Een week in de wolken Ruziënde echtparen, die niet buiten elkaar kunnen Voor de vrouw Vrouwelijk heden MEDISCHE RUBRIEK i ZANDCOORT. Locatie: het zeven jaar geleden tot droomhuisje ver bouwde melkwinkeltje aan de Pakveldstraat in het oude dorpscentrum van Zand voort, waar modefoto graaf Kees Pot woont en werkt. Achter de studio met de onverbiddelijke lampen en camera's een karakteristieke woonkamer met antieke plavuizen. Kees Pot, refererend tussen neus en lippen door: „die zijn uit een oude boerderij gesloopt. De boer wou die „rommel" niet meer hebben. Toen heb ik ze voor f 2.50 per stuk gekocht. En de mensen die ze legden, zeiden: „wat doe je met dat puin?" De glanzende tegels blinken in hun kleurenpalet van groen, oker, bruin als een geëmailleerde, geordende legkaart. Een licht absorberend vlak waarop het koper van grote potten met vingerplanten en een oude melkbus stijlvol uitkomen. Een spiegelgladde vloer met niveauverschil die door zon en schaduw steeds wisselt van kleurgamma. Kees Pot bij zijn Zandvoortse huisje. Welig struikgewas rond het binnenplaatsje, badend in de zomerzon. Kees wordt bij de aanvang van ons gesprek wel viermaal weg geroepen door de telefoon. Mooie gelegenheid om de door hem aangewezen Engelse scheepsbarometer tegen de muur te bekijken („Lord of Li verpool"), die aan het scheeps wand hangend, alle cadansen opvangt. Naast dit unieke stuk een openstaande tuindeur met uitzicht op een van de straat door struikgewas afgeschermd binnenplaatsje, dat is gemeu beld met moderne ligtuinstoe- len, een tuinparasol, gemon teerd op een wagenwiel en een buitenhaard. Romantiek op 4 M2. Als *Kees, vlot dynamisch, van zijn vijfde telefonade terug keert duiken we ijlings in ons gesprek, terwijl binnen een muisgrijze angora met precieu ze voetjes over de vloer gaat trippen. Kees vertelt dat hij o.a. werkt voor een paar damesbladen en een grote confectiefabriek in Griekenland, waar kleren wor den gemaakt voor vrijwel alle modehuizen in Nederland. Zijn foto's staan in folders met af beeldingen van menselijke dro men en verlangens naar het bereikbaar verre. Ze voeren be gerige kijkers en lezers naar dromerige landen, waar beeldig aangeklede meisjes leunen te gen Venetiaanse bruggetjes of juist van plan zijn de be sneeuwde piste af te suizen. Het regent er nooit en de wind waait alleen maar om de coupe van het haar beter te laten uit komen. Vraag: welke eisen stelt Kees Pot (los openhangend sporthemd, spijkerbroek, gebruind gezicht, want hij is een verwoed zeezei ler) aan zijn fotomodellen, alle van Euromodel en Model Plan ning? Een gooi naar het begrip talent, dat paradijselijke toe standen moet overbrengen. „Je hebt geen eisen te stellen. IJze ren stelregel is dat een model de kleding goed brengt. Niet alle meiden zijn geschikt mode over te brengen. Maar intellli- gent moeten ze allemaal zijn. Een domme meid kan je niet fotograferen. Als ik een adver tentie voor koffie moet maken kan een model niet dom naar haar kopje zitten kijken. Een reclamemodel moet ook actrice kunnen zijn in spotjes." Kees Pot is geweldig op zijn model len, die hij sportief „z'n mei den" noemt, ingesteld. Ze horen bij zijn leven. Door de vele reizen die hij met hen, een paar redactrices, een kapper en ma- ke-up specialist maakt om de boodschap van Cola of Keilho- se over de hele aardbol te ver spreiden. „Voor een modefoto moet een goed model op zo'n manier een zak kunnen aaan- trekken dat iedere vrouw ja loers is dat ze zo'n mooie zak aan heeft. Ik houd niet van een kapstok. De meid