Belgische ex-onderwijzer hoopt via de KLM school te maken als filmer PLEIDOOI VOOR EEN GROTE ORGANISATIE KUNSTENAARS RENE VAN DEN EYNDE ZET AMERIKA ER GEKLEURD OP Amerika show van KLM Toneel actueel ai!ii;r'iiiriiiii;::;:iii;iii;r.aBiii':!?!i WOENSDAG 11 SLi '1 LM. LR 1974 en filmshow in kleur van de Belg René v. d. Eynde wordt op een twaalf meter breed en drie meter hoog scherm ver toond: Den Haag, Congresgebouw op 5 november, Leiden, Stadsgehoorzaal op 15 november, Aanvang om 20.000 uur, toe gangskaarten 2,50 zijn twee weken tevoren verkrijgbaar bij de KLM-bureaus en de foto handelaren ter plaatse. ANTWERPEN Een straat zonder bomen In een Antwerp se buitenwijk. Witte woondozen aan beide zijden. Goed door timmerde immobiliën met deuren van glas, die zoemend openspringen als het belletje gaat. Boven in het nauwe ste nen trapportaal, dat de indruk wekt regelrecht te leiden naar de douches van het gemeente lijk zwembad staat reeds de vleesgeworden vriendelijkheid op zijn gasten te wachten: sig- noor René van deri Eynde, een kortgebouwde dertiger, die tot aan de helft gehuld is in een op inwoning berekende panta lon. Daarboven een niet geheel gekuist overhemd, dat duidelij ke sporen draagt van noeste arbeid voor het dagelijks brood. De huiskamer is grotendeels gevuld met projectoren, inge- raamde dia's, recorders, een filmapparaat en stereo-boxen, die men veelal aantreft in te grote kerken, waar Gods bood schap anders niet doordringt tot de verste banken. Vanuit witte nissen kijken boeddhabeel den blanco toe. Gezien de duur van het werk hebben ze ge makshalve de kleermakerszit aangenomen. Op een plank daarboven heeft een olifant zijn slurf van ijzersterk ebbe- hout discreet tussen de voorpo ten gedrapeerd. Het heimwee naar het knollenland van India is hem van het gezicht af te lezen. René van den Eynde: ex-onderwijzer hoopt als filmer-fotograaf opnieuw school te maken". Van den Eynde stelt voor om eerst een pinteke te vatten al vorens tot zaken te komen. Hij diept uit de ijskast een draag- karton met hoppig Bels bier op en wipt met geoefende hand de kurken van de fles. Een dor stig volk weet zelfs een grijze septemberochtend nog aan vaardbaar te maken. Voordat hij een kamerwand met souvenirs vult met zijn kleurige visie op Amerika (drie dia-projectoren vol wui vende bloemkelken, wolken krabbers, dansende negers en bleekgezichten staan inmiddels op scherp en ook de filmrol daarboven is tot berstens toe gevuld met courante doorkijk jes op de Nieuwe Wereld), waarschuwt de Meester ,,dit wordt geen politiek document. Ah sjust, natuurlijk heb ik een eigen mening, maar die is nu niet belangrijk. Dit is een pro paganda^ resentatie en de KLM kan nu eenmaal niet aankomen met een exposé over het rassenprobleem en over Watergate. Het gekke was wel, dat ik nau welijks één voet op Ameri kaanse bodem had gezet, toen mij al gevraagd werd naar mijn mening over Nixon. De eerste de beste taxi-chauffeur riep: „Wat denk je nou over die boy? Jij komt uit België en je bent gewend om „wooden shoes" te dragen. Jij kunt dus op je klompen aanvoelen, dat die hele zaak stinkt naar rotte vis." Ik heb hem gezegd, dat ik een eenvoudige onderwijzer was van een lagere school in Antwerpen en dat wij Belgen zelden klompen dragen. Belgen lopen nu eenmaal liever met de zotskap op". Van den Eynde was tijdens zijn recente reis door Amerika inderdaad nog onderwijzer zij het op nonactief. Op de Sint Norbertusschooj in Antwerpen had hij jaren lang het toezicht over de eerste klas, die hij de juiste spelling van het woord „petat" bijbracht. „Plezant werk", laat hij weten, „eerste klassen zijn wel moeilijk, om dat je telkens van zero begint. Maar het fijne is wel, dat ge 's avonds nooit huiswerk behoeft na te kijken. Want