Tv-documentaire over Leiden gjsCHOOL VOOR KULTUREEL WERK INLEIDEN VAN START Gezelschapsspel in maak over geuzentijd mum LEI DATO Leids meisje begint hele onderneming Leidse agenda MIIMB—MBMWSMI— IUIIHIWÏIIII'13 Van een onzer verslaggevers IDEN De officiële oPen,nS Tim de middelbare dagschool (K) Ai voor kultureel werk, die wordt ui ondergebracht in de L.H.N.O.- «po school ,,'t Steenevelt" aan de -J Sumatrastraat, is vastgesteld op )woll vrijdag 20 september. De ope ning wordt verricht in het Jeugdbuitencentrum Korte Vliet" aan de Vlietweg 5x door de coördinerend inspecteur voor het sociaal-pedagogisch onder wijs drs. J. van Huijgevoort. De middelbare beroepsopleiding kultureel werk is de eerste dag opleiding in deze vorm in Ne derland. Hij heeft hetzelfde op- leidingsdoel als de bestaande part-time cursussen kultureel werker die worden gegeven aan verschillende sociale academies. In de eerste studiegids van de nieuwe school wordt als één van de taken van een kultureel wer ker gezien: „de mensen laten ontdekken wat ze zelf kunnen en hen helpen om die ontdekte mogelijkheden tot ontwikkeling te brengen". De opleiding duurt drie jaar. Be langrijke onderdelen van het studie-programma zijn: maat schappijleer, manuele expressie, dramatische expressie, lichame- De huisvesting in ,,'t Steenevelt" lijke vorming, werken met groe pen en schriftelijke taalvaardig heid. Het komende cursus-jaar telt de school 74 leerlingen. Naar men aanneemt zal dat aantal binnen drie jaar zijn uit gegroeid tot ongeveer 220. is tijdelijk. Verwacht wordt dat leraren en leerlingen over enige tijd hun intrek zullen kunnen nemen in het gebouw van de Lagere Landbouwschool dan de Boerhavelaan. De Landbouw school zelf heeft besloten een nieuw schoolgebouw in Oegst- geest te betrekken. -leidse bioscopen „Ontuchtige vertel- Suf 1 in gen" ^oiLEIDEN Overspel, ontucht d.®!1 en wreedheid zijn de ingre diënten van de filmbrei die Pier Paolo Pasolini het bios- coopubliek in „Ontuchtige vertellingen" voorschotelt. Onder rgie van Sergio Citti is het een zeer smakelijke brei geworden, tenminste voor hen die van Pasolini- kost houden. Het een en ander zit wat onsa menhangend in elkaar. Des alniettemin is het allemaal een genot om te kijken- naar de entourage waarin de on tuchtige handelingen zicih af spelen. Citti tovert het pu bliek een Italië voor dat uit sluitend uit prachtige groene -i.ï.m weiden, schilderachtige dorp- t: lw jes en gezellige kerken lijkt I te bestaan. Al dit moois is l van wel in schrille tegenstelling I sou» biet de personages die op het pim filmdoek verschijnen, met name de Italiaanse geeste lijkheid krijgt ze vierkant uitgemeten. Het begint allemaal met twee blijmoedige, donkerbruin ge krulde kruimeldiefjes, die el- Dri» kaar sterke verhalen zitten te vertelen. Alle verhalen hebben ongeveer dezelfde strekking: door een getrouw de vrouw wordt overspel ge speeld en dat wordt door de man afgestraft met het do den van de minnaar of de vrouw. Met name de pas toors blijken niet vies van getrouwde vrouwen wat ze met de dood of een vermin king aan een vitaal li chaamsdeel moeten bekopen. De ontuchtige vertellers worden aan het slot van de film opgehangen, omdat ze per ongeluk een roofmoord plegen. Lachend om het laat ste verhaal dat de een de an der heeft verteld op weg -naar de galg steken ze hun *hoofd in de strop, en dan ^neemt de film een onver dachte wending. Ondanks het bloed dat er in „Ontuch tige vertellingen aan te pas komt en de door sommige bioscoopbezoekers wat naar aandoende weergave van het katholieke Italië, is „Ontuch tige vertellingen" een vrolij ke film, waarbij alleen de nasynchronisatie wat storend 