Jan Haasbroek
mikt met
VPRO-radio
niet op de
millions
Aznavour met
liedjes
uit zijn jeugd
TELEVISIE VANAVOND
EHH32HIÏIE2
TELEVISIE DONDERDA<
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
NOS-RADIOPLAN
maar „bedenkelijk"
WOE
Jan Haasbroek: „Het is fataal als een beleidsfiguur het eenvoudige
handwerk schuwt".
Stil water staat er zelden in de onuroepvijver, maar sinds Jan
Haasbroek (30) enige maanden geleden tot directeur radio van
de VPRO werd benoemd jagen de stroomversnellingen elkaar
na. De jongste verrassing^bevat het plan Hilversum uit te
rusten met zeven, zelfs acht zenders, die met één slag alle
omroepen aan vijftig pet. meer zendtijd helpen. Minder onver
wacht werd de TROS A-omroep en dreigen de huidige A-omroe
pen VARA, NCRV en KRO af te zakken naar de B-status,
terwijl de VPRO leden blijft winnen en misschien ooit B-om
roep zal worden. En dan leeft bij VPRO-radio ook nog de wens
om de huidige radioformule te wijzigen.
Dit vormt alles bijeen en elk
afzonderlijk een te ingrijpend
proces dan dat de nieuwe di
recteur bij machte is daar nu
al exclusieve uitspraken over
te doen. De ontwikkelingen
worden deels binnen de
VPRO. deels buiten deze om
roep om bepaald, maar ook
binnenskamers wordt de
dienst niet uitgemaakt door
Jan Haasbroek, niet te verwar
ren met zijn broer Nico met
wie hij altijd wordt verward.
Jan Haasbroek: „De VPRO is
door en door gedemocrati
seerd. De man die hier wel
eens even een frisse wind zal
laten waaien bestaat bij ons
niet. Hij kan net als elk ander
met nieuwe plannen komen en
als de meerderheid die accep
teert, zit hij goed. Het is na
tuurlijk wel zo. dat plannen,
die van de leiding komen, ai
een soort gezag bezitten. Ze
hebben me hier niet voor niks
neergezet".
Ten aanzien van nogal wat
zaken, die op dit moment spe
len, verkeert Jan Haasbroek in
een dilemma, omdat hij mede
als gevolg van de vakanties
onvoldoende contact heeft met
bestuursmensen en program
mamakers. Maar voor hem als
democraat onder de VPRO-de-
mocraten bestaat er geen rem
om alvast zijn opvattingen
weer te geven, die hij straks
binnenskamers zal ontvouwen.
B-omroep
Het ledental van de VPRO
blijft gestaag stijgen. Het
laatste cijfer dateert van een
maand geleden en beliep de
144.000. Zal deze stijging auto
matisch doorzetten of moet
deze toeloop bewust gestimu
leerd worden door publiek-
trekkende programma's? Su
per-omroep AVRO en
A-nieuwlichter TROS omvat
ten 45 pet. van het kijkers- en
luisteraarsbestand. Het ter
rein van de confessioneel/pro
gressief opererende omroepen
kalft af. Moet de VPRO als
tegenwicht nu gaan streven
naar de B-status?
Jan Haasbroek: „Na de vakan
ties zal deze vraag bij ons
binnenskamers nadrukkelijk
aan de orde komen. Zeg je ja
op deze vraag, dan zul je daar
in je programmering naar toe
.moeten werken, maar dat be
tekent nog niet, dat je de mini
maal 250.000 leden ook haalt.
We moeten dan gaan bouwen
aan een soort populariteit.
Men kent de VPRO als voor
uitstrevend, als wars van com
promissen. Dat moet zo blij
ven. Ik geloof niet, dat als je
B-omroep wordt en meer
zendtijd krijgt je dan beter in
staat zal zijn de eigen identi
teit duidelijk te maken. De
staf neemt in omvang toe, er
komt minder tijd voor overleg,
de democratie leidt er onder.
Nu is bij de VPRO iedereen
vrij om eigen werk te leveren,
eigen ideeën waar te maken.
Daarom hebben de program
mamakers bij de VPRO niet
zo'n behoefte aan de B-status.
De meeste mensen bij de
VPRO-radio hechten aan de
C-status. De ledenstijging is
begonnen bij de Barend Ser
vet-show van Wim Schippers.
Hij doet progressieve dingen
die de mensen leuk vinden.
