MGR.SIMONIS: GEEN EENHEID SUGGEREREN WAAR NIET IS pr Missionarissen in Mozambique niet terug naar oude patroon Nederlander kijkt niet op een kwartje I Waardezegels f,AVaal§ rqode PAULUS DE BOSKABOUTER - DE HELDENMOL SUSKE EN WISKE - DE NARE VARAAN Jo I LUCKY LUKE - „DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD' KERK EN WERELD Kardinaal Alfrink nu voorzitter van vlakke Duitse taalgroep PAGINA 6 LEIDSE COURANT WOENSDAG 16 OKTOBER 1974 I ADVERTENTIE! Voor enkele centen méér per glas geniet U van de allerbeste Hollandse Cognac, DE KUYPER VIEUX met de originele, uit Frank rijk geïmporteerde Brandy de extra attractie bij elk De Kuyper-artikt Vraag Uw slijter de Voordeelkaart .1 voor Export Jonge Jenever plus BOEKENCOUPONen PRIJSVRAAG ■IS Desgewenst rechtstreeks 5 aan te vragen bij De Kuypcr BV. Postbus 54, Schiedam Universitair nieuws Kandidaatsexamen Nederlands Taal- en Letterkunde: F P va: stront. Leiderdorp (cum laude). psychologi Oo- Kandidaat» M. A Gordijn, Delft. G. B. Hekster, Oegstgeest. D«k toraal examen psychologie: G. J. Zoetermeer (cum laude). H. B Emsbroek, Den Haag. Kandidaatsexamen sociale geogra- Buisman, Den Haag, Th. Oord, Den Haag. A. G. S. M. Ver- groesen. Den Haag, mej. E. Ch A. Bolsius, Den Haag. Kandidaatsexamen tandheelkunde: •j. M. H. E. Bast. Wassenaar. P. van Erven, Scheveningen, H. J. de uiver, Den Haag, A. W. L. van irion, Leidschendam, H. A. Ma ïs, Den Haag, W. M. van Rooden, issenaar, H. Sondervan, Den Haag. Doctoraal examen geneeskunde: A. W. Gerritsen, Wassenaar, mej. E. M. Kleef, Den Haag. STATIEGELD FLESSEN OMHOOG najaarsmodetrends Najaarsmode vierenzeventig. Een mode om van te dromen. Romantisch en fijn. Vrouwelijk en smaakvol. Met honderden kombinatiemogelijkhcden. De kleuren? Zwart, bruin, bottclgrocn en roest. Camel is de combinatickleur. Gerende rokken, tot iets over de knie! Geaccentueerd door een fijn ceintuurtje. Vrouwelijke japonnen. Nauw om de taille sluitend. Met een ronde hals. Of een V-hals. En weer een achteloos ceintuurtje. Van stof of van leer. Trenchcoats. In prachtige ruitdessins. En in breed geribd corduroy. Sportief en toch vrouwelijk. Heerlijk te kombincren met mutsen en shawls. Zijdezacht mousseline blouses in prachtige dessins, die doen terugdenken aan de dertiger jaren. En heerlijk, warme, sportieve coll-pullovcrs. In Courtcllc en Banilon. Met dc hand op 't hart: ons modcnicuws is uw moeite waard. t 112-120 tegenover Donkerjteeg Leiden DEN HAAG Zoals gisteren al gemeld, heeft de Neder landse frisdrankenindustrie besloten het statiegeld op al baar flessen, per 28 oktober a.s., te verhogen. Ze heeft ge meend hiertoe te moeten over gaan, omdat de aankoopprij zen van de flessen in de afge lopen jaren sterk gestegen zijn. Redenen van deze grote stijging zijn volgens mr. J.R.A. Jansen, voorzitter van de Nederlandse frisdrankenin dustrie, de hoge energie-, loon- en materiaalkosten. De tweede reden van de statie- geldverhoging is. dat de men sen steeds minder geneigd blij ken te zijn om lege flessen terug te brengen. Het publiek stelt steeds minder prijs op teruggave van het kwartje sta tiegeld dat tot nu toe werd betaald. Men loopt niet warm voor dat ene kwartje. Maar dat heeft voor de frisdranke- nindustrie verregaande conse quenties. Het percentage van verlorengegane flessen stijgt voortdurend. Volgens de heer Jansen zijn ook de verbeterde weggooi- plaatsen hier schuldig aan. Daar worden behalve flessen zonder ook flessen mét statie geld weggegooid. De mensen beseffen niet dat ze niet zo maar een fles weggooien, maar dat diezelfde fles veel meer waard is dan dat ene kwartje. In totaal drinkt de Nederland se bevolking per jaar ongeveer 700 miljoen