Vage documentaire over vluchtelingen Finale trok minder kijkers dan wedstrijd tegen Brazilië „The Rammaker" steunt op de sterke dialoog WIBO VAN DER LINDEN: „PLEIDOOI VOOR SYMPATHIE" TELEVISIE VANAVOND ■■mm*"'. TELEVISIE ZATERDAG RADIO ZATERDAG TERUGBLIK W.K.-VOETBALTOURNOOI RADIO VANAVOND LElUöJi (JUL/KAiVi VKIJLIAO H AUUUbTUS 19; „Het vluchtelingenprobleem is alleen hopeloos als U dat vindt" is de titel van de doeu- mentaire, die cle TROS van avond 0111 22.20 uur uitzendt via Ned. I. Het programma is ge maakt door Wibo van der Lin den, die twee jaar als voorlich- tingsman bij het Hoge Commis sariaat voor de Vluehtelingen heeft gewerkt. In die functie reisde hij bijna anderhalf jaar niet cameraman Raymond Ha- verlag over de wereld om films te maken over het vluchtelin genprobleem. l'it dit filmmate riaal heeft Van der Linden de documentaire samengesteld, die een heeld beoogt te geven van het werk van het Hoge Com missariaat voor de Vluehtelin- In de titel van de documentaire heeft Van der Linden zijn stel- lingname ten aanzien van het vhuhelingenprobleem weerge geven. „Organisaties als het Ho ge Commissariaat lopen tegen een muur aan, als er niet een mentaliteitsverandering komt", zegt hij. „Het publiek is' geirri- teerd over de wijze, waarop sommige ontwikkelingslanden hun geld besteden. Bijvoorbeeld India, dat miljoenen investeert in het ontwikkelen van een ei gen kernbom. Alleen dit soort dingen worden onthouden, waardoor alle organisaties, die in deze sector werkzaam zijn het etiket krijgen opgeplakt, dat het geld toch niet goed wordt besteed. Ik heb dat zelf ook ge meend, maar door mijn werk bij het Hoge Commissariaat ben ik daar anders over gaan den ken. Het is hopeloos, als wij in de huidige situatie berusten. Het probleem is oplosbaar als er wat meer sympathie komt voor het werk van organisaties als het Hoge Commissariaat voor de Vluehtelingen. Met de docu mentaire wil ik een pleidooi voor sympathie houden. Ik hoop in ieder geval de irritatie niet te voeden". Het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen heeft de ver antwoordelijkheid over onge veer twee en een half miljoen vluchtelingen. Daarvan zitten er alleen in Afrika al ruim een miljoen. Voor de opvang en be geleiding van de vluchtelingen heeft het Hoge Commissariaat een jaarlijks budget van rond de 25 miljoen gulden. Voor bij zondere acties, zoals bijvoor beeld de evacuatie van de uitge wezen Indiërs uit Oeganda en de luchtbrug tussen Pakistan en Bangla Desh, reizen twee diplo maten voortdurend rond de we reld om van regeringen finan ciële bijdragen los te krijgen. De documentaire van vanavond toont een aantal hulpprojecten van het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen. Zo zijn er beelden te zien van de op vang van de 700.000 vluchtelin gen uit de Portugese gebieden in Afrika. Ook zitten er opna men in van de aankomst en begeleiding in Nederland van uit Oeganda afkomstige Indiërs. Om deze mensen een beetje ver trouwd te maken met de Neder landse samenleving kregen ze een diavoorstelling met uitleg over de meest markante punten van Nederland. Daarbij zit de even onthullende als onbenulli ge scène van de begeleiders va- n de groep, die een dia van het Koninklijk Paleis op de Amster damse Dam laten zien en daar bij de vraag raag stellen: „Wie woont er in het Koninklijk Pa leis?". Als daarop niet wordt gereageerd -Wat in die situatie inderdaad de beste handelswijze was- geven de Nederlandse voorlichters als antwoord: „Ja, ja, koningin Juliana". Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan de problemen van- de individuele vluchtelingen, die bijvoorbeeld alleen uit een Oos teuropees land zijn gevlucht. Verder bevat de documentaire een interview met de Hoge Commissaris, Sadruddin Aga Khan. De in Genève kantoor - houdende Hoge Commissaris is een oom van de geestelijk leider van de Mohammedanen. Vol gens Van der Linden is hij een bewogen man, die zijn hele sala ris afstaat voor een fonds voor blinde vluchtelingenkinderen en zelf genoegen neemt met een symbolische vergoeding van één Zwitserse frank, ongeveer 90 cent, per jaar. Omdat Wibo van der Linden twee jaar heeft gewerkt bij het Hoge Commissariaat lijkt hij de aangewezen man te zijn om een documentaire over deze organi satie te maken. Hij heeft door zijn vroegere werk een enorme voorsprong op welke program mamaker dan ook, omdat hij de organisatie van binnen uit kent. Deze wetenschap schept ver wachtingen. die Van der Linden met zijn programma niet heeft waar kunnen maken. Hij komt niet verder dan een samenraap sel van filmbeelden, die veelal eerder werden vertoond in het Journaal of in de actualiteiten rubrieken. Hij somt een aantal plaatsen in de wereld op, waar de vluchtelingenorganisatie aan het werk is( geweest), maar hij komt nauwelijks toe aan vragen als wat voor werk wordt ge- daan, op welke manier dat ge beurt. welke gevolgen het vluchtelingenprobleem heeft voor het land, waaruit de vluchtelingen vertrekken en voor de ontvangende landen. Het belangrijkste bezwaar is echter, dat men geen beeld krijgt van de wijze, waarop het Hoge Commissariaat functio neert en welke positie het in neemt in de totale structuur van de Verenigde Naties. Opvallend is, dat de vluchtelin gen zelf in het programma nau welijks aan het woord komen. Slechts enkele keren mogen ze heel even iets zeggen. Verder wordt er vrij paternalistisch over hen gepraat. Een van de vluchtelingen zegt op een gege ven moment, dat een buiten staander niet weet, wat een vluchteling allemaal moet mis sen. ,Het is heel gecompliceerd", zegt ze. Deze uitspraak had voor Wibo van der Linden de aanlei ding moeten zijn om te laten zien, waarom het leven van een vluchteling zo gecompliceerd is. Maar ook deze kans om zijn documentaire te verheffen bo ven een middelmatig onderdeel van een actualiteitenrubriek laat Van der Linden liggen. De enige indruk, die je na het zien van de documentaire over houdt, is dat er heel wat wordt afgereisd in de vluchtelingenwe- reld. JAN NIES NEDERLAND 1 NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 Zorro 19.30 Boter, kaas en'eieren- 20.00 Journaal 20.21 De regenmaker' 22.20 Het vluchtelingenpro bleem is alleen hopeloos als u dat vindt IKOR 22.50 Een lange weg naar de hemel 23.50 Journaal NOS DUITSLAND I NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 KRO-cineac 20.00 Journaal NOS 20.21 De Wrekers 21.10 Brandpunt 18.15 am V titer de Klamotte TV (K) Journaal 19 U0 (K) Buitenl.u tages 20.15 (Z/Wi Der KommA,.., 21 1?o',K,l,J:)Urnaal 21 30 Do." BELGIE NEDERLANDS NEDERLAND 1 DUITSLAND I NCRV 16.00 Journaal NOS 16.02 Prins en bedelknaap (1) NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.05 Prins en bedelknaap (slot 20.00 Journaal NOS 20.21 The Snoop Sisters 21.55 Hier en nu 22.35 Henk Smit, bas-bariton en George Stam, organist 22.45 Journaal NOS' NEDERLAND II NOS 18.45 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 De schone heks 19.30 MASH 20.00 Journaal NOS 20.21 G.I. Blues 22.00 AVRO's sportpanorama 22.50 Journaal DUITSLAND II BELGIE NEDERLANDS HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM III 1 HILVERSUM III HILVERSUM II l NCRV: 7 02 (S) Drie op je boterham. 