Moet hij onder leiding van een
programmahoofd op een gro
tere groep kijkers gaan mik
ken, dan zou hij er een hoop
shit in moeten doen. Binnen
de VPRO verliest een man als
Wim Schippers dan zijn func
tie".
VPRO-vrijdag
De overstap van een program
matische functie naar het ra
dio-directoraat en daarmee
samenhangend toetreden tot
het VPRO-directorium bren
gen Jan Haasbroek in de si
tuatie deze discussie aan te
zwengelen. Tevens gaat hij in
overleg met zijn naaste mede
werkers de radio-rubriek
VPRO-vrijdag veranderen.
Wat dit betreft verkeert hij
nog in onzekerheid over de
zendtijdverdeling.
Op het moment dat wij dit
schrijven zijn er drie mogelijk
heden met als minimaal uiter
ste minder zendtijd, omdat de
TROS zijn part opeist, en aan
de andere kant vijftig pet.
meer zendtijd en wel zestien
uur per week als Hilversum
zeven zenders krijgt, waarvoor
twintig miljoen nodig is. De
minister zou dan vooruit moe
ten lopen op de besluiten van
de binnenkort te houden con
ferentie van Genève, waar de
ze zaak aan de orde komt. Bij
de indeling van zendtijd wordt
het principe gevolgd dat wat
bestaat intact wordt gelaten.
De VPRO zou derhalve op de
vrijdag blijven zitten. VPRO-
maandag tussen de middag,
waarin het grote publiek
wordt opgeslokt door KRO's
„Van twaalf tot twee", mikt
nog op de sherry-drinkende
huisvrouw, d.w.z. een pro
gramma met goede vertellers
erin die zonder heldenverering
en allerminst met de bedoeling
om objectief te zijn kritisch'
filosoferen over allerhand za
ken. Voor de VPRO zou het
prettig zijn als zij er bij de
uitbreiding van de zendtijd
een ochtendprogramma bij
kreeg, zo tussen 7 en 10. Daar
zou ruimte zijn voor een ma-
gazine-achtig geval met actue
le reportage en goede muziek.
Het voordeel van een vroeg
ochtendprogramma is, dat de
VPRO dan een algemener pu
bliek bereikt dan de vaste hap
van jongeren en studenten, die
dah nog slapen.
VPRO-vrijdag draait nu een
paar jaar in zijn huidige
vorm. Men nam imitaties bij
dc andere omroepen waar van
deze vorm van totaalprogram
ma. dat overigens het nadeel
had, dat men halverwege over
moest schakelen naar de an
dere zender, wat veel ge
vraagd is van de gemiddelde
luisteraar. Jan Haasbroek
vindt trouwens ook, dat dit
programma zijn beste tijd
heeft gehad en dat de pro
grammamakers een stimulans
nodig hebben om er weer eens
met extra inzet aan te wer
ken. De totale herkenbaarheid
van de VPRO moet echter
blijven en daarom blijven alle
medewerkers in functie op
Wouter Gortzak, de man van
de opmerkelijke commentaren
na, die een tijdje buiten de
journalistiek om wat dieper
wil gaan graven. Haasbroek
zoekt drie journalistieke free
lancers, die in VPRO-vrijdag
willen stappen, ofwel één
man die zich als kei aandient
en in vaste dienst kan treden.
VPRO-vrijdag-nieuw zal naar
het idee van Jan Haasbroek
voor de presentatie een vaste
figuur krijgen, een man of een
vrouw, die herkenbaarheid zal
ontlenen aan stem en informe
le aankondiging. Afhankelijk
van wat er met de maandag
gaat gebeuren krijgt de VPRO
op de vrijdag de ruimte, zeven
uur achter elkaar in de lucht
Dit leidt wekelijks tot een in
terview, te maken door wie
een interessant onderwerp of
mens heeft. Klassieke muziek
krijgt er royaal aandacht in.
Goede vertellers blijven in No
va Zembla een kans krijgen.
In de nieuwsshow zal telkens
een'bepaald onderwerp wor
den uitgediept. Dat kan Den
nendal zijn of Cyprus, maar
ook een verhit studiodebat of
een rechtstreekse lijn met een
congres etc. Deze show mag
nooit een droge documentaire
vorm krijgen, maar moet
geënt op de actualiteit van dat
moment steeds spannend blij
ven. Hiermee zal worden ge
poogd aan het element „show"
recht te doen. De VPRO denkt
op deze vrijdag ook aan een
Belgisch programma, dat een
magazine-vorm kan krijgen
met een aantal onderwerpen
in bijv. een half uur tijd.
