Rick van der Linden Trace' begint race naar de pop- top „We zijn nu alle drie zo rond de 28, 29 jaar. We weten gewoon wat we willen en wat we kunnen. We zijn van school af, kan je zeggen, volwassen geworden. En als je bedenkt hoe we bij elkaar zijn gekomen, dat. js-gewoon te gek._We zijn een studio binnengestapt met een hoop materiaal, maar zonder de wetenschap dat we een nieuwe groep zoudenworden, of wat onze „sound" zou zijn. Maar het klikte gewoon. In het verleden hebben ze me wel eens verwijten gemaakt van „hij maakt alle stukken", maar van die verve-, lende dingen wil ik nu af zijn. We kennen eikaars niveau, ik weet dat Pierre en Jaap erg goeie musici zijn. Dat ik vaak het raam voor een nummer bedenk, is alleen omdat ik daar toevallig een han digheid in heb". Jaap van der Eik is een erg sympathiek ogende gitarist die z'n sporen in heel wat praktijkjaren verdiende, o.a. in de gou den tijd van Cuby and the Blizzards. Pierre van der Linden is zijn wat meer introverte collega, gehuld in een fraaie trui met glitterwerk en voortdurend het gesprek opvrolijkend met een eigen soort lijfspreuken als „dan steek ik m'n kop in het zand, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde" en ,,'t moet creatief blijven, want hoe makkelijker 't wordt hoe moeilijker 't is". Opgewonden De vele instrumenten, bandrecorders, or geltjes plus vleugel barsten de studio van Rick van der Linden bijna uit. Tijdens de „hersenspoeling" worden diverse stuk ken band vergeleken met de plaat en een hele reeks schuiven en knoppen worden om de haverklap een millimeter van links naar rechts verschoven. Het gemiddelde oor, door de orgie van geluiden overweldigd, kan nauwelijks nog een spoortje verschil ontdekken, maar het drietal staat er opgewonden naar te luisteren of er na elke technische handbeweging wereldwonderen gebeuren en of ze dat allemaal voor het eerst* horen. Dat laatste is beslist niet waar. Trace heeft het resultaat van één maand werken in de studio eindeloos doorge draaid, al was het alleen maar om uit ruim twee uur banden één uur LP samen te stellen. Bühnewerk Rick van der Linden: „We vonden eigen lijk alles geschikt om op de plaat te zetten, maar omdat je tenslotte toch geen tweeènhalve plaat kan uitbrengen heb ben we vijftien mensen een lijstje laten maken, wat hun voorkeuren waren. Daaruit is deze LP ontstaan En je moet niet denken dat door al die electronische technieken wij alleen maar in de studio kunnen spelen. We hebben heel bewust gekozen: Als we iets nieuws vonden, heb ben we meteen gezegd, kunnen we dat op de Bühne ook zo maken. Ging dat niet, dan ging het eruit Dat live optreden is even belangrijk voor ons. Ik vind niet dat je het publiek dat je van plaat of radio kent, op het toneel opeens iets minders mag voorzetten". Een toernee zit er voor Trace al snel in: Zweden, Duitsland en mogelijk begin vol gend jaar ook Amerika waar dan tevens de plaat uitgebracht zal worden. „Krank zinnig goed eigenlijk, zo'n start" zegt Jaap van der Eik, „want ten slotte zijn we helemaal opnieuw helemaal op nieuw begonnen..." Rick van der Linden met een doedelzak aangeblazen door een stofzuiger: Ook straks op de Bühne. DEN DOLDER Voor Rick van der Linden zit er weer meer dan muziek in. Hij draait alle tien de speakers van zijn met electronica overladen studio achter zijn huis wijd open en laat een spiksplin ternieuwe sound de wereld in denderen. Hij schudt z'n weelderige blonde haar dos, geeft aan diverse knoppen nog even de finishing touch,spoedt zich op z'n gele hooggehakte klompschoenen over het hoogpolige tapijt en schreeuwt ent housiast commentaar in je oor. Het is het begin van wat hijzelf een „hersenspoeling" noemt: Een middagje luisteren naar de nieuwe band van een nieuwe groep die vandaag z'n eerste plaat op de popwereld loslaat. Rick van der Linden moest verder zonder z'n eigen Ekseption, waaraan nog ettelij ke gouden schijven aan de muren na drukkelijk herinneren. De man van de succes-formule achter o.a. Beethovens Vijfde-nieuwestijl, vond twee nieuwe mu zikale vrienden in de noot: Pierre van der Linden, ex-slagwerker van Focus