EEN REPERTOIRE VAN DE WAAIER Masker mooi Veilig rijden nog steeds probleem VOOR DE VROUW MEDISCHE RUBRIEK .Waaiermakers aan het werk. Een 18e eeuwse atelier. Het meisje aan het venster lijmt twee vellen papier aan elkaar. De vrouw aan de lange werktafel spant dit dubbele Daoier over de z.g. 'rondes' (half-cirkelvormen). Een andere arbeidster hangt deze "rondes' aan de zoldering te drogen. Daarna haalt men de papieren vormen eraf en knopt ze n de hoeken bij en rondt ze verder af. Vrouwen uit de oudheid zochten al koortsachtig naar bestandde len om op hun gezicht te sme ren, met het doel de huid op te frissen. Rauw kalfsvlees in melk geweekt, papjes van as en leem, brij van bonenmeel, ezelinne- melk, en huiselijke mengseltjes van peulbloesem, rauwe eieren, honing en narcisbollen. Zo tob den de Romeinse en Egyptische vrouwen, die hun haar nat maakten en in de zon bleekten. Zelfs gestampte schildpadherse- nen kwamen eraan te pas, want aan dierenbescherming deed men toen nog niet zo erg veel. De tijd is niet veranderd. Schoonheidsmaskers zijn in op mars. In de V.S. neemt de markt jaarlijks met 10% toe. In' Frankrijk gebruikt men ze min der, toch groeit de productie. De meerderheid van de gebruik- sters is 25-40 jaar, want dan gaat de spiegel vervelend doen. Rimpels trekken door de huid na een vermoeiende dag, oog- wallen doen hun intrede. Er zijn verschillende soorten maskers. Maskers op basis van absorberende aarde om afzet ting bij een vette huid tegen te gaan en te reinigen. Deze mas- kerS' halen de teint op en trek ken de poriën samen. Dan zijn er geleimaskers, meestal op al- genbasi§. Naast de absorberen- de aarde zitten er vochthouden- de producten in als glycerine, die zorgen voor lekker zacht uitstrijken en fluwelig zacht kal meren. Ze zijn geschikt voor een nor- male huid, die er frisser van gaat uitzien. De filmmaskers vormen een soort laagje, een aftrekbaar filmpje dat als een tweede huid over het gezicht spant en er na een kwartier afgetrokken kan worden. Ze be vatten filmogene polymeren, vochthoudende stoffen en plas- ticeermiddelen, die voor een tij delijk volkomen glad snoetje zorgen, crèmemaskers zijn vet te, min of meer dikke emulsies, waarin verschillende bestandde len als weer absorberende aar de, astringenten en toevoegin gen van planten, vitaminen, ho ning. Met de meeste maskers op het gezicht ziet men er afschu welijk uit (voor 20 minuten). Maar nu komt Lancome met een nieuw maskertje „Masqué Bienfaisante" speciaal voor de' droge huid, dat er makkelijk is af te nemen en u tijdens de' behandeling een beeldig tintje geeft. Want uit de tube knijpt u een helder mandarijnkleurige emulsie, die de huid een kleur geeft of ze juist uit het zonne-' bad komt. Er zit in: kaolin (DE aarde), astringenten, gelvor mers, verschillende vitaminen, geselecteerde vetten. Deze op pepper moet tijdens het bad 10- 15 minuten intrekken. De se rumproteïnen, die ook in het masker voorkomen, versterken de opperhuidcellen. T.F. Kousebanden en waaiers zijn de meest vrouwelijke artikelen. Maar wie maakt ze? De kousen band heeft een schuchtere po ging gedaan zich weer een plaats in de mode te veroveren maar het vliegertje ging niet op. Moeilijker is het met de waaiers .gesteld. Waaiermakers zijn er niet meer, hoewel ik een coutu rier ken, die al jaren naar zo'n knaap op zoek is. Tevergeefs. Het ambacht is uitgestorven. De waaier heeft een repertoire van deugden en zonden. Zij is in de loop van de eeuwen be haagziek, malicieus, poëtisch, immoreel en compromitterend geweest Thomas More, schrij ver van Utopia gebruikte haar om zijn dochters mee af te ram melen als ze schulden bij de kleermaker hadden gemaakt En koningin Elisabeth (1558- 1603), beschermvrouwe van de waaier moet een minister de deur uit hebben gestuurd met een hooghartige beweging van haar waaier, omdat hij uit de gratie'was. Door de geschiede nis heen wuift de waaier koelte toe. Ze cacheert, klaagt aan, lokt De vrouw placht er ver kapte seinen mee te geven. In de Spaanse waaiertaai (waar schijnlijk nog dezelfde, want in Spanje wordt er driftig ge waaierd, betekent het verbergen van de ogen achter de geopende waaier: 'ik haat je'. De besloten waaier in de rechterhand naar de schouder opheffen: 'ik houd van je'. 