Dc vrouw
De vrouw wordt door de
VPRO niet vergeten. Zij
krijgt een eigen programma
onder redactie van vrouwen,
geen uitgesproken feministen,
en evt. met mannen als mede
werkers. Hierin zal vooral
aandacht zijn voor de relatie-
problematiek, maar ook voor
vrouwen die in de aandacht
zijn gekomen. Jan Haasbroek
denkt hier bijv. aan het dat-is-
logisch-meisje.
Op pop-gebied' wil de VPRO
de minder gangbare muziek
blijven brengen, minder gang
baar omdat ze minder com
mercieel is, minder op de mil
lions mikt eii meer op zoek is
naar het. wezenlijke in de mu-
Jan Haasbroek: „En dan zijn
er die ons „links gezeur" ver
wijten. Ik weet niet of daC wel
waar is.'Wij hebben een pluri-.
forme Of zet, waarin je drie
stromingen ziet: jongens' om
mee te lachen als Rogier Pro
per en Jan Lenferink, die zelfs
stottert^ maar dat mag bij ons,
omdat we niet aan glad maak
werk meedoen: dan zijn er de
serieuze politieke mensen als
Anton Constandse en Jan
Bierhof;- en verder de grote
middenmoot van mensen voor
het journalistieke handwerk.
Men kan van de VPRO niet
verwachten, dat zij artistiek
avant-gardisme zou paren aan
politiek conservatisme. Nog
maals. wij mikken niet op de
millions. De VPRO heeft een
taak naast de grote omroe-
Als Jan Haasbroek een aardig
onderwerp heeft en zijn staf
stemt ermee in, zal hij zelf ook
direct radiowerk doen. Hij
vindt het fataal als een be
leidsfiguur het handwerk
schuwt. En geen gevoel meer
heeft voor de gein van de vrij
heid in creatief eigen werk.
TON OLIEMULLER
De bekende Franse chansonnier de Duitse politieserie van Her-
Charles Aznavour is een druk bert Reinecker. Het onderwerp
bezet man. In Engeland staat is noga luguber. Een spoorwe-
sinds^ kort zijn nieuwste hit garbeider ziet toevallig hoe ie-
„She" boven aan de hitparade
.en volgende maand verschijnt
van hem een geheel in het En
gels gezongen langspeelplaat.
Desondanks komt hij de Neder
landse bewonderaars(sters) van
de „Franse Aznavour" tege
moet in twee televisieshows. In
de eerste zingt hij liedjes uit het
begin van zijn carrière waaron
der „Viens au creux de mon
épaule", „Sur ma vie" en „Tu
te laisses aller". In dit program-
al de pianist Pierre Roche
als gast optreden. De -begelei- Ned. II 21.10.
ding van Aznavour
vertrouwde handen va» n»
grote Olympia-orkest onder lei- Vl6UgelQG
ding van Tony Rallo, de regie T
mand vanaf een brug op een
langzaam voorbijrijdende trein
een pakketje gooit. De gewaar
schuwde politie ontdekt er het
lichaam van een klein meisje
in. dat opvallend sierlijke voe
ten heeft. Deze aanwijzing leidt
tenslotte tot een oplossing die
we nog niet wereldkundig zul
len maken. Erik Ode is weer de
commissaris, ditmaal bijge
staan door een nieuwe assis
tent, Erwin Klein, gespeeld
door Elmar Wepper.
wordt verzorgd door Alexandre
Tarta. De tweede Aznavour-
show zal op 28 augustus wor
den uitgezonden.
Ned. II 20.20.
Een spoor van kleine
voetjes
„Een spoor van kleine voetjes"
Steed en Emma Peel, bij de
kijkers beter bekend als De
Wrekers, krijgen het vanavond
aan de stok met een andere
wreker, een gevleugelde zoals
hij zichzelf noemt. Hij heeft het
voorzien op een aantal mensen,
die niet bijzonder goed staan
.aangeschreven en er vallen no
gal wat doden voordat Steed c
aflevering van Peel, alias Patrick Macnee en
Begin van het volgend jaar zal de
AVRO-TV het toneelstuk „Amsterdam"
dat ter gelegenheid van het 700-jarig
bestaan van de hoofdstad werd gemaakt
'onder regie van Walter van der Kamp,
in zes delen op het scherm brengen. Hier
de hoofdrolspelers in een scène: v.l.n.r.
