Evangelisatie geschaad door centralisme in kerk OOK VEEL WINSTPUNTEN IN GELOOFSLEVEN VAN LAATSTE VIJFTIEN JAAR Impasse in oecumene geen reden om bij pakken neer te zitten 't Karrewiel KERK EN WERELD P1NSDAG 1 OKTOBER 1974 LE1DSE COURANT PAGINA 13 Weekagenda DINSDAG 1 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 u. „President op drift" (Theater). HOT, 20.30 Jungle Opera (Nieuwe Komedie) J). Diligentia, 20.15 Pianorecital door Florence, Soonhin Wong. WOENSDAG 2 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 Het Hemelbed. HOT, 20.30 Jungle Opera (Nieuwe Komedie). Diligentia, 12.45 Lunchconcert Ruud v.d. Meer en het Edith Steinkoor. Circustheater, 20.00 La Traviata door de Nederl. Opera Stich ting. Congresgebouw, 20.30 Het Resi dentie Orkest o.l.v. Guido Aj- mone Matsan, met de solist Zi- no Francescatti, viool (J). Poppentheater Frank Kooman, 14.30 „Slik de Slak". DONDERDAG 3 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 Potverteren (Haagse Comedie) J). HOT, 20.30 Jungle Opera (Nieuwe Komedie) (J). Diligentia, 20.15 Pianorecital door Michael Davidson. Congresgebouw, 20.30 Het Resi dentie Orkest o.l.v. Guido Aj- mone Matsan, m.m.v. Zino Francescatti, viool. St Antonius-abtkerk, 20.15 Or gelconcert door Herman van Vliet. Paard van Troje, 21.30 Her Doom's Living Waxworks. Oude Kerk Rijswijk, 20.15 Orgel concert door Klaas Günther. VRIJDAG 4 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 „De Venetiaanse tweeling" (Haagse Comedie) (J). HOT, 20.30 „Atika, Atika" (Haag se Comedie) (J). Diligentia, 20.15 Scarborough Fair. Theater Aan de Haven, 20.15 „Macbett" (De Appel) (J). Congresgebouw, 20.15 „Hé.... mag ik mijn echtgenote terug"? Paard van Troje, 21.30 Incubus Theatre. Circustheater, 20.15 Het Nationa le Ballet. Theater Pepijn, 20.30 „Wit op Zwart" (Kabaret Tekstpiere- Theater In de Steeg, 21.00 Totaal theater-show Psychomimo. (J). ZATERDAG 5 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Begeerte onder de olmen" (Haagse Comedie). HOT, 20.30 „Atika, Atika" (Haag se Comedie) (J). 20.30 George gcorge Colmann en Trio Rob Agerbeek (J). Theater Aan de Ilaven, 20.15 „Macbett" (De Appel) (J). Poppentheater Frank Kooman, 14.30 „Slik de Slak". Theater PePijn, 20.30 „Zwart op wit" (Kabaret Tekstpierement) (J). Theater In de Steeg, 21.00 Totaal- theater-show Psychomimo (J). Kleine Schouwburg Rijswijk, 10.30 „Twee emmertjes water halen" (Amstel Toneel) 20.15 ,,'n Moordverhaal" (Amstel To neel). ZONDAG 6 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Begeerte onder de olman" (Haagse Comedie) (J). HOT, 14.00 „Piccolo en de datata- boeman" (Kindertheater Psstt) 20.30 „Atika, Atika" (Haagse Comedie) (J). Diligentia, 11.30 Bachconcert door Theo Olof 14.30 Pianoreci tal door Janine Dacosta. Congresgebouw, 20.15 Herb Al- pert en his Tijuana Brass. Theater PePijn, 15.00 Ferdinand Povel Kwartet en Clide Hamp ton, trombone (J). 20.30 Reu nion Jazz Band en de blueszan ger Leo Unger (J). Grote Kerk, 12.00 Orgelconcert door Wim van Beek. Gemeente museum. 