'Wanneer kan ik je weerzien?' lokt de waaier op het rechteroog... Het aantal benen van de waaier tellen... het urn- van de afspraak! De halfgeo pende waaier' tegen de lippen houden: "kus me!" De smeekbe de om vergeving komt door het vouwen van de handen onder de open waaier, 'ik ben ontrouw geweest'. En dan het klapstuk: de geheel geopende waaier zeer langzaam sluiten: 'ik beloof met je te trouwen'. In Spanje bestaat de waaier dus nog, maar ze verdient nauwelijks de naam, die haar vroeger zo hoog in ere hield. Ze is een goedkoop flod dertje, te koop in elke souve- nierswinkel. De echte waaier maker uit de historie was een kunstenaar, die zijn ziel legde in het werkstuk van zijn handen. Er ontstond zelfs een waaier- poëzie in de tijd dat erotiek nog geen handelsartikel was, maar een koket spel met de andere sexe. Soms loog die er niet om: "Lieflijke Phyllis ik bemin je. Geloof me, voor het vuur dat jou verteert. Kan geen waaier je verkoelen. Maar een geliefde man". De achttiende eeuw vormde.de bloeitijd van de waaier. Ze was toen rijk met edelstenen bezet. (In de zestiende eeuw trouwens ook al veren waaiers, bezet met lapig lazuli 'en jade, parels en parelmoer) Tijdens de regering van Lodewijk de XVI maakte zij grote opgang. De dekking was van bladgoud, versierd met diamanten. Waaiers werden ook wel bedrukt of beschreven. Bij de geboorte van de Dauphin .fungeerde zij als een spiekbrief je. Een marktvrouw, die met een deputatie de koningin kwam gelukwensen had haar redevoering op de waaier ge schreven om die zo makkelijk te kunnen aflezen. Ook de bestor ming van de Bastille later stond uitvoerig op een waaier geschre ven, evenals het testament van Lodewjijk de XVI, wiens hoofd onder de guillotine viel, on danks dat hij kort tevoren nog 'wijs' was genoemd en men schreef: "door Minerva geleid zal hij het volk besturen"... Waaiers verschijnen nu vol ge schreven met politieke leuzen en felle revolutionaire strijdkreten. Alle modeaccessoires zijn altijd een reactie op de actualiteit. Evenementen en schandalen, al le grote en kleine dingen die opwinding veroorzaken hebben een spoor van hun hevigheid, een schijnsel van onsterfelijk- Opgemonteerde waaier met voorstelling van Napoleon invasieplannen (1803). heid achtergelaten in luchtharti ge niemendalletjes, stroken, lin ten, knopen, coiffures. In onze tijd weerspiegelt de ruimtevaart zich in de strakke, driedimentio- nale mode, die nu weer tot rust is gekomen. Men is gewend aan tripjes naar de Maan, zoals men in de tijd van de Frans revolutie wende aan de rollende hoofden in de met zaagsel gevulde man den onder de guillotine. De mode accepteert alles. Zo was er voor de opkomst van Napoleon een kleur 'puce' (vlo). Commentaar van een modere dactrice uit die dagen: "dit is een kleur dames, die niet hele maal zwart is, niet uitgesproken bruin, maar in ieder geval ver rukkelijk". Die vlo heeft meer op zijn geweten. Madame de Pompadour bezat een magne- fiek uitgesneden waaier die op kant leek. Als 'pièce de milieu' zit er een vlo op de boezem van zekere daarop afgebeelde Made moiselle Desrochers (een loupe is wel nodig om het middelste medaillon op de waaierplaat te zien). De