een dreu mes doet zijn kennis gelukkig nog alleen op school op. Daarom ook had ik altijd ge noeg uren over voor mijn hob by fotograferen. Ik ben vijf jaar geleden in de schoolva kantie naar Turkije gegaan en heb daar mijn eerste grote dia-serie gemaakt. Ik had wel eens wat gepionierd voor ou deravonden, maar in Turkije heb ik het echt serieus gepro beerd. De Vlaamse Toeristen bond heeft de serie gedraaid en er kwamen schone kritieken op. Maar na vijf avonden was het toch wel bekeken. Het geld, dat ik er in had gestoken kwam er bij lange na niet uit en- ik moest dus weer in sep tember voor de klas om mijn pinteke bier te verdienen. Daarna heb ik zo'n zelfde pro ject in Iran gemaakt. Ik heb nu eenmaal zo'n beetje honger r de onbekende verten. Vol gens de Bond was het weer een geweldig succes. Ik had hem „Perzlë, poëzie en petro leum" genoemd, maar meer dan zeven keer hebben ze hem toch niet gedraaid. Kijk, op zo'n manier moet ge toch tel kens op de grote vakantie wachten om een volgend pro ject te verwezenlijken. In die tijd kreeg ik het plan om op drie schermen te gaan werken. Ik heb toen een dia serie gemaakt over Marokko, waarvoor ik van de Marok kaanse autoriteiten alle mede werking kreeg. Toen ik daar aankwam bleek, dat er in vel den of wegen geen hulp te be kennen was. Toch is het ach teraf nog een schone serie ge worden. Althans dat denk ik er zelf van. Daarna ben ik op eigen risico naar India gereden. Ik heb 30.000 kilometer in zes weken afgelegd, want langer duurt een schoolvakantie nu eenmaal niet. Je jakkert dwars door de wereld naar India en maakt daar in nauwelijks ze® dagen je plaatjes. Toch is die serie „Van Kashmir tot Kerala" de doorbraak in mijn leven ge weest. Ik was indertijd onder wijzer geworden, omdat er voor een manneke uit een dorpje als Hemiskerken niks anders op zit, al® ge hoger op wilt komen. Maar 6just. Daarnaast bent ge een romanticus en koestert ge in het geniep een klein droomp- ke. Ge doet uw werk met veel goesting, maar die trek in de wereld blijft toch knagen. Ge wilt meer zien dan zo'n klas vol kroost en daarom broedt ge op uw plan. Ik heb al mijn spaaTduiten in mijn eerste se rie over India gestopt en toen hij af was zei het Verkeersbu reau van India, dat ik maar rap moest teruggaan om een grotere serie over dat land te maken. Dat is dan „Tussen mensen en Goden" geworden, waarin ik meer kon laten zien van India, omdat ik deze keer rustiger kon werken. Ik had onbetaald verlof van de school gekregen en dat gaf me de gelegenheid om een reis van 500 dagen te maken. En dan opeens gebeurt het wonderke, waar ge al zolang op gehoopt hebt. De KLM vond mijn Indi a-serie heel schoon en vroeg, of ik niet wat dergelijk^ over Amerika kon maken. Dat beschouw ik als een schone er kenning, want er zijn tientallen kineasten in de wereld, die hetzelfde werk doen als ik en met heel wat betere middelen. Ik blijf nu eenmaal een één ling, een kleine doe-het-zelver, die geen hulp krijgt. Ik moet trouwens zeggen, dat Amerika niet bovenaan mijn verlanglijstje stond. Achteraf zeg ik wel: „Ge moet er ge weest zijn, want het is een fas cinerend land waar de onmo gelijkste dingen gebeuren". Ik had zelf liever naar Israël ge gaan, maar die oorlog kwam er tussen en het project is nu uitgesteld tot begin 1975. Ik hoop' wel, dat ze vóór die tijd weer niet gaan bakkeleien. Namens de KLM heeft Van den Eynde nu tussen 18 maart en eind mei een zwerftocht door Amerika gemaakt. Hij slingerde zich in ijltempo door het continent, reed in huurau to's, vloog duizenden kilome ters tussen oost en west en zwierf in een camper door woestijnen. Hij maakte 10.000 dia's en verschoot 2000 meter film. „Allemaal heel onopval lend, ik geloof, dat de mee6te mensen niet eens hebben ge