moet de vrouw brengen, die in de kleren zit De modetrend is nu: een beetje somber voor je uit sta ren. Je bent wel verplicht daar aan mee te doen. Maar ik heb liever dat de modellen plezier in hun kleren hebben. Als je kleding fotografeert moet die ook verkocht worden." Gaat Kees veel op Locatie? Een gebaar van: „wat een vraag?" „Ik ben over de hele wereld geweest: Suriname, Trinidad, Curacao, Mexico, heel Afrika door, Zomerkleding (die in de winter voor het weizoen al klaar is) kan je hier in Decem ber niet fotograferen. Je moet de sfeer, de zon, de warmte hebben. De meiden moeten zich anders voelen. Het is de sfeer die mode maakt: een straatje, een marktje. Als je dat hebt hoef je niet veel meer te ëhsce- neren." Van hetzelfde laken een pak voor de wintersportkle- ding. „Ik heb voor 1974/75 voor een folder van een groot sport- huis foto's gemaakt op het Cen traal Station in den Haag, om dat dit een kopstation is kon ik het versieren. Met medewerk ing van de NS hebben We een wagon van de Bergland Ex- Aan het werk: niet somber kijken, het model moet plezier in in de kleren hebben. press op doorlopend spoor la ten zetten. Over het perron ging 50 kilo zout Pekel is op de foto net sneeuw, weet je. Toen de modellen in skipakken tegen de trein aan, in-en uitstappend. Het achter de trein liggend sta tion hebben we bedekt met rookpoeder." (met kennelijke lol om de truc) „Je koopt een pond van het poeder en je legt dat tegen de windrichting in neer. Als je daar de brand in steekt, krijg je nevel. Het werd geweldig, het hele station ver dween in de rook en je kreeg van die fijne sliertjes, die langs de treinraampjes trokken. Het was hoogzomer, maar als je die foto's ziet krijg je het koud" (grinnikt) Wil je nog een mooi verhaal over skifoto's? We moesten een fol der voor een grote inkoopcom binatie maken. Maar als je 's - zomers skikleding fotograferen moet met sneeuwhellingen, moet je hoog gaan. Toen zijn we met de tandradbaan naar de enige plaats geklommen waar sneeuw lag: de Zugspitze, be reikbaar vanuit Garmisch. Bo venop zit het hotel tegen de rotsen (jaren geleden is een ter ras weggeslagen). Het station zit in het hotel, Trap op en je staat in de lobby... Er gaan eigenlijk alleen hotelgas ten met dat treintje heen en weer en dan zit jij daar tussen met je ploeg. We hadden 10 dagen tijd voor die foto's en we süepen in een soort celletje. Maar toen ik de eerste ochtend wakker werd zag ik alleen maar wolken. Het hele hotel was „eingedeckt". Het skiveld lag ook helemaal in de nevel. We hebben er zo een week vast gezeten. Maar toen begon het te spannen. We hadden nog maar drie dagen de tijd". Hij ver kneutert zich in het verhaal, maar Kees Pot bleek een gebo ren ontdekker van arragemen- ten. „Wat hebben we gedaan? We hebben gevraagd: „kan die trein niet eens even stoppen waar geen nevel is, want jon gens we moeten sneeuw heb ben. Zodra jullie sneeuw zien, halt! Kan dat? „De medewerk ing was geweldig. Ze telefo neerden naar het hoofdstation en het was doed. De tandrad- baantrein zou stoppen midden in de sneeuw. Ik stap uit met een paar meiden en de koffers met de hele collectie erin (in het geheel 7 modellen en 5 grote valiezen) Ik zakte meteen tot m'n kin in de sneeuw, want er was niks. We werden gewoon ergens gedropt. En die hotel gasten allemaal uit de raampjes hangen. Die dachten natuurlijk, wat doen die lui daar in vredes naam? Toen we onze foto's hadden gemaakt (we hadden wel lunchpaketten bij ons) ble ven we verder wachten op de trein, die ons zou oppikken. Er