geschiedenis van dit kleine ongedierte gaat terug tot 1579 toen in een dichterlijk ge zelschap iemand "le petit bestio- le" op het rondborstige decolleté van zijn gastvrouw ontdekte. Dit hoogst culturele incident werd door het literair gezel schap in de meest lyrische be woordingen bezongen en in 1582- gepubliceerd onder de titel "Pu- ces de Mademoiselle Desro chers". Het werd een bestseller, vertaald in verschillende talen... Volgens Madame de Stael had zelfs een cocotte een waaier no dig bij het étaleren van haar bekoorlijkheden. Maar, zo zegt hij. er zijn veel manieren om dit kostelijk sieraad te gebruiken. Men kan door een beweging van de waaier de prinsese van de gravin onderscheiden, de mar kiezin van de bourgeoise. En dan hoeveel gratie geeft een waaier bovendien niet aan een vrouw die er juist gebruik van weet te maken. Hij kronkelt zi ch, fladdert, hij richt zich op of daalt, al naar gelang var. de omstandigheden." Ook in Enge land verschenen in de achttien de eeuw veel gedrukte waaiers, die in een minimum van tijd populair werden. De waaier die gewijd is aan de slag op de Nijl van Nelson (hij vernietigde bij Aboekir in 1798 de Franse vloot en bracht Napo leon daardoor lelijk in het nauw) bevat een curieuze com binatie, waarvan men zich af vraagt of de drukker geen ver gissing heeft gemaakt. De En gelse vloot is afgebeeld op de waaier met namen van bevel hebbers, indicaties van getrof fen en gezonken schepen, maar bovendien staan er een aantal, nieuwe dansen op. Danswaaiers waren erg in de mode. Ze gaven een idee wat er gedansd gedans werd. "What a beauty your grannie* was"! "The Maribro"' (Marlborough) "The Bastille" eJ "l'Amour Fidelle". Ook huwf) lijkswaaiers kwamen voor maar ze gaven niet altijd ee- opgewekt beeld van de huw! lijkse staat. Engelse en F ran?' waaiers laten de schrijnen^ verandering van minnaar i echtgenoot zien als hij het bote:| briefje eenmaal heeft. Op Enj se waaiers wandelen juicher cupido's bruidegom Strept naar de kerk Na acht -daj huwelijk'; treurende cupido's echtgenoot Strepton. Ook i Franse waaiers wordt "après huit jours" ernstig gefi; sofeerd. Tijdens het Directoire wande den Franse vrouwen over dt boulevards met hun zwartzijdet waaiers, die in feite een mari festatie waren van Hun koning gezindheid. In ori£e*tijd zoude we deze "protestwaaiers" i men. Gegevens ontleend ai "Waaiers door Carla Catalan 2e druk uitgave van C. A. J. va Dishoeck. Misschien zullen onze nazaten ooit spreken over „het tijdperk waarin de mensen elkaar nog uitmoordden op de weg". De toekomstige geschiedschrij vers. zullen ongetwijfeld met verbazing vaststellen dat de dood op de weg de grootste eigengemaakte epidemie was die het mensdom tot dan toe in het leven heeft geroepen. Maar intussen zitten we er mee en alle futuristische be- spiegelingen veranderen niets aan de wrede werkelijkheid dat er tot nu toe weinig reden' tot optimisme is. Het onbreekt ons evenwel niet aan de nodi ge elementaire ker.nis over het „veilig rijden". Het verband tussen ongevallen op de weg en autorijden ligt zo voor de hand dat geen enkel zinnig mens eraan durft te twijfelen. Voor andere chronische kwa len met een epidemisch karak ter, zoals sigarettenroken en longkanker, overvloedig vet en hartinfarct, is het verband ze ker niet zo duidelijk. En toch komen we er niet toe deze' epidemie van de god van de weg, de auto, uit te schakelen. De meeste veiligheidscampag-^ nes en voorlichtingsakties lo-* pen met een sisser af. Zelfs de verkeersvoorlichtingen op de middelbare scholen, waar de Amerikanen flink wat dollars tegen aansmijten, hebben pro portioneel een veel te gering succes. De verkeersslogan „De verkeersveiligheid is afhanke lijk van