Sacco van der Made (de vader) Elisabeth
Andersen (vrouw Persijn) en Kees Brusse
(de koopman Persijn).
dansers worden in ieder geval
vertegenwoordigd door Alquin,
een groep die in de laatste tijd
nogal in de belangstelling heeft
gestaan. De echte kenners spre
ken zelfs van „klassepop". Bo
vendien zal Ekseption niet ont
breken. Ekseption is in de laat
ste jaren erg in de belangstel
ling geweest; dat kwam hoofd
zakelijk om het haastige af
scheid van de vroegere leider
Rick van der Linden, maar af
gezien van dit feit: Ekseption
heeft altijd veel vrienden gehad
en die komen vanavond dan
ook aan hun trekken: Eksep
tion zal in de oude samenstel
ling te zien en te horen zijn: een
klein stukje nabije popgeschie
denis dus....
Nederland I. 21.10 uur.
Mee met de zwervende
Maasai-herders I
In Kenia (Oost-Afrika) leeft een
volk van zwervende herders dat
zich de Maasai noemt. De Ne
derlandse pater Jan Voshaar
leefde meer dan tien jaar te
midden van hen en op zijn ini
tiatief en met zijn steun werd
door de Maasai het veeteeltpro
ject Ilkerin op touw gezet Ook
deed Voshaar veel voor het on
derwijs in deze streek. Over het
project spreken de Maasai als
„Het Grote Nieuws", voor het
eerste sinds vele eeuwen veran
derde er iets in hun leven. De
titel van deze documentaire
„Wie loopt heeft eerst gekro
pen" komt voort uit de rijke
schat van spreekwoorden die
de Maasai rijk is.
Ned. I 21.45 uur.
NEDERLAND 1
17.00 De film van Ome Wil-
17.35 Hier komt...de dolfijn
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
KRO
19.05 KRO-cineac
19.50 Stichting Socutera
20.00 Journaal NOS
20.21 De wrekers
21.10 The Second Genera-
21.45 Wie loopt heeft eerst
gekropen
22.35 Journaal NOS
NEDERLAND II
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.05 Nederpopzien
20.00 Journaal NOS
20.21 Charles Aznavour
21 10 De kommissaris
KRO/RKK-IKOR
22.10 Kenmerk
22.35 Journaal NOS
DUITSLAND I
DUITSLAND II
22.25 (K)^ourntaair^"nP,°USa"e °P
NEDERLAND 1
NOS
18.45
18.55
VPRO
19.05
19.20
19.45
20.00
20.21
0.45
Beertje Colargol
Van Oekels diskohoek
Popeye
Journaal
All in the family
Vakantie '74-avontuur
'74
21
EO
22 00 I
22.15
toernee
22.45 J
23.15 J
NEDERLAND II
NOS
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black Beauty
19.30 De Beverly Hilbillies
20.00 Journaal NOS
20 21 Macbeth
22.45 Dagsluiting
22.50 Journaal NOS
M.IIU-IIL'I.™
WDR: 18.00 (K) Nieuws uit Noordnji
Ion. 18 05 (K) Kinderprogramma.
Dr. med. Marcus Welby. tv-serie.
AktUfliteilen. 19.20 Vervolg tv-sei
21 45~iKi Reportage. 22.30 (K) Journaal
DUITSLAND II
semenlsprogramma'9 20 3o' (Kl^Regioj
Cultureel magazine 22 00 (K) Documelj
re film. 22.30 (K) Journaal.
BELGIE NEDERLAND
18 55 (K) De Fabeltjeskrant. 19 00 (K)
Beauty, jeugdserie. 19 25 (Z/W) Gags bijl
vleet, filmklucht. 19.40 (K) Mededeling
19.45 (K) Journaal. 20.15 (K) Quiz-r
ma. 20 45 (K) Muzikaal programr
<K> Pandora, tv-spel 22 25 (Kl Kortw)
(K) Journaal. 23.30-23.40 (K) Yoga.
HILVERSUM I
HOU HET SCHERM
IN HET OOG
Diana Kigg, de geheimzinnige
moordenaar op het spoor zijn.
Ze ontmoeten dan ook een zeer
uiteenlopend gezelschap zoals
een beroemde bergbeklimmer,
een Tibetaanse bediende met
een merkwaardige belangstel
ling voor stripverhalen en een
professor, die magnetische
bergschoenen heeft uitgevon
den, waar Emma Peel in de
slotfase van deze aflevering
veel plezier van beleeft. Naast
het gerenommeerde tweetal,
voor wie geen zaak te ingewik
keld of te gevaarlijk is, zien we
ook nog Nigel Green als Sir
Lexius Clay, een bekend auteur
en valkenier, terwijl we in de
rol van de uitvinder professor
Poole niemand minder dan
Jack MacGowran kunnen her
kennen, de vampierjager uit
Roman Polanski's „Met jouw
tanden in mijn nek".