9.03 (S) 7.02 (S) Ontbijt-Soos, Mum. Ofschoon de heer Nixon op dat moment in het Witte Huis druk bezig was met het inpakken van zijn laatste huisraad en geluidsbandjes, deden de TROS, EO en VPRO gister-, avond alsof er helemaal niets aan de hand was. Geen van deze. drie omroepen zag in de Amerikaanse gebeurtenissen aanleiding om er een program ma aan te wijden. Alleen de NOS besteedde aan het eind van de avond in een extra uit zending aandacht aan de laat ste ontwikkelingen in het Wa- tergate-scliandaal Onbekommerd om het belang rijke wereldnieuws bracht de Evangelische Omroep stichtelij ke verstrooiing door wat kinde ren uit een luxueus huis te laten verhuizen naar een stulpje langs een spoorlijn en ze daarna in de omgeving van de rails rond te laten rennen. De TROS vulde het op andere net bijna drie kwartier van de zendtijd met een programma rond het fenomeen Peter Koele- wijn. Het programma, dat gesi- tueerd was in de daarvoor idea le locatie Spakenburg, zat vol gens de beste TROS-tradities boordevol Hollandse kneuterig heid. Vissersschepen, in klederdracht en zangtalent van niet onbesproken klasse wa ren er voor nodig om aan te tonen, dat Koelewijn geen krans behoeft. In deze opzet is de TROS uitstekend geslaagd, waarbij echter moet worden aangetekend, dat Koelewijn met dit programma niet alleen geen krans behoeft, maar die ook niet verdient. Na een gezellige thriller vol on weer, openslaande ramen, ge luid van voetstappen en een ver huizend lijk zond de TROS nog een documentaire uit over het nationale zeezeilschip „De Een dracht". In de documentaire waarden ruimschoots de gees ten van De Ruyter, Bontekoe, Tromp en andere nationale grootheden op het gebied van de zeevaart rond om Hollands glorie over de wereldzeeën uit te dragen. Door ons nationale zcezeilschip lijken de roemrijke tijden van weleer terug te keren. De opwekkende woorden van de commentator en de heldhaf tige kapitein van het schip maakten duidelijk, dat er nog hoop is van het door nieuwlich ters ondermijnde Nederland. HOU HET SCHERM IN HET OOG HILVERSUM Niet de finale van het Wereld kampioenschap voetbal tussen Nederland en West-Duitsland, maar de ontmoeting Neder- land-Brazilië heeft de meeste televisiekijkers getrokken. De finale haalde een kijkdichtheid van 7£ procent (wat overeenkomt met 7,1 miljoen kijkers van 12 jaar en ouder), terwijl voor de wedstrijd Nederland-Brazilië een kijk dichtheid van 73 procent werd gemeten. Dit verschil is vermoedelijk veroorzaakt door het feit, dat minder in voetbal geïnteresseerden (zoals een groot aantal huisvrouwen) 's avonds eerder geneigd is om mee te kijken dan over dag. De wedstrijd tussen Nederland en Brazi lië werd namelijk 's avonds gespeeld, de finale 's middags. Al is een kijkdichtheid van 71 procent voor een belangrijk voetbalevenement als de finale om het Wereldkampioenschap niet uitzonderlijk hoog (de wedstrijd Ajax-A. C. Milan om de Eurocup in 1972 haalde een kijkdichtheid van 83 procent), de belangstelling voor de beide voorafgaande W.K.-finales. In 1970 keek 53 procent naar Brazilië-Italië en in 1966 ruim 61 procent naar Engeland-West-Duitsland. De gemiddelde kijkdichtheid voor de integraal uitgezonden wedstrijden bedroeg 46 procent, wat tien procent meer is dan tijdens de Wereld kampioenschappen in Mexico. Een deel van deze wedstrijden werd overigens 's avonds laat uitgezonden. De wedstrijden, die vanuit Duitsland 's mid dags werden uitgezonden, haalden een gemid delde kijkdichtheid van 27 procent, de op zater dag en zondag uitgezonden wedstrijden gemid deld 52 procent en de 's avonds uitgezonden ontmoetingen gemiddeld 54 procent. Reporta ges van wedstrijden, waarbij het Nederlands elftal was betrokken, waren uiteraard favoriet met een gemiddelde kijkdichtheid van 63 pro cent Behalve voor de wedstrijden van Oranje tegen West-Duitsland en Brazilië werden ook hoge kijkdichtheden gemeten voor de ontmoetingen Nederland-Argentinië en Nederland-Zweden: resp. 64 en 65 procent. De hoogste waardering kregen de verichtingen