merkt, dat ik ze kiekte". Hij begon in Houston, ging vandaar naar New Orleans, Oklahoma, Dallas, EI Paseo, Santé Fé, Denver, de Grand Canyon, Las Vegas, Los Ange les, San Francisco, Reno, het Yellowstone Park, Salt Lake City, Chicago, Washington, Nashville, Miami, Niagara, Boston en New York. „Als ge op die manier reist", geeft hij toe. „een dagje hier, een dagje daar krijgt ge slechts een op pervlakkige indruk. Maar dat is in Amerika geen ramp, want de Amerikanen zijn zelf ook oppervlakkig. Ge maakt in één minuut vrienden en het volgende moment zijn ze je weer vergeten". Wat hem als Belg ook is opge vallen is de kwaliteit van de doorsnee Amerikaanse maaltij den. „Eten is voor de Ameri kaan een maagvulling, geen feestje. Dat doet wel verdriet." Van het materiaal, dat hij in Amerika verzamelde heeft hij in tientallen uren monnikenar- beid een snel en flitsend pro gramma van ruim twee uur gemaakt. Op vier schermen roept hij daarin het beeld van de nieuwe wereld op; wolken krabbers, bergen, watervallen, pretparken en mensen in alle gangbare kleurschakeringen. Zal het voor ex-schoolmeester Van den Eynde een succes volle kinderkruistocht worden? Voordat hij antwoordt haalt hl] nog rap wat pilskes uit de keu ken. Dan zegt hij: „Het kan heel mooi worden, maar het kan ook falifant uitpakken. Dat weet ge nooit. Ik blijf het in elk geval proberen, want fil men en fotograferen openen voor mij een wereld, waar ik als onderwijzer altijd buitenge sloten was. Natuurlijk houd ik rekening met een mislukking, maar niet al te zeer. Ik denk namelijk, dat ik niet zo'n slechte ben m dit vak." Vandaag heeft hij zijn jongste geesteskind ten doop gehouden in het Amsterdamse Hilton, waar een groep professionele wereldreizigers het blozende wicht gewogen hebben op de bascule van hun kritiek. „Mocht blijken, dat het fout gaat, dan kan ik altijd terug naar de Sint Norbertus-school. Ge moet namelijk weten, dat ik gans geen slechte onderwij zer ben". LEO THURING. Albert Maurits: gaf les De eerstkomende maanden valt er weer heel wat toneel op de Haagse planken te zien. De Haagse Comedie speelt dit jaar niet minder dan negen pre mières (zes In de Koninklijke Schouwburg, drie in het HOT), terwijl Potverteren van het vorige sei zoen doorgespeeld wordt. Een respectabel aantal stukken, vooral als je bedenkt dat ettelijke gezel schappen In het land rustig aan slechts vier nieuwe stukken hoeven te werken. Haagse problemen De omstandigheden zitten de Haagse Comedie ove rigens wel in de weg aan het begin van dit nieuwe seizoen. Eerst kon de Russische regisseur Tovsto- nogov niet naar Den Haag komen (of beter: mocht niet komen), en moest de voorstelling van „Be geerte onder de olmen" in een krappe vier weken in elkaar gezet worden, bovendien waren er proble men rond de Belgische acteur Lucas Dietens. De jonge toneelspeler kreeg uit zijn geboorteland een oproep voor keuring uit militaire dienst, 's Middags keuring en 's avonds al weer een voorstel ling in Nederland. Wat Dietens de Brusselse keu ringsheren heeft verteld is natuurlijk niet bekend, wel is het zeker dat hij niet graag een aantal to neeljaren opoffert aan paraatheid in het Belgische leger. Hij wilde graag afgekeurd worden. In België is men dan meteen regoureus en Dietens werd on middellijk enkele dagen i n observate genome. Gevolg: paniek bij de Haagse Comedie en zeker een hoop extra zenuwen voor regisseur Jules Rooyaards die voor Lucas Dietens een rol heeft in Goldoni's „De Venetiaanse tweeling", dat zaterdag In première gaat. Het einde van het keuringsver- haal s og et beked. Ttvee doden Die „Venetiaanse tweeling" van Goldoni is een wat uitzonderlijk stuk. Zoals alle Goldoni's is het een blijspel met een summum aan verwikkelingen. Een ,,spel der