35 (S' PRO res de Bangkok" Duitse productie, die deze week op het filmscherm van Rex verschijnt. „Bangkok, een stad waar alles mogelijk is" wordt de argeloze bios coopbezoeker beloofd en daar is niets teveel mee ge zegd. Een aantal leden van een kegelclub maken een vliegreisje naar Bangkok. Daar komen ze terecht in massage-salons en erotisch- zwoele appartementen. De ke gelaars kijken hun ogen uit naar de meisjes, die de eta blissementen bevolken. Na een eerste kennismaking blij ken de meisjes tot alles in staat. Ze zorgen ervoor dat de vakantiegangers van de ene droomtoestand in de an dere komen. Bij thuiskomst 1 blijkt de reis de kegelaars zo te hebben aangegrepen, dat 2ij onherkenbaar voor hun omgeving veranderd zijn. LEIDEN De NCRV heeft besloten om de kleurendocumentaire „Sa- licht Leyden" van de Leidse regisseur Hans van Oosterom op de te levisie te brengen. Dat gebeurt woensdagavond aanstaande van hali acht tot acht uur, fer inleiding van de Eurovisie-uitzending „Spel zonder grenzen" waarvan dan op de Lammermarkt de finale plaats heeft. Salicht Leyden is tot stand geko men op initiatief van het Stede lijk museum de Lakenhal. Hij dient ter ondersteuning en illu stratie van de tentoonstelling ..Leven in oorlogstijd in de tweede helft van de 16e eeuw", die in de Lakenhal wordt gehou- l den van 26 september tot 1 de- cember van dit jaar. De film contrasteert het reilen en zeilen van Leiden toen met Leiden nu. „We laten zien wat er gebleven is, en welke zaken veranderd zijn", aldus de 43-jarige Van Oosterom. „De historische lij nen worden doorgetrokken. Zo tonen we bijvoorbeeld beelden van de oude lakenindustrie zoals we die kennen vam pente keningen en andere prenten en zetten daartegenover het werk dat vandaag de dag wordt ver richt in de dekenfabriek van Wijck. We nemen het Leidse stadsbestuur eind 16e eeuw on der de loep en geven dan beel- - den van de huidige gemeente raad. Zonder daarbij overigens kritiek te geven op de gang van zaken tegenwoordig. Een discus sie-film is het niet geworden. In ,het kader waarin de film zijn plaats krijgt leek kritiek me minder zinvol". Breder publiek Dat kader is op de allereerste plaats het bioscoopzaaltje dat op de expositie in de Lakenhal wordt ingericht en pas op de tweede plaats het kijk-kastje. Want Van Oosterom heeft de film gemaakt in de overtuiging dat zijn product alleen in het museum zou worden vertoond. De NCRV klopte in eerste in stantie ook niet bij hem aan om de hele film, maar om slechts enkele beelden die men wilde gebruiken voor het „Spel zonder grenzen". Toen van Oosterom de NCRV-mensen het een en an der voorschotelde raakten dezen evenwel zo geboeid dat ze èlles wilden zien en vervolgens tot de conclusie kwamen dat „Salicht Leyden" in zijn geheel een bre der publiek niet mocht worden onthouden. De geestelijke vader was met die beslissing uiteraard in zijn sas; en niet alleen vanwege de finan ciële consequenties. Zijn ver wachting is dat de uitzending veel stadgenoten zal stimuleren om ook de tentoonstelling te be zoeken. En dat zou hij prachtig vinden. „Een hoop Leidenaars zijn nog nooit van hun leven in hun eigen musea geweest", zo verwoordt hij een van zijn er gernissen. „Dat is natuurlijk erg triest. Ik hoop dat deze ten toonstelling zo leuk wordt dat er nou eens drommen mensen de Lakenhal binnenlopen". Duizendpoot Wie straks op Oosteroms invitatie ingaat ontmoet overigens op nieuw diens artistieke hand. Want deze kunstzinnige duizend poot zelf is de vormgever van de compositie. Dat wil zeggen dat hij het historisch materiaal dat de museum-medewerkers aandragen in elkaar flanst tot iets dat leuk is om te zien. In