HET PAARD MET DE
PANTOFFEL SCHOENTJES
ZATERDAG 12 OKTOBER 1974
PAGINA 39
JUNIORHOEK
Er was eens een koning die
stallen vol mooie paarden bezat.
Daarbij was er één zo mooi. lief
en edel dat het 's konings lieve
lingsdier werd. De kleur van dit
fraaie paard leek op glanzend
goud, manen en staart deden
denken aan vloeibaar zilver. Het
schitterend paard liep als een
danseres en vloog als de wind
wanneer de koning dat wenste.
Niets was goed genoeg voor de
ze kameraad van de koning. En
daarom waren er steeds allerlei
i bezig om het te
Een v
zadelmaker die niet
alleen zadels maakte, maar ook
een kunstenaar was in het be
werken van leer. In de tuigka
mer van dit lievelingspaard wa
ren dan ook zadels, hoofdstel
len. teugels, pluimen en andere
versierselen te vinden, zo mooi
als misschien nooit eerder had
den bestaan. Het leer was met
zijde en fluweel bewerkt, met
borduursels bestikt en met ju
welen bezet.
De koningin was wel een beetje
jaloers op al die pracht van het
paard. Maar de koning die ook
veel van zijn vrouw hield,
troostte haar heel verstandig:
hij ontbood de zadelmaker om
met de koningin te bespreken
wat hij kon maken voor héér.
Dit leidde tot een groot succes.
Wat kan zo'n kunstenaar al niet
maken voor een edelvrouw!
Zoals hij leidsels had bewerkt
voor het lievelingspaard, zo ver
sierde hij nu ceintuurs voor de
beminde vrouw. Gelijk aan de
zadeltassen werden haar bui
dels. Zo kunstig als een hoofd
stel met pluimen, onstonden le
ren baretten met veren. Zo fraai
als het zadel op een fluwelen
dekkleed, zo bekoorlijk bleek
een rijk versierd leren manteltje
boven een fluwelen rok.
Het tuighuis raakte vol, de ko
ning had voor zijn paard niets
meer te wensen over. De kasten
van de koningin raakten even
goed gevuld, zij wist niet wat er
nog meer te verlangen was.
Maar toen zij op een koude
morgen uit bed stapte en haar
zijden muiltjes zocht dacht zij:
„Hoe kan ik zo dom zijn! De
zadelmaker moet dadelijk pan
toffeltjes van leer voor mij ma
ken en een geheel nieuwe ver-
Oplossing vorige
week
Oe letters waarvan
het gezicht van de man
is gemaakt, vormen het
woord Hamburg.
siering bedenken". De zadelma
ker kreeg de opdracht en voer
de die schitterend uit. De konin
gin stak de koning haar voet in
het leren muiltje triomfantelijk
toe: nu had zij iets wat een
paard nooit zou kunnen dragen!
Het is bijna niet te geloven,
maar werkelijk, de koning werd
namens zijn lievelingspaard ja
loers op de voetjes in leer van
de koningin. En hij ontbood de
zadelmaker om lang met hem te
spreken over vier pantoffeltjes
voor zijn goud en zilveren
paard. De kunstenaar toog aan
het werk. Een heel moeilijk
werk. Want nog nooit had een
paard schoenen of pantoffels
gedragen, hij moest dus wel iets
geheel nieuws verzinnen. Het
lukte wonderwel: op zekere dag
had hij vier allerschoonste,
zachte en toch sterke pantoffel
schoentjes voor het paard klaar:
één paar voor de voorste voeten
en één paar voor de achterste
voeten. De koning was zó geluk
kig dat hij onmiddellijk 24 re
serveparen bestelde; want na
tuurlijk worden paardevoeten
eerder vuil en de schoentjes
zouden ook wel vlug verslijten.
Bovendien verlangde hij aparte
muiltjes voor de nacht.
De pantoffelschoentjes pasten
het paard uitstekend. En ze wa
rén zo licht dat zij niet hinder
den bij het dansend lopen of het
vliegend galopperen. Het was
bovendien een verrassing voor
de koning dat de stappen van
de paardevoeten nu volkomen
geruisloos waren. Je hoorde
niets, want de zolen van de pan
toffeltjes waren kunstig ge
voerd.