en Jaap van der Eik, ex-basgitarist van Solution. Een drietal jonge muzikanten die onder de naam „Tracé vandaag opnieuw de race naar de top beginnen. Tsjilpende vogels Aan het eind van de middag lijkt het er sterk op dat de hersenspoeling gelukt is. De fotograaf staart weliswaar wat ont redderd voor zich uit als ongewild slach-. toffer van de decibels die exploderen, maar het is duidelijk dat Trace geen vrees hoeft te hebben niet gehoord te worden in popiand. Eigen thema's, klas sieke stukken, flarden jazz-muziek, soms een brok Motown-beat, alles verpakt in een uitgekiende electronische saus van geluiden: tsjilpende vogels uit de synthe- tizer, een complete natuurramp, een ge mengd koor, eveneens electronisch sa mengesteld via de Melotron. Kleine suites Elk stuk lijkt een kleine suite op zichzelf en het is dan ook niet zo gek dat Rick van der Linden zegt: „Hoe moet je 't noemen? Heavy symfonische muziek mis schien. Popmuziek alleen is 't allang niet meer". En drummer Van der Linden: „Ik heb pop trouwens toch altijd al een wat vervelend, kinderachtig woord gevon den". De eerste langspeelplaat van Trace wordt vandaag het land in gestuurd. Aan een single-tje wil Trace niet eens meer den ken. Jaap van der Eik: „We maken toch eigenlijk geen muziek meer voor single tjes? Dan kom je tussen al die nietszeg gende plaatjes te zitten. En ik zie onze muziek niet zo in programa's van: En ja hoor, dan hebben we hier hit nummer één!" Verwijten Rick van der Linden heeft het meeste het woord, maar zorgt er wel voor dat hij met goedgekozen regelmaat lof toe zwaait aan zijn twee muziekmakkers. De mannen van de nieuwe groep „Trace" plus keurige bewegwijzering-in- stijl tegen de muur van Rick van der Lindens Dolderse villa. Stofzuiger Inmiddels demonstreert Rick van der Linden even een nieuw electronisch orgel dat hij de avond tevoren van de Firato heeft meegekregen. Gratis en voor niets, als hij maar wel per foto even laat weten dat hij er op speelt. Later demonstreert hij een doedelzak die op de plaat ge bruikt werd en straks ook op het toneel een rol zal spelen. Het ding wordt aange blazen door een doodgewone hui tuin en keukenstofzuiger met een wat overma tige slang van zo'n twintig meter. Eén van de vele buitenmodelgeluiden van Trace. „Deze doedelzak is niet goed" zegt Rick van der Linden lichtelijk geérgord. „Ik wil met het allerbeste materiaal wer ken. Tenslotte staat hier toch ook een Steinway-vleugel? Uit Schotland is nu de beste doedelzak die er is onderweg, een echte MacDoedel, of zo". Op de plaat figureert bovendien het orgel van de kerk in Maassluis. Van der Linden die op het ogenblik werkt aan de muziek voor de NCRV-serie De Kleine Luyden, kwam op zoek naar authentieke historische instru menten kortelings nog een hakkebord tegen en \fte weet gebruikt hij dat nog eens voor Trace. „Muziek is m'n hobby" zegt hij uitermate tevreden. „Ik ben er vierentwintig uur per dag mee bezig". Oom agent Hetgeen ook de medebewoners van de rustieke Heuvellaan in Den Dolder niet is ontgaan. De drie musici zijn geverbali seerd voor geluidshinder en dat terwijl de dichtstbijzijnde huizen altijd nog op een Goliathsworp afstand staan. Tijdens de demonstratie komt dan ook een vrien delijke besnorde agent, schuchter draaiend de studio binnenwandelen. „Sorry hoor" mompelt hij. „Maar Jullie moeten op de dertiende voorkomen". Hij heeft het duidelijk moeilijk met de mede deling, al wordt hij op z'n gemak gesteld met de nieuwe plaat van Trace. Hij kijkt eens rond door de studio die in»'het verlengde van de boudoir-achtig ingerich te huiskamer ligt en waar zojuist een piepklein, maar peperduur hondje z'n intrede doet. Dan komt de aap uit de mouw: „Is dit beter dan Ekseption?" vraagt oom agent, „want weet u dat u aan mij verdiend hebt?Ik heb alle Eksep- De nieuwe groep „Tracé v.l.n.r. slagwerker Pierre van der Linden, Rick van der Linden en gitarist Jaap van der Eik tegen de achtergrond van de gouden platen van Ekseption. De langharige, hooggehakte Rick van der Linden: ,,lk leef 24 uur per dag voor muziek".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 7