Nederland I 20.20 uur.
Pop-show bij de KRO
Nederpop naast muziek vormt de
hoofdschotel van „The Second
Generation". „Groepswerk van Ekseption speelt in de oude formatie: Rick van der Linden zit aan de elektronische
over de grenzen" zegt een van -.janr,
de programmabladen, „voorna- P'ano-
melijk groepswerk". Amerika
komt aan bod met Chi Coltrane
en we menen dat velen in ons
land van haar stem houden,
zoals in het verleden gebleken
is, welnu, die kunnen dan weer
opnieuw kennis met haar ma
ken. „Een blond en explosief"
popvrouwtje wordt ze ge
noemd. In hoeverre Nederland
popiand is. blijft voorlopig nog
in duscussie maar de klompen-
levP3Ungehsa°!ie.el ^LOO11?!)
!1 30 (S) Specialiteiten
HILVERSUM III
HILVERSUM II
AVRO: f.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymna
tick. 7.2C
<8 00 Nie
Morgenwijding 9 00 Toppers v.
(Om 9 35-9.40 Waterstanden li
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popi
ster co*metom'U"00°NTem™ en óm Jl.ffi
11.05 Radiojournaal. 11.30 (S) Rondoi
twaalf: een uur allerlei voor iedereen, mi
om 11.55 Beursberichten. 12.30 Moder
Platteland. 12 35 (S) Sportrcvue. 13.(
9.20 fS) Onder de hongtezon-
12,15 (S) Lichte grammof00
dient. 13.13 (S) Draaischijf. 15.00 (S) Kl;
sieke pianomuziek. 15.30 Nieuv,
Landelijke Zendingsdag van de
4 00 (S) Operettem
15.00 (S) Voor
aal. 16.05 (SI Jumbo-Set
een beweeglijk program
me mensen. 17.55 Mede-
HILVERSUM III
HILVERSUM II
TROS: 7.02 Dr
KRO: 9.03 P(
draait op ven
KRO'
middag: KRO's pauzeprogramma met o
13.00 Raden maar. 14.03 Pop-Kontakt: i
Hilversum (ANP) Ir. F. de
Wolf, staffunctionaris van de
technische dienst radio van de
NOS, vindt de door de NOS
voorgestelde ontkoppeling van
de am- en fm-zendors (het niet
meer gelijktijdig uitzenden van
eenzelfde programma, zowel
via de am als de fm) „uit om-
roeptechnisch oogpunt een be
denkelijk plan". Hij zei dit
maandagavond in het NOS-ra-
dioprogramma „Hobbyscoop".
Ir. De Wolf doelde daarbij in het
bijzonder op het voornemen, de
lichte en klassieke muziekpro
gramma's onder te brengen op
de am (midden)golf. De heer De
Wolf wees erop, dat de midden
golf zeer sterk gestoord is om
dat 2/3 van de daar hoorbare
zenders illegaal uitzenden, het
zij omdat zij een nooit aange
vraagde frequentie gebruiken,
hetzij met een te hoog vermo
gen uitzenden, hetzij beide
„Zeker voor muziekprogramma's
moet een kwaliteitsontvangst
op de middengolf uitgesloten
worden geacht", zo zei ir. De
Wolf. Hij wees erop, dat 47
procent van het Hilversum
3-publiek via fm naar deze zen-!
der (luistert, 38 procent via ami
en 11 procent via beide. „Als;
Hilversum 3 naar de minder
waardige middengolf kwaliteitj
wordt verwezen, bekruipt mij
de vrees, dat men met de luis
tergewoonten t.a.v. Hilversum 3
weinig rekening heeft gehou-,
den", aldus ir. De Wolf. Ook
wees hij erop, dat een toene-,
mend aantal radio's niet meer
is uitgerust met een lange golf.i
terwijl het NOS-plan voorziet in
de uitzending van een service-
programma via de lange golf. j
Over de plannen voor een even
tueel vierde fm-net voor lokaal j
en regionaal gebruik zei ir. De|
Wolf, dat hiervoor in totaal 161
frequenties beschikbaar zijn:
vier voor regionaal gebruik in
Groningen en Friesland en 12
voor lokaal gebruik in grote
steden met meer dan 100.000
i Aznavour vanavond in de eerste van zijn twee tv-showc