Nog vóór de koningin tijd had
jaloers te worden omdat het lie
velingspaard vier pantoffeltjes
tegelijk kon dragen, terwijl zij
er onmogelijk meer dan twee
tegelijk kon aantrekken, gebeur
de er iets verschrikkelijks. Het
goud-en-zilveren paard werd op
een nacht uit de koningsstal ge
stolen! Het liep zó onhoorbaar
zacht op de nachtmuiltjes, dat
de bewakers niets hadden ge
merkt. De koning was nagenoeg
ontroostbaar. De koningin had
medelijden met hem, het volk
treurde mee. Maar het dier was
weg en niemand vond het terug,
ofschoon er ijverig gezocht
Een hele tijd later reed er eens
een ruiter op een zwart paard
door de stad. Niemand lette
daar in het bijzonder op, want
in die dagen waren paarden met
ruiters of paarden voor koetsen
een heel gewoon gezicht. Maar
toen dat zwarte paard ergens
van schrok en op hol sloeg, lette
natuurlijk iedereen op. Een hol
lend paard is door het dolle
heen en heel gevaarlijk, dus de
mensen zochten gillend van
Dit is een koloradokever, die heel klein is, niet meer
dan een millimeter of tien. Hij kwam oorspronkelijk
uit Amerika maar verhuisde in aardappels naar Euro-,
pa. In Europa wordt hij dan ook wel aardappelkever
genoemd. Ze kunnen erg schadelijk zijn want de rups
van de kever leeft op de aardappelplant, waarvan ze
het lof opeten en de plant, zo schade toebrengen.
Je kunt de aardappelkever zo herkennen aan de
geelbruine tekening op zijn schild.
M$t}
Tb
6 R 36 A A j/Sr
Wel eens in de dierentuin of het circus geweest?
Nou, dan ken je vast en zeker het beest dat je kunt
maken van de stukken. De bal is er al bij gegeven,
daar hoef je 'dus niets aan te doen. En dat beest
kan bijzonder goed met de bal op zijn snuit balance
ren. Als je de stukken op karton plakt en er een plat
stukje onder plakt, heb je een leuk dingetje om op
je kastje te zetten
angst een goed heenkomen. Met
wilde ogen en wapperende ma
nen vloog het dier over de straat
en stormde alles ten onderste
boven wat in zijn weg kwam.
Ook de zadelmaker zag het
paard en sprong opzij, maar een
halve seconde later greep hij het
nog net bij de punt van zijn
zwarte staart en liet zich mees
leuren. Het wilde dier galop
peerde de stad uit, de buitenweg
op. het bos in. Maar de dappere
zadelmaker liet niet los en het
is een wonder dat hij het er
levend af bracht. In het bos
kwam het geschrokken paard
tot stilstand voor een omgeval
len boom en viel uitgeput op de
grond.
Ook de zadelmaker moest bijko
men. Maar zogauw hij kon. be
keek hij het vermoeide dier
nauwkeurig. Er was geen twijfel
mogelijk: dit was de goud-en-zil
veren lieveling van de koning,
zoals hij op de straat in een flits
had gedacht. Kende deze kunst
enaar niet precies het hoofd
waarvoor hij zulke schitterende
riemen met' pluimen had be
werkt? De hals waarlangs zijn
fonkelende leidsels hadden gele
gen? De rug die zijn lichte, ster
ke zadels had gedragen? En de
voetenwaarvoor hij als eerste in
de geschiedenis pantoffeltjes
had ontworpen! De zijdeachtig
behaarde huid van het lieve
dier, de zilveren manenstroom
en de wuivende staart waren
zwart gevèrfd!
De zadelmaker bracht het paard
terug bij de koning, die juichte
van geluk, maar weende van
teleurstelling over de afschuwe
lijke zwarte verf. Nu weet een
zadelmaker alles van huid en
haar en van verf. Hij waste de
schat van de koning en behan
delde de dof geworden haartjes
zo lang en goed tot ze ten slotte
weer glansen als goud en zilver.
Maar vóór het zover was, werd
de paardendief gevonden ver
borgen in het bos. Hij werd
vreselijk gestraft. En lang voor
het paard weer in al zijn oude
glorie was hersteld, had de ko
ning besloten dat het nooit meer
pantoffelschoentjes mocht dra
gen Dit stemde de koningin
heel tevreden; voortaan was het
dragen van de fraaist bewerkte
leren muiltjes haar voorrecht.