gaan er maar twee op en neer per dag. We hadden afgespro ken dat de machinist zou flui ten als hij aankwam. Dat deed ie ook. Die trein begon te gillen toen die ons zag en wij maar strompelen door de sneeuw met onze koffers en die mensen maar kijken naar een stel gek ken, dat uit het niks kwam..." Kees Pot heeft vaak bekijks met zijn club. Hij vliegt nooit met charters, maar altijd met de lijndienst. „Soms denken ze dat we een circustroep zijn. De mei den zien er dan onverzorgd uit, spijkerbroek, slordig haar, geen make-up. Die vinden het zalig zich eens niet op te maken. Ze zitten toch al de hele dag onder de make-up. Eens vroeg ieman- d: „zijn jullie artiesten^" „Ja", zeiden de modellen, we zijn van een klein circusje dat net in Sicilië is opgetreden en wij zijn de trapezeartiesten." Globetrot ter Kees Pot gniffelt bij de herinnering. Maar hij is wel een tovenaarsleerling. Hij maakt zo mer van de winter en winter van de zomer. Want de mode molen draait door en stoort zich niet aan zon of sneeuw. Platen moeten er komen. Van zomers luieren in de speedboat als het tegen Kerstmis loopt en tot de neus in het bont in de studio als het meer dan 25 gra den is. TINY FRANCIS. Het hoofd moet deze winter bedekt zijn.. Stel u voor een dik kleurpotlood met twee uiteinden, éën zacht en éën hard in twee kleuren, b.v. aubergine en olijf, licht zilver en dofzwart. U hebt dan de nieuwe complete ogen make-up van Binella, ooglidnuance, oplichter, eye-liner alles in dc vorm van een "Twin-colour" stift. Voor in de handtas met bijbeho rende puntenslijper in zes verschillende kleuren. Het hoofd moet deze winter bedekt zijn. Hier een ideetje van Franse modemakers. Gebreide shawl en- muts beloven favoriet te worden. Renaissance juwelen zijn kostbaarheden, die weinigen zich kunnen veroorloven te kopen. Misschien als geldbelegging? De trotse haan (links) is van goud met robijnen ingelegd. Zijn lijf: een oriëntparel. De gefluisterde prijs? f. 28.000 (Premsela Hamburger op de Antiekbeurs in Delft). Binnenkort in de handel nieuw soort panty's met katoenen kruisje, waaronder (desgewenst) geen slipje hoeft te worden gedragen. Het materiaal is bijzonder elastisch. (Falke). Prijs: rond de f. 5.- Renaissance-juwelen. Echtparen kunnen soms geduren de jaren hooglopende ruzies hebben zonder dat het tot een breuk komt. Ondanks de meest ondraaglijke spanningen en huiselijk gekrakeel blijven de echtgenoten toch bij elkaar. Terecht vraagt men zich af wat er toch aan de hand kan zijn. Het antwoord komt deels van de deskundigen die zulke hu welijkspartners proberen te be geleiden. Vooral de psychoana- lysten, die steeds de gewoonte hebben wat dieper in ons gees- te lieven te boren, komen de laatste tijd wel met interessan te en aanvaardbare inzichten Ruzie makende partners zijn meestal met elkaar verbonden door een gemeenschappelijke angst. De angst van elkaar te scheiden houdt zulke huwelij ken doorgaans in stand. Bij na der inzien lijkt de aanleiding tot een ruzie eerder bijkomstig. Ie dere stok om te slaan is wel kom zolang men elkaar maar kan sarren en in het harnas jagen. Hierbij is men ofwel voortdurend in de aanval ofwel in de verdediging. Het is ten slotte een nooit aflatende wed- str^cm elkaar dwars te zitten «6^e vernederen. Om de beurt wordt er een "doelpunt" ge maakt. maar de wedstijd kan nooit gewonnen worden omdat iedere rake aanval te niet kan worden gedaan door een nog rakere tegenaanval. Na iedere ruzie volgt gewoonlijk de ver zoening. maar alles speelt zich af op een ziekelijke