15.00 „Mu seum in Den Haag", Lezing door mr. drs. L. J. T. Wijsen- MAANDAG 7 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Les Branguignols (Galas Kar- senty-Herbert). Circustheater, 20.15 The Golden Rainbow Show. Congresgebouw, 20.15 Gilbert Be- WOENSDAG 9 OKTOBER 1IOT, 20.30 „Abfall" door Peter Wijssbrod, Congresgebouw, 20.15 „Hé...mag ik mijn echtgenote terug"? Poppentheater Frank Kooman, 14.30 „Swaffie de zeehond". Zeiss Planetarium, 14.30 „Wat is i ster? 16.00 „De wereld van het oneindige". DONDERDAG 10 OKTOBER Koninklijke Schouwburg, 20.15 „De Venetiaanse tweeling" (Haagse Comedie). IIOT, 20.30 „Atika, Atika" (Haag se Comedie) (J). Diligentia, 20.15 Concert door het Amati Kwartet. Congresgebouw, 20.15 „Hé...mag ik mijn echtgenote terug"? Theater Aan de Haven, 20.15 „Macbett" (De Appel). Theater PePijn, 20.30 „Wit op zwart" (Kabaret Tekstpie- remtn). Paard van Troje, 21.00 Johnny Mars en The Sunflower Boogie Band. Kapel West, 20.15 Voorstelling door de Rotterdamse Dansaca- demie. zvrijdag oktober Koninklijke Schouwburg, 20.15 „Begeerte onder de olman" (J). HOT, 20.30 Nederlandse Dans theater (J) 23.30 BZZTOH-cine- Congresgebouw, 20.30 Het Resi dentie Orkest o.l.v. Zlten Pesco m.m.v. het Nederl. Kamerkoor, NCRV Vocaal Ensemble en so listen. (J) (Toneelzaal) „He...- mag ik mijn vrouw terug"? Circustheater 20.00 „La Traviata" (Nederl. Operastichting). Theater Aan de Haven 20.15 „Macbett" (De Appel). Kloosterkerk 20.15 Orgelconcert door Gerard Akkerhuis m.m.v. Harry Sevenster, trompet. Theater Pepijn 20.30 „Wit op zwart" (Kabaret Tekstpiere ment). Theater In de Steeg 21.00 Totaal theater show psychomimo. Markten HOTEL-CAFE-RESTAURANT STEENSTRAAT 55/LEIDEN/ 22509 Op aanvraag zenden wij u graag suggesties voor menu's GROENTEVEILING LEIDEN (30 SEPT.) Appelen 45-77; Peren 29-30; Aardap pelen 9-19; Andijvie 32-42; Pronkbo- nen 1.10; Snijbonen 1.85-2.40; Stam- bonen 2.25; Kroten 24-25; Kroten ge kookt 75; Rode kool 19-29; Groene kool 29-36; Spitskool 43-46; Prei 25- 59; Postelein 1.31-1,39; Spinazie 1.01- 1.32; Spruiten A 1.12-1.19; Spruiten B 1.17-1.24; Spruiten C 96-1.01; To maten A 6.95-7.20; Tomaten B 6.65-' 6.75; Tomaten C 6.00-6.75; Tomaten CC 2.60; Uien middelgrof 23-29; Wit lof 3.10; Meloenen 1.20-1.25; Knolsel- derij 53-61; Komkommers AA 58; Komkommers A 38-42; Komkom mers B 25-27; Komkommers C 21-24; Komkommers D 20-22; Komkom mers E 20; Sla zwaar 27-31; Sla licht 19-24; Bleekselderij 37; Peterselie 8-11; Selderij 20-23; Paprika's p. stuk 24-31; Paprika's p. kilo 42. COOP, VELUWSE EIERVEILING BARNEVELD BARNEVELD, 30 sept. Aanvoer: 825.210 stuks. Stemming: kalm. Prij- zen (in guldens per 100 stuks): eieren van 50 gram 11,22; 55 gram 13,57; 60 gram 14,09; 65 gram 14,83. SLAAPKAMERSHOW ALLE MERKEN, 40 MODELLEN MAANDAG vin 1 tot DINSDAG. WOENSDAG van 9 tot 6, DONDERDAG van 9 tot 6 en van 7 tot 9 uur n.m., VRIJDAG van 9 tot 6 en ZATERDAG van 9 tot 5 uur. Dlv. verranend leuke aanbiedingen. LISSE-CRACHIWCG l.o. H0.BA.H0. VEILINGGEBOUWEN De idee van een gezagsccn- trum in de x.k. kerk, dat al leen alle rechten en volmach ten bezit om eventuele veran deringen en vernieuwingen in te voeren, heeft tot dusver alle beloftevolle pogingen het rijk Gods uit te breiden, scha de toegebracht en doet dat nog steeds. Tot deze conclusie kwam aartsbisschop Lorscheider van Fortaleza in Brazilië in zijn hoedanigheid van rapporteur van de bisschoppensynode. De aartsbisschop gaf op basis van talrijke uit de gehele kerk ont vangen rapporten een over zicht van de situatie in de kerk Van de ruim honderd kerkpro vincies en de synodes der met Rome geünieerde kerken in het oosten hadden echter slechts vierenvijftig rapporten over de situatie in haar gebie den ingezonden. En daarbij waren dan nog rapporten, waaruit bleek, dat niet steeds de vraagstelling van het syno de-secretariaat was begrepen. Toch leverden de rapporten meer dan genoeg bewijzen