Een mededeling
voor Mirjam Baars die op een
spaarboekje spaart.
„Ga direct naar de
Amro Bank, daar krijg je
2% méér/'
De kunst
van de camera
RAPPORT THEOLOGEN
OVER KERKELIJK AMBT
TELEURSTELLENDE ZAAK
's Morgens om 9 uur
gaan wij open.
Duits hoogleraar:
KERK EN WERELD
Bisschoppen:
aandacht geven
aan zieken
Pater Van Dam
toch weg uit
de Molenhoek
Litiubil LuüKAiNl
DUlVLf&KLlAU O bL.i'lrUVlDC.K Ijjl 1
De fotografen Logeman en
Burcksen tonen hun jong
ste opnamen in de grote
leszaal van het Haags Cul
tureel Trefpunt. Dit is een
goede, rustige gelegenheid
om beeldende kunsten en
fotografie te bekijken.
Wat de technische kant
aangaat, hebben deze hei
de kunstenaars veel ge
meen, hun artistieke visie
en opvattingen zijn van-
zelfsprend heel ver-schil-
schillend.
Zo heeft Jos Burcksen wel iets
van de oude atelierfotografen
die na lang wikken en wegen
hun modellen in pose zetten:
Dames geleund tegen deurstij.
len of bordkartonnen hekken.
Bij Burcksen is de entourage
echt maar ze zijn op hun voor-
Jos Burcksen en
Giovanni
Logeman in de
HCT-zaal
deligst genomen, zijn dames.
Eén is er bij die met haar
smachtende blik sterk doet
denken aan het fin de siècle
toen men toch ook al scherp-
sprekende opplaten kon ma
ken. Dit houdt in dat hij een
eigen charme heeft.
Giovanni Logeman is „moder
ner" van instelling en prefe
reert de directe impressie. Hij
heeft prachtige koppen ge
maakt en speciaal zijn land
schappen zitten vol sfeer en in
timiteit die niet zo gemakkelijk
fotografisch is vast te grijpen.
Vooral zijn eenzame visser en
de roeibootjes bij het wilgene.l-
land zijn subliem.
Het werk van deze beide be
kende Haagse fotografen blijft
tot eind oktober in het HCT te
bezichtigen.
ASGER JORIS
Een jonge Utrechtse schilder,
Lucassen, heeft in een bulletin
van het Centraal Museum en
kele dagboekfragmenten gepu
bliceerd waarin hij de moder
ne kunsten kritische aanvalt.
Deze jonge artiest gelooft in
een kunst die weer gebaseert
zal zijn op klassieke beginse
len. Maar er zijn ook andere
tekenen dat het getij keert en
men b.v. de Dada-stijl met
zijn directe navolgers toch niet
meer zo interessant vindt als
Jorn, de Deen die zo nauw be
trokken was in bij Cobra (tm 1
oktober in de Pander-zaal) kan
men dan ook het beste be
schouwen als illustratie van
'n twintig jaar geleden,.
De tentoonstelling van Asger
een nabije periode toen de
avantgarde een reeks enthou
siaste belangstellenden achter
zich aan kreeg die de vrijheid
der vormen en de spontaniëteit
van het koolriet hevig toejuich
ten. Deze factoren zijn ook in
het werk van Jorn aanwezig,
overdadig zelfs Maar als je
vijf van zijn grote kleurenli
tho's gezien hebt of enkele van
zijn houtsneden en meer nog
zijn vele kleine etsen, dan
wordt deze chaotische wirwar
nogal eentonig. Er is een serie
„Occupations" bij, kostelijke
uitgegeven bij Rive Gauche te
Parijs, blijkbaar voor verza
melaars. Een kritische bezoek
ster vond het ..zonde van dit
dure papier". Bij een kort ge
sprek bleek dat zij het
Utrechtse bulletin niet gelezen
had
J. V.
Ofwel 7Va op het nieuwe Spaar-
Plus-Boekje. En dat is wel iets om
even bij stil te staan Mirjam.
En jij niet alleen. De meeste mensen
sparen op een gewoon spaarboekje.
Omdat het gemakkelijk is. Omdat je
er direct geld af kan halen als je het
nodig hebt. Aileen zal dat minder vaak
gebeuren dan je wel denkt. En per
keer toch niet meer dan pak weg
200 gulden.
Daarom bent u beter uit met het
nieuwe Spaar-Plus-Boekje van de
Amro Bank. Want daarop krijg je 2%
méér rente. Terwijl je toch op elk
moment over je geld kan beschikken.
Als je geld opneemt, brengt de
Amro Bank bij deze hoge rente
1 in rekening over het opgenomen
bedrag. Maar als je een serieuze
spaarder bent, zal dat bijna nooit
gebeuren. Bovendien gaat de hoge
rente van 7Vi gewoon door over
het bedrag dat blijft staan, i
En dan bent u met een
Spaar-Plus- Boekje altijd
voordeliger uit.