tegenstelling tot de film be perkt de expositie zich tot „hoe het vroeger was". Getoond wordt hoe de Leidenaars van 400 jaar geleden woonden en aten. vochten en zich mooi maakten, hoe ze hun vrije tijd gebruikten, hoe ze de stad be stuurden en welke rechtspleging ze kenden. Zo wordt er een ka mertje ingericht waarin een ge dekte tafel staat. En een inte rieur van een schans met daar in een verzameling wapens zoals men die destijds had kun nen aantreffen. Ook bijvoor beeld een schaatser die over het ijs zwiert. Omdat de meeste bewaard geble ven voorwerpen afkomstig zijn uit het milieu van regenten, pa triciërs en de gegoede midden stand zal hun levenswijze op de tentoonstelling noodgedwongen het zwaarste accent krijgen. Maar waar mogelijk wil men ook laten zien hoe de doodgewo ne armoedzaaiers hun dagen doorbrachten. Omdat van Oosterom nu eenmaal zijn weetje weet van alles dat met vormgeving te maken heeft, is zijn bijdrage aan de viering van 400 jaar Leidens ontzet een drieluik geworden: sluitstuk is een gezelschapsspel dat hij op basis van de histori sche gebeurtenissen heeft vervaardigd. Het is bedoeld voor kinderen maar de (volwassen) kennissen van de maker hebben het inmiddels al uit den treure gespeeld en daaraan een hoop plezier beleefd. Tot de nodige attributen, die straks in de Lakenhal te koop worden aangeboden voor een bedrag van „in ieder geval nog geen tientje", behoren een kar tonnen speelvlak, een stapel kaartjes en een dobbelsteen. Op het bord is een tracé uitgestip peld dat begin noch eind heeft en dat door de pionnen moeten worden afgelegd. Een groot aan tal punten in de af te leggen iroute noopt tot het afnemen van een kaartje. Daarop is gedrukt welke rampspoed de betrokken speler is overkomen dan wel welke gelukkige wending zijn lot heeft genomen. Een en an der in de veronderstelling dat de speler ten tijde van Leidens ontzet leeft en zich ophoudt in deze stad, of in het Spaanse kamp of geus is of „water". Op de kaartjes zijn puntenwaarden aangegeven. Wie nadat alle kaartjes zijn afgenomen de meeste punten heeft behaald, is Aan het water is van animatie-platen die hij zelf heeft geschilderd voor zijn film zijn uiterlijk suggereert is Hans 43 jaar oud. van het Hoogheemraadschap. Rijnland. Doordat namelijk op een aantal kaartjes terloops wordt aangestipt welke taken Rijnland heeft, hoopt men hier aan wat meer bekendheid te ge ven. Bij wijze van tegenprestatie heeft het hoogheemraadschap aan het stedelijk museum de Lakenhal 10.000 voorgeschoten om de produktie van het spel mogelijk te maken. Met de ver vaardiging van de spellen is men momenteel druk bezig. In eerste instantie worden er 1000 stuks gemaakt. Als die allemaal van de hand gaan is het project kostendekkend en krijgt Rijn land zijn tien mille weer terug. Zo niet dan neemt het schap een deel van het verlies voor zijn rekening. Tot zover het laatste paneel van Oosteroms drieluik, waarvoor Leiden nog even geduld mqet oefenen. Het eerste luik krijgen we zoals gezegd woensdag op de buis. Voor pur sang Leidenaars na tuurlijk een must en bovendien leuk omdat de kans dat u zelf op het scherm verschijnt lang niet is uitgesloten. Want omdat Van Oosterom een stad niet als een verzameling gebouwen ziet maar als een gemeenschap van mannen en vrouwen he?ft hij wat je noemt een hoop mensen in zijn film gedaan. Mensen die op de voorgevel van het stad huis aan de Breestraat in de heel bijzondere aandacht van het bo venaardse worden aanbevolen met deze spreuk: „Be-waert Heer. Hollandt ende Salicht Leyden". LEIDEN - De Leidse midden stand is echt niet dood. Ze ker niet wat de "kledende" sector betreft. Er verdwijnen nog wel