op om aan te tonen, dat aldus Lorscheider het gedachten- goed van het tweede Vatikaan- se concilie in zijn doorwerking in de kerk in uiterlijkheden is blijven steken. Niet overal is dat zo, maar wel in overwe gende mate aldus Lorscheider. naar de nieuwe elementen van het tweede Vatikaanse concilie te zoeken en die dienstbaar te maken aan de mensen van deze tijd. In het bijzonder wees aartsbis schop Lorscheider hierbij op de verhouding der zoeenoem- de ambtskerk (paus, bisschop pen, priesters) tot de leken. De synode en de leidinggevende instanties in de kerk moeten mogelijk maken, dat de leken directe medezeggenschap krij gen in de beslissingsprocessen in de kerk. „De werkelijk trou we leken staan er open voor en hebben een gevoel voor daadwerkelijke participatie in de verantwoordelijkheid van de kerk". Het is voor die leken niet meer voldoende om tot een of ander initiatief aan te sporen, zij wil len ook meebeslissen. Dit sluit niet uit, aldus aartsbisschop Lorscheider. dat de laatste be slissing blijft bij degenen, aan wie Christus de verantwoorde lijkheid voor de universele kerk heeft opgedragen. Wan neer de bisschoppen echter niet zo snel mogelijk naar mo gelijkheden zoeken om het ge sprek met hun priesters, hun religieuzen en de leken te ver sterken en effectief te maken, dan zullen de mensen, die nog steeds van goede wil zijn, er van door gaan. Mgr. Roger Etchegaray, aarts bisschop van Marseille en voorzitter van de Europese bisschoppenconferentie, die verslag uitbracht over de si tuatie in Europa, stelde, dat het secularisatieproces in Eu ropa zo ver is voortgeschreden dat vele mensen in hun leven nooit toekomen aan een han deling van godsdienstige aard. Hij vestigde de aandacht on der meer op de verdeling van Europa in twee blokken. Naar zijn mening oefent het prak tisch materialisme van het westen een schadelijker in vloed uit op de godsdienstzin van de mensen dan het ideolo gisch materialisme van het oosten. Mgr. Etchegaray noemde het veelbelovend, dat wordt gepro beerd de al te clericale kerk om te buigen tot een werkelij ke broederlijke gemeenschap tot eenheid en overwinning van de polarisatie. „Proeftuinen" voor de moei lijkheden en verwachtinen van de geloofsverkondiging in Eu ropa noemde mgr. Etchegaray de jongeren en de oecumene. De jongeren verwachten van de kerk dat deze de vragen van de mens van nu tot op de bodem uitzoekt. Wat betreft de inspanningen voor de eenheid van de christenen dient Euro pa zich ervan bewust te wor den, dat het daarvoor de grootste verantwoordelijkheid van heel de wereld draagt. He voor velen teer warrige »ntwikke!ingen van de laatste vijftien jaar hebben ook goe de vruchten voortgebracht. Zowel in het persoonlijke als In het gemeenschappelijke ge loofsleven zijn veel winstpun ten aan te wijzen. Dit constateerde prof. dr. J.' Lescrauwaet in een samenvat ting van dc voorstudies, ge maakt voor het in het week einde gehouden congres van het ThIJmgenootschap, waarin vooral katholieke weten schapsbeoefenaars zich heb ben verenigd. Het congres Durf om de impasse in de oecumene te doorbreken en 6teun in de rug van de Raad van Kerken voor plaatselijke experimenten werden zater dag gevraagd op de tweede bijeenkomst van de Kcrken- conferentie 1974 in het Jaar beurscongrescentrum te Ut recht. Er bestond duidelijk meer be langstelling voor deze tweede bijeenkomst, waaraan rond 450 vertegenwoordigers van plaatselijke groepen uit de bij de Raad van Kerken aangeslo