De Heldelbergse hoogleraar dr. Edmund Schlink heeft zijn te
leurstelling uitgesproken over het rapport, dat de pauselijke theo
logencommissie heeft gemaakt over de leer van de ononderbro
ken keten van wijdingen sedert de apostelen. Prof. dr. Edmund
Schlink was de officiële waarnemer van de Evangelische kerk
van West-Duitsland bij het tweede Vatlkaanse concilie. Hiermee
heeft de commissie wederom de erkenning van het ambt in de
kerken der reformatie onmogelijk gemaakt, aldus de Heldelberg
se hoogleraar in een beschouwing over het theologenrapport voor
de Suedwestfunk van West-Duitsland.
Het onderwerp van het theo- het ambt op grond van een be-
logenrapport, de apostoliciteit
der kerk en de apostolische op
volging noemt dr. Schlink van
grote oecumenische betekenis.
Want zo zegt hij alle
christelijke kerken stemmen
erin overeen, dat het behoud
vestiging door ambtsdragers
wordt uitgeoefend, maar dat
naar rooms-katholieke opvat
ting alleen de bisschoppen het
recht hebben in de apostoli
sche opvolging te wijden. Op
deze grond heeft de r.k. kerk
de apostolische leer voor steeds bestreden, dat de Evan-
de kerk van beslissende bete- gelische kerk geldige ambten
kenis is en dat in de opvolging heeft en dat in de avondmaals-
der apostelen de kerkelijke
ambten hierbij een bijzonder*
verantwoordelijkheidp dragen.
viering het lichaam en bloed
van Christus wordt uitgedeeld
en ontvangen. Volgens
De confessionele verschillen bericht van radio Vaticana
beginnen pas bij de vaststel
ling van het „hoe" der aposto
lische opvolging. In de kerken
der Reformatie ligt het zwaar
tepunt sterker op het doorge
ven van de oorspronkelijke
leer, in de rooms-kath' bek*
kerk meer op een ononderbro-
ken opeenvolging van w:id n-
gen sedert de apostelen tot nu
toe.
Dr. Schlink wijst er verder t
heeft de pauselijke theologen
commissie de leer van de on
onderbroken keten van wijdin
gen vanaf de apostelen door de
bisschoppen onderstreept en
erkenning van de ambten der
kerken van De reformatie we
derom afgewezen. Dit bericht
aldus prof. dr. Schlink is te
leurstellend. juist in verhand
met de verwachtingen, die In
de kerken waren gegroeid,
dat In de evangelische kerk Dr. Schlink wijst er dan op,
dat in talrijke gemengde com
missies van katholieke en pro
testante theologen een duidelij
ke tendens is waar te nemen
om. wederzijds de ambten te
erkennen. Zo heeft een interna
tionale commissie van de Lu
therse Wereldbond en van het
Romeinse secretariaat voor de
eenheid een correctie in de op
vatting der apostolische suc
cessie voor mogelijk ver
klaard. De katholieke theolo
gen van deze commissie heb
ben bovendien de kerkelijke
autoriteiten dringend verzocht
de erkenning van het ambt in
de Lutherse kerk zorgvuldig te
onderzoeken. Een verzoek
tot erkenning van het Lutherse
ambt is bij het Vatikaan inge
diend door de Amerikaanse
bisschoppelijke commissie en
door de Lutherse autoriteiten
in de Ver. Staten. Ook de
evangelische en katholieke oe
cumenische universiteitsinstitu
ten In de BondsreDubliek zijn
tot de conclusie gekomen, dat
een wederzijdse ambtserken
ning niets beslissends meer in
de weg staat. Volgens Radio
Vaticana heeft de pnuse'i'ke
th""leRencomm:seie deze con
clusies der di%*erse cnrrm's-'es
afgewezen. In de werkzaam
heden der commissies, die de
ambtserkenning hebben aanbe
volen, spelen talrijke histori
sche feiten een belangrijke rol.
Deze feiten zijn de laatste de
cennia ook door katholieke on
derzoekers aan het daglicht
gebracht. Daardoor wordt de
ononderbroken lijn van wijdin
gen sinds de apostelen in hoge
mate onzeker.
Dr. Schlink wijst in dit ver
band op een recente uitspraak
van de katholieke theoloog dr.
Karl Rahner, die historisch he
lemaal niet zeker is van die
ononderbroken lijn, en boven
dien de vraag stelt of een der
gelijke fys!eke opvatting van
de voorwaarden voor de gel
digheid van het ambt God wel
waardig is.