grote flessen en 475 miljoen kleine flessen fris drank. Daar\'an gaan rond 45 miljoen grote en 10 miljoen kleine flessen verloren. Met de huidige kostprijs betekent dat een verlies van ongeveer 25 miljoen. De Nederlandse frisdranke nindustrie hoopt dit verlies door middel van deze statie geldverhoging op te vangen. Zij heeft deze oplossing ais de meest acceptabele voor de consument gezien, want de prijs voor de inhoud van de fles. de frisdrank dus, blijft hetzelfde. Markten KAASMARKT BODEGRAVEN BODEGRAVEN 15 OKT (ANP) - Aanvoer 42 partijen. Prijzen in gul dens per kg: 1c kwaliteit 5.80-6.02, zware kwaliteit 6.03-6.45. Handel re- VEËMARKT LEIDEN LEIDEN 15 OKT (ANP) - Aanvoer: totaal 3196, slachtrunderen 400, ge- bruiksvee 432, graskalveren 210, vet te kalveren 25, nuchtere kalveren 1397, veulens 17, varkens 45. biggen 597, bokken of geiten 54. Prijzen in guldens per kg: stieren le kwal. 5.85- 6.35. 2e kwal. 5.50-5.75, vaarzen le kwal. 5.10-5.60. 2e kwal. 4.75-5.00, koeien le kwal. 5.00-5.50. 2e kwal. 4.50-4.85, 3e kwal. 4.10-4.40. worst- koeien 3 90-4.20. vette kalveren 3.85- 135. nuchtere slachtkalveren 1.25- 2.00. In guldens per stuk: melk- en kalfkoeicn 1325-2075. varekoeien 625- 1650. graskalveren 450-675. nuchtere kalveren voor fok of mesterij rood bont 110 375. zwartbont 75-350. lo pers 100-120. biggen 68-78. drachtige zeugen 400-500. geiten 15-85. Over zicht (resp. aanvoer, handel en prij zen): slachtrunderen groot redelijk als maandag, kalf- en melkkoeien groot rustig stabiel, varekoeien rede lijk matig flauwer, graskalveren groot redelijk stabiel, vette kalveren matig redelijk stabiel, nuchtere kal veren minder rustig stabiel, lopers en biggen groot redelijk stabiel, gei ten minder willig stabiel. .door JEAN DULIÉU K—99 Als Mol al teleurgesteld mocht zijn sprak Oehoeboeroe, „is de kracht van het terwijl hij de mollenheld als een balletje omdat hij de heks die geweldige oor- verstand. Gij zijt ee nbu tengemeen slimin de hoogte wierp, om hem daarna weer vijg niet hoogst persoonlijk had kunnen me Mol geweest en ge hebt Paulus de keurig met de vteugelspitsen op te van geven. dan maakte toch de toespraak van boskabouter gered. En Held zijt gij. nog- gen. „Lang leve de lauwers!" klonk het de uil Oehoeboeroe weer heel veel goed. al wel zo tamelijk!" „Het is ons een eei toen en daar kwam Gregorius aadraven. Belangrijker dan kracht van spieren," u ontmoet te hebben," kraste Salomo, (KmoMnrnwiiwi j Iwzunzt Xoma drift m tr town dit hij trots it rvl m zijn landmn Zo mm zr n< (Zvzwzvzn (y 7 wit m dr wirrld zm VA (ffff/wn-?«"*-»« «A- OAXR STOOR IK ME fsllET A AKI OE WIKID BLAAST INI OE RlCHTlNJG VAM RATTLE SNAKE VALLEY EN DE PRAIRIE IS UITGEDROOGD... IK ZET ALLES OP ALLES! Mgr. Simonis, bisschop van Rotterdam maakt zich ernstig bezorgd over het gemak en de vanzelfsprekendheid waarmee hier en daar in het bisdom ontoelaatbare vormen van oe cumene worden geprakti seerd, die de kern raken van het geloof in eucharistie, ambt en kerk. „Meermalen wordt mij gevraagd hiertegen maatregelen te nemen. Daar mee is men er echter nog niet en het is het laatste waar men zijn toevlucht toe moet ne men". Mgr. Simonis stelt dit antwoord op de nota van ae commissie oecumene uit de Diocesane Pstorale Raad Rot terdam. Dit antwoord werd deze week tijdens de vergade ring in Delft aan de leden van de D.P.R. overhandigd. De commissie was gevormd naar aanleiding van enkele uitspra ken van mgr. Simonis over „het gelovig zelf-verstaan van de kerk en het kerk-zijn van de niet-katholieke christenen". De bisschop zegt in zijn ant woord, dat hij van meet af aan reeds zijn spreken over de laatste als kerkelijke genoot schappen als een ..lapsus lin guae" (verspreking) heeft be treurd. Het gaat daar, zo zegt hij. om christelijke geloofsge meenschappen, waar wel de gelijk sprake is van een kerke lijk karakter, niet alleen in de maatschappelijke, maar ook in de diep theologische zin in van het woord. Geen onduidelijkheid mag er echter over bestaan, dat vol gens de katholieke geloofs overtuiging tot de grondstruc tuur van de kerk, zoals deze door Christus is bedoeld, be hoort de eenheid met paus en bisschoppen als opvolgers van Petrus en de andere apostelen, alsook de onlosmakelijke een heid van kerk, eucharistie en ambt. „Dat sluit natuurlijk niet uit", zo schrijft mgr. Si monis, „dat wij wat betreft het kerk-zijn in de existentiële zin van het woord veel kunnen leren van de andere kerken en kerkelijke gemeenschappen". Mgr. Simonis gaat ook in op de nota waar deze spreekt van grensoverschrijdingen die in het leven van de kerk min of meer noodzakelijk zouden zijn, of die minstens getole reerd zouden moeten worden. Mgr. Simonis stelt, dat juist door de onlosmakelijke sa menhang tussen kerk, eucha ristie en ambt door voortijdige open communie of wederzijd se toelating een kerkelijke een heid in Christus zou worden gesuggereerd, die er helaas nog niet is. Dat is dan ook de reden waarom de Nederlandse bisschoppen van mening zijn, dat de kerkenconferentie (be legd door de Raad van Kerken onlangs. Red.) niet besloten kan worden met een gezamen lijke viering rond eucharistie of avondmaal. Mgr. Simonis meent evenwel, dat men bij de pijn daarover niet mag blijven stilstaan en dat alles moet worden gedaan om tot meer eenheid in geloof en geloven te komen, waarbij hij wijst op ernstige pogingen overal ter wereld. „We moeten als christenen samen doen wat samen kan". En verder: „Ik wil en mag geen rem zijn op goede ontwikkelingen. Inte gendeel. Maar in een periode van stroomversnelling zoals wij die thans beleven en die soms tot discutabele of voortij dige praktijken leidt, bepleit ik dc continuïteit met het verle den juist met het oog op de toekomst". Mgr. Simonis sluit zich aan bij zijn vicarissen Van den Ende en Van Paassen, die de nota van de D.P.R. beschouwden „als een goed voorbeeld van kerkelijk gesprek" en hij on derstreept met name de milde toon van de nota en het con structieve klimaat, waarin de raad de nota De geleidelijke terugkeer naar Mozambique van de tientallen missionarissen die de laatste jaren in het land hebben ver laten (zie ook ons blad van gisteren) is het resultaat van een vergadering in Lissabon van vertegenwoordigers van de missionerende eongrega- ties, die vooral werd voorbe reid door de Nederlandse pa ter dr. Van Rijen, van de pa ters der Heilige Harten. Igaat vooral om de Witte Paters, die het in 1971 niet langer verantwoord achtten om onder de Portugese bis schoppen hun missiewerk voort te zetten, om de paters van de Heilige Harten, de Spaanse paters van Burgos en de Italiaanse Colombianen, die het voorbeeld van de Witte Paters volgden. Op genoemde vergaderingen bleek, dat het land de missio narissen hard nodig heeft en dat zij ook zeer welkom zijn. Onderzoekingen ter plaatse hebben evenwel uitgewezen, dat de terugkeer en de hervat ting der werkzaamheden goed zullen moeten worden voorbe reid. Daarom zullen de missio narissen ook niet en bloe te rugkeren. Kleine groepjes zul len hen voorafgaan om in sa menwerking met de plaatselij ke autochtone gemeenschap pen de werkzaamheden voor te bereiden. Duidelijk is nog niet hoe hun verhouding zal zijn tot de ach tergebleven Portugese bis schoppen in Mozambique. Aangezien de invloed onder de nieuwe politieke omstandighe den veel minder is geworden, verwachten de misschionaris- sen