vergissingen" rondom twee tweeling broers, net zoals de beroemde komedie van Sha kespeare (Comedy of errors). Voor echter het be kende „happy end" plaats vindt, zijn er twee do den gevallen. En dat is een bijzondere zaak in de luchtig-satirische wereld van de Italiaanse schrij ver die in de achttiende eeuw de vormen van de op improvisatie gebaseerde „commedia dell'arte" vastlegde in een uitbundige reeks stukken. Zweet bij Ricardo Het HOT theater aan de Oranjebuitensingel mag dan aan de buitenkant door gravende en bouwende lieden aardig in de weg gezeten worden, van bin nen is het sfeervolle theater van gezicht veranderd, in een vliegende vaart is de foyer geheel omge bouwd. Een kleine week geleden was het nog een chaos aan de binnenzijde van het HOT. Wie van avond Peter Hoeksema's „Atika, Atika" in het theater gaat bekijken, kan waarschijnlijk nog net HOT-directeur Ricardo Nastasi zich het zweet van het voorhoofd ze wissen omdat het alemaal nét gelukt is. Schr.jver J. Bernlef: „In Verwachting". De lessen van Albert Albert Maurits zet zijn werk bij de Haagse com die dapper voort. Hij begeleidt het toneelwerk het gezelschap met inleidende lessen op scholen Den Haag en omgeving. Dat doet hij door mid< van creatieve spellessen naar aanleiding van div se première. Vorig seizoen verzorgde hij in eentje 238 lessen van 100 minuten waarvnn 4.2 leerlingen deelnamen. Negentig procent daarv heeft de bij die lessen behorende voorstellingen 1 zocht. En dat is niet niks. Albert Maurits vert' zelf dat de lessen bij „Tartuffe" en „August A gust. August' 'het meest aanspraken, ook al dr de thema's n.l. de schijnheiligheid en de machts tuatie. Bovendien noteerde hij dat de meisjes v Lager en Hoger Beroepsonderwijs en van LEAO-scholen in het algemeen een bezoek aan - Koninklijke Schouwburg prefereren boven het HC De jongens geven de voorkeur aan het HOT. f enkele scholen waren de leerlingen niet te bewep tot en door creatief spel. Men vond het „gek zinloos"; er bestond niet de minste behoefte au schouwburg bezoek. ISog eens Eén school maakte het volgens Albert Maurits te boot. Daar MOESTEN de leerlingen of ze r wilden of niet naar de voorstelling van de Haar Comedie. Wie niet ging kreeg straf. Maurits vo zijn eigen bijbehorende les dan ook terecht zinlo Het succes van het werk van Albert Maurits her de Haagse Comedie aanleiding gegeven tot het r eens aanbieden van een pakket „Toneel in Th' ter" aan de scholen. D.w.z. een inleidende 1 „Spel", een theaterbezoek en een discussie. Scl len kunnen nu daarvoor een keus maken uit i voorstellingen van het gezelschap, in tegenstell tot vorig jaar. De lessen zelf zijn gratis. Alb' Maurits zal het druk krijgen. Ik ben benieuwd hij nog tijd over heeft om toneel te schrijven, zor dat in het recente verleden zo succesvol bij Nieuwe Komedie gebeurde (Kukeleku, een mecki Ier). Schot in werk van eigen bodem Er lijkt dit seizoen een beetje schot te zitten In h toneel van eigen taaibodem. Hoeksema's „Atil Atika" in Den Haag, plus „De stok" (een st over bejaarden) van Ton Vorstenbosch. Bij T' Family in Amsterdam wordt een nieuw stuk v Harry Mulisch gespeeld, bij toneelgroep Centre dat de kroon blijft spannen wat Nederlandstalig neel betreft, zeker vijf stukken: Vam de lijstenn ker Gerard Lemmens „De trap" en „Pnrcr mussen", terwijl zijn Souvenirs op het repertn r blijft, van Herman Lutgerlnk „De babyfoon" „Hoe laat is 't". Van dichter-schrljver J. Bern' „In Verwachting". Zou er dan echt een Nederlar se toneelschrijfkunst ontstaan??? BERT JANSMA Franoine Dreessen en Cuido de Moor bij een repetitie van „De Venetiaanse tweeling". ÊÊÊÊÊÊÊBÊÈHHÊBÊBÊÊÊBHKÊIKÊKÊlÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊllÊKKÊIÊÊiÊÊK jubileumconcert Joop Schouten Rijswijk - Het