u" zou met evenveel rechtkunnen omgedraaid worden in „U bent afhankelijk van de verkeersveiligheid". ïn ieder geval is men er tot nu toe nog niet in geslaagd de- houding van de automobilisten grondig te veranderen tenzij door het voorschrijven van een reeks verkeersregels, sa mengevat onder de benaming „de code van de weg". Het goed in acht nemen van de wegebde is statistisch gezien zeker een belangrijk middel om de verkeersongevallen te doen verminderen. Anderzijds- is het zeker niet waar dat de bestuurder die het best de ver keersreglementen volgt ook de veiligste man op de weg zou zijn. Behalve de wegcode is er een hele reeks van andere fac toren die ongetwijfeld ook de wegveiligheid beinvloeden. Het kan niet geloochend wor den dat ook de geestelijke en de lichamelijke conditie van een bestuurder belangrijk is. Personen die lijden aan vallen de ziekte of aan een ernstige hartkwaal zijn zeker meer vat baar, kunnen vaak beter niet. achter het stuur zitten. Het zelfde kan gezegd worden bij een niet goed gecontroleerde suikerziekte. Niettemin moet dit alles voldoende gerelati-' veerd worden. Er is een groot verschil tussen een professio nele busbestuurder of iemand die zijn auto enkel gebruikt om boodschappen te doen. Er is nog te weinig studie-mate riaal dat op een overtuigende manier het verband legt tus sen lichamelijke handicaps en een verhoogd ongevallen-risi co. Alleszins is het zo dat li chamelijke fitheid geen garan tie is voor weinig ongevallen op de weg. De meeste ongeval len worden immers veroor zaakt door jonge gezonde indi viduen. Omdat het ongevallen- cijfer bij personen met een bepaalde aandoening hoger ligt dan normaal is dit zeker geen reden om iedereen die deze bepaalde aandoening heeft zijn rijbewijs te weige ren. bod aan iedere jonge persoon omdat deze groep statistisch meer ongevallen veroorzaakt dan de gemiddelde bestuur der. Anderzijds mag men na tuurlijk niet in het andere ui terste vallen door de ogen te sluiten voor een ernstige aan doening die objektief een ver hoogd risico meebrengt. Op dit gebied berust er bij de; geneesheer, en ook bij de auto mobilist in kwestie een grote verantwoordelijkheid. De au tomobilisten met statistisch de' minste kans op ongelukken zijn die van middelbare leef tijd en met een rijervaring van twintig jaar. Deze eisen zijn uiteraard moeilijk te stellen aan tieners die pas een rijbe wijs hebben. Een veel ingebur gerde term is de „brokkenma ker". Hiermede wordt bedoeld een persoon die reeds meer-, malen, bij een ongeval betrok ken was omdat hij als het. ware er een zekere voorbe- schiktheid voor heeft. Dit be grip wordt nu meer en meer verlaten omdat gebleken is dat het feit dat een automobilist reeds een lijstje ongevallen op zijn naam heeft, weinig zeg gend voor de toekomst is. Rijden onder invloed van alco hol is nog steeds de meest voorkomende individuele fac-, tor bij dodelijke verkeersonge vallen. Bij ongeveer de helft van alle dodelijk gewond! Amerikaanse bestuurden werd een alcohol-promillagj gevonden van meer dan vie^ pro mille en het risico om b een ongeval betrokken te v den nam toe, naargelang h«| alcoholgehalte steeg. Strenge strafmaatregelen ai', tot nu toe het beste bestrif dingsmiddel, maar zelfs den oplossing is slechts gedeelt! lijk. J Het zal nog lang duren alvci rens we zonder huichelarij rui len kunnen spreken over dj „veiligheid op de weg". Gei enkel veiligheidssysteem d» .vanaf nu in alle nieuwe auto] 'zou ingebouwd worden, is staat de eerste paar jaren dj ongevallenfrequentie te dorf afnemen. Uitzondering die: gemaakt voorde veiligheid! riem die in iedere wagen zo: der al te hoge kosten kan as gebracht worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 10