wel dat zij veel meer ruim te zullen krijgen voor hun werkzaamheden. In ieder geval is een der meest nationalistische bisschoppen niet meer op zijn post De aartsbisschop van Lourenco Marques, mgr. Cusodio Alvim Pereira, die tot het laatst de Portugese politiek heeft verde digd en de massamoorden door de Portugese comman do's heeft ontkend, heeft on der druk van het Vatikaan zijn ontslag aangeboden en gekre gen. Hij heeft nu een onderge schikte functie in het Vatikaan in het kader van het Heilig Jaar. Het is in Lissabon duidelijk geworden, dat de missionaris sen zich in het nieuwe Mozam bique zeer bescheiden willen opstellen. Hun bedoeling is zich dienstbaar te maken aan de opbouw van het land, wel ke vorm dit ook aan kan ne men. In ieder geval willen zij onder geen beding terug naar het oude patroon in de kolo niale tijd. toen zij pastoor wa ren in de dorpen waar zich Portugezen hadden gevestigd. Hun norm zullen de Afrikaan se gemeenschappen van het land zelf zijn. Ondanks het feit dat er slechts weinig inheemse priesters zijn, willen de Euro pese missionarissen elk leider schap afwijzen en slechts hun diensten aanbieden. Kardinaal Alfrink is samen met kardinaal Docpfner, aartsbisschop van Muenchcn- Freysing gekozen tot voorzit ter van de Duitse taalgroep. Tot dit dubbele voorzitter schap werd besloten, nadat stemmingen binnen de taal groep aan beide kardinalen precies evenveel stemmen hadden verschaft. Beiden zul len nu om beurten het voorzit terschap bekleden. Dc verkiezing van kardinaal Alfrink is, behalve een blijk van waardering, ook een po ging van verschillende niet- Duitse leden van de groep om verandering te brengen in de gang van zaken en de resulta ten tot nu toe. Zowel binnen als buiten de synode-aula is het opgevallen dat de bijdrage van de Duitse gespreksgroep ondanks helde re formulering, bleef steken in gemeenplaatsen, die nauwe lijks zullen bijdragen tot con crete aanbevelingen die als eindresultaat van de synode worden opgesteld. De synode zelf is gisteren weer verder gegaan in de twaalf taalgroepen, nadat in algeme ne zittingen de resultaten van de eerste besprekingen van de taalgroepen in hun theologi sche aspecten waren behan deld. Kardinaal Wojtyla van Krakau in Polen vatte als rapporteur de voornaarpste onderdelen samen in zeven punten. Deze zijn: 1. Het werken van de Heilige Geest en He menselijke bijdrage aan de geloofsver kondiging. 2. De verkondiging van de leer en de levende ge tuigenis. 3. De eenheid in de leer en de pluriformiteit in de uitdrukking ervan, voorzover die de verkondiging betreft. 4. De onaantastbaarheid van het evangelie en de aanpassing bij de verkondiging. 5. De conti nuïteit en de „breuk" bij dege nen, aan wie de leer wordt verkondigd. 6. Secularisatie en godsdienst en 7. Het Volk Gods en de hiërarchie (in dit verband ook de bijzondere be tekenis van de vrouw voor de geloofsverkondiging). Kardinaal Wojtyla beval de taalgroepen aan zich in het bijzonder te beraden op de volgende onderwerpen: het vraagstuk van de „inplanting" van het evangelie in de eigen cultuurwereld, hetgeen vooral door de Afrikanen wordt ge vraagd, het contact en het ge sprek met de grote wereld godsdiensten, waarvoor vooral de Aziatische bisschoppen zich interesseren; het vraagstuk van de bevrijding van de mens in zijn theologische, ethische en sociale aspecten, dat vooral de Zuidamerikaanse bisschop pen steeds naar voren hebben gebracht; de 'secularisatie en het secularisme, waarmee vooral de Westeuropeanen en de Noordamerikanen te kam pen hebben en tenslotte het programmatisch athéisme met zijn totale ontkenning van elke godsdienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 6