jubileumconcert, dat op zaterdag 14 september wordt aangeboden aan Joop ■''Schouten vijftig jaar musi cus belooft een feester ike aangelegenheid te worden, waarbij ieder van harte wel kom is. Aan het concert, dat wordt gegeven in de Oude Kerk, Herenstraat, Rijswijk, hebben velen hun medewer king toegezegd, waaronder Bernard Kruyssen, Ank Rein- ders, Harry Holtman, Het Haags Matrozenkoor, Gerard en Lucia Bal, kerkkoren e.a. ■BIB IIIB UTRECHT (ANP) Er zal op k t) termijn één grote kuns.e- naarsorganisatie moeten komen, waarbinnen de huidige organisa ties als zelfstandige sectoren zijn ondergebracht. Dit stelt Hans Verploeg, bestuurslid van de bij het NVV aangesloten Al gemene Nederlandse Organisatie van Uitvoerende Kunstenaars (ANOUK) deze week in het bondsblad. Hij noemt deze bundeling nodig omdat uitvoerende en scheppen de kunstenaars economisch ge zien een te verwaarlozen groep vormen, die de strijd om het handhaven van hun rechten en arbeidsvoorwaarden op een aan vaardbaar niveau zeker niet zul len kunnen volhouden met een versplinterde organisatie. „De Nederlandse kunstenaars en hun pogingen, meegeteld te wor den bij de toewijzing van gelden en overige voorzieningen, anders dan door een toevallige interesse van een minister o een CRM ambtenaar of een naar status strevende gemeente, zullen meer en meer afhankelijk worden van de kracht en doeltreffendheid van hun vakbond in het politieke veld", aldus Verploeg. De ANOUK is met de Koninklij ke Nederlandse Toonkunste naarsvereniging, BBK'69, de Ne derlandse Vereniging van To neelspelers en andere kunste naarsgroepen aangesloten bij de Ned' rlandse Federatie van e- roepsverenlgingen van Kunste naars. De federatie heeft vol gens de heer Verp'oeg toenade ring gezocht tot het NW en de toneelspelersvereniging h-eft zich ook individueel tot het NW gewend. Maar „heel wat" leden, aldus Verploeg, willen een ein deloze procedure van een even tuele toetreding niet meer af wachten, ze wensen zo snel mo- gel'jk lid te zijn van een bij het NVV aangesloten vakbond. Hij zegt, det de ANOUK zich als kunstenaarsorganisatie binnen het NVV moet afvragen of ze niet een bredere kunstenaars- vakbond moeten worden. Om de belangenbehartiging van de klei nere sectoren tegenover de „macht" van de grotere veilig te stellen, zouden alle sectoren j gelijk vertegenwoordigd moeten zijn in het hoofdbestuur. KUNST EN KUNSTENAARS Troubadour Jan van Rhenen zal op vrijdag 13 pn zaterdag 14 september in Theater In de Steeg, Westeinde 165 Den Haag, zijn programma 'Onder ande- re(n)' ten gehore brengen. Lied jes worden er afgewisseld met sketches, waarvan sommige spontaan ontstaan in samenspel met het publick. Als Intermezzo zal vtV.r en na de paure de trou- hadour(ster) José Vcrbrugge, bj gestaan door haar broer Ge rard, zelfgeschreven en gecom poneerde Nederlandse en Engel se liedjes zingen. Galerie Balans, Leidsegracht 74 Amsterdam, exposeert van 12 september t m 5 oktober schil derijen van Jantje Schut en Wil lem van Malsen. In Panorama Mesdag worden van 14 september tot 6 oktob aquarellen geëxposeerd van Britse kunstenaar Denis Scot Clark. Cabaret Ivo de Wijs geeft op z terdag 14 september in de KI' ne Schouwburg te Rijswijk e- voorstelling van het program: 'Beschaafd amusement'. De Hoofdstad Operette geeft r zaterdag 28 september in i Kleine Schouwburg te Rljsw een voorstelling van Grafln Mi r'tza. Mare Hundeshagen exposer t/m 28 senfemb?r pentekening bij 'De Stam', Noordelnde D-n Haag. MAlchior Wankowlcz, de Pool* schrijver van o m. 'Monte Con- no* is op 82—jarige leeftijd Warschau overleden. In Mon Cassino beschreef hij de gevecv ten in de winter van 1943—' om het beroemde benedictijn* —klooster in Italië.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 7