eens zaken maar er komen nieuwe voor in de plaats. Je kunt je nauwelijks voorstellen, dat dit mensen zijn die op de gok een Leidse vestiging kiezen. Er Is wel degelijk overleg geweest. En dan is nog steeds de slotsom, dat Leiden, ondanks alle bin- nenstadsproblefnen en het moeilijke parkeren en de slechte berikbaarheid, het bij de neringdoenden nog niet heeft verkorven. Neem nou b.v. eens Breestraat 35. Daar hangt de "gouden lui fel" uit, een scherm, dat gouden bergen belooft. Een jaar geleden herbergde het nog een aantrekkelijke bouti que La Rose, sinds gisteren staat er een jonge vrouw aan het roer om de vrouw uit 8tad en ommeland punc tueel te kleden: Lisette met haar Moda Lisa. De Mona Lisa is mooi, Lisette is ook heel mooi en de win kel van dit Leidse meisje is n:et minder fraai. Ze is erg blij. dat ze in haar eigen stad een eigen modecentrum kan vestigen. Eigenlijk is het Ton en Lisette Poldner. Ton is modemaker van het leer, heeft zijn studio en atelier Joli Cuir in Amsterdam. "Aardig leer" noemde hij zijn toestand, z>jn naam is inmiddels gevestigd. Ton en Lisette wonen sinds enige tijd in Den Haag, maar Lei den bleef trekken. Toen ze hun kans schoon zagen, kwa men ze in de Breestraat. Wat ze nu gaan doen met Moda Lisa? "Wel" zegt Liset te kordaat vanonder haar kort geknipte coiffure, "we gaan in onze ogen een man co opvullen in Leiden op het gebied van damesmode. Er zijn vrij veel modebewuste vrouwen in Leiden die toch iets anders zoeken dan wat er te koop is. Zonder deni grerend te doen ten opzichte van andere zaken mug ik toch wel zeggen, dat er vrou wen bij zijn die er Iets voor over hebben om er goed uit te zien. Je hoeft daarvoor niet naar Den Haag of Am sterdam. Leidse vrouwen zijn het waard om dicht bij huis te kunnen vinden waar van ze dromen". Lisette zet de zaak op. Ton zorgt voor de creatieve in breng: leer en bont. Hij con fectioneert zelf dc modellen. Lisette stelt het contact roet de klant op de voorgrond. Acht jaar werkte ze in Lei den: bij De Groot. Vionnet, La Rose, Ricky, en een jaar tje was ze bedrijfsleidster bij Hippety Mode in Hilversum. Ze is nu weer terug in haar oude pand van La Rose, dat Moda Lisa is genoemd. Lei den bleef trekken, ook het Leidse publiek, waarvoor Li sette een zwak heeft. "Wat gevraagd wordt, wil ik ook brengen. Ik ga zelf dingetjes ontwerpen, jurkjes ickenen die Tori uitwerk:. De stof koop ik zelf. Lisette is vol zelfvertrouwen. Moda Lisa begint met "klapstukken', showstukken. Parijs, Londen en DUsseldorf behoren tot de modecentra die frequent worden aangedaan uoor Ton en Lisette. maar ook buiten Europa zoeken ze hun we gen. Lisette Poldner weet heel pre cies wat zij gaat doen. "Ik breng heel erg vrouwelijk mode, niet dat hele hipp, het hele jongen, zoals dat wel meer in Leiden gebeurt. Dat doe ik beslist niet. De jeans, de spijkerbroeken en zo, bannen we so wie so uit, men zit wel op een goede modische rok te wachten. Daar leg ik ondermeer het zwaartepunt. We brengen de mode op hetzelfde moment als Parijs. Londen of DUssel dorf of Rome ze brengen. Alle confectiemensen zeiden me: in Leiden lukt het je nooit. Juist daarom drijven we door. We vinden het a'Ie twee grandioos, de Leidse vrouwen te kunnen laten zien wat er allemaal te koop 's op dit gebied". onder redactie van Ton van Brussel, tel. 01710-22244 tst. 17 Vrouwen beweging De leden van de NKV Vrouwenbe weging afd. Leiden hoeft men niets meer wijs te maken over Honig, de bekende soep- en pud dingfabrikant. Vierenvijftig le den van de afdeling hebben deze week onder leiding van voorzitster Van leeuwen een be zoek gebracht aan de Honig-fa- briek in Nijmegen en hebben daar haarfijn