De pauselijke theologencom
missie heeft met de jongste
historische resultaten echter
geen rekening gehouden, aldus
dr. Schlink nog opmerkt dat de
mededeling via Radio Vaticana
dezelfde oecumenische terug
houdendheid vertoont te" aan
zien van nieuwe oecumenische
Stappan als al jaren lang ka
rakteristiek is voor het Vati
kaan.
Dit geldt niet voor oecumeni
sche praktiik. aKus dr.
Schlink. waar de wederzijdse
ambtserkenning prakt:sch ge
sproken vanzelfsprekend ge
worden is.
De r.k. bisschoppen van Nederland hebben de pastores In ons
land verzocht in het weekeinde van 7 en 8 september bijzondere
aandacht te willen geven aan de wereld van de zieken.
In dezelfde brief spreken de bisschoppen hun waardering uit voor
het werk voor de zieken, dat de r.k. nationale vereniging „De
Zonnebloem" dit jaar vijfentwintig jaar heeft gedaan.
Het speciaal op de zieken gerichte apostolaat begon in 1949, toen
de KRO-medewerker Alex van Wayenburg zijn radio-ziekenbe
zoek begon. Dit ziekenbezoek via de radio heeft in de loop der
jaren aanleiding gegeven tot reeks van andere activiteiten. De
r.k. nationale vereniging „De Zonnebloem" telt thans bijna dui
zend afdelingen in Nederland, vanwaaruit zieken worden bezocht
en geholpen. In 1973 organiseerde ..De Zonnebloem" onder meer
230 boottochten, waaraan 34.000 zieken deelnamen, en 24 vakan
ties voor 480 zwaar zieken.
Om de aandacht voor de zieke mens nog groter te maken heeft
de vereniging „De Zonnebloem" ter gelegenheid van haar zilve
ren jubileum het initiatief genomen eenmaal per paar een dag
bijzonder te wijden aan het ziek of gehandicapt zijn, dit onder
het thema „aandacht voor zieken is gezond".
NA BESLUIT MGR, GIJSEN:
Pater A. van Dam is vandaag uit de Molenhoek bij Nij
megen vertrokken nu mgr. Gijsen heeft besloten hem
niet te benoemen tot rector van het rectoraat Onze Lie
ve Vrouw van Zeven Smarten. Hiermee is een episode
afgesloten van een kwestie die loopt sinds eind vorig
jaar, toen de bisschop weigerde pater Van Dam tt oe-
noemen, die zowel was aanbevolen door het kerk&r.siuur
van Molenhoek als door pater drs. C. Spruit, provin
ciaal van de congregatie van de Passionisten» waartoe
pater Van Dam behoort.
Vrijdag heeft vicaris-generaal
A. Castermans het kerkbestuur
schriftelijk in kennis gesteld
van het besluit van de bis
schop. dat na rijp beraad en
overleg en na kontakt met pa
ter Spruit genomen zou zijn.
In een aan de parochianen
verstrekte verklaring stelt het
kerkbestuur, dat de bisschop
geen overleg heeft gehad met
Pater Spruit, ondanks het una
nieme verzoek daartoe vanuit
de commissie Molenhoek, die
bestond uit vertegenwoordigers
van bisdom en kerkbestuur en
uit de deken en de pastoor van
Mook Mgr. Castermans heeft
zich beperkt tot twee „zeer
eenzijdige telefoontjes" met
pater Spruit
Als argumenten om Van Dam
niet te benoemen herhaalde de
vicaris-generaal toen de beken
de argumenten: de druk van
de publikaties, de belemme
ring van de bisschop in zijn
vrije keuze ei de belHdsVjn
van mgr. Gijsen om noo't een
assistent of kap 'ran tot pas
toor te benoemen in de paro
chie waar hij tot dan toe werk
zaam was.
Hoewel pater Spruit nog steeds
geen enkel motief ziet waar
om hij pater Van Dam zou te
rugtrekken uit de zielzorg op
de Molenhoek, heeft hij nu het
bisdom laten weten dat pater
Van Dam na deze tweede bis
schoppelijke afwijzing het niet
langer zinvol vindt om in de
Molenhoek te werken en ont
slag neemt. Pater Van Dam
gaat een korte vakantie hou
den en zal dan met zijn pro
vinciaal overleggen over een
ander functie in de basisziel
zorg.
In een telegram aan bet Lan
delijk Pastoraal Overleg
spreekt het kerkbestuur van
een „eenmansbeslissing", die
funest is voor een deel van de
katholieke gemeenschap. Voor
directe bijstand van een pries
ter verwijst het kerkbestuur,
dat geen ontslag neemt maar
aanblijft om de kwestie Van
Dam af te wikkelen, naar de
pastoor van Mook. Reeds eer
der heeft pa:er Spruit laten
weten geen lid van zijn con
gregatie voor de Molenhoek
beschikbaar te hebben.