Van haar alleen.
We gaan een hengelkist maken om mee te spelen.
Als je geen doos hebt. kun je er een maken van
karton. Je snijdt of knipt, ook uit karton, een aantal
bloemen uit die je een cijfer geeft. Aan elke bloem
prik je een paperclip, zo'n ding waarmee je vader
papier of brieven bijeen houdt. Dan heb je nog een
stokje nodig met een touwtje en een magneetje eraan.
Je gooit de bloemen in de doos en om de beurt vis
je er een uit. De paperclip wordt door het magneetje
aangetrokken. Wie de meeste punten heeft, is winnaar.
Agenda-Bioscopen
ZATERDAG 12 OKTOBER
Koninklijke Schouwburg „Der
Kaukassische Kreidekreis"'
(Deutsches Nationaltheater aus
Weimar).
Diligentia. 20.15 „Het fenomeen
Han van Meegeren" door Henk
van Ulsen.
Congresgebouw, 20.30 Het Con
certgebouworkest o.l.v. Bernard
Haitink.Solisten zijn: Herman
Krebbers en Theo Olof (Toneel
zaal) 20.15 „Hé .mag ik
mijn vrouw terug"?
Theater Aan de Haven, 20.15
„Macbett" (De Appel) (J).
Theater PePijn, 20.30 „Wit op
zwart" (Kabaret Tekstpiere-
Poppentheater Guido van Deth,
14.30 „De koningsdochter en het
tovermannetje"
Circustheater 20.15 "Suiker" (Glo
be)
ZONDAG 13 OKTOBER
Koninklijke Schouwburg, 20.15
„Begeerte onder de olman"
(Haagse Comedie) (J).
HOT, 14.00 „Piccolo en de data-
taboeman" (Kindertheater
Pssstt) 20.30 Het Nederlands
Danstheater (J).
Diligentia, 11.30 Concert door
het Danzi Kwartet 14.30 Piano
recital door Ingrid Haebler 20.15
„Een ongewoon recital" door
Fons Jansen.
Aula Gemeentemuseum, 15.00
Grammofoonplatenconcert „Or
kestmuziek en grote componis-
Paard van Troje, 21.00 Gungers C^ra'%nBi,blioth"k T Ri;f
Galaxy Lin wijk, 20.30 Een akters door De
Rederijkers en Inter Nos.
Congresgebouw, 20.15 „He.
mag ik mijn echtgenote terug"?
Theater PePijn, 15.00 Jazzcon
cert Trio Rob Agerbeek met
Johnny Griffin, saxofoon.
BIOSCOOPAGENDA
APOLLO: Alicia (18) 12.15, 2.30,
7.00, 9.15, za„ zo. 12.15, 2.30, 4.45,
7.00, 9.15. De man met de was
sen beelden (18) vr., za. 24.00.
APOLLO 2: Soylent green (18)
2.00, 7.30, 9.45, zo. 2.00, 4.15, 7.30,
9.45. ASTA: S.P.Y.S. (14) 2.30,
7.15, 9.30. zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30.
BIJOU: For Pete's sake (a.l.)
2.00, 7.30, 9.30. zo.. 2.00, 4.15,
7.30, 9.30. CAMERA: The exor
cist (18) 2.00, 8.00. CINEAC:
Nieuwe avonturen van Tom en
Jerry (a.l.) 9.30, 11.30, 1.30,
3.30,zo. 11.30 enz. From beyond
the grave (18) 5.30, 7.30, 9.30.
Postkoets naar Cheyenne (18)
za. 24.00. CORSO: The sting (14)
2.00, 7.00, 9.30, zo. 2.00, 4.30, 7.00,
9.30. DU MIDI: Met de muziek
mee. (a.l.). 8.15, za. zo. 7.00, 9.30.
Walt Disney's tekenfilms (a.l.)
za., zo-.wo., 2,00 Irma la douce
(14) 2.00, 8.00, za., zo., wo. 4.00,
8.00. De vier vuisten van de
duivel (18) za. 24.02. Robin Hood
van Sherwood forest (a.l.) za.,
zo., wo. 1.30. Canada, land der
zwarte beren (a.l.) zo. 10.30.