uitgelegd gekre gen hoe soepen, puddings en meer van dat soort zaken wor den bereid. De dames waren er wat van onder de indruk, zeker toen ze na afloop ook nog een hele tas met Honig-artikelen mee naar huis kregen. Verijdeld In een pand aan de Rijnshurger- weg is een poging tot diefstal In hun verzorgingsflatje in bejaardentehuis „Lorentzhof" heeft het echtpaar Verbiest gisteren zijn 65-jarig huwelijksfeest gevierd. Klaas (90) en Aaltje (92) Verbiest kregen bij deze feestelijk" ge beurtenis een bezoekje van burgemeester Vis en zijn echtgenote, die hen namens de gemeente een fruitmand aanbood. Uiteraard werd er op het huwelijksgeluk ook getoost (zie foto). Het echtpaar heeft een zoon, twee kleinkinderen en een achterkleinkind Bijbellezingen Het berichtje over bijbellezingen dat wij afgelopen woensdag in deze rubriek plaatsten was niet helemaal conform de werkelijk heid. De lezingen worden op ini tiatief van de heer E. B. de Jong georganiseerd. Van enige samenwerking met clubhuis ..De Vrolijke Arcke" is geen sprake. De lezing—cyclus is voor iedereen toegankelijk. Brandweer kantine De Leidse brandweer heeft on langs een kantine in gebruik ge nomen. die op woensdag 25 sep tember a.s. officieel zal worden geopend. Ter gelegenheid van deze opening is er die dag van 16.00 tot 17.30 uur een receptie. JflSBÊfcL i antieke dekenkist verij deld. Omstreeks half elf dinsdagavond hoorden de bewoners gestommel op de benedenverdieping Toen zij gingen kijken, stond de de kenkist bij de achterdeur. De dief bleek gevlogen. Neerlandia Het Leidse Hohner Acordeonor- kest ..Neerlandia" geeft mor genavond in het Antonius Club huis aan de Lange Mare haar jaarlijks begunstigersconcert. Medewerking verlenen de lang zamerhand in Leiden overbe kende bigband van Frits Lan- desbergen en de niet minder be kende ..Randstadspelers" olv Bram Lambooy. Neerlandia speelt werken van Bach. Strauss. Würther. Tilïo Schlunck. Kosef Schelb. Fritz Dohler. Adolf Götz en Jeremiah Clarke. Aanvang 8 uur. Expositie in de Oranjerie Donkersteeg De Donkersteeg wordt maandag 7 en dinsdag 8 oktober herbe- straat en waar nodig opge hoogd. Om dit werk zo vlot mo ge/ijk te doen verlopen wordt de steeg beide dagen afgesloten. Volgens de dienst gemeentewer ken blijft enig voetgangersver keer wel mogelijk. Een tentoonstelling met bloemen, planten en fruit is van 3 tot en met 5 oktober ingericht in de Oranjerie van de Hortus Botani cus. Dit ter gelegenheid van de viering 400 jaar Leidens Ontzet. De expositie wordt verzorgd door leden van de Leidse Bond van Amateur-tuinders. De offi ciële opening is op 3 oktober 's morgens om 10 uur door dr. C. F. van Beusekom. directeur van de Hortus Botanicus. VRIJDAG Grpenooi dhal Leldato huluhou. 13.00-17 00 en 19.00-22 30 uur. Schctpenkude 6. tering K HM. Vei aanvang 20.00 uur ZATERDAG Burcht steen: Leidse AnUekmarli af 9.00 uur Oude vest '3 open Ger.Herv jeugdwerk. Op het terrein Cronestein aan de Kanaalweg in Leiden heeft de heer F. de Nie van de directie bouwzaken onderwijs van het ministerie van onderwijs en wetenschappen gistermiddag de eerste paal geslagen voor een scholencomplex, dat onderdak zal bieden aan de christelijk middelbaar technische school, de Leidse school voor meao, de lavo-leao Noordcinde, de streekschool voor beroepsbegeleidend onderwijs en het vormingscentrum voor wer kende jongeren. Deze scholen kampen momenteel nog met een enorme ruimte-nood. (ADVERTENTIE) shoud show t liederen Neerlandia. aanvang 2000 uur ZONDAG Groenoordha I.etd.eo hulvhoudshow 13 00-17 00 en 19 00-22.30 uur Bulthuis exclusieve interieurs STAND No. 86-87

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 3