 16.00 „De zon en andere sterren". If Hoi is hit nu mit Stdonii, 1rr 'kinziir zich overturn r zitten? H Scheelt erwlddn? Ie is hel wit ontgoocheld, mar ze [houdt zich flink....othm f APOLLO (tel. 460340): Emanuel- le (18) 12.15 2.30 7.00 9.15, za. zo. 12.15 2.30 4.45 7.00 9.15. Heli's fighters (18) vr., za. 24.00. APOLLO 2 (tel. 460340): Soylent green (18) 2.00 7.30 9.45, zo. 2.00 4.15 7.30 9.45. ASTA (tel. 463500): Kelly's heroes (14) 2.00 8.00. BIJOU (tel. 461177): For Pete's sake (a.l.) 2.00 7.30 9.30, zo. 2.00 4.15 7.30 9.30. CAMERA (tel. 467200): The excorcist (18) 2.00 8.00. CINEAC (tel. 630637): Lieverdjes uit Amsterdam (a.l.) 9.30 11.30 1.30 3.30, zo. 11.30 enz. Een lange zomernacht (14) 5.30 7.30 9.30. Marnie (18) za. 24.00. CORSO (tel. 467200): The sting (14) 2.00 7.00 9.30, zo. 2.00 4.30 7.00 9.30. DU MIDI (tel. 855770): Ryan's daughter (14) 8.15. Walt Disney's tekenfilms (a.l. za. t/m wo. 2.00. EUROCINEMA (tel. 667066): Irma la douce (14) 2.00 8.00, za., zo. wo. 4.00 8.00. Au pair girls (18) za. 24.02. Casa blanca (a.1.) zo. 10.30. De avontu ren van Hammetje (a.l.) za., zo., wo. 1.30. Zonro ksuist de degens (a.l.) ma. 21 t/m vr. 25: 10.30. FLORA (tel. 465224): De Berlijn- se maagdenroof (18) 2.00 7.00 9.15, zo. 2.00 4.30 7.00 9.15. De doodskreet in het hellehuis (18) vr., za. 24.00. KRITERION (tel. 460330): S.P.Y.S. (14) 3.00 7.00 Ï30 Blow Up (18) vr., za. 24.00. METROPOLE (tel. 392244): The good, the bad and the ugly (18) 2.00 8.00. ODEON (tel. 462400): De 5 van de 4-daagse (14) 2.00 6.45 9.15, zo. 1.45 4.15 6.45, 9.15. Ben (18) vr.. za. 24.00. OLYM- PIA (tel. 330814): t Is een gekke, rare, dolle, dwaze wereld (a.l.) 2.00 8.00. PASSAGE (tel. 460997): Opstand der Chinese zwaardvechters (18) 2.30 7.00 9.30, za.. zo. 1.30 4.00 7 00 9.30. De vernietiging van de "Alpha" (18) vr., za. 24.15. REX (tel. 636747): Vol gas met Herbie (a.L) 9.30 11.30 1.30 3.30 5.30 7.30 9.30, zo. 1.30 enz. De Afrikaanse oli fant (a.l.) zo. 11.30. ROYAL70 (tel. 462677):' Op dg Chjpesg vuist (18) 2.15 7.0u 9.30, ma., di., wo. 2.15 8.00 Het groene mon ster (18) vr., za. 24.00 California holiday (a.l.) zo. 12.00. ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677): De vier vuisten van de duivel (14) do., vr., zo. 2.15 7.00 9.30, za. 2.15 7.00, ma., di., wo. 2.15 8.00. Djan- go (18) vr.. za. 24.00. STUDIO DE LUXE (tel. 461859): In Tirol hangen de slipjes aan de Alpen (18) 2.15 7.15 9.30, zo. 1.30, 4.00 7.15 9.30. STUDIO 2000 (tel. 542288): Alicia (18) 7.15 9.30, zo. 1.00 7.15 9.30 (di.av. besl Win- netou in de dojlenvallei (a.l.) za.. ma„ di.. wo. 2.00. DE UITKIJK (tel. 542288): Les enfants du pa radis (18) 2.00 8.00. DELFT CITY: The exorcist (18) 7.00, 9.15 Kuifje en het Haaienmeer (a.l.) 2.30. The Killer (18) vr. en za. 23.30. CITY SELCT:>TRé last detail (18) 2.30 8.13. DEL FIA: De 5 van de 4-daagse (14) 2.30, 7.00, 915. De maagdelijke heks (18) vr. en za. 23.30. DOE LEN KINO: De karate-brigade (18) 2.30, 7.00, 9.00. ma. di. en wo. 7.00, 9.00. FLORA: Vrouw tjes. waaraan je een puntje, kunt zuigen (18) 7.00, 9.15. zo. 2.30, 7.00, 9.15. STUDIO D: De slang (14) 7.00. 9.15, za. zo. en wo. 2.30, 7.00, 9.15. La sirene du Mississippi (Filmliga, di en wo. 23.30). FILMHUIS: Scho- ten in de fabriek. Dag. 8.00. Vr. za. en zo. 8.00, 10.00. L-l: Vrij onverwacht deed de hensi zijn intrede in het grote bos. De bomen begon nen te kleuren, de wind ruiste door de takken, de eerste dorre bladeren d\yarrelden rond. Het wordt guur ook"bromde Paulus in zijn wapperende baardje, Jiet is eigenlijk al weer voor een interrhuts'. Juist toen hij erover dacht om die muts thuis te gaan halen, werd" zijn aandacht getrokken door een druk gekwetter. Opkijkend zag hij een vlucht vogels die jn -snelle vaart pal zuid waarts trok. JDaar gaan de zwaluwe, 'zuchtte Paulus, .en ze nemen de zomer mee.' Het was een afscheid waar hij ieder jaar méér tegenop zag en wat hem altijd erg •~°**nnedie stemde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 16