FLORA: Sexspel met brave bor
sten (18) 2.00, 7.00, 9.15, zo. 2.00,
4.30, 7.00, 9.15. Breng de Bis
marck tot zinken (18) vr., za.
24.00. KRITERION: Traumstadt
(18) 3.00, 7.00, 9.30. Blow up (18)
vr., za. 24.00. METROPOLE.
The good, the bad and the ugly
(18) 2.00, 8.00. ODEON: De 5 van
de 4-daagse (14) 2.00, 6.45, 9.15,
zo. 1.45, 4.15, 6.45, 9.15. De
wreedste aller Amazones (18)
vr.. za. 24.00.0LYMPIA: The
professionals (14) 2.00, 8.00.
PASSAGE: High crime (18) 2.30,
7.00, 9.30,za., zo. 1.30, 4.00, 7.00,
9.30. Dwars door de vuurlinie
(18) vr. za. 24.15. REX: Gordon's
war (18) 9.30, 11.30, 1.30, 3.30,
5.30, 7.30, 9.30, zo. 1.30, enz. De
Afrikaanse olifant (a.i.) zo. 11.30.
ROYAL'70: The big boss (18)
2.15, 7.00, 9.30, ma., di., wo. 2.15,
8.00. De meedogenloze achter
volger (18) vr. za. 24.00. Winne-
tou keert terug (a.l.) zo. 12.00.
ROYAL OP ZOLDER: Dag des
oordeels (18) 2.15, 7.00, 9.30, za.
2.15, 7.00, ma. di. wo. 2.15, 8.00.
Het laatste pantsercommando
(18) vr., za., 24.00. STUDIO DE
LUXE: In Tirol hangen de slip
jes aan de Alpen (18) 2.15, 7.15,
9.30,zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30.
STUDIO 2000: A clockwork
orange (18) 8.30, zo. 1.00, 8.30 (di.
av. besl.) Tarzan's jungleboy
(a.l.) za., wo. 2.00. DE UITKIJK:
Les enfants du paradis (18) 2.00,
8.00.
DELFT.
CITY: The exorcist (18) 2.30,
7.00, 9.15. Niet iedere slag is
raak (14) vr. en za. 23.30. CITY
SELECT: Decamerone (18) 2.30,
8.15. za. zo. en wo. 8.15. vr. en
za. ook 23.30. De avonturen van
Pietje Bell. za. zo. en wo. 2.15.
DELFIA: De 5 van de 4-daagse
(14) 2.30, 7.00, 9.15. Ik wil het
overal met je doen (18) vr. en
za. 23.30. DOELEN KINO: Hor
ror hospital (18) 2.30, 7.00, 9.15.
ma. di. en wo. 7.00, 9.00. FLO
RA: Alicia (18) 7.00, 9.15. De drie
avonturiers van de zee (14) zo.
2.30. STUDIO D: The sting (14)
2.30, 7.00, 9.15. do. vr. ma. en di.
7.00, 9.15. Mensenjacht in Niede-
r/Bayern (Filmliga, di. en wo.
23.30. FILMHUIS: Los dias del
aqua (8.00. VR. ZA. EN ZO. 8.00,
10.00)
PAULUS DE BOSKABOUTER - DE HELDENMOL
K—96 „Die meesteres van mij heeft me al- rap toen de grond onder haar begon te
tijd op een misselijke manier verwaar bewegen en Eucalypta hijgend op kwam
loosd", riep Krakras overmoedig. Dal duiken. Goeie genade", fluisterde Pau-
kan ik haar nu eens fijn betaald zetten!" lus. „daar is ze weer." „Pas op Mol".
Krakras voelde zich eindelijk eens volko- waarschuwde Oehoeboeroe bezorgd en
.men veilig, maar dat gevoel verdween toen had de Mol opeens drie beschermen
want iedereen verwachtte dat de heks
haar woede op Mol zou koelen. Maar dat
was niet eens waar. Met een blik voor af
grijzen wendde ze zich tot Krakras en
snauwde: „Dus jif wou mij voor altija
kwijt hè?"
SUSKE EN WISKE - DE NARE VARAAN
LUCKY LUKE -„DE BLAUWVOETEN OP OORLOGSPAD'
©DaroaudS-A. 1972