basis. Er is geen sprake van de gezamenlij ke problematiek op een volwas sen en open manier door te praten. Wel is de voorbije ruzie in de mist verdwenen en weet men zelfs niet meer waarover het allemaal ging. maar een oplossing komt er nooit. We hebben hier immers te doen met onvolwassen neurotische gedragspatronen. De verzoe ning is nooit positief of con structief. Er kan niet op verder gebouwd worden om de toe komst wat draaglijker te ma ken. Na een tijdje ontspanning beginnen de spanningen weer toe te nemen tot alles weer uitbarst met een volgende ruzie, op zijn beurt gevolgd door de nodige verzoening. En dit spel letje kan lang duren. Typisch is wel het feit dat de verzoening niet de gelegenheid is cm op een volwassen manier is nodi ge genegenheid te geven en eventueel te vragen. Niettemin is juist deze ontbeerde genegen heid, gekoppeld aan het gevoel van geborgenheid, het doel dat beide partners zo hardnekkig. fer voortdurend kan wisselen. Tenslotte kent men eikaars zwakke punten en wordt het mes er niet alleen in gezet, maar ook rondgedraaid. Bij na dere analyse blijkt dan ook hoe maar tevens zo tevergeefs na streven. Alles speelt zich meer af op een masochistische - sa distische basis waarbij de rol van beul en gepijnigd slachtof zulke partners dikwijls met de zelfde problemen, angsten en minderwaardigheidsgevoelens rondlopen. Ook hier geldt de leuze "soort zoekt soort". De eigen onmacht, onbenulligheid en kleinheid worden geprojec teerd op de partner die dan juist om deze tekorten aange vallen wordt. Maar eigenlijk is men niet tevreden met zichzelf, met zijn eigen lot en is het verder een onbewuste aanval op zichzelf. Vandaar waar schijnlijk de hardnekkigheid van dit soort huiselijk gekra keel. Voorzover er toch inzicht is in eigen tekorten, worden deze tegenover de partner niet toegegeven omdat dit soort het gevoel van kwetsbaarheid nog verhoogt. Terecht vraagt men zich af hoe zulke echtparen el kaar vinden en in eikaars hu- welijksnctten verstrikt geraken. De meest waarschijnlijke uitleg is deze, dat zulke partners in de diepere lagen van hun persoon lijkheid. bewust of onbewust, dezelfde problemen hebben, meer bepaald dezelfde gevoe lens van minderwaardigheid. Dit belet natuurlijk niet dat bei de partners zich uiterlijk totaal anders kunnen gedragen, zodot de de gebracht worden. Soms komen zulke echtparen ten einde raad toch om hulp vra gen. Typisch is dat ze de des- Ikundige telkens in hun eigen kamp willen lokken en voor hun eigen karretje willen span nen. In deze val mag men na tuurlijk nooit lopen. Men mag zich nooit tot bondgehoot laten maken van een van de beide partners. Naarmate de deskun dige (psychiater, psycholoog, huisarts, sociale werkster), erin slaag opbouwende gesprekken te voeren neemt het gevoel van onveiligheid af en komt men er geleidelijk toe de onderlinge problemen openhartig op een volwassen wijze te bespreken, druppelsgewijs moet het dan ook doordringen dat de verwijten die men zo kwistig naar eikaars hoofd slingert op de eerste plaats verwijten zijn, gericht te gen zijn eigen onzekerheid en machteloosheid. Uiteindelijk kan er ook positief gesproken worden over de vroegere rela ties tot de ouders die blijkbaar ook van doorslaggevend belang waren. Wie het geluk had ou ders te bezitten die op een vol wassen manier met elkaar en met hun kinderen omgingen, heeft de beste leerschool door gemaakt en heeft meer karu om later ook volwaardige con tacten op te bouwen. DR. ICKX

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 11