van Nederland tegen Bulgarije en Argentinië. In beide gevallen 82. Aldus blijkt uit een onderzoek van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS. De aankomst van vluchtelingen uit Burundi in Tanzania. ue Hoge commissaris voor de Vluchtelingen, Sadruddin Aga Khan, op bezoek dij vluchtelingen uit Guinee-Bissau. Cineac Krokus presenteert in zijn Ci neac natuurlijk weer Porky Pig en Peter Potamus, vervolgens „Het avontuur van een muis", waarna tenslotte het natuur- filmpje „Langs de rivier de Ps- jol" wordt vertoond. Ned. II, 19.05 uur. Katherine Hepburn heeft in haar lange filmcarrière heel wat tegenspelers „versleten" van de oude John Berrymorc tot Bob Hope, van Frederic March tot Peter O'Toole maar de gemoedelijke Spencer Tracy bleek steeds de ideale partner. Dat neemt niet weg, dat de veelzijdige Katherine in later jaren met succes als „de oude vrijster" vaak tegenover vrijgevochten gelukzoekers werd gezet. Voorbeelden als „The African Queen" met Humphrey Bogart als tegenspeler en de uit 1957 daterende film „The Rainma ker" waarin Burt Lancaster de mannelijke hoofdrol vervulde bewijzen dat. Vanavond wordt laatstgenoemde film op het scherm gebracht. Katherine Hepburn was toen 47 jaar oud, Lancaster vier jaar jonger. De regie was in handen van Joseph Anthony, die als J. A. Deuster al een lange loop baan bij toneel en televisie ach ter de rug had. „The Rainma ker" is een bewerking van het gelijknamige toneelstuk van N. Richar Nash, die zelf ook het- filmscenario schreef, en de to- neelherkomst is aan de mise-en- scene nog duidelijk af te lzen. Niettemin is het interessant het duo Hepburn-Lancaster eens sa men aan het werk te»zien, waar bij zij elkaar geen duimbreed toegeven. The Rainmaker speelt zich af in de jaren twintig op het platteland van Kansas. Lan caster als de vagebond Star- buck, die beweert regen uit de hemel te kunnen afdwingen brengt daar het hoofd van de niet meer zo jonge boerendoch-' ter Lizzie Currie met zijn mooie praatjes op hol. Zijn komst geeft haar het zelfvertrouwen om in de toekomst haar eigen weg te gaan en niet meer gebon den te zijn aan haar broers. Het proces voltrekt zich langzaam en in voor film vrij lange dialo gen. De film moet het dan ook meer van sfeer dan van actie hebben en die sfeer weten Hep burn en Lancaster wel degelijk te scheppen. Ned. I, 20.20 uur. Zorro 'Na geruime tijd komt Zorro te rug op het scherm, om zijn vriend de sergeant Garcia te hulp te snellen. Zorro ver spreekt zich daarbij bijna, waardoor een gevaarlijke vijand hem kan betrappen als hij zijn zwarte pak aantrekt. Ned. I. 19.05 uur. De Wrekers Met het IKOR kan men van avond een reisjournaal volgen van de oudste pelgrimstocht door Frankrijk en Noord-Span- je, langs routes die meer dan duizend jaar door miljoenen be devaartgangers zijn gevolgd. Eindpunt is Santiago de Compo- stella, waar Jacobus voet aan land zou hebben gezet. Ned. I, 22.50 uur. In de tweede aflevering van het nieuwe Tros-spelletje „Boter, kaas en eieren" wordt het panel weer gevormd door negen bekende Nederlanders. We zien onder anderen Imca Marina. Willem van Kooten anas Joost de Draaijer, Loe Lap, Plet R&mer en Marijke Merckens. Op de foto: Piet Romer en Marijke Merckens. Weg naar de hemel Een katachtig dier moordt maar raak en niemand weet waarom. De Wrekers John Steed en Emma Peel worden derhalve te hulp geroepen en met succes, want het tweetal vindt bij het lichaam een penning met het opschrift PURR, afkomstig van een dierlicvende stichting. Em ma gaat daar op af, onder het motto dat haai" kat zoek is en dan ontdekt Steed een en ander. Burt Lancaster en Katharine Hepburn in „The rainmaker" Ned. II, 20.21 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1974 | | pagina 2