ten kerken deelnamen. Zij be spraken hun ervaringen aan ie hand van het algemene the ma „bevrijding tot gemeen schap". In de namiddag werden de resultaten der groepsbespre kingen in een forum doorge sproken. Enkele van deze uit spraken: de impasse in de oe cumene hoeft niet te beteke nen, dat men bij de pakken neer moet gaan zitten. Er zijn vele terreinen, waar oecume nisch samengewerkt kan wor den als gezamenlijke eucharis tie of avondmaal nog niet kan of mag. Gepleit werd onder meer voor oecumenische doop- en huwe lijksdiensten, samenwerking bij vormingswerk. De Raad van Kerken zou meer verant woordelijkheid moeten durven nemen voor hetgeen plaatse lijk ondernomen wordt. De initiatieven teneinde ze door te spelen. In verband hiermee werd ook gepleit voor een eigen commu nicatiemedium in de vorm van een blad. Gepleit werd ook voor een „parlement", waarin enerzijds de plannen van de Raad van Kerken en ander zijds de initiatieven van de basis zouden kunnen worden iiesproken. ging over „de positieve aspec ten van de ontwikkelingen van de r.k. kerk in Nederland". Opvallend noemde prof. Le scrauwaet de pastorale inslag van alle studies. Ze zoekep niet maar theorieën maar naar richtlijnen voor het christelij ke levensgedrag. Opvallend ook in dit verband noemt prof. Lescrauwaet het dat er de luatste Jaren op een heel dikke uitzondering na (Schille- bccckx' boek over „Jezus, het verhaal van een levende") geen theologische boeken meer verschenen zijn. De Ne derlandse theologen uiten zich via artikelen cn meestal op hoog populair niveau om zo doende contact te hebben met de mensen in het pastoraat. Men stelt zich daarbij niet af op hoge onhaalbare idealen, moar heeft veel meer interesse voor leefregels, waar de men sen van nu met hun beperkte mogelijkheden mee vooruit kunnen. Een tweede kenmerk in de theologie ls do aandacht voor de persoon. De katecheet be gint bij de jonge, kleine mens en hij wil hem zich thuis laten voelen in de geloofswereld. Andere kenmerken zijn de dialoog en de menselijkheid en vooral onder het laatste is de Nederlandse theologie mis schien opmerkelijk, aldus prof. Lescrauwaet De Nederlandse theologie heeft Christus' waarachtige menselijkheid heel duidelijk naar voren gebracht. Op die manier hebben de theologen geprobeerd klaar te komen met het probleem van de secu larisatie. Vandaar ook de aan dacht voor de bijbelse waarde ring voor de schepping als goede gave en als opdracht, de aandacht voor de menswor ding van Gods zoon cn de eigen verantwoordelijkheid van ieder mens. Schaduwzijden noemde prof. Lescrauwaet de mindere aan dacht voor de goddelijke kant van de openbaring, voor het boventijdelijke van het gelo ven. Deze schaduwzijden zijn door de theologen zelf ook ge constateerd. Het Jaar 1970 is daarvoor een keerpunt Dan zet zich in de theologie een wending in naar de eschatolo gie. dat wil zeggen naar de toekomst, die God voor ons wil. En daarmee krijgt behalve de persoonlijke geloofsbele ving ook de gemeenschappelij ke geloofsbeleving de aan dacht Opvallend in de theologie vindt prof. Lescrauwaet voorta de katholiciteit Men gaat uit van de rooma-katholieke ver trekpunten en met name van de aandacht oor de menswor ding en voor de sacramenten. De jongste ontwikkeling in de theologie, die prof. Lescrou- waet constateert, is de ver sterkte aandacht voor het werk van de Heilige